Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas vasakpöörde lisarada möödasõiduks kasutanud sõiduk jääb süüdi, kui sõidab otsa kõrvalteelt ette sõitnud autole?13.03.2014

Asukohaks T-kujuline ristmik Tallinna linna suunduval teel, asula, hommikune tipptund ehk pidev masinate joru Keila poolt. Kõrvalteelt tulijal on sel ajal suht tihti peateele vasakpööre võimalik vaid peateel liikujate poolt oma eesõigusest loobumisel, nii ka seekord. Peateel on ka kõrvalteele vasakule pööramiseks oma rada, vastav teekattemärgistus ja liikluskorda sätestav liiklusmärk.
Pilt ka sündmuskohalt:
https://lh3.googleusercontent.com/-rW2ebEqw9cE/UvEgu7t2xyI/AAAAAAAAC34/UNyUGDkMr7g/s1600/PldskiJarvkld1.jpg
Saades kinnitust peateel liikujate soovist anda mulle (roheline masin) teed, asusin vasakpöördele, samas nähes, et paremalt tulijatest üks soovis ilmselgelt pöörata peateelt vasakule kõrvalteele, küll ilma suunata aga sellele reale võtt nagu muud olla ei saaks seal, kui reegleid järgida.
Punase plaan oli aga vähe teisem nagu selgus ehk ei sobinud talle see munemine ja sõidutrajektooriks tehti nii nagu pildilt paistab. Kokkupõrget polnud, aga napikas.
Siit siis küsimus: kes oleks kokkupõrke korral süüdi olnud? Kas mina, rohelisega, ilmselgelt peateele ettesõit või punane, kes rikkus liikluskorraldusvahenditega (märk 5.3.x sõidusuunad ja -rajad ja teemärgistusega) kehtestatud liikluskorda ja oli ka kogu ohtliku situatsiooni põhjustaja?
Küsin, kuna tahaks teada, sõidan seda risti igal tööpäeva hommikul ja toda bemmiga sileaju olen ka hiljem kohanud. Kui mul süüd poleks, ei vajutaks järgmine kord enam ära, stange tahaks ka nagunii vähe sättimist.
Tõendamisega probleemi poleks, masin salvestab oma ümber toimuva pildis ja helis.
Ise kahtlustaks 50/50 süüd, sarnasus looga, kus ühesuunalisele teele sõites "anna teed" märgi alt tuli vastas (lubamata) suunast masin ja toimus kokkupõrge, süü pooleks, kohtulahendki olemas selline.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Prognooside tegemine osas, kes jääb süüdi ja kes mitte, on liiklusõnnetuste puhul suhteliselt tänamatu töö. Lõplik hinnang antakse juhtumile siiski peale selle toimumist ning kõiki tõendeid/asjaolusid kogumis hinnates. Siinkohal tuleb arvestada kohtupraktikaga, mis igakord ei pruugi olla ühetaoline e. sarnaseid olukordasid on kohtute poolt lahendatud ka erinevalt. Seega on alati mõistlik vältida kahju tekkimist ka siis, kui endal tundub olevat õigus.
 

Küsimus: Kas mul on õigus esitada materiaalne-moraalne nõue korteriühistu vastu, kui murdsin libeduse tõttu käe luu?07.03.2014

Kukkusin korterelamu uksest väljudes ühistu territooriumil musta jää tõttu parema käe luu katki, olen haiguslehel, elan üksi ja kuna olen paremakäeline on mu elu täielikult häiritud. Kas mul on õigus esitada materiaalne-moraalne nõue ja kui jah, siis kust pean alustama? Maja ümbrus oli liivatamata.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Seadus annab õiguse nõuda kahju tekitajalt kehavigastuse tekitamisega seotud varalise ja mittevaralise kahju hüvitamist. Teeomanikul on kohustus hoida tee liiklusohutus seisundis. Heakorraeeskirjad näevad üldjuhul ette kinnistusomaniku kohustuse libeduse tõrjel. Seega libeduse tõttu kukkumisel on Teil põhimõtteliselt tee- või kinnistu omanikult õigus nõuda kaasneva kahju hüvitamist. Peate arvestama asjaoluga, et Teil tuleb teeomaniku vastuväidete korral tõendada kahju tekkimise asjaolusid e. kõnnitee ohtlikku libedust, tee- või kinnistuomaniku kohustuste täitmata jätmist või mittenõuetekohast täitmist, samuti põhjusliku seose olemasolu kukkumise ja saabunud kahju vahel.
 

Küsimus: Kas nõue rohelist bussikaart omada on Tallinnas tasuta bussisõiduks ikka õigustatud?07.03.2014

Tere,
olen Tallinna elanik ning ka vormistatud Tallinnasse. Sõitmisel bussis sain aga munitsipaalpolitseilt trahvi. Nimelt ei oma ma rohelist sõiduõigust tõendavat kaarti. Leian, et alustada väärteomenetlust ei ole õige. Lugesin ka läbi karistusseadustikus olevad punktid ja leian, et tallinlasele tagatud tasuta sõiduõigus ei tohiks olla piiratud kaardi omamisega, sest siinkohal tuleb mängu seaduse paradoksaalsus - reeglite järgi saan tasuta sõita, ent tehakse trahvi, kui ma ei ole kaardi valdaja (mis juba iseenesest maksab). Kas oskate soovitada punkte seadusandlusest, millega oleks võimalik otsus edasi kaevata?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Esitatud küsimusele vastab kõige põhjalikumalt Riigikohtu 16.12.2013.a otsus nr 3-1-1-120-13. Viide: http://www.riigikohus.ee/?id=11&tekst=RK/3-1-1-120-13

Nimetatud otsuses on asutud seisukohale, et kasutamaks tallinlase õigust tasuta sõidule, tuleb omada valideeritud ühiskaarti.
 

Küsimus: Kas Europargi trahv on õigustatud, kui parkisn SMS-ga, kuid 123ABC asemel saatsin sõnumi auto numbriga ABC123?07.03.2014

Tere!
Parkisin europarklasse, korraliku inimesena tasusin sms-ga parkimise eest. Kiirustasin ja kirjutasin sms-i auto registreerimistähed-numbrid vahetusse (pidin kirjutama 123ABC aga kirjutasin ABC123). Auto juurest lahkusin rahuliku südamega, sest mulle tuli kinnitusena sms, et sõiduk ABC123 on pargitud. Hiljem avastasin autol leppetrahvi kviitungi, vaidlustasin selle. Europark vastas, et tulles mulle vastu, vähendavad nad trahvi 5-le eurolt. Ma ei ole sellega nõus, sest mul oli parkimise eest tasutud. Samuti on leppetrahvi peal kirjutatud asjaoluks, miks trahv väljastati, et parkimise eest tasumata. Kas neil on õigus nõuda minult 5 eurot trahvi? Põhjendavad 5-eurost trahvi sellega, et neil oli juba menetlus alustatud ja see on seotud kuludega.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Leppetrahv on tsiviilõiguslik trahvinõue, mille puhul üldjuhul puudub seadusest tulenev menetluskord (teatud nõuded on siiski reguleeritud võlaõigusseaduse §des 158-163). Teisisõnu - üks pool (antud juhul Europark) on kehtestanud parkimistingimused ja samuti selle, et nende tingimuste rikkumise eest määratakse leppetrahv. Eestis üldiselt levinud parkimistingimuste kohaselt aktsepteerib juht tingimused üldjuhul sõiduki parkimisega. Kui tingimused näevad ette sõiduki registreerimisnumbri märkimise, siis põhimõtteliselt tuleb registreerimisnumber kirjutada selliselt, nagu see registreerimistunnistusel kirjas on. Registreerimisnumbri moodustab kindel numbrite ja tähtede kombinatsioon. Numbrit vales järjekorras kirjutades ei ole kirja pandud tegelik registreerimisnumber. Seetõttu ei ole iseenesest vale väide, et parkimistingimusi võib olla rikutud ning seetõttu võib põhimõtteliselt olla õigustatud ka leppetrahvi nõue. Leppetrahvi nõudest täielik loobumine sõltub sellisel juhul parkimisoperaatori vastutulelikkusest ja mõistvusest. Kui Europark vähendab leppetrahvi nõuet, on tegemist sisuliselt kompromissiga. Kompromiss on pooltevaheline kokkulepe vaieldavate õigusuhete vaieldamatuks muutmise kohta vastastikuste järelandmiste tegemise teel. Seega kompromissettepaneku saamisel (leppetrahvi vähendamise nõusolek) peate otsustama, kas aktsepteerite seda või mitte. Juhul, kui jah, tulete vaidlusest välja 5 eurose kuluga. Juhul, kui ei, pole välistatud, et Europark võib nõude esitada ka kogu leppetrahvi summale. Kui Te vabatahtlikult leppetrahvi ei tasu, on Europark'il õigus esitada Teie vastu vastav nõue (hagi) kohtusse. Nõudest vabanemiseks peate tõendama, et nõuet ei esine, parkimislepingut pole sõlmitud või kohustust ei ole tekkinud. Oma olemuselt on leppetrahv kahjuhüvituslik instrument. Seega ei ole iseenesest ebaõige Europargi põhjendus, et 5 euro peale vähendatud leppetrahv on vajalik asjaajamiskulude katteks. Usun, et 5 eurot on piisavalt väike rahasumma, mis muudab majanduslikult ebamõistlikuks vaidluse selle üle, kas ja millises koguses on asjaajamiskulusid tegelikult Europark'i poolt kantud. Samuti on oluline, et leppetrahvi olemusest tulenevalt ei pea leppetrahvi nõudev pool kahju tegelikku suurust leppetrahvi kokkuleppe olemasolul tõendama.
 

Küsimus: Kas süüdi võib olla ka valesti parkinud auto juht, kuigi mina tagurdasin tema autole otsa?06.03.2014

Juhtus liiklusõnnetus, kus tagurdasin sisse pargitud autole, aga kas süüdi võib ka jääda pargitud auto juht kui ta ei olnud parkinud sõidukit selleks ettenähtud kohale, vaid seisis maja ääres, kus ei olnud parkimis kohti, tegemist oli poe parklaga, seega eramaa.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusõnnetuse põhjuste osas arvamuse andmiseks on vaja teada kõiki liiklusõnnetuse tehiolusid ja üldjuhul vajab sellise arvamuse andmine nende tehiolude analüüsimist. Teadmata kõnealuse liiklusõnnetuse tehiolusid, on allolev vastus käsitletav eelkõige üldise hinnanguna, mis baseerub tüüpjuhtumitel. Üldjuhul peab liikuva sõiduki juht manöövrit tehes või tagurdades tagama oma tegevuse ohutuse, sh vältima teistele isikutele kuuluva vara kahjustamist. Asjaolu, et seisev sõiduk oli pargitud kohas, kus parkimiskohad olid tähistamata, ei vabasta tagurdavat juhti kohustusest veenduda tagurdamise ohutuses. Eelöeldu tähendab, et tagurdades peab tagurdav juht teisi pargitud sõidukeid üldjuhul märkama ja neile otsasõitmist vältima.
 

Küsimus: Kas saaksin kohtuotsusega määratud kuu aega vangistust tagantjärgi asendada ühiskondliku tööga?28.02.2014

Tere.
Mul said rolleri alkoholi joobes juhtimise eest tingimised läbi 2013a. detsembris ja nüüd siis juhtus jälle selline asi et 08.02.2014a. juhtisin külavahel rollerit 1,27mg/l väljahingatavas õhus alkoholi, tõenduslik alkomeeter. Olin täiesti rahulik ega vaielnud politseile vastu ja peale protokolli koostamist lasti mind tulema. Küsimus siis selline, mulle määrati karistuseks: KarS §74 lg 1,2,3 alusel 1 kuu koheselt vangistust. Ülejäänud karistuse osa 4 kuud vangistust ei pöörata täitmisele kui ei pane 18 kuulise katseaja jooksul uut tahtlikku kuritegu ja täidan KarS §75 kontrollnõudeid.
Lisaksin veel selle et, olen 80% töövõimetus pensionär ja kui ma prokuröri juures käisin, siis nii vandeadvokaat ja prokurör panid mulle sõnad suhu "sa ei ole võimeline tööd tegema ja ühiskondliku tööga sa ei saa hakkama jne."
Kas mul oleks võimalik vaidlustada see kohtuotsus ühiskondliku töö kasuks? Kahjuks mul läks arusaamisega kaua aega Kohtumajas.
Ma arvan, et ma ei pea seal vangimajas vaimselt vastu.
Tänan!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kahjuks ei saa edasikaebuse perspektiive hinnata pelgalt Teie poolt esitatud info pinnalt. Kaebuse perspektiivsuse osas hinnangu andmine eeldab kriminaaltoimiku ja selles sisalduvate tõendite uurimist ning hindamist, samuti Teiega seotud isikuliste asjaolude analüüsimist. Usun, et kriminaalmenetluses osales ka kaitsja, kes oli Teile määratud või Teie enda poolt valitud. Edasikaebamise võimaluste osas peaksite eelkõige konsulteerima oma kaitsjaga.
 

Küsimus: Kas tasuks vaidlustada karistus, kui ei tahaks lubadest ilma jääda?28.02.2014

Juhtisin mootorsõidukit keelatud seisundis, ühes liitris väljahingatavas õhus oli mitte väiksem kui 0,74mg ning kiirusega 92 km/h ületasin lubatud suurimat sõidukiirust 70 km/h mitte vähem kui 19km/h. Karistus
liiklusseaduse § 224 lg 2 alusel rahatrahv 240 trahviühikut, liiklusseaduse §224 lg 3 p 1 alusel lisakaristus juhtimisõiguse äravõtmine 7 kuuks.
Ei ole otsusega rahul, sooviks teiepoolsed arvamus.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Arvamuse andmiseks on tarvis tutvuda väärteoasja toimikuga ning omada ülevaadet väärteo toimepanemise asjaoludest, samuti teada, Teiega seotud isikulisi asjaolusid (varasemad karistused, vajadus juhtimisõiguse järele, ülalpeetavad), et anda hinnang karistuse protportsionaalsusele. Ülalesitatud info pinnalt pädevat vastust anda ei saa.
 

Küsimus: Kas kiirusepiirangu märk võib linnas olla kolme sõidurajaga tee vasakus ääres kahe sõidusuuna vahelisel haljasalal?28.02.2014

Tere,
Kas kiirusepiirangu märk võib linnas olla paigaldatud kolme sõidurajaga tee vasakule äärde kahe sõidusuuna vahelisele haljasalale? Sain trahvi kuna sõites parempoolsel rajal lihtsalt ei näinud seda.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Standardi EVS 613:2001 kohaselt pannakse liiklusmärk teest paremale. Samas, kui märk võib juhile olla mingil hetkel varjatud, võidakse täiendav märk panna eraldusribale, tee kohale, või kui vastassuunas ei ole üle kahe sõiduraja, ka teest vasakule.
 

Küsimus: Kui põhjustasin avarii ja alkoholi sisaldus oli 1,02mg/l kohta, kas siis saab mind karistada Kars 424 järgi?21.02.2014

Tere
Kui põhjustasin avarii ja alkoholi sisaldus väljahingatavas õhus oli 1,02mg/l kohta, kas siis saab mind karistada pealkirjas ära toodud karistusseadustiku paragrahvi järgi või mitte. Varem ei ole alkoholi joobes karistatud.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

KarS § 424 näeb ette karistuse mootorsõiduki, maastikusõiduki või trammi juhtimise eest joobeseisundis. Liiklusseaduse § 69 lg 1 tähenduses loetakse juht alkoholijoobe seisundis olevaks, kui tema väljahingatavas õhus on alkoholi 0,75 milligrammi ühe liitri õhu kohta või rohkem. Alkoholijoobes olevaks võib lugeda ka juhi, kelle väljahingatavas õhus on alkoholi 0,25 mg ühe õhuliitri kohta või rohkem, tingimusel, et väliselt on tajutavad tema tugevalt häiritud või muutunud kehalised või psüühilised funktsioonid ja reaktsioonid, mille tõttu ei ole ta ilmselgelt võimeline sõidukit liikluses nõutava kindlusega juhtima.

Kui Teie väljahingatavas õhu ühes liitris oli alkoholi 1,02 mg, siis karistatakse Teid KarS § 424 järgi kuriteo eest.
 

Küsimus: Kas pean hüvitama koera surnuks sõitnud auto kahju, kui õnnetus registreeriti politseis mitte sündmuskohal vaid telefoni teel?19.02.2014

Tere.
Küsimus, mida pean tegema? Nimelt jaanuari algul aeti minu koer alla. Samal päeval helistas politsei, kes ütles, et auto omanik soovib auto kompenseerimist. Möödus 3 nädalat kui saime e-kirja autoremondi hinnapakkumisega. Siis paari päeva pärast helistas politsei uuesti ja ütles, millal maksate? Küsisime pilte näha, et mis autol üldse juhtus, mille peale saadeti meile pildid, mis on tehtud kuskil koduhoovis aga mitte avarii kohal. Selgus, et avarii oli registreeritud telefoni kaudu ja politsei kohal ei käinud. Nüüd huvitabki mind, kas nii saab, et aetakse koer alla, sõidetakse ära sündmuskohalt. 10 min hiljem olin ise kohal ja autot ei olnud seal enam. Nüüd helistab politsei ja ähvardas, et kui me maksma ei hakka, siis alustatakse menetlust. Auto remondi hind oli 2 korda suurem kui selle auto hind netis. Mida pean tegema? Minu koer oli ka midagi väärt. Ta oli meie pereliige. Laps sõi 2 nädalat rahusteid. Kas pean maksma, minema kohtusse või mida teha?
Palun vastust.
Tänan

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Lühidat ja ammendavat vastust esitatud küsimusele on raske anda. Üldjuhul peab kahju tekitaja kahju saanud isikule hüvitama tekitatud kahju. Küsimus kahju suurusest on fakti ja tõendamise küsimus. Kui kahju tekitaja leiab, et kahju ei ole tekkinud või kahju ei ole tekkinud sellises ulatuses, peab ta oma väiteid tõendama e. põhimõtteliselt ise koguma tõendeid, mis lükkaksid kahju saanud isiku väited kahju tekkimise või selle suuruse osas ümber.

Looma peetakse suurema ohu allikaks. Suurema ohu allika valdaja, sh loomapidaja, vastutab suurema ohu allika (looma) poolt põhjustatud kahju eest ka juhul, kui ta ei ole kahju tekitamises süüdi.

Samas on suurema ohu allikaks ka mootorsõiduk ning see tähendab, et ka mootorsõiduki valdaja vastutab mootorsõidukiga põhjustatud kahju eest. Kuidas kahe suurema ohu allika valdajate vaheline vastutus jaguneb, sõltub kahju tekitamise asjaoludest. See tähendab, et põhimõtteliselt ei ole ka mootorsõiduki valdaja vastutus loomapidajale kahju tekitamises välistatud. Kas ka konkreetsel juhul selline olukord tekkida saab, ma ilma konkreetse juhtumi asjaoludega tutvumata hinnata ei saa.

Politsei tõenäoliselt mitte ei ähvarda Teid, vaid informeerib sellest, et kui pooled vabatahtlikult kahju hüvitamise küsimuses kokkuleppele ei jõua, on politsei kohustatud alustama väärteomenetlust kahju tekitamise asjaolude kindlaks tegemiseks. Väärteomenetlus võib päädida karistusega.