Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas saan Maanteeametisse eksamile minna, kui mul on kehtiv karistus LS §25 lg3 rikkumise eest?10.12.2014

Kas saan Maanteeametisse eksamile minna, kui mul on kehtiv karistus LS §25 lg3 rikkumise eest? LS §106 ütleb, et karistatust ei tohi olla §-s 201, 223, 224, 226, § 227 lõigetes 2–4, §-s 234, 236 või 237 sätestatud väärteo eest.
Kuskohas selline karistus võib takistuseks tulla (ka väljapool liiklust)?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 25 lg 3 sätestab jalakäija kohustused reguleeritava ristmiku või ülekäiguraja ületamisel. Karistused eelnimetatud kohustuste rikkumise korral näeb ette LS § 259. Kuna LS § 259 ei sisaldu LS § 106 lg-s 1 esitatud paragrahvide loetelus, ei piira ühekordne karistus LS § 259 järgi juhtimisõiguse taotlemist ega selle andmist.
 

Küsimus: Kas ma võin sõita/töötada T masinatega?08.12.2014

Tere! Oman BE CE juhiluba. Kas ma võin juhtida ja töötada ka T masinaga? Mis piirangud selles osas on?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

B-, C-, D- või C1- või D1 kategooria mootorsõiduki juthimisõigus lubab juhtida T-kategooria mootorsõidukit ja masinrongi, mille täismass ei ületa 8 000 kg.
BE-, C-, D või C1 või D1 kategooria juhtimisõigus võimaldab juhtida T-kategooria mootorsõidukit ja masinrongi, mille täismass ei ületa 18 000 kg. Samuti võib sellist T-kategooria sõidukit või masinrongi juhtida isik, kellele on väljastatud B-kategooria juhtimisõigus enne 01.07.2011.a.
CE kategooria juhtimisõigus lubab juhtida T-kategooria mootorsõidukit ja masinrongi piiranguteta.
 

Küsimus: Kas kõrvalteelt peateele pööramist saab lugeda kui pikivahe äravõtmist teise sõidukijuhi tegevuse tõttu?08.12.2014

Juhtisin mootorsõidukit peateel.
Kõrvalteelt "anna teed" märgi alt pööras peateele teine sõiduk, tegi parempöörde. Tal oli üsna piiratud nähtavus nurga peal asuva heki tõttu. Arvatavasti nägi ta minu sõidukit (peateel liikuvat) alles ca 40m kauguselt.
Mina nägin teda ca 40m kauguselt, vähendasin sõidukiirust 50km/h pealt 40km/h peale.
Koheselt peale parempööret peateele tegi sõiduk uue parempöörde, kaldudes selleks vastassuunda ja siis 90" nurga all sooritas manöövri paremale, suunamärguanne manöövriga samal hetkel (manööver suunaga paremal asuvasse hoovi vahetult peale ristmiku).
Mina tegin äkkpidurduse koheselt kui nägin, et sõiduk teeb manöövrit paremale.
Toimus kokkupõrge: minu auto oli sõidurajal sirges asendid,
tema auto oli sõidurajal risti (üle sõiduraja). Kahjustused: minu sõidukil juhipoolne esimene nurk, tema sõidukil tagumisest rattast tahapoole jääv külgmine osa.
Kõik toimus 2-3 sekundi jooksul.
Küsimus: kas kõrvalteelt peateele pööramist ja vahetult peale seda kirjeldatud manöövri sooritamist saab lugeda kui pikivahe äravõtmist teise sõidukijuhi tegevuse tõttu?
Kes võiks olla juhtunus/süüs vastutav pool?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusõnnetuse süülisuse ja vastutuse küsimuse lahendamine pelgalt Teie poolt esitatud kirjelduse põhjal ei ole paraku võimalik. Selleks, et esitatud küsimusele vastata, võib vajalikuks osutuda nii sündmuskohaga kui ka asjas olemasolvate tõenditega tutvumine. Iga õnnetus on ühekordne juhtum ja selliseid tüüpkaasuseid on küllaltki vähe. Teie juhtum ei tundu olevat tüüpkaasuste hulgast. Seetõttu jääb Teie küsimusele ka ühene vastus andmata.

Kirjeldatud liiklussituatsiooni analüüsimusel tuleb tähelepanu pöörata nii manöövrit sooritanud juhi tegevusele ja võimalikele minetustele tema poolt kui ka Teie enda käitumisele. Viimast just olukorras, kus kõrvalteelt lähtunud oht võis olla Teile etteaimatav. Kas see oht oli objektiivselt etteaimatav ja kas Teie tegevus selles olukorras oli objektiivselt õige (näiteks ei pruukinud kiiruse vähendamine 50-lt 40-le olla ohu vältimiseks piisav), tuleb välja selgitada tõendite analüüsimise ja hindamise teel.

Üldjuhul peab sõidueesõigusega teele sõitev juht arvestama, et tal on kohustus anda sõidueesõigusega liikuvale juhile teed. Samuti tuleb parempööre sooritada sõidutee vastava ääre lähedalt ning kui see ei ole võimalik, siis peab manöövri sooritaja tagama ohutuse teistele liiklejatele. Teiste liiklejate vastutus aga ei pruugi olla välistatud juhul, kui eesliikuja ohtlikust manöövrist lähtuv oht oli välditav, kuid teine juht ei võtnud tarvitusele asjakohaseid meetmeid ohu õigeaegseks vältimiseks. Nagu eelnevalt märkisin, on nendele küsimustele vastamiseks tarvis analüüsida olemasolevaid tõendeid ja seejärel on võimalik asuda seisukohale, kes on vastutav ja kas vastutust on üldse võimalik üheselt määratleda.
 

Küsimus: Kui auto on parkimistrahvi saanud asukohas mitu päeva, kas siis on trahv tehakse ühe või mitme päeva eest?04.12.2014

Millise perioodi eest ma trahv tehakse? Näide: Kui auto on parkimistrahvi saanud asukohas mitu päeva, kas siis on õigus trahvi teha iga päeva eest eraldi või ainult esimesel päeval? Jutt käib AS Ühisteenuste väljatatavate parkimistrahvide kohta.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Esmalt märgin, et nn "parkimistrahve" on mitmeid: nii käsitletakse rahvakeeles parkimistrahvina avalikul tasulisel parkimisalal parkimismaksu maksmata jätmise eest tehtavaid viivistasu otsuseid, eraõiguslikes parklates tehtavaid leppetrahve kui ka parkimisnõuete rikkumise korral tehtavaid trahviotsuseid kirjalikus hoiatamismenetluses (hoiatustrahv). Ühisteenused AS menetleb minule teadaolevalt nii viivistasu otsustega seotud nõudeid kui ka leppetrahvidega seotud nõudeid. Kuna küsimusest ei selgu, millise nn parkimistrahviga on tegemist, püüan vastata mõlema parkimistrahvi osas, mis võivad olla väljastatud Ühisteenuste AS-i poolt.

Viivistasu otsus:
Liiklusseaduse § 188 lg 7 annab võimaluse juhul, kui sõidukit ei ole 24 h jooksul tasulise parkimise alalt eemaldatud (või alustatud parkimistasu maksmist), teha uus viivistasu otsus. Seega võib iga 24 h tagant lisanduda uus viivistasu otsus, kui sõiduki suhtes ei ole alustatud parkimistasu maksmist või kui sõidukit ei ole tasulise parkimise alalt eemaldatud.

Leppetrahv:
Leppetrahv on kahe või enama lepingupoole kokkulepe sanktsioonide kohaldamise kohta lepinguliste kohustuste rikkumise juhtudeks. Seega eeldab leppetrahv konkreetselt tuvastatavate poolte vahelise kokkuleppe olemasolu. Klassikaliste nn parkimislepingute puhul on üheks lepingupooleks sõiduki parkinud juht (parkimisõiguse kasutaja) ja teiselt poolt kas maaomanik või viimase volituse alusel tegelev parkimiskorraldaja parkimisõiguse andjana. Poolte õigused ja kohustused kehtestatakse parkimislepingus. Üldjuhul on need lepingutingimused rohkem või vähem juhile nähtavaks tehtud konkreetses parklas ning parkimisleping loetakse sõlmituks sõiduki parkimise alustamisest. Asjaolu, kas parkimisõiguse andjal on õigus parkimistingimuste (lepingu) rikkumise korral määrata leppetrahv ühekordselt või korduvalt, peab tulenema poolte kokkuleppest e. lepingu tingimustest. Väljapool poolte kokkulepet leppetrahvi, sh korduva leppetrahvi määramine ei ole lubatav.

Leppetrahvi nõuete käsitlemisel tuleb aga arvestada, et nõuet esitav pool peab suutma tõendada, kes on temaga lepingu sõlminud isik. Leppetrahvi nõuet ei saa esitada isiku vastu, kes ei ole vastavat lepingut sõlminud. Näiteks on problemaatiline leppetrahvi nõude esitamine sõiduki omaniku vastu, kes ei ole olnud sõidukit parkinud isikuks e. sõiduki juhiks.
 

Küsimus: Kas kombineeritud liiklusjärelevalve kiirusmõõteseadme kasutamise protokollis peab olema märgitud kaugus? 03.12.2014

Tere! Asi selline. Mind peeti kinni "liiklustalgutel" kiiruse ületamise eest. Eriti vaielda ei ole, võisin küll sõita selle kiirusega, mis minule öeldi, kuid ainult öeldi! Peeti mind kinni 500 meetrit peale mõõdetavast autost teine politseipatrull, tehti väärteoprotokoll, mind näiduga ja kiirusmõõteseadme kasutamise protokolliga ei tutvustatud, sain need materjalid hiljem (nädala pärast) kätte!
Nüüd siis küsimus, uurides materjali, leidsin, et kombineeritud liiklusjärelevalve kiirusmõõteseadme kasutamise protokollil puudub kaugus meetrites politsei mõõdetavast autost, minu autoni, kas peab olemas see seal märgitud või ei (mõõdeti Ultra lightiga, mis näitab kaugust meetrites)?
Ja teine küsimus, politsei üheks tõendusmaterjaliks on videosalvestus minu kiiruseületamisest, sain selle kätte ja nägin seda, kuid tunnistaja ülekuulamise protokollis, lahtris-Protokolli lisad - ei ole mingit märget, ei millega salvestatud, mitte ka mille peale on materjal salvestatud, kuigi oma ütlustes politseiametnik on kirjutanud, et mõõtis Sony kaameraga ja väärteoprotokollis on ka märge, et mõõdetud videokaameraga, kas saab siis seda videot rakendada tõendusmaterjalina?

Ette tänades

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ühest vastust, kas kauguse puudumine mõjutab mõõtetulemuse usaldusväärsust, ei saa väärteo asjaolusid puudutavat infot omamata öelda. Mõõtemetoodika ei nõua otsesõnu sõiduki kauguse fikseerimist. Fikseerida tuleb mõõdetava sõiduki asukoht teel, kuid eelnimetatu ei tähenda vältimatult kaugust mõõtjast. Seega asjaolu, kas mõõtekauguse fikseerimata jätmine võib mõjutada mõõtetulemuse usaldusväärsust, on pigem faktiküsimus, mis tuleb tuvastada koosmõjus muude tõenditega.

Samuti ei ei ole salvestusvahendi nime ja mudeli fikseerimata jätmine käsitletav vältimatu veana, mis tooks kaasa salvestise tõendikõlbmatuse. Taas taandub küsimus sellest faktide ja muude tõendite koosmõjus hindamisele.
 

Küsimus: Kuidas tuleks Alcoscan'i promillid umber arvutada, et saada teada kui palju on tegelikult joove?26.11.2014

Tere
alkomeeter alcoscan vrs politsei alkomeeter.
Internetis on erinevaid arvamusi mainitud kahe aparaadi kohta. Politsei aparaat näitab mg/l kohta aga alcoscan promille. Kuidas tuleks Alcoscanni promillid umber arvutada, et saada teada kui palju on tegelikult joove?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Alkomeeter mõõdab ja analüüsib alkoholisisaldust isiku väljahingatavas õhus e. annab tulemuse, mitu milligrammi absoluutaalkoholi sisaldub väljahingatava õhu ühes liitris (mg/l). Promillid tähistavad absoluutalkoholi kogust milligrammides ühes grammis veres (mg/g). Vere alkoholisisaldust mõõdetakse isikult võetud vereproovist. Mg/l ja mg/g suhe on ca 1:2,1 e. näiteks 1,0 mg/l = 2,1 mg/g (promilli). Tänu suhtarvule on paljusid alkomeetreid võimalik seadistada mõõtetulemust kuvama nii mg/l kui ka promillides. Samas väljahingatavale õhule töötavad alkomeetrid mõõdavad alkoholikontsentratsiooni siiski ainult õhust mitte verest.
 

Küsimus: Kas invakaardiga tohib parkida eraparkla kõnniteel?18.11.2014

Tere, olen laps-invaliidi ema ja sain trahvi CityPargilt Mustamäe lastehaigla juures. Seal käivad suuremahulised tööd parkimisplatsi korrastamiseks ja ise parkla on praegu kinni pandud. Enne parkimisplatsi olemas CityParki tsooni märgistav märk. Kuna parkla oli kinni ja muid kohti sellel poolel polnud, panin ma auto kõnniteele, jättes jälakäijatele üle 1,5 meetri riba. Panin ka invakaardi armatuurilauale ja läksime lapsega arsti juurde, tagasi naastes leidsin aga trahvikviitungi kojamehe all selgitusega, et trahvitud olen "parkimise selleks mitteettenähtud kohal" eest. Kuigi Liiklusseaduse par.68 l.3 p.1 selgesõnaliselt lubab invakaardiga parkida kõnniteel. CityPark vastas mulle, et nendel on eraparkla ja oma seadused... Kusjuures mõni aeg tagasi olin küsinud CityParki töötaja käest, et kus kohta saab auto panna kui kõik invakohad on täis ja ta näitas mulle just seda sama kohta parkimiseks. Kas ongi nii et CityPark, kes ei ole selle maa tegelik omanik, võib sülitada EV seadusele ja ajada oma juttu?. CityPark tingimustes on kirjas : "2.Parkida ja liigelda tohib ainult vastavalt paigaldatud liikluskorraldusvahenditele (viidad, teemärgistus, liiklusmärgid) ja/või parklaoperaatori juhistele. KEELATUD on peatuda või parkida kohtades, mis on tähistatud vastavate keelavate liikluskorraldusvahenditega."
Selle juures ei ole kuskil kirjas et kõnniteel ei tohi parkida, ka invakaardiga - ehk sellel juhul siin eeldatakse et kehtib EV Liiklusseadus, mis keelab kõnniteel parkimist? kuidas siis, et vastupidi ta ei kehti?
Kas on mul õigus olnud või mitte?
Tänan!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liikumispuudega juhi, samuti liikumispuudega või pimedat inimest teenindava sõiduki juhile kehtivad parkimise osas erisätted. Nii võib eelnimetatud isik või sõiduki juht parkida oma sõiduki ka parkimist või peatumist keelava liiklusmärgi mõjupiirkonnas eeldusel, et sõiduk on pargitud täielikult kõnniteele ja kõnniteele on sõiduteest kaugemale jääval osal jäetud jalakäijate tarvis 1,5 m laiune käiguriba. Eelnimetatud õigus ei kehti siiski juhul, kui teelõik on tähistatud peatumise keelujoonega.

Hindamaks, kas Teile tehtud trahv on õiguspärane või mitte, on tarvis tutvuda ka sündmuskohal kehtinud liikluskorraldusega. Kui siiski peatumist keelav teemärgis puudus, võib väita, et Teie sõiduk oli pargitud õiguspäraselt.

Parklaoperaatori väide "oma seaduste" kohta puudutas ilmselt parkimisalal kehtestatud parkimistingimusi. Samas ei vabasta parkimistingimuste kehtestamine teeomanikku kohustusest korraldada parkimine ja liiklus LS §des 6 ja 186 nimetatud viisil liikluskorraldusvahenditega. Kui teeomanik sooviks on puudega juhi kõnniteel parkimine välistada, tuleb teelõigule kanda peatumist keelav teemärgistus.
 

Küsimus: Kas parkimise ja peatumise keelumärgi taga tohib parkida laiale kõnniteele, kui see ei sega jalakäijaid?14.11.2014

http://www.liiklus.ee/components/Fck/userfiles/mrkl6[1][1](1).gif
märk 361
Tean, et selle märgi taha parkida või peatuda ei tohi, märgist tahapoole kuni esimese ristmikuni.
Küsimus on, et kas see kehtib ka juhul, kui auto ei pargita teele vaid jalakäijate teele mis on piisavalt lai ja ei sega nii jalakäijat?
Eile sai sõber trahvi selle eest (muideks 1 kuu jooksul ei tehtud seda ja nüüd tehti), kas on õigus seda trahvi teha. Trahvil seisis § 21 sõiduki peatumis-parkimiskeeld. Seal pole punkti, mis seda trahvi õigustaks.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ma ei saa kahjuks kommenteerida trahviotsust, mida ma ei ole näinud. Samas sätestab LS § 20 lg 4 p 3, et kõnniteel võib mootorsõidukit parkida vaid seal, kus seda lubab asjakohane liikluskorraldusvahend või. Sõiduki võib kõnniteel peatada veose laadimiseks.

Samuti märgin, et liiklusmärk kehtib sellel teepoolel, kuhu see on pandud. Tee koosseisu kuulub ka nii sõidutee kui ka kõnnitee või jalgtee (jalakäijate liiklemiseks ettenähtud ala). Seega sõltuvalt teeala laiusest, ei pruugi LM 361 külgsuunaline mõjupiirkond lõppeda sõiduteega.
 

Küsimus: Kuidas saab auto passis kirjas olev omanik kaitsta ennast kasutaja poolt põhjustatud autoavarii kahjude maksmise eest?14.11.2014

Olen passis autoomanikuna kirjas, kuid autot kasutab minu eksmees ja ise pole juba aastaid selle autoga praktilises elus seotud. Auto passis on mu eksmees vastutav kasutaja. Eksmees koos teise asjaosalisega tegid purjus peaga selle autoga avarii. Kindlustus nõudis nendelt kahjurahade maksmist. Kuna süüdlane pole midagi maksnud, siis nõutakse seda raha minult ja kindlustus andis mind inkassosse, et ma selle raha neile ära maksaksin. Kuidas ma saaksin ennast selle eest kaitsta, et ma ei peaks seda summat maksma?
Tänud.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kuni 01.10.2014.a kehtinud liikluskindlustuse seaduse kohaselt võis kindlustusandja esitada tagasinõude sõiduki valdaja vastu, kes juhtis sõidukit olles alkoholi mõju all. Sõiduki valdajaks tuleb lugeda eelkõige selle juhti e. isikut, kelle tegeliku võimu all sõiduk oli. Varemkehtinud LkindlS § 48 lg 2 p 2 kohaselt nimetabki seadus regressinõude subjektina sõidukit juhtinud valdajat. Seega sai varasema seaduse alusel alkoholi mõju all põhjustatud liiklusõnnetuse korral tagasinõude esitada üksnes sõidukit juthinud isiku vastu.

Ka kehtiv liikluskindlustuse seadus (kehtib alates 01.10.2014) võimaldab tagasinõuet esitada üksnes juhi vastu.

Sõiduki omaniku vastu Teie poolt kirjeldatud asjaoludel ei näe tagasinõudeõigust ette kumbki seadus.
 

Küsimus: Kas 0,5 promilli joobes juhtimise eest on õigus karistada rikkujat nii rahaliselt kui ka lubadest ilmajätmisega?11.11.2014

Kas 0,5 promilli joobes juhtimise eest on õigus karistada rikkujat nii rahaliselt kui ka lubadest ilmajätmisega? Kas ühe rikkumise eest võib karistada kaks korda? Eelnevalt sellist rikkumist ei ole olnud.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Seadus võimaldab sellise rikkumise eest kohaldada nii põhikaristust kui ka lisakaristust (viimane lisaks põhikaristusele). Mootorsõiduki juhtimise õiguse äravõtmist saab sellise rikkumise eest kohaldada nii põhi- kui ka lisakaristusena. Lisakaristuse kohaldamine ei ole käsitletav ühe teo eest kahekordse karistamisena.
Karistuse liigi ja määra otsustab karistuse määraja vastavalt isiku süü suurusele, kergendavatele ja/või raskendavatele asjaoludele ning võimalusele mõjutada süüdlast edaspidi hoiduma uute süütegude toimepanemisest. Samuti tuleb arvestada õiguskorra kaitsmise huvidega.
Kui isikut ei ole varem karistatud (karistatus puudub), siis ei pruugi lisakaristuse kohaldamine olla igakordselt põhjendatud. Lõpliku hinnangu lisakaristuse vajalikkuse osas saab anda siiski peale teo asjaolude, samuti isikut iseloomustavate andmete analüüsimist.
Kui kohtuväline menetleja siiski määrab põhi- või lisakaristusena juhtimisõiguse äravõtmise (milline on hetkel küllaltki levinud praktika politseis), võib kohtuvälise menetleja otsusele esitada kaebuse maakohtule ning taotleda kohtult karistuse muutmist.
Kaebust lahendades hindab kohus siis kohtuvälise menetleja otsuse põhjendatust ja asjakohasust.