Liiklusõigus
Küsimus: Milline ristmik lõpetab "parkimise keeld" märgi mõju, kas märgiga samale teepoolele jääv ristmik?19.02.2014
Küsimus "parkimise keeld" märgi mõjupiirkonna kohta. Panen selgema pildi loomiseks ka lingi fotole https://www.facebook.com/photo.php?fbid=639699842758140&set=a.428101713917955.98682.100001543890848&type=1&theater. Nimelt on pildil olev märk 1m pärast Tiigi tänavale pööret paremale. Pärast märki ca 2 m pärast tuleb pööre vasakule Urva tänavale.
Küsimus seisneb selles, kas vasakule jääv tänav lõpetab märgi mõju või selle lõpetab märgi taga samale teepoolele jääv ristmik. LS ütleb, et kehtib see märk samal teepoolel, kuhu see on paigaldatud. Kas siis ei peaks selle mõju lõpetama ka sama teepoolega ristuv tänav/tee?
Küsimus seisneb selles, kas vasakule jääv tänav lõpetab märgi mõju või selle lõpetab märgi taga samale teepoolele jääv ristmik. LS ütleb, et kehtib see märk samal teepoolel, kuhu see on paigaldatud. Kas siis ei peaks selle mõju lõpetama ka sama teepoolega ristuv tänav/tee?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Esitatud fotol on näha, et märgi alla on paigaldatud lisatahvel. Foto halva kvaliteedi tõttu ei ole aru saada, mis kirjed lisatahvlile on märgitud. Kui tegemist on kaugusega, siis ulatub ka märgi mõjupiirkond lisatahvlil märgitud kauguseni.
Kui lisatahvlil ei ole märgitud kaugused, siis ulatub märgi mõjupiirkond lähima ristmikuni. Ristmik on LS § 2 p 68 kohaselt samatasandiliste sõiduteedega teede lõikumisel moodustunud ala. See ala ulatub üle kogu sõidutee. Seega ulatub ristmik antud juhul ka sõidutee parempoolse ääreni ning LM 36 mõjupiirkond lõpeb seal, kus algab ristmikku moodustav sõiduteede lõikumise ala. Selline regulatsioon on loogiline, kuna vastasel juhul ei oskaks vasakult Urva tn-lt vasakule välja pöörav juht teada, et teel, millele ta pöörab, on peatumine keelatud. Praegusel juhul saab ta aga arvestada sellega, et kõik keelavad piirangud on ristmikuga lõppenud. Kui teeomanik soovib peatumist keelata teel pikemas ulatuses, tuleb liiklusmärki peale ristmikku korrata või paigaldadagi see peale ristmikku.
Küsimus: Kes on süüdi, kui jalakäijale otsasõidu vältimise manöövriga vigastasin autot, mis mille juht oli see jalakäija?18.02.2014
Mul juhtus maanteel sõites liiklusõnnetus, kus selleks mitte ette nähtud kohas üritas minu auto eest kiiresti teed ületada jalakäija. Paraku ta libastus ja kukkus keset teed maha. Et mitte otsa sõita maas lamavale inimesele, ei jäänud mul muud üle, kui proovida temast mööduda paremalt, kuhu oli teepervele pargitud auto (ka vastasuunavööndi kaudu ei saanud mööduda, sest ka sealt tuli auto). Jalakäijast sain ma talle viga tekitamata mööda, aga tee äärde pargitud auto juhipoolsele taganurgale sõitsin sisse. Seega katki nii minu auto esinurk kui pargitud auto taganurk. Jalakäijaks osutus sellesama pargitud auto juht, kes kohe kohapeal õiglaselt tunnistas, et see avarii juhtus tema tõttu ja nii vormistasime kohapeal liiklusõnnetuse teatise, kuhu ta süü omaksvõtnuna ka alla kirjutas. Kohal käis ka politsei, kes asjasse ei süüvinud (tõi meile liiklusõnnetuse teatised), kuna meil süüdlase osas oli saavutatud kokkulepe ja ka inimesed viga ei saanud. Nüüd olevat aga kindlustusselts autoremonditöökotta, kus minu autot parandatakse, saatnud garantiikirja ja vormistanud selle minu kaskojuhtumiks koos omavastutusega ehk siis nagu mina oleksin süüdlane. Mind sellisest asjade käigust pole keegi siiani teavitanud. Tahaksin teada, kas selline käitumine on õige? Ja miks peaksin mina kinni maksma lisaks oma auto remondile liiklusõnnetuse põhjustanud jalakäija autole tekitatud kahjustused kui ta on algselt süü omaks võtnud? Olgu igaks juhuks märgitud, et mõlemad autod on kindlustatud ühes ja samas kindlustusfirmas.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Teie enda sõidukile tekkinud kahjude hüvitamist on võimalik nõuda siis kas kaskokindlustuse kindlustusseltsilt või tegelikult kahju tekitajalt. Kui Te leiate, et kahju on tekitatud konkreetse isiku e. antud juhul jalakäija poolt, võib kahjunõude kas tervikuna või osaliselt esitada ka kahju tekitanud isiku vastu. Antud juhul võiks nõuda omavastutuse osa hüvitamist.
Asjaolu, kas jalakäija tegevus ka tegelikult kahju tekkimisega põhjuslikus seoses on, tuleb välja selgitada ja tõendada.
Küsimus: Kas on võimalik taotleda lubade varem tagasi saamist, kui pool aega on karistus juba ära kantud?14.02.2014
Tere,
Esmase kiiruseületamise eest määrati mulle ÜKT ja lisakaristusena 6 kuud load ära. Nüüdseks on load ära olnud pool ajast ehk üle kolme kuu. Kas on võimalik taotleda lubade tagasisaamist enne kui 6 kuud täis?
Aitäh!
Esmase kiiruseületamise eest määrati mulle ÜKT ja lisakaristusena 6 kuud load ära. Nüüdseks on load ära olnud pool ajast ehk üle kolme kuu. Kas on võimalik taotleda lubade tagasisaamist enne kui 6 kuud täis?
Aitäh!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus: Kas lubadeta sõidu eest vahele jäämise korral pööratakse tingimisi vangistus täitmisele?14.02.2014
On KarS 424 (joobes juhtimine) järgi määratud tingimisi 1a karistus, 3 a katseajaga. Lisaks 6 kuuks juhtimisõigus ära võetud. Otsuses on kirjas, et karistus jääb täitmisele pööramata, kui ei pane 3a jooksul toime tahtlikult uut kuritegu. Kui ma nüüd peaks rooli minema ja lubadeta sõidu eest vahele jääma, kas siis pööratakse see 1a vangistus täitmisele või mitte? Iseenesest peaks see olema väärtegu?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus: Kas tasub taotleda kiirmenetluse otsuse tühistamist, kuna sellele ei olnud sõiduki registreerimisnumbrit?14.02.2014
Tere,
17.01 toimus aeglasest sõidukist möödasõit, mille käigus nagu tellitult, fikseeris Liikluspolitsei inspektor kiiruse ületamise 119 +/- 4km/h. Kuna varasemast kiiruse ületamisest oli möödas 255 päeva (tookord kiirusega 104 +/- 4km/h), siis olin kohe raske rikkuja. Terve aasta on sõidetud täpselt liikluseeskirjade järgi. Möödasõidu põhjused olid väga kaalukad ja tee oli vastassuunas pikalt tühi.
Ise ei märganud, et protokollil ei olnud märgitud sõiduki reg nr-t.
Sain sellest teada alles siis, kui saabus tähtkirjaga otsuse koostanud inspektori kiri kus öeldi, et lugeda parandus õigeks ja lisada otsusele sõiduki reg nr. Tähtkiri saabus 06.02.14 kuigi koostamise päev oli märgitud 22.01.14
Tänaseks ei ole veel majanduslikel põhjustel rahatrahvi 200€ tasunud!
Kas kiirmenetluse otsust võiks paluda tühistada, mingeid kanaleid pidi, kuna sellele ei olnud sõiduki reg nr. märgitud!? Minu nimel ei ole ühtegi liiklusvahendit!
17.01 toimus aeglasest sõidukist möödasõit, mille käigus nagu tellitult, fikseeris Liikluspolitsei inspektor kiiruse ületamise 119 +/- 4km/h. Kuna varasemast kiiruse ületamisest oli möödas 255 päeva (tookord kiirusega 104 +/- 4km/h), siis olin kohe raske rikkuja. Terve aasta on sõidetud täpselt liikluseeskirjade järgi. Möödasõidu põhjused olid väga kaalukad ja tee oli vastassuunas pikalt tühi.
Ise ei märganud, et protokollil ei olnud märgitud sõiduki reg nr-t.
Sain sellest teada alles siis, kui saabus tähtkirjaga otsuse koostanud inspektori kiri kus öeldi, et lugeda parandus õigeks ja lisada otsusele sõiduki reg nr. Tähtkiri saabus 06.02.14 kuigi koostamise päev oli märgitud 22.01.14
Tänaseks ei ole veel majanduslikel põhjustel rahatrahvi 200€ tasunud!
Kas kiirmenetluse otsust võiks paluda tühistada, mingeid kanaleid pidi, kuna sellele ei olnud sõiduki reg nr. märgitud!? Minu nimel ei ole ühtegi liiklusvahendit!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Sõiduki registreerimisnumbri puudumine otsuselt ei loo iseenesest vältimatut alust kiirmenetluse otsuse tühistamiseks ja väärteomenetluse lõpetamiseks. Kiiruse ületamine jääb iseenesest kiiruse ületamiseks ka siis, kui sõiduki number on kiirmenetluse otsuses märkimata. Kas ja kui palju märkimata sõiduki number mõjutab kohtuotsust, sõltub menetluse käigus tuvastatavatest asjaoludest. Kui kohus tuvastab, et tegemist on pelgalt vormilise veaga, siis numbri puudumine kiirmenetluse otsuses otsuse tühistamist üldjuhul kaasa ei too.
Küsimus: Kui trahviotsusel on saaja konto number vale, kas siis on mul õigus trahvi mitte maksta?06.02.2014
Tere!
Trahviteatisel, mille leidsin kojamehe alt, on vale Tallinna Linnakantselei finantsteenistuse konto number (võrreldes sellega mis on veebilehel). Pank kviitungil olevat numbrit ei aktsepteeri.
Kas antud olukorras on mul õigus trahv mitte maksta?
Aitäh!
Trahviteatisel, mille leidsin kojamehe alt, on vale Tallinna Linnakantselei finantsteenistuse konto number (võrreldes sellega mis on veebilehel). Pank kviitungil olevat numbrit ei aktsepteeri.
Kas antud olukorras on mul õigus trahv mitte maksta?
Aitäh!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus: Kas munitsipaalpolitseil on õigus teha trahvi (liikluseeskirjade järgi) valesti parkimise eest?05.02.2014
Tere!
Sain Tallinna munitsipaalpolitsei käest trahvi sõiduki vale parkimise eest. Nimelt oli tegemist olukorraga, kus parkisin oma autot parkimisalale parkimiskohtade nappuse tõttu selliselt, et auto tagaots (ca 1/4 auto pikkusest) jäi sebra peale. Reaalset takistust jälakäijatele ma sellega ei seadnud, kuid liikluseeskirja formaalselt rikkusin küll. Tegemist on Tallinna linnamaaga (Roseni tn. 10 esine parkimisplats). Seega küsiksin, kas munitsipaalpolitseil on õigus teha mulle trahvi, kui tegemist ei ole parkimistasuga? Või selle liikluseeskirja rikkumise eest eest tohib trahvida ainult liikluspolitsei?
Tänan Teid vastamast!
Sain Tallinna munitsipaalpolitsei käest trahvi sõiduki vale parkimise eest. Nimelt oli tegemist olukorraga, kus parkisin oma autot parkimisalale parkimiskohtade nappuse tõttu selliselt, et auto tagaots (ca 1/4 auto pikkusest) jäi sebra peale. Reaalset takistust jälakäijatele ma sellega ei seadnud, kuid liikluseeskirja formaalselt rikkusin küll. Tegemist on Tallinna linnamaaga (Roseni tn. 10 esine parkimisplats). Seega küsiksin, kas munitsipaalpolitseil on õigus teha mulle trahvi, kui tegemist ei ole parkimistasuga? Või selle liikluseeskirja rikkumise eest eest tohib trahvida ainult liikluspolitsei?
Tänan Teid vastamast!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimus: Kuidas ma peaks toimima, et saaksin oma korteri juurde kuuluvat parkimiskohta ise kasutada?05.02.2014
Tere,
Hiljuti sai ostetud uude kortermajja korter, mille juurde kuulub ka parkimiskoht (mis on kinnitatud notariaalselt + lisaks parkla skeem) aga probleem on selles, et endal ei ole võimalik sinna parkida, sest alati üritab keegi teine seda kohta hõivata. Hetkel ei ole veel majas ka korteriühistut, kes selle asjaga tegeleks. Puudub hetkel veel tõkkepuu ja samuti ei ole ka ühtegi silti, märki mis korraldaks parkimist.
Kuidas ma peaks toimima, et saaksin oma parkimiskohta ikka ise kasutada?
Hiljuti sai ostetud uude kortermajja korter, mille juurde kuulub ka parkimiskoht (mis on kinnitatud notariaalselt + lisaks parkla skeem) aga probleem on selles, et endal ei ole võimalik sinna parkida, sest alati üritab keegi teine seda kohta hõivata. Hetkel ei ole veel majas ka korteriühistut, kes selle asjaga tegeleks. Puudub hetkel veel tõkkepuu ja samuti ei ole ka ühtegi silti, märki mis korraldaks parkimist.
Kuidas ma peaks toimima, et saaksin oma parkimiskohta ikka ise kasutada?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Sõiduki teisaldamine olukorras, kus puudub igasugune informatsioon parkimise korralduse kohta, ei ole lubatud. Eelkõige tuleb kehtestada juhtidele arusaadav liikluskorraldus (liiklusmärgid, tõkkepuud, sildid, lisatahvlid vms).
Küsimus: Kas ikka võib teha parkimistrahvi kui tänava alguses pole parkimist keelavat märki?05.02.2014
Tere,
Mulle tehti trahv auto parkimise eest selleks mitteettenähtud kohal. Kuid mingeid keelavaid märke tänava alguses ei olnud. Sellest tulenevalt on küsimus. Mis kehtestab liikluskorralduse (parkimiskorra) Tallinnas? Nimelt sain ühisteenustel trahvi nemad väitsid, et kui ma korra parkimismärgi alt läbi sõidan, siis see kehtib tervele piirkonnale. Kuid kuna ma pole Tallinna elanik ega sõida Tallinnas väga palju, siis eeldasin, et märki pole ja võib parkida. Ehk oskate öelda, kas neil on õigus teha trahvi kui tänava alguses pole märki.
Mulle tehti trahv auto parkimise eest selleks mitteettenähtud kohal. Kuid mingeid keelavaid märke tänava alguses ei olnud. Sellest tulenevalt on küsimus. Mis kehtestab liikluskorralduse (parkimiskorra) Tallinnas? Nimelt sain ühisteenustel trahvi nemad väitsid, et kui ma korra parkimismärgi alt läbi sõidan, siis see kehtib tervele piirkonnale. Kuid kuna ma pole Tallinna elanik ega sõida Tallinnas väga palju, siis eeldasin, et märki pole ja võib parkida. Ehk oskate öelda, kas neil on õigus teha trahvi kui tänava alguses pole märki.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui Tallinna linnavalitsus pidas silmas liiklusmärki 38 "mõjualamärk", siis see pannaksegi mõjuala algusesse. Märgil näidatud keeld, korraldus, piirang vms käitumisjuhis kehtib kogu alal ja kõigil alasse jäävatel tänavatel, kui sellesse ei ole paigaldatud vastupidiseid liiklusmärke. Mõjuala lõpetab ala lõppu pandud märk 39 "mõjuala lõpp". Juhi kohustuseks on märke tunda ja tähele panna.
Küsimus: Kas KÜ peab väljastama parkimisloa elaniku sõidukile, mis ei kuulu talle, kuid mille dokumendid tal on?05.02.2014
1. KÜ juhatus soovib paigutada territooriumile liiklusmärki, mis keelab territooriumil parkida sõidukitel, millel puudub KÜ luba. Kas vastava liiklusmärgi paigutamiseks peab olema tehtud otsus avalikul koosolekul või võib seda otsust vastu võtta KÜ juhatus?
2. KÜ territooriumil on paigaldatud liiklusmärk, mille järgi võib territooriumil parkida ainult KÜ loaga. KÜ territooriumil seisab liikumata sõiduk ГАЗ 53 ligikaudu 3 aastat. Majaelanik, kes nimetatud sõiduki territooriumile tõi, väidab, et see sõiduk kuulub talle, kuid keeldub parkimisloa saamiseks esitama KÜ juhatusele registreerimistunnistuse, mis tõendaks, et tema, kui KÜ majaelanik on sõiduki omanik (kõik teised majaelanikud esitasid registreerimistunnistuse tõendamaks, et nemad on oma sõiduki omanikud, millele luba taotleti. Ka teiste majaelanikke sõidukid on pidevas liikumises ehk omanik kasutab oma sõidukit). Politsei tegi kindlaks, et KÜ majaelanik ei ole nimetatud sõiduki omanik (registrisse on kantud teine isik, kuid KÜ majaelanik omab enda valduses sõiduki dokumente. ARK töötaja ütles, et sõiduki omanik on see isik, kes on registrisse kantud). Küsimus: kas KÜ peab väljastama majaelanikule parkimisloa sõidukile, mis ei kuulu talle, kuid mille dokumendid on tema valduses ja seisab territooriumil juba 3 aastat liikumata või peab politsei selle sõiduki teisaldama liiklusseaduse § 92 lg 2 p 7 alusel?
2. KÜ territooriumil on paigaldatud liiklusmärk, mille järgi võib territooriumil parkida ainult KÜ loaga. KÜ territooriumil seisab liikumata sõiduk ГАЗ 53 ligikaudu 3 aastat. Majaelanik, kes nimetatud sõiduki territooriumile tõi, väidab, et see sõiduk kuulub talle, kuid keeldub parkimisloa saamiseks esitama KÜ juhatusele registreerimistunnistuse, mis tõendaks, et tema, kui KÜ majaelanik on sõiduki omanik (kõik teised majaelanikud esitasid registreerimistunnistuse tõendamaks, et nemad on oma sõiduki omanikud, millele luba taotleti. Ka teiste majaelanikke sõidukid on pidevas liikumises ehk omanik kasutab oma sõidukit). Politsei tegi kindlaks, et KÜ majaelanik ei ole nimetatud sõiduki omanik (registrisse on kantud teine isik, kuid KÜ majaelanik omab enda valduses sõiduki dokumente. ARK töötaja ütles, et sõiduki omanik on see isik, kes on registrisse kantud). Küsimus: kas KÜ peab väljastama majaelanikule parkimisloa sõidukile, mis ei kuulu talle, kuid mille dokumendid on tema valduses ja seisab territooriumil juba 3 aastat liikumata või peab politsei selle sõiduki teisaldama liiklusseaduse § 92 lg 2 p 7 alusel?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

2. Küsimuse teist osa on veidi keeruline kommenteerida. Kui kaasomandi kasutuskord (territooriumi kasutamise tingimused) näevad ette, et parkimisloa võib väljastada vaid sõiduki omanikule, siis võib omandiõiguse tõendamise nõue olla põhjendatud. Samas pole ju välistatud, et ühistu liige soovib oma kodu juures parkida ka teisele isikule kuuluvat sõidukit, mida kasutab aga ühistu liige ise (rendisõiduk). Seega parkimisloa väljastamine omandipõhiselt ei ole minu arvates põhjendatud. Pigem oleks põhjendatud lähtuda sõidukit parkiva isiku liikmelisusest.
Kui konkreetse sõiduki parkimiseks on nõutav ühistu luba ja see puudub ning kui selline sõiduk pargib teisaldamist tähistava liiklusmärgiga märgistatud alal (mõjupiirkonnas), siis on teeomanik õigustatud nõudma sõiduki teisaldamist LS § 92 lg 2 p 7 ja 92 lg 5' alusel. Silmas tuleb pidada LS § 92 lg-s 6 sätestatud erandit e. sõiduki võib teisaldada vaid siis, kui selle juures ei ole juhti või sõiduki omanikku. Samuti ei ole teisaldamine lubatud, kui puudub teisaldamist tähistav liiklusmärk.
Küsimuse sellest, kas ühistu võimaldab/ei võimalda oma territooriumil hoida sõidukit, mida kasutatakse harva (või üldse mitte)(ehk siis parkimise loa andmise küsimus), tuleks lahendada siiski eelnevalt kas siis üldkoosoleku või juhatuse otsusega, kaasates otsustusprotsessi ka sõiduki valdaja/omaniku.