Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Millistel juhtudel konfiskeeritakse joobes juhi sõiduk?17.01.2014

Tere. Palju on räägitud sõiduki konfiskeerimisest ja tahaks selle kohta küsida. Kas politsei teeb taotluse selleks iga joobes juhi sõiduki kohta või nt alates "kriminaalsest joobest"? Kas on mingi väljakujunenud praktika, mille puhul taotleb politsei sõiduki konfiskeerimist? Kui inimene jääb vahele nt jääknähtudega, kas ka siis on selline oht olemas? Kui inimest on karistatud joobes juhtimise eest minevikus (karistus kustunud) - kas ka siis on see variant olemas või kasutatakse seda äärmuslikku vahendit mingitel kindlatel kriteeriumitel (nt aasta jooksul korduvalt tabatutele)?
Kui kaua on üldse eelneva karistuse kehtivusaeg? Kui karistus eelneval korral oli 1,5a. tingimisi, siis kas karistus kustub peale tingimisaja lõppu?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Konfiskeerimist saab kohaldada kõigi tahtlikult toime pandud süütegude puhul, ehk siis konfiskeerida võib nii tahtliku väärteo kui ka tahtliku kuriteo vahetuks objektiks või toimepanemise vahendiks olnud eset. Üldreeglina on nõutav, et konfiskeeritav aine või ese kuulub teo toimepanijale. Kolmandale isikule kuuluva aine või eseme konfiskeerimiseks tuleb järgida eritingimusi. Sõiduki konfiskeerimist rakendatakse KarS § 424 kohaste kuritegude puhul küllaltki aktiivselt. Konfiskeerimisele eelneb üldjuhul konfiskeerimise tagamiseks aine või eseme arestimine. Otsuse eseme või aine konfiskeerimise kohta teeb kohus. Tõenäosus, et korduvalt joobeseisundis juhtimise eest karistatud isikule kuuluva sõiduki puhul, kui ta seda taas juhib joobeseisundis, kohaldatakse konfiskeerimist on suurem, kui isiku puhul, kellel varasem karistus samasuguse süüteo eest on kustunud.

Karistuse kustutamise tähtaeg hakkab kulgema peale karistuse ärakandmist e. peale trahvi tasumist, vangistuse ärakandmist, katseaja möödumist, üldkasuliku töö tundide ära tegemist. Karistusandmete kustutamise tähtaeg on erinevate süütegude puhul erinev - 1...15 aastat (lähemalt vaata karistusregistri seadus § 24).
 

Küsimus: Kes on Tallinna ühistranspordi tasuta sõidu kontekstis "õpilane", kas ka 20-aastane kutsekoolis õppija?13.01.2014

Kas õpilane on ka 20 aastane isik, kes õpib kutseõppeasutuses? Juhul, kui ta seda on, kas ta omab samuti tasuta sõidu õigust Tallinnas? Kas on ka oluline, kas isik õpib põhi- või keskkooli baasil?

Küsin kuna tallinn.ee lehel ( http://www.tallinn.ee/est/pilet/Tasuta-soidu-oigus-ja-seda-toendavad-dokumendid ) on märgitud õpilaseks 19 aastane isik k.a., kuid riigiteatajas ( https://www.riigiteataja.ee/akt/429032013003 ) pole mingit viidet õpilase vanuse kohta.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tallinna Linnavolikogu 21.03.2013 määrusega nr 21 kehtestatud "Tallinna ühistranspordis sõidu eest tasumise kord ja sõidupiletite hinnad" § 2 p 18 kohaselt on õpilane isik, kes õpib statsionaarses õppes või muus õppevormis põhikoolis, gümnaasiumis või põhikooli baasil kutseõppeasutuses kuni 19-aastaseks saamiseni (kaasa arvatud). Viide õpilase eale on olemas ka Teie poolt viidatud Riigi Teataja elektroonilises väljaandes.
 

Küsimus: Miks ei tohi autos kasutada radari avastajat?13.01.2014

Täiesti aru saadav, miks ei tohi takistada või häirida kiiruse mõõtmist. Miks aga ei tohi kasutada seadet, mis juhile teada annab, et tema kiirust parajasti mõõdetakse?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tegemist on seadusandja õiguspoliitilise otsusega, mille sisuks on tõenäoliselt soov vähendada nende juhtumite arvu, kus kiirus korrigeeritakse lubatu piiresse vaid seal, kus teostatakse liiklusjärelevalvet.
 

Küsimus: Kui suur võib tulla karistus, kui põgenesin avariikohalt ja hiljem politseisse minnes tuvastati joove?13.01.2014

Tere, sooritasin avarii varalise kahjuga ja põgenesin sündmuskohalt. Paar tundi peale avariid jõin alkoholi ning siis läksin politseisse, seal tuvastati joove 0,20. Varem rikkumisi pole olnud. Mul on esmased juhiload. Kas mul on mõtet enne karistuse kätte saamist lõppaste ära teha? Kui suur võib selle eest karistus tulla?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Peale karistuse kättesaamist ei võimaldata Teil enam lõppastme tegemist, kuivõrd sõltuvalt Teile määratavast karistusest võidakse Teie esmane juhiluba tunnistada kehtetuks ja peale järelkoolituse läbimist ja karistuse ärakandmist saate taotleda uut esmast juhiluba.

Karistused liiklusõnnetuse põhjustamise eest, sündmuskohalt põgenemise eest või alkoholi tarvitamise eest enne liiklusõnnetuse asjaolude väljaselgitamist on karistused sarnase raskusega - iga rikkumise eest võib määrata rahatrahvi kuni 1200 eurot või aresti, samuti võib kohaldada juhtimisõiguse äravõtmist nii põhi- kui ka lisakaristusena. Millist karistusliiki ja -määra kohtuväline menetleja otsustab kohaldada, on kohtuvälise menetleja otsustuspädevuses. Tavaliselt kaasneb taotliste rikkumistega ka juhtimisõiguse äravõtmine. Kui juhtimisõigus võetakse karistusena ära, tunnistab Maanteeamet Teie esmase juhiloa kehtetuks.

Seega, kui on võimalik, siis soovitan lõppastme koolituse läbida ja esmane juhiluba juhiloa vastu vahetada enne võimalike karistuste jõustumist.
 

Küsimus: Kes on süüdi, kui kaks autot tagurdavad parkimiskohalt välja sõites kokku?13.01.2014

Üks auto tagurdab parkimiskohalt välja, kui ta on umbes 1,5 meetrit tagurdanud, tagurdab teine auto talle tagant otsa. Loogiliselt võttes peaks süüdi olema juht, kes parkimiskohalt välja sõitis, kuigi mõlemad autod liikusid tagurpidi.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 17 lg 5 p 6 kohaselt tuleb tagurdades teed anda kõigile liiklejatele. Seadus ei määratle täpsemalt, kui palju peab olema üks juht tagurdanud, et tal oleks suurem õigus oma manöövrit jätkata, kui sõiduki liikumisteekond peaks lõikuma mõne teise tagurdajaga. Seaduse mõttest tuleneb, et tagurdavad juhid peavad olema võimelised teineteise manöövreid märkama ja olema valmis tegutsema LS § 17 lg 5 p 6 kohaselt. Sellest reeglist võivad olla ka erandid (näiteks sõidueesõigusega teel tagurdamine), kuid üldreegel sisaldub ikkagi LS § 17 lg 5 p-s 6.
 

Küsimus: Kes on süüdi kui ma tagurdasin peateel ja hoovist tagurdas välja ja mulle otsa teine auto?13.01.2014

Tervitus.
Tagurdasin autoga peateel. Minu liikumise suunas oli pargitud auto, seega pidin manöövri sooritamiseks tõmbama korraks vastasuuna vööndisse ja tagurdamist jätkama. Samal ajal sõitis vasakul pool asuva maja hoovist tagurdades auto minule sisse. Tabas täpselt auto nurka. Kes on sellistel manöövritel süüdlane.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 49 lg 1 kohaselt ei tohi juht tagurdades ohustada ega takistada teist liiklejat. Kuivõrd seadus ei keela tagurdamisel ümberpõike tegemist, siis ei saa tagurdamisel vastassuunavööndisse kaldumist iseenesest pidada keelatud tegevuseks. LS § 17 lg 3 kohaselt peab juht parklast, õuealalt, puhkekohast, teega külgnevalt alalt või nende juurdesõiduteedelt teele sõites andma teed igale teel liiklejale, kui teeandmise kohustus ei ole liikluskorraldusvahenditega reguleeritud teisiti. Seega on hoovist teele tagurdaval juhil igal juhul kohustus anda teel liiklejale teed. Samas sätestab LS § 17 lg 5 p 6, et tagurdav juht peab tagurdades andma teed kõigile liiklejatele. Seega ei ole välistatud, et osa vastutusest võib asetada ka teel tagurdavale juhile. Vastutuse jagunemisel tuleb hinnata kummagi juhi vastutuse määra eraldi.
 

Küsimus: Kas autol tohib olla paigaldatud pukseerimiskonks, kui seda ei kasutata sihipäraselt?06.01.2014

Kas tohib olla paigaldatud pukseerimiskonks, kui seda ei kasutata sihipäraselt?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kehtivates õigusnormides puudvad piirangud, mis keelaksid pukseerimiskonksu olemasolu sõidukitel juhul, kui konksu ei kasutata sihipäraselt e. haagise vm sõiduki pukseerimiseks.
 

Küsimus: Kas kiirendusrada tohib kasutada autode kolonni möödalaskmiseks?23.12.2013

Tere!
Situatsioon järgmine: liigun maanteel reisijate veol bussiga peateed mööda 60 km/h, näen, et bussi taha on tekkinu autode kolonn. Lähenen ristmikule, enne mida ca 200 meetrit on märk 134a ja siis aeglustusrada mahapöördeks paremale ja siis 3-4 meetrit lai ohutusaar, siis algab paremalt poolt kõrvalt teelt liiklejale kiirendusrada. On talvised teeolud, kerge lumekate ja jäide asfaltkattel, on pime. Ca 50 meetrit enne ristmikku näen paremalt poolt lähenemas sõiduautot. Vahetult peale ohutussaart on teekattele märgitud §25 lg3 p2 järgi ja ca 20 meetrit pidev lai joon 912. Alustan sujuvat kaldumist paremale kiirendusraja alusesse, et lasta mööduda kolonnil enda taga, täites Ls §53(4) nõudeid, ületades pidevat joont 912. Hetke pärast toimub tume müts ja sõiduauto põrkub esi vasaku poritiivaga vastu bussi tagumist ust, mis asub 30 cm tagumisest rattapaarist eespool. Kes on liiklusõnnetuses süüdi?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusõnnetuste analüüsi esitamine ja süülisuse koha pealt seisukoha andmine pelgalt ühepoolse kirjelduse põhjal ei ole paraku võimalik. Saan anda vaid üldise hinnangu, mis ei pruugi olla jällegi õige vastus konkreetse liiklusõnnetuse kohta.

Saan kirjeldusest aru selliselt, et tegite manöövri kiirendusrajale eesmärgiga anda teed taha kogunenud sõidukitele ja võimaldada nende möödumine. LS § 53 lg 4 ei vabasta juhti iseenesest kohustusest täita LS § 33 lg 2 p 8 nõuet e. veenduda enne manöövri alustamist, et see ei takista ega ohusta teisi liiklejaid. Samamoodi ei anna LS § 53 lg 4 iseenesest õigustust eirata teekattemärgise 912 nõuet (märgist ei tohi ületada). Küsimus sellest, kas eelnimetatud nõuete rikkumine on ka põhjuslikus seoses Teie juhitud bussile otsasõiduga, esitatud kirjelduse põhjal analüüsida ei saa. Vastus sellele küsimusele sõltub paljuski ka teise juhi ütlustega, samuti võimalike tunnistajate jm tõenditega kogutud informatsioonist.
 

Küsimus: Kui tuulega peale kukkunud liiklusmärk lõhkus auto, kas on õigus kindlustuse omavastutuse arve esitada märgi omanikule (linnale)?18.12.2013

Kui pargitud autole kukkus tuulega peale liiklusmärk ja lõhkus auto, kas siis on õigus kindlustuse omavastutuse arve esitada märgi omanikule (linnale)?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimusele ammendava vastuse andmiseks tuleb välja selgitada märgi kukkumise põhjus ning teeomaniku süü ja vastutuse määr tekitatud kahju osas. Kui märgi kukkumise põhjuseks saab pidada erandlikke ilmaolusid (vääramatu jõud), siis pole välistatud, et teeomanik võib tekkinud kahju eest ka mitte vastutada. Kas tegemist oli kahju tekkimisega vääramatu jõu tõttu või on hoopis alust väiteks, et kahju tekkimisel esineb ka teeomaniku vastutus, tuleb välja selgitada kahju tekkimise asjaolude ja olemasolevate tõendite pinnalt. Igal juhul võite oma nõude teeomanikule esitada ning nad on kohustatud sellele vastama.

Samas võib vaidlus teeomanikuga kujuneda küllaltki pikaks ning arve tasumise tähtaeg saabuda varem, kui teeomaniku vastus või vaidluse lõpp. Seega tuleb tõenäoliselt teil oma maksekohustus täita ise ning seejärel esitada teeomaniku vastu kahju hüvitamise nõue.
 

Küsimus: Kui register näitab, et juhtimisõigus on taastatud, kas siis võin isikut tõendava dokumendi alusel autot juhtida?18.12.2013

Tere. Mu esmased juhiload on lõppenud ja lubadevahetuse taotlus on menetlusse võetud. Paberivabas ARK-s on algselt peatatud juhtimiõigus peale taotluse esitamist taastatud. Kas see tähendab, et seni kuni load tegemisel on, on mul lubatud isikut tõendava dokumendiga autot juhtida?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui juhtimisõigus on taastatud, siis võib Eestis sõidukit juhtida ka ilma, et juhiluba oleks kaasas. Kaasas peab olema isikut tõendav dokument (liiklusseaduse § 88 lg 2).