Liiklusõigus
Küsimus: Kas eestis saan juhilube teha, kui soomes jäin ilma lubadeta ja raskes joobes 0.60 mg/l vahele?18.09.2020
Tere
Küsimus selline, et eestis elav inimene on soomes ilma lubadeta ja raskes joobes ehk 0.60 mg/l juhtinud sõiduautot, asi läheb kohtusse aga ise kohale ei pea minema, otsustakse süüdimõistja eest. Soome politsei ütles, et ei saa lube teha enam. Aga kas eestis saab B-kategooria autojuhilube teha? Kas siis soome poolne karistus ei mõjuta eestis lubade tegemist?
Küsimus selline, et eestis elav inimene on soomes ilma lubadeta ja raskes joobes ehk 0.60 mg/l juhtinud sõiduautot, asi läheb kohtusse aga ise kohale ei pea minema, otsustakse süüdimõistja eest. Soome politsei ütles, et ei saa lube teha enam. Aga kas eestis saab B-kategooria autojuhilube teha? Kas siis soome poolne karistus ei mõjuta eestis lubade tegemist?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Milline juhiluba on vajalik: elektrijalgratas kaal 30-40kg, mootori võimsus 1500w ja tippkiirus üle 50Km/h?10.09.2020
Tere! Millised on detailsed liiklusreeglid elektrijalgrattale mille kaal on 30-40kg, mootori võimsus 1500w ja tippkiirus üle 50Km/h. Milline juhiluba on vajalik, ja kas rattale on vaja numbrimärki? Kas tavaline jalgrattakiiver on piisav, ja kas millistel teedel tohib/ei tohi sõita?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
1,5 kW võimuse elektrimootoriga sõiduk jalgrattana enam ei kvalifitseeru. Jättes kõrvale kiiruse, siis võiks küsimuses kirjeldatud sõiduki mahutada mopeedide klassi, kuid mopeedi valmistajakiirus ei tohi ületada 45 km/h. Seega kehtivate aktide põhiselt võiks küsimuses kirjedlatud sõiduki liigitada mootorsõidukiks e. mootorrattaks.
Samas määratlevad kehtivad õigusaktid mootorratast sisepõlemismootoriga sõidukina.
Maanteeameti kodulehel tuuakse välja L1e kategooria sõiduki (mopeed) alamkategooria L1e-A, kuhu kuuluvad mootoriga jalgrattad. Kehtiv MKM määrus sellist alamkategooriat ei sisalda. Seega pean tunnistama, et ei oskagi küsimuses kirjeldatud sõidukit üheselt klassifitseerida. Selge on üksnes see, et jalgrattana sõiduk ei klassifitseeru ning pigem liigub see mopeedi kategooriasse, kui kiirust piirata.
Soovitan teemaga pöörduda Maanteeameti spetsialistide poole.
Küsimus: Kas mul on õigus taodelda juhilube ja kust seda kontrollida, kui rahaline trahv on maksmata aga 2.a tingimis kantud?09.09.2020
2012a. sain kriminaalkaristuse juhtimisõiguseta joobes autojuhtimise eest. Tänaseks on sellest möödas 8a. karistus oli rahaline trahv ja 2.a tingimisi.
Rahaline trahv on siiani maksmata aga 2.a tingimis kantud.
Kas mul on õigus taodelda juhilube? Kust ja kuidas ma seda kontrollida saan?
Rahaline trahv on siiani maksmata aga 2.a tingimis kantud.
Kas mul on õigus taodelda juhilube? Kust ja kuidas ma seda kontrollida saan?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimusest jääb siiski arusaamatuks täpne karistus. Loata sõit ja joobes sõit, kui need on toime pandud üheaegselt, loetakse üheks teoks ja ühe teo eest mõistetakse üks karistus. Kui tingimisi määrati rahatrahvi (õigemini siis rahalise karistus) tasumine, siis lõppes selle karistusekandmise kohus katseaja möödumisega, kui kaitseaja tingimusi ei rikutud.
Kui peate "2.a tingimisi" all silmas olukorda kus Teile mõisteti 2 aastane vangistus,mida ei pööratud tingimisi täitmisele, siis rahalise karistuse lisaks mõistmine ei ole võimalik. Ehk peate rahalise karistuse all silmas sundraha tasumise kohustust?
Kui peate "2.a tingimisi" all silmas olukorda kus Teile mõistetud karistuse katseaja pikkuseks oli 2 aastat, siis kustub kriminaalkaristus 2.astme kuriteo eest 3 aasta möödumisel katseaja lõppemisest.
Küsimus: Kas vajan lisaks olemasolevatele B ja C kategooria juhtimisõigustele ka E või B96 kategooriat?18.08.2020
Tere. Olen uurinud vastust oma küsimusele mitmetest kohtadest, kaasa arvatud ARK-st, kus samuti jäi selge vastus saamata. Netiavarustes oleva info põhjal samuti täit selgust ei ole, sest seisukohad on erinevad.
Oman B ja C kategooria juhtimisõigust.
Sõiduki kategooria on N1G ja registrimass on 3270 kg. Sõiduki lubatud autorongi täismass on 6000 kg. Piduriteta haagise suurim lubatud mass on 750 kg.
Haagise näol on tegemist piduriteta kerghaagisega, mille registrimass on 750 kg.
Milliseid haagiseid ma üldse selle sõidukiga vedada võin?
Kas mulle piisab olemasolevatest juhtimisõigustest või vajan lisaks E või B96 kategooriaid? Ette tänades!
Oman B ja C kategooria juhtimisõigust.
Sõiduki kategooria on N1G ja registrimass on 3270 kg. Sõiduki lubatud autorongi täismass on 6000 kg. Piduriteta haagise suurim lubatud mass on 750 kg.
Haagise näol on tegemist piduriteta kerghaagisega, mille registrimass on 750 kg.
Milliseid haagiseid ma üldse selle sõidukiga vedada võin?
Kas mulle piisab olemasolevatest juhtimisõigustest või vajan lisaks E või B96 kategooriaid? Ette tänades!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
B-ategooria juhtimisõigusest piisab ka juhul, kui veduki haakes veedakse haagist, mis ei ole kerghaagis, kuid mille täismassi ja veduki täismassi summa ei ületa 3500 kg.
Kui on plaan vedada haakes haagist, mille täismass on üle 750 kg e. mis ei ole kerghaagis ja veduki ning haagise täismasside summa ületab 3500 kg, kuid ei ületa 4250 kg, siis võib seda juhtida samuti b-kategooria juhiloaga, kuid tingimusel, et sellise autorongi juhtimisõiguse saamiseks on sooritatud sõidueksam.
Sellise haagise juhtimiseks, mille täismassi ja veduki täismassi summa ületab 4250 kg, tuleb omandada BE-kategooria mootorsõiduki juhtimise õigus. BE-kategooria õigusega võib haakes vedada haagist, mille täismass ei ületa 3500 kg. Loomulikult tuleb järgida ka sõidukile lubatud haagiste massi piirangut.
Küsimus: Mis on ja mis ei ole pukseeritav seade ja kuidas ning mille järgi seda otsustada?18.08.2020
Tere.
Mure selles, et vanast veoautost on tehtud üheteljeline haagis traktori haakesse, mille tagaluugi küljes on graanulväetiste laotamise seade ja kuni eilseni olime arvamusel, et selle näol on tegu pukseeritava seadmega.
Selle kasutamisel juhindusime liiklusseaduse § 2 punkt 58 ja § 63 nõuetest.
Millegagi jäi see silma agarale politseipatrullile, kes arvasid et tegemist on registreerimata haagisega kuid piirdusid hoiatusega.
Nende seisukoht oli, et vaidlusalusel seadmel on kallutav veokast ja seega on tegemist haagisega.
Millega on teie arvates tegemist?
Ise ei suutnud leida täpsemat määratlust pukseeritavale seadmele.
Ette tänades
Mure selles, et vanast veoautost on tehtud üheteljeline haagis traktori haakesse, mille tagaluugi küljes on graanulväetiste laotamise seade ja kuni eilseni olime arvamusel, et selle näol on tegu pukseeritava seadmega.
Selle kasutamisel juhindusime liiklusseaduse § 2 punkt 58 ja § 63 nõuetest.
Millegagi jäi see silma agarale politseipatrullile, kes arvasid et tegemist on registreerimata haagisega kuid piirdusid hoiatusega.
Nende seisukoht oli, et vaidlusalusel seadmel on kallutav veokast ja seega on tegemist haagisega.
Millega on teie arvates tegemist?
Ise ei suutnud leida täpsemat määratlust pukseeritavale seadmele.
Ette tänades
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Mu isiklik hinnang on, et võimalik on kaitsta mõlemat lähenemist e. ühelt poolt on tegemist siiski mehhanismiga, mille peamine tööotstarve on eelkõige sõnniku laotamine põllule, kuid teiselt poolt saab ka öelda seda, et sõiduk on valmistatud/kohandatud liikuma haakes vedukiga, mistõttu kvalifitseerub haagisena LS § 2 p 9 tähenduses.
Minule teadaolevalt lähtub MNT sõiduki kvalifitseerimisel pukseeritavaks seadmeks või haagiseks sõidukile tootja poolt väljastatud tüübivastavuse kinnitusest. Teie sõiduk on isevalmistatud, mistõttu sellist tüübivastavuse kinnitust ilmselgelt ei eksisteeri. Sellest tulenevalt on võimalik, et sõidukit saab kvalifitseerida siiski ka pukseeritava seadmena.
Lõpetuseks tõden, et see on küsimus, kus võib valitseda mitu seisukohta ja ühese seisukohani e. nö õigusrahuni jõuaks läbi kohtumenetluse. Kuna Teid aga ei karistatud, siis pole ka midagi kohtus väga vaidlustada. See, mis Te enda heaks etkel teha saate, ongi pöörduda MNt poole selgitustaotlusega, et millise sõidukiga tegemist on. Ja edasi on mõistlik tegutseda MNT juhiste ja soovituste järele.
Küsimus: Kas mul on juriidilist alust ja mõtet kiirmenetluse otsust apelleerida patrullpolitseiniku kirjavea tõttu?26.06.2020
Tere!
Ületasin üleeile kiirust ja mind peatas eravärvides patrullpolitsei. Tunnistasin oma viga ja võtsin kiirmenetluse otsuse. Protokollis kirjutati mu perekonnanimi aga valesti ja sellest ka küsimus, et kas mul on juriidilist alust ja mõtet otsus apelleerida patrullpolitseiniku apsaka tõttu?
Lugupidamisega,
Ületasin üleeile kiirust ja mind peatas eravärvides patrullpolitsei. Tunnistasin oma viga ja võtsin kiirmenetluse otsuse. Protokollis kirjutati mu perekonnanimi aga valesti ja sellest ka küsimus, et kas mul on juriidilist alust ja mõtet otsus apelleerida patrullpolitseiniku apsaka tõttu?
Lugupidamisega,
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Milline on parkla omaniku vastutus, kui parkiva auto juht lööb uksega mõlgi minu autole ja süüdlast tuvastada pole võimalik?16.06.2020
Tere,
Kui kaubakeskuse parklas naabruses parkiva auto juht lööb uksega mõlgi minu autole ja süüdlast tuvastada pole võimalik, millised on sel juhul parkla omaniku vastutus?
Tänan
Kui kaubakeskuse parklas naabruses parkiva auto juht lööb uksega mõlgi minu autole ja süüdlast tuvastada pole võimalik, millised on sel juhul parkla omaniku vastutus?
Tänan
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Mida ette võtta, kui selgus et toimikus oli politsei kirjeldus hoopis teistsugune kui tegelikult juhtus?16.06.2020
Tere! Sain hakkama väärteoga. Politseisse kohale minnes pakuti ilma pikema jututa kohe kiirmenetlust, loomulikult tunnistasin oma süüd ja olin nõus. Sain trahvi, maksin ära. Mõned päevad hiljem, kohtudes prokuröriga, nägin oma toimikut ja seal oli politsei tunnistus olnud vahejuhtumist hoopis teistsugune, kui tegelikult toimus. Olen püüdnud küsida asjaosalistelt, miks selline valetunnistus, aga käib ainult keerutamine ja lõpuks ainult vaikus. Kuidas saab usaldada politseid, kes annab valeütlusi ja kuidas saaksin sellisest "ringkaitsest" üldse õigust? Tänan!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kuidas peaksin omavastutuse välja nõudma kui ei kindlustus ega politsei ei anna mulle autole otsa sõitnud ratturi nime? 16.06.2020
Tere
Parklas parkivale autole sõitis küljepealt sisse krossirattur. Kui auto juurde jõudsin oli kahjutekitaja viidud haiglasse. Kohapeale oli kutsutud Politsei, kes võttis tunnistused ja soovitasid pöörduda oma kindlustuse poole.
Saigi pöördutud, nemad ütlesid, et neil on ikka kahju tekitaja nime vaja, et küsida tuleks Politseist. Politsei omakorda ütles, et nemad võivad isiku infot väljastada vaid kindlustusele.
Kindlustus päev hiljem kirjutas, et neil on nüüd isik teada, kuid minule ei või avaldada. Soovitasid pöörduda kohtusse või konsulteerida juristiga või uuesti Politseilt paluda.
Kuna kahju tekitajal ratas ei ole registreeritud, ega oma kindlustust. Läheb autoremont kaskosse, kuid tasuma pean mina omavastutuse.
Selles ongi küsimus, keegi ei või mulle avaldada kahju tekitaja nime, kuidas peaksin sel juhul omavastutuse välja nõudma?
Aitäh
Parklas parkivale autole sõitis küljepealt sisse krossirattur. Kui auto juurde jõudsin oli kahjutekitaja viidud haiglasse. Kohapeale oli kutsutud Politsei, kes võttis tunnistused ja soovitasid pöörduda oma kindlustuse poole.
Saigi pöördutud, nemad ütlesid, et neil on ikka kahju tekitaja nime vaja, et küsida tuleks Politseist. Politsei omakorda ütles, et nemad võivad isiku infot väljastada vaid kindlustusele.
Kindlustus päev hiljem kirjutas, et neil on nüüd isik teada, kuid minule ei või avaldada. Soovitasid pöörduda kohtusse või konsulteerida juristiga või uuesti Politseilt paluda.
Kuna kahju tekitajal ratas ei ole registreeritud, ega oma kindlustust. Läheb autoremont kaskosse, kuid tasuma pean mina omavastutuse.
Selles ongi küsimus, keegi ei või mulle avaldada kahju tekitaja nime, kuidas peaksin sel juhul omavastutuse välja nõudma?
Aitäh
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Olen ise kasutanud meetodit, et edastanud kahjustatud isiku nõude politseile ja palunud see edastada kahju tekitajale. Andes viimasele ka tähtaja nõudele vastamiseks. Kui siis kas isikult endalt või politsei vahendusel tuleb vastus, et ei nõustu kahju hüvitama, siis on nii või teisiti vaja pöörduda tsiviilkohtusse, kui omavastutuse hüvitamise soov jätkuvalt säilinud on.
Küsimus: Kuidas taotleda esialgset juhiluba tagasi, kui juhtimisõigus on ära võetud lühemaks perioodiks kui 6 kuud?11.06.2020
Mida teha selleks, taastada juhtimisõigus, kui see on ära võetud lühemaks perioodiks kui kuus kuus?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Seega selleks, et saada esmane juhtimisõigus taastatud, tuleb läbida autojuhtidele mõeldud täiendkoolitus (infot koolituse kohta saab Maanteeametist või autokoolidest), esitada Maanteeametile uus taotlus esmase juhiloa saamiseks ja läbida edukalt liiklusteooria ja -praktika eksam. Kui need asjad on tehtud, väljastatakse taotlejale uus esmane juhiluba kehtivusega 2 aastat.