Liiklusõigus


Küsimus: Kas soovitatud "jagatud vastutuse" valiku tõttu kindlustushüvitisest ilma jäämise korral on võimalik nõuda ametlikku vastutust või kompensatsiooni?11.10.2024

Tere!
Minu auto kindlustusfirma keeldus hüvitamast õnnetuse kahjusid, kuna kahjunõudel olid osapooled valinud "jagatud vastutuse". Keeldumist põhjendati, et kahju korvamiseks peab süüdlane olema teada. Valitud varianti aga soovitas meile 112 vastanud politsei töötaja, kellele sündmuskohalt nõu saamiseks helistasime.
Tagantjärgi muuta avaldust enam ei saa. Väikeses, ainult autodega tekkinud kahjuga avariis osalenud juhid ei olnud piisavalt teadlikud LEst, et otsustada süüdlast, ühel juhil on ka noore juhi load. Meile anti 112 halba nõu, mistõttu on oodata suurt rahalist väljaminekut.
Kuidas tekkinud olukorras käituda?
Lühidalt õnnetusest: auto A tagurdas aiast välja ja märkas talle mööda tupiktänavat juhi poolt tagurpidi liikudes lähenevat sõidukit B, kes soovis sõita välja peatänavale umbes 200 m, kuna ei viitsinud autot ümber keerata. Autot B juhtinud noor juht vaatas sõites üle vasaku õla muru äärt, ei kasutanud peegleid ega märganud seetõttu üldse autot A paremal käel. Auto A küll koheselt pidurdas ning andis signaali märguandeks, kuid ei jõudnud eest ära sõita ja auto B sõitis seisvat A riivates otsa, lõhkudes nii kogu oma auto parema külje. Auto A seisis ja temal ainult väike defekt tagumisele stangel.
Kuna mõlemad liikusime tagurpidi ja ei osanud ise otsustada olukorra üle, helistasime seetõttu 112.
Auto B ei ole oma kindlustusfirmalt veel vastust saanud.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Jagatud vastutuse puhul hüvitatakse kahjustatud sõiduki omanikule kahju proportsionaalselt vastavalt juhtide vahel vastutuse jagunemise määrale. Kui kokku põrkavad kaks tagurdavat sõidukit, siis üldreegel kipubki olema selline, et vastutavaks peetakse mõlema sõiduki juhte. lahendus võib olla erinev sellisel juhul, kui ühe eelnevalt tagurdanud sõiduki juht jääb enne kokkupõrget seisma, kuid teine ei jää. Siinkohal omab siiski tähtsust, millal seisma jäänud sõiduk seisma jäi ja kaua see juba seisis. Näiteks vahetult enne kokkupõrget seiskunud sõiduki puhul ei pruugi kontakti hetkel seismise fakt olulist rolli mängida. Kui aga sõiduk seisis juba "mõnda aega", mis oli piisav selleks, et ka teise sõiduki juhil oli samuti võimalus oma sõiduk peatada, siis omab seismise fakt tähtsust ja kallutada vastutuse ka täielikult mitte seisma jäänud juhile. Kui kaua üks sõiduk seista võis ja kas see aeg oli piisav, et vastutavaks lugeda üksnes liikunud sõiduki juhti, sõltub tõenditest. Kui seismise aega tõendada ei õnnestu, jääb ilmselt kehtima segavastutus, milleks sageli on võrdne vastutus (50%-50%). See tähendab, et kummalegi kahjustatud sõiduki omanikule hüvitatakse 50% sõidukile tekitatud kahjust.

Kui kindlustus on aga kahju hüvitamisest keeldunud täielikult, siis tuleb sellekohast otsust analüüsida ja aru saada, milliste argumentide ja põhjendustega kindlustus sellise otsuseni jõudis. Kui kindlustuse otsus tundub ebaõige, on võimalik neile esitada pretensioon, esitada lepitusavaldus Eesti Liikluskindlustuse Fondile või esitada kindlustusandja vastu hagi kohtusse.