Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kui kaua võib politsei menetleda väärtegu (autoavarii), kui on olemas tunnistaja?18.09.2013

Tere
Sooviks teada, kui kaua politsei võib menetleda väärtegu, kui on olemas tunnistaja? Nimelt sõideti meil maja ees auto esistange ja tiib kortsu, millel on ka tunnistaja, politsei on kõik ütlused võtnud ja nüüd väidetavalt asi ekspertiisis. Ja kas politsei peab ka kannatanut hoidma kursis menetlus tegevusega, mitte nii, et kannatanu ise peab korduvalt helistama ja uurima kuidas on asjalood.
Ettetänades

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Väärteoasja saab/võib menetleda väärteo aegumise tähtaja jooksul. Selleks tähtajaks on 2 aastat. Mõistetavalt peaks menetlus olema võimalikult kiire ja efektiivne, kuid eluliselt ei ole sageli võimalik menetlust lõpule viia menetlusosalistele sobiva aja jooksul. Menetluse pikkus sõltub ka ekspertiisiasutuses ekspertiisiakti valmimise kiirusest, mida menetleja ise kontrollida ei saa.

Väärteomenetluses puudub menetlusosaline "kannatanu". Liiklusõnnetuse käigus kahju saanud isikut käsitletakse menetluslikus mõttes tunnistajana. Tunnistajal puuduvad kannatanule omased menetluslikud õigused. Arvestades politseiasutuses töötavate menetlejate küllaltki suure koormusega ja töömahuga, ei ole ilmselt mõistlik, et menetleja peaks perioodiliselt saatma kõigile menetlusega puutumuses olevatele isikutele ülevaate menetluse käigust. Sellist teguviisi ei nõua ka menetlusseadustikud. Seega on menetluse käiku puudutavate päringute esitamine ikkagi eelkõige puudutatud isiku enda huvi.
 

Küsimus: Kui poe parklas teeb trahve MUPO, kas siis sellises "linnaruumis" on öine parkimiskeeld seaduslik?18.09.2013

Tere
Magalarajoonis asub üheksakorruselise elumaja ees kauplus koos autoparklaga. Territoorium, kus asub parkla, ei kuulu kohalikule omavalitsusele vaid kauplusele või sellega seotud äriühingule.
Parkla sissesõidul on parkimist keelav liiklusmärk lisatahvliga 23.00 - 07.00. Muid infotahvleid ei ole. Trahve selle piirangu rikkumise eest vormistab MUPO.
Küsimus: kas ühtses linnaruumis, avalikkusele kasutamiseks avatud territooriumil (väidan kuna MUPO vormistab trahve) on piirangud põhjendatud?
Kas antud juhul on vastav parkimist keelav liiklusmärk üldse seaduslik?

Teie arvamusele lootes

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 193 lg 1 kohaselt teaostab valla- või linnavalitsus liiklusjärelevalvet peatumis- ja parkimisnõuete täitmise üle kohaliku omavalitsuse haldusterritooriumil. Vastavalt Tallinna Munitsipaalpolitse Ameti Põhimäärusele täidab MUPO omi ülesandeid Tallinna haldusterritooriumil. Seega võib MUPO teostada liiklusjärelevalvet ka Tallinna haldusterritooriumil asuvatel erateedel ja kontrollida eratee omaniku poolt kehtestatud liikluskorraldusvahendite nõuete täitmist.
 

Küsimus: Kuidas saab mootorrattur on parkimispileti "armatuurlauale" jätta, ei ole ju turvalist kohta kuhu jätta?18.09.2013

Tere!

Juhul kui parkida mootorratas tasulisele alale ja makstes parkimise eest, siis mootorrattal puudub koht, kuhu paigaldada parkimise õigust tõendav dokument. Isegi kui paigaldada see kuhugi kilekotiga või pesulõksuga, ei saa juht olla kindel, et see seal ka säilib. Kuidas toimida?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tallinna valveta tasulisel parkimisalal on kaherattalised mootorsõidukid (sh külghaagiseta mootorratas) vabastatud parkimistasu maksmisest, seega neil aladel ei ole vaja parkimist õigustavat dokumenti mootorrattale kuidagi kinnitada. Eraparklates ei pruugi nimetatud vabastust olla, mistõttu tuleb leida sõidukil koht, kuhu vajalik dokument kinnitada. Loomulikult ei saa olla kindel, et see dokument mootorratta peal püsib, kuid ma ei oska anda muid soovitusi, kui enne mootorratta juurest lahkumist teha endale igaks juhuks telefoniga foto tõendiks vaidluse puhuks või mõelda muu võimaliku tõendamisvõimaluse peale (tunnistaja, parkimine turvakaamera alla vms).
 

Küsimus: Kas parklas vahekäigus liikleja peab võimaldama väljatagurdaval sõidukil manöövri lõpetada?18.09.2013

Lp. Maano Saareväli. Vajan abi. Sündmuskoht oli parklas. Enne autosse istumist veendusin, et läheduses ei ole teisi liiklejaid. Istusin autosse, peale käivitamist hakkasin aeglaselt liikuma samal ajal kordamööda vaatasin peeglitesse ja üleõla, et kontrollida taga piirkonda. Kui auto oli poolenisti väljas, järsku ilmus teine auto, juhtus kokkupõrke.
Seega küsimus, kas auto, kes sõitis mööda, ei pidanud ootama ja lubama teisel liiklejal manöövri lõpetada?
Minu auto oli juba parkimiskohast poolenisti väljas.
Ette tänades

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 49 lg 1 kohaselt ei tohi juht ohustada ega takistada teist liiklejat, vajaduse korral tuleb kasutada teise isiku abi.

Seega kehtiva õiguse kohaselt peab tagurdamisel ohutuse tagama eelkõige just tagurdav juht.
 

Küsimus: Kuidas vältida mitte elanike parkimist kortermaja ees?16.09.2013

Kortermaja ees on linna poolt hooldatav parkla ja sissesõidu tee, kus võib parkida. Maja läheduses on haigla ja lasteaed. Olgu mainitud, et haigla ees on ette nähtud parkimiskohad ning samuti on ka teisel pool lasteaeda parkla, kus päeva ajal on lubatud parkida ainult laste toomiseks-viimiseks või lasteaia lubadega.

Pidevalt jääb puudu parkimiskohtadest, kuna maja ees pargivad kõrvalmajade elanikud, haigla külastajad ja lapsevanemad, kelle lapsed antud lasteaias käivad. Eiti hull on asi hommikuti ja õhtuti kui viiakse lapsi lasteaeda, seda tehakse läbi antud kortermaja sissesõidu tee, kuna ilmselt ei viitsita teisele poole lasteaeda sõita.

Seega on tihti olukord, kus maja tegelikud elanikud või nende külalised endale parkimiskohta ei leia. Siit ka küsimus, et kas linna poolt hooldatavale sisseõidu teel ja parklas on võimalik seaduslikult parkimist niimoodi piirata, et seal saavad parkida ainult konkreetse maja elanikud? Kui jah, siis kuidas?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseaduse § 6 lg 4 kohaselt korraldab liiklust ja paigaldab liikluskorraldusvahendeid tee omanik. Kui Teie poolt viidatud parkla (mis on samuti tee) ja selle juurdesõidutee kuuluvad linnale, siis on linnal õigus sellel teel ja parklas kehtestada asjakohaseid parkimispiiranguid ja paigaldada vastavaid liiklusmärke. Linn tõenäoliselt omal algatusel seda ei tee. Et linna tähelepanu Teie poolt esile tõstetud kitsaskohtadele juhtida, tuleb esitada neile vastav selgituskiri ja taotlus olukorra lahendamiseks. See käivitab haldusmenetluse, mille käigus otsustatakse siis liikluskorralduse muutmise/täiendamise küsimus ja võimalused. Tehniliselt on võimalik paigaldada teele liiklusmärgid ja lisatahvlid, mis lubavad parklas parkimise vaid konkreetse hoone elanikele või kirjalike lubadega koos lisatahvliga sõiduki teisaldamise kohta õigusvastaste parkimiste juhtudel. Samas on keerulisem välja mõelda toimivat kontrollisüsteemi e. kuidas ja mille järgi lihtsalt ja ökonoomselt määratleda, milline sõiduk kuulub majaelanikule ja/või viimase külalistele ja milline mitte.
 

Küsimus: Kas ma ei tohtinud siis Pirita rannapiirkonnas parkida tee servas nii, et kaks ratast olid nö mulla pinnal?12.09.2013

Mupo on teinud kirjaliku hoiatamismenetluse Tallinna linna piires, asukohas, mis ei ole tasulise parkimise ala ega ka eraparkla. Põhjuseks on märgitud: parkimine haljasalal ilma selle omaniku (valdaja) loata. Auto seisis Pirita rannapiirkonnas metsa servas, kus ei olnud ühtegi märki parkimise korra kohta või parkimise keelamise kohta. Samuti ei olnud teeääres kõnniteed. Kohe tee servast algas mets ja auto oli pargitud tee äärde selliselt, et see ei segaks tee peal teisi liiklejaid, seega olin sunnitud kahe rattaga seisma mullapinnasel.
Kas on alust nimetatud trahv vaidlustada, kuna maalapike millel auto seisis, ei ole eraomandis vaid kuulub Tallinna linnale ja on transpordimaa. Kas oleksin pidanud võtma Tallinna LV-st loa teeservas parkimise kohta? Või kuidas mõista väljendit mille alusel trahv tehti?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Vaidluse lahendamiseks tuleb esmalt välja selgitada, kas tegemist oli haljasalaga või teepeenraga. Haljaslalal võib parkida sõiduki teeomaniku loal. Tähtsust ei oma, kas haljasalale ulatub sõiduk tervenisti või vaid mõni tema osa. Teepeenral võib sõiduki parkida nii, et jalakäijale jääks seal vabaks vähemalt 0.7 m laiune käiguriba.
 

Küsimus: Kas Tallinnase sissekirjutatud ja isikustatud ühiskaardi omanikule on võib määrata trahvi valideerimata jätmise eest?12.09.2013

Kas Tallinnase sissekirjutatud ja isikustatud ühiskaardi omanikule on võimalik määrata trahv ühiskaardi valideerimata jätmise eest?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Eeldan, et küsimus puudutab trahvi, mis on saadud nö sõiduõiguseta sõidu eest. Kehtiva regulatsiooni kohaselt tõendatakse sõidupileti (e-sõidupileti) olemasolu isikustatud valideeritud ühiskaardi abil, siis valideerimata ühiskaart sõidupileti olemasolu ei tõenda. Ka tallinlasel on tasuta sõidu õigus vaid valideeritud ühiskaardi ja isikut tõendava dokumendi alusel.
 

Küsimus: Kas ootamatult pidurdanud auto juht on süüdi, kui tema taga tekkis teiste autode vahel avarii?04.09.2013

Kui eessõitev auto pidurdab järsku ilma põhjuseda ja pärast teda põrkavad kokku järgmised autod, kes sel juhul süüdi on? Esimesel autol kahjustused puuduvad.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui esimene järsult ja põhjuseta pidurdanud sõiduk kokkupõrgetes üldse ei osalenud (kontakt puudus), siis saab järeldada, et järgmine sõiduk suutis kokkupõrget vältida. Seega väidetav põhjendamatu pidurdamine iseenesest liiklusõnnetust ei põhjustanud. Liiklusõnnetuse eest vastutab sellisel juhul üldiselt juht, kes sõitis tagant otsa eespool pidurdanud ja omakorda kokkupõrget vältida püüdnud sõidukile.
 

Küsimus: Kas aegunud juhilubadega sõidu eest saadud trahvi on alust vaidlustada?03.09.2013

Tere. Sain trahvi (kiirmenetlus) aegunud juhilubadega mootorsõidukiga sõitmise eest. Autol kehtiv ülevaatus, kindlustus ja omal ka kehtiv tervisetõend. Kas on alust vaidlustamiseks?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 96 lg 1 kohaselt peab mootorsõiduki juhil olema kehtiv juhtimisõigust tõendav dokument. Teatud juhtudel ei pea see dokument olema kaasas (LS § 88 lg 2). LS § 124 lg 3 p 1 kohaselt peatub mootorsõiduki juhtimisõigus, kui juhiloa kehtivusaeg on lõppenud. LS § 94 lg 1 kohaselt võib mootorsõidukit juhtida isik, kellel on vastava kategooria mootorsõiduki juhtimisõigus ning kelle juhtimisõigust ei ole peatatud, ära võetud, või kehtetuks tunnistatud. LS § 124 lg 1 kohaselt on mootorsõiduki juthimisõiguse peatamine või peatumine mootorsõiduki juhtimise ajutine keelamine. Seega saab eeltoodust tulenevalt asuda seisukohale, et juhul, kui Teie juhiloa kehtivus oli lõppenud, ei omanud Te mootorsõiduki juthimise õigust. Kehtiva seaduse järgi on juhtimisõiguse olemasolu ühendatud juhiloa kehtivusega. Seega on Teile karistuse määramine eeltoodud aspektist õiguspärane. Sel motiivil otsuse vaidlustamine otsuse tühistamist ja menetluse lõpetamist tõenäoliselt kaasa ei too.
 

Küsimus: Kas vallavaliitsuse trahviteatel oleva vale kuupäeva tõttu oleks alust see vaidlustada?02.09.2013

Olen saanud trahviteate kohalikult vallavalitsuselt, parkimine haljasalal ilma omaniku või valdaja loata... Trahviteade vormistatud 15.08.2013, ka pildid haljasalal asuvast sõidukist tehtud 15.08.2013. Aga nüüd väärteo toimepanemise ajaks trahviteates märgitud hoopiski 15.06.2013. Tundub, et ametnik on teinud kirjavea aga antud juhul tähendab see ju, et trahviteade koostatud 2 kuud hiljem ja ka pildid, mis parkimist haljasalal peaksid tõendama, tehtud 2 kuud rikkumisajast hiljem, nii piltide tegemise aeg kui ka trahviteate vormistamise ajaks 15.08.13, väärteo toimepanemise ajaks märgitud aga 15.06.13. Ju on ka tegelikult väärteo toimepanemise ajaks tahetud märkida 15.08.13, tundub, et ametnik lihtsalt teinud vea, kas sellest piisab vaidlustamiseks? Kuna LS ei määra haljasala mõistet, siis ainult haljasala mõistele toetuda vaidlustamise puhul ei saaks.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ebaõigelt vormistatud trahviteade ja selles ebaõigelt kajastatud väärteo toimepanemise kuupäev annavad küll aluse trahviteate vaidlustamiseks, kuid pigem kerkib küsimus sellest, mis oleks trahviteate vaidlustamise kaugem eesmärk ja kas selline vaidlustamine on üldse otstarbekas? Kirjalikus hoiatusmenetluses koostatud trahviteate vaidlustamine toob kaebuse rahuldamise korral kaasa üldmenetluse alustamise. Üldmenetluse raames koostatud väärteoprotokollil kajastatakse tõenäoliselt teo toimepanemise kuupäev õigesti ning üldmenetlusega kaasnev trahv kantakse karistusregistrisse. Ka võib see trahv olla suurem, kui hoiatustrahv. Seega võivad hoiatustrahvi vaidlustamise pinnalt alguse saanud üldmenetlusega kaasnevad tagajärjed olla oluliselt ebasoodsamad, kui ebaõige kuupäevaga hoiatustrahviga kaasnevad tagajärjed. Kui on aga soov lihtsalt põhimõtte pärast vaielda, siis jah, ebaõige teo kuupäev annab aluse hoiatustrahvi vaidlustamiseks küll.