Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Millal võin lubade eksamile minna, kui olen saanud joobes juhtimise eest kriminaalkorras karistada?24.09.2014

Kui pikk on see aeg kui ma ei saa minna ARK-i eksamile kui olen saanud joobes juhtimise eest kriminaalkorras karistada? Aitäh

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Et vastus liiga laialivalguvaks ei läheks, on oluline teada, kas Te omasite enne karistust juhtimisõigust, kas juhtimisõigus võeti karistusena ära ja kui jah, siis kui pikaks ajaks ja kui Teil oli juhiluba olemas, kas tegemist oli esmase juhiloaga või ei.
 

Küsimus: Kas driftimine tavaliikluses on ebaseaduslik?23.09.2014

Tekkis siis selline küsimus, et kas liikluses driftimine e. tagaveolise autoga külg ees liikumine on kuidagi ebaseaduslik? Kas selle eest saab karistada ja kui saab siis mis paragrahv alusel?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Otseselt ei ole driftimine liikluses keelatud. Küll võivad sellisele tegevusele liikluses rakenduda kaudsed keelud. Näiteks sätestab LS § 14 lg 2, et iga liikleja peab olema liikluses hoolikas ja ettevaatlik ning tagama liikluse sujuvuse, et vältida ohtu ja kahju tekitamist. Sama paragrahvi lõige 7 ütleb, et keegi ei tohi oma tegevusega või tegevusetusega ohustada või takistada liiklust. LS § 16 lg 1 kohaselt peab liikleja olema viisakas ja arvestama teiste liiklejatega ning oma käitumises hoiduma kõigest, mis võib takistada liiklust, ohustada või kahjustada inimesi, vara või keskkonda.

Kui driftimine võib kaasa tuua ülalnimetatud kohustuste rikkumise, siis pole välistatud ka juhti väärteovastutusele võtmine LS § 242 alusel. Võimalik väärteokoosseis tuvastatakse faktiliste asjaolude alusel ja kogutud tõendite pinnalt.
 

Küsimus: Mis karistus ootab, kui esmaste lubadega jäin joobes vahele, mõõdeti 0.78?22.09.2014

Tere.
Ma olen esmase juhiloaga juht ja ma jäin politseile vahele joobes juhtimisega. 0.78 mõõdeti mul miskit jaoskonnas. Ja nad ütlesid, et 0.1 rohkem kui vaja. Mis nad sellega öelda tahtsid? Ja mis võidakse mulle karistuseks määrata? Lubadest ilma arest? Viimase 4 aasta sees mul pole olnud rikkumisi.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui ühe liitri väljahingatava õhu alkoholisisaldus on 0,75 mg ja rohkem, loetakse juht alkoholijoobes olevaks. Kuni selle koguseni on tegemist üldjuhul väärteoga. 0,75 mg/l ja suurem kogus tähendab, et tegemist on kuriteoga, millele järgneb kriminaalvastutus. Arvestades mõõtevahendi mõõteviga, mis lahutatakse mõõteseadme näidust maha juhi kasuks, võis Teie näit nn kriminaalse piiri ületada 0,1 ühiku võrra - seda võisid ametnikud Teile öeldud lausega silmas pidada.

Karistusseadustiku § 424 näeb mootorsõiduki juhtimise eest joobeseisundis ette rahalise karistuse või vangistuse kuni 3 aastat. Samuti võib ära võtta mootorsõiduki juhtimise õiguse kuni 3 aastaks. Milline saab olema konkreetne karistus Teile, sõltub süüteo asjaoludest, tõenditest ja valitavast kaitsetaktikast.
 

Küsimus: Kas erafirma võib nõuda leppetrahvi ühistu haljasalal parkimise eest?22.09.2014

Kas erafirma võib nõuda leppetrahvi haljasalal parkimise eest? Nimelt parkis mu naine kahe korteriühistu haljasalale, alale sissesõidul on kaks liiklusmärki: „Õueala” ja „Peatumiskeelu ala” täpsustava kirjaga ainult KÜ kirjalikul loal, märgi „Peatumiskeelu ala lõpp” üldse ei ole. Lisaks pandud väike kollane märk evakuaatori joonisega. Õueala ei ole märgistatud/kohendatud parklaks, on olemas mõned äärekivid muru peal, märgistusjooned üldse puuduvad. Järgmine päev avastasin leppetrahvi kviitungi firma ... OÜ poolt, ehk sellest firmast ja et nemad organiseerivad järelvalvet sain teada alles kviitungilt, lepingu tingimusi nägin esimest korda ka trahvikviitungi peal. Mina ei ole autoomanik. Võtsin sõbra auto kasutamiseks?
Nüüd on küsimused:
1) Kas seda ala võib mõista parklaks?
2) Kas sellel firmal peab olema infotahvel lepingutingimustega, võib piisab liiklusmärgist „Peatumiskeelu ala” täpsustava kirjaga ainult KÜ kirjalikul loal?
3) Kas selline nö "leping", mis on kirjeldatud trahvikviitungil, on korrektne ja õiglane?
4) Kas neil on õigus määrata mulle leppetrahvi?
5) Kas sellel firmal või siis inkassofirmal on õigus saada minu isiklikud andmed (aadress, telefoninumber jne) ARK-st?
6) Kuidas nad saavad tõestada, kas roolis oli minu naine, mina või auto omanik?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Leppetrahvi saab küsida lepinguliste kohustuste rikkumise eest, kui selline trahv oli lepingus kokku lepitud. Käesoleval juhul saaks tegemist olla parkimislepingu tingimuste rikkumisega ning leppetrahvi kohaldamise võimalus peaks olema tingimustes kirjas. Tingimused peavad olema parkimist alustavale juhile e. lepingu teisele poolele tehtud mõistlikult nähtavaks. Lepingutingimuste tutvustamine alles leppetrahvi vormil ei ole korrektne. Lepingu teise poole isiku tõendamine on nõuet esitava poole kohustus e. juhi isikut, kui lepingu teist poolt, peab suutma tõendada leppetrahvi nõudja.
 

Küsimus: Kas vastab tõele, et on võimalik teha juhilube töölkäimiseks, mis kehtivad kella 7.00-19.00?18.09.2014

Tere,
Ei tea kas vastab tõele, aga olen kuulnud, et on võimalik teha juhilube töölkäimiseks, mis kehtivad kella 7.00-19.00. Seda siis inimesel, kellel juhilubade tegemise keeld peal, tasumata trahvi tõttu. Kas vastab tõele, et selline võimalus on olemas?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ei ole ise küll sellisest võimalusest kuulnud. Kehtiv liiklusseadus sellist võimalust ette ei näe.
 

Küsimus: Millised tuled on autol "päevatuled", seaduses on selgitus ebaselge?18.09.2014

On tekkinud mõningane segadus, mis on konkreetselt auto päevatuled? Vanematel autodel olen täheldanud parktulesid, lähitulesid, kaugtulesid ja udutulesid. Kas päevatuled on mõne nende tulede sünonüüm või kuuluvad sinna alla mitmed erinevad tuled? Samas olen aru saanud, et uuematel autodel lülituvad päevatuled sisse kohe auto käivitamisel. Seega oleks tegemist justkui parktuledega või on parktuled ajapikku ümber nimetatud päevatudeleks? Riigi Teatajas on mõiste selge lahti seletamise asemel üsna hägune ja mitmeti mõistetav jutt.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Päevatulelatern on latern, mille tuli märgistab päeval liikuvat mootorsõidukit eest (Daytime running lamp). Päevatulelatern peab kandma tähistust RL ja olema märgistatud tähisega "E". Päevatulelatern võib olla ühitatud ka teiste eesmiste laternatega. Näiteks on tänapäeval sagedalt kasutatavad LED tuled päevatulelaternateks, kui nad on vastavalt tähistatud.
 

Küsimus: Mis võib olla karistus kui algaja juht jääb 1,89 promilliga vahele?12.09.2014

Jäin juulis autoga purjus peaga vahele, ekspertiis tuvastas minul 1,89 promillise joobe, mis näeb karistuseks sellise teo eest ette, kuigi praegu veel algajajuht ka? Kas võetakse juhtimisõigus minult ära.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

1,89 promillise alkoholisisalduse korral veres on tegemist KarS § 424 kohase kuriteoga, mille eest seadus näeb ette rahalise karistuse või vangistuse kuni kolme aastani. Lisaks võib lisakaristusena ära võtta mootorsõiduki juhtimise õiguse kuni 3 aastaks. Milline saab olema konkreetne karistus Teile, sõltub teo tehioludest, valitavast menetlusliigist ja veel mitmest asjaolust. Esmase juhiloa omanikuna, kui Teilt võetakse ära ka mootorsõiduki juhtimise õigus, tunnistatakse teie esmane juhiluba kehtetuks ja uut esmast juhiluba saate te taotleda peale järelkoolituse läbimist ning liiklusteooria- ja sõidueksami edukat läbimist.
 

Küsimus: Kuidas saan teada, kas ma saan taotleda esmaseid juhilube (aastate tagant jäi asjajamine pooleli ja sain ka vahepeal trahvi)?11.09.2014

Selline küsimus siis, et sai 10a tagasi tehtud autokooli paberid ja ka korra ark-s, aga sealt ei saanud läbi ja siis jäi asi soiku, kuna sai liiklust rikutud ja pandi keeld peale paariks aastaks. Ilmselt ei ole kõik rahalised kohustused ka tänaseks päevaks makstud, kuidas siis saada teada või kust kohast, kas on hetkel võimalus minna ARK-sse lube taotlema või ei.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Vastates esitatud küsimusele, siis kõige asjakohasem on eksamite võimalust uurida Liiklusregistri büroost ja rahaliste võlgnevuste olemasolu sealt, kus Te arvate, et need on tekkinud.

Kui Teil ei ole kehtivaid karistusi liiklusseaduse § 106 lg-s 1 nimetatud süütegude eest, siis ei ole Teil takistusi juhtimisõiguse taotlemisel.
 

Küsimus: Kas tasub maksta uus trahv enne lubade vahetust või mitte?08.09.2014

Tere,
Sain eelmise aasta sügisel 2. septembril trahvi ning tänu sellele pidin kevadel 2 aastat lubade möödumisest täislubade väljavahetamiseks sooritama teooriaeksami. Kuna olin suvel välismaal jäi teooriaeksam sooritamata ja load aegusid. Nüüd selle kuu alguses võeti mind uuesti kinni ja kuna minu load olid aegunud siis määrati mulle kiirmenetlusega rahatrahv. Ma usun, et ma võiksin selle küsimusega ka ARK-i pöörduda, kuid loodan ka siit vastust saada probleemile. Käisin ARK-is ja mulle öeldi, et eelmisel aastal 2. septembril saadud trahv hakkas kehtima alles 19. septembril. Ma ei ole kindel, kuid järeldan seda, et trahv hakkab kehtima alles sellest kuupäevast, millal trahv makstud saab. Ja ARK-is öeldi niiviisi, et kui sa tuled 20-dal tagasi, saan oma load ilma teooriaeksamita välja vahetada. Nüüd on aga uus trahv all. Politsei andmebaasis on see olemas, aga ARK-is mitte. Kas võib olla nii, et kui ma ei maksa ennem 20-dat septembrit trahvi ära, siis saan ma ikka ilma teooria eksamita load välja vahetada, kuna see trahv ei tohiks sel juhul ju nende andmebaasi jõuda?

Lugupidamisega

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Karistusandmed väärteoasjas määratud või mõistetud rahatrahvi kohta kantakse karistusregistri arhiivi, kui karistuse ärakandmisest e. trahvi tasumisest on möödunud 1 aasta. Seega on karistusandmete kustutamise tähtaja järgimisel oluline mitte trahvi määramise ega ka jõustumise aeg, vaid trahvi tasumise aeg.

Kui esmase juhiloa omajal on liiklusnõuete rikkumise eest kehtiv karistus, väljastatakse talle juhiluba pärast liiklusteooria eksami edukat sooritamist.

Kui nüüd eksam on jäänud sooritamata ja esmane juhiluba kaotas vahepeal kehtivuse ning esmase juhiloa vahetamise soovi ajaks on varasem karistus karistusregistrist kustutatud, saab esmase juhiloa juhiloa vastu vahetada ilma eksamita.

Teine lugu on, kui esmase juhiloa omanikul on karistusregistrisse lisandunud uus karistus. Sellisel juhul saab esmase juhiloa juhiloa vastu vahetada peale edukat liiklusteooria eksami sooritamist.

Samas, kui karistus on saadud "värskelt" ja see ei ole veel jõustunud, võib kaaluda karistusotsuse jõustumise "edasilükkamist" kuniks juhiluba vahetatud, kuna karistusregistrisse kantakse vaid jõustunud karistus.
 

Küsimus: Kes kontrollib, et ostukeskuste lapsekärudega autodele mõeldud parkimiskohti ei kasutaks teised nahhaalid?08.09.2014

Kaupluste/ostukeskuste ees on lapsekärudega autodele parkimiskohad. Tegu on uut tüüpi parkimisprobleemiga. Sinna pargitakse, kui on suvalise suurusega laps autos. Illustreeriv juurdelisatud pilt on eile, Järve keskuse ees, kus escaladest ronis välja 30-ndates naine koos 6-8 aasta vanuste poistega.
Huvitab mind, kes seda kontrollib?
Mis seda reguleerib?
Kas kedagi, peale kärudega lastevanemate (ja teiste autojuhtide, kelle külg muidu parklas ära kriibitakse uksega), ka huvitab antud teema?
Kuidas käituda või kellele teatada?
Tõesti, mõistavad vist kõik poodide juures parkijad probleemi kõige paremini. Parkimiskohad on keskmiselt kitsad. Lapse turvahälli välja võtmiseks autost tuleb uks pärani saada... pahatihti vastu teist autot (kogematta või mõni ka meelega). Värvikahjustused, kriimud, mõlgid ... Kellele seda vaja?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusjärelevalvet teostab politsei ning parkimisküsimustes ka kohalik omavalitsus. Kui Teie poolt kirjeldatud olukorra puhul on tegemist parkimiskorda sätestavate liikluskorraldusvahendite nõuete rikkumisega, on võimalik vastavasisulise süüteoteatega pöörduda ülalmärgitud asutuste poole. Teate saanud asutus peab võtma seisukoha siis süüteomenetluse alustamise vajaduse ja põhjendatuse osas.

Samuti selleks, et tagada konkreetsele sihtgrupile ettenähtud parkimiskoha kasutamine sihtgrupi poolt ja välistada muude isikute parkimine neile kohtadele, saab ehk paljugi ära teha ka vastava parkimiskorralduse kehtestanud teeomanik. Iseküsimus on, kas ja kui palju teeomanik soovib sellesse täiendavaid ressursse panustada.