Liiklusõigus
Küsimus: Kas see on õiguspärane, et parkimiskorraldaja teeb trahvi, ma ei tea sellest ning seetõttu puudub võimalus maksta või vaidlustada?17.10.2024
Tere! Juhtum järgmine - sisenesin parklasse, alustasin äpi kaudu parkimist, siis märkasin liiklusmärki - läksin uurima - see oli parkimiskeeld antud teepoolel. Kõik eelnev toimus väga lühikese aja välte jooksul. Samal hetkel kui auto juurde tagasi jõudsin, oli auto juures kontrolör. Selgitasin, et just jõudsin ja käisin märki vaatamas ning nägin, et siin ei tohi parkida, ja parkisin auto kohe ümber heas usus, et trahvi ei saanud samasse parklasse, ning lahkusin omi asju ajama. Nüüd selgus, et kontrolör tegi tagaselja siiski leppetrahviotsuse, mida mulle ei ole kunagi edastatud (trahviotsust ei pandud auto klaasi vahele ega ka saadetud postiaadressile).
Küll aga edastas Ühisteenused trahvi inkassofirmale kui "tähtajaks tasumata", kes siis 4 kuud trahviotsuse tegemisest hiljem edastas trahvi koos inkasso- ja viivistasudega minu postiaadressile. Sain ka meili fotodega, kus on näha, et auto pargib, et auto sõidab ära ning kontrolöri tehtud fotost tema oma käes olevast trahviotsusest.
Minu kirjalikult esitatud küsimustele, 1. kuidas ma pidin teada saama, et olen trahvi saanud (palusin trahviotsuse saatmist tõendada) ning tähelepanu juhtimisele, et olen ka ilma jäetud vaide esitamise õigusest kuna pole esialgset otsust kätte saanud, Ühisteenused ei vasta ning suunavad kogu edasise kommunikatsiooni inkassofirmale.
Küsimus ongi, kas selline käitumine on õiguspärane - parkimiskorraldaja poolt trahvi kirjutatakse välja, saaja ei tea sellest ning seetõttu puudub võimalus valida kas trahvi kohene tasumine või vaide esitamine?
Mida soovitate, sest olukord ei ole õigusnormidel vastav minu hinnangul.
Küll aga edastas Ühisteenused trahvi inkassofirmale kui "tähtajaks tasumata", kes siis 4 kuud trahviotsuse tegemisest hiljem edastas trahvi koos inkasso- ja viivistasudega minu postiaadressile. Sain ka meili fotodega, kus on näha, et auto pargib, et auto sõidab ära ning kontrolöri tehtud fotost tema oma käes olevast trahviotsusest.
Minu kirjalikult esitatud küsimustele, 1. kuidas ma pidin teada saama, et olen trahvi saanud (palusin trahviotsuse saatmist tõendada) ning tähelepanu juhtimisele, et olen ka ilma jäetud vaide esitamise õigusest kuna pole esialgset otsust kätte saanud, Ühisteenused ei vasta ning suunavad kogu edasise kommunikatsiooni inkassofirmale.
Küsimus ongi, kas selline käitumine on õiguspärane - parkimiskorraldaja poolt trahvi kirjutatakse välja, saaja ei tea sellest ning seetõttu puudub võimalus valida kas trahvi kohene tasumine või vaide esitamine?
Mida soovitate, sest olukord ei ole õigusnormidel vastav minu hinnangul.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Leppetrahvi kehtivuse eelduseks on leppetrahvinõude mõistlikul ajal nõude saajale teatavaks tegemine. Kohtupraktikas on omaks võetud seisukoht, et leppetrahviteate edastamine selle auto esiklaasile kojamehe alla jätmisega on mõistlik leppetrahvi kättetoimetamise viis.
Juhul, kui leppetrahvi nõudev isik ei tõenda, et ta on leppetrahvi nõudmisest ülalkirjeldatud või muul mõistlikul viisil teile teatavaks teinud, siis võib olla alust leppetrahvi vaidlustamiseks. Võite oma vastuväited esitada inkassofirmale ja teatate, et ei pea leppetrahvi maksmist võimalikuks enne, kui esitatakse tõendid, et teile on leppetrahvinõudest mõistlikul viisil ja ajal teatatud.
Esitatavate tõendite pinnalt saab siis teha järeldusi, kas ja mil määral on leppetrahvinõude teavitamise nõudeid täidetud. Võimalik on muidugi ka selline stsenaarium, et Ühisteenused/inkasso esitavad leppetrahvinõude kohtusse ja saate oma vastuväited esitada siis kohtus. Kohtumenetluse puhul tuleb arvestada võimalike kuluriskide kasvuga, mistõttu majanduslikult võib olla mõistlikum ning tulusam maksta trahvinõue ära või püüda leida kompromiss.
Küsimus: Kas soovitatud "jagatud vastutuse" valiku tõttu kindlustushüvitisest ilma jäämise korral on võimalik nõuda ametlikku vastutust või kompensatsiooni?11.10.2024
Tere!
Minu auto kindlustusfirma keeldus hüvitamast õnnetuse kahjusid, kuna kahjunõudel olid osapooled valinud "jagatud vastutuse". Keeldumist põhjendati, et kahju korvamiseks peab süüdlane olema teada. Valitud varianti aga soovitas meile 112 vastanud politsei töötaja, kellele sündmuskohalt nõu saamiseks helistasime.
Tagantjärgi muuta avaldust enam ei saa. Väikeses, ainult autodega tekkinud kahjuga avariis osalenud juhid ei olnud piisavalt teadlikud LEst, et otsustada süüdlast, ühel juhil on ka noore juhi load. Meile anti 112 halba nõu, mistõttu on oodata suurt rahalist väljaminekut.
Kuidas tekkinud olukorras käituda?
Lühidalt õnnetusest: auto A tagurdas aiast välja ja märkas talle mööda tupiktänavat juhi poolt tagurpidi liikudes lähenevat sõidukit B, kes soovis sõita välja peatänavale umbes 200 m, kuna ei viitsinud autot ümber keerata. Autot B juhtinud noor juht vaatas sõites üle vasaku õla muru äärt, ei kasutanud peegleid ega märganud seetõttu üldse autot A paremal käel. Auto A küll koheselt pidurdas ning andis signaali märguandeks, kuid ei jõudnud eest ära sõita ja auto B sõitis seisvat A riivates otsa, lõhkudes nii kogu oma auto parema külje. Auto A seisis ja temal ainult väike defekt tagumisele stangel.
Kuna mõlemad liikusime tagurpidi ja ei osanud ise otsustada olukorra üle, helistasime seetõttu 112.
Auto B ei ole oma kindlustusfirmalt veel vastust saanud.
Minu auto kindlustusfirma keeldus hüvitamast õnnetuse kahjusid, kuna kahjunõudel olid osapooled valinud "jagatud vastutuse". Keeldumist põhjendati, et kahju korvamiseks peab süüdlane olema teada. Valitud varianti aga soovitas meile 112 vastanud politsei töötaja, kellele sündmuskohalt nõu saamiseks helistasime.
Tagantjärgi muuta avaldust enam ei saa. Väikeses, ainult autodega tekkinud kahjuga avariis osalenud juhid ei olnud piisavalt teadlikud LEst, et otsustada süüdlast, ühel juhil on ka noore juhi load. Meile anti 112 halba nõu, mistõttu on oodata suurt rahalist väljaminekut.
Kuidas tekkinud olukorras käituda?
Lühidalt õnnetusest: auto A tagurdas aiast välja ja märkas talle mööda tupiktänavat juhi poolt tagurpidi liikudes lähenevat sõidukit B, kes soovis sõita välja peatänavale umbes 200 m, kuna ei viitsinud autot ümber keerata. Autot B juhtinud noor juht vaatas sõites üle vasaku õla muru äärt, ei kasutanud peegleid ega märganud seetõttu üldse autot A paremal käel. Auto A küll koheselt pidurdas ning andis signaali märguandeks, kuid ei jõudnud eest ära sõita ja auto B sõitis seisvat A riivates otsa, lõhkudes nii kogu oma auto parema külje. Auto A seisis ja temal ainult väike defekt tagumisele stangel.
Kuna mõlemad liikusime tagurpidi ja ei osanud ise otsustada olukorra üle, helistasime seetõttu 112.
Auto B ei ole oma kindlustusfirmalt veel vastust saanud.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Kui kindlustus on aga kahju hüvitamisest keeldunud täielikult, siis tuleb sellekohast otsust analüüsida ja aru saada, milliste argumentide ja põhjendustega kindlustus sellise otsuseni jõudis. Kui kindlustuse otsus tundub ebaõige, on võimalik neile esitada pretensioon, esitada lepitusavaldus Eesti Liikluskindlustuse Fondile või esitada kindlustusandja vastu hagi kohtusse.
Küsimus: Kas invakaardiga võib parkida eramaal „Parkimiskeeld“ märgi mõjupiirkonnas kui ala ei ole tasuliseks märgitud?17.05.2024
Tere, kas invakaardiga võib parkida eramaal (tegemist Europarki opereeritava Rimile kuuluva alaga) „Parkimiskeeld“ märgi mõjupiirkonnas juhul kui ala ei ole nö. „tasuliseks“ märgitud? St. alal parkimise eest maksta ei saa. Nimelt sain sellel alal invakaardiga trahvi.
Ala kuidagi kinnine ei ole. Tegemist 3 parkimiskohaga mis piirnevad „linna“ ehk avalike kohtadega ja „jätkuvad“ siis eramaa 3 kohaga kus siis parkimine on keelatud. Ehk peatuda võib aga parkida ei. „Europargi“ silt märkide all olemas.
Nimelt teadaolevalt Liiklusseaduse § 68. (3) 2) alusel justkui invakaardiga nii parkida tohib.
Ehk mu argument oleks selle nüansiga, et teadaolevalt igal pool mujal läbi käinud § 68. (2) räägib avalikus tasulises alas parkimise kohta. Ehk justkui loast "tasuta" parkida avalikul alal.
Kuid § 68. (3) 2) on eraldi punkt, mis räägib eritingimusest parkimist keelavate liiklusmärkide mõjupiirkonna kohta ja sõnastuses pole toodud „avaliku ala“ märget.
Ja kuniks seda märget ei ole siis kas mitte ei peaks lähtuma praegusest sõnastusest kus liiklusseadus ja märgistus peaks kehtima võrdselt kõigile nii era kui avalikul alal?
Kuidas saab olla, et eramaal kehtib kuidagi teistsugune liiklusseadus?
Ala kuidagi kinnine ei ole. Tegemist 3 parkimiskohaga mis piirnevad „linna“ ehk avalike kohtadega ja „jätkuvad“ siis eramaa 3 kohaga kus siis parkimine on keelatud. Ehk peatuda võib aga parkida ei. „Europargi“ silt märkide all olemas.
Nimelt teadaolevalt Liiklusseaduse § 68. (3) 2) alusel justkui invakaardiga nii parkida tohib.
Ehk mu argument oleks selle nüansiga, et teadaolevalt igal pool mujal läbi käinud § 68. (2) räägib avalikus tasulises alas parkimise kohta. Ehk justkui loast "tasuta" parkida avalikul alal.
Kuid § 68. (3) 2) on eraldi punkt, mis räägib eritingimusest parkimist keelavate liiklusmärkide mõjupiirkonna kohta ja sõnastuses pole toodud „avaliku ala“ märget.
Ja kuniks seda märget ei ole siis kas mitte ei peaks lähtuma praegusest sõnastusest kus liiklusseadus ja märgistus peaks kehtima võrdselt kõigile nii era kui avalikul alal?
Kuidas saab olla, et eramaal kehtib kuidagi teistsugune liiklusseadus?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas leppetrahv parkimiskella puudumise eest parkimisel sissesõidu keelumärgi mõjualal on õiguspärane?13.05.2024
Tere. Parkla sissesõidul on parklamärk 575a (mis ei ole ala märk 387), millele on lisatud parkimistsooni info, parkimiskella nõue ja sõiduki sundteisaldamise märk 579. Parklamärgi taga eemal on sissesõidu keelumärk 331 (lisatahvliga ''väljaarvatud teenindav personaal''), millega on märgistatud tupikusse viiv tee, kuhu tavaparkija sõita ja parkida ei tohiks. Juhul, kui tavaparkija pargib ikkagi seal (nt kui kõrval asuvas tavaparklas pole vabu kohti) ning jätab parkimiskella paigaldamata, kas selle eest on leppetrahv õigustatud, kui trahvitakse ''maksmata jätmise'' eest? Kas saaksite palun viidata konkreetsele kohtulahendile seoses sarnase küsimise ja vastusega 29.03.2012: vastused.ee/loe/oigus/liiklusoigus/3373/kas-voib-parkimistasu-tagasi.html?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas parkimiskeeld kehtib tervele tankla alale kuni ala lõpu märgini või on tähistatud parkimiskohtadel lubatud parkida?18.04.2024
Tere
Tankla sissesõitude ees on paigaldatud mõjuala märgid "parkimise keeld". Samas on varasemalt maha joonistatud teekattemärgistena ca 7 parkimiskohta. Parkimiskeelu ala kehtib tervele alale kuni ala lõpu märgini aga kas tähistatud parkimiskohtadel sellel alal on ka keelatud parkimine või käib see erandi alla?
Tänud ette
Tankla sissesõitude ees on paigaldatud mõjuala märgid "parkimise keeld". Samas on varasemalt maha joonistatud teekattemärgistena ca 7 parkimiskohta. Parkimiskeelu ala kehtib tervele alale kuni ala lõpu märgini aga kas tähistatud parkimiskohtadel sellel alal on ka keelatud parkimine või käib see erandi alla?
Tänud ette
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kuidas siis ikkagi on, kas teises riigis saadud karistus võtab mult load või mitte?18.03.2024
Praegu jäävad paljud Euroopa Liidus mitteresidentidest liiklusrikkujad karistuseta, kuna neid kas ei suudetud tuvastada või nad ei täitnud neile määratud karistust. 2019. aastal jäi karistamata ligikaudu 40 protsenti rikkujatest.
Lahenduse leidmiseks soovib komisjon luua uue süsteemi, mis lubab liikmesriigi otsusel liiklusrikkujalt võtta juhtimisõiguse kogu Euroopa Liidu piires.
Praegu kehtiva regulatsiooni kohaselt ei saa raske rikkumise järel juhtimisõiguse ära võtmisel seda üle Euroopa Liidu täitmisele pöörata, kui rikkumist ei pandud toime riigis, kus juhile luba väljastati.
Samas vastasite Samas EL liikmesriigis ära võetud juhtimisõiguse kohta ütleb seadus järgmist: Liiklusseadus § 125 lg 2 - Juhtimisõiguse äravõtmiseks loetakse ka Euroopa Liidu, Euroopa Majanduspiirkonna liikmesriigi, Šveitsi Konföderatsiooni kohtuvälise menetleja või kohtu poolt Eestis elavale isikule määratud karistust, mille sisuks on keeld juhtida sõidukit. Jõustunud otsuse täitmise alguseks Eestis loetakse jõustunud otsuse liiklusregistrisse kandmist.
Et Kumb on õige teie arust, selles osas, et varsti aasta möödas, ja mingit karistust pole tulnud, kuigi kohus pidi olema augustis. Kas on võimalik, et trahv ei pruugigi tulla ja juhiload? Või Poolas lähebki väga kaua aega, et load jõuavad, mnt öeldi, et poola ei pruugigi saata juhilube.
Lahenduse leidmiseks soovib komisjon luua uue süsteemi, mis lubab liikmesriigi otsusel liiklusrikkujalt võtta juhtimisõiguse kogu Euroopa Liidu piires.
Praegu kehtiva regulatsiooni kohaselt ei saa raske rikkumise järel juhtimisõiguse ära võtmisel seda üle Euroopa Liidu täitmisele pöörata, kui rikkumist ei pandud toime riigis, kus juhile luba väljastati.
Samas vastasite Samas EL liikmesriigis ära võetud juhtimisõiguse kohta ütleb seadus järgmist: Liiklusseadus § 125 lg 2 - Juhtimisõiguse äravõtmiseks loetakse ka Euroopa Liidu, Euroopa Majanduspiirkonna liikmesriigi, Šveitsi Konföderatsiooni kohtuvälise menetleja või kohtu poolt Eestis elavale isikule määratud karistust, mille sisuks on keeld juhtida sõidukit. Jõustunud otsuse täitmise alguseks Eestis loetakse jõustunud otsuse liiklusregistrisse kandmist.
Et Kumb on õige teie arust, selles osas, et varsti aasta möödas, ja mingit karistust pole tulnud, kuigi kohus pidi olema augustis. Kas on võimalik, et trahv ei pruugigi tulla ja juhiload? Või Poolas lähebki väga kaua aega, et load jõuavad, mnt öeldi, et poola ei pruugigi saata juhilube.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Paraku ongi erinevate riikide puhul halduspraktika erinev - mõned saadavad karistusinfo isiku elukohariiki kohe, teised ei saada üldse. Kuidas Poolas sellega lood on, jään vastuse võlgu, kuna kogemus selles osas puudub.
Tänane loogika on selles, et EL liikmesriigis kohaldatud juhtimisõiguse äravõtmine ei laiene automaatselt teistesse liikmesriikidesse, vaid teeb seda üksnes siis, kui liikmesriigis on vastav tagajärg ette nähtud. Nagu näiteks Eestis LS § 125 lg 2. See norm ei ole käesolevaks ajaks muutunud. Samas pole selle normi nn "vettpidavust" minu teada veel kohtus järgi proovitud.
Küsimus: Kuidas on lood ikkagi Poolas saadud liikluskaristusega, kas võin seal sõita või mitte?27.02.2024
Nii, eelmine kord vastasite, et Poolas ära võetud juhtimisõige karistus kehtib kogu euroopa liidus. Poola karistus pole siiani jõudnud, jäin vahele suvel.
Vahepeal lasin teha uued juhiload ja rääkisin ausalt ära mnt ametile, et mis juhtus jne. Ja vastuseks sain
Tere
Eestis juhiloa saamine ei muuda Poolas saadud karistust.
Te ei tohi sõita Poolas, seni kui Teie karistus seal on aktiivne.
Kuna Euroopa Liidus ei ole sellekohast ühtset direktiivi, siis mitte midagi ei ole valesti tehtud.
Te võita oma uue juhiloaga sõita igal pool välja arvatud Poola.
Kumb siis õige?
Vahepeal lasin teha uued juhiload ja rääkisin ausalt ära mnt ametile, et mis juhtus jne. Ja vastuseks sain
Tere
Eestis juhiloa saamine ei muuda Poolas saadud karistust.
Te ei tohi sõita Poolas, seni kui Teie karistus seal on aktiivne.
Kuna Euroopa Liidus ei ole sellekohast ühtset direktiivi, siis mitte midagi ei ole valesti tehtud.
Te võita oma uue juhiloaga sõita igal pool välja arvatud Poola.
Kumb siis õige?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Samas EL liikmesriigis ära võetud juhtimisõiguse kohta ütleb seadus järgmist: Liiklusseadus § 125 lg 2 - Juhtimisõiguse äravõtmiseks loetakse ka Euroopa Liidu, Euroopa Majanduspiirkonna liikmesriigi, Šveitsi Konföderatsiooni kohtuvälise menetleja või kohtu poolt Eestis elavale isikule määratud karistust, mille sisuks on keeld juhtida sõidukit. Jõustunud otsuse täitmise alguseks Eestis loetakse jõustunud otsuse liiklusregistrisse kandmist.
Seega on Teil ilmselt vedanud selles mõttes, et Poola ei ole oma karistusotsust saatnud teadmiseks Eestisse ning Eesti ise ei ole teinud vastavaid päringuid ja taotlusi Poolasse.
Küsimus: Kas on võimalus kuidagi karistusregistri andmete kustutamist taotleda, et saada liiklusregistri eksamile?14.02.2024
Tere, kas on võimalus kuidagi karistusregistri andmete kustutamist taotleda, et saada liiklusregistri eksamile? Karistused on kantud, ühel on umbes 2 aastat jäänud kustumiseni ja teisel aasta.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kus peab seisma jääma tee andmiseks kui mõlemas suunas on trammitee?11.01.2024
Tere. Asukoht: Tallinn, Pärnu mnt suunaga kesklinna, enne viadukti on vasakpööre Magdaleena tänavale. Olukord: ees ja taga tramme pole näha, kesklinnast sõiduteel on liiklusvoog. Mina soovin sooritada vasakpööret ja pean vastassuunas sõiduteel sõivatele liiklejatele tee andmiseks seisma jääma. Küsimus: kus mina pean seisma jääma tee andmiseks,
(1) kas enne pärisuuna trammi liini,
(2) kas enne vastassuuna trammi liini või
(3) trammiliinidel enne lõikuvat vastassuuna sõiduteed? (sarnased kohad on kino Kosmose juures suunaga Tõnismäele ja Pärnu mnt x Alevi tn ristmikul suunaga Alevi tänavale). Tänan vastuse eest.
(1) kas enne pärisuuna trammi liini,
(2) kas enne vastassuuna trammi liini või
(3) trammiliinidel enne lõikuvat vastassuuna sõiduteed? (sarnased kohad on kino Kosmose juures suunaga Tõnismäele ja Pärnu mnt x Alevi tn ristmikul suunaga Alevi tänavale). Tänan vastuse eest.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas ma tohin kasutada autos Waze rakendust, kuna see näitab liiklusjärelevalve mõõteseadmete asukohti, seadus keelab autos kasutada selliseid seadmeid?09.10.2023
Tere
Lugedes liiklusseadust § 73 lg 8 siis saab mõista, et sõidukis ei tohi olla seadmeid, mis võimaldavad avastada liiklusjärelevalve kiirusemõõteseadet. Politsei kasutab muuhulgas liiklusjärelevalves ka mobiilseid kiiruskaameraid. Kui ma kasutan telefonis Waze rakendust siis see näitab ära ka kohad kus liiklusjärelevalve kiirusemõõteseadmed paiknevad. Kas sellise rakenduse kasutamine on siis keelatud?
Lugedes liiklusseadust § 73 lg 8 siis saab mõista, et sõidukis ei tohi olla seadmeid, mis võimaldavad avastada liiklusjärelevalve kiirusemõõteseadet. Politsei kasutab muuhulgas liiklusjärelevalves ka mobiilseid kiiruskaameraid. Kui ma kasutan telefonis Waze rakendust siis see näitab ära ka kohad kus liiklusjärelevalve kiirusemõõteseadmed paiknevad. Kas sellise rakenduse kasutamine on siis keelatud?