Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas on vangla oht, kui B-kategooria lubadega sõita A-kategooria sõidukiga tingimisi karistus ajal?13.06.2014

Mul on 20 päeva vangistust 3a katseajaga karistuseks joobes juhtimise eest. Alla aasta on jäänud katseaega, aga on vaja A-kategooria sõiduk kiiremas korras ühest kohast teise viia aga on B-kategooria load ehk siis lubadeta sõit. Muid karistusi mul pole. Selle eest on ikka ainult trahv? See, et tingimisi 20 päeva käiku läheks on vaja ikka kriminaalkuritegu teha?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Igal juhul tuleb odavam viia A-kategooria sõiduk sihtkohta järelhaagisel. Vastuseks küsimusele, siis sõiduki juhtimine ilma vajalikku kategooriat omamata, kui isiku juhtimisõigust ei ole kohtu poolt piiratud, on väärtegu ning ei ole vaadeldav katseaja tingimuste rikkumisena.
 

Küsimus: Kas on seaduses 2014 aasta seisuga tulnud muutusi seoses eraparklates parkimisel juhi tuvastamise kohustamisega?06.06.2014

Tere,

Olen lugenud eelnevaid teemasid seoses eraparklates parkimisega, aga nende vastuste kuupäevad on üpris vananenud, seega ajendas mind küsima ühe küsimuse.
Ma tean, et eraparklas mootorsõidukiga parklasse sisenemisega loetakse sõiduki juhi ja OÜ Citypark Eesti vahel sõlmituks leping parkla infotahvlil toodud parkimistingimustes ettenähtud tingimustel, aga kuna nad ei suuda tuvastada konkreetset juhti, siis väidavad nad oma leppetrahvis: "Leppetrahvi maksmise kohustus on mootorsõiduki omanikul." Tean, et olete antud teemas eelnevates vastustes väitnud, et omanikuvastutus leppetrahvi puhul ei kehti, seega, kas võin jääda Teie varasematele vastustele kindlaks ja kas ei ole vahepeal toimunud mingeid seadusemuudatusi antud teemas 2014.aasta mai seisuga?

Ette tänades,

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Lepingust tulenevad kohustused eelkõige siiski lepingu sõlminud pooltele. Seega ei saa juhi käitumine (lepingu sõlmimine sõiduki juhi poolt) panna lepingulisi kohustusi sõiduki omanikule, kes ei ole lepingu pooleks. Selles osas ei ole midagi muutunud. Vastupidine oleks sama hea, kui laenulepingu sõlminud pank ja Teie sõber lepivad omavahel kokku, et laenkukohustuse täidate Teie. Selleks peaks leping sisaldama ka selle isiku nõusolekut, kellelt kohustuse täitmist nõutakse.

Võlasuhe võib tekkida võlaõigusseaduse § 3 kohaselt
1) lepingust;
2) kahju õigusvastasest tekitamisest;
3) alusetust rikastumisest;
4) käsundita asjaajamisest;
5) tasu avalikust lubamisest;
6) muust seadusest tulenevast alusest.

Nagu ülalpool märkisin, toob lepinguline suhe (VÕS § 3 p 1) kohustusi kaasa üksnes lepingupooltele. Kui sõiduki omanik ei ole lepingu pooleks, siis ei vastuta sõiduki omanik leppetrahvi eest. Sõidukiomaniku vastutus võiks olla VÕS § 3 p 6 alusel võimalik juhul, kui see oleks sätestatud seaduses (analoogiliselt viivistasu maksmise kohustusega). Samas ei ole hetkel normi, mis kehtestaks sõidukiomaniku vastutuse eraõigusliku leppetrahvi tasumise osas. VÕS § 3 punktid 2-5 ei ole parkimislepingu puhul asjassepuutuvad.
 

Küsimus: Kuidas mõista sõiduki määratlust, "mille võimsuse ja massi suhe ei ületa 0,2 kilovatti kilogrammi kohta"?06.06.2014

Tervist!
Omandan A2-juhtimisõigust, mille käigus tekkis küsimus, mis painab palju A2-juhtimisõigusega mootorratta soetajaid.
Seaduses on öeldud: Mootorsõiduki juhtimisõigus, § 93. Mootorsõidukite kategooriad 2) A2 – mootorratas, mille mootori võimsus ei ületa 35 kilovatti VÕI mille võimsuse ja massi suhe ei ületa 0,2 kilovatti kilogrammi kohta ning mis ei ole ümber ehitatud sõidukist, mille võimsus on vähemalt kaks korda nii suur;

Sellest tulenevalt, kas mul on õigus sõita Mootorrattaga, mille Võimsus on 39kw ja kaal 211kg, ehk võimsuse ja massi suhe on 0,1843kw/kg.

Palju küsimärke tekitab just see:,, VÕI.''

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Jah, see on lubatud alternatiiv 35 kW üldpiirile A2 kategooria juhiloa puhul ning eeldusel, et tegemist ei ole sõidukiga, mis on ümber ehitatud sõidukist, mille võimsus on vähemalt 2 korda nii suur.
 

Küsimus: Kus on sätestatud, mis kategooria lubadega võib juhtida eritehnikat (näiteks metsatehnikat)?04.06.2014

Mis kategooria lubadega võib juhtida näiteks harvesterit või forwarderit? Masinate tühimass algab kusagil 12000kg. Mis kat. peaks omama, et kutseeksamit sooritada? Kas selleks B-kat.-ist piisaks?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tegemist on T-kategooria mootorsõidukiga (traktor või liikurmasin või masinrong). Liiklusseaduse § 94 kohaselt võib T-kategooria mootorsõidukit juhtida järgmiselt:

(10) T-kategooria mootorsõidukit ja masinrongi, mille täismass ei ületa 8000 kilogrammi, võib juhtida ka isik, kellel on B-, C- või D-kategooria mootorsõiduki või C1- või D1-alamkategooria mootorsõiduki juhtimisõigus.
(11) T-kategooria mootorsõidukit ja masinrongi, mille täismass ei ületa 18 000 kilogrammi, võib juhtida ka isik, kellel on BE-kategooria autorongi, C- või D-kategooria mootorsõiduki või C1- või D1-alamkategooria mootorsõiduki juhtimisõigus, või isik, kellele on antud B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigus enne käesoleva seaduse jõustumist.
[RT I, 31.12.2010, 3 - jõust. 01.07.2011]
(12) T-kategooria mootorsõidukit ja masinrongi, võib juhtida ka isik, kellel on CE- või DE-kategooria autorongi või C1E- või D1E-alamkategooria autorongi juhtimisõigus.
 

Küsimus: Mida teha, kui MUPO trahvib valikuliselt, sain trahvi kuid teisi rikkujaid ei karistatud üldse?04.06.2014

Õismäel seoses kortermajade juures toimuva tee-ehitusega napib totaalselt parkimiskohti ja pargitakse kuidas juhtub, sh töövälisel ajal sissesõitu keelavate märkide piirkonnas sh ajutiste peatumiskeelu märkide mõjualas. Teisel pool maja pargitakse samuti massiliselt, kas osaliselt või täielikult kõnniteel.
MuPo on trahvimiseks "avastanud" maja ees ja taga asuvaid õuealasid ühendava maja alt läbi mineva teelõigu, mis on läbisõiduks suletud, aga kasutatakse mõlemalt poolt parkimiseks, sh osaliselt kõnniteel (ilma lubava märgistuseta). Majale on kinnitatud silt eraterritoorium (aga krundi piiril vastavat tähist pole).
MuPo trahvib konkreetselt sellel teelõigul osaliselt kõnniteel parkivaid autosid. Samas ei trahvita 5-10m eemal täielikult kõnniteel parkivaid ja sõiduteega ristuva ülekäiguraja blokeerivaid autosid ega ka mitte sissesõidukeelu märkide ning peatumiskeelu mõjupiirkonnas parkivaid autosid.
Mina sain hoiatustrahvi õhtul kell 10, eramaal. Parkisin osaliselt kõnniteele, et tagada samal umbteel tagapool parkivatele autodele läbipääs. See auto, mis parkis minu kõrval ja sulges läbipääsu, trahvi ei saanud, kuna oli täielikult sõiduteel (kas ka läbipääsu blokeerimine pole karistatav?).
Ma olen valmis fotodega tõendama paar päeva hiljem samas kohas toimunud valikulist trahvimisoperatsiooni teise MuPo ametniku poolt (Laupäeva hommikul kell 9.00). Ta põhjendas seda teetöödest tulenevale keerulisele olukorrale vastava "inimliku käitumisega".
Minu arust oli aga tegu ametniku suvaga (ja/või kellegi isikliku huviga antud teelõigu osas), mis on päädinud korduva valikulise karistamisega.
Kui suur on tõenäosus valikuliselt väiksema rikkumise eest saadud hoiatusmenetlusega trahv tühistamiseks ja mida peaks selleks tegema?

Ette tänades

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kirjalikus hoiatamismenetluses tehtud trahviteate vaidlustamise korra näeb ette väärteomenetluse seadustiku § 54'5. Trahviteate vaidlustamiseks tuleb trahviteate saanud sõidukivaldajal esmalt vaidlustada trahviteade VTMS § 54'5 lg-tes 3 või 5 märgitud alusel e. näitama ära sõidukit juhtinud isiku. Seejärel koostatakse trahviteade tollele isikule ning see isik saab siis trahviteate vaidlustada VTMS § 54'6 lg 6 alusel.

Samas on kõnniteel parkimine keelatud ning tõenäosus, et vaidlustamine lõpeb menetluse lõpetamisega süüteokoosseisu puudumise tõttu, on väike. Seega võiks teeomanik kaaluda kõnniteel osaliselt lubava liikluskorralduse kehtestamist, mille kehtestamisel langeb ka MUPO jaoks ära alus kõnniteel parkivaid sõidukeid trahvida.
 

Küsimus: Kas kiiruseületamise eest on võimalik määrata mitu karistust maksimaalses määras?04.06.2014

Sain kiiruseületuse eest trahvi 1200 eurot ja 12 kuud lubadeta, kuigi mul puudusid eelnevad rikkumised. Trahvi sain, kuna ületasin kiirust +60 üle ning esitasin ka selle kohta vastulause, et soovin tasuda trahvi ositi ning juhtimisõigust piirata minimaalselt, kuna olen õpilane ja töötan poole kohaga ning ilma juhtimisõiguseta kaotaksin oma ainsa sissetuleku. Paraku neid faktoreid arvesse ei võetud ning määrati maksimaalne rahatrahv ja peaaegu maksimaalne juhtimisõiguse peatamine. Kas see on normaalne, et määratakse nii maksimaalsed trahvid ning mõlemad korraga.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kohaldatud on sanktsiooni maksimaalmäära. Maksimaalse sanktsiooni kohaldamine eeldab põhimõtteliselt ka karistust raskendavate asjaolude esinemist. Karistusotsuses tuleks selliseid asjaolusid kirjeldada. Omamata ülevaadet väärteoasja materjalidest ja otsusest, ei saa aga siinkohal kommenteerida, kas valitud karistus vastab või ei vasta teo toimepannud isiku süü suurusele.

Politsei otsust on võimalik vaidlustada kohtus. Kaebuse esitamise puhul karistust enam karmimaks muuta ei saa, seega pole tarvis karta veelgi karmimaid tagajärgi. Kohtus saate esitada omad argumendid ja taotleda karistuse kergendamist.
 

Küsimus: Mida teha jalgratturil, kui jalakäija jooksis jalgrattale otsa ja järgmisel päeval kaebab politseile, et sai peapõrutuse?28.05.2014

Tere
Paar-kolm nädalat tagasi juhtus õnnetus, kui minu abikaasa hakkas jalgrattal maja hooviväravatest välja sõitma. Vaevalt oli ta hoovist välja saanud, kui talle jooksis otsa üks naine, kes kiirustas eemal seisva auto peale. Mu mees sai seetõttu õlale viga ning kaebas õlavalu paar järgmist päeva, naine aga kukkus tänavale pikali, tõustes samas kohe ka püsti. Abikaasa ütles naisele, et töötab samas majas ning palus ühendust võtta, kui probleeme on.
Järgmisel päeval tuligi välja, et naine oli registreerinud õnnetuse politseis ning sealt helistati mu mehele. Politseinik ütles, et mingit kahjunõuet esitatud ei olnud ning nemad rohkem ei sekku, kui kahel õnnetuses osalejal omavahel muresid ei ole.
Nüüd aga helistas see naine eile, teatas, et tema sai õnnetusest peapõrutuse ning soovib selles asjas kokku saada. Tõenäoliselt soovib ta esitada mingit kahjunõuet.
Kuidas peaksime sellises olukorras toimima? Meil ei ole majanduslikult võimalust mingeid trahve maksma hakata. Samuti olid õnnetuses süüdi ju mõlemad osapooled, kes kiirustasid ega olnud piisavalt ettevaatlikud.

Aitäh vastuse eest!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 17 lg 3 kohaselt peab parklast, õuealalt, puhkekohast, teega külgnevalt alalt või nende juurdesõiduteelt teele sõitev juht andma teed igale teel liiklejale, kui teeandmise kohustus ei ole liikluskorraldusvahenditega reguleeritud teisiti. Seega tuleb vastutava isiku määramisel esmalt lahendada küsimus sellest, kellel oli antud situatsioonis tee andmise kohustus.

Teisalt, kui rääkida tsiviilõiguslikust vastutusest, siis võlaõigusseaduse § 139 kohaselt peab kahju hüvitamise korral hindama ka seda, mis määral tingis kahju saabumise kannatanu enda tegu või käitumine.

Neile asjaoludele praegu siin hinnangu andmine ei ole paraku võimalik. Selleks tuleb analüüsida liiklusõnnetuse asjaolusid, sündmuskohta, mõlema poole väiteid ja seletusi ning muid liiklusõnnetuse ning kahju saabumise tehiolusid.

Küll on kahju saanud isikul õigus nõuda talle tekitatud kahju hüvitamist kahju tekitanud isiku poolt. Nõude maksmapanekuks peab kahju saanu siiski vähemalt elementaarselt tõendama kahju tekkimist e. võimalike vigastuste olemasolu ning sellest tulenevalt ka kahju olemasolu. Hüvitist võib nõuda ka mittevaralise kahju puhul e. nn moraalne kahju tekitatud valu ja vaeva eest. Ka sellisel juhul peab kannatanu tõendama vigastuste olemasolu ja nende tekkimist liiklusõnnetuse tagajärjel.

Seega võite võimaliku kannatanuga kohtuda, kuulata ära, millised on tema nõuded ja põhjendused ning paluda vajadusel need esitada kirjalikult. Edasi tuleb asuda analüüsima, kas nõuded on põhjendatud ja kas esineb aluseid kahjunõuete ümberhindamiseks või vähendamiseks. Loomulikult tasub kaaluda ka kompromissi võimalust e. nõuete vastustamine võib teinekord osutuda majanduslikult olulisemalt ebaratsionaalsemaks lahenduseks, kui nõude osaline tunnustamine ja hüvitamine.
 

Küsimus: Kuidas saab veenduda, et politsei kiirusemõõdikul on ikka minu kiiruse näit, mitte mingi teise auto oma?28.05.2014

Sõitsin reede hilisõhtul Vasalemma kandis Keila-Haapsalu maanteel teelõigul, mille suurim lubatud kiirus on 50 kilomeetrit tunnis kiirusega 50 kilomeetrit tunnis spidomeetri näidu järgi. Ma alati jälgin oma masina spidomeetrinäitu, kusjuures veel enne patrulli üks auto vilgutas tuledega, et oleksin tähelepanelik, sel hetkel vaatasin veel ekstra üle, mida ma valesti teen - kas tuled põlevad, et täistuled poleks peal ja mis kiirusega ma sõidan (kiirus oli enne ja pärast seda hetke jätkuvalt 50 km/h spidomeetri näidu järgi). Ja kui politsei minu autot nägema hakkas, viivitamatult andis peatumismärguande. Küsis dokumendid kõik enda kätte, mina andsin. Siis politsei kohe näitas mulle kiirusemõõdikul ees olevat kiirust, milleks oli 75 km/h.
Selle peale ütlesin, et mina sõitsin spidomeetri näidu järgi kiirusega 50 km/h. Politsei käskis mul kohe oma autost väljuda ja minna patrulli masinasse, et menetlust algatada. (kuna ma ei ole kunagi seadust rikkunud, oli mul esimene kord kui politsei mind süüdistab milleski, pidin valima kas üld- või kiirmenetlus) Valisin kiirmenetluse, ja ma tean, et sellega võtsin ma süü omaks. Olgugi, et selgituses mainisin, et mina sõitsin 50-alas kiirusega 50km/h. Sel hetkel arvasin, et no mine tea, äkki mu auto spidomeeter siis valetabki, kuid nüüd, kui pidevalt politseid mu järel sõitma hakkasid, pole veel selle 50km/h spidomeetri näiduks oleva kiirusega vilkurid tööle läinud, seega on ilmselge, et mu spidomeeter ei saa valetada. Missugused võimalused mul on, et sellisest ebaõiglasest trahvist pääseda, sest mina ja mu kõrval istunud kaassõitja mõlemad nägime, et minu kiirus oli kogu selle teekonna ajal õige?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kiirmenetluse otsust saab vaidlusada maakohtus 15 päeva jooksul arvates päevast, mil Te kiirmenetluse otsuse kätte saite. Kohtus saate siis esitada enda argumendid ja kohtuväline menetleja enda omad ning kohus otsustab esitatud tõendite pinnalt, kas väärteo toimepanemine Teie poolt tuleb lugeda tõendatuks või mitte. Tõenditevahelised vastuolud, mida ei õnnestu kohtulikul uurimisel kõrvaldada, tuleb KrMS § 7 lg 3 kohaselt tõlgendada kahtlustatava/süüdistatava/menetlusaluse isiku kasuks.

Kiirmenetlusega nõustumine ei tähenda süü omaksvõttu. See on nõustumine menetlusliigiga. Väärteoasja võib menetleda kiirmenetluse korras, kui väärteo toimepanemise asjaolud on selged. Teie vastuväidete pinnalt võib kerkida küsimus, kas väärteo asjaolud ikka olid selged. Kaebust arutades peab kohusmuuhulgas võtma ka seisukoha, kas kiirmenetluse kohaldamise alused esinesid.
 

Küsimus: Mis on lähisuunamiskaugus teeninduskoha märgi paigaldamise seisukohalt, kaks ametnikku on eri arvamusel?23.05.2014

Olen väikeettevõtja maapiirkonnas. Oman tehnoülevaatuspunkti Harjumaal. Soovin paigaldada teeninduskohamärke no.729b Tallinn-Tartu maanteele, teavitamaks autoomanikke vastava teeninduspunkti olemasolust ca 6km kaugusel. Vastav märk on lähisuunamismärk, mis on aga lähisuunamine, on maanteeametis segane mõiste juba 4 kuud. Üks ametnik arvab, et lähisuunamiskaugus on kuni 10km, teine arvas, et 1km. Täpselt selline märk on paigaldatud viljandi maanteele Tallinnast väljasõidul Luige poole, viitega 6km. Kas mul on õigus nõuda vastavaid märke Tallinn-Tartu maanteele mahasõitude ette?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

15.12.1999.a vastu võetud teede- ja sideministri määrus nr 71 "Teetähistussüsteem ja selle rakendamise kord" ei sätesta sellist mõistet nagu lähisuunamismärk. Liiklusmärgile 729b eraldi selgitus eelnimetatud määruses puudub, seega tuleb selle liiklusmärgi paigaldamisel juhinduda määruse punktis 7 sätestatud üldreeglitest ning võimalik, et liiklusmärgi 722 kohta sätestatust analoogia põhimõttel.
 

Küsimus: Kas sõiduõpetaja on õigus küsida allkirja sõidutunni kinnituseks, mida ei toimunud?15.05.2014

Esitan liikluskoolituse rubriigis esitatud küsimuse uuesti liiklusõiguse rubriigis, kuna see puudutab pigem õigust (mida nentis ka liikluskoolituse rubriigis vastanud isik).

Olukord on järgmine: õppesõidu tundi reaalselt ei toimunud, ent sõiduõpetaja märkis õpingukaardile, et tund toimus, ning soovis minu käest ka allkirja. Kuivõrd kooskõlas on see majandus- ja kommunikatsiooniministri määruse "Mootorsõidukijuhi ettevalmistamise tingimused ja kord ning mootorsõidukijuhi ettevalmistamise õppekavad" paragrahviga 6? Ja kuidas on selle määrusega kooskõlas mitmete autokoolide koolitustingimused, kus loetakse sõidutund toimunuks, kui õpilane ei ilmu kohale või hilineb üle 15 minuti?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Autokooli ja õppija vahel sõlmitakse õppeteenuse osutamiseks koolitusleping, milles sätestatakse koolituse tingimused ka autokooli ja õppija vahelistes suhetes. Põhimõtteliselt ei ole Teie poolt viidatud määrusega vastuolus, kui pooled lepivad kokku, millistel tingimustel loetakse sõidutund toimunuks. Tegemist on ressursside kasutamist ja koolitussuhte faktilist toimimist puudutava pooltevahelise kokkuleppega, mis ei mõjuta määrusega kehtestatava eesmärgi saavutamist. Kui vastavad tingimused koolituslepingus on vaadeldavad tüüptingimustena VÕS § 35 lg 1 tähenduses, siis on võimalik analüüsida, kas tüüptingimus ei kahjusta teist lepingupoolt st. õpilast ebamõistlikult e. kas tüüptingimus ei ole mitte tühine. Sellise hinnangu andmine eeldab koolituslepingu ja kogu lepingulise suhte põhjalikumat analüüsi.