Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas politsei teeb vahet ka rikkumise asjaoludel või on rikkumine ikka lihtsalt rikkumine?22.05.2013

Tere,
Kohus peatas juhtimisõiguse 6-ks kuuks (rikkumine A-kategooriaga, +80km/h) ning määras 15 päeva aresti. Kuna kohtuotsuses ei ole üheselt välja toodud peatatud kategooriaid, siis eeldan, et peatatud on kõik omandatud kategooriad.
Kas on mõistlik esitada kohtule apellatsioon B-kategooria taastamiseks, kuna tööl käimiseks on auto eluliselt vajalik?
Isiklikult kardan, et see pole võimalik, kuna rikkumine oli raske ning eelnevalt on olnud kaks rikkumist autoga, mõlemad kuni +20km/h, kuid küsin siiski nõu. Kas kohus arvestab eelnevate (autoga) rikkumiste asjaolusid, tegu oli Järvevanas tipptunnil kolonnis sõitmisega, mitte maanteel kihutamisega või on kohtu jaoks tegu siiski rikkumise kui rikkumisega? Kas on mõtet üritada selgitada?
B-kategooria taastamine on oluline töötamiseks.

Ette tänades

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Karistusena võetakse ära mootorsõiduki juhtimise õigus üldiselt, erinevate kategooriate vahel vahet tegemata. Samuti ei näe seadus ette mõne valitud kategooria osas juhtimisõiguse taastamist või tagasi andmist. Seega oleks sel argumendil kaebuse esitamine ilmselgelt tagajärjetu.

Kohtuotsust on apellatsioonikorras võimalik vaidlustada, taotledes lisakaristuse tähtaja lühendamist. Kaebuse perspektiivsus sõltub rikkumise ja Teie isikuga seotud asjaoludest, mille kohta mul hetkel piisavat infot ei ole.

Laias plaanis on jääb kiiruse ületamine kiiruse ületamiseks vaatamata asjaolule, kus see on toime pandud, kas linnas või maanteel. Kiiruse ületamine linnatingimustes võib teatud juhtudel olla ohtlikumgi, kui maanteel.
 

Küsimus: Kas parkimise eest saadud leppetrahv läheb karistusregistrisse üles?21.05.2013

Tere
Sain leppetrahvi parkimise eest 10 eurot. Kas see trahv läheb nüüd minu karistusregistrisse avalikult kirja ning kas sellega rakenduvad nüüd mingisugused sanktsioonid või kitsendused minu tulevikutegemistes?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Leppetrahv ei ole karistus, vaid kokkuleppeline tsiviilõiguslik sanktsioon lepingutingimuste rikkumise eest. Leppetrahvi ei kanta karistusregistrisse. Ilma kohtuotsuseta ei saa seda ka kohtutäiturile täitmiseks anda. Olulisi kitsendusi see Teie tulevikutegemistes kaasa ei too. Tõenäoliselt saate kirju inkassofirmast nõudega leppetrahv tasuda.
 

Küsimus: Kas ma olen kohustatud korvama rehvide parandamise, mis purunesid minu kinnistul oleval mitteavalikul teel sõites?20.05.2013

Minule kuuluval kinnistul asub tee osa (eratee), mida kasutavad liiklemiseks ka teiste kinnistute omanikud ning nende külalised. Tee ei ole avalikuks kasutamiseks. Tee on erateena tähistamata, kuid sissesõidu ees on sissesõitu keelav märk (vana ja veidi kulunud nn telliskivi väidetavalt aastast umbes 1985), mis on ilusti nähtav ja loetav.

Eratee äärse heki hoolduse käigus ei jõudnud me veel teele kukkunud väikseid okastega oksi kokku korjata ning nendest sõitis üle üks sõiduk. Väidetavalt purunesid selle tulemusel auto kaks rehvi. Auto kasutaja nõuab rehviparanduskulude korvamist.

1. Kas kahju nõudjal oli õigus minu kinnistul asuvat eratee osa eelpool kirjeldatud olukorras kasutada?
2. Kas mul on kohustus korvata rehviparanduskulud?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Mõned kohtulahendid, mis eratee omanike vastutuse osas on tehtud, panevad eratee omanikule kohustuse hüvitada kahju, kui kahju on tekkinud tee ohtlikkusest tulenevalt. Samas on osa vastutust pandud ka autojuhile, kui kahju tekkimine oleks olnud välditav või kahju oleks võinud olla väiksem autojuhi enda tegevuse tulemusena. Olukorras, kus liiklusmärk keelab teele sõidu, võib väita, et kahju on vähemalt osaliselt tekkinud autojuhi enda tegevuse tagajärjel. Liiklusmärgi nõude järgimisel ei oleks ta teel tohtinud liigelda ja ka kahju oleks seetõttu jäänud saabumata. Siin lisandub muidugi hulgaliselt veel ka kõrvalküsimusi, millega tuleb juhtumi lahendamisel arvestada.
 

Küsimus: Kui juhil on volitus, kas eesti-siseselt peab ikka tehnilist passi kaasas kandma?20.05.2013

Tere!
Kui autojuht ei ole kantud auto tehnilisse passi kasutajana, ent tal on olemas lihtkirjalik volitus auto omanikult, kas sellisel juhul peab auto juht siiski kaasas kandma lisaks volitusele ka tehnilist passi eesti-siseselt? Kui jah, siis kas piisab lisaks volitusele tehnilise passi koopia kaasas kandmisest või peab ilmtingimata olema kaasas auto tehnilise passi originaal?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 88 lg 3 annab ammendava loetelu tingimustest, millal registreerimistunnistuse kaasas kandmine ei ole juhile kohustuslik. Kuivõrd volikiri ei ole loetelus nimetatud, siis ei vabasta kirjaliku volikirja kaasaskandmine juhti kohustusest kanda kaasas ka registreerimistunnistust, kui juht ei ole registreerimistunnistusele vastutava kasutajana, kasutajana või omanikuna kantud või kui omanikku või kasutajaid ei viibi sõidukis.

Volikirja kaasaskandmine või olemasolu üldse kasutades sõidukit Euroopa Liidu piires, ei ole vajalik. Seega ei asenda volikiri ühtegi seadusega ette nähtud muud dokumenti. Kui on soov kaasas kanda registreerimistunnistuse koopiat, siis näen, et sellise koopia aktsepteerimiseks peaks koopia õigsus olema notariaalselt või vähemalt ametlikult tõestatud. Liigeldes taolise koopiaga väljapool Eesti Vabariiki, tuleb silmas pidada, et koopia ehtsuse kinnitus kehtiks ka välisriigis. Lihtsam on kaasas kanda registreerimistunnistuse originaali.
 

Küsimus: Kui ostan Pärnus ilma ülevaatuseta auto, kas võin Tallinna sõita?16.05.2013

Kui tahan osta autot Pärnus, millel pole ülevaatust aga kindlustus on, ja tahan sellega Tallinna sõita, kas võin sõita (mul on vahtra lehed)? Või läheb see selle alla - «Mootorsõiduki ja selle haagise tehnonõuetele vastavuse kontrollimise tingimused ja kord» § 3 lõike 6 kohaselt - kui ilma kehtiva ülevaatuseta sõidukil ei ole eriti ohtlikke rikkeid või puudusi, mis välistaksid omal jõul sõitmise, loetakse sõiduk tehnonõuetele vastavaks piiratud ulatuses kasutamiseks: sõiduks ainult mööda lühimat teed lähimasse remondikohta või ülevaatuspunkti või Maanteeameti liiklusbüroosse või tagasi garažeerimiskohta. Ja mis tähendab "piiratud ulatuses kasutamiseks".

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Piiratud ulatuses kasutamine tähendabki võimalust sõita kehtiva ülevaatuseta sõidukiga lähimasse ülevaatuspunkti või remondikohta juhul, kui sõidukil ei ole eriti ohtlikke puudusi, mis välistaksid selle omal jõul liikumise. Kindlasti on Pärnust võimalik leida ülevaatuspunkt, mis asub lähemal, kui Tallinn. Seega Tallinnasse sõitmisega väljuksite kehtestatud erandiga antud piiridest.
 

Küsimus: Kas on alust vaidlustada trahvid, kui kõnnitee servale parkisime selleks, et tänaval üldse edasi liigelda saaks?16.05.2013

Nii küsimus siis päevakohane, käis ka delfist teema läbi. http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/fotod-pelgulinlasi-tabas-parkimistrahvide-laviin.d?id=66132078

Kuidas see saab olla normaalne ja õiglane, kui parkida auto nii nagu peab (äärekivist 20cm) siis keskel jääb olematu vahe, ja seal on ütleme suurema autoga (nt. Jeebiga) võimatu läbi pääseda, nii et ei sõidaks mõnda peeglit puru.
Lisaks kõnniteel on elektripostid mille taga on tavaliselt autod. Elektripostid on rohkem kõnniteel. Kuidas saab auto segada rohkem kui post keset kõnniteed jalakäijaid.
Ühesõnaga kui koguda kokku kõik need inimesed, kes said trahvi konkreetsel Roo tänaval, ja esitaks pretensioon, kas meil oleks lootust trahvid tühistada?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Formaalselt on MUPO-l õigus: LS § 20 lg 3 kohaselt tuleb asula sõiduteel sõidukeid peatada või parkida ühes reas, kusjuures sõiduki pikitelg peab olema rööpne sõidutee äärega ja takistuse puudumisel ei tohi sõiduk olla kaugemal, kui 0,2 m sõidutee äärest.

Ma ei ole sündmuskohaga kursis ega oska hinnata seetõttu normikohaselt parkimise korral vabaks jäävat sõiduteeosa laiust ja seda, kas sellel liiklemine on võimalik või mitte. Kui küsimuses esile toodud olukord, mille kohaselt vabaks jääval sõiduteel ei ole teiste sõidukite liiklus võimalik, siis saab MUPO-le ette heita olukorrale mittekohast reageerimist. Eeldades, et kõnealused tänavad kuuluvad Tallinna linnale, oleks minu arvates eelkõige tarvis mõelda ohutuma parkimiskorra kehtestamisele (lubada näiteks osaline parkimine kõnniteel), mitte formaalse rikkumise eest karistuse määramisele.

Trahvide tühistamise võimalus sõltub objektiivsest olukorrast - kas normikohase parkimise korral on sõidutee kasutamine mõistlikult võimalik või mitte.
 

Küsimus: Kas pukseerimisel jäiga ühenduslüliga peab pukseeritaval sõidukil olema liikluskindlustus ja tehnoülevaatus?16.05.2013

Tere. Sooviksin teada, kas jäiga ühenduslüliga pukseerimisel peab olema pukseeritaval sõidukil liikluskindlustus ja kas peab olema tehniline ülevaatus, eeldades, et pukseeritav sõiduk vajab remonti nii välimuselt (vajab keretöid) kui tehniliselt (mootori rike). See tähendab, et reaalselt ju tehnoülevaatust läbida ei saa? Kui peab olema liikluskindlustus, siis miks peab peab olema kui pukseeritav on jäiga ühenduslüliga (kolmnurkne) veetava sõidukiga ühenduses?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Pukseerimise viis ei oma liikluskindlustuse lepingu kohustuslikkuse seisukohalt tähtsust - ka enamus haagiseid on sõiduki haakes jäiga ühenduslüliga. LkindlS § 4 lg 1 kohaselt tuleb liikluskindlustuse leping sõlmida mootorsõiduki ja selle haagise suhtes, mis on registreeritud või kuulub registreerimisele liiklusregistris. Registreerimisele kuuluvad Eestis alaliselt elava, Eestis elamisloa või -õiguse saanud füüsilise ja Eestis registreeritud juriidilise isiku ning välismaa äriühingu filiaali poolt Eestis kasutusele võetavad sõidukid. Samuti kuulub registreerimisele välisriigis alaliselt elava füüsilise isiku, välisriigis registreeritud juriidilise isiku ja füüsilisest isikust ettevõtja kasutusele võetud sõiduk, mis on Eestis pidevalt viibinud kauem kui üks aasta.

Kui Teie poolt viidatud sõiduk on liiklusregistris registreeritud, siis peab selle suhtes ka liikluskindlustuse leping olema sõlmitud. Liikluses osalemiseks (ka puksiiris liikudes), peab olemas olema ka kehtiv poliis (LkindlS § 19 lg 7).

Mõnevõrra keerulisem on olukord juhul, kui sõiduk ei ole liiklusregistris registreeritud. Näiteks on tegemist nn muuseumisõidukiga, mis ei ole mõeldud ja mida ei soovita teeliikluses kasutada. Kui seda nüüd pukseerida jäiga ühenduslüliga punktist A punkti B, tekib küsimus, kas selline tegevus on käsitletav sõiduki kasutamisena, mis eeldab sõiduki registreerimist. Ühest vastust on siinkohal raske anda. Minule teadaolevalt ei nõustugi kindlustusseltsid kindlustuslepingut sõlmima sõiduki suhtes, mis ei ole registreeritud ega oma registreerimismärki.

Pukseerimise olemusest tuleneb, et pukseeritav sõiduk ei pruugi ega pea vastama tehnilistele nõuetele ning seega ei pruugi ega pea sellel olema ka kehtivat ülevaatust.
 

Küsimus: Kas 01.06.2013 jõustuv karistusregistrit käsitlev eelnõu võimaldab mul varem minna sõidueksamile?16.05.2013

Tervist,
Juhtus selline lugu, 07.02.2012 tasusin trahvi liiklusrikkumise eest, mis jäi kehtima 12-ks kuuks minu karistusregistrisse. Seetõttu ei saanud ma ka Maanteeametisse teooria- või sõidueksamile minna. 07.03.2013 karistatus pidavat kustuma, kuid minnes taas Maanteeametisse, sain üllatuse osaliseks, nimelt aeguvat mu karistus hoopis 01.08.2013, seda seetõttu, et täpselt aasta tagasi sellest kuupäevast tasusin bussis piletita sõitmise eest paragrahv 54 alusel toimepandud süüteo eest trahvi ning see pikendas ka mu eelnevat karistatust. Küsimus on selline: kuna 01.06.2013 jõustub karistusregistrit muutev eelnõu (http://www.just.ee/58199), mis eraldab üksteisest karistatused, siis kas see rakendub ka mulle ning kas mul on võimalik peale seda kuupäeva Maanteeametis eksamitele minna?

Ette tänades,

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Karistusregistri seaduse muudatused, mis puudutavad karistusandmete kustutamise tähtaegasid, jõustuvad 01.10.2013.a. Seni kehtib praegune karistusregistri seaduse regulatsioon. Seega tuleb kuni muudatuste jõustumiseni järgida kehtivat regulatsiooni, mille kohaselt uue väärteo toimepanemine katkestab eelneva karistuse kustutamise tähtaja kulgemise ja see algab uuesti viimase karistuse ära kandmisest e. trahvi tasumisest.
 

Küsimus: Kuigi siseriiklikult piisab võõra autoga üksi sõitmiseks tehnilise passi kaasaskandmisest?14.05.2013

Siseriiklikult ei ole sõiduauto kasutamiseks omaniku volikiri nõutav, aga kas võõras peab olema kindlasti kantud kasutajana registrisse või piisab võõral üksi sõitmiseks tehnilise passi kaasaskandmisest?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tehnilise passi kaasaskandmine on piisav. Kasutajana registreerimistunnistusele kandmine ei ole vajalik. Kui isik on liiklusregistrisse kantud omanikuna, kasutajana või vastutava kasutajana või kui nimetatud isikud viibivad koos juhiga sõidukis, ei ole registreerimistunnistuse kaasaskandmine vajalik. Muudel juhtudel on registreerimistunnistuse kaasaskandmine vajalik.
 

Küsimus: Kas jalgratast käekõrval lükkaja on süüdi auto kriimustamises, kui sõiduauto oli blokeerinud kõnnitee?14.05.2013

Auto püüdis hoovist välja sõita, kuid tööpäeva lõpu ummik ei lubanud pööret sooritada. Auto seisis, blokeerides täielikult kõnnitee. Jalakäijad pidid autost mööduma astudes sõiduteele. Siinkirjutaja soovis kõnniteed kasutada ja otsis autojuhiga silmsidet, et saada aru, kas autojuhil on plaan teed anda või mitte. Autojuht ei kontakteerunud ei silmsidet luues ega muul viisil hinnanguliselt poole minuti jooksul ja kuna ülejäänud jalakäijad (mh last turvatoolis vedav sõitev jalgrattur) lahendasid olukorra möödudes autost ringiga sõiduteel, siis nende eeskujul tegi seda ka siinkirjutaja. Probleemiks osutus aga see, et käekõrval lükatava jalgratta tagaots puudutas möödumisel auto esiotsa ja tegi plastist stangele kriimu. Mingit tahtlikku auto vigastamist ei olnud. Kokkupuute põhjuseks oli arvatavasti liikumisruumi vähesus ja vajadus manööverdada kõnni- ja sõidutee vahel, mille põhjustas oma tegevusega autojuht. Autojuht pöördus politseisse ja nõuab kahjude hüvitamist. Siinkirjutaja leiab, et ohtliku olukorra põhjustas autojuht, kes eiras nõuet anda jalakäijatele teed ega püüdnud ohtlikku olukorda lahendada, kuigi ta seda kindlasti märkas. Ka ei andnud ta teed, kui nägi, et jalakäijad peavad autost mööda manööverdama.

Kas siin olukorras kehtib tõesti kuldreegel, et see, kes liikus, on süüdi? Mis siin olukorras lisaks veel võiks kehtida? Siinkirjutaja tunneb, et autojuht soovib siin lihtsalt oma stanget kellegi kulul välja vahetada (stangel oli jalgratta poolt tehtud kriimudest märksa suuremaidki vigastusi) ja ei taha kuidagi niisugust äri sponsoreerida.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 35 lg 1 kohaselt ei tohi juht oma tegevusega ohustada jalakäijat. LS § 17 lg 3 kohaselt tuleb õuealalt teele sõites anda teed igale teel liiklejale, kui teeandmise kohustus ei ole liikluskorraldusvahenditega reguleeritud teisiti. Seega on õige, et väljudes hoovist teele, peab juht andma teed jalakäijatele ning ei tohi neid oma tegevusega ohustada. Samas ei tähenda eelöeldu igakordselt seda, et hoovist väljasõidul sõidutee liiklusesse ühinemise võimalust seistes ootav sõidukijuht vastutab igasuguse kahju eest. Siinkohal on tähtis kahju tekkimise põhjuslik seos. Iseenesest ei tekkinud kriimustus sõiduki kaitserauale mitte seetõttu, et sõiduk kõnniteel seisis, vaid eelkõige seetõttu, et riivasite jalgrattaga autost möödudes viimase kaitserauda. Seega esineb põhjuslik seos eelkõige Teie enda tegevuse ja kahju vahel, kuivõrd sõiduki seismine iseenesest ei mõjutanud ratta ja auto vahelise külgvahe vähenemist kontaktini. Kui jalgrattaga sõidutee kaudu autost möödumine oli raskendatud, siis tulnuks kaaluda teekonna jätkamist peale auto lahkumist või lükata jalgratast selliselt, et see oleks jäänud Teist vasakule e. sõiduteepoolsesse külge. Need on nn ohutusvalikud, mille suhtes saite otsuseid vastu võtta konkreetses olukorras Teie ise ning autojuht neid otsuseid mõjutada ei saanud. Teoreetiliselt võinuks autojuht muidugi uuesti hoovi tagurdada ja Teile kõnnitee vabastada, kuid rääkides konkreetse kahjustuse tekkimise asjaoludest, ei tinginud auto mitteliigutamine (jätkuv seismine) iseenesest vältimatult kaitseraua kahjustamist. Kahju tekitamise vältimise võimalus oli konkreetsel juhul Teil.

Kahju suuruse osas tuleb hinnata, millised kahjustused kaitseraual olid tekitatud Teie poolt ja kui suured on mõistlikud ja põhjendatud kulutused just nende kahjustuste kõrvaldamiseks.