Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas kiirendusrada on ikkagi kiirendusrada või on ta kiirendus- ja järsu pidurduserada?09.01.2015

Kas kiirendusrada on ikkagi kiirendusrada või on ta kiirendus- ja järsu pidurduserada?
Seadus ütleb (või siis saan mina nii aru ainult), et peaksin kiirendusrajalt väljudes andma teed.
Situatsioon oli mul järgmine, sain hoo sisse ja liikusin liiklusvooluga kaasa, pigem isegi natuke kiiremini. Suund oli sees ja olin valmis ümberreastumiseks (olin tagumise auto suhtes eespool). Kiirendusrada hakkas otsa saama ja ma sujuvalt hakkasin ümberreastuma - see mats aga kukkus tuututama, ma ei teinud sellest välja, sest ilmselge oli see, et ta meelega ei tahtnud vahele lasta, isegi ei hoidnud eesliikuvaga pikivahet ning olin kindel, et ta peab lähtuma parema käe reeglist (paremalt lähenev auto kiirendusrajalt).
Autokoolist jäi ka selline asi meelde, et kiirendusrajal olijat ei tohi segada. Nüüd muidugi koju jõudes tahtsin enda eesõiguses veenduda ja selgus, et kui seadust loen, saan ma aru, et hoopis temal oli eesõigus.
Seega tekkiski küsimus, kiirendusrada - kas tõesti täiesti kasutu ja pigem ohtlik teelõik?
Kiirendusraja mõiste hetkel jääb mulle väga absurdseks, milleks neid üldse siis vaja on, pangu lihtsalt ristmikule "anna teed" märk ja kõik.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kiirendusrajal liikumise regulatsioon ei ole võrreldes kuni 01.07.2011.a kehtinud liikluseeskirjaga märkimisväärselt muutunud. Nii siis kui ka nüüd peab kiirendurajalt põhiridadele suunduv juht andma põhirajal sõitjatele teed. Tee andmise kohustuse täitmisel peab juht muuhulgas arvestama ka LS § 50 lg-s 3 sätestatud kiiruse valiku nõuetega e. sõidukiirus tuleb valida selline, mis vastab kujunevale olukorrale.

Kuigi põhirajal liikuva sõiduki juhi küsimuses kirjeldatud viisil käitumine võib ajada hinge täis ja tunduda mühaklik (ja teinekord võib olla ongi teadlikult mühaklik), ei pea sõidueesõigust omav juht printsiibis oma liikumiskiirust muutma. Vastasel juhul ei oleks tegemist LS § 2 p-s 1 kohase tee andmise nõude täitmisega. Seega viisi, kuidas tee andmise nõuet täita nii, et see oleks ohutu teistele ja iseendale, peab valima tee andmise kohustust omav juht.

Küsimuses kirjeldatud liiklussituatsioonini võib viia ka mitme asjaolu üheaegne esinemine - lühike kiirendusrada, mühaklik juht põhirajal ja ebaõigelt kalkuleeritud võimalus põhirajal liikuva liiklusvooluga ühinemiseks.

Küsimus sellest, kas kiirendusraja regulatsioon on ohtlik või mitte, samuti sellest, kas kiirendusrajad on Eestis mõistliku pikkusega või mitte, on pigem küsimus liiklusohutuspoliitika väljatöötajatele ning sellele küsimusele vastamine eeldab ilmselt ka põhjalikumat mõjuanalüüsi.
 

Küsimus: Kas liiklusmärk 384 e. "Parkimiskeelu ala" mõjuala ulatub sellelt teelt algavale kõrval-tupiktänavale?07.01.2015

Kas LM 384 e. "Parkimiskeelu ala" tähistab parkimiskeeldu ainult tänava alal, kuhu märk on paigaldatud või laieneb märgi mõjuala ka sellelt tänavalt alguse saavale ja teise tänavanimega kõrval-tupiktänavale? Tupiktänava lõpus asub eraparkla. Tupiktänavale ei ole paigaldatud ei parkmist lubavat ega keelavat liiklusmärki. Kas antud tupiktänaval võib parkida?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Mõjualamärkide idee seisneb selles, et märgi mõju alla kuuluvad kõik teed ja tänavad, mis jäävad teisele poole märki, olgu nad siis tupiktänavad või muud tänavad. Mõjuala märgi mõju lõpetab mõjuala lõpu märk 39. Mõjualamärgi puhul ei kehti põhimõte, et liiklusmärk kehtib vaid sellel teel ja sellel teepoolel, kuhu see on paigaldatud.

Kui aga mõnele mõjualasse suubuvale teele ei ole paigaldatud mõjualamärki ja juht on mõjualasse jõudmiseks kasutanud just seda teed, siis võib süüteokoosseis olla välistatud juhi teos süüteokoosseisu tunnuste puudumise tõttu.
 

Küsimus: Kui ma panen kortermaja juurde kuuluvale parkimiskohale auto reg nr või korteri numbri, kas see on seaduslik?22.12.2014

Tere,
Kui ma panen kortermaja juurde kuuluvale parkimiskohale (korterile notariaalselt kinnitatud parkimiskoht) auto reg nr või korteri numbri, kas see on seaduslik? Ja kas selline märgistus on piisav, et politsei saaks võõrale parkijale ka trahvi teha, või peab veel olema täiendavaid liiklusmärke, kooskõlastusi?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Parkimist korraldatakse liikluskorraldusvahendite abil, so siis liiklusmärkide ja teekattemärgistega. Karistust parkimisnõuete rikkumise eest saab määrata vaid juhul, kui isik on rikkunud seaduses sätestatud kohustust (keeldu) ja karistus sellise kohustuse/keelu rikkumise eest on seaduses ette nähtud. Pelgalt infotahvel, et parkimiskoht kuulub konkreetse numbriga sõiduki juurde, ei võimalda määrata karistust. Et nõuda teistelt juhtidelt liikluskorraldusvahendite nõuete järgimist, tuleb need liikluskorraldusvahendid esmalt paigaldada. Asjakohaseks liikluskorraldusvahendiks võiks olla peatumist keelava liiklusmärgi paigaldamine parkimiskoha juurde koos lisatahvliga lubatavate erandite kohta. Lisada võib ka teisaldamist tähistava lisatahvli.
 

Küsimus: Kas pidin saama mingisuguse teate, et mul on kiiruse ületamise tõttu juhtimisõigus ära võetud?22.12.2014

Tere
Ületasin kiirust ja võeti load ära kaheks kuuks, sain ka trahvi, kuna ei teadnud seda, et load ära võetud. Kas pidin saama mingisuguse teate näites koju?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Teateid ja otsuseid juhtimisõiguse äravõtmise kohta ei saadeta menetlusalusele isikule koju, välja arvatud juhul, kui ta on seda eraldi taotlenud. Menetlusalusele isikule allkirja vastu kätte antava väärteoprotokolli ärakirjal on info, millal on kohtuvälise menetleja otsus kohtuvälise menetleja juures menetlusalusele isikule kätte saadav. Otsust saab vaadata ka portaalis Eesti.ee. Kui isik ei lähe otsusele järgi, siis sellega kaasnevaid riske kannab menetlusalune isik ise. Päevast, mil otsus on menetlusalusele isikule kättesaadavaks tehtud, algab ka otsuse vaidlustamise tähtaeg ja sellest tulenevalt ka jõustumise tähtaja saabumine.
 

Küsimus: Kas autokooli sõidueksamil on nii õpilane kui õpetaja juhid või on õpilane eksamineeritav ja õpetaja eksamineerija?17.12.2014

Autokooli sõidueksamil juhtus õnnetus, tagurdasin vastu posti parkimise ajal. Auto sai kannatada. Kas autokooli sõidueksamil on mõlemad, nii õpilane kui õpetaja juhid või on õpilane eksamineeritav ja õpetaja eksamineerija? Kes peaks kahjud hüvitama seaduse järgi?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Eksamisõidu all peetakse LS § 110 mõttes sellist eksamisõitu, mille kohta on Maanteeameti poolt vormistatud sõidueksami kaart. Selline kaart vormistatakse peale liiklusteooriaeksami sooritamist. Koolieksamisõidu puhul ei vormistata Maanteeameti poolt sõidueksami kaarti.

Kahju hüvitamiseks on kohustatud kahju tekitaja (VÕS § 1043). Küsimuses esitatud juhtumi puhul võib arvata, et kahju sõidukile on tekitatud eelkõige juhi võimaliku juhtimisvea tõttu. Kuna sõiduõppe ajal loetakse juhiks nii õppijat kui ka õpetajat, võib siinkohal olla tegemist jagatud vastutusega (oma kohustuste täitmisel võisid eksida mõlemad juhid). Samas ei saa ma anda ammendavat vastust vastutuse jagunemise kohta konkreetses kaasuses, kuna sellise vastuse andmine eeldab juba juhtumi asjaolude analüüsi ning tõendite hindamist.
 

Küsimus: Kas eramaa omanik tohib oma maa peal juhtida autot alkoholi tarvitanuna?17.12.2014

Tere!
Oletame, et lugu selline:
Mul on oma heinamaa, mis seisab kasutult. Olles ära joonud kaks õlut, otsustan teha põllul autoga ühe tiiru. Kas politseil on õigus tulla minu maale ja mind karistada joobes sõiduki juhtimise eest?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Korrakaitseseaduse § 50 lg 1 p 3 kohaselt võib politsei või seaduses sätestatud juhul muu korrakaitseorgan siseneda valdaja nõusolekuta tema valduses olevale piiratud või tähistatud kinnisasjale, ehitisse, eluruumi või ruumi, sealhulgas avada uksi, väravaid ja kõrvaldada muid takistusi, kui see on vajalik seadusega või seaduse alusel kehtestatud nõuete täitmise tagamisel ohu ennetamiseks, väljaselgitamiseks või tõrjumiseks või korrarikkumise kõrvaldamiseks, ning selliste nõuete täitmise tagamine on valdusesse siseneva korrakaitseorgani pädevuses.

Liiklusjärelevalve teostamine on politsei pädevuses. LS § 1 lg 2' kohaselt laieneb mootorsõiduki joobeseisundis juhtimise keeld ka väljapoole teed, mistõttu on selline tegu keelatud ka põllul. Kui politseil on andmed, et Te seal põllul joobeseisundis ringi sõidate, on neil alus ja õigus siseneda ka Teie kinnisasjale ning Teie teo osas alustada süüteomenetlust, millele järgneb üldjuhul ka karistus.
 

Küsimus: Kas tõesti on olukord nii range, et pärast kriminaalhooldust saab juhilube uuesti teha alles 3 aasta pärast?16.12.2014

Tere
Paar aastat tagasi mees sõitis purjus peaga ja lubadeta. Kandis selle eest karistust ja sai krimm asja. Siis määrati kriminaalhooldus kaks aastat, mis sai läbi selle aasta juulis. Abikaasa läks autokooli ja siis ark-i, et eksamit teha, sealt öeldi, et mis te siit tahate, et kolm aastat peale kriminaalhooldust saab ark-i eksami teha. Kas tõesti on siis nii, et 5 aasta pärast saab siis lube teha? Kas tõesti on olukord nii range?
Lugupidamisega

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseaduse § 106 lg 1 kohaselt antakse juhtimisõigus ja väljastatakse esmane juhiluba isikule, kellel varasemalt ei ole juhtimisõigust antud ega esmast juhiluba väljastatud, tingimusel, et sellel isikul ei ole karistatust muuhulgas ka karistusseadustiku §s 424 kirjeldatud kuriteo eest (joobes juhtimine). Sellise kuriteo eest mõistetud karistus kustutatakse karistusregistrist 3-e aasta möödumisel karistuse täitmisest e. antud juhul katseaja möödumisest. Kui katseaja pikkuseks oli 2 aastat, siis koos karistusandmete kustutamise tähtajaga on aeg, millal isikul on olemas karistatus, kokku 5 aastat.

Selline on praegu kehtiv regulatsioon. Iseküsimus on, kas selline regulatsioon on vajalik ja proportsionaalne.
 

Küsimus: Kuidas mõista seaduses § 264. Üleminekusätted?16.12.2014

Tere,
Vana liiklusseaduse järgi võis juhtida B-kategooria lubadega sõidukit registrimassiga kuni 3500 kg, aga uues saduses täismass 3500 kg aga § 264. Üleminekusätted ütleb, et
(3) B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigusega isik võib 2016. aasta 1. jaanuarini juhtida C-kategooria mootorsõidukit, mis on kantud enne käesoleva seaduse jõustumist liiklusregistrisse, tingimusel, et mootorsõiduki registrimass ei ületa 3500 kg, või sama mootorsõidukit koos kerghaagisega. Küsimus siis järgmine, kas kuni 2016 1 jaanuari võivad kõik B kat. omanikud juhtida selliseid sõidukeid olenemata sellest, kas ta on load teinud vana või uue seaduse ajal (lihtsamalt, kas mina, kes ma sain load 2013 a võin üleminekusätte alusel juhtida C kat sõidukit mille registrimass 3500 kg ja täismss 3655kg kui 01.01.2016)?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseaduse rakendussäte § 256 lg 3 ei erista, kas B-kategooria on omandatud enne või peale seaduse jõustumist. Rakenduslik erand puudutab sõiduki kategooriat. Seega võib C-kategooria sõidukit, mille registrimasse ei ületa 3500 kg, kuni 2016.a 1. jaanuarini juhtida ka B-kategooriat omav isik, kes on B-kategooria omandanud peale liiklusseaduse jõustumist.
 

Küsimus: Kas tupiktänava lõppu võib sõidukit parkida?11.12.2014

Tere
Kas tupiktänava lõppu, kui see piirneb haljasalaga (ei ole kõnniteed ega mingeid muid juurdepääse, mida takistada), võib sõidukit parkida? Tänava vasakul ääres on peatumiskeeld, kuid tänav on piisavalt lai, et tänavaotsa parkida selliselt, et vasak serv jääb vabaks.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 20 lg 2 kohaselt tuleb sõiduk asulateel peatada või parkida sõiduteel selle parempoolse ääre lähedal või vajalike tingimuste olemasolul ka tee vasakul poolel. Eelnimetatud norm kehtestab parkimise üldnõude. Peatumist keelav liiklusmärk 361 kehtib sellel teepoolel, kuhu märk on pandud. Kui märk on pandud vasakule teepoolele, siis liiklusmärgist lähtuv keeld ei kehti tee paremal poolel. Samas sõltub asjaolu, kas teepoolt või teeäärt tuleb pidada parempoolseks või vasakpoolseks, vaatleja asukohast. Samuti tuleb määratleda, kas tupiktänava ots on käsitletav üldse sõidutee äärena. Selles osas ei saa ma siinkohal seisukohta võtta, kuna ei oma ettekujutust sündmuskohast. Sõidutee äärt tähistavad elemendid on nimetatud liiklusseaduse § 2 punktis 78 ning nimetatud sätte kohaselt tähistab sõidutee äärt asjakohane teemärgis või selle puudumisel teepeenra, eraldus-, haljas- või muu riba äär, rentsli põhi või sõidutee äärekivi. Kui kõnealuse tupiktänava lõppu saab pidada tee ääreks, siis muude keeldude puudumisel ei saa välistada, et tupiktänava otsas moodustuva tee äärega paraleelselt parkimine on lubatav.
 

Küsimus: Kas liiklusmärk 384 ALA parkimise keeld, reguleerib laia kõnniteed, sõidutee parempoolset äärt või kogu tänavat?10.12.2014

Tervist.
Probleemiks on MUPO tehtud trahv valesti parkimise eest Tallinnas Maakri tänaval vahetult "Postimehe maja" kõrval.
Tegemist on ühesuunalise tänavaga ning vanast harjumusest sai korraks (15 min kellaga) seal pargitud ning nüüd saabus trahvinõue parkimise eest "keelatud kohas".
Keelatuks teevat selle koha liiklusmärk (384 ALA parkimise keeld), mis on paigaldatud 10m enne pargitud kohta teisele poole teed keset laia kõnniteed.
Siit ka minu küsimus, kas nimetatud liiklusmärk reguleerib laia kõnniteed, sõidutee parempoolset äärt või kogu tänavat?
Ette tänades,

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LM 384 e. "Parkimiskeelu ala" tähistab parkimiskeeldu kogu alal, mis jääb märgist tahapoole. Mõjuala kehtivuse lõpetab märk 39 (mõjuala lõpp). Seega kehtib mõjuala märk kõikidel teeosadel e. kogu teealal, mis jääb nö "teisele poole märki", sh sõidutee mõlemal poolel, kõnniteedel ja teepeenral.

Üldiselt tuleb liiklusmärgid paigaldada nii, et nendega antav teave oleks nähtav ja loetav nii valge kui ka pimeda ajal sellele liiklejale, kellele see teave on mõeldud. Seega vastus sellele, kas kõnniteele paigaldatud liiklusmärgiga antav info oli arusaadav ja nähtav ja kas liiklusmärki oli võimalik õigesti tajuda, sõltub liiklusmärgi faktilisest asukohast ja objektiivsest hinnangust märgiga antud info faktilisele arusaadavusele.