Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Mis riigi seaduste järgi kehtib Euroopa Liidu riigis väljastatud juhiluba Eestis?07.05.2015

Tere
Nimelt on mul nüüd terve rida küsimusi, mis on tekkinud seoses välisriigis (Euroopa Liidus) omandatud juhiloaga. Nimelt olen Eesti Vabariigi kodakondsusega, kuid elan teises Euroopa riigis, kus on kehtiv elamisluba ning sissekirjutus (vastavad andmed on ka Eesti rahvastikuregistris).
1) Kui kaua kehtib teise Euroopa Liidu liikmesriigi juhiluba Eestis ning kas selle ümbervahetamine on kohustuslik eestisse tagasi elama asudes?
2) Juhiluba on väljastatud 10-ks aastaks (varasemalt juhiluba omanud ei ole, tõenäoliselt siin puudub "esmane juhiluba", mis väljastatakse kaheks aastaks), kas Eestis sõites peab esimesetel kahel aastal sõidukile paigaldama vahtralehe?
3) Kas käesolev juhiluba vahetatakse Eestis (esimese 2 aasta jooksul) esmase juhiloa või tavalise juhiloa vastu?
4) Kas pean omama ka Eestis kehtivat tervisetõendit, kasutades välisriigi juhiluba või piisab ka välisriigi tervisetõendist?

Lugupidamisega

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Teises EL liikmesriigis välja antud juhiluba Eestis piiranguteta kuni juhiloal märgitud kehtivusajani tingimusel, et isiku juhtimisõigust ei ole juhiloa väljastanud riigis ära võetud, kehtetuks tunnistatud ega peatatud. Samuti ei kehti teises EL liikmesriigis välja antud juhiluba Eestis, kui isiku elukoht oli juhiloa väljastamise ajal rahvastikuregistri andmete järgi Eestis. Ka isiku Eestisse elama asumisel kehtib teises EL liikmesriigis välja antud juhiluba kuni juhiloal märgitud kehtivusaja lõpuni. Kui juhiloa kehtivusaeg on pikem, kui 15 aastat, tuleb see välja vahetada Eesti juhiloa vastu hiljemalt 2033.a 18. jaanuariks. Alates 19.01.2033.a tuleb EL liikmesriigis välja antud juhiluba vahetada Eesti juhiloa vastu koheselt peale Eestisse elama asumist või elamisõiguse saamist.

Eestisse alaliselt elama asumisel kohaldatakse isiku suhtes liiklusseaduse norme, mis puudutavad juhtimisõiguse piiramist, peatamist, äravõtmist või tühistamist.

Seega esitatud küsimustele vastates:

1) EL väljastatud juhiluba kehtib kuni juhiloal märgitud kehtivusajani.
2) Algaja juhi tunnusmärki nõutakse esmase juhiloa omajalt. Kui ei oma esmast juhiluba, ei ole algaja juhi tunnusmärgi kasutamine kohustuslik.
3) EL välja antud juhiluba kehtib sellisena nagu see on väljastatud juhiloal märgitud tähtajani.
4) Eraldi tervisekontrolli Eestis teha vaja ei ole.
 

Küsimus: Kas tõesti ei ole mingit moodi võimalik teha lube kehtiva karistuse ajal?07.05.2015

Mul on kehtiv karistus, mis ei lase koostada esmase juhiloa taotlust, see kehtib 10.05.2017. Kas tõesti ei ole võimalik teha mingit moodi lube kui töökoht seda nõuab ja on oht tööst ilma jääda?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kehtiva liiklusseaduse § 106 sätestab piirangud juhtimisõiguse saamisele ning üheks selliseks piiranguks on ka karistuse omamine teatud õigusrikkumiste eest. Kuna piirangu sätestab seadus, siis olukorra muutumine on võimalik üksnes seaduse muutmise teel. Isiklikult leian, et LS § 106 sisus võib olla ka kerge vastuolu põhiseadusega.
 

Küsimus: Kas politsei poolt on vilkuritega peatamine õigustatud, kui pidurdasin nende ees vältimaks löökauku sõitmist?07.05.2015

Tere
Olukorra kirjeldus minu poolt:
Liigeldes Tallinnas läbi linna koju, olen alati sunnitud auto hoidmiseks pidurdama ja hoo maha võtma Jõe ja Tuukri tänava ristis, kus antud hetkel on asfaldikattesse sisse kulunud meeletud rööpad. Taga sõitvale politseiekipaažile tundus pidurdamine õigustamata ning järgnes olukord, kus mind vilkurite saatel kinni peeti.
Kas selline tegevus on politsei poolt õigustatud? Kui on, siis palun selgitada edaspidiseks olukorra vältimiseks, kuidas peaksin liiklema linnas, kus asfaldikattes rööpad, teravad löökaugud jmt., mis lõhub mu sõidukit? Kas pean arvestama, et igale kõrvalepõikele ja pidurdamisele linna liikluses võib järgneda politsei poolt kahtlust tekitav olukord ja õigustatud kinnipidamine?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Usun, et Te ei teinud midagi valesti. Võimalik, et taga sõitvale politseipatrullile tundus mõni Teie kasutatud juthimisvõtetest tavapäratu ja nad pidasid õigemaks kontrollida, kas ees sõitva sõidukiga või selle juhiga on kõik korras. Iseenesest ei saa politsei sellisele tegevusele ka midagi ette heita, kuivõrd süütegude avastamine ja ohu ennetamine ongi üheks politsei põhiülesandeks. Samuti usun, et igale pidurdamisele ja põikele politsei peatumist siiski ei järgne, mistõttu aset leidnud üksikjuhtumi pinnalt oleks põhjendamatu järeldada, et selline olukord muutuks pigem reegliks.
 

Küsimus: Kas saan teha ainult B-kategooriale nõutava terviseülevaatuse, kuna kutselise juhina tööle ei plaani minna?07.05.2015

Tere. Mul on B- ja C-kategooria juhiload. Lähiajal peab nad tähtaja aegumise tõttu vahetama. Selleks pean läbima meditsiinikomisjoni. Küsimus: Kas on võimalik, et teen ainult B-kategooriale nõutava terviseülevaatuse? Tean, et lähimate aastate jooksul professionaalse autojuhina tööle ei asu ja seetõttu puudub vajadus läbida 5-aastase tähtajaga med.komisjon. Kas nii toimida tohib ja kas juhilubadele jääb ikka märge nii B- kui ka C-kategooria juhtimisõigusest? Tänan

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseaduse § 101 lg 8 kohaselt peatub tervisekontrolli läbimise tähtaja saabumisel mootorsõiduki juhtimisõigus, kui isikule ei ole tervise infosüsteemi vahendusel väljastatud või isik ei ole ise hiljemalt eelnimetatud kuupäeval Maanteeametile esitanud uut kehtivat tervisetõendit.

Kuigi LS § 101 lg 8 ei erista juhtimisõiguse peatumise seisukohalt erinevaid kategooriaid, tuleb minu hinnangul siiski erinevaid kategooriaid eristada. See tähendab, et kui B- ja C- kategooria juhtimisõigust omav isik on läbinud vaid B-kategooriale juhile nõutava tervisekontrolli ja esitanud selle kohta uue kehtiva tervisetõendi, ei ole õige B-kategooria juthimisõigust peatada põhjusel, et C-kategooria juhi tervisekontroll on läbimata.

Juhiloale kantud kategooria märked ei muutu, küll on C-kategooria juthimisõigus peatunud ning sellise kategooria sõiduki juhtimisele järgneb süüteovastutus.
 

Küsimus: Kas alla 18-aastast noort võib autosõidul õpetada tõepoolest ainult tema lihane ema või isa?30.04.2015

Tere,
Juhendatav on alla 18-aastane. Tema üks lapsevanem on surnud, teine ei oma juhilube. Kas tõepoolest sellisel juhul välistatakse täielikult juhtimisõiguse saamine ametliku juhendajaga ja ainus võimalus on sõiduõpetaja ja tasulised lisatunnid koolis? Millest selline vahetegemine alaealistel. Lapsel on olemas kasuvanem, kes juhendab sõiduõppes tema täisealist õde ja venda.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Teatud juhtudel võib lapse seaduslikuks esindajaks olla ka kasuvanem (perekonnaseadus § 122). Sellisel juhul võib kohus kasuvanema taotlusel ja lapsevanema nõusolekul anda teatud otsustusõiguse üle kasuvanemale. Selline otsustusõiguse üleandmine kehtib küll PerekS § 122 kohaselt lapse pikemaks ajaks kasuperre hooldada andmise korral.

Liiklusseaduse §s 109 nimetatud juhendaja instituudi mõte on muuhulgas laiendada alaealisele sõidupraktika saamise võimalust tema lähikondlaste abil. Ühelt poolt on mõistetav seaduseandja soov tagada LS 109 lg 5 abil lapsevanema isiklik vastutus ja hool sellise sõidupraktika teostamise eest, teiselt poolt võib tõepoolest tõstatada küsimuse, kas on põhjendatud juhendaja isiku valiku piiramine vaid seadusliku esindajaga ja kas selline piirang on otstarbekas ja kas selline piirang võtab arvesse kõikide alaealiste sõidupraktika saamiseks õigustatud isikute huve. Pole välistatud, et ka alaealise isiku sõidupraktika puhul võiks kasutada sarnast regulatsiooni nagu on sätestatud LS § 95 lg-s 2, mille kohaselt 16 ja 17 aastane isik võib piiratud juhtimisõigust kasutada ka isiku kõrval, kes ei ole lapse seaduslik esindaja, kuid kelle suhtes lapse seaduslik esindaja on andnud kirjaliku nõusoleku. Ehk on siin koht ettepaneku tegemiseks seaduse muutmiseks.
 

Küsimus: Kuidas liiklusõnnetuses kannatanuna (jalgrattur) välismaalaselt või välismaa kindlustuselt kahjutasu nõuda?27.04.2015

Tere,
Mulle sõitis jalgrattaga sõites kõrvaltteelt tulnud auto sisse, auto vene numbrimärkidega. Mind viis kiirabi minema, aga siis lasi välja, murde ei olnud. Politsei jäi kohapeal tegelema ja lubas ühendust võtta.
Ise nägin, et ratas sodi ja riietest osadel augud sees, teistel väiksemad kahjustused. Endal sai õlg põrutada (traumapunktis tehti pilt ka, oli terve), jalad marraskil ja paistes.
Küsimus: kuidas toimuks kahjutasu saamine välismaa kindlustusseltsilt? Kas peaksin politseilt midagi veel lisaks küsima, mida hiljem vaja esitada. Kuidas toimuks oma vigastuste eest kahjutasu saamine (luud terved, aga marrastused ja nüüd ka paistes jalad ja kõndida päris valus)? Kas peaksin näiteks perearsti juurde minema ja laskma üle vaadata, sest traumapunktis vaadati vaid ega luud katki pole?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Välisriigis registreeritud sõidukiga, mille põhiasukoht on samuti välisriigis põhjustatud kahju hüvitatakse kindlustusseltsi poolt, kes Eestis esindab välisriigi seltsi (korrespondent). Korrespondentide nimekiri on avaldatud Eesti Liikluskindlustuse Fondi kodulehel. Kui välisriigi seltsil Eestis korrespondenti ei ole, hüvitab kahjud Fond. Soovitan kahjuavaldusega pöördudagi esmalt Fondi, sealt saate edasise info. Liikluskindlustuse seaduse alusel hüvitatakse eelkõige siiski vaid otsene varaline kahju (vara kahjustumisest või hävimisest tulenev kahju, ravikulud, mittevaraline kahju seaduses sätestatud piirides). Sellise kahju hüvitamist, mis ei kuulu liikluskindlustuse kindlustuskaitse alla, saab nõuda kahju põhjustanud või kahju põhjustamise eest vastutavalt isikult otse. Soovides kahju hüvitamise nõuet esitada välisriigi kodaniku vastu (näiteks oli kahju põhjustanud sõiduki juht välisriigi kodanik ega oma elukohta Eestis), tuleb arvestada ka kohtualluvuse valikuga e. asjaoluga, millises riigis tuleb, saab või on otstarbekam hagi menetleda, kuidas otsust hiljem täita jms sellised küsimused.
 

Küsimus: Kas liiklusrikkumine annab automaatselt õiguse sõiduki läbiotsimiseks?27.04.2015

Kui politsei või toll peatab sõiduki lihtsalt kontrollimiseks, kas siis on tal õigus minu sõiduk läbi otsida kui ma keeldun? Kui toimus mingisugune liiklusrikkumine, kas see annab automaatselt õiguse sõiduki läbiotsimiseks?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Korrakaitseseadus (§ 49) loetleb olukorrad, millal on politseil või seaduses nimetatud juhul ka muul korrakaitseorganil õigus kontrollida valdaja nõusolekuta võõrast vallasasja, sh avada uksi ja kõrvaldada muid takistusi. Läbivaatuse õigus esineb muuhulgas siis, kui on alust arvata, et vallasasjas on asju, mida võib seaduse alusel võtta hoiule, hõivata või konfiskeerida (lg 4) või vallasasja läbivaatus on vajalik seadusega või seaduse alusel kehtestatud nõuete täitmise tagamisel ohu ennetamiseks, väljaselgitamiseks või tõrjumiseks või korrarikkumise kõrvaldamiseks, ning selliste nõuete täitmise kontrollimine on vallasasja läbi vaatava korrakaitseorgani pädevuses. Tolliseaduse § 18 võimaldab tolliametnikel toimetada ka vallasasja läbivaatust korrakaitseseaduses sätestatud alustel. Nagu korrakaitseseaduse §st 49 nähtub, ei takista valdaja nõusoleku puudumine vallasasja läbivaatuse toimetamist ega muuda seda ebaseaduslikuks. Oluline on, et vallasasja läbivaatuse teostamiseks esineksid seaduses nimetatud alused. Läbivaatuse takistamisel võib kasutada vahetut sundi senikaua, kui see on eesmärgi saavutamiseks hädavajalik. Kui korrakaitseorgan toimetab vallasasja läbivaatust, on läbivaatuse protokollimine kohustuslik. Muuhulgas tähendab see seda, et korrakaitseorgan peab protokollima ka läbivaatuse faktilised põhjused ja viitama õiguslikule alusele. Koostatud protokolli pinnalt on siis vaidluse korral vaidluse lahendajal võimalik kontrollida vallasasja läbivaatuse õigusliku aluse olemasolu ja järelevalvemeetme seaduslikkust.
 

Küsimus: Kas on juba leidnud lahenduse kahesugune regulatsioon asjas, kui mopeediga sõidab isik, kellel juhtimisõigus ära võetud?23.04.2015

Kas selles vastuolulises küsimuses on kohtult juba mõni lahend? Mulle tundub, et seadus jagab inimesed siin kahte gruppi. Isikud, kes on sündinud enne 1993. aastat võivad sõita mopeediga juhul, kui juhtimisõigus on ära võetud ja isikud, kes on sündinud peale seda ei või. Kuidas saab keelata ära tegevuse, mille jaoks ei ole luba vaja? See on oluline, et keegi võtaks selles osas seisukoha, sest vastasel juhul, kui tõlgendada seadust teistmoodi, kui seda teevad korrakaitseorganid, võib sattuda suurde pahandusse.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Selget kohtupraktikat selles osas veel ei ole, mistõttu ei ole julgenud soovitada ka enne 1993.a sündinud isikutel mopeediga sõita ajal, mil neilt on mootorsõiduki juhtimise õigus karistusena ära võetud. Sest kuigi enne 1993.a sündinud isikutel ei ole mopeedi juhtmiseks juhtimisõigust vaja, on mootorsõiduki juhtimise õiguse äravõtmise näol tegemist keeluga juhtida mootorsõidukit. Kuna ka mopeed on mootorsõiduk, siis võib keeldu sisustada ka selliselt, et keelatud on juhtida ka mopeedi, sõltumata sellest, et tavaolukorras ei vaja enne 1993.a sündinud isik mopeedi juhtimiseks eraldi õigust. Juhtimise keelu näol on tegemist muuhulgas mitte ainult õiguse äravõtmisega, vaid nn tegevuse keelamisega.
 

Küsimus: Kas politsei peab kiiruse mõõtmisel arvestama oma minu asukoha või minu sõiduki asukoha piirkiirust?23.04.2015

Kui sõidan "30" mõjualas kiirusega 45 km/h, aga politsei asub samal ajal "50" mõjualas ning mõõdab minu kiiruseks 45 km/h, siis kumma mõjuala kiirust ta peaks arvestama ja kas tal on alust trahvi teha? Mõjuala märk asub antud situatsioonis mõlemast osapoolest 50 meetri kaugusel keskel.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Arvestada tuleb selle kiirusepiiranguga, mis kehtib lõigul, millel liigub mõõteobjektiks olev sõiduk. Tähtust ei oma, millise kiirusepiirangu alas asub mõõtja. Mõistetavalt peab kiirust mõõtev ametnik olema suuteline tõendama, et kiiruse fikseerimise hetkel asus sõiduk alas, kus kehtis kiirusepiirang 30 km/h.
 

Küsimus: Kas korteriühistul on õigust reguleerida parkimist õuealal, mis kuulub tegelikult linnale?23.04.2015

Esimene küsimus on selline, et kas KÜ-l on õigus teha märkusi või nõuda sõidukite eemaldamist õuealalt, mis asub maja ees, kuid maa ei kuulu KÜ-le ja ka ei ole KÜ poolt linnalt renditud (ehk maa kuulub linnale). KÜ põhjendab seda sellega, et on liiga palju autosid ja tuleks osa parkida mujale.
Teine küsimus on selline, et kas on seadus, mis määraks, kui palju ühel isikul võib olla sõidukeid, mis on pargitud linnale kuuluvale õuealale? Sõidukid on kõik töökorras ja ei ole lagunenud.
Ja kolmas küsimus oleks ka selline, et kas inimesel, kes ei ela majas, mille juures on õueala, saab sinna parkida oma sõiduki, kui maa on linna oma ja ei kuulu KÜ-le?
Kahjuks minul ei õnnestunud leida keelavaid seadusi ja arvan, et KÜ tegutseb ebaseaduslikult. Tänan ette abi eest.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kitsendusi tee kasutamise üle saab eelkõige kehtestada tee omanik. Isik, kes ei ole tee omanik, saab liiklust korraldada ja tee kasutamise kitsendusi kohaldada vaid juhul, kui selline õigus tuleneb talle kas seadusest või tee omanikuga sõlmitud kokkulepetest. Seadust, mis sätestaks, kui palju sõidukeid võib isik omada, ei ole. Sõidukite parkimisel tuleb järgida teeomaniku kehtestatud liikluskorraldust ja piiranguid. Pole välistatud, et KÜ võib kehtestada parkimiskohtade normi ühele korteriomandile, kuid sellise piirangu kehtestamine eeldab korteriühistul vastava õiguse olemasolu e. tee peab kuuluma korteriühistule või olema korteriühistu valduses ja kasutada muul õiguslikul alusel.
Vastates kolmandale küsimusele, peab ka selline isik järgima kehtestatud liikluskorraldust (liiklusmärgid, teemärgised jms). Kui nendest ei tulene parkimiseks või peatumiseks piiranguid, ei oma isiku elukoht tähtsust.