Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kuigi siseriiklikult piisab võõra autoga üksi sõitmiseks tehnilise passi kaasaskandmisest?14.05.2013

Siseriiklikult ei ole sõiduauto kasutamiseks omaniku volikiri nõutav, aga kas võõras peab olema kindlasti kantud kasutajana registrisse või piisab võõral üksi sõitmiseks tehnilise passi kaasaskandmisest?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tehnilise passi kaasaskandmine on piisav. Kasutajana registreerimistunnistusele kandmine ei ole vajalik. Kui isik on liiklusregistrisse kantud omanikuna, kasutajana või vastutava kasutajana või kui nimetatud isikud viibivad koos juhiga sõidukis, ei ole registreerimistunnistuse kaasaskandmine vajalik. Muudel juhtudel on registreerimistunnistuse kaasaskandmine vajalik.
 

Küsimus: Kas jalgratast käekõrval lükkaja on süüdi auto kriimustamises, kui sõiduauto oli blokeerinud kõnnitee?14.05.2013

Auto püüdis hoovist välja sõita, kuid tööpäeva lõpu ummik ei lubanud pööret sooritada. Auto seisis, blokeerides täielikult kõnnitee. Jalakäijad pidid autost mööduma astudes sõiduteele. Siinkirjutaja soovis kõnniteed kasutada ja otsis autojuhiga silmsidet, et saada aru, kas autojuhil on plaan teed anda või mitte. Autojuht ei kontakteerunud ei silmsidet luues ega muul viisil hinnanguliselt poole minuti jooksul ja kuna ülejäänud jalakäijad (mh last turvatoolis vedav sõitev jalgrattur) lahendasid olukorra möödudes autost ringiga sõiduteel, siis nende eeskujul tegi seda ka siinkirjutaja. Probleemiks osutus aga see, et käekõrval lükatava jalgratta tagaots puudutas möödumisel auto esiotsa ja tegi plastist stangele kriimu. Mingit tahtlikku auto vigastamist ei olnud. Kokkupuute põhjuseks oli arvatavasti liikumisruumi vähesus ja vajadus manööverdada kõnni- ja sõidutee vahel, mille põhjustas oma tegevusega autojuht. Autojuht pöördus politseisse ja nõuab kahjude hüvitamist. Siinkirjutaja leiab, et ohtliku olukorra põhjustas autojuht, kes eiras nõuet anda jalakäijatele teed ega püüdnud ohtlikku olukorda lahendada, kuigi ta seda kindlasti märkas. Ka ei andnud ta teed, kui nägi, et jalakäijad peavad autost mööda manööverdama.

Kas siin olukorras kehtib tõesti kuldreegel, et see, kes liikus, on süüdi? Mis siin olukorras lisaks veel võiks kehtida? Siinkirjutaja tunneb, et autojuht soovib siin lihtsalt oma stanget kellegi kulul välja vahetada (stangel oli jalgratta poolt tehtud kriimudest märksa suuremaidki vigastusi) ja ei taha kuidagi niisugust äri sponsoreerida.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 35 lg 1 kohaselt ei tohi juht oma tegevusega ohustada jalakäijat. LS § 17 lg 3 kohaselt tuleb õuealalt teele sõites anda teed igale teel liiklejale, kui teeandmise kohustus ei ole liikluskorraldusvahenditega reguleeritud teisiti. Seega on õige, et väljudes hoovist teele, peab juht andma teed jalakäijatele ning ei tohi neid oma tegevusega ohustada. Samas ei tähenda eelöeldu igakordselt seda, et hoovist väljasõidul sõidutee liiklusesse ühinemise võimalust seistes ootav sõidukijuht vastutab igasuguse kahju eest. Siinkohal on tähtis kahju tekkimise põhjuslik seos. Iseenesest ei tekkinud kriimustus sõiduki kaitserauale mitte seetõttu, et sõiduk kõnniteel seisis, vaid eelkõige seetõttu, et riivasite jalgrattaga autost möödudes viimase kaitserauda. Seega esineb põhjuslik seos eelkõige Teie enda tegevuse ja kahju vahel, kuivõrd sõiduki seismine iseenesest ei mõjutanud ratta ja auto vahelise külgvahe vähenemist kontaktini. Kui jalgrattaga sõidutee kaudu autost möödumine oli raskendatud, siis tulnuks kaaluda teekonna jätkamist peale auto lahkumist või lükata jalgratast selliselt, et see oleks jäänud Teist vasakule e. sõiduteepoolsesse külge. Need on nn ohutusvalikud, mille suhtes saite otsuseid vastu võtta konkreetses olukorras Teie ise ning autojuht neid otsuseid mõjutada ei saanud. Teoreetiliselt võinuks autojuht muidugi uuesti hoovi tagurdada ja Teile kõnnitee vabastada, kuid rääkides konkreetse kahjustuse tekkimise asjaoludest, ei tinginud auto mitteliigutamine (jätkuv seismine) iseenesest vältimatult kaitseraua kahjustamist. Kahju tekitamise vältimise võimalus oli konkreetsel juhul Teil.

Kahju suuruse osas tuleb hinnata, millised kahjustused kaitseraual olid tekitatud Teie poolt ja kui suured on mõistlikud ja põhjendatud kulutused just nende kahjustuste kõrvaldamiseks.
 

Küsimus: Kas varjatud liiklusjärelevalve ei ole mitte keelatud jälitustoiming?14.05.2013

Vastavalt vabariigi määrusele "Liiklusjärelevalve teostamise kord" §29 punt 2 alusel võib politsei teostada varjatult liikluse järelvalvet, sellest tulenevalt ka eraldusmärkideta sõidukit kasutades peatada liiklejaid. Samas ei sätesta ülaltoodud seadus kuidagigi seda, et millisel viisil toimub rikkujate reaalne karistamine ja selleks on karistusseadustik. Enamus õigusrikkumistest liikluses on aga väärteod ja neile rakendatakse VTMS. Ja siin lähevad asjad kuidagi sassi, sest VTMS § 32. aluselt on jälitustoiminguga tõendite kogumine keelatud. Seadusandlusest tulenevalt on jälitustegevus kooskõlastatud ja lubatud toiming politseile, mis lubab kasutata tõendite kogumist varjatult. Ilmselt siin vastatakse, et tunnusteta politseiautos pole tegu ametlikult alustaud jälitustoiminguga, kuid mis see siis ikkagi seaduse mõttes on?

Mida kujutab siis endast EV seaduste alusel tunnusmärkideta ja erivahenditega varustatud politseiaouta ja selle tegevus, et ilmavaatlusega vaevalt et seal tegeletakse?:) Et kas siin pole tegu ebaseadusliku jälitustegevusega?

Kuidas antud juhul menetlusega ikka on, kas tunnusmärkideta politseiautos pole mitte tegu ebaseadusliku jälitustegevusega kui seda pole jälitustegevuse seaduse mõttes alustatu? Samas on teguviis lubatud kiiruse mõõtmiseks, peatamiseks ja samuti kriminaalsete kihutajate ja roolijoodikute avastamiseks ja nende karistamiseks, aga mitte väärtegude puhul.

Kas mitte pole sedasi, et kui kiiruse ületamine on sedavõrd suur, et sellest tuleneb kriminaalasi, on kõik nagu ok, sest kriminaalmenetluses on lubatud ka varjatult jälitustegevusega tõendeid koguda.

Kuna väärtegude raskusaste pole selline, mis eeldaks nende avastamist varajatud viisil, ongi seadusandja pidanud siin silmas seda, et need teod tuleb ka maakeeli avalikult avastada ja vastavalt menetleda ja karistada.

Kas siin võib olla tegu politsei poolse süstemaatilise menetlustoimingute rikkumisega, seadusandluse eiramisega ja üha süveneva politseiriigi tekkega?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Esmalt märgin, et sellised õigusaktid nagu "Liiklusjärelevalve teostamise kord" ja "Jälitustegevuse seadus" ei kehti käesoleval ajal. Liiklusjärelevalve teostamise kord ja meetodid on sätestatud liiklusseaduses ning jälitustegevuse alused ja meetodid kriminaalmenetluse seadustikus.

KrMS § 126' lg 1 kohaselt on jälitustoiming isikuandmete töötlemine seaduses sätestatud ülesande täitmiseks eesmärgiga varjata andmete töötlemise fakti ja sisu andmesubjekti eest. Varjatud liiklusjärelevalve käigus ei töödelda isikuandmeid, vaid jälgitakse liiklust üldiselt e. umbisikuliselt. Hetkest, kui menetleja asub konkreetse kiirust ületanud juhi isikuandmeid töötlema (alustab menetlust), on varjatud liiklusjärelevalve üle läinud avalikuks väärteomenetluseks. Seega minu arvates siinkohal konflikti ei esine.
 

Küsimus: Kas "plekimõlkimises" süüdistatav inimene võib endale politseisse minekuks toeks kaasa võtta teise isiku?08.05.2013

Tere!
Küsimus elust enesest. Minu sugulane kutsuti seoses ühe liiklusõnnetusega politseisse, kus teda süüdistatakse õnnetuse põhjustamises. Kuna ta on vanuselt üle keskmise ja selles valdkonnas kogemused täielikult puuduvad, läksin temaga kaasa. Politseis aga öeldi mulle, et ma ei tohi menetluse juures viibida, kuna mul ei ole vastavat haridust. Tegemist oli väikese plekimõlkimisega ja mitte midagi kriminaalselt. Põhimõtteliselt kindlustuse teema. Minu küsimus on aga see, et hea küll, mul ei ole vastavat haridust ja ma ei saa olla esindajaks, aga kas mul ei ole ka õigust inimesega seal koos olla? Ma ei tahtnudki sekkuda menetlusse või muul viisil selles osaleda, vaid inimene soovis, et ma läheksin lihtsalt temaga kaasa. Ehk, kas minul on keelatud seal osaleda?
Ette tänades.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Otsest seadusest tulenevat keeldu viibida koos menetlusaluse isikuga ülekuulamise toimingu juures ei ole. Eelkõige on see menetleja otsustuspädevuses, kas ja millistel isikutel ta võimaldab menetlustoimingu juures viibida. Kui Te soovisite olla isikuga kaasas seetõttu, et tal puuduvad menetluslikus valdkonnas kogemused ja seda menetlejale selliselt ka väljendasite, siis võis menetleja Teie poolt avaldatut mõista selliselt, et olete temaga kaasas tema nõustamise eesmärgil e. sisuliselt kaitsjana. Sellisel juhul oli menetleja õigustatud kontrollima Teie vastavust VTMS § 20 nõuetele ja Teie mittevastavusel neile nõuetele Teid ülekuulamisruumist eemaldama. Kolmanda isiku õigus nõuda enda juuresviibimist teise isiku ülekuulamise juures võib tuleneda eelkõige abistamisvajadusest (näiteks meditsiiniline näidustus, puue vms mitteõiguslik abivajadus).
 

Küsimus: Mida saan ette võtta, kui kortermaja tahab rajada parkla minu elutoa akna alla?19.04.2013

Tere,
naaberkinnistu (5-korruseline elamu) soovib rajada parklat kohe minu aia vastu, mis meid eraldab. Nõusolekut sellisele projektile ei andnud, kuna neil on enda kinnistul vaba ruumi küll, kuid soovivad just minu elutoa akna kõrvale parkimist rajada. Hetkel on seal haljasala, millele nad juba praegu tihti pargivad. Eriti häirib just see, et minu elamu ja pargitavate autode vahele jääks vaevalt 1 meeter maad. Nii lähedale parkimine kindlasti põhjustaks heitgaaside tungimise minu elutuppa. Ähvardasid, et neid ei huvita., kas annan nõusoleku või ei, nemad ikkagi eemaldavad muru ja pargivad. Tegemist on õuealaga, kas tõesti ei eksisteeri mitte ühtegi normi või seadust, mis sätestaks mingidki piirid?
Vastuse eest ette tänades.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

See küsimus on pigem asjaõiguse spetsialistidele. Üldiselt võib maaomanik omal maal toimetada oma äranägemise järgi, arvestades kehtestatud planeeringut ja naaberkinnistu omanike põhjendatud huve. Asjaõigusseaduse § 143 lg 1 kohaselt ei ole kinnisasja omanikul õigust keelata gaasi, suitsu, auru, lõhna, tahma, soojuse, müra, põrutuste ja muude seesuguste teiselt kinnisasjalt tulevate mõjutuste levimist oma kinnisasjale, kui see ei kahjusta oluliselt tema kinnisasja kasutamist ega ole vastuolus keskkonnakaitse nõuetega. Mõjutuste tahtlik suunamine naaberkinnisasjale on keelatud. Liiklusseadus § 13 lg 5 kohaselt ei tohi õuealal ja lähemal kui kümme meetrit elamust peatatud või pargitud sõidukil mootor töötada kauem kui kaks minutit. Ilmselt on õige asuda seisukohale, et kuni 2 minutit töötav mootor ei kahjusta naaberkinnistu omaniku huve märkimisväärselt.
 

Küsimus: Kas saan veel juhtunu vaidlustada, kuigi parklas võtsin väikse kokkupõrke süü omaks?16.04.2013

Tere. Reedel toimus kahe auto kokkupõrge, mina tagurdasin parkimiskohalt välja ja tagant tuli auto, mida ma ei näinud ehk mul siis oli pime nurk (minu auto jäi terveks, aga teine sai natuke põrutada numbrimärgi kohale ja selle alt ka tuli lahti midagi). Tunnistasin küll end süüdi, kuid kui arutasin oma mehega, siis tekkis päris mitu argumenti, et asi vaidlustada, mille peale ma avarii hetkel ei mõelnud (manööver tuleb lasta lõpetada ja miks ta tagurdades seisma jäi kui nägi, et ma parkimiskohalt välja tagurdan ja mulle signaali ei andnud). Kas enam saab vaidlustada, kui olen end süüdi tunnistanud? Täna alles hakati tegelema sellega ja ootan nüüd nende otsust. Eile sõitsin sellest autost mööda ka ja tundus, et nad on auto vahepeal juba korda teinud. Ja mulle ei antud peale õnnetust mingit paberit ka, see mille täitsime jäi nö. kannatanu kätte ja nüüd mõtlengi, et vabalt võib petta saada, võivad muuta seal midagi.
Loodan, et oskate mulle nõu anda!
Kõike head!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Teadmata kõiki liiklusõnnetuse tehiolusid on mul raske kommenteerida Teiega toimunud liiklusõnnetuse tekkepõhjusi ja teise juhi käitumist. Siiski üldjuhul peab tagurdaja tagama oma manöövri ohutuse (LS § 49 lg 1). Teise juhi tegevus ohu märkamisel on küll oluline, kuid kaaluda tuleb, kas faktiliselt oli otsasõit välditav ja kas teise juhi tegevus/tegevusetus on põhjuslikus seoses kahju saabumisega. Üldjuhul jääb tagurdamisel vastutavaks siiski tagurdusmanöövrit teinud juht.

Kaitsmaks ennast vastutuse tunnistamise dokumendile soovimatute täienduste lisamise eest, oleks vastav dokument tulnud vormistada kahes eksemplaris, millest teine oleks jäänud Teile. Praegusel juhul on tõepoolest risk, et teine osaleja võib sinna midagi juurde kirjutada. Soovitan kahju saajaga kontakti võtta ja paluda endale ka koopia koostatud dokumendist või teha ettepanek minna koheselt kindlustusse juhtunut registreerima.
 

Küsimus: Kas AS Ühisteenused võib nõuda leppetrahvi ühistu haljasalal parkimise eest?16.04.2013

Kas "AS Ühisteenused" võib nõuda leppetrahvi haljasalal parkimise eest? Nimelt parkisin "parkimine ühistu loal" märgi keelupiirkonda ning sain leppetrahvi "parkimisnõuete eiramine" eest. Samas parkimise kohaks on märgitud "tn. 6, parklas". Kas haljasala (muru/muda) loetakse siiski parkla alaks? Ning kui leppetrahvi tasun, kas teistel organitel on, pildi olemasolul, võimalik nõuda teistkordselt trahvisummat haljasalal parkimise eest?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Üldiselt saab leppetrahvi nõuda vastavalt kehtestatud parkimistingimustele. Kui parkimistingimused on kehtestatud parklale (e tee osale), siis need tingimused väljapool parklat ei kehti. Kui mudaseks sõidetud/pargitud haljasala ei ole parklana tähistatud (LS § 45 lg 13), siis parkimistingimused seal ei kehti. Parkimistingimuste kehtivus haljasalale sõltub seega maaomaniku loast ja sellise loa olemasolu peab olema arusaadavalt väljendatud ja/või kehtestatud asjakohase liikluskorraldusega.

Kuna leppetrahv on tsiviilõiguslik sunnimeede ja trahv väärteo eest karistusõiguslik, siis nende kohaldamine ei sõltu ühe või teise sunnimeetme varasemast kohaldamisest. Leppetrahvide osas on käesolevas portaalis palju postitusi - saate nendest endale teavet leppetrahvi ja selle sissenõudmise õigusliku seisundi kohta.
 

Küsimus: Kas karistuste ajaloo seisukohalt on vahet, kas nö kiiruskaamera trahvi maksab juht või auto omanik?15.04.2013

Kui kiiruskaamera tuvastab sõidukil lubatust suurema kiiruse ja selle roolis ei ole omanik ega vastutav kasutaja, siis kas trahvinõude saamisel peab selle maksma sõidukit tegelikult juhtinud isik või auto eest vastutav kasutaja või omanik? Kui kirjas on, et hoiatustrahv ei ole süüteo eest kohaldatav karistus, seda ei kanta karistusregistrisse ning sellele ei tugineta süüteo korduvuse avastamisel ega muude õigusjärelmite kohandamisel, siis kas saan õigesti aru, et kuigi roolis oli abikaasa, on omanikuna mõistlik maksta trahv, mitte teavitada trahvi tegijat sellest, kes tegelikult sõidukit juhtis. Kui perel on ühine eelarve, pole ju vahet, kelle nimel trahv makstakse. Või saan valesti aru?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Saate asjast õigesti aru. Kirjalikus hoiatamismenetluses tehtud hoiatustrahv ei ole karistus ning seda ei kanta karistusregistrisse sõltumata sellest, kes trahvi tasub. Ka ei muutu hoiatustrahv nn päristrahviks, kui teatate menetlejale sõidukit tegelikult juhtinud isiku andmed. Sellisel juhul saadetakse trahviteade sõidukit tegelikult juhtinud isikule. Kui tema vaidlustab teo toimepanemise, alustatakse üldmenetlust.
 

Küsimus: Kas teeauku sõites kahju saades on vajalik politsei sündmuskohale kutsumine ja sündmuskoha fikseerimine?12.04.2013

Olen kuulnud, et teeauku sõites ja seeläbi kahju saades on vajalik politsei sündmuskohale kutsumine ja sündmuskoha fikseerimine. Oskate palun öelda, millisest normatiivaktist see tuleneb või miks see vajalik on, kas on ka selle kohta mingi õiguslik alus olemas.

Tänud ette!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Siin on kaks põhilist aspekti:

Eesmalt kergendab politsei sündmuskohale kutsumine hilisemat kahjunõude menetlust tee omaniku vastu, kui sündmuskoht, kahju tekitanud teeauk ja liikluskorraldusvahendite olemasolu või puudumine on korrektselt fikseeritud.

Teine aspekt seondub liiklusseaduse § 169 nõudega. Teeauku sõitmine ja seeläbi kahju saamine on samasugune liiklusõnnetus, kui kahe sõiduki kokkupõrgegi või sõiduki teelt väljasõit vastu posti - sõiduki teel liikumise tagajärjel tekib kahju (LS § 2 p 32). Sellise liiklusõnnetuse osalisteks on sõidukijuht/-omanik, kui kahju saaja ning teeomanik, kui kahju tekitaja. LS § 169 lg 4 kohaselt ei ole liiklusõnnetusest vaja politseile teatada, kui liiklusõnnetuses osalenud juhid või juht ja varalise kahju saajad on juhtumi põhjuseid hinnates varalise kahju tekitamise vastutuse küsimuses ühel meelel, on nimetanud varalise kahju põhjustamise eest vastutava isiku ja kinnitanud selle oma allkirjadega. Üldjuhul ei ole teeomanikku auku sõitnud juhil sündmuskohal vastavate kinnituste vormistamiseks kusagilt võtta. Ning isegi, kui oleks, ei ole teeomanik reeglina oma vastutusega päri. Seetõttu, kuna LS § 169 lg-s 4 nõutud kinnituskirja ei ole kahju tekitaja puudumise tõttu võimalik koostada, tulebki sündmuskohale kutsuda politsei (LS § 169 lg 5).
 

Küsimus: Milliste kiirmenetluse otsuses tehtud vigade puhul on mõtet otsus vaidlustada, kas vale kuupäev on aluseks?12.04.2013

Milliste kiirmenetluse otsuses tehtud vigade puhul on mõtet otsus vaidlustada (eeldusel, et 15 päeva ei ole möödas)? Konkreetsel juhul on kiirmenetluse otsuse väärteo kirjelduses kuupäev vale - kirjutatud kuu võrra varasem kuupäev.
Inimlikust aspektist vaadates on see arusaadav näpuviga, sest muud kuupäevad on otsusel õiged. Kuidas aga õiguslikust vaatest? Kerkib küsimus, kuidas saab kuu varem toimunud väärteole vormistada kiirmenetluse otsuse kuu aega hiljem?

Tänan!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Iseenesest ei ole välistatud ega keelatud kiirmenetluse otsuse tegemine millal iganes 2 aastase väärteo aegumise perioodi jooksul. Kiirmenetluse otsuse tegemise lubatavuse eelduseks ei ole, et see tuleb teha kohe ja vahetult peale väärteo toimepenamist.

Üldjuhul ei ole kõrvaldatav viga teo toimepanemise ajas või kohas väärteomenetluse lõpetamise aluseks. Kohus saab kaebust läbi vaadates tühistada kohtuvälise menetleja otsuse ja teha uue otsuse, millega ei raskenda menetlusaluse isiku olukorda. Kui kuupäevaline viga ei anna alust väiteks, et väärteo toimepanemise asjaolud ei olnud selged, siis üldiselt on sellise vea parandamine uue otsusega lubatud.

Kuuldavasti on aga sarnaste näpuvigade tõttu kohtutes tehtud ka menetlusi lõpetavaid otsuseid. Viimasel ajal on sellised otsused jäänud siiski üsna harvaks.

Kui aga kuupäev on oluline (näiteks on teatud tegu väärteona karistatav vaid kindlal kuupäeval - kuupäevaline parkimise keeld näiteks), siis võib säärase vea tõttu menetluse lõpetamine olla täiesti põhjendatud.