Liiklusõigus
Küsimus: Kas leppetrahvi otsusele vaide esitamisel peab parkimiskorraldaja tõendama kes oli juht/lepingu osapool?19.11.2013
tere,
on teada selline juhtum:
AS Ühisteenused on väljastanud leppetrahvi otsuse (on nähtav parkimine.ee veebilehel). Auto omanikule teadaolevalt ei ole leppetrahvi kviitungit esitatud ei temale ega samal kuupäeval autot juhtinud isikule kuupäeval, mis on märgitud leppetrahvi otsusel. Leppetrahvi otsuse tegemise kuupäevast on möödunud rohkem kui kalendriaasta.
Teade, et leppetrahvi otsus on üldse tehtud, on omanikule teatavaks tehtud SMS'i teel (SMSi sisu oli tegelikult see, et leppetrahv on tasumata) märkimisväärselt hiljem, kui on otsusel äratoodud kuupäev. Parkimine.ee lehel on näha fotod parkivast autost (piltidel ka kuupäev, mis on sama leppetrahvi otsuse tegemise kuupäevaga).
Leppetrahvi otsus on tehtud ja edastatud sõiduki omanikule (SMSi teel on saadetud info sõiduki omaniku mobiiltelefonile).
Soov on esitada antud otsuse kohta vaie.
Kui avaldada soovi, kas AS Ühisteenused peavad vaide vastusena
a) ära tooma tõendid, millised parkimistingimused kehtisid sellel kuupäeval antud kohas, kus sõiduk parkis (nt samuti pildina, millel on õige kuupäev) - vajalik, selleks, et oleks selge, millised olid lepingutingimused, et oleks aru saada, mida konkreetselt rikuti või eirati - otsusel on kirjas: Parkimiskorraldusnõuete eiramine.
b) ära tooma tõendid, et nad on fikseerinud lepingu osapoole (ehk juhi)
c) ära tooma tõendid, et millal on nad edastanud leppetrahvi otsuse (nt samuti pildina) - parkimine.ee leht on AS Ühisteenused hallata ning sealt ei ole võimalik teada saada, millal on leppetrahvi otsus tegelikult väljastatud.
Vaiet on võimalik esitada parkimine.ee lehel, aga milline on korrektne käitumine, kui vaiet ignoreeritakse või ei rahuldata ning leppetrahvi otsust ei tühistata AS Ühisteenused poolt?
on teada selline juhtum:
AS Ühisteenused on väljastanud leppetrahvi otsuse (on nähtav parkimine.ee veebilehel). Auto omanikule teadaolevalt ei ole leppetrahvi kviitungit esitatud ei temale ega samal kuupäeval autot juhtinud isikule kuupäeval, mis on märgitud leppetrahvi otsusel. Leppetrahvi otsuse tegemise kuupäevast on möödunud rohkem kui kalendriaasta.
Teade, et leppetrahvi otsus on üldse tehtud, on omanikule teatavaks tehtud SMS'i teel (SMSi sisu oli tegelikult see, et leppetrahv on tasumata) märkimisväärselt hiljem, kui on otsusel äratoodud kuupäev. Parkimine.ee lehel on näha fotod parkivast autost (piltidel ka kuupäev, mis on sama leppetrahvi otsuse tegemise kuupäevaga).
Leppetrahvi otsus on tehtud ja edastatud sõiduki omanikule (SMSi teel on saadetud info sõiduki omaniku mobiiltelefonile).
Soov on esitada antud otsuse kohta vaie.
Kui avaldada soovi, kas AS Ühisteenused peavad vaide vastusena
a) ära tooma tõendid, millised parkimistingimused kehtisid sellel kuupäeval antud kohas, kus sõiduk parkis (nt samuti pildina, millel on õige kuupäev) - vajalik, selleks, et oleks selge, millised olid lepingutingimused, et oleks aru saada, mida konkreetselt rikuti või eirati - otsusel on kirjas: Parkimiskorraldusnõuete eiramine.
b) ära tooma tõendid, et nad on fikseerinud lepingu osapoole (ehk juhi)
c) ära tooma tõendid, et millal on nad edastanud leppetrahvi otsuse (nt samuti pildina) - parkimine.ee leht on AS Ühisteenused hallata ning sealt ei ole võimalik teada saada, millal on leppetrahvi otsus tegelikult väljastatud.
Vaiet on võimalik esitada parkimine.ee lehel, aga milline on korrektne käitumine, kui vaiet ignoreeritakse või ei rahuldata ning leppetrahvi otsust ei tühistata AS Ühisteenused poolt?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kuidas sellega siis on, kas järgnev samaliigiline liiklusrikkumine pikendab eelmise rikkumise tähtaega?18.11.2013
Tere!
Varem oli nii, et järgnev samaliigiline rikkumine aasta jooksul pikendas eelmise kehtivust (arvestamist raskendava asjaoluna karistuse määramisel). Uudistest on läbi käinud, et seda taheti muuta selliselt, et iga rikkumine kehtib aasta selle toime panemisest ja järgnev samaliigiline rikkumine ei pikenda eelnevat. Kuidas selle asjaga praegusel hetkel on?
Küsimuse ajend: sain kiiruse ületamise eest karistada ja tasusin trahvi 26.11.2012 ja nüüd sain uue trahvi 18.11.2013. Kas see esimene rikkumine kehtib ikkagi kuni 26.11.2013 või viimase rikkumise järgi, kuni 18.11.2014?
Tänan!
Varem oli nii, et järgnev samaliigiline rikkumine aasta jooksul pikendas eelmise kehtivust (arvestamist raskendava asjaoluna karistuse määramisel). Uudistest on läbi käinud, et seda taheti muuta selliselt, et iga rikkumine kehtib aasta selle toime panemisest ja järgnev samaliigiline rikkumine ei pikenda eelnevat. Kuidas selle asjaga praegusel hetkel on?
Küsimuse ajend: sain kiiruse ületamise eest karistada ja tasusin trahvi 26.11.2012 ja nüüd sain uue trahvi 18.11.2013. Kas see esimene rikkumine kehtib ikkagi kuni 26.11.2013 või viimase rikkumise järgi, kuni 18.11.2014?
Tänan!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kuidas peab käituma ja kes korvab kahju, kui sõidan autoga kogemata läbi teeaugu ning pritsin jalakäijat?15.11.2013
Kuidas peab käituma ja kes korvab kahju, kui tänav on märg, sõidan autoga kogemata läbi augu ning pritsin jalakäijat?
Autojuhina ma ennast süüdi ei tunne, sest ei sõitnud läbi augu teadlikult ja sügav auk oli ka minu jaoks ootamatu. Jalakäia riided aga võivad olla rikutud. Näen süüd pigem hooldamata teedel ja vastutust selle haldajal, maanteeamet/omavalitsus.
Mis sellisel juhul peab tegema?
Kas autojuht ja jalakäia teevad koos kahjunõude, kus jalakäia on kannataja ja autojuht pealtnägija/kannataja ning esitavad selle politseile või haldajale ?
Autojuhina ma ennast süüdi ei tunne, sest ei sõitnud läbi augu teadlikult ja sügav auk oli ka minu jaoks ootamatu. Jalakäia riided aga võivad olla rikutud. Näen süüd pigem hooldamata teedel ja vastutust selle haldajal, maanteeamet/omavalitsus.
Mis sellisel juhul peab tegema?
Kas autojuht ja jalakäia teevad koos kahjunõude, kus jalakäia on kannataja ja autojuht pealtnägija/kannataja ning esitavad selle politseile või haldajale ?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Kui praegusel juhul ei ole neid toiminguid tehtud, siis on oht, et teeomanik võib tugineda asjaolude ebaselgusele ja keelduda kahju hüvitamisest, isegi juhul, kui teeomanikul võiks asjaolude selguse korral kahju hüvitamise kohustus tekkida.
Eelöeldu ei välista kahju saaja õigust püüda kahju tekkimist ja kahju tekkimise asjaolusid tõendada muude tõenditega, nagu näiteks tunnistaja ütlused, omatehtud fotod sündmuskohalt, mõõtmised jms. Vaidluse korral hindab siis kogutud tõendeid kohus.
Üldiselt vastutab tee omanik teeseaduse § 37 lg 6 kohaselt tee liiklusohtlikust seisundist tuleneva kahju eest. Kas tee oli liiklusohtlikus seisundis ja kas sõiduki juhil oli võimalik kahju tekitamist vältida või kahju suurust vähendada, selgitatakse välja tõendite abil ja kogutud tõendeid hinnates. Seetõttu saab lõpliku hinnangu selle kohta, milline isik konkreetse kahju eest vastutab, anda peale kõikide asjaolude ja tõendite hindamist.
Küsimus: Kas autokooli õpilane peab avarii korral kinni maksma õppesõidu auto remondi?15.11.2013
Kui õpilane, jättes täitmata õpetaja poolt antud korraldused ja tegutses omal äranägemisel ning põhjustas avarii, saab välja nõuda auto taastamise ja remondikulud, kui autol puudub kaskokindlustus?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimusele vastamiseks on eelkõige tarvis analüüsida õpilase ja õpetaja rolli sõiduki juhtimisel ja liiklusõnnetuse tekke osas ning seejärel hinnata vastutuse mahtude ulatust. Hinnata tuleb ka koolituslepingut e. asjaolu, kas ja millisel määral sätestab vastutuse küsimuse pooltevaheline leping.
Õppesõidu ja sõidupraktika ajal loetakse mootorsõiduki juhiks nii õppijat kui ka õpetajat/juhendajat. Seega võib vastutus samuti nende isikute vahel jaguneda.
Korralduste täitmatajätmise osas tuleb hinnata, kas korralduste täitmatajätmine oli liiklusõnnetuse põhjuseks ja kas õpetajal oli võimalik kahju saabumist ära hoida.
Nendele asjaoludele ei saa aga vastuseid anda ilma liiklusõnnetuse asjaolusid, samuti sõiduõppija ja autokooli vahelist koolituslepingut analüüsimata.
Küsimus: Kuidas on reguleeritud leppetrahvi otsuse edastamine, kas see tuleb parkimiskontrolöril edastada kohapeal?14.11.2013
tere,
AS Ühisteenused on eraparklas tuvastanud parkimikorraldusnõuete eiramise (fotod parkivast autost).
* kuidas on reguleeritud leppetrahvi otsuse/kviitungi edastamine - kas see tuleb AS Ühisteenused teenindajal edastada kohapeal (nt panna kojamehe vahele) või mismoodi peaks toimuma kviitungi jõudmine parkimiskorraldusnõude vastu eksijani? või piisab ka vaid SMSiga auto omanikule info saatmisest?
* milline on mõistlik aeg leppetrahvi nõudmise kavatsusest teavitamisel - kui nt väidetav rikkumine on toimunud nt 18 kuud tagasi?
* kuidas fikseeritakse kehtinud tingimused (lepingu tingimused), mille mittetäitmise kohta on tehtud leppetrahvi otsus?
* kas ja kuidas peaks toimuma leppetrahvi korral reaalselt rikkuja tuvastamine - kas teenindaja peaks isiku kindlaks tegema või võib omal suval välja kirjutada leppetrahvi?
AS Ühisteenused on eraparklas tuvastanud parkimikorraldusnõuete eiramise (fotod parkivast autost).
* kuidas on reguleeritud leppetrahvi otsuse/kviitungi edastamine - kas see tuleb AS Ühisteenused teenindajal edastada kohapeal (nt panna kojamehe vahele) või mismoodi peaks toimuma kviitungi jõudmine parkimiskorraldusnõude vastu eksijani? või piisab ka vaid SMSiga auto omanikule info saatmisest?
* milline on mõistlik aeg leppetrahvi nõudmise kavatsusest teavitamisel - kui nt väidetav rikkumine on toimunud nt 18 kuud tagasi?
* kuidas fikseeritakse kehtinud tingimused (lepingu tingimused), mille mittetäitmise kohta on tehtud leppetrahvi otsus?
* kas ja kuidas peaks toimuma leppetrahvi korral reaalselt rikkuja tuvastamine - kas teenindaja peaks isiku kindlaks tegema või võib omal suval välja kirjutada leppetrahvi?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Leppetrahvi nõudest teatamise aja mõistlikkuse osas on kohtupraktika asunud seisukohale, et kuivõrd mõiste "mõistlik aeg" on määratlemata õigusmõiste, tuleb seda sisustada alati konkreetse juhtumi asjaolusid silmas pidades. Üldjuhul mahub mõistlik aeg rikkumise avastamise ja nõude aegumise vahelisse aega (üldjuhul 3 aastat). Näiteks 3 aastase aegumistähtajaga nõuete puhul on 3 kuud leppetrahvi nõude esitamiseks Riigikohus pidanud mõistlikuks, kuid samas möönnud, et mõnel teisel juhul võib see olla vaadeldav ka ebamõistliku ajana. Leppetrahvi nõude esitamise aja mõistlikkuse määramisel tuleb lähtuda ka VÕS §-s 7 sätestatust, arvestades kõiki asjaolusid ja tehes kindlaks, kas võlgnikul võis hea usu põhimõttest lähtudes tekkida õigustatud ootus, et temalt leppetrahvi enam ei nõuta. Usun, et 18 kuud peale rikkumise toimepanemist esitatud leppetrahvi nõude korral on mõistlik tähtaeg siiski möödunud.
Kohtupraktikas on asutud seisukohale, et parkimistingimused peavad olema juhile nähtavad ja piisavalt arusaadavad, et selliselt tähistatud alale sõitval juhil oleks võimalik kujundada oma seisukoht parkima asumise tingimuste ja korra osas. Vaieldud on selle üle, millal saab lugeda parkimislepingu sõlmituks.
Lepingu teise poole tuvastamine on samuti fakti küsimus e. iga parklaoperaator võib siin kehtestada endale kõige paremini sobiva korra. Vaidluse korral peab lepingust tulenevat nõuet esitav pool olema võimeline tõendama, kes on lepingu teine pool.
Küsimus: Kes on süüdi, kui linnatänaval on maas praht, millest ülesõitmise tagajärjel lõhkeb rehv?14.11.2013
Tallinnas pärnu mnt-l sõites olid maas jupid, millest üle sõites lõhkes esimene rehv momentaalselt. Teel oli juhtunud umbes tund aega tagasi kolmikavarii, millest olid vedelema jäänud tulede klaase ja erinevaid autoosi. Kuna oli pime ja vihmane aeg, siis kaugelt neid enda ees ei märganud ja kui märkasin, oli juba hilja. Käis ka politsei ning fikseeris olukorra, kuid nemad midagi teha ei saanud. Enne minu tulekut nägin samas kohas peatuvat munitsipaalpolitsei ametiautot, kes eeldatavasti neid nägi kuna kaugelt nägin, et peatus seal hetkeks, kuid midagi ette ei võtnud, mille peale politsei mainis, et nad oleksid siiski pidanud selles suhtes midagi ette võtma.
Sooviksingi teada kelle süü see on, kui linnatänaval ohtlik praht maas on ning kas sellisel juhul on täielikult omavastutus või on õigus purunenud rehvi eest kelleltki kahjutasu saada?
Sooviksingi teada kelle süü see on, kui linnatänaval ohtlik praht maas on ning kas sellisel juhul on täielikult omavastutus või on õigus purunenud rehvi eest kelleltki kahjutasu saada?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Eeltoodust saab järeldada, et kui teel asunud prahi ja kahju saabumise vahel esineb põhjuslik seos ning teeomanik on jätnud süüliselt prahi kõrvaldamata, võib tekkinud kahju osas esineda ka tee omaniku vastutus. Vastutuse esinemise tuvastamisel tuleb hinnata ka kahju saanud isiku käitumist ja kahju ärahoidmise võimalusi.
Küsimus: Mis mägistusega peaks olema tähistatud korteriühisuse territoorium, et sinna ei pargiks naabermaja elanikud? 14.11.2013
Tere,
mis mägistusega peaks olema tähistatud korteriühisuse territoorium, et sinna ei pargiks naabermaja elanikud? Kinnistule ei ole kohandatud servituuti. Kas on võimalik sellisel alal keelata parkimist naabermaja elanikel?
mis mägistusega peaks olema tähistatud korteriühisuse territoorium, et sinna ei pargiks naabermaja elanikud? Kinnistule ei ole kohandatud servituuti. Kas on võimalik sellisel alal keelata parkimist naabermaja elanikel?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas kahe maja vahelisel asfalteeritud ja märgistatud nö tupikalal tohib parkida või on see ka tasuline?12.11.2013
Parkisin kahe maja vahelisel asfalteeritud ja märgistatud nö tupikalal, mis ei ole otseselt tänav, vaid ees looklevalt tänavalt eraldi majadevaheline osa. Kuna teadsin, et parkimine on tasuline vaid teedel ja tänavatel, kui pole vastavasisulise märgiga näidatud mingit parkimiskorda antud kohas, siis eeldasin, et seal ei tule maksta parkimise eest (kuna pole tee ega tänav). Sain paraku aga trahvi. Kuna aeg-ajalt pargin ka teistes analoogsetes kohtades (lahtise väravaga maja eeshoov, tee kõrval olev tühi plats jne) ilma parkimistasu maksmata, siis sooviks täpselt teada, millisel juhul ikkagi tuleb parkimistasu maksta ja millisel mitte. Siiani olen aru saanud, et maksta tuleb ainult teedel ja tänavatel ja erimärgistusega kohtades. Rohkem alusetult trahvi saada ei soovi. Niisiis palun selgitust.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Saan Teie küsimusele vastata vaid selliselt, et eelkõige kehtestatakse parkimiskord liikluskorraldusvahenditega. Selleks, et liikluskorraldusvahend kehtiks, ei pea see olema paigaldatud tingimata tänavale. Tänav ja tee ei ole sünonüümid. Tänav on igal juhul tee, kuid tee ei pruugi olla käsitletav tänavana. Tee on sõidukite või jalakäijate liiklemiseks kasutatav rajatis. Seega, kui selline tee mõistele vastav rajatis paiknes ka kahe maja vahel, ei tähenda see, et sellel ei oleks võinud teeomaniku poolt kehtestada parkimiskorda, mille rikkumise eest on ette nähtud kas avalikud või eraõiguslikud sanktsioonid. Seega edaspidi trahvide vältimiseks tuleb jälgida, millised on parkimistingimusi kehtestavad liikluskorraldusvahendid. Need ei pruugi asuda samas kohas, kus sõidukit parkida kavatsetakse. Näiteks kehtestab LM 383 "peatumise keelu ala" peatumiskeelu kogu alal, mis jääb märgi mõjupiirkonda. Sarnaselt on kehtestatud parkimiskeelutsoonid Tallinna linnas avalikul tasulise parkimise alal.
Küsimus: Kes vastutab kaupluse parklas liikuma pääsenud ostukäru tõttu autole tekitatud kahju eest?12.11.2013
Poest tulles avastasime, et kellegi poolt parklasse jäetud ostukäru oli tuulega liikuma hakanud ja sõitnud küljepealt sisse meie autole (turvalindil olemas jäädvustus). Poe esindaja väidab, et kärud ei kuulu neile, vaid nad rendivad neid ja ka parkla kuulub tegelikult linnale. Kes vastutab tekkinud kahju eest?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas kannatada saanud reisija saab lubadeta joobes juhilt nõuda terviserikke tõttu hüvitist?08.11.2013
Toimus autoavarii, autos oli kolm joobes noormeest. Kaks ees istujat eriti kahjustada ei saanud avarii tagajärjel, aga taga istunud noormees sai väga raskelt kannatada ja viibib haiglas. Roolis olnud noormees ostis selle auto sama päeva hommikul, aga lube tal polnud. Autol oli kehtiv kindlustus aga kuna juht oli joobes, siis kindlustus ei korva kõiki kahjusid. Küsimus oleks, kas see kolmas noormees, kes sai rasked tervisekahjustused ja jääb arvatavasti invaliidiks elu lõpuni, kas tema või tema sugulased võivad kirjutada või esitada kaebuse või avalduse ja nõuda mingit kahjutasu või elatist sellet noormehelt, kuna tööle ta enam minna ei saa ja arvatavasti iseseisva eluga hakkama ka ei saa.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Samuti ei piira juhi alkoholijoove kannatanu õigusi saada kindlustushüvitist 100% kõikide nende kahjude eest, millele laieneb liikluskindlustuse seadusest tulenev kindlustuskaitse. Seega soovitan üle vaadata, milliste kahjude hüvitamisest kindlustus juhi joobeseisundi tõttu keeldus ja hinnata või lasta hinnata, kas see keeldumine ikka on õiguspärane.
Liikluskindlustuse seaduse alusel hüvitatakse laias plaanis a) asja kahjustumisest tulenev kahju, b) ravikulud, c) sissetuleku vähenemine ning d) olenevalt vigastuste raskusest ka mittevaraline kahju teatud ulatuses. Kahjunõuete selles osas, millele kindlustuskaitse ei ulatu, on kahjustatud isikul õigus hüvitist nõuda kahju tekitajalt.