Liiklusõigus


Küsimus: Kas mul on rohkem õigust ja tasuks otsus vaidlustada, kuna ma tagurdasin sisse paremalt poolt ja mulle oleks pidanud teed andma?29.01.2025

Toimus avarii võrdse ristmiku peal, kus mõlemad autod tagurdasid ja põrkasid kokku. Ma tagurdasin teisele sõidukile sisse paremalt poolt. Kindlustus tahab kahju hüvitada võrdselt (50%-50%), viidates liiklusseaduse §17 lg 5 p 6-le, mis ütleb, et tagurdaja peab alati teed andma teistele liiklejatele. Kas mul on rohkem õigust ja tasuks otsus vaidlustada?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Üldistatult lähenedes on kindlustusel selles mõttes õigus, et LS § 17 lg 5 p 6 kohaselt tuleb tagurdades teed anda kõigile liiklejatele. Vaidlust tekitab mõlemapoolse tagurdamise korral aga see, et kui kumbki tagurdaja peab teisele teed andma, siis kummal neist on eesõigus liikumist jätkata? Praktikas on püütud seda küsimust lahendada LS § § 17 lg 5 p 5 kohaselt "parema käe reeglile" tuginedes, kuid ka see lähenemine pole olnud liiga selge ega üheselt mõistetav. Näiteks on tekkinud küsimus, et kuidas tuleb arvestada paremat kätt - kas auto esiosa suunas vaadatuna või tagasosa (tagurdamise) suunas vaadatuna.
Kuna selles olukorras on ainus vaieldamatu norm LS § 17 lg 5 p 6, mille kohaselt tagurdamisel tuleb teed anda kõigile liiklejatele (ja teiste liiklejate nimekirja kuuluvad põhimõtteliselt ka teised tagurdajad, kuna nende suhtes pole kehtestatud erandit), siis tuleks vastastikkusel tagurdamisel mõlemal juhul jääda seisma ning edasi liikumise küsimus lahendada vastastikkusel kokkuleppel tuginedes LS § 16 lg-s 1 sätestatud üldreeglile, mille kohaselt peab iga liikleja olema viisakas ja arvestama teiste liiklejatega ning oma käitumises hoiduma kõigest, mis võib takistada liiklust või ohustada ja kahjustada inimesi või teiste vara. Kokkuvõtvalt võib kindlustuse hinnangut vastastikkusel tagurdamisel vastutuse jagunemist suhtes 50-50 pidada laias plaanis põhjendatuks.

Selline otsus võib aga siiski olla ebaõige juhul, kui üks tagurdavatest juhtidest küll peatus tee andmiseks teisele tagurdajale, kuid viimane jätkas liikumist ja sõitis peatunud sõidukile otsa ja põhjustas kahju. Sellisel juhul võib vastutus jaguneda muus suhtes.