Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas ikka võib teha parkimistrahvi kui tänava alguses pole parkimist keelavat märki?05.02.2014

Tere,
Mulle tehti trahv auto parkimise eest selleks mitteettenähtud kohal. Kuid mingeid keelavaid märke tänava alguses ei olnud. Sellest tulenevalt on küsimus. Mis kehtestab liikluskorralduse (parkimiskorra) Tallinnas? Nimelt sain ühisteenustel trahvi nemad väitsid, et kui ma korra parkimismärgi alt läbi sõidan, siis see kehtib tervele piirkonnale. Kuid kuna ma pole Tallinna elanik ega sõida Tallinnas väga palju, siis eeldasin, et märki pole ja võib parkida. Ehk oskate öelda, kas neil on õigus teha trahvi kui tänava alguses pole märki.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Teadmata, mis liigilisest "trahvist" jutt käib, on küsimusele keeruline vastata. Parkimiskorra rikkumise eest on võimalik määrata viivistasu otsus, karistusotsus väärteoasjas, hoiatustrahv või leppetrahv. Kõigil neil juhtudel on tegemist erinevate menetluslike ja materiaalõiguslike alustega.

Kui Tallinna linnavalitsus pidas silmas liiklusmärki 38 "mõjualamärk", siis see pannaksegi mõjuala algusesse. Märgil näidatud keeld, korraldus, piirang vms käitumisjuhis kehtib kogu alal ja kõigil alasse jäävatel tänavatel, kui sellesse ei ole paigaldatud vastupidiseid liiklusmärke. Mõjuala lõpetab ala lõppu pandud märk 39 "mõjuala lõpp". Juhi kohustuseks on märke tunda ja tähele panna.
 

Küsimus: Kas KÜ peab väljastama parkimisloa elaniku sõidukile, mis ei kuulu talle, kuid mille dokumendid tal on?05.02.2014

1. KÜ juhatus soovib paigutada territooriumile liiklusmärki, mis keelab territooriumil parkida sõidukitel, millel puudub KÜ luba. Kas vastava liiklusmärgi paigutamiseks peab olema tehtud otsus avalikul koosolekul või võib seda otsust vastu võtta KÜ juhatus?

2. KÜ territooriumil on paigaldatud liiklusmärk, mille järgi võib territooriumil parkida ainult KÜ loaga. KÜ territooriumil seisab liikumata sõiduk ГАЗ 53 ligikaudu 3 aastat. Majaelanik, kes nimetatud sõiduki territooriumile tõi, väidab, et see sõiduk kuulub talle, kuid keeldub parkimisloa saamiseks esitama KÜ juhatusele registreerimistunnistuse, mis tõendaks, et tema, kui KÜ majaelanik on sõiduki omanik (kõik teised majaelanikud esitasid registreerimistunnistuse tõendamaks, et nemad on oma sõiduki omanikud, millele luba taotleti. Ka teiste majaelanikke sõidukid on pidevas liikumises ehk omanik kasutab oma sõidukit). Politsei tegi kindlaks, et KÜ majaelanik ei ole nimetatud sõiduki omanik (registrisse on kantud teine isik, kuid KÜ majaelanik omab enda valduses sõiduki dokumente. ARK töötaja ütles, et sõiduki omanik on see isik, kes on registrisse kantud). Küsimus: kas KÜ peab väljastama majaelanikule parkimisloa sõidukile, mis ei kuulu talle, kuid mille dokumendid on tema valduses ja seisab territooriumil juba 3 aastat liikumata või peab politsei selle sõiduki teisaldama liiklusseaduse § 92 lg 2 p 7 alusel?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

1. Korteriühistu tegevusele kohaldatakse mittetulundusühingute seaduse sätteid, kui korteriühistuseadus ei sätesta teisiti. MtüS § 19 lg 1 sätestab MTÜ üldkoosoleku pädevuse, mida ei saa põhikirjaga üle anda juhatusele. Kaasomandi kasutustingimuste määramine ei ole eelmärgitud sätte kohaselt üldkoosoleku kohustuslikus ainupädevuses. Samas ei keela seadus põhikirjaga määrata üldkoosoleku pädevusse muude küsimuste lahendamist. Seega tuleb uurida konkreetse ühistu põhikirja ja välja selgitada, milliste otsuste vastu võtmiseks on vaja üldkoosoleku otsust ja milliste puhul piisab juhatuse otsusest.

2. Küsimuse teist osa on veidi keeruline kommenteerida. Kui kaasomandi kasutuskord (territooriumi kasutamise tingimused) näevad ette, et parkimisloa võib väljastada vaid sõiduki omanikule, siis võib omandiõiguse tõendamise nõue olla põhjendatud. Samas pole ju välistatud, et ühistu liige soovib oma kodu juures parkida ka teisele isikule kuuluvat sõidukit, mida kasutab aga ühistu liige ise (rendisõiduk). Seega parkimisloa väljastamine omandipõhiselt ei ole minu arvates põhjendatud. Pigem oleks põhjendatud lähtuda sõidukit parkiva isiku liikmelisusest.

Kui konkreetse sõiduki parkimiseks on nõutav ühistu luba ja see puudub ning kui selline sõiduk pargib teisaldamist tähistava liiklusmärgiga märgistatud alal (mõjupiirkonnas), siis on teeomanik õigustatud nõudma sõiduki teisaldamist LS § 92 lg 2 p 7 ja 92 lg 5' alusel. Silmas tuleb pidada LS § 92 lg-s 6 sätestatud erandit e. sõiduki võib teisaldada vaid siis, kui selle juures ei ole juhti või sõiduki omanikku. Samuti ei ole teisaldamine lubatud, kui puudub teisaldamist tähistav liiklusmärk.

Küsimuse sellest, kas ühistu võimaldab/ei võimalda oma territooriumil hoida sõidukit, mida kasutatakse harva (või üldse mitte)(ehk siis parkimise loa andmise küsimus), tuleks lahendada siiski eelnevalt kas siis üldkoosoleku või juhatuse otsusega, kaasates otsustusprotsessi ka sõiduki valdaja/omaniku.
 

Küsimus: Kas valesti tehtud otsuse tõttu saab nõud politseilt hüvitist ja mis alusel?23.01.2014

Politsei tegi trahvi väärteo eest(avarii), mis sai kohtus vaidlustatud. Politsei trahv ja otsus sai tühistatud ning tunnistati, et puudus väärteo kooseis. Aga küsimus järgmine, et kas politsei valesti tehtud otsuse tõttu saab nõud hüvitist politseilt ja mis alusel? Sest mitu tööpäeva läks raisku ja otsus oli valesti tehtud.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Riigivastutuse seaduse § 15 lg 2 p 2 kohaselt võib isik nõuda väärteomenetlusega tekitatud kahju hüvitamist üksnes juhul, kui menetleja on väärteomenetluse käigus toime pannud kuriteo. Seega seadusliku õigusemõistmise või menetlusega kaasnevate kahjude hüvitamist ei saa üldjuhul nõuda. Teatudliigilise kahjuna on vaadeldavad ka menetluskulud, mille hüvitamise piirid ja korra sätestavad konkreetse menetlusliigi kohta käivad menetlusseadused. Siiski ei mahu menetlusaluse isiku saamata jäänud töötasu menetluskulu alla. Mittevaraline kahju (moraalne kahju) ei ole samuti menetluskulu. Seega lihtsalt seetõttu, et kohus tühistas kohtuvälise menetleja otsuse, ei saa kohtuväliselt menetlejalt või riigilt nõuda menetlusega kaasneva kahju hüvitamist (va siis menetluskulud, näiteks kaitsjatasu).
 

Küsimus: Kas autokaamera poolt salvestatud teiste liiklejate pisirikkumised linnaliikluses võiksid saada karistatud?23.01.2014

Tere!
Linnas liiklejale ei ole kindlasti võõras pilt, kus tehakse pöördeid või vahetatakse sõidurada ilma suunatuleta, ületatakse kiirust, sõidetakse ühissõiduki rajas, eiratakse pikivahe distantsi, hoitakse mobiili kõrva ääres, sõidetakse ristmikke kinni, lipsatakse punase tulega läbi, eiratakse parema käe reeglit, sõidetakse peateele ette jne. Vahest piisab mõneminutilisest sõidust, kui selliseid rikkumisi on silma jäänud rohkem kui ühe käe sõrmedel üles lugeda saaks. Paljud sellised rikkumised pääsevad plekimõlkimisest ainult tänu kaasliiklejate ennetamisvõimele. Kohati tundub, et selline ongi paratamatus ning ollakse juba liiklushuligaanidega ära harjunud, kuna politseid pole nagunii kunagi kohapeal ning puudub ka ühtne arusaam, kuidas sellises olukorras käituma peaks.
Kui mul on autosse paigaldatud kaamera, mis jäädvustab päeva jooksul näiteks 10 väärtegu liikluses, kas mul on õigus see videomaterjal saata politseisse ning loota, et rikkujad saavad ka väärilise karistuse? Millises vormis selline videomaterjal esitada tuleks? Kas peab iga rikkumise kohta kirjutama personaalselt avalduse ning läbima tohutu bürokraatia kadalipu või on selleks mõni efektiivsem moodus? Kui suur on tõenäosus, et minu vaev kaamera hankimisel ning videomaterjali esitamisel tasutud saab ning liiklejad tulevikus teaksid, et nende väärtegu jääb suure tõenäosusega kellegi kaamerapilti ning see toob kaasa ka karistuse.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Iseenesest ei ole keelatud väärteo kohta politseile väärteoteate esitamine ning keelatud ei ole ka sellise teate toetamine asjakohase salvestisega. Väärteomenetluse seadustiku § 59 lg 1 kohaselt on kohtuväline menetleja kohustatud väärteoteate esitajale 15 päeva jooksul teatama väärteomenetluse alustamisest või alustamata jätmisest. Samamoodi ei keela seadus eraisiku poolt salvestatud videot tõendina käsitlemast, kui see on menetluse käigus õigesti tõendiks vormistatud. Samas asjaolu, kas salvestis on väärteomenetluse alustamiseks või väärteo toimepanemise või selle toimepanija tõendamiseks piisav, on igakord fakti küsimus, mille vastus sõltub salvestise kvaliteedist ja salvestisel näha olevatest asjaoludest.
 

Küsimus: Kas peateel liikuvad autod peavad andma teed trammiteel vasakpööret sooritavale autole?23.01.2014

Tere!
Kas peateel liikuvad autod peavad andma teed trammiteel vasakpööret sooritavale autole (nt. Magdaleena haigla juures ja Kosmose juures)?

Tervitades

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 45 lg 9 kohaselt peavad vastassuunast lähenevate sõidukite juhid sellele juhile, kes on vasakpöördeks seisma jäänud trammiteel, andma võimaluse trammitee vabastamiseks. Sättes kasutatud väljend "andma võimaluse" ei ole samatähenduslik mõistega "anna teed". Seega ei ole trammiteel seisma jäänud sõidukil liikumise alustamisel sõidueesõigust samal teel vastu liikuvate sõidukijuhtide ees.
 

Küsimus: Mida teha, kui kuuks ajaks volitusega antud autot ei tooda tagasi?21.01.2014

Tere!
Müüsin oma autot ning üks isik tundis huvi järelmaksuga soetamise vastu. Kuna tean, et sellisel juhul on maksmata jätmise korral väga raske raha kätte saada, siis leppisime nii kokku, et ta laenab mult autot kuuks ajaks ja maksab selle eest pool raha ning kuu aja pärast maksab teise poole ja kirjutab auto oma nimele. Mingeid pabereid me selle kohta ei teinud, vaid kirjutasin lihtsa volikirja, et ta võib kasutada sõidukit kuu aega. Tänaseks on aeg otsas ning isik maksta ei soovi, millised on minu võimalused teine pool rahast kätte ja/või auto tagasi saada. Kas politseisse avalduse tegemine (et auto on ärandatud) oleks õiguspärane?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kirjaliku lepingu puudumisel on Teil kindlasti keeruline oma versiooni kokkuleppe sisust vaidluse puhul tõendada. Sõiduki kasutajal võib olla teine versioon.

Vaidluse korral peate tõendama, et sõiduki kasutamise luba (leping) oli tähtajaline. Tänapäeval volikiri ei ole enam riigisiseselt nõutav, mistõttu kui Teil puudub kirjalik kokkulepe kasutustähtaja kohta ja faktiline valdaja on Teie väljastatud "volikirja" ära kaotanud või väidab, et seda polegi kunagi olnud, siis ei pruugi Teil tähtajalist kasutusluba ollagi võimalik tõendada. Valduse seaduslikkust eeldatakse, mistõttu peate Teie tõendama, et teisel isikul puudub õigus Teie autot vallata e. kasutada. Kuriteoteade politseile ei pruugi soovitud tulemuseni e. sõiduki tagastamiseni viia.

Eeldatavasti on Teil olemas isiku kontaktid. Saate esitada talle nõude sõiduki tagastamiseks. Kui ta nõudele ei vasta või sõidukit ei tagasta, võite esitada kohtusse valduse või omandi rikkumisest tuleneva nõude. Nõude asjaolusid peate ise tõendama e. tõendama, et teine isik on Teie omandiõigust või valdusõigust rikkunud.
 

Küsimus: Kas libedaga äkkpidurdust vältides lõpuks punasega ristmiku ületamise eest on karistus 140 eurot normaalne?17.01.2014

Täna oli erakordselt libe, ka must jää kõikjal ning sõites kesklinna poole üle Kadrioru ristmiku hakkas vilkuma roheline tuli ja nagu ikka, muutub see tänapäeval punaseks väga kiiresti. Kuna oli libe, siis gaasi andma ei hakanud, et kollasega jõuda ja libeduse tõttu ei hakanud ka hädapidurdust tegema, nii jõudsingi ristmikule punasega. Järgmisel tänavanurgal aga seisis 5 politseiautot ja nii suunatigi mind ühte nendest. Tunnistasin süüd, ja kuna kehtivaid rikkumisi ei olnud, siis arvasin, et piirdutakse mõistusepärase 40-70 euroga. Väänati aga naeratuse saatel 140€! Küsimuse peale, et kas palju ei ole, vastati et no ei tea, nemad vast nii palju ei teeks, aga ülevalt poolt alla tuli käsk eriti tähelepanelikult jälgida ristmike ületusi kollase-punase tulega ja määrata siis ka valusamaid trahve. Sellest ka minu küsimus, et kas 140€ liiga palju ei ole, kui kehtivaid rikkumisi ei ole, oma süüd ma ka tunnistasin ja tee oli tõesti libe...? Samuti, kas on üldse mõtet seda edasi kaevata Harju Maakohtule ja palju see võiks üldse maksma minna?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ristmikule foori keelava tule ajal sõitmise eest võib trahvi määrata kuni 200 eurot. See on maksimaalne trahvi määr. Karistusteoorias tuleks põhimõtteliselt lähtuda sanktsiooni keskmisest määrast ja seejärel teo tehiolusid, teo toimepannud isiku süü suurust, vastutust kergendavaid ja raskendavaid asjaolusid kaaludes suurendatakse või vähendatakse seda keskmist määra vastavalt ülalkirjeldatud asjaoludele, millise kalkuleerimise tulemusena jõutakse ideaalis õiglase karistuseni. Millistele asjaoludele Teile trahvi koostanud ametnikud trahvisumma otsustamisel tuginesid, ma kommenteerida ei oska väärteoasjast objektiivse ülevaate puudumise tõttu. Iseenesest ei ole oma olemuselt väär karistuspraktika ühtsustamise eesmärgil teatud karistussuuniste andmine, kuid sealjuures ei tohiks siiski hälbida seadusest tulenevatest karistuse mõistmise põhimõtetest (viimaseid vt karistusseadustik § 56).

Kui Te leiate, et Teile määratud karistus ei vasta siiski Teie süü suurusele ja muudele asjaoludele, siis saate selle vaidlustada Harju maakohtus 15 päeva jooksul. Kaebuse esitamine ja selle menetlemine on menetlusalusele isikule kohtus tasuta. Paraku kohtuasja tulemust ma Teile siinkohal prognoosida ei oska.
 

Küsimus: Kas jalgratta valgustite puudumine on selline rikkumine, mis tingib esmase juhiloa vahetamisel uue teooriaeksami?17.01.2014

Sõitsin jalgrattaga valgustamata maantee ääres (linnasisesel teel), kuid teeperv jalgrattaga liiklemiseks oli lai. Teisel pool teed politseiautos istunud korrakaitsja märkas mind ning viipas mind enda juurde. Eelnevalt puudusid mul kokkupuuted politseiga, kuid sellest hoolimata tehti mulle minimaalsuuruses trahv esimese ja tagumise valgusti puudumise tõttu.
Kas jalgratta valgustite puudumine on liiklusnõuete rikkumine ja on aluseks esmase juhiloa vahetamisel uue teooriaeksami sooritamisele?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Jalgratta valgustite puudumise eest määratud karistus on liiklusnõuete rikkumine (eeldatavasti määrati Teile karistus liiklusseaduse § 259 alusel) ning on aluseks esmase juhiloa vahetamisel uue teooriaeksami sooritamisele vastavalt LS § 106 lg-le 5.

Küsimus võib tõusetuda seoses piirangu proportsionaalsusega e. küsimusega sellest, kas jalakäijana või jalgratturina saadud karistustest tulenevad piirangud mootorsõiduki juhiloa vahetamisele on vajalikud ja proportsionaalsed. Hetkel kehtiv seadus erandite tegemist siiski ette ei näe.
 

Küsimus: Kas autoga ülevaatusele hiljaksjäämise eest esmaste lubadega peab hiljem ARKis eksami(d) uuesti tegema?17.01.2014

Sain 2012. a detsembri lõpus kiirmenetluse korras karistada ja trahvi selle eest, et auto oli ülevaatusele u 2 nädalat hiljaks jäänud. Kas nüüd, kui lähen lõppastme lube tegema, pean teooria- või sõidueksami uuesti tegema?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 106 lg 5 kohaselt, kui esmase juhiloa omanikul on liiklusnõuete rikkumise eest kehtiv karistus, väljastatakse talle juhiluba pärast liiklusteooriaeksami edukat sooritamist. Seega peate kontrollima, kas 2010.a määratud karistus on juhiloa vahetamise ajaks kustunud. Karistus kustutatakse registrist, kui trahvi tasumisest on möödunud 1 aasta. Kui maksite trahvi viivituseta, siis peaks kõigi eelduste kohaselt olema Teile 2012.a detsembris määratud karistus kustunud ja juhiloa vahetamiseks eksameid teha vaja ei ole.
 

Küsimus: Kas abikaasa kriminaalse joobe korral saab kohus konfiskeerida pere autot, kui see on teise abikaasa nimel?17.01.2014

Tere
Kas abikaasa kriminaalse joobe korral saab kohus konfiskeerida pere autot, kui see on teise abikaasa nimel?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Üldjuhul ei takista vara kuulumine abikaasada ühisvara hulka vara suhtes konfiskeerimisotsuse (ja sellele eelneva arestimismääruse) tegemist. Küll saab konfiskeerimisotsust täita vaid poole ühisvara ulatuses e. ühele abikaasale kuuluva osa ulatuses. Taotlise otsuse täitmine eeldab üldjuhul täiesti eraldiseisva menetluse (ühisvara jagamine) läbiviimist.

Teiselt poolt, kui liiklusregistrisse on kantud sõiduki omanikuna teine abikaasa, kui see, kes kuriteo toime pani, on küllaltki suur tõenäosus, et menetleja ei eelda vara kuulumist abikaasadele ühiselt. Tavapäraselt lähtutakse liiklusregistri kannetest.