Liiklusõigus
Küsimus: Kas kiirendusrada on ikkagi kiirendusrada või on ta kiirendus- ja järsu pidurduserada?09.01.2015
Kas kiirendusrada on ikkagi kiirendusrada või on ta kiirendus- ja järsu pidurduserada?
Seadus ütleb (või siis saan mina nii aru ainult), et peaksin kiirendusrajalt väljudes andma teed.
Situatsioon oli mul järgmine, sain hoo sisse ja liikusin liiklusvooluga kaasa, pigem isegi natuke kiiremini. Suund oli sees ja olin valmis ümberreastumiseks (olin tagumise auto suhtes eespool). Kiirendusrada hakkas otsa saama ja ma sujuvalt hakkasin ümberreastuma - see mats aga kukkus tuututama, ma ei teinud sellest välja, sest ilmselge oli see, et ta meelega ei tahtnud vahele lasta, isegi ei hoidnud eesliikuvaga pikivahet ning olin kindel, et ta peab lähtuma parema käe reeglist (paremalt lähenev auto kiirendusrajalt).
Autokoolist jäi ka selline asi meelde, et kiirendusrajal olijat ei tohi segada. Nüüd muidugi koju jõudes tahtsin enda eesõiguses veenduda ja selgus, et kui seadust loen, saan ma aru, et hoopis temal oli eesõigus.
Seega tekkiski küsimus, kiirendusrada - kas tõesti täiesti kasutu ja pigem ohtlik teelõik?
Kiirendusraja mõiste hetkel jääb mulle väga absurdseks, milleks neid üldse siis vaja on, pangu lihtsalt ristmikule "anna teed" märk ja kõik.
Seadus ütleb (või siis saan mina nii aru ainult), et peaksin kiirendusrajalt väljudes andma teed.
Situatsioon oli mul järgmine, sain hoo sisse ja liikusin liiklusvooluga kaasa, pigem isegi natuke kiiremini. Suund oli sees ja olin valmis ümberreastumiseks (olin tagumise auto suhtes eespool). Kiirendusrada hakkas otsa saama ja ma sujuvalt hakkasin ümberreastuma - see mats aga kukkus tuututama, ma ei teinud sellest välja, sest ilmselge oli see, et ta meelega ei tahtnud vahele lasta, isegi ei hoidnud eesliikuvaga pikivahet ning olin kindel, et ta peab lähtuma parema käe reeglist (paremalt lähenev auto kiirendusrajalt).
Autokoolist jäi ka selline asi meelde, et kiirendusrajal olijat ei tohi segada. Nüüd muidugi koju jõudes tahtsin enda eesõiguses veenduda ja selgus, et kui seadust loen, saan ma aru, et hoopis temal oli eesõigus.
Seega tekkiski küsimus, kiirendusrada - kas tõesti täiesti kasutu ja pigem ohtlik teelõik?
Kiirendusraja mõiste hetkel jääb mulle väga absurdseks, milleks neid üldse siis vaja on, pangu lihtsalt ristmikule "anna teed" märk ja kõik.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Kuigi põhirajal liikuva sõiduki juhi küsimuses kirjeldatud viisil käitumine võib ajada hinge täis ja tunduda mühaklik (ja teinekord võib olla ongi teadlikult mühaklik), ei pea sõidueesõigust omav juht printsiibis oma liikumiskiirust muutma. Vastasel juhul ei oleks tegemist LS § 2 p-s 1 kohase tee andmise nõude täitmisega. Seega viisi, kuidas tee andmise nõuet täita nii, et see oleks ohutu teistele ja iseendale, peab valima tee andmise kohustust omav juht.
Küsimuses kirjeldatud liiklussituatsioonini võib viia ka mitme asjaolu üheaegne esinemine - lühike kiirendusrada, mühaklik juht põhirajal ja ebaõigelt kalkuleeritud võimalus põhirajal liikuva liiklusvooluga ühinemiseks.
Küsimus sellest, kas kiirendusraja regulatsioon on ohtlik või mitte, samuti sellest, kas kiirendusrajad on Eestis mõistliku pikkusega või mitte, on pigem küsimus liiklusohutuspoliitika väljatöötajatele ning sellele küsimusele vastamine eeldab ilmselt ka põhjalikumat mõjuanalüüsi.
Küsimus: Kas liiklusmärk 384 e. "Parkimiskeelu ala" mõjuala ulatub sellelt teelt algavale kõrval-tupiktänavale?07.01.2015
Kas LM 384 e. "Parkimiskeelu ala" tähistab parkimiskeeldu ainult tänava alal, kuhu märk on paigaldatud või laieneb märgi mõjuala ka sellelt tänavalt alguse saavale ja teise tänavanimega kõrval-tupiktänavale? Tupiktänava lõpus asub eraparkla. Tupiktänavale ei ole paigaldatud ei parkmist lubavat ega keelavat liiklusmärki. Kas antud tupiktänaval võib parkida?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Kui aga mõnele mõjualasse suubuvale teele ei ole paigaldatud mõjualamärki ja juht on mõjualasse jõudmiseks kasutanud just seda teed, siis võib süüteokoosseis olla välistatud juhi teos süüteokoosseisu tunnuste puudumise tõttu.
Küsimus: Kui ma panen kortermaja juurde kuuluvale parkimiskohale auto reg nr või korteri numbri, kas see on seaduslik?22.12.2014
Tere,
Kui ma panen kortermaja juurde kuuluvale parkimiskohale (korterile notariaalselt kinnitatud parkimiskoht) auto reg nr või korteri numbri, kas see on seaduslik? Ja kas selline märgistus on piisav, et politsei saaks võõrale parkijale ka trahvi teha, või peab veel olema täiendavaid liiklusmärke, kooskõlastusi?
Kui ma panen kortermaja juurde kuuluvale parkimiskohale (korterile notariaalselt kinnitatud parkimiskoht) auto reg nr või korteri numbri, kas see on seaduslik? Ja kas selline märgistus on piisav, et politsei saaks võõrale parkijale ka trahvi teha, või peab veel olema täiendavaid liiklusmärke, kooskõlastusi?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas pidin saama mingisuguse teate, et mul on kiiruse ületamise tõttu juhtimisõigus ära võetud?22.12.2014
Tere
Ületasin kiirust ja võeti load ära kaheks kuuks, sain ka trahvi, kuna ei teadnud seda, et load ära võetud. Kas pidin saama mingisuguse teate näites koju?
Ületasin kiirust ja võeti load ära kaheks kuuks, sain ka trahvi, kuna ei teadnud seda, et load ära võetud. Kas pidin saama mingisuguse teate näites koju?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas autokooli sõidueksamil on nii õpilane kui õpetaja juhid või on õpilane eksamineeritav ja õpetaja eksamineerija?17.12.2014
Autokooli sõidueksamil juhtus õnnetus, tagurdasin vastu posti parkimise ajal. Auto sai kannatada. Kas autokooli sõidueksamil on mõlemad, nii õpilane kui õpetaja juhid või on õpilane eksamineeritav ja õpetaja eksamineerija? Kes peaks kahjud hüvitama seaduse järgi?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Kahju hüvitamiseks on kohustatud kahju tekitaja (VÕS § 1043). Küsimuses esitatud juhtumi puhul võib arvata, et kahju sõidukile on tekitatud eelkõige juhi võimaliku juhtimisvea tõttu. Kuna sõiduõppe ajal loetakse juhiks nii õppijat kui ka õpetajat, võib siinkohal olla tegemist jagatud vastutusega (oma kohustuste täitmisel võisid eksida mõlemad juhid). Samas ei saa ma anda ammendavat vastust vastutuse jagunemise kohta konkreetses kaasuses, kuna sellise vastuse andmine eeldab juba juhtumi asjaolude analüüsi ning tõendite hindamist.
Küsimus: Kas eramaa omanik tohib oma maa peal juhtida autot alkoholi tarvitanuna?17.12.2014
Tere!
Oletame, et lugu selline:
Mul on oma heinamaa, mis seisab kasutult. Olles ära joonud kaks õlut, otsustan teha põllul autoga ühe tiiru. Kas politseil on õigus tulla minu maale ja mind karistada joobes sõiduki juhtimise eest?
Oletame, et lugu selline:
Mul on oma heinamaa, mis seisab kasutult. Olles ära joonud kaks õlut, otsustan teha põllul autoga ühe tiiru. Kas politseil on õigus tulla minu maale ja mind karistada joobes sõiduki juhtimise eest?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Liiklusjärelevalve teostamine on politsei pädevuses. LS § 1 lg 2' kohaselt laieneb mootorsõiduki joobeseisundis juhtimise keeld ka väljapoole teed, mistõttu on selline tegu keelatud ka põllul. Kui politseil on andmed, et Te seal põllul joobeseisundis ringi sõidate, on neil alus ja õigus siseneda ka Teie kinnisasjale ning Teie teo osas alustada süüteomenetlust, millele järgneb üldjuhul ka karistus.
Küsimus: Kas tõesti on olukord nii range, et pärast kriminaalhooldust saab juhilube uuesti teha alles 3 aasta pärast?16.12.2014
Tere
Paar aastat tagasi mees sõitis purjus peaga ja lubadeta. Kandis selle eest karistust ja sai krimm asja. Siis määrati kriminaalhooldus kaks aastat, mis sai läbi selle aasta juulis. Abikaasa läks autokooli ja siis ark-i, et eksamit teha, sealt öeldi, et mis te siit tahate, et kolm aastat peale kriminaalhooldust saab ark-i eksami teha. Kas tõesti on siis nii, et 5 aasta pärast saab siis lube teha? Kas tõesti on olukord nii range?
Lugupidamisega
Paar aastat tagasi mees sõitis purjus peaga ja lubadeta. Kandis selle eest karistust ja sai krimm asja. Siis määrati kriminaalhooldus kaks aastat, mis sai läbi selle aasta juulis. Abikaasa läks autokooli ja siis ark-i, et eksamit teha, sealt öeldi, et mis te siit tahate, et kolm aastat peale kriminaalhooldust saab ark-i eksami teha. Kas tõesti on siis nii, et 5 aasta pärast saab siis lube teha? Kas tõesti on olukord nii range?
Lugupidamisega
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Selline on praegu kehtiv regulatsioon. Iseküsimus on, kas selline regulatsioon on vajalik ja proportsionaalne.
Küsimus: Kuidas mõista seaduses § 264. Üleminekusätted?16.12.2014
Tere,
Vana liiklusseaduse järgi võis juhtida B-kategooria lubadega sõidukit registrimassiga kuni 3500 kg, aga uues saduses täismass 3500 kg aga § 264. Üleminekusätted ütleb, et
(3) B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigusega isik võib 2016. aasta 1. jaanuarini juhtida C-kategooria mootorsõidukit, mis on kantud enne käesoleva seaduse jõustumist liiklusregistrisse, tingimusel, et mootorsõiduki registrimass ei ületa 3500 kg, või sama mootorsõidukit koos kerghaagisega. Küsimus siis järgmine, kas kuni 2016 1 jaanuari võivad kõik B kat. omanikud juhtida selliseid sõidukeid olenemata sellest, kas ta on load teinud vana või uue seaduse ajal (lihtsamalt, kas mina, kes ma sain load 2013 a võin üleminekusätte alusel juhtida C kat sõidukit mille registrimass 3500 kg ja täismss 3655kg kui 01.01.2016)?
Vana liiklusseaduse järgi võis juhtida B-kategooria lubadega sõidukit registrimassiga kuni 3500 kg, aga uues saduses täismass 3500 kg aga § 264. Üleminekusätted ütleb, et
(3) B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigusega isik võib 2016. aasta 1. jaanuarini juhtida C-kategooria mootorsõidukit, mis on kantud enne käesoleva seaduse jõustumist liiklusregistrisse, tingimusel, et mootorsõiduki registrimass ei ületa 3500 kg, või sama mootorsõidukit koos kerghaagisega. Küsimus siis järgmine, kas kuni 2016 1 jaanuari võivad kõik B kat. omanikud juhtida selliseid sõidukeid olenemata sellest, kas ta on load teinud vana või uue seaduse ajal (lihtsamalt, kas mina, kes ma sain load 2013 a võin üleminekusätte alusel juhtida C kat sõidukit mille registrimass 3500 kg ja täismss 3655kg kui 01.01.2016)?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas tupiktänava lõppu võib sõidukit parkida?11.12.2014
Tere
Kas tupiktänava lõppu, kui see piirneb haljasalaga (ei ole kõnniteed ega mingeid muid juurdepääse, mida takistada), võib sõidukit parkida? Tänava vasakul ääres on peatumiskeeld, kuid tänav on piisavalt lai, et tänavaotsa parkida selliselt, et vasak serv jääb vabaks.
Kas tupiktänava lõppu, kui see piirneb haljasalaga (ei ole kõnniteed ega mingeid muid juurdepääse, mida takistada), võib sõidukit parkida? Tänava vasakul ääres on peatumiskeeld, kuid tänav on piisavalt lai, et tänavaotsa parkida selliselt, et vasak serv jääb vabaks.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas liiklusmärk 384 ALA parkimise keeld, reguleerib laia kõnniteed, sõidutee parempoolset äärt või kogu tänavat?10.12.2014
Tervist.
Probleemiks on MUPO tehtud trahv valesti parkimise eest Tallinnas Maakri tänaval vahetult "Postimehe maja" kõrval.
Tegemist on ühesuunalise tänavaga ning vanast harjumusest sai korraks (15 min kellaga) seal pargitud ning nüüd saabus trahvinõue parkimise eest "keelatud kohas".
Keelatuks teevat selle koha liiklusmärk (384 ALA parkimise keeld), mis on paigaldatud 10m enne pargitud kohta teisele poole teed keset laia kõnniteed.
Siit ka minu küsimus, kas nimetatud liiklusmärk reguleerib laia kõnniteed, sõidutee parempoolset äärt või kogu tänavat?
Ette tänades,
Probleemiks on MUPO tehtud trahv valesti parkimise eest Tallinnas Maakri tänaval vahetult "Postimehe maja" kõrval.
Tegemist on ühesuunalise tänavaga ning vanast harjumusest sai korraks (15 min kellaga) seal pargitud ning nüüd saabus trahvinõue parkimise eest "keelatud kohas".
Keelatuks teevat selle koha liiklusmärk (384 ALA parkimise keeld), mis on paigaldatud 10m enne pargitud kohta teisele poole teed keset laia kõnniteed.
Siit ka minu küsimus, kas nimetatud liiklusmärk reguleerib laia kõnniteed, sõidutee parempoolset äärt või kogu tänavat?
Ette tänades,
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Üldiselt tuleb liiklusmärgid paigaldada nii, et nendega antav teave oleks nähtav ja loetav nii valge kui ka pimeda ajal sellele liiklejale, kellele see teave on mõeldud. Seega vastus sellele, kas kõnniteele paigaldatud liiklusmärgiga antav info oli arusaadav ja nähtav ja kas liiklusmärki oli võimalik õigesti tajuda, sõltub liiklusmärgi faktilisest asukohast ja objektiivsest hinnangust märgiga antud info faktilisele arusaadavusele.