Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas töötajal on õigus vaidlustada saadud trahv, kuna tööandja autol oli tegemata tehnoülevaatus?12.04.2013

Tere,
asutuse nimel on auto, mida kasutab töösõitudeks rohkem kui üks töötaja. Töötaja sai trahvi, kuna autole oli tööandja unustanud teha tehnoülevaatuse. Kas töötajal on õigus see vaidlustada, kuna vastutab tööandja?
Kui kaua on märge selle rikkumise kohta karistusregistris?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tehnoülevaatust mitteläbinud sõiduki juhtimise eest saadud trahvi tagasinõue tööandja käest on siiski üsna probleemne. Tööandja sõiduki vastutava kasutaja või omanikuna on kohustatud küll tagama sõiduki õige kasutamise, tehnilise korrasoleku ja nõuetekohase hoidmise (LS § 72 lg 1), kuid sõiduki juht peab enne sõidu alustamist veenduma, et sõiduk on tehniliselt korras (LS § 33 lg 2 p 1). Ilmselt on võimalik diskuteerida selle üle, mida täpselt juht sõiduki tehnilise korrasoleku all kontrollima peab, kuid arvan, et kõige lihtsam ja elementaarsem ongi selleks kontrollida tehnoülevaatuse läbimist. Seega kui juht oleks omi kohustusi täitnud, ei oleks ta tohtinud sõidukiga liikluses osaleda ja ka politseil poleks olnud vajadust trahvi määramiseks. Seega puudub otsene põhjuslik seos tööandja kohustuse rikkumise ja töötajale trahvi näol tekkinud kahju vahel. Töötaja enda hooletus on esimese põhjusliku ahela nö katkestanud.
 

Küsimus: Kas saab trahvi vaidlustada, kui peatusin osaliselt kõnniteel, et pesumasin tuppa tassida?05.04.2013

Kas saab trahvi vaidlustada?
Peatusin ohutuledega kõnniteel pesumasina tuppa tassimiseks 10 min, määrati trahv seoses märgi 361 mõjualas osaliselt või täielikult kõnniteel parkimise eest, kus ei olnud liikluskorralduse vahenditega ettenähtud parkimist. Ei seganud liiklust ega ka jalakäijaid (üle 1,5 m oli ruumi).

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Viimase aja kohtupraktika on sellist olukorda käsitlenud siiski veose laadimisena. Samas lõplik hinnang sõltub sündmuskoha tehioludest ja asjaoludest, mida lugeda ja mida mitte lugeda tõendatuks.
 

Küsimus: Kas pimedal ajal asulavälisel teel võivad põleda ainult ääretuled, kui esituled on rikkis?05.04.2013

Tervist.
"Kas pimedal ajal asulavälisel teel võivad põleda ainult ääretuled, kui esituled on rikkis?"

Tunnetus annab märku, et ainult ääretuledest on vähe kasu ning sellisel juhul peaksin sisse lülitama ohutuled, kuna sõidu jätkamine on ohtlik ning laskma sõiduki ära pukseerida lähimasse remonditöökohta. Ning kindlasti ei tohiks juht sõita ka iseseisvalt lähimasse remonditöökohta sellise autoga.

Kas mu tunnetus valetab?

Aitäh.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseaduse § 73 lg 5 kohaselt võib kehtivatele tehnonõuetele mittevastavat sõidukit ja selle haagist liikluses kasutada erandkorras, kui sõidukitel ei esine eriti ohtlikke rikkeid või puudusi. Esimeste tulede (laternate) mistahes rikked ei kvalifitseeru eriti ohtlike rikete või puudustena. Sellist sõidukit võib kasutada ettevaatlikult, rikke iseloomu arvestades, sõiduks lühimat teed pidi lähimasse remondikohta, tehnonõuetele vastavuse kontrollimise punkti, Maanteeameti kohalikku asutusse või parkimiskohta.

Seega vastus küsimusele on, et õigusaktidest tulenevalt ei ole mittekorras esituledega sõidukiga lähimasse remondikohta ettevaatlik liikumine otseselt keelatud.
 

Küsimus: Kuidas hoiduda eeskirjade rikkumisest, kui operatsiooni tagajärjel ei saa turvavööd kaela piirkonnas hoida?02.04.2013

Olen 61-aastane naine, mul on kõri ja kaela piirkonda tehtud operatsoon. Sellepärast autoga sõites nihutan turvavöö rinna alla. Kuu aega tagasi tegi politsei mulle trahvi, väites, et sõitsin kinnitamata turvavööta. Kuigi mul oli turvavöö kinnitatud, ei hakanud ma seda vaidlustama ja leppisin kokkuleppe trahviga. Täna juhtus sama lugu minuga. Mõlemal korral, kui politsei mind käskis peatuda, oli turvavöö mul peal. Täna ma polnud nõus enam kokkuleppemenetlusega, sest mul ju oli turvavöö peal. Tekid küsimus, kas ma üldse saan autoga sõita, sest kaela juurest turvavöö üle panna tekitab ebameeldivustunde. Tahaks teada, kas ma rikkusin seadust kui nihutasin turvavöö rindade alla, kuigi vöö oli ikkagi üle õla?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 33 lg 6 p 3 kohaselt ei pea turvavöö olema kinnitatud, kui juhil on kaasas arsti kirjalik otsus turvavöö kasutamise vastunäidustuse kohta. Juhul, kui Teile tehtud operatsiooni või haavaarmi tõttu on turvavöö kasutamine vastunäidustatud, siis soovitan küsida arstilt vastavasisulise tõendi. Juhul, kui vaevus on pigem ebamugavuse küsimus, kui otsese vastunäidustuse küsimus, siis tõenäoliselt arst Teile tõendit ei väljasta. Viimasel juhul tuleb turvavöö kinnitamise nõuet täita.

LS § 33 lg 3 kohaselt peab juht olema sõidu ajal turvavööga nõuetekohaselt kinnitatud. Samas ei ole õigusaktidega kehtestatud konkreetseid nõudeid, kuidas turvavöö peab kinnitatud olema. Võimalikke illustratsioone võib leida sõiduki kasutamise käsiraamatust või autokoolide loengutest, kuid konkreetseid normdokumente selles osas ei ole. Minu seisukoht on, et juhilt turvavöö konkreetse kinnitusviisi nõudmiseks peab see kinnitusviis olema normina ka kehtestatud. Seega minu hinnangul ei saa juhti karistada kinnitamata turvavööga sõidu eest, kui see jookseb üle rinna rindade alt.
 

Küsimus: Mis saab lubadega edasi, kui olen saanud esmaste juhilubade ajal kiiruse ületamise eest karistada?02.04.2013

Sain kiiruskaamera poolt fikseeritud kiiruse ületamise eest trahvi "vahtralehe" teise aasta jooksul (+8 km/h).
Kas lubade saamiseks pean tegema uue teooriaeksami või ootan aegumist ja taotlen esmaste lubade vahetust peale seda?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 106 lg 5 kohaselt, kui esmase juhiloa omajal on liiklusnõuete rikkumise eest kehtiv karistus, väljastatakse talle juhiluba pärast liiklusteooriaeksami edukat sooritamist.

Loodan, et saan õigesti aru, et "aegumise" all mõtlete karistuse kustutamist Karistusregistrist. Kuna rikkumine toimus esmase loa 2.aasta sees, siis tõenäoliselt möödub esmase juhiloa kehtivuse tähtaeg varem, kui saabub karistusandmete kustutamise tähtaeg. Seega oleksite mingi perioodi vältel kehtiva juhiloata. Kui see ei ole probleem e. kui sõidukiga vahepeal ei sõida, siis võite esmase juhiloa vahetamisega oodata, kuni karistusandmed Karistusregistrist kustutatakse. Need kustutatakse tingimusel, et Te ei pane enne karistusandmete kustutamise tähtaja saabumist toime uut väärtegu.
 

Küsimus: Kui juhtimisõigus on 3 kuuks ära võetud, kas rolleriga võin sõita?02.04.2013

Tere!
Mul võeti juhtimisõigus ära 3 kuuks.
Küsimus: kas ma võin sõita rolleriga (sündinud olen enne 93a.)?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Selles osas on tegemist kahe erineva võimaliku tõlgendamisviisiga. Ühel juhul on seisukoht, et kuivõrd LS § 94 lg 2 kohaselt ei nõuta AM-kategooria mootorsõiduki (mopeed) juhtimisõigust isikult, kes on sündinud enne 1993.a 1.jaanuari, siis võib sellist sõidukit juhtida ka juhul, kui see õigus on ära võetud e. seadus ei tee vahet, kas isikult on juhtimisõigus ära võetud või ei ole seda kunagi üldse olnudki. Teise võimaliku tõlgendusviisi järgi tähendab mootorsõiduki juhtimisõiguse äravõtmine keeldu juhtida misiganes mootorsõidukit e. sealhulgas ka mopeedi.

Tõstatatud küsimuses kohtupraktika puudub ning selguse erinevate vaatenurkade vahel paneb ilmselt paika kohtute poolt loodav praktika, kui mõni taoline vaidlus peaks kohtusse jõudma.

Minu seisukoht ühtib esimesena nimetatud versiooniga.
 

Küsimus: Kui juhiload on ära võetud 3 kuuks, kas siis neid on võimalik ka ennetähtaegselt tagasi taotleda?28.03.2013

Tere,
kas on võimalik saada lube tagasi ka enne tähtaega, kui on kohtu poolt ära võetud 3 kuuks? Karistust kantud pea 2 kuud? Jään teie vastust ootama.
Suur aitäh!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Lisakaristuse vähendamist lisakaristuse aja osalisel ärakandmisel seadused ette ei näe.
 

Küsimus: Kas minu e-kirjaga saadetud vastulause mittearvestamine on õiguspärane, sest eestist eemal olles ei saanud vastuväidet allkirjastada?27.03.2013

Väärtegu kvalifitseeriti Liiklusseaduse § 227 lg 3 ja Liikluskindlustuse seaduse § 66`1 lg 1. Vastavalt KarS § 63 lg 1 määrati karistus § 227 lg 3 järgi.
Koostasin ka politseile vastulause, kuid see jäeti väärteootsuse koostamisel arvesse võtmata, kuna see oli digitaalselt või käsitsi allkirjastamata.
Kuna olen kaugsõidu autojuht ja viibin Eestist eemal, siis saatsin neile kirja tavalise meiliga.
Kas selline asi on õiguspärane, et minu vastulauset ei arvestatud?
Vastulauses tunnistasin ja kahetsesin tehtut ja palusin määrata rahatrahv ning load alles jätta, sest need on mul töötegemiseks hädavajalikud ja eelnevaid rikkumisi pole.
Karistuseks määrati § 227 lg 3 alusel rahatrahv 98 trahviühiku ulatuses ja lisakaristusena § 227 lg 5 p 2 alusel juhtimisõiguse äravõtmine 3 kuuks.
Kas karistus ei ole liialt karm arvestades, et eelnevaid rikkumisi ei olnud?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kuna ma ei ole kohtuvälise menetleja otsusega ja selle aluseks olevate dokumentide ning tõenditega tutvunud, siis ma ei saa kommenteerida asjaolusid, miks kohtuväline menetleja pidas vajalikuks lisakaristuse kohaldamist. Samas, kui varasemaid karistusi ei ole ning raskendavaid asjaolusid ka mitte, siis pole välistatud, et esinevad alused karistuse kergendamiseks. Üldjuhul esmakordse kiiruse ületamise eest (ka kolmas lõige) juhtimisõigust ei piirata.
 

Küsimus: Kas võin sooritada tagasipöörde, kui keelavaid märke ei ole ja pidev joon on katkendlikuks kulunud?27.03.2013

Tere,
Kui sõidusuundi eraldav pidev joon on selle kulumise tõttu muutunud katkendlikuks, kas saan seda ületada nt tagasipöörde sooritamiseks, kui seda manöövrit keelavaid liiklusmärke üleval ei ole?
Tänades,

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Pidevjoonest ja sellele kulumisest sõltuva tähenduse andmine on faktiküsimus e. sõltub konkreetsest kulumisastmest ja sellest, kuidas tavaline hoolas juht pidi teekattemärgist mõistma. Kui teekattemärgis ongi katkendlikuks kulunud ja selles osas vaidlust ei ole, siis ei saa teekattemärgise ületamist juhile süüks arvata. Ehk siis, tagasipööre on muude seda keelavate liikluskorraldusvahendite või reeglite puudumise korral lubatud.
 

Küsimus: Millal võib liiklusregister minu juhendaja tunnistuse kehtetuks tunnistada, kas 15-päevase vaidlustamise tähtaja järel?25.03.2013

Tere,
Mure selline, et Politsei väitel rikuksin seadust 22.03.13.a. Kiiruse ületamine 21-40 km, hetkel on see kõik veel küsimärgi all, tahan vaidlustada. Koha peal vormistati mulle kiirmenetluse otsus ning määrati 11 trahviühikut. Kiirmenetluse otsuse peal on kirjas: LS §227. lg 2.
Praegu mul on olemas juhendaja tunnistus. ARK büroo tunnistab juhendaja tunnistuse kehtetuks, kui selle andmise (omamise) alus on ära langenud (Tingimused juhendajale: juhendajat ei ole karistatud viimase viie aasta jooksul mootorsõiduki joobes juhtimise eest ega viimase kolme aasta jooksul liiklusalaste õigusaktide nõuete sellise rikkumise eest, mille eest on ette nähtud mootorsõiduki juhtimise õiguse äravõtmine). Küsimus on selline, et millal siis võib ARK büroo tunnistada minu juhendaja tunnistuse kehtetuks? Kuna väärteootsust saab vaidlustada 15 päeva jooksul arvates päevast, mil menetlusalune isik sai kiirmenetluse otsuse kätte, kas saan siis ka praegu sõita olemasoleva tunnistusega kuni 15 päevad läbi saavad või juba praegu ei tohi juhendada?
Ette tänades vastuse eest.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Karistusregistrisse kantakse karistusandmed vaid jõustunud otsuse alusel. Otsuse vaidlustamine peatab otsuse jõustumise. Seega enne otsuse jõustumist (ka kaebuse lahendamisel tehtud kohtuotsuse jõustumist) ei kanta karistusandmeid karistusregistrisse. Kui isiku karistusandmeid ei ole karistusregistrisse kantud, puudub isikul ka konkreetse teo eest karistatus. Seega seni, kuni isiku suhtes tehtud otsus ei ole jõustunud, ei esine ka alust juhendaja tunnistuse kehtetuks tunnistamiseks. Kui Te otsustate kiirmenetluse otsust mitte vaidlustada, siis otsus jõustub 15 päevase kaebuse esitamise tähtaja möödumisel, arvates otsuse kättesaamisest ning seejärel jõuavad andmed karistusregistrisse ja sealt edasi liiklusregistrisse. Kaebuse esitamiseks ettenähtud 15 päevase tähtaja jooksul võite juhendada.