Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kui palju võib menetleja lühendada väärteomenetluse otsuse tähtaega?16.08.2013

Tere
VMs järgi
(4) Kui väärteoasja lahendamine on seaduse alusel kohtuvälise menetleja pädevuses, peab kohtuvälise menetleja lahend olema menetlusosalisele kohtuvälise menetleja juures kättesaadav 30 päeva möödudes väärteoprotokolli koopia menetlusalusele isikule või tema kaitsjale kätteandmisest alates. Menetlusaluse isiku nõudmisel võib lahendiga tutvumise ja lahendi koopia kättesaamise tähtaega lühendada.
Kui 30 päeva saab täis nt. nädalavahetusel, kas siis võib kohtuväline menetleja ilma menetlusaluse isiku nõudmiseta tähtaega lühendada nt 27 päevale või lausa 25 päevale.

Parimat soovides M

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Teie poolt kirjeldatud olukorras, kus otsuse kättesaadavaks olemise päev langeb puhkepäevale, rakendub KrMS § 171 lg 3 e. juhul, kui päevades arvutatav tähtaeg lõpeb viimasel tööpäeval kell 24.00, aga kui tähtaja lõpp langeb puhkepäevale, on tähataja viimane päev puhkepäevale järgnev esimene tööpäev.

Seega, kui otsuse kättesaamise päev on puhkepäev, siis ei saa menetleja hakata tähtaega arvutama puhkepäevale eelnevast tööpäevast, vaid peab seda tegema puhkepäevale järgnevast tööpäevast. See ei tähenda aga, et otsus ei võiks ise faktiliselt valmis ja kättesaadav olla ka varem, lihtsalt menetlusaluse isiku vastavasisulise taotluse puudumisel hakkavad otsuse jõustumise ja kaebuse esitamise tähtajad kulgema ikkagi seaduses ettenähtud aegadest e. Teie poolt kirjeldatud olukorras esimesest tööpäevast peale puhkepäeva.
 

Küsimus: Kas esmaste juhilubade korral saab eksami sooritada enne karistuse möödumist?16.08.2013

Tere.
Olin esmaste juhilubade omanik aga enda lolluse pärast võeti ära. Praegu järelkoolitus läbitud ja karistuse lõppuni on jäänud kuu. Läksin ARKi ja seal väidavad, et ma ei saa teooria eksamit sooritada enne kui karistus on lõppenud. Maanteeameti koduleheküljel on kirjas, et saab sooritada enne lõppu ja järelkoolitusel oli see ka öeldud. (http://www.mnt.ee/liiklusseadus2011/?q=node/16) Aga seal hakati rääkima, et see kehtib tava juhiluba puhul.
Küsimus on selles, et kellel on õigus?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Õigusaktid on selles osas pisut ebaselged. Teie poolt viidatud lingil esile toodud sätted (MKM ministri 21.06.2011.a määrus nr 50 "Mootorsõidukijuhi eksamineerimise, talle juhtimisõiguse andmise kord ja juhiloa vormid ning nõuded eksamisõidukitele" § 19 lg-d 3 ja 4) võimaldaksid teooriaeksmi sooritamist ja sõidueksmile registreerumist enne karistustähtaja lõppemist. Teisalt sätestab sama määruse § 14 lg 1, et juhul kui isikul on juhtimisõigus ära võetud või peatatud, siis saab ta juhtimisõigust taotleda või juhtimisõigust tõendav dokument väljastatakse talle pärast juhtimisõiguse taastumist.

Teisalt ei taastu mitmel juhul juhtimisõigus enne, kui selleks on sooritatud vajalikud eksamid. Seega on §s 14 sätestatu mõneti vastuolus määruse teiste sätetega.

Mingeid erisusi tulenevalt juhiloa liigist, eksamite tegemise aja osas õigusaktid sõnaselgelt ette ei näe. Leian, et vähemalt analoogia korras on ka LS § 106 sätestatud juhtudel rakendatav ülalviidatud määruse §st 19 tuletatav põhimõte, et teooriaeksamit võib sooritada ja sõidueksamile registreeruda ka enne karistuse tähtaja lõppemist. Vt ka LS § 4 lg 1.
 

Küsimus: Kuidas tõendada, et tulin kõrvalteelt ja ristmikul ei olnud kiirusepiirangu märki, mis oli ka kiiruseületamise põhjuseks?15.08.2013

Tere, selline situatsioon - sõitsin välja kõrvalteelt teele, kus toimub teetöö, mitte ühtegi kiirust piiravat märki sel teelõigul ei ole, sõitsin teel 80 km/h (suur tee, kus on tavaliselt kiirusepiirang 90km/h) ning politsei sõidab vastu ning mõõtis samal ajal kiirust. Kui märkasin kiirusepiirangut 50km/h võtsin kohe kiirust maha, kuid selleks ajaks oli politsei fikseerinud kaameraga 30km/h kiiruse ületamist. Kuna on ka kehtiv karistus, tehti väärteoprotokoll ning asi läheb edasi menetlusse. Kuna sellelt teelt, kust välja sõitsin, ei olnud kiirusepiirangu märki, kas siis mul on õigus seda väärtegu vaidlustada? Käisin ka uuesti vaatamas ning kiirusepiirang on ainult teetööde alguses ning järgneval kolmel väiksemal ristmikul ei olnud kiirusepiirangu märki, järgmine märk oli täpselt seal, kus mina seda märkasin ning hoo maha võtsin. Kui mul on võimalus seda väärtegu vaidlustada, siis kuidas tõestan seda kõike, et tulin sealt teelt, kus kiirusepiirangu märki ei olnud?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui juhtum leidis aset asulavälisel teel ning vastab Teie poolt kirjeldatule, siis ei saa Teile lubatust suurema kiirusega sõitmist ette heita põhjusel, et Te ei teadnud ega pidanud teadma kiiruse piirangu olemasolust. Täpsema hinnangu saab anda küll peale väärteotoimiku materjalidega ja sündmuse olustikuga tutvumist, kuid kui Teie poolt esitatud asjaolud vastavad tõele, on Teil võimalus jõuda väärteomenetluse lõpetamiseni. Peate silmas pidama, et Teil tuleb ka kõiki omi väiteid tõendada, sh väiteid, et keerasite piiranguga teele teiselt teelt ning et kiirust alandavaid liiklusmärke peale pööret kuni kiiruse ületamise kohani paigaldatud ei olnud.
 

Küsimus: Kas on mõtet vaidlustada, kui kiirmenetluse protokollis on kirjas, et ületasin ristmiku keelava vilkuva kollase tulega?14.08.2013

Tere. Kui kiirmenetluse protokollis on kirjas, et ületasin ristmiku keelava vilkuva kollase tulega, kas siis on mõistlik see otsus vaidlustada?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kiirmenetluse otsust saab vaidlustada 15 päeva jooksul arvates päevast, mil menetlusalune isik sai kätte kiirmenetluse otsuse.

Paraku ei saa ma anda hinnangut sellele, kas pelgalt kollase tule "vilkumine" (kollane tuli reguleerivas režiimis töötava valgusfoori korral teatavasti ei vilgu) tagab kaebuse rahuldamise. Vaidlustamise perspektiivi hindamiskes peaksin omama ülevaadet väärteotoimikust tervikuna.

Pole välistatud, et mõni kohtunik võib lugeda otsuses sisalduvat ebatäpsust mitteoluliseks ja mõni vastupidiselt oluliseks.
 

Küsimus: Kuidas on reguleeritud kollaste vilkurite kasutamine?14.08.2013

Tervist,

Seadusemuudatuste ja pikkade tekstidega seoses sooviks veidi selgust kollaste vilkurite kasutamisega liikluses.
Nimelt puutun kokku väga tihedalt kahe stsenaariumiga.

1) Teel abi andmine ja pukseerimine. Kas ma võin kasutada kollaseid vilkureid või strobosid, et kaasliiklejatele oleks üheselt mõistetav, et teel on takistus ja nad ligineksid kõrgendatud tähelepanekuga. Loomulikult on olemas autodel ka ohutuled, kuid need asuvad madalal ning võivad jääda teiste objektide varju. Samuti nende tõsiselt võetavus on meie liikluskultuuris kaheldav.

Samuti pukseerimisel, kus teatavasti vedaval autol ei pea (tohi?) põleda ohutuled, et oleks suuteline näitama suunda ning teavitada teisi ja veetavat ees ootavast suunamuutusest. See aga autorongi ees asuvatele liiklejatele väga abiks pole, kuna pukseeritav on vedaja varjus.

Kas pukseeritavale tohib paigaldada kollast strobolampi ja kas see võib asendada standardseid ohutulesid (näiteks elektrisüsteemi tõrke korral). Samuti et ka näiteks veetav auto oleks suuteline näitama taga liiklejale ees olevat suunamuutust, kuna ka vedaja jääb tagant vaates pukseeritava varju.

2) Üritused, kus on oluline asukoha tähistamine. Jällegi punkt, kus oleks ideeliselt kasulik enda nähtavaks tegemine. Esiteks üritusel osalejatele, et tähistada ürituse korraldusmeeskonna kohalolek ja jällegi anda kaasliiklejatele teada, et "midagi kahtlast toimub". Samuti mingi grupi saatmisel turvamasinal (näiteks jalgratturite-rulluisutajate grupp või üritusel osaleva autokolonni saatmisel).

Kas nendes stsenaariumites on seaduse silmis kollaste vilkurite või strobode kasutamine põhjendatud, või tuleb valida mõni teine värv või lahendus?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kollase vilkuri kasutamise tingimused on sätestatud LS §s 44. Kehtiva õiguse kohaselt võib kollaseid vilkureid kasutada seega vaid LS §s 44 sätestatud juhtudel. Muid valgus- või signaalseadmeid, kui sõidukile valmistaja poolt ette nähtud, sõidukil kasutada ei tohi.

Küsimus sellest, kas kollane vilkur võiks olla lubatud ka muudel juhtudel, kui LS §s 44 hetkel sätestatud, on pigem küsimus seaduseandjale e. küsimus sellistes olukordades kollase vilkuri kasutamise seadustamise vajaduse ja põhjendatuse kohta.
 

Küsimus: Kas ma võin sõita eramaal ehk oma põllul traktoriga ilma vastavat juhiluba omamata?13.08.2013

Tere! Kas ma võin sõita eramaal ehk oma põllul traktoriga ilma vastavat juhiluba omamata?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseaduse § 1 lg 1 kohaselt sätestab liiklusseadus liiklusreeglid Eesti teedel. Sama paragrahvi 2' kohaselt kohaldatakse liiklusseaduse §s 69 sätestatut ka väljapool teed. LS § 69 sätestab keelu juhtida sõidukit joobeseisundis. Kuivõrd juhiloa ja juhtimisõiguse osas seadus erandit ei sätesta, võib asuda seisukohale, et väljapool teed mootorsõiduki juhtimise eest, kui juhil puudub vastava kategooria mootorsõiduki juhtimise õigus, juhti LS § 201 alusel karistada ei saa.
 

Küsimus: Kas teadmatusest korraks avariipaigalt lahkumise tõttu ei korva kindlustus elektriposti maksumust?12.08.2013

Juhtus liiklusõnnetus, metsloom jooksis teele. Selle käigus sõitis auto teelt välja puidust tänavavalgustuspostile. Juht teadis, et kui liiklusõnnetuses pole vigastatuid, sellest kohe teatama ei pea ning läks ise treilerit tooma. Treilerit ta aga ei saanud ja läks tagasi õnnetuspaigale ning helistas politseisse ja kutsus treileri järgi. Kas sellisel juhul peab juht ise tänavavalgustusposti kinni maksma või on mõtet sellega kohtusse minna? Nii kui juht jõudis tagasi, helistas ta kindlustusse ja sai teada, et peab politseile teatama kohe, kui on postile otsa sõidetud. Seejärel juht teavitas politseid. Kindlustus tegi otsuse, et juht peab maksma kinni posti summas 1800 eurot.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 169 lg 5 kohaselt, kui varaline kahju tekkis loomale otsasõidu või selle vältimise tagajärjel, tuleb liiklusõnnetusest kohe politseile teatada ja tegutseda sealt saadud korraldustele. Seega jättes sündmusest kohe teatamata, on juht rikkunud LS § 169 lg -s 5 sätestatut kohustust. Liikluskindlustuse seadus sätestab kindlustusandjale õiguse nõuda regressikorras kannatanule hüvitatud kahju tagasimaksmist juhilt, kes lahkus liiklusõnnetuse toimumise kohalt, rikkudes kehtivaid õigusakte (sh loetakse rikkumiseks ka teatamisnõuete eiramist). Põhimõtteliselt ei oma siinkohal tähtsust, et juht naases hiljem sündmuskohale. Sõltuvalt asjaoludest ja sellest, kuidas on võimalik tagantjärele tuvastada tegelikke liiklusõnnetuse toimumise asjaolusid, võib õnnestuda kompromissi korras läbi rääkida regressinõude vähendamine.
 

Küsimus: Kas märgi nr 157a "Ohtik teepeenar" alas on endiselt tegu haljasalaga?08.08.2013

Tervist,
Antud teelõigul, kuhu oma masina parkisin, on mõlemas sõidusuunas üleval märk nr 157a "Ohtik teepeenar". Täna hommikul oli aga Munitsipaalpolitsei teinud trahvi samal teelõigul haljasalal parimise eest.
Kas antud olukorras on Munitsipaalpolitseil õigustus teha trahvi? Isiklikult leian, et kuna märk tähistab teepeenart, siis oleks mul nagu õigus parkida antud teelõigul, kui aga märki ei oleks, siis oleks tegu haljasalaga?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kahjuks ei ole esitatud küsimusele lähteandmete puudumise tõttu võimalik ammendavalt vastata. Kui sõiduk oli teepeenral pargitud selliselt, et ta hõlmas lisaks teepeenrale ka juba haljasala, siis võib MUPO trahv olla põhjendatud. Kui sõiduk oli pargitud täpselt ja ainult faktiliselt tajutavale teepeenrale, siis võib trahv olla vaieldav. Täpsema hinnangu olukorrale saaks tõenäoliselt anda peale olustikuga tutvumist.
 

Küsimus: Kas kiiruse ületamise kiirmenetluse otsust tasuks vormivigade tõttu vaidlustada?02.08.2013

Tere, jäin politseile vahele kiiruse ületamisega, vormistati kiirmenetluse otsus. Hilisemal uurimisel tekkis küsimus, nimelt kas oleks mõtekas otsus vaidlustada.
1) Ametniku perekonnanime ei suuda mina välja lugeda.
2) Kiirmenetluse otsuse osas, kus on isiku andmed, juhiluba - 2 kasti kus on kirjutatud "esmane" ja "piiratud". Piiratud peale on tehtud rist, kuigi ei ole minu puhul tegemist ei piiratud ega esmaste lubadega.
3) Kiirmenetluse otsuse osa, kus on sõiduki andmed, on kast kirjaga "Juhiloa kategooriad", sinna on märgitud ametniku poolt ABC. Kas sinna ei peaks kirjutama antud sõiduki (B-kat) juhtimiseks vajalikku kategooriat?
4) Otsuse koostamise aeg ja koht on kirjutatud ...maantee 2 km, samas otsuse keskel, kus on lahter Tänav/maantee/muu koht ei ole nr 2 kuidagi välja loetav, pigem tundub see nr 4 olevat.
5) Rida "Ülaltoodule tuginedes ja juhindudes KarS § 63 lg..." ei ole kasti märgitud ei lg numbrit, kriipsu vms. Kas kiirmenetluse otsusel ei peaks olema ka sinna reale midagi märgitud?
Ettetänades,

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Teadmata hetkel kiirmenetluse läbiviimise üksikasju, ei saa ma anda hinnangut kiirmenetluse lubatavuse ja üldise õiguspärasuse osas. Hinnangu sellele saan anda peale kiirmenetluse toimikuga tutvumist ja põhjalikumat vestlust Teie endaga.

Samas ei ole hooletusvead, kergemad ebatäpsused või halvasti loetav käekiri üldjuhul olnud kiirmenetluse otsuse tühistamise aluseks. Kui ebatäpsusi on võimalik kõrvaldada ilma, et tekiks küsimust väärteo toimepanemise asjaolude selguses, siis saab kohus need ebatäpsused kohtukaebemenetluses kõrvaldada, tühistades vajadusel kiirmenetluse otsuse ja tehes ise uue otsuse, millega ei raskendata menetlusaluse isiku seisukorda. Kui aga ebatäpsused on sedavõrd olulised, et seavad kahtluse alla väärteokirjelduses kirjeldatud teo toimepanemise asjaolude esinemise või selguse ning neid kahtlusi ei ole võimalik olemasolevate tõenditega kõrvaldada, siis võib selline minetus kaasa tuua ka kiirmenetluse otsuse tühistamise ja väärteomenetluse lõpetamise.
 

Küsimus: Kas on mingit vaidlusvõimalust, kui parkisin eraparkla teadetetahvli järgi, kuid teisel pool oli hoopis linna parkla?31.07.2013

Parkisin Tartu mnt alguses väikeses parklas mobiilselt. Panin auto paika, läksin teavitustahvli juurde ja helistasin seal näidatud numbrile. Vastu sain sõnumi, et olen alustanud parkimist CP25 tsoonis. Peale parkimise lõpetamist helistasin teavitustahvlil olnud numbrile ja sain sõnumi, et parkimine on lõpetatud.
Kõik nagu korras, aga auto klaasipuhastaja vahel oli leppetrahvi nõue 35-le eurole. Selgus, et teavitustahvli ühel poolel on citypark andmed, teisel poolel aga ühisteenuste omad. Mina parkisin ennast cityparki, aga trahvi sain ühisteenustelt. Helistasin ühisteenustesse, aga tulemust ei mingit. Kuidas peaksin käituma? Auto kuulub liisingfirmale.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Saan aru, et tegelikult ei asunud sõiduk CP 25 tsoonis. Sellisel juhul on Ühisteenuste poolt esitatud leppetrhvi nõue formaalselt õigustatud, kuivõrd nende tsoonis parkis sõiduk tasu maksmata. Asjaolu, et parkimise eest sai tasu Citypark, annab Teile põhimõttelise õiguse küsida Citypargile makstud parkimistasu tagasi, kui alusetult saadu. See ei võta aga Ühisteenustelt õigust nõuda leppetrahvi tasumist nende parkimisalal tasu maksmata parkimise eest. Võimalik on vaidlustada Ühisteenuste poolt avaldatud teabe arusaadavus ja nõuda lepingu ebaselgusele tuginedes leppetrahvi tühistamist. Tõenäoliselt ei vii aga selline käik Teid soovitud tulemuseni või siis toob kaasa ebaproportsionaalselt mahuka vaidluse. Lisaks informeerite Ühisteenuseid sõiduki parkinud isiku e. teise lepingupoole osas. Leppetrahvi õigusliku siduvuse kohta ja selle maksmata jätmise tagajärgede osas soovitan uurida varasemaid vastuseid sarnastes küsimustes.