Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas karistus arhiveeritakse, kui määratud menetluskulud on tasumata, aga pole olnud nõudeks karistuse täitmisel?15.03.2023

Kriminaalses joobes ja lubadeta juhtimise eest määratud tingimisi karistus kantud, sellest ajast 3 aastat veel kuni ARKi saab, nagu siit välja loen.
Kas karistus arhiveeritakse ka juhul, kui antud lahendi eest määratud menetluskulud on tasumata, aga pole olnud nõudeks karistuse täitmisel?
Karistusregistris märge, et karistus kantud... kuid kas arhiivi nad liiguvad ikka?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tere
Menetluskulude mittetasumine ei mõjuta karistusandmete kustutamise tähtaja kulgemist. Karistusandmete arhiivi kandmise tähtaja kulgemine algab karistuse ärakandmisest (rahalise karistuse tasumisest, vangistuse ärakandmisest, ÜKT ärategemisest, katseaja möödumisest).
 

Küsimus: Kuhu pöörduda kui ei ole nõus kindlustuse otsusega kus avarii vastutus on nende arvates 50/50?08.03.2023

Tere. Kindlustusselts tegi otsuse solidaarse vastutuse liiklusõnnetuses 50/50. Mina sellise otsusega nõus ei ole, kuna on dokumendid, mis tõestavad teise osaleja liiklusreeglite rikkumist, mis põhjustas liiklusõnnetust. Kindlustusseltsile on need esitatud aga nemad ei võta arvesse kõiki tähtsaid nüansse, vaid lihtsalt saadavad otsuse 50/50 vastutusele.
Kuhu pöörduda või kuidas saaks käituda et otsust vaidlustada?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kindlustusandja otsusega mittenõustumisel on võimalik pöörduda lepitaja poole. Rohkem infot saate Liikluskindlustuse fondi kodulehelt: https://www.lkf.ee/et/lepitusorgan

Teine võimalus on esitada kindlustusandja vastu nõue (hagi) kohtusse.

Lepitusmenetlus on kannatanule v kindlustusvõtjale tasuta. Hagimenetluses kohtus tuleb aga arvestada kuludega ja kohtumenetlusega kaasnevate täiendavate kuluriskidega.
 

Küsimus: Kas pean omama tegevusluba ja litsentsi, kui vean treilerautoga endale või naabrimehele kuuluvat heinapressi?20.02.2023

Kas pean omama tegevusluba ja litsentsi, kui vean treilerautoga endale või naabrimehele kuuluvat heinapressi ja traktori rippesse käivat niidukit? Seadusest võib välja lugeda, et veolubasid väljastatakse äriühingutele.
Ma ei tegutse ettevõttena ja ka veok on eraisiku(minu enda) nimel ning press ja niiduk ei kuulu mnt-s registreerimisele.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus taandub paljuski sellele, mis on veo eesmärk. Tegevusloakohustusest on vabastatud veosevedu järgmiste tingimuste täitumisel (vabastusi on teisigi, kuid antud juhul ei ole teised vabastused seostatavad konkreetse küsimusega):

Tegevusloa kohustusest on vabastatud veosevedu mootorsõidukitega, kui
i) veetav veos on ettevõtja omand või vara, mille ettevõtja
on müünud, ostnud, rendile andnud või rendile võtnud,
tootnud, kaevandanud, töödelnud või remontinud ja
ii) reisi eesmärk on veose vedamine ettevõttesse või ettevõttest või veose ettevõttesisene või -väline ümberpaigutamine ettevõtja oma tarbeks ja;
iii) sellise veo puhul kasutatavaid mootorsõidukeid juhivad
ettevõtja poolt töölevõetud töötajad või lepingulise kohustuse alusel ettevõtte käsutusse antud töötajad ja;
iv) veost vedavad sõidukid kuuluvad ettevõtjale või ettevõtja on need järelmaksuga ostnud või rentinud ning
v) selline veosevedu on ettevõtjale ainult lisategevusala;

Teine küsimus seondub sellega, kellena vedajat käsitleda. Asjaolu, et isik ei oma tegevuseks loonud või asutanud äriühingut, ei tähenda, et sellise isiku teatud tegevust ei võiks käsitleda ettevõtlusena. Miks naabrimehe heinapressi on vaja vedada? Kuhu? Mis eesmärgil? Vastused neile küsimustele defineerivad tegevuse vormi. Kui vastustest saab järeldada, et tegemist on ettevõtlusega ja vedu kvalifitseerub veona, mis nõuab tegevusluba, siis on selline vedi vaadeldav tegevusloata veona ja on sellisena keelatud. Vastutusele saab võtta muuhulgas nii sõiduki omanikku kui ka valdajat. Üksnes fakt, et vedu teostav isik ei ole registreeritud veoteenuse osutaja või juriidiline isik, ei pruugi tähendada, et üksnes see asjaolu vabastaks vedaja tegevusloa kohustusest.
 

Küsimus: Kas tasub vaidlustada, kui sõitsin katkise rehviga laiema teelõigu suunas, aga sain trahvi ja politsei suunas siis ikka sinna sõitma?14.02.2023

Veoauto haagisel keskmine rehv läks pauguga lõhki. Juht tuli autost välja, hindas olukorda ja kuna veab antud teelõigul ja teab olusid, siis otsustas vaikselt edasi liikuda kus mahasõit, muidu oleks pannud ühe rea kinni kui hakata rehvi vahetama ja antud tee kahe realine. Politsei sõitis vastu, nägi et auto liikleb teeääres vaikselt, keeras otsa ringi ja pidas juhi kinni ja tegi 400 eurot trahvi, et tahtis laiema kohani minna, samas peale kinnipidamist käskis ise juhil laiema kohani sõita ja siis trahvi hakati vormistama. Tahan teada, kas on mõtet asi vaidlustada või tuulikutega võitlemine?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ilma süüdistuse sisu teadmata ja tõendeid uurimata ei ole kahjuks vaidluse perspektiivide kohta hinnangu andmine võimalik. Hankige kohtuvälise menetleja käest väärteotoimiku koopia ja tulge konsultatsioonile. Hindame tõendeid ja kohaldatud karistust ning seejärel saab arvamust avaldada ka kaitsetaktika ning võimaliku kaebuse eduväljavaadete kohta.
 

Küsimus: Kas see tõepoolest pole kaskojuhtum kui ise kogemata kriimustasin auto esiklaasi?02.02.2023

Tere! Kriimustasin kogemata ise tugevalt auto esiklaasi.
Kasutasin selleks katkise lumeharja otsa. Eeldasin, et see ots on plastmassist, kuid õhtupimeduses ei märganud, et see oli alumiiniumist.
Autol on kehtiv kaskokindlustus. Ometi tuli minu kahjuteatele selline vastus:
"Anname teada, et kindlustusjuhtumiks on klaasi ootamatu ja äkiline hävimine või kahjustumine, mille tõttu tuleb klaas vahetada või parandada.
Kuna antud kahjustused ei ole tekkinud ootamatu ja äkilise sündmuse tagajärjel, siis ei ole tegemist kindlustusjuhtumiga ning If Kindlustus klaasivahetuse eest ei hüvita."
Kas kindlustusfirmal on tõesti õigus, et antud juhul ei ole tegemist kindlustusjuhtumina? Minu jaoks olid kriimud klaasil küll ootamatud, ning nad tekkisid loetud sekunditega. Lugupidamisega,

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kindlustusandja ja kindlustusvõtja omavahelised õigused ja kohustused, samuti kahjujuhtumite määratlemine on kokku lepitud kindlustustingimustega. Kindlustusandja otsuse analüüs eeldab konkreetsete tingimuste tõlgendamist, mis omakorda väljub vastused.ee portaali vastuste formaadist.

Samas julgen öelda, et klaasi kahjustumine auto kasutaja enda tegevuse tõttu võib siiski olla käsitletav kindlustusjuhtumina ja kindlustusandja vastupidine otsus on vaieldav. Mitmed kahjujuhtumid võivad olla tingitud sõiduki kasutaja enda hooletuse tõttu (liiklusõnnetus näiteks). Hindamist vajab, kas hooletus oli raske või mitte, kuna paljudel kindlustusseltsidel välistab kindlustusvõtja raske hooletus kahju hüvitamise või annab alust kahjuhüvitise vähendamiseks. Ka antud juhtumis võib tähtsust omada klaasi kahjustamise asjaolud e. kas klaasi kahjustumine oli mõistlikult ette nähtav või mitte. Esimesel juhul võib esineda Teie tegevuses rakse hooletuse element, mis võib mõjutada kindlustusandja täitmise kohustust või selle ulatust, teisel juhul võib aga tegemist olla kokku lepitud kindlustusjuhtumiga, mille aset leidmisel on kindlustusandjal kahju hüvitamise kohustus.
 

Küsimus: Kuidas vaidlustada kiiruskaamera trahv, kui see tehtud Bolt rendiautole aga minu konto on seal blokeeritud ja samal ajal olin välismaal?26.01.2023

Tere !
Rikkumine on toime pandud Eestis Bolt rendiautoga ja väidetavalt oli auto rikkumise ajal renditud minu konto alt. Bolt on minu konto blokeerinud ja ka täpsustavatele küsimustele ei ole vastanud.
Kas ma saan trahviteate tulemuslikult vaidlustada, kui mina tõendatult auto roolis ei viibinud ja rikkumist toime ei ole pannud. Samal ajal ei viibinud ma üldse Eestis ja tõendina saan esitada lennukipiletid ja vajadusel ka muid tõendeid, mis kinnitavad minu mitteviibimist Eestis. Ka politsei poolt esitatud kiiruskaamera fotol ei ole aru saada, kes roolis istub.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Esmase sammu trahviteate vaidlustamisel peab astuma BOLT. Nimelt tuleb Bolt'il vaidlustada trahviteade väärteomenetluse seadustiku (VTMS) §s 54'5 sätestatud korras, edastades kaebuses ka Teie, kui Bolt'i andmete järgi sõidukit kasutanud isiku andmed. Seejärel adresseeritakse trahviteade Teile, misjärel on Teil õigus vaidlustada trahviteade, millele järgneb väärteomenetluse uuendamine ja edasine menetlemine üld- või kiirmenetluse korras. Neis menetlusliikides saate esitada enda tõendid ja tõendada, et ei ole isikuks, kes sõidukit juhtis ja väärteo toime pani. Millised on selle õigusvaidluse väljavaated, ei oska ma tõendeid ja asjaolusid sisuliselt analüüsimata öelda, kuid kui eeldada info tõele vastavust, siis võib menetlust lõpetava lahendi saamine olla võimalik.
 

Küsimus: Kuidas teha B kategooriat kui C on juba olemas, väidetavalt ei saa C-d olla kui B-d ei ole?23.01.2023

tere
Autokool põhjendab, et ei saa olla C lubasid kui ei ole B load tehtud, seega oleks nagu seadusega vastuolus, võibolla oleks siis võimalik mingi sõidueksami sooritamisega siiski ka see B lubadele saada, väga imelik, et suurte masinatega tohib aga väikesega ei tohi. kurb.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ma ei oska küsimusele vastata, kuna ei oma ülevaadet konkreetse autokooli poolt esitatud põhjendustest. Minu teadmiste kohaselt ei peaks olema takistusi B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõiguse omandamiseks ja vastava koolituskursuse läbimiseks juhul, kui isikul on eelnevalt olemas C-kategooria mootorsõiduki juhtimise õigus ja juhiluba. LS § 107 lg 5 ütleb: Kui B-kategooria või üheaegselt B-kategooria ja C1-alamkategooria mootorsõiduki juhtimisõiguse taotlejale on eelnevalt väljastatud C- või D-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigus, siis väljastatakse talle juhiluba. Seega näeb ka seadus ette olukorra, kus B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust võib ja saab taotleda isik, kellel on varasemalt juba C-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigus olemas. Kaaluge pöördumist mõne teise autokooli poole.
 

Küsimus: Mida teha, kui B kategooria saamiseks peab minema autokooli aga autokool ei võta vastu kuna C kategooria olemas juba?20.01.2023

tere Abikaasal veoauto load vanast nõukaajas saadik, töötas kolhoosis autojuhina, load C ja C1, nüüd oleks soov sõiduautoga sõita aga pole B lubasid. Omal ajal oleks pidanud sellekohase templi lubadele sisse lööma aga kuna sõiduautot polnud, ei pidanud seda vajalikuks. Nüüd mure. Autoregistrist öeldi, et vaja autokooli minna, autokoolid ei võta vastu kuna C on juba olemas, no nii kurvaks teeb, kas nüüd pensionil olles peab suure veoauto ostma, et poes leiva järel käia. Aitäh ja suur tänu vastamast.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Minu teadmiste kohaselt ei tohiks esineda takistust B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõiguse omandamiseks, kui varasemast on olemas C-kategooria mootorsõiduki juhtimise õigus ja juhiluba. Sätestab ka liiklusseaduse § 107 lg 5, et kui B-kategooria või üheaegselt B-kategooria ja C1-alamkategooria mootorsõiduki juhtimisõiguse taotlejale on eelnevalt väljastatud C- või D-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigus, siis väljastatakse talle juhiluba. Autokoolide keeldumise hindamiseks oleks vaja teada, millega nad põhjendavad inimese koolituskursusele mitte vastuvõtmist.
 

Küsimus: Kas see on taksoteenus kui võtan 3 võõrast inimest väikese tasu eest auto peale, kes lähevad samale kontserdile kuhu minagi?20.01.2023

Tere!

Mul on küsimus reisijate vedamise kohta. Toon näite: Kui mina olen autojuht ning plaanin minna Rakverest Saaremaale kontserdile. Pealt kuuleb mind 3 inimest, kes tahavad minna samuti Saaremaale samale kontserdile ning küsivad minult, kas sa meid saad ka kaasa võtta? Ma küsin igalt inimeselt 15 eurot pangakontole, et katta enda kütusekulu ning sealt jääb mulle kasumina 5 eurot.
Saan aru, et sellisel juhul teostan ma taksosõitu ning seda nii ei tohiks tegelikult teha?
Kas on võimalusi kuidas selline olukord ei läheks taksosõiduna arvesse vaid tavasõiduna, kuna ma ei otsi mingisugust otsest kasumit vaid tahan enda kütusekulusid katta, et soodsamalt kontserdil käia.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ühistranspordiseaduse (ÜTS) § 3 kohaselt on taksovedu teeliikluses sõitjate vedu tellija soovitud sihtkohta või sõitjale tellitud kohta järele sõitmine, samuti taksopeatuses või sõitjaga kokkulepitud kohas sõitja ootamine. Taksoveoks ei loeta sõitjate vedu sõiduautoga, kui veo teostaja teeb seda isiklikul otstarbel planeeritud marsruudil ja kui selle eesmärk ei ole tulu saamine.

See, kas inimeste sõidutamist saab pidada taksoveoks või mitte, sõltub asjaoludest, mh sellest, millisena käsitleda sõitjate veo eesmärki. Üheltpoolt võib ka kütusekulu kompenseerimise soov olla vaadeldav tulu teenimise soovina, kuna säästate sõitjate arvelt enda kulu kütusele. Teiselt poolt omab tähtsust see, kas tegemist on ühekordse või süstemaatilise tegevusega. Esimesel juhul ei pruugi veo käsitlemine taksoveona olla korrektne.
 

Küsimus: Kui muudan oma elukohaks Eesti aadressi, kas Soome juhiluba jääb kehtima (Eestis ei saa ma karistuse tõttu 3 aastat lube)?09.01.2023

Olen varasemalt karistatud joobes sõitmise eest ja sain 3-aastase juhilubade keelu (eksamile ei saa registreerida enne, kui karistus on arhiivis ehk 3 aastat). Seega tegin endale juhiload Soomes, kuid nüüd elan jälle Eestis. Küsimus siis selline, kui ma muudan oma elukoha Eesti aadressile, kas Soome juhiluba jääb kehtima? Kas mul üldse on võimalik see Eesti oma vastu vahetada arvestades, et karistus ei ole arhiveeritud?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimuses esitatud andmed ei ole ammendava vastuse andmiseks piisavad. Soomes (aga ka mistahes teises EL liikmesriigis) välja antud juhiloa kehtivuse eelduseks on, et juhiloa omaniku alaline elukoht juhiloa saamise ajal asus juhiloa väljastanud riigis. Liiklusseadus sätestab võimaluse, et Transpordiamet võib EL liikmesriigis välja antud juhiloa tunnustamisest keelduda, kui teise Euroopa majanduspiirkonna liikmesriigi või Šveitsi Konföderatsiooni pädeva ametiasutuse poolt juhiloale kantud märgetest tulenevate andmete põhjal või selle ametiasutuse väljastatud muu vaieldamatu teabe põhjal on tõendatud, et juhiloa väljastamise ajal ei elanud isik alaliselt juhiloa väljastanud riigis. Sellisel juhul saab juhiloa vahetada Eesti juhiloa vastu pärast juhtimisõiguse saamiseks nõutava liiklusteooria- ja sõidueksami edukat sooritamist.

Alalise elukohana liiklusseaduse tähenduses käsitletakse kohta, kus isik tavaliselt elab iga kalendriaasta jooksul vähemalt 185 päeva isiklike või tööalaste sidemete tõttu, või kui tööalased sidemed puuduvad, seoses isiklike sidemetega, millest ilmneb nimetatud isiku märkimisväärne seos tema elukohaga. Kui isiku tööalased ja isiklikud sidemed on eri kohtades ja ta elab seetõttu järgemööda kahes või enamas Euroopa Liidu liikmesriigis asuvas eri kohas, loetakse tema alaliseks elukohaks tema isiklike sidemetega seotud koht, kui ta sinna korrapäraselt tagasi pöördub. Alalist elukohta tõendavad rahvastikuregistri andmed. Isik on kohustatud tõendama oma alalist elamist Eestis.

Kui on tõendatav, et alaline elukoht oli juhiloa saamise ajal Soomes, siis kehtib selline juhiluba Eestis kuni juhiloale märgitud kehtivusaja lõpuni või 18.jaanuarini, 2033.a, kui juhiloa kehtivusaeg on pikem, kui 15 aastat (LS § 99 lg 5). Seega ei ole sisuliselt kiiret vajadust Soome juhiloa vahetamiseks Eesti juhiloa vastu. Seda siis eelpoolmärgitust siiski tingimusel, et alaline elukoht oli juhiloa saamise hetkel Soomes LS § 100 lg 2 tähenduses.