Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas aastasest juhilubade tegemise keelust ka kuidagi ennetähtaegselt saaks vabaneda?10.12.2013

Tere
Tekkis selline küsimus, et kui mind on korduvalt peatatud autoroolis vastava kategooria juhtimisõiguse puudumise eest ning karistused on nüüdseks kantud, kas on varianti, kuidas aastasest lubadekeelust ennetähtaegselt vabaneda?

Maanteeamet mu küsimusele vastata ei osanud.

Ette tänades!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimusest ei saa täpselt aru, mida Te peate silmas lubadekeelust ennetähtaegse vabanemise all. Kui mõtlesite LS § 106 lg-s 1 sätestatud regulatsiooni, mille kohaselt ei anta juhtimisõigust isikule, kellel on karistatus LS §s 201 sätestatud väärteo eest, siis on vastus küsimusele eitav e. seadus ei näe ette võimalust anda juhtimisõigust isikule, kellel on karistatus LS § 201 sätestatud väärteo toimepanemise eest. Et juhtimisõigust saada, peavad vastavad karistusandmed olema karistusregistrist kustunud e. karistuse kandmisest peab olema möödunud vähemalt 1 aasta.
 

Küsimus: Kas politsei tohib joobes juhiga sõita nii, et juht pidurdab ja paneb gaasi ning politseinik uksel kõlkudes roolib?06.12.2013

Tere. Mul oleks selline küsimus, et kui mul on 1,2 promilli joovet sees ehk siis 0,59 korda 2 ja politseinik peab mind kinni tõstukiga, kus võib olla ainult 1 isik. Kas ta tohib mind viia tõstukiga firmasse nii, et kõõlub akna peal hoides rooli. Mina vajutan gaasi ja pidurit ja tema hoiab rooli. Politsei patrullauto sõidab sabas ja peaks olema ka kaameras näha. Minu käest võeti jaoskonnas allkirjad ja toodi koju ilma, et mulle oleks mingit mustandit antud kollase lehe näol. Mulle tundub, et saaksin seda vaidlustada just selle näol, et politseinik ei tohi ju mind uuesti peale kinnipidamist sundida rooli taha või kuidas?
Kas mul oleks õigus valesti menetlemise korral nõuda kehtetuks tunnistamist, et pääseda karistusest.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Politseilise tegevuse üheks eesmärgiks on muuhulgas tõkestada õiguserikkumiste edasine toimepanek. Seega ei või politsei üldjuhul soosida joobes juhi poolt sõiduki juhtimist.

Samas ei muuda politsei võimalik eelöeldule vastupidine tegevus õigustühiseks eelneva juhtimise kohta koostatud väärteomaterjale või väärteomenetlust tervikuna.

Küsimuses nimetatud kollane leht on juhtimiselt kõrvaldamise otsuse koopia. Sellise dokumendi mitteandmine ei mõjuta samuti väärteomenetlust, kuna tegemist on sisuliselt vaid politsei poolt antud korralduse - sõidukit kuni kainenemiseni mitte juhtida - kirjaliku vormiga, mis ei mõjuta eelneva menetluse sisu.
 

Küsimus: Kuidas selgeks teha, kas minu sõidukiirust mõõdeti mõjualas või juba väljaspool seda?27.11.2013

Tere.
Politsei mõõtis kiirust 70 märgi mõjualast väljas, 150m eemalt, rahvakeeli laseriga. Kas minu kiirus fikseeriti enne mõjuala või peale seda. Väideti, et ületasin kiirust 70 alas 88km/h, kas neil on selline õigus nii kaugelt mõõta asulavälisel teel? See juhtus Tallinna ringteel Jüri ringist Lagedi poole Rae Jüri ristil. Patrull asus ristmikust Lagedi poole Vaskjala Ülemiste kanali juures.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Õigusaktid ei sätesta, kui kaugel peab kiirust mõõtev järelevalvetöötaja asuma mõõdetavast objektist. See on iga kord fakti küsimus ja kauguse mõju mõõtetulemuse usaldusväärsusele hinnatakse tõendite hindamise käigus. Samas saan öelda, et 150 m ei ole iseenesest selline kaugus, mis teeks sõiduki kiiruse fikseerimise võimatuks. Lasermõõtja fikseerib koos kiirusega ka kauguse mõõdetava objektini, mistõttu saab sõiduki asukoha kiiruse fikseerimise hetkel hõlpsasti välja arvutada, kui on teada mõõtja asukoht. Sellest tulenevalt saab teha ka järeldusi selles osas, millises kiirusepiirangu alas sõiduk kiiruse fikseerimisel asus.
 

Küsimus: Kas ma võin oma sünnipäeval sõita ise registrisse esmaste juhilubade järele?27.11.2013

Kas ma võin minna ise (sõita) sünnipäeval ARK-sse esmaste juhilubade järgi, kui olen sõidueksami sooritanud ligi kuu aega tagasi, kuid oman piiratud juhtimisõigusega lube? Tean, et kui eksami sooritamisest pole möödunud rohkem kui 15 päeva, siis tohiks sõita ise, kui koolitunnistusele on tehtud vastav märge.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 96 lg 6 kohaselt tõendab juhtimisõiguse olemasolu mootorsõidukijuhi koolituskursuse tunnistus, millele Maanteeamet on teinud kande juhtimisõiguse omistamise kohta. Nimetatud tunnistus tõendab juhtimisõiguse olemasolu eksamitulemuste vormistamisest kuni esmase juhiloa saamiseni, kuid mitte kauem, kui 15 päeva pärast eksami sooritamist.

Vastates küsimusele, siis ei tohi Sa juhul, kui eksami sooritamisest on möödunud 1 kuu, sõidukit eelnimetatud koolituskuruse tunnistuse alusel juhtida.

Võiksid sõidukit juhtida piiratud juhiloaga selle tingimusi täites, kuid pead olema kindel, et neid ei ole Maanteeameti poolt tunnistatud kehtetuks.

Samas usun, et tõenäoliselt on ARK-s olemas juba Sinu nimele vormistatud juhiluba ning kandes endaga kaasas isikut tõendavat dokumenti, võid sõidukit juhtida LS § 88 lg 2 kohaselt ka juhiluba kaasas kandmata. Et olla kindel juhiloa väljastamises, kontrolli nende olemasolu ja kehtivus Maanteeameti liiklusregistri büroost enne juhtimisele asumist üle.
 

Küsimus: Kas volitatud isik tohib lubada kellegi kolmanda autorooli?27.11.2013

Tere!
Kui auto omanik on volitanud sõiduõiguse ühele teatud inimesele. Nüüd edaspidi, kas on võimalik selline olukord, et see volitatud isik reisib kaassõitjana ja lubab kellegi kolmandarooli?

Lugupidamistega!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Õigusaktid ei nõua sõiduki juhilt siseriiklikult enam volikirja. Mina näen olukorda selliselt, et isikut, kelle valduses on sõiduk ja selle registreerimistunnistus, on õigustatud sõidukit kasutama e. eeldatakse valduse seaduslikkust.

Samas tuleb lahus käsitleda sõiduki kasutusõiguse avalikku ja eraõiguslikku aspekti. Kui liiklusseaduse mõttes on registreerimistunnistust omava isiku poolt samale tunnistusele märgitud sõiduki kasutamine eelduslikult õiguspärane, siis eraõiguslikus mõttes ei pruugi selline valdus või kasutus olla omaniku poolt aktsepteeritud ega seaduslik.

Seega tuleb vaidluse korral igakordselt eraldi tuvastada, kas sõiduki kasutajal oli tegelikkuses olemas sõiduki omaniku luba sõiduki kasutamiseks.

Kui sõiduk on antud kasutamiseks edasivolitamise õiguseta, siis on kolmanda isiku poolt sõiduki kasutamine omaniku tahte vastane ja sellisena omavoliline. Omavoliline valdus on ebaseaduslik. Samas eeldatakse valduse seaduslikkust e. isik, kes esitab väite valduse ebaseaduslikkuse kohta, peab seda tõendama.
 

Küsimus: Kas jalgrattur tohib ülekäigurajal sõites tänava ületada?25.11.2013

Tere,
kui jalgrattur ületab sõiduteed pimedal ajal valgustatud linnatänaval reguleerimata ülekäigurajal jalgrattal sõites ja üks autojuht laseb üle, kuid teine kiirust vähendamata sõidab otsa, väites, et ei näinud, jalgratta kiirus oli jalakäijakiirus, kas siis igal juhul on süüdi jalgrattur?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Paraku ei ole liiklusõnnetuse süülisuse analüüsi võimalik teha pelgalt situatsiooni tüüpkirjelduse põhjal. Ülekäigurajal ning ülekäigurajale lähenemisel kehtivad nii jalgratturile kui ka autojuhile omad reeglid ning liiklusõnnetuse asjaolusid analüüsides tuleb leida vastus küsimusele, kumma juhi poolt liiklusnõuete rikkumine viis liiklusõnnetuseni e. kummale juhile saab süüliselt omistada liiklussnõuete rikkumise ja sellise rikkumise tagajärjel liiklusõnnetuse põhjustamise. Liiklusõnnetuse asjaolud selguvad olemasolevatest tõenditest, mis väärteomenetluse korral on loodetavasti kogutud väärteotoimikusse. Selleks, et saada tervikpilt juhtunust, tulekski analüüsida kogutud tõendeid.

Samuti ei ole välistatud olukord, kus liiklusõnnetus toimus mõlema juhi hoolsusnõuete vastase tegevuse tõttu.
 

Küsimus: Kas 180 km/h vahele jäämise eest saaks taotleda suuremat trahvi ja et kiiremini load tagasi saaks?22.11.2013

Kas oleks mõtet kaevata edasi väärteo otsus, kui juhtisin autot 90 alas kiirusega 180 km tunnis. Trahviks määrati 600 eurot ja 6 kuuks juhiload kuivama. Kas oleks mõtet kohtusse pöörduda ja küsida karistuseks suuremat rahalist trahvi ja juhilubade ära võtmist 3 kuuks?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tegemist on suure kiirusega. Sanktsioon on valitud LS § 227 lg 4 põhikaristust silmas pidades keskmine (max on 1200 €) ning lisakaristuse osas minimaalne (lisakaristuse pikkus võib olla 6...12 kuud). Seega ei saa öelda, et karistus oleks ilmselgelt ebaõiglane.

Samas eeldab lõpliku hinnangu andmine ka väärteo asjaolude hindamist, samuti Teie isikuga seotud asjaolude hindamist e. hinnangu andmist sellele, kas esineb (erandlikke) asjaolusid, mis võiksid tingida lisakaristuse kohaldamata jätmise.

Kuivõrd kaebuse alusel ei saa kaebuse esitaja olukorda raskendada, siis ei ole võimalik kaebuse alusel raskema põhikaristuse e. suurema trahvi kohaldamine.
 

Küsimus: Kas kiiruse ületamise eest saab karistada, kui politsei ei saanud nende sõnul kiirust fikseeritud?21.11.2013

Olin sõbrale "kaine rool". Sõitsime mööda maanteed ja politsei pidas auto kinni. Ja väitis, et ma sõitsin lubatust palju kiiremini ja ütles, et kahjuks ei suutnud seda kiirust fikseerida. Kuna autol puudusid vahtralehed, koostati kohe kiirmenetlus ja karistuseks jäi 196 € ehk 49 trahviühikut. Minu käest enne ei küsitud, et kas ma kiirmenetlusega nõus olen. Tagantjärele mõeldes ma sellega nõus ei oleks olnud ja karistus tundub liiga suur summa (õpilane). Protokolli kirjutasin ka, et kuna võõras auto ja sõit oli ootamatu, unustasime lehed osta. Olen kuulnud, et on võimalik teha kuskile avaldus muuta rahatrahv arestiks või ühiskondlikuks kasulikuks tööks. Või äkki on mõtekas hoopis kaebus esitada Harju maakohtule trahvisumma vähendamiseks? Protokolli oli veel märgitud "koostamise aeg/koht" vale kuupäev.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui menetlusalune isik peab talle koostatud kiirmenetluse otsust ebaseaduslikuks või määratud karistust ebaproportsionaalseks, siis võib kiirmenetluse otsuse vaidlustada kohtus 15 päeva jooksul, arvates kiirmenetluse otsuse koopia kättesaamisest.

Kui kiirmenetluse otsuses lahtris, kuhu märgitakse isiku nõusolek kiirmenetlusega nõustumise kohta ja mida üldjuhul menetlusalune isik ise oma allkirjaga kinnitab, selline kinnitus puudub, siis saab väita, et kiirmenetluse kohaldamiseks puudus alus.

Avalduse rahatrahvi arestiks muutmise kohta teeb kohtule kohtutäitur või kohtuväline menetleja juhul, kui menetlusalusel isikul puudub vara, mille arvelt nõuet täita.
 

Küsimus: Mis karistus võib oodata "vahtralehega" juhti, kui kiiruskaamera fikseeris 90 alas kiiruseks 105 km/h?19.11.2013

Tere
Kui "vahtralehega" juht sõitis 90 km alas 105km/h, mille fikseeris liikluskaamera, mis karistus võib juhti oodata?

Lugupidamisega

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Eeldan, et peate silmas automaatkaamerat. LS § 262 p 1 kohaselt on kirjalikus hoiatamismenetluses kohaldatava hoiatustrahvi suuruseks rahasumma eurodes, mis saadakse lubatud sõidukiirust ületanud kilomeetrite arvu korrutamisel arvuga 3. Seega kiiruse 105 km/h korral (eeldades, et tegemist on lõpliku kiirusega, mis on saadud peale mõõtmisvea mahalahutamist) hoiatustrahvi suuruseks 15 x 3 = 45 eurot. Hoiatustrahv ei ole karistus ning seda ei kanta karistusregistrisse.
 

Küsimus: Mida saaks lubade tagasi saamiseks teha, kui järelkoolitus on elukohast üle saja kilomeetri kaugusel?19.11.2013

Tere! Olen mures oma poja pärast. Ta on algaja juht ja septembri alguses juhtus nii, et ajutise 30 alal (enne oli lubatud sõita 50) ja poeg ei pannud tähele uut märki ja sõitis seal 55 km/h. Ja oligi pahandus käes. Poiss küll palus väiksemat karistust, kuna elame maal ja bussipeatuseni on oma 5 km ja ta käib koolis 45 km kaugusel ja oleme suur pere jne. Kas teda siis kuulda võeti või mitte, aga trahviks siis 3 kuuks load ära ja kõik. Kui poiss läks juhilubasid maanteeametisse ära viima, siis selgus, et vaja teha järelkoolitus (sellest seadusest muidugi ei teadnud me eelnevalt midagi). Järelkoolitus pidi siis maksma üle 200 euro+ark kulud - see oli perele paras hoop. Nüüd siis edasi uurides, kus saaks siis järelkoolitust teha (kõige lähem linn on Rakvere ja ka poiss käib seal koolis). Kui sai siis telefoni nr otsitud, siis selgus, et Rakvere ei tegele enam järelkoolitusega ja järelkoolitusega tegelevad Pärnu, Tartu ja Tallinn. Järgmine hoop misssugune. Poiss käib koolis, kuidas hakata nüüd käima kuskil üle saja km kaugusel. Kas tõesti sellise eksimuse eest on karistus siis selline, mis näib juba võimatu lahendada. Kas tõesti peab ta olema nüüd ühe pulga peal nendega, kes on sõitnud joobes, narkotunnustega või meeletul kiirusel kihutajatega. Saan aru, et peab olema tähelepanelik jne. Aga kas väike eksimine pole inimlik, et karistada sellise trahviga, et siiani ägiseme ja ei tea kuidas olukorda lahendada. Mida siis saaksime teha, et seda olukorda lahendada. Load olid poisil käes olnud vaid paar kuud. Kas lahendus on vaid selline, et oodata kaks aastat, teha ark-s uuesti ja saad load kätte ilma järelkoolituseta või oodata suve, mil koolist vaba ja hakata rongi või bussiga seiklema mööda suurlinnasid, et saada kuskil teha järelkoolitust. Palun andke nõu, mida küll teha!
Muretsev ema

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tõepoolest näeb liiklusseaduse § 106 lg 6 ette järelkoolituse läbimise kohustuse ja uute liiklusteooria ja sõidueksami tegemise kohustuse, kui esmase juhiloa omajalt on juhtimisõigus karistuseks ära võetud. Tegemist on seadusest tuleneva protseduuriga juhtimisõiguse taastamiseks ning see ei ole käsitletav karistusena. Kui karistust ei vaidlustatud ning see on tänaseks jõustunud, siis rakendub LS § 106 lg 6 eranditeta.

Joobes juhtidele, korduvalt rikkumisi toime pannud isikutele ja esmakordselt rikkumise toime pannud isikutele on erinevad koolitused.

Kardan, et ega mugavaid variante pakkuda ei olegi. Ilmselt tuleb lihtsalt ajaline ressurss ja logistilised võimalused läbi mõelda ja leida optimaalne lahendus järelkoolituse läbimiseks.