Sotsiaalne turvalisus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas tohib lastega töötada, kui inimene on eeluurimise all seoses laste vastu pandud kuriteoga?22.04.2015

Kas tohib lastega töötada, kui inimene on eeluurimise all seoses laste vastu pandud kuriteoga? Kas siis uurija võib eeluurimise ajaks juba ise keelu panna lastega mitte töötamiseks või saab seda ikka teha ainult kohtunik?
Kas vaimne ahistamine, nt võõra lapsega käramine, solvamine, hirmutamine politsei, kohtu, kooli direktoriga on ka karistatav ja kui suured on karistused vaimse ahistamise korral?

Vastus: Maarja Punak, veebikonstaabel, Politsei- ja Piirivalveameti teabehaldus- ja menetlusosakond, www.politsei.ee

Antud kirjast ei ole aru saada, millise süüteoga on tegemist ja millises asutuses isik töötab. Küll aga võib prokurör vajadusel seada menetluse ajal vastavaid piiranguid, kuigi enamasti teeb seda juba kahtlusaluse tööandja ise.

Vaimne ahistamine ei ole selliselt defineeritud, et seda saaks paragrahvina välja tuua. Kui keegi karjub avalikus kohas ja häirib sellega kolmandaid isikuid, siis on tegemist avaliku korra rikkumisega ning selle eest saab isikut karistada kuni 400 eurose rahatrahviga. Kui kedagi solvatakse, on solvatud isikul õigus pöörduda tsiviilkohtusse. Politsei või ka direktoriga ähvardamine ei ole ähvardamine seaduse mõttes, mis ikkagi eeldab ähvardamist surma, tervisevigastuse või suure varalise kahju tekitamisega. Väljendi politseiga hirmutamine mõistmine antud kontekstis on ka mitme otsaga asi: kui keegi rikub seadust ja kõrvaline isik lubab sellest teavitada politseid, kas seda saab lugeda hirmutamiseks? Ja kui tegemist ei ole seaduserikkumisega ning isik lubab politseid teavitada, siis mida antud juhul selles karta? Pigem tundub, et selle küsimuse teine pool on seotud isikute omavahelise tüliga ning kui ei leita üksmeelt ning jätkatakse üksteise tülitamist, tuleks siiski pöörduda kohtusse.
 

Küsimus: Kas menetleja võtab karistuse määramisel arvesse ka 8 aastat tagasi olnud analoogset väikse joobega juhtumit?10.04.2015

tere
Juhtus kahjuks nii, et tuvastati joove 0,28 väljahingatavas õhus. Pole olnud 8 aastat ühtegi rikkumist. Enne seda oli kahjuks samasugune kasristus. Asjad on kõik aegunud, karistused kantud, trahvid makstud. Kas menetleja arvestab ka 8 aastat tagasi olnud juhtumit?

Vastus: Maarja Punak, veebikonstaabel, Politsei- ja Piirivalveameti teabehaldus- ja menetlusosakond, www.politsei.ee

Uue karistuse määramisel võetakse arvesse kehtivad sama seaduse ja paragrahvi rikkumised ning muud kergendavad ja raskendavad asjaolud. Viimased leiate karistusseadustiku paragrahvidest 57 ja 58 (https://www.riigiteataja.ee/akt/184411?leiaKehtiv). Seega Teie tänaseks aegunud süütegu enam ei lähe arvesse, kuid karistuse suurust võivad mõjutada muud asjaolud.
 

Küsimus: Kas pipragaasi kasutamine on seadusega kuidagi reguleeritud?10.04.2015

Tere,
Kas pipragaasi kasutamine on seadusega kuidagi reguleeritud? Kas nt tavaline baari töötaja võib seda kasutada tülika kliendi baarist minematoimetamiseks? Kui tegemist ei olnud turvatöötajaga ega kasutatud gaasi ka otseselt enesekaitseks, kas sel juhul oleks mingit seaduslikku alust pipragaasi kasutanud isiku karistamiseks?

Ette tänades

Vastus: Andero Sepp, veebipolitseinik, Politsei- ja Piirivalveamet, www.politsei.ee

Tere

Pipragaas on enesekaitse vahend ja ette nähtud siiski üksnes ründe tõrjumiseks. Kindlasti ei tohiks kasutada gaasi tülika kliendi baarist minematoimetamiseks - gaasi kasutamine siseruumides on äärmiselt ohtlik ja lisaks nn "tülikale kliendile" võib paar ka ülejäänud klientidest tühjaks joosta. Seaduslik aluse kohta hinnangu andmiseks on hetkel vähe lähteandmeid, seega oleks mõistlik esitada avaldus lähimas jaoskonnas.
 

Küsimus: Kas illegaalse sisuga faili omamise eest saab karistust määrata?10.04.2015

Kui interneti avarustest kogemata alla laadida fail, mis on illegaalne, omada ning see on koheselt hävitatud, kas siis saab politseid esitada süüdistuse, sest otseselt faili enam ei oma? Failist on teavitatud ka veebilehe omanikku.

Vastus: Maarja Punak, veebikonstaabel, Politsei- ja Piirivalveameti teabehaldus- ja menetlusosakond, www.politsei.ee

Karistusseadustiku § 15 ütleb, et kuriteona on karistatav vaid tahtlik tegu, kui seadustik ei näe ette erisust ettevaatamatu teo eest. Tahtlust on kolme liiki:
1) Isik paneb teo toime kavatsetult, kui ta seab eesmärgiks süüteokoosseisule vastava asjaolu teostamise ja teab, et see saabub, või vähemalt peab seda võimalikuks. Isik paneb teo toime kavatsetult ka siis, kui ta kujutab endale ette, et süüteokoosseisule vastav asjaolu on eesmärgi saavutamise hädavajalik tingimus.
2) Isik paneb teo toime otsese tahtlusega, kui ta teab, et teostab süüteokoosseisule vastava asjaolu, ja tahab või vähemalt möönab seda.
3) Isik paneb teo toime kaudse tahtlusega, kui ta peab võimalikuks süüteokoosseisule vastava asjaolu saabumist ja möönab seda.

Seega, kui Te laete alla faili loodusega seotud lehelt pealkirjaga "liblikate salajane elu" ja selgub, et see on hoopis alaealistega seotud pornograafiline teos, ei jää te süüdi, sest Teil ei olnud isegi mitte kaudset tahtlust taolist videot endale saada.

Kustutamine oli ainuõige tegu. Teavitamine oli samuti õige käitumine, kuid olenevalt olukorrast tasub sellistest leidudest teavitada ka vihjeliini, mis kogub info kokku ja vajadusel saadab meile kontrollimiseks (et leht teadlikult illegaalset materjali üleval ei hoiaks). Seda saate teha siit: http://vihjeliin.targaltinternetis.ee/
 

Küsimus: Kas väärteo karistuse jälgi registris näen üksnes mina või on need ka näiteks tööandjale nähtavad?10.04.2015

Tere,
Vastasite, et väärteo karistusandmed kustutatakse registrit ja kantakse arhiivi peale aasta möödumist. Internetist eesti.ee või "karistusregistrist" ID kaardi põhiselt otsides oma 5a. taguse väärteo jälgi, annab register näidud välja. Kas seda saab soovi korral ka tööandja välja nõutada? On tal selleks õigus? Tänan

Vastus: Andero Sepp, veebipolitseinik, Politsei- ja Piirivalveamet, www.politsei.ee

Tere

Oma küsimusele leiate vastuse Karistusregistri seadusest

https://www.riigiteataja.ee/akt/105122014017

§ 20. Õigus saada andmeid registri arhiivist
(1) Registri arhiivis asuvaid andmeid on õigus saada:
1) isikul enda kohta;
2) alaealise isiku seaduslikul esindajal esindatava alaealise isiku kohta;
3) uurimisasutusel kriminaalasjas kohtueelse menetluse toimetamiseks;
4) Vabariigi Valitsusel, Siseministeeriumil, politseiasutusel ning Kaitsepolitseiametil kodakondsuse seaduses, välismaalaste seaduses, väljasõidukohustuse ja sissesõidukeelu seaduses ning välismaalasele rahvusvahelise kaitse andmise seaduses sätestatud menetluste läbiviimiseks;
5) julgeolekuasutusel riigisaladuse ja salastatud välisteabe seaduse § 32 lõike 1 punktis 8 ning lõike 2 punktides 4, 5, 7, 8, 10 ja 15 nimetatud asjaolude kontrollimiseks;
6) Kaitsepolitseiametil teabehanke tegemise eesmärgil ja jälitusasutusel kuritegude ennetamise ja tõkestamise kohta jälitustoiminguga teabe kogumise eesmärgil;
7) prokuratuuril kriminaalmenetluse läbiviimise ning jälitustoimingu planeerimise eesmärgil;
8) vanglateenistusel vanglaametniku erialale õppima asuva isiku või vanglaametniku erialal õppiva isiku seaduse nõuetele vastavuse kontrollimise ning kinnipeetava kriminogeensete riskide hindamise eesmärgil;
9) Eesti Vabariigi lastekaitseseaduse tähenduses lastega töötava isiku võtmisel alaealistega seotud tööle, teenistusse, asendusteenistusse, vabatahtlikku tegevusse, osutama tööturuteenuseid või praktikale või lastega töötamiseks tegevusloa andmisel seadusega sätestatud nõuetele vastavuse kontrollimiseks;
[RT I, 13.12.2013, 5 - jõust. 23.12.2013]
10) tööandjal käesoleva seaduse § 5 lõike 2 punktides 3–52 nimetatud juhtudel isiku tööle või teenistusse võtmisel seadusega sätestatud nõuetele vastavuse kontrollimiseks;
[RT I, 18.02.2014, 1 - jõust. 01.08.2014]
11) Põllumajandusministeeriumil, Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ametil ja Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 65 lõikes 6 nimetatud riigi sihtasutusel sama seaduse § 2 lõikes 1 nimetatud abinõude rakendamise ning eelnimetatud seaduse alusel riikliku järelevalve teostamise eesmärgil;
[RT I, 04.12.2014, 3 - jõust. 01.01.2015]
12) Kaitseliidu liikmeks asuda soovija ja liikme Kaitseliidu seaduse nõuetele vastavuse kontrollimiseks;
[RT I, 20.03.2013, 1 - jõust. 01.04.2013]
13) Põllumajandusministeeriumil ning Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ametil kalandusturu korraldamise seaduse § 2 lõikes 1 nimetatud kalandusturu korraldamise abinõude rakendamise ning riikliku järelevalve teostamise eesmärgil.
[RT I, 05.12.2014, 1 - jõust. 01.01.2015]

(2) Registri arhiivis asuvaid andmeid väljastatakse päringu alusel, milles on märgitud käesoleva seaduse § 15 lõikes 2 loetletud andmed ning viide andmete saamise õiguslikule alusele.
 

Küsimus: Kas politsei võib tulla maja läbi otsima, kui kedagi pole kodus?10.04.2015

Nimelt oli juhtum selline, et kedagi ei olnud kodus, majal on kaks ust ning ununenud oli maja küljeuks lukust lahti. Kuna politsei otsis taga inimest, oli lihtsalt sisse tulnud ja maja läbi otsinud. Teada saime sellest, kui järgmisel päeval politsei uuesti tuli ja ütles, et käis ning uks oli lahti. Ütles, et laual oli kaks sülearvutit ja et ikka sulgeks edaspidi uksed. Kas politseil on õigus nii lihtsalt maja läbi otsida, ilma, et kedagi kodus oleks või tulla ja ilma läbiotsimisorderita otsida maja läbi? Ja nimelt peale seda oli kadunud ka üks ehe.

Vastus: Maarja Punak, veebikonstaabel, Politsei- ja Piirivalveameti teabehaldus- ja menetlusosakond, www.politsei.ee

Ilma inimese loata tema elukohta siseneda on politseil võimalik mitmel erineval seaduslikul alusel:
1) Kriminaalmenetluse seadustiku § 91 lubab kohtueelse menetluse raames isiku valdusesse siseneda prokuratuuri või kohtu poolt väljaantud läbiotsimismäärusega, mida tuleb tutvustada isikule, kelle juures läbi otsitakse, või selle isiku puudumisel tuleb toimingusse kaasata valla või linna esindaja. Samas – juhul, kui hoonesse on vajalik siseneda isiku kahtlustatavana kinnipidamiseks vahetult pärast kuriteo toimepanemist, siis on õigus teha seda ilma määruseta (KrMS § 911).
2) Korrakaitseseaduse § 50 ja 51 järgi võib politsei valdaja nõusolekuta hoonesse siseneda ja selle läbi vaadata järgmistel juhtudel: 1) see on vajalik kõrgendatud ohu väljaselgitamiseks või tõrjumiseks; 2) on alust arvata, et hoones viibib isik, kellelt võib võtta seaduse alusel vabaduse (nt tagaotsitav) või kelle elu, tervis või kehaline puutumatus on tingituna tema abitust seisundist ohustatud; 3) see on vajalik seadusega või seaduse alusel kehtestatud nõuete täitmise tagamisel ohu ennetamiseks, väljaselgitamiseks või tõrjumiseks või korrarikkumise kõrvaldamiseks, ning selliste nõuete täitmise tagamine on politsei pädevuses. Eluruumi tohib valdaja teadmiseta siseneda vaid siis, kui teda ei ole mõistlike pingutustega võimalik teavitada ja sisenemine on vajalik korrarikkumise või vahetu kõrgendatud ohu tõrjumiseks. Eluruumi läbivaatuseks (sisenemisega võrrelda samm edasi) on vaja juba halduskohtu luba (kas eelnevat või teatud juhtudel võib see olla ka tagantjärele küsitud). Reeglina on isikul õigus viibida oma eluruumi läbivaatuse juures. Seda nõuet ei pea järgima, kui see on vajalik vahetu ohu tõrjumiseks või kui nimetatud isikud tahtlikult takistavad läbivaatuse õiguspärast kohaldamist. Kui politsei siseneb eluruumi ja teostab selle läbivaatuse korrakaitseseaduse alusel, siis peab politsei vormistama selle kohta protokolli.

Kuna Teie pöördumisest ei nähtu toimunu nüansse (sh miks politsei inimest taga otsis), siis ei ole praegu võimalik Teie küsimusele konkreetsemat vastust anda. Kui leiate, et politsei ei ole Teie eluruumi sisenedes õigesti käinud ja/või kahtlustate politseid ehte kadumises, siis on Teil kõige õigem pöörduda ametliku avaldusega, kus toimunu asjaolud on üksikasjalikult ära kirjeldatud, Politsei- ja Piirivalveameti sisekontrollibüroo poole (ppa@politsei.ee).
 

Küsimus: Kas tööandja võib soovitada töötajatel töö ajal juhtunud õnnetusi tööõnnetustena kirja mitte panna?08.04.2015

Tervist!
Olen 22-aastane tütarlaps, kes töötab vooditehases. Mul juhtus paar nädalat tagasi tööõnnetus, kus lõikasin tööülesande käigus noaga näppu (sai õmmeldud ja sinisele lehele jäetud). Kõik seadusest tulenevad kohustused enda poolt olen täitnud. Nüüd räägib ülemus, et teeme uuesti terariistakoolituse (terariistakoolitus, mida pole ma varemgi läbinud - selle panen ülemuse poolt mõnitamise arvele), paneme õnnetuse arvele kirja ja allkiri alla.
Muresid on siis mitu.
1) Kas ülemustel on õigust eelnevalt teha tehase töötajatele koosolek, kus soovitatakse töö ajal juhtunud õnnetusi mitte tööõnnetustena kirja panna? Mina tegin seda ja tundub, et hakkan selle eest ka vastavat vimma tundma.
2) Igas firmas peab olema esmaabikoolituse läbinud ja selleks ette nähtud inimene, kes hindab olukorra tõsidust ja oskab ka esmaabi anda. Mina olen töötanud selles firmas 6 kuud ja mulle ei ole öeldud otsese tööandja poolt nime ega näidatud nägu, kes see inimene on. Kas selline asi on normaalne? Minu puhul pidi kaastöötaja mulle esmaabi andma. Ülemustel oli liiga kiire lõunale minekuga.
3) Kas tööandja tohib teha tööõnnetuse kohta raporti valmis enne kui mina olen oma seletuskirja tööandjale andnud?
4) Viimane mure on siis selline, et kui mul on sõrmes lõikehaav ja ma ise parajas šokis - ei suuda tajuda kui tõsine asi on ja otsustan ise autoga traumapunkti sõita. Aga samas ega töökohast keegi ei paku varianti ka, et autoga ära viia. Ja kui ma teen haigla parklas avarii (kindlustus on seotud).
Kuidas see asi tundub?

Aitäh teile

Vastus: Kristi Jõeorg, Tööohutuse spetsialist, Riskianalüüs OÜ, www.riskianaluus.ee

Tere!
Tööõnnetuste temaatikat reguleerib määrus „Tööõnnetuse ja kutsehaigestumise registreerimise, teatamise ja uurimise kord“ (https://www.riigiteataja.ee/akt/105082014014).
Vastused küsimuste kaupa:
1) Tööõnnetuste varjamine on keelatud. Tööandja on kohustatud teavitama Tööinspekstiooni kõikidest kergetest, rasketest ja surmaga lõppenud tööõnnetustest.
2) Tööandja kohustus on paigutada nähtavale kohale trükitult andmed töötajate kohta, kes oskavad anda esmaabi. Määrus „Esmaabi korraldus ettevõttes kehtestamine“ (https://www.riigiteataja.ee/akt/81146)
3) Tööanda peab enne tööõnnetuse raporti täitmist võtma kannatanult seletuskirja, et vormistada raportit. Seletuskirja ja seletuse puudumisel on väga raske raportis õnnetust autentselt kirjeldada. Seletuskiri on üks oluline osa tööõnnetusega seotud asjaolude ja põhjuste välja selgitamisel.
4) Šokk on meditsiinilise termini alusel organismi eluohtlik seisund, mis on tingitud ringleva verehulga absoluutsest või suhtelisest vähenemisest. Šoki põhjusteks võivad olla kas verekaotus või väljakannatamatu valu. Šokk võib tekitada teadvusehäireid. Liiklusseaduse § 33 lg (11) punkt 2 alusel on juhil keelatud liiklusohtlikus seisundis juhtida sõidukit. Sõiduki juhtimine šokiseisundis on liiklusseaduse nõuete eiramine ja kui see põhjustab liiklusõnnetuse, on vastutajaks sõidukijuht.
 

Küsimus: Mida ette võtta, kui õpetaja hakkas ahistama õpilast pärast seda, kui ta enam järelaitamistunde ei võtnud?08.04.2015

Tere!
Meil klassis on ebameeldiv matemaatika õpetaja. Üks klassiõde oli hädas matemaatika õppimisega. Siis õpetaja aitas teda abitundidega, kutsus koju. Seal ta kostitas kommide, maiustustega, ostis koolitarbeid, surus oma nn sõprussuhet peale. Muidugi, seni kui ta käis õpetaja juures abitundides, pani õpetaja ikka normaalseid hindeid või andis võimalust uus töö teha. Aga olukord muutus väga hulluks siis, kui klassiõde hakkas sugulane aitama matemaatikas ja enam abitunde ei vajanud. Siis hakkas õpetaja talle puudulikke hindeid lambist panema, mõnitama klassi ees. Rääkisime kooli juhtkonnale ka, aga ei võeta midagi ette, kuna on kooli üks parematest õpetajatest. Ja ta on neid ohvreid varemgi otsinud, keda koju kutsuda ja kui enam abi ei vaja, hakkab ahistama, mõnitama. Kas on võimalik selline õpetaja vastutusele võtta ja mis karistus on sellisele ette nähtud? Meie oleme 8. klassis.

Vastus: Maarja Punak, veebikonstaabel, Politsei- ja Piirivalveameti teabehaldus- ja menetlusosakond, www.politsei.ee

Kui on kaebused õpetaja tegevuse suhtes, kuid antud juhul, ma vähemalt saan nii aru, ei ole need tegevused ebaseaduslikud vaid ebaõiglased, siis tõepoolest võiks pöörduda kooli juhtkonna poole. Kui sealt ei saa abi, siis igal koolil on hoolekogu, kus on lastevanemate ja kooli ja KOVi esindajad. Nemad peaksid ka sellist järelvalvet kooli suhtes tegema ja sellest informatsioonist olema huvitatud. Kui sealt abi ei saa, siis tuleb pöörduda kohaliku omavalitsuse haridusosakonna poole. Usun, et sel juhul saate ka oma kaebusele sobiva lahenduse.
 

Küsimus: Mis mind ees ootab, kui jäin alaealisena alkoholi tarbimisega politseile esimest korda vahele?03.04.2015

Tere! Jäin hiljuti alkoholi tarbimisega politseile esmakordselt vahele. Kas joobe suurusest oleneb trahvi suurus ning kooli teatamine? Kas esimese korraga alaealiste komisjon tuleb ning kas üldse kooli teatatakse? Mõnel sõbral on teatatud ja mõnel mitte.

Vastus: Maarja Punak, veebikonstaabel, Politsei- ja Piirivalveameti teabehaldus- ja menetlusosakond, www.politsei.ee

Joobe suurus ja trahvi määr ei ole omavahel seotud. Trahvi suurus sõltub eelnevast karistatusest ja osaliselt sellest, kas isik on oma veast aru saanud või mitte.

Alaealiste komisjoni saatmise otsustab menetleja. Komisjoni materjalide juurde kuulub ka õpilase iseloomustus, mida küsitakse koolist. Seda tehes lapse süütegu teatavaks ei tehta, küll aga saab kool teada selle komisjoni istungil osaledes.
 

Küsimus: Kas tööandjal on kohustus muretseda 24/7 töökohale tervist toetavad kvaliteetsemad kontoritoolid?01.04.2015

Kas on mingeid nõudeid 24/7 töökohale? Olenemata konkreetse töötaja vahetuse pikkusest on töövahendid kasutusel ööpäevaringselt aasta läbi. Eriline probleem on töötool, kuna istume 12 või 24 tundi järjest monitoride ees. Kuna tavalised kontoritoolid lagunevad koormuse tõttu kiiresti, tegime ise kodutööd ja otsisime netist töötooli, mis on ette nähtud kasutamiseks 24 tundi päevas. Loomulikult on nende hind kümme korda suurem tavaliste kontoritoolide omast, aga need on kõigil võimalikel viisidel reguleeritavad (reguleeritav nimmetugi) ja kolme-aastase garantiiga. Tavaliste toolidega on meil kogu aeg selg-kael-õlavööde kanged ja valutavad, samuti on sagedased peavalud. Spetsiaaltoolidel on mingid ISO sertifikaadid, need on ilmselt lähtuvalt töötingimustest. Kust neid leida ja kas tööandjatel on mingit seaduslikku kohustust taolistel töökohtadel neid tingimusi arvestada töövahendite soetamisel?

Vastus: Kristi Jõeorg, Tööohutuse spetsialist, Riskianalüüs OÜ, www.riskianaluus.ee

Tere!

Tööandja peab tagama sobivad töövahendid töötamiseks. Määrus Kuvariga töötamise töötervishoiu ja tööohutuse nõuded(https://www.riigiteataja.ee/akt/72421) kehtestab, et töötool peab olema reguleeritav kõrgusesse ja seljatoe osas. Rohkem nõudmisi ei ole.
Teostades kuvaritööd, on kohustuslik puhata 5-7 min tunni jooksul st tõusta püsti ja teha võimlemisharjutusi/venistusi.
Kehtestatud on nõuded töökohale, kus arvestuslikult töötab siiski üks inimene järjest 8 tundi sh minipausid ja lõunapaus(https://www.riigiteataja.ee/akt/12843344). 12 tundi ei tohi ükski töötaja järjest istuda. Pikaajaline järjest istumine tingib väga tõsiseid tervisehäireid. Puhkepauside pidamine on väga vajalik.
Lisaks pauside pidamisele on mugava ja ergonoomilise töötooli olemasolu loomulikult vajalik. Lisaks oleks ka väga soovituslik endale massaaži lubada.
Kui töötoolid amortiseeruvad kiiresti, tuleks tööandjal neid sagedamini välja vahetada. Loomulikult on soovituslik soetada töötoole töötajate vajaduste/soovidega kooskõlas.

Parimat soovides,
Kristi Jõeorg