Liiklusõigus
Küsimus: Mis on võimalik trahvimäär tagaistmel turvavöö mittekasutamise eest, tegemist esmakordse rikkumisega?02.04.2015
Tere! Sain trahvi tagaistmel turvavöö puudumise eest. Tulin autosse poe juurest ja ei jõudnud veel turvavööd peale panna, kui 100m pärast oli politseinik väljas ja peatas auto. Kutsus mind välja. Küsis, kas ma olen teadlik, et turvavööta sõidu eest saab trahvi ja veel päris suure summa. Kinnitasin, et tean seda. Peale seda kutsus ta mind autosse (kus teine politseinik trahvis parajasti teist isikut) ja küsis kas olen nõus kiirteomenetlusega, selgitamata, mis see endast kujutab. Ma nõustusin. Seejärel käskis ta menetluse otsuse allkirjastada ja selgituse kirjutada. Järgnevalt alles hakkas ise otsust täitma, kontrollimata minu andmeid andmebaasist. Peale trahvi vormistamist ja minule esitamist (lihtsalt trahvi minu kätte andmist ja seletamist kuhu kontole raha pean kandma) tuli talle alles meelde küsida, kas ma olen üldse varem trahvi saanud (mida ta oleks pidanud ise andmebaasist järele uurima). Trahviks sain 15 trahviühikut ehk 60€ mis tundub esmase rikkumise kohta suhteliselt suur. Küsimus, kas tegelikkuses oleksin pidanud saama kõigest hoiatuse või vähemalt väiksema trahvi? Mis on üldse sellise seaduserikkumise eest minimaalne trahv? Kas seda on võimalik vaidlustada ja kas on üldse mõtet sellel?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas tohin teha B kategooria õppesõitu õpilasele nii, et autol on käru taga?02.04.2015
Kas tohin teha B kategooria õppesõitu õpilasele nii, et autol on käru taga? Oman juhendaja tunnistust.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas trahv on õigustatud, kui liiklusmärki varjasid puud ja ma ei näinud seda?27.03.2015
Tere,
Küsimus tekkis liiklusmärgi LS märk 362 kohta. Kui mina parkisin sõiduki tänava äärde, kus tegelikult on parkimise keelu ala, seda mina isiklikult ja ka minu kaassõitja ei teadnud. Parkisime sellele kohale selleks, kuna ei näinud mitte ühtegi märki esialgu. Tulles aga tagasi auto juurde, oli trahv kojamehe vahel. Lugesin siis trahvi läbi ja sain teada milles probleem on. Küsimus tekib järgmine, kas ja kui nähtaval peab olema parkimise keeldu tähistav märk, sest märk mis puudutas minu sõidukit oli 30-40m eemal ja märki varjasid täielikult puud.
Kas siis on trahv õigustatud, kui märki varjavad täielikult puud, sest mina tegelikult pole kohustatud sõitma ju tervet tänavat läbi, et uurida kas on märke või mitte.
Ette tänades ja vastust ootama jäädes.
Küsimus tekkis liiklusmärgi LS märk 362 kohta. Kui mina parkisin sõiduki tänava äärde, kus tegelikult on parkimise keelu ala, seda mina isiklikult ja ka minu kaassõitja ei teadnud. Parkisime sellele kohale selleks, kuna ei näinud mitte ühtegi märki esialgu. Tulles aga tagasi auto juurde, oli trahv kojamehe vahel. Lugesin siis trahvi läbi ja sain teada milles probleem on. Küsimus tekib järgmine, kas ja kui nähtaval peab olema parkimise keeldu tähistav märk, sest märk mis puudutas minu sõidukit oli 30-40m eemal ja märki varjasid täielikult puud.
Kas siis on trahv õigustatud, kui märki varjavad täielikult puud, sest mina tegelikult pole kohustatud sõitma ju tervet tänavat läbi, et uurida kas on märke või mitte.
Ette tänades ja vastust ootama jäädes.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas pean paremale pöörates valima parema sõidurea või saan ka pöörata vasakusse ritta?23.03.2015
Tere
Jõudsin kõrvalteelt ristmikule. Ees oli märk "anna teed". Paremale ja otse sain sõita paremast reast, vasakule sai pöörata vasakust reast. Otse üle ristmiku sai vastutulev auto sõita vasakult reast otse ja vasakule, paremalt reast ainult paremale. Süttis roheline tuli ja hakkasin paremale pöörama. peateel on kaks sõidurida mõlemas suunas. Kas pean paremale pöörates valima parema sõidurea või saan ka pöörata vasakusse ritta ja vastutulev auto tehes vasakpööret peab andma mulle igal juhul teed (valgusfooridel ei olnud lisa sektsioone)?
Tänud
Jõudsin kõrvalteelt ristmikule. Ees oli märk "anna teed". Paremale ja otse sain sõita paremast reast, vasakule sai pöörata vasakust reast. Otse üle ristmiku sai vastutulev auto sõita vasakult reast otse ja vasakule, paremalt reast ainult paremale. Süttis roheline tuli ja hakkasin paremale pöörama. peateel on kaks sõidurida mõlemas suunas. Kas pean paremale pöörates valima parema sõidurea või saan ka pöörata vasakusse ritta ja vastutulev auto tehes vasakpööret peab andma mulle igal juhul teed (valgusfooridel ei olnud lisa sektsioone)?
Tänud
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas võib Soome juhiloaga sõita eesti autoga Eestis?20.03.2015
Kas võib Soome juhiloaga sõita eesti autoga Eestis?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas ringteelt maha pöörav auto peab andma teed ülekäigukohal sõiduteed ületavale jalakäiale?18.03.2015
Liiklusseaduse paragrahv 2 punkt 99 ütleb - ülekäigukoht on sõidutee, jalgrattatee või trammitee ületamiseks jalakäijale ettenähtud, arusaadavalt rajatud ja asjakohaselt tähistatud teeosa, kus jalakäijal ei ole sõidukijuhi suhtes eesõigust, välja arvatud juhul, kui jalakäija ületab ülekäigukohal sõiduteed, millele sõidukijuht pöörab.
Küsimus: kas ringteelt maha pöörav auto peab andma teed ülekäigukohal sõiduteed ületavale jalakäiale? Ülekäigukoht asub 15-20 meetrit ringteest.
Küsimus: kas ringteelt maha pöörav auto peab andma teed ülekäigukohal sõiduteed ületavale jalakäiale? Ülekäigukoht asub 15-20 meetrit ringteest.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kuidas saavad seadused olla nii segased, et ei saagi aru, kas peab eraparklate trahve maksma või mitte?13.03.2015
See nö linnalegend, et eraparklates ei pea parkimise eest maksma, kuna AS-il, OÜ-l jms puudub õigus trahvimiseks ning trahvida saab vaid omanikku, mitte autot... - kuidas sellega siis ikkagi täpselt on? Räägitakse nii ja naa, kuid kui asi on seaduses, siis peaks ikka suhteliselt konkreetne vastus olemas olema, kas on õigus trahvida või ei ole? Kas peab maksma või ei pea? Ei ole ju võimalik öelda, et täpselt ei tea, kas ja kellel on millised andmed minu, kui parkija kohta? - see peaks ju seadusega sätestatud olema?!!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas ma saan teha A-kategooria load kui ma sain 6 kuud tagasi kiiruse ületamise eest trahvi?11.03.2015
Tere,
Kas mul on võimalik teha A kategooria load kui ma sain 6 kuud tagasi kiiruse ületamise eest trahvi ning seal tehti kiirmenetlus. Enne seda oli mul A-kategooria koolitus läbitud.
Kas mul on võimalik teha A kategooria load kui ma sain 6 kuud tagasi kiiruse ületamise eest trahvi ning seal tehti kiirmenetlus. Enne seda oli mul A-kategooria koolitus läbitud.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas teehooldajal ei ole mingit vastutust hooldamata tee pärast?06.03.2015
Toimus avarii, kahe auto kokkupõrge libedal teel. Auto sõidukiirus 70 km tunnis (lubatud maksimaalne kiirus oli 90 km tunnis), autod sõitsid kolonnis pikivahedega. Rehvid vastasid nõuetele, juhid kained. Üks auto kaldus lörtsisel teel vastasuunavööndisse ja toimus kokkupõrge vastutuleva autoga. Inimohvreid ei olnud, juhid ja üks kaassõitja toimetati haiglasse kontrolli. Politseis õnnetus fikseeritud. Algatatud väärteomenetlus, kus süüdlaseks vastassuunavööndisse kaldunud autojuht. Teehooldaja ütluste kohaselt on teel tehtud libedustõrjet öösel kell 02.46. Patrullteenistus on antud teelõigu läbinud kell 12.10 päeval. Õnnetus toimus kell 12.15. Uuesti on antud teelõigul tehtud lume- ja libedustõrjet 15.44 samal päeval. Teehooldaja on seisukohal, et tee vastas õnnetuse toimumise hetkel nõuetele, viidates talvisele seisunditasemele 2. Tee on kattega maantee, kus tee seisundinõuded peaksid kehtima läbi aasta.
Tekib küsimus, et miks teehooldaja tegi lume- ja libedustõrjet uuesti samal päeval peale lõunat, kui enne õnnetuse juhtumist teelõik vastas nõuetele (vahepeal ei olnud sadanud ka lund)? Kohapeal on tehtud ka fotod tee seisukorrast, mis näitavad, et tee oli hooldamata, teel olid lörtsised vallid.
Kas avarii teinud autojuht oleks politseilt pidanud saama ka liiklusõnnetuse toimumise kohta mingi akti? Kas teehooldajal ei ole mingit vastutust hooldamata tee pärast ja kas vastassuunavööndisse kaldunud autojuht on ainusüüdlane?
Milline võiks tulla karistus liiklusõnnetuse eest?
Tekib küsimus, et miks teehooldaja tegi lume- ja libedustõrjet uuesti samal päeval peale lõunat, kui enne õnnetuse juhtumist teelõik vastas nõuetele (vahepeal ei olnud sadanud ka lund)? Kohapeal on tehtud ka fotod tee seisukorrast, mis näitavad, et tee oli hooldamata, teel olid lörtsised vallid.
Kas avarii teinud autojuht oleks politseilt pidanud saama ka liiklusõnnetuse toimumise kohta mingi akti? Kas teehooldajal ei ole mingit vastutust hooldamata tee pärast ja kas vastassuunavööndisse kaldunud autojuht on ainusüüdlane?
Milline võiks tulla karistus liiklusõnnetuse eest?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Teeseaduse § 37 lg 6 sätestab, et teeomanik on kohustatud liiklejale hüvitama tee kasutuskõlbmatuse tõttu, samuti teeseaduse alusel antud õigusakti nõuete rikkumise tõttu tekitatud kahju. Teeseaduse § 10 lg 1 kohaselt peab teel olema võimalik ohutult liigelda ja tee peab vastama tee seisundi nõuetele. Teeomaniku vastutuse küsimuse lahendamiseks tuleb hinnata, kas teeomanik oli oma kohustused tee ohutus seisundis hoidmiseks täitnud ja kas teel oli võimalik ohutult liigelda.
Samas ei pruugi libe tee tuua vältimatult kaasa teeomaniku vastutust või välistada sõidukijuhi vastutust liiklusõnnetuse põhjustamise eest. Teeoludele vastava sõidukiiruse ning pikivahe hoidmine on eelkõige sõidukijuhi kohustuseks. See hõlmab sõidukijuhi kohustust veenduda ka selles, milline on tee seisund (libe, mittelibe jms) ja valida selline kiirus ja pikivahe, et säiliks kontroll sõiduki liikumise üle. Sealjuures tuleb hinnata, kas tee libedus oli juhi jaoks objektiivselt tajutav.
Karistuse suurus liiklusõnnetuse põhjustamise eest sõltub sellest, kas liiklusõnnetuse tagajärjel tekkinud tervisekahjustused kvalifitseeruvad raskete või kergetena. Esimesel juhul on tegemist kuriteoga, teisel juhul väärteoga. Kuritegude puhul sõltub karistuse ulatus saabunud tagajärjest (tervisekahjustus või surm) ja sellest, kas liiklusnõudeid rikuti tahtlikult või ettevaatamatusest (KarS §d 422 ja 423). Väärtegude puhul näeb vastutuse ette LS § 223. Karistuseks võib määrata rahatrahvi kuni 1 200 eurot, aresti või juhtimisõiguse äravõtmise kuni 6 kuud. Samuti võib mõlema süüteoliigi puhul juhtimisõiguse äravõtmist rakendada lisakaristusena.
Küsimus: Kus peab paiknema liiklusmärk 152 "ebatasane tee", juhtus õnnetus kus ajutine märk oli paigutatud keset sõiduteed?06.03.2015
Kus kohas peab paiknema liiklusmärk 152 "ebatasane tee"?
Juhtus õnnetus kus ajutine liiklusmärk oli paigutatud keset sõiduteed?
Juhtus õnnetus kus ajutine liiklusmärk oli paigutatud keset sõiduteed?