Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas politsei võib ilma põhjuseta järgi sõita ja sõiduki kinni peatada?14.10.2013

Tere!
Olukord selline: Sõidan, midagi ei riku, kiirust ei ületa, tee peal ei vingerda. Järel sõidab politsei ja paneb peatumist nõudvad vilkurid tööle.
Peatun ja peale tere ütlemist käsutab mind kõrval istmele ja hakkab digimeerikust väljatrükki tegema ja neid kirjeid uurima.
Kas politsei võib juhi koha hõivata sellisel moel ja peatamine oli seaduse järgi nagunii põhjuseta (politsei operatsiooni ei toimunud).

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Mootorsõidukijuhi töö-, sõidu- ja puhkeaja järelevalve korralduslikud nõuded on kehtestatud Vabariigi Valitsuse 21.10.2010.a kehtestatud määrusega nr 151. Kontrolli olemusest tuleneb, et sellise kontrolli läbiviimiseks ei pea esinema eelnevalt rikkumise kahtlust ega pea olema korraldatud politseioperatsiooni. Juhi töö- ja puhkeaja kontrollimiseks sõiduki peatamine ei ole vastuolus ka politsei ja piirivalveseaduse § 7'32 lg-ga 1, kuivõrd sellise tegevuse eesmärgiks on kaudselt ka kõrgendatud ohu (olemasolu või puudumise) väljaselgitamine. Liiklusseaduse § 136 lg 2 p 4 kohaselt peab juht võimaldama järelevalvet teostavatele isikutele juurdepääsu digitaalse sõidumeeriku ja juhi kaardi andmetele. Kui juurdepääs on tagatud ilma, et järelevalvet teostav isik peaks hõivama juhi töökoha, siis võib töökoha loovutamise nõude õiguspärasus olla vaieldav.
 

Küsimus: Milline on karistus, kui sõidan manuaalkastiga autoga, kuigi load on üksnes automaatkäigukastiga autoga sõitmiseks?10.10.2013

Omandasin autokoolis juhiloa automaatkäigukastiga autoga, seega võin sõita ainult automaadiga. Mis saab siis, kui sõidan manuaalkastiga autoga? Milline on karistus vahele jäämise korral ja millise rikkumise eest siis?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Riigikohtu praktika kohaselt käsitletakse juhtimisõiguse tingimuste rikkumist nn muu rikkumisena e. karistus järgneb LS § 242 järgi. Vt ka Riigikohtu otsus: http://www.riigikohus.ee/?id=11&tekst=RK/3-1-1-71-13

Samas need kaasused ei ole päris identselt kokkulangevad, mistõttu ei saa välistada, et mõni kohtunik või mõni kohtuväline menetleja ei käsitleks rikkumist LS § 201 järgi (juhtimisõiguseta sõit).
 

Küsimus: Kas tagant otsasõidul jääb sissesõitja alati süüdi, ka siis, kui eessõitja arusaamatul põhjusel äkkpidurdab?10.10.2013

Tere,
Tagasipöörde koht Tallinna piiril, kus tagasipöörajad on peateel ja Sakust tulijad peavad teed andma. Auto pidurdab minu ees end plokki, andes teed Saku poolt, kõrvalteelt tulijale, kes sõitis mõõduka kiirusega ja oli hoogu maha võtmas. Jõudsin vaevu reageerida ja pidurdasin plokki. Kas ma oleksin jäänud antud situatsioonis süüdi? No pikkivahe oli piisav ja kiirused ei olnud suured, kuna olime kaks esimest autot, kes foori tagant pääsesid. Ma olen siin päev otsa vaielnud inimestega, tahtmata uskuda, et 100 % oleks ma ise süüdi jäänud, kui eesliiklev kodanik pidurdab plokki oma masina, teadmata antud olukorras kuidas tol ristmikul käituma peaks. Kas pardakaamerast antud olukorras oleks kasu olnud? Tänud vastuse eest.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseaduse § 50 lg 7 p 2 kohaselt ei tohi juht järsult pidurdada, kui see ei ole vajalik ohutuse tagamiseks. Seega tuleb igakordselt hinnata, kas järsk pidurdus oli ohutuse tagamiseks vajalik.

LS § 46 lg 1 kohaselt peab juht vastavalt sõiduki kiirusele ning tee- ja ilmastikutingimustele hoidma sellist pikivahet, mis võimaldab vältida otsasõitu ees ootamatult pidurdanud või seisma jäänud sõidukile.

Seega kohustab seadus taga sõitva sõiduki juhti hoidma sellist pikivahet, mis võimaldaks seisma jääda ka juhul, kui ees liikuv sõiduk pidurdab ja/või peatub ootamatult. Ootamatus võib tähendada ka sellist pidurdamist ja peatumist, mida küsimuses on kirjeldatud. Seega ei ole põhjendamatult järsu pidurdamise korral välistatud pidurdaja poolt LS § 50 lg 7 p 2 nõude rikkumine, kuid põhjuslikku seost liiklusõnnetusega sellise rikkumise tõttu veel tekkida ei pruugi. Õige pikivahe korral oleks liiklusõnnetus välditav. Seega tagant otsasõidu korral esineb põhjuslik seos eelkõige tagumise juhi poolt ebaõige pikivahe valimise osas.

Tulenevalt asjaoludest võib süü olla ka jagatud. Samuti võib jagatud olla tsiviilvastutus. Hinnang sellele sõltub liiklusõnnetuse asjaoludest. Asjaolude kindlakstegemisel on kindlasti abi liiklusõnnetuse salvestisest.
 

Küsimus: Kas politseil on õigus auto läbivaatuse käigus ära võtta minule mittekuuluvaid dokumente (leidsid paarimehe digikaardi)?10.10.2013

Tere!
Kas politseil on õigus võtta ära autost minule mittekuuluvaid dokumente vallasasja läbivaatuse käigus.
Täpsemalt tegu paarimehe digikaardiga, mis oli mapi vahel. Teoreetiliselt ei pea ja ka praktikas ei otsi ma autot enne töö alustamist läbi?
Kas karistada saab "unustaja" või see kes parasjagu autoga sõitis?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Vallasasja läbivaatuse juures tuleb eristada politseilise haldustegevuse raames toimetatavat läbivaatust (politsei ja piirivalveseaduse § 7'36) ja süüteomenetluse raames toimetatavat läbivaatust (kriminaalmenetluse seadustik § 83). Sõidukis olevate esemete (mapid, kotid jms) avamine on vaadeldav juba läbiotsimisena, milleks väärteomenetluses on vaja sellekohast menetleja määrust, millel on resolutsioonina ka kohtu luba.

Teadmata praegu võimaliku õiguserikkumise üksikasju, ei saa ma aga hinnata politsei tegevuse õiguspärasust ega ka asjaolu, kelle poolt ja kas on toime pandud ka mõni süütegu.
 

Küsimus: Kuidas saaks hetkel telefonis olevaid sõnumeid dokumenteerida, et neid kohtus tõenditena kasutada?04.10.2013

Kuidas saaks hetkel telefonis olevaid sõnumeid dokumenteerida, kui on tõenäone, et tekib vajadus aastate pärast neid kohtus tõenditena kasutada?
Seni ei ole osanud küsimusele vastata ei notar, telefonioperaator ega kohus.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tegemist on pigem tehnilise küsimusega, kui õigusalasega. Et tõendist ka kasu oleks, tuleb silmas pidada asjaolu, et tagantjärele oleks tõendatav ka sõnumi saatmise fakt ja aeg konkreetselt isikult või numbrilt. Seega ei pruugi piisata ainuüksi sõnumi fotografeerimisest, vaid tuleb mõelda ka selle peale, et oleks usaldusväärselt tõendatud, et konkreetne sõnum on ka konkreetse isiku telefonilt edastatud. Seda eelkõige seetõttu, et pole välistatud, et telefonidispleile saab ka telefoni kasutaja enda või spetsialisti poolt luua mistahes kirjeid, sh sõnumivahetust kajastavaid ja sõnumikeskkonnale identselt sarnanevaid kirjeid. Sellise võimaliku vastuväite vastustamiseks tuleb arvestada vajadusega tõendada sõnumi tegelikku liikumist. Siiski parema tehnilise lahenduse puudumisel on kõige lihtsam esialgu sõnum telefonis teise seadmega fotografeerida (salvestada) ja hankida juurde andmed sõnumi vastuvõtmise kohta saatja numbrilt. Tehnilistes üksikasjades peaks olema siiski sideoperaator ise suuteline selgitusi andma. Samuti on võimalik sõnumit telefonis säilitada kuni selle esitamise vajaduse selgumiseni ning seejärel vajadusel kasvõi ekspertiisi teel tõendama, kas sõnum "on ehtne".
 

Küsimus: Kas enne parkimistrahvi kohtutäiturile edastamist ei peaks veel hoiatuse saatma?03.10.2013

Tere!
Sain trahvi Tallinnas 3 kuud tagasi. Kiri tuli ka postkasti, et trahv on saadud, kuid ununes maskmata. Vahepeal ei saadetud ühtegi hoiatust ning nüüd 3 kuud hiljem tuli kiri kohtutäiturilt. Kas enne kohtutäiturile asja edasi andmist ei peaks saama hoiatuskirja?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Karistatud isikule karistuse täitmise kohustuse ununemisel hoiatuskirja saatmist kehtiv õigus ette ei näe. Küll on võimalik kohtutäiturilt saadetud esimese täitmisteatele koheselt reageerides vähendada täitekulusid 1/2 võrra. Vastav info sisaldub täitmisteatel.
 

Küsimus: Kuidas vältida trahvi, kui kaaserisija ei kurda avarii tagajärjel saadud väikse haava ega tagajärgede üle?03.10.2013

Juhtus avarii, sõitsin teelt välja kraavi. Väljasõidu tulemusena lõi tagaistunud reisija pea ära ja tekkis "põrutushaav", täpsemini siis ~2cm pikkune mittesügav haav otsaees. Saatsin omal algatusel ta igaks juhuks haiglasse õmblema. Tehti paar õmblust, haav paranes nädalaga ära. Reisija sõnul pole sellega mingeid valusid ega muud kaasnenud ja erilist armi välja paistma ei jäänud. Kas see on tervisekahjustus? Küsimus tekkis liiklusseaduse § 223 lg 1 põhjal. Omavahel rääkides ei kurda ta midagi ja ei soovi, et ma trahvi saaksin. Täpsemalt küsimus siis, kas selline "haav" kuulub tervisekahjustuse hulka ja kas oleks võimalik kuidagi trahvi vältida?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Selline haav on vaadeldav kerge tervisekahjustusena ning Teie tegu kvalifitseerub LS § 223 lg 1 järgi. Asjaolu, et tervisekahjustus oli väheoluline ning kahju saanud isikul ei ole Teie vastu pretensioone, võib olla käsitletav karistust kergendava asjaoluna KarS § 57 lg 2 tähenduses. Kas menetleja peab võimalikuks süüteole reageerimisel piirduda hoiatusega või lõpetada väärteomenetlus otstarbekuse kaalutlusel, sõltub paljuski teo asjaoludest ja menetleja hinnangust Teie süü suurusele, samuti asjaolule, kas analoogiliste süütegude menetlemist nõuab avalik menetlushuvi.
 

Küsimus: Kas kollase fooritulega ristmiku ületamise eest esmakordse rikkumisena 48 eurot liiga karm ei ole?02.10.2013

Tere
Ületasin autoga ristmiku kollase tulega. Politsei peatas ning peale alkokontrolli küsis liikluspolitseinik, kas eelnevaid rikkumisi on, vastasin, et ei ole (mis oli ka tõsi). Peale seda suundus politseinik minu juttu kontrollima ning saabudes tagasi tõdes fakti, et tõesti (juhtimisstaaž alates 1999 aastast) pole mul ühtegi rikkumist olnud, kuid suulise hoiatusega ma siiski ei pääse. Pakkus veel kahte varianti rikkumise vormistamiseks, kas kohapeal või siis politseijaoskonnas kohapeal kunagi hiljem, sõnastust tema poolt täpselt ei mäleta. Kuna mul oli kohutavalt kiire, siis olin nõus kohapealse otsusega, kirjutasin seletuse ja ka, et kahetsen tegu, mida ka tõesti tegin. Allkirjastasin kiirelt dokumendid ning lahkusin politsei loal. Hiljem uurima hakates tundub nagu kuidagi "karm" karistus esmase rikkumise eest (12 trahviühikut so. 48 eurot). Minu küsimus on järgmine, et kas on see veidi ebaõiglane summa esmase rikkumise eest ja kas mul on tagantjärele võimalus küsida seletust või vaidlustada (loomulikult kohtuväliselt) kiirmenetluse otsus või on see lõplik, kui olen oma allkirjadega selle kinnitanud?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kiirmenetluse otsust saab vaidlustada 15 päeva jooksul arvates selle kättesaamisest. Selleks tuleb esitada kaebus maakohtule. Muid võimalusi (sh kohtuväliseid) kiirmenetluse otsuse vaidlustamiseks kehtiv õigus ette ei näe.

Karistuse kohaldamise vajaduse otsuse ja karistuse raskuse valiku langetab kohtuvälise menetleja ametnik, kaaludes eeldatavasti rikkumise raskust, menetlusaluse isiku süü suurust ja vastutust kergendavaid ja raskendavaid asjaolusid, samuti õiguskorra kaitsmise huve. Teid karistati eeldatavasti LS § 221 lg 1 alusel, milline säte näeb foori keelava tulega ristmikule väljasõidu eest karistusena ette rahatrahvi suurusega kuni 200 eurot. 1/4 suurust rahatrahvi ei saa iseenesest pidada üleliia karmiks ja ebaproportsionaalseks karistuseks. Kohtupraktika on asunud seisukohale, et üldjuhul tuleb karistuse lähtekohaks võtta sanktsiooni keskmine määr ja sealt hakata kaaluma, kas on alust ja põhjust karistust kohaldada alla või üle sanktsiooni keskmise määra. Teie suhtes kohaldati karistust oluliselt alla sanktsiooni keskmise määra, mistõttu võib määratud karistust esmakordse rikkumise puhul pidada mõistlikuks. Miks ametnikud ei pidanud võimalikuks piirduda hoiatusega, ma asjaoludest ettekujutust omamata kommenteerida ei saa.
 

Küsimus: Kas Eestis võin sõita kui Soomes on esmaste juhilubadega mul sõidukeeld?02.10.2013

Soomes pandi kolm nädalat tagasi sõiduki juhtimiskeeld peale. Jõustunud otsust veel selle kohta ei ole, kui kaua see kestab. Öeldi, et juhtimiskeeld kehtib ainult Soomes. Nüüd paar päeva tagasi avastasin riigiportaal eesti.ee-d külastades, et mu juhiluba on kehtetuks muudetud. Mind isiklikult pole sellest Eesti poole pealt teavitatud ja minu teada ka menetletud. Kuna Eestis ei pea juhiluba kaasas olema, siis ma võiksin seal nagu sõidukit juhtida. Olgugi, et Soome politsei poolt ära võetud. Siit tekibki küsimus, kas selline Eesti poolne käitumine on ikka kooskõlas seadusega? Olgu veel öeldud, et tegemist on esmaste juhilubadega. Liiklusseaduses(125.2) on küll selline punkt sees, aga siin neid asju uurides ja lugedes tekib minulgi küsimusi, kas kõik on Eesti poole pealt õige. Nii mõnegi inimese käest küsides, kes on samalaadse probleemiga kokku puutunud, on siiski Eestis juhtimisõigus alles jäänud ja keeld kehtinud ainult Soomes. Miks siis nagu valikuliselt rakendatakse seda keeldu ka Eestis. Üldiselt oleks soov teada, kas selline käitumine on kõik seaduspärane ja kui siit on midagi omakasuks püüda, milliseks sellise asjaajamise kulud võivad küündida?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseaduse § 125 lg 2 näeb tõepoolest ette, et Euroopa Liidu liikmesriigi, Šveitsi Konfdöderatsiooni või Euroopa Majanduspiirkonna liikmesriigi kohtu või kohtuvälise menetleja poolt Eestis elavale isikule määratud karistus juhtimisõiguse äravõtmise kohta kehtib ka Eestis, kui see karistus on kantud liiklusregistrisse. Iseenesest ei pruugi sellise põhimõtte rakendamine olla vale ega olemuslikult keelatud. Küsimus taandub sellele, kas välisriigi kohtu- või kohtuvälise menetleja otsuse täitmine on võimalik otse, ilma vastava tunnustamise ja täidetavuse menetlust läbimata. Vastav menetluskord on sätestatud kriminaalmenetluse seadustiku 19. peatüki 5. jaos. Arvamus, kas LS § 125 lg-s 2 sätestatud otsetäidetavuse põhimõte on kooskõlas muude seadustega ja sellisena lubatav, vajab siiski põhjalikumat analüüsi, kui käesolevale küsimusele vastates võimalik teha on.
 

Küsimus: Mida teha, kui olen hakanud kahtlema, kas poeg oli ikka süüdi, kui sõitis kõnniteel rattaga otsa autole?24.09.2013

Tere
Minu 16-aastane poeg sõitis kõnniteel otsa hoovist (parklast) väljuvale autole. Kuna kehavigastusi ei olnud, siis ei teavitatud juhtunust politseid. Auto sai esmapilgul kergelt vigastada. Esimese emotsiooni ajel nõustusin korvama tekitatud kahju vastavalt remondiettevõtte poolt esitatud kalkulatsioonile. Päev hiljem olen poja süüs hakanud kahtlema. Kes on antud avariis tegelikult süüdi ja kuidas tuleks edasi käituda?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 17 lg 3 kohaselt peab parklast, õuealalt, puhkekohast, teega külgnevalt alalt või nende juurdesõiduteelt teele sõitev juht andma teed igale teel liiklejale, kui teeandmise kohustus ei ole liikluskorraldusvahenditega reguleeritud teisiti. Kui auto sõitis välja parklast, siis on tal teeandmise kohustus ka kõnniteel liiklejatele, sh jalgratturile, kes liikleb kõnniteel LS § 32 lg 1 p 1 ja LS § 31 lg 5 ettenähtud korras.