Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kes korvab auto kahju, kui vastu kiirustanud kiirabi tõttu jäin kivirahe alla?12.06.2015

Sõitsin mööda maanteed, kus oli muidu 90 km/h ala aga terve teekate oli mitme kilomeetri ulatuses pinnatud ja palju lahtisi kive. Väljas olid ka ajutised kiiruspiirangud 30 km/h. Sõitsin siis mina umbes kolmekümnega, kui vastu tuli siniste vilkuritega kiirabi, võtsin veel hoogu maha ja hoidusin võimalikult paremale, aga kuna kiirabi sõitis umbes nii üheksakümnega, jäi minu sõiduk korraliku kivirahe alla, millest tekkis klaasi mõra ja kindlasti ka kapotile kivitäkkeid juurde. Samas kiirabi võib töötavate vilkuritega kiirust ületada aga mis saab minu autost millele varaline kahju tekkis? Kas oleks pidanud ehk kohe seisma jääma ja laskma politseil asja fikseerida või saab ka kuidagi tagantjärgi asja lahendada?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tegemist on sündmusega, mis liigitub liiklusõnnetuseks liiklusseaduse § 2 p 32 tähenduses. Juhi tegevust liiklusõnnetuse toimumise korral reguleerib LS § 169. Selle paragrahvi 5.lõike kohaselt, kui varalise kahju tekitajat ei ole sündmuskohal, või kui juhtide vahel on vastutuse küsimuses lahkarvamus, tuleb liiklusõnnetusest teavitada politseid ja tegutseda sealt saadud korralduste kohaselt. Selline teavitamine tagab ka sündmuskoha fikseerimise politsei poolt ja hõlbustab hiljem kahjunõuete esitamist kahju tekitanud isiku vastu või kindlustusele.

Võlaõigusliku üldpõhimõtte kohaselt peab õigusvastaselt teisele isikule kahju tekitanud isik tekitatud kahju hüvitama, kui ta on kahju tekitamises süüdi. Üldjuhul kehtib süü eeldus. Mootorsõiduki valdaja võib kahju tekitamise eest vastutada ka juhul, kui ta ei ole kahju tekitamises süüdi (riskivastutus). Kui ka kahju saaja peab olema võimeline vaidluse korral tõendama kahju tekitava sündmuse toimumist ja selle sündmuse ja tekkinud kahju vahelise põhjusliku seose olemasolu. Küsimuses kirjeldatud kaasuse puhul peaks kahjustatud isik suutma tõendada, et kahjustused tekkisid nimelt kivide pääsemisest Teist mööda sõitnud kiirabisõiduki rataste alt. Samuti peab kahju saaja olema võimeline tõendama kahjuliku tagajärje e. kahju saabumist, sh saabunud kahju suurust.
 

Küsimus: Kas sooritades õppesõitu mootorsõidukijuhi juhendajaga, võib istuda autos ka teisi reisijaid?02.06.2015

Kas sooritades õppesõitu mootorsõidukijuhi juhendajaga võib istuda autos ka teisi reisijaid?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseadus ei keela sõidupraktika ajal sõidukis teiste isikute viibimist. Samas on mõistlik, kui sõidupraktikat juhendav isik (juhendaja) hinnates sõidupraktika võtja oskusi ja teadmisi, kaalub teiste isikute sõidukis viibimise mõistlikkust ja põhjendatust ja teeb teiste sõitjate sõidukisse lubamise kohta otsuse kõiki asjaolusid arvestades.
 

Küsimus: Kas kohtuväline menetleja ei peaks otsust tegema 30 päeva jooksul?02.06.2015

Tere! Väärteoprotokoll koostati 25.04.2015 ning protokolli kohaselt oli otsus kohtuvälise menetleja juures kättesaadav 25.05.2015. 25. mail 2015 otsusele järele minnes aga selgus, et otsust ei ole, kuna tulenevalt minu vastulausest tahetakse muuta väärteoprotokolli. 26.05.2015 tehti väärteoprotokolli muudatus, mille ka allkirjastasin, samuti selgitati, et otsus on kättesaadav alates 26.06.2015. Kas kohtuväline menetleja ei peaks otsust tegema 30 päeva jooksul? Kas kohtuväline menetleja on õigesti toimetanud muutes väärteoprotokolli alles 26. mail 2015?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kohtuvälise menetleja otsus peab olema menetlusalusele isikule kättesaadav 30 päeva möödudes väärteoprotokolli koopia menetlusalusele isikule või tema kaitsjale kätteandmisest arvates.

Kui aga selgub vajadus väärteo kvalifikatsiooni või tõendusteabe muutmiseks või täiendamiseks, algab kogu protsess otsast peale e. menetlusalusele isikule tutvustatakse muudetud kvalifikatsiooni või tõendusteabega väärteoprotokolli, antakse uus tähtaeg vastulause esitamiseks ja loomulikult muutub ka otsuse kättesaadavaks olemise kuupäev. Selles osas on kohtuväline menetleja tegutsenud õigesti.
 

Küsimus: Mis alusel on politseil õigus lasta joobes juhi auto teisaldada tasulisse parklasse?02.06.2015

Mis alusel on õigus politseil lasta teisaldada auto tasulisse parklasse, kui juht on alkoholi joobes ja millisel mitte?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseaduse § 92 lg 1 kohaselt teisaldatakse sõiduk, mille juht on kõrvaldatud selle juhtimiselt, valvega hoiukohta või politseiasutusse, kui kohapeal puudub võimalus sõiduki üleandmiseks omanikule või valdajale.
 

Küsimus: Kuhu pöörduda, et saada avarii süüdlase käest haiguslehe hüvitist, kui mul ei ole tema andmeid?28.05.2015

tere
Mul juhtus liiklusõnnetus, mille käigus tuleb auto maha kanda. Nimet sõitis peateele ette purjus juht, mille tagajärjel olen sinisel lehel. Kelle poole pöörduda haiguslehele hüvitise saamiseks, kui ei tea teise juhi andmeid. Kuigi menetlus pidi käima, pole ma kindel, et politseist neid andmeid saan.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui kahju põhjustanud juhi andmed ei ole teada, võite kahjuteatega pöörduda ka selle kindlustusandja poole, kus oli kindlustatud Teie vastutus. Kui on teada kahju põhjustanud sõiduki registreerimisnumber, saate informatsiooni selle sõiduki kindlustusandja kohta nii oma kindlustsuandjalt kui ka Liikluskindlustuse Fondist. Tervisekahjustuse tekitamisest tuleneva kahju hüvitab kahju põhjustanud sõiduki kindlustusandja.
 

Küsimus: Mida teha olukorras, kui kellaga parkimise aeg saab läbi aga ma ei tea, kellega parkimise pikendamiseks kontakti võtta?28.05.2015

Tere,
sain hoiatustrahvi Tartu linnavalitsuselt valesti pargitud sõiduki kohta. Lisaks parkla märgile on parklas lisatahvlid "2h tähistatult" ja "tööpäevadel". Parkisin auto sinna pühapäeval plaaniga minna Tallinnasse ja õhtul tagasi jõuda. Kella armatuurile ei pannud, kuna tegemist oli puhkepäevaga. Kahjuks koolitus venis plaanitust pikemaks ja olin sunnitud ööseks Tallinnasse jääma. Esmaspäeva hommikul palusin tuttaval sealt läbi sõita, et saada infot maksetingimuste või parkimise korraldaja kohta, et tasuda või helistada ja selgitada olukorda. Selliseid tahvleid seal ei olnud, ei ole ka Tartu inimene, et teada, kelle parkla see oli. Ei ole võimalust tasuliseks parkimiseks, samuti puudub info, kelle poole pöörduda probleemide korral. Esmaspäeval tagasi jõudes leidsin trahvikviitungi. Kuidas oleksin pidanud käituma, alustasin parkimist seaduslikult, kuid olude sunnil muutus parkimine ebaseaduslikuks ilma et mul oleks olnud võimalust midagi ette võtta. Ette tänades.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui sõiduki parkimise õiguspärasuse tagamise võimatus oli vältimatu võib kõne alla tulla süüteokoosseisu puudumine Teie teos. Oma õiguste kaitseks tuleb sellisel juhul hoiatustrahv ettenähtud korras vaidlustada. Vaidlustamise kord on sätestatud väärteomenetluse seadustiku §s 54'5. Kas takistused parkimisnõuete rikkumise kõrvaldamiseks olid ka objektiivselt põhjendatud, hinnatakse väärteomenetluse raames kogutavate tõendite pinnalt. Konkreetseid juhiseid on hetkel keeruline anda, kuivõrd ma ei oma täielikku ülevaadet sündmuskohal kehtestatud tegelikust parkimiskorraldusest.
 

Küsimus: Kuidas vormistada korrektselt autoavarii kahju hüvitamine?26.05.2015

Tere,
Olen praegu 17-aastane ja mul on piiratud juhtimisõigusega juhiluba. Olin sõbra juures, kus ta võttis salaja isa auto võtmed, mina istusin rooli ja läksime niisama autoga sõitma, ma olin täiesti kaine. Mõne aja pärast jäime politseile silma ja meile anti märku peatuda. Sellele ma ei reageerinud ja pärast ligi 5 minutit kestnud tagaajamist sõitsin autoga läbi aia naabriaeda. Auto mõlkis. Politsei vormistas väärteomenetluse ja mind on kutsutud politseisse. Olen nõus hüvitama liiklusõnnetuses kannatada saanud sõiduauto maksumuse, mille omanik (sõbra isa) hindas 3000 eurole. Kuidas toimub avarii kahju hüvitamine, kuidas oleks juriidiliselt korrektne seda vormistada? Mis karistus ootab mind ees?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Juhtides sõidukit piiratud juhtimisõigusega, kui juhi kõrval ei viibi vähemalt 2 aastase juhistaažiga isikut, eirates teadlikult politsei antud peatumismärguannet ja põhjustades varalise kahju, paneb juht toime kolmele väärteokoosseisule vastava teo - LS § 242 lg 1, § 234 lg 1 ja § 223 lg 1 kohased väärteod.

Kahe viimasena nimetatud väärteo eest võib karistuseks määrata rahatrahvi kuni 1200 eurot või aresti või juthimisõiguse ära võtmise.

Sõidukikahju hüvitamiseks on mõistlik sõlmida kahju hüvitamise kokkulepe, kus kahju saanud isik kinnitab kirjalikult kahju suuruse ning samuti kinnitab kahjuhüvitise (kahju suurusele vastava rahasumma) kättesaamist. Kui kahju hüvitamine lepitakse kokku osade kaupa, tuleb see kokkuleppes fikseerida, sh fikseerida osade tasumise kord.

Kolmandale isikule põhjustatud kahju hüvitab kahju põhjustanud sõiduki kindlustusandja, nõudes hiljem hüvitatud kahju kahju põhjustanud sõiduki valdajalt tagasi. Kui kahju hüvitatakse otse kahju põhjustaja poolt, puudub kindlustusseltsil põhjus kahju hüvitamiseks.
 

Küsimus: Mille järgi määratakse eraparkla leppetrahvi summa?26.05.2015

Leppetrahviks määrati 30 € eraparklas, kus on M-parkimine. Kviitungil on kirjas, et võib olla kuni 57 €.
Kust võeti see ümmargune 30 €, mis hinnakirja alusel või umbes auto värvi järgi, seda kirjas ei ole, siis saab seda ka vaidlustada, 13 min.parkimist?
Maksin ka umbes pool summat 15 €, kokku leppida leppetrahvi suhtes ei õnnestu, ikka nõutakse 30 € summat selgitamata.
Mis on siis õige trahvi summa eraparklas peale 13 min. parkimist?
tervitusi Tartumaalt

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Leppetrahvi puudutavad sätted sisalduvad üldjuhul parkimistingimustes. Kui parkimistingimused näevad ette määrata leppetrahvi kuni 57 € ulatuses, siis iseenesest ei ole tegemist tingimuste rikkumisega, kui leppetrahv on määratud selle summa piires. Millise aritmeetika järgi leppetrahvi tegelikku summat kalkuleeritakse, tuleb uurida tingimuste kasutajalt e. parkimise korraldajalt.
 

Küsimus: Kes on süüdi, kui peateel liikuvale autole, millel ei põle tuled, sõidab kõrvalteelt ette sõiduk?26.05.2015

Tere. Olukord on selline.
Tahan pöörata ristmikul vasakule (peateele), peateel (minust paremal) sõidab auto ilma valguseta, teda pole üldse näha. Kui tekiks avarii, siis kes oleks süüdi? See, kes ei andnud teed? Andsin märku, et pane tuled põlema. Järgmisel ristmikul tekkis selline probleem teisega, ta sõitis ilma valguseta ja teine teda ei märganud.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui valgustamata sõiduki mittemärkamine on juhile vältimatu ka juhile vajalikku hoolsust rakendades, ei saa "anna teed" nõude rikkumist juhile õiguslikult ette heita. Kas valgustamata sõiduk oli või pidi juhile olema objektiivselt tajutav või mitte, selgitatakse välja faktiliste asjaolude e. tõendite pinnalt.
 

Küsimus: Kas saan omanikuna auto teisaldamisjärgselt kätte, kui auto teisaldati teise juhi vale parkimise tõttu?26.05.2015

Otsisin pikalt kuid mind huvitavale küsimusele vastust ei leidnud.
Sõidukile on tehtud paar-kolm leppetrahvi (europark) ning need on tasumata. Uue leppetrahvi lisandumisel on lisatud ka märge auto teisaldamisest. Kui nüüd auto teisaldatakse nn. eraparklast kesklinnas, siis millisel alusel saab auto omanik oma auto kätte kohast kuhu see teisaldati? Sõiduk pargiti parklasse mitte auto omaniku poolt. Nö lepingu osapool ei olnud sõiduki omanik.
Kas mina kui sõiduki omanik tohin oma sõiduki tagasi võtta ilma lisakohustusteta, kuna parkimisel ei olnud leping sõlmitud minuga, vaid auto juhiga ning asju peavad nad ajama poolega kellega on sõlmitud leping?
Kas mul on õigus teades, et mina ei pea eraparkla tegelastele ja ka asukohta, kuhu sõiduk teisaldati, tegelastele väljastama infot seoses sõiduki juhiga, kuna selline kohustus laieneb vaid juhul kui seda nõutakse kohtu kaudu või politseiametnik?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Sõiduki kinnipidamine on reguleeritud liiklusseaduse 92. paragrahvis. Kui LS § 92 lg-s 2 nimetatud teisaldamise alus on olemas, siis on sõiduki teisaldamine üldjuhul õiguspärane. LS § 92 lg 9 kohaselt tagastatakse sõiduk koheselt peale teisaldamise ja hoidmise kulude tasumist. Seaduse mõttes ei oma kulude tasumise seisukohalt tähtsust, millise isiku tegevuse tõttu sõisuk teisaldati. Kui teisaldamiskulusid on kandnud sõiduki omanik, kes ei ole ise oma tegevusega teisaldamiseks alust andnud, võib ta tasutud summa osas esitada tagasinõude teisaldamise põhjustanud sõiduki valdaja vastu.

Samas on parklaoperaatorite tegevuspraktika hetkel minule teadaolevalt selline, et teisaldatud sõidukit ei tagastata enne teisaldamiskulude ning ka kõigi võlgnetavate leppetrahvide tasumist. Sellise praktika õiguspärasus on vaieldav. Sõiduki mitteväljastamisel on õigus nõuda sõiduki väljaandmist ka kohtu kaudu, kuid siinkohal tuleb arvestada kohtumenetluse prognoositava kestusega ning otsustada, kas kulude kohene tasumine ei ole mitte kiirem ja odavam viis sõiduki kättesaamiseks. Kahju hüvitamise nõude saab esitada ka peale sõiduki kätte saamist.