Liiklusõigus
Küsimus: Kas tohin sõita enne "plastikust" lubade kättesaamist, kui tegin sõidueksami ära kuid unustasin lasta selle tunnistusele kanda?25.09.2015
Tere!
Tegin eile ARk sõidueksami ära. Kuna unustasin autokooli tunnistuse koju, ei saanud ma tunnistusele märget. Kas siis ei tohigi enne sõita kui olen plastikust load kätte saanud või vaatab politsei arvutist, kas on juhtimisõigus?
Tegin eile ARk sõidueksami ära. Kuna unustasin autokooli tunnistuse koju, ei saanud ma tunnistusele märget. Kas siis ei tohigi enne sõita kui olen plastikust load kätte saanud või vaatab politsei arvutist, kas on juhtimisõigus?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Seega, kui kanne juhtimisõiguse andmise kohta on liiklusregistrisse tehtud, saab juhtimisõiguse olemasolu tõendada ka liiklusregistri anemete alusel. Kande olemasolus soovitan siiski veenduda või paluda Maanteeametil teha tagantjärele koolituskursusele märge juhtimisõiguse andmise kohta.
Küsimus: Kas pärast juhilubadeta vahele jäämist on aastane "nn" ARK keeld?22.09.2015
Jäin ilma juhilubadeta autoroolis vahele. Kas kehtib 1-aastane arki keeld? Küsisin ka politseilt endalt seda, temalt sain vastuseks ainult mitte midagi ütleva naeratuse. Ja kui eelnimetatud aastane keeld kehtib hakkab see aastake alles siis jooksma kui trahv makstud?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas võin sõita, kui juhtimisõiguse äravõtmise tähtaeg on lõppenud, kuid pole ARKi lubadele järgi läinud?22.09.2015
Tere
Sain rahatrahvi ja lisakaristusena juhtimisõiguse äravõtmise 4 kuuks. Trahv on makstud ja juhtimisõiguse äravõtmise tähtaeg lõppes 19.09.2015. Load on hetkel ARKs hoiul, sest pole jõudnud neile järgi minna.
Kas võin hetkel autot juhtida? E-riik näitab juhilubade staatuseks "ARK HOIUL"
Sain rahatrahvi ja lisakaristusena juhtimisõiguse äravõtmise 4 kuuks. Trahv on makstud ja juhtimisõiguse äravõtmise tähtaeg lõppes 19.09.2015. Load on hetkel ARKs hoiul, sest pole jõudnud neile järgi minna.
Kas võin hetkel autot juhtida? E-riik näitab juhilubade staatuseks "ARK HOIUL"
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas mootorrattur tohtis teha mitmest seisma jäänud ja vasakpööret ootavast sõidukist möödasõitu üle pidevjoone?22.09.2015
Soovisin teha kaherealisel mnt-l vasakpööret. Suunatuli oli varakult sisselülitatud. Peatusin, et veenduda vastassuunast tuleva sõiduki ohutus kauguses. Kuni selle teeristini on maha märgitud pidevjoon, on peateele suubuvast teest teavitav märk ja kiirusepiirang. Veendunud, et vastutulev sõiduk on ohutus kauguses ja minu taga olevad sõidukid on aru saanud minu poolt sooritatavast manöövrist (minu taga olev sõiduk oli samuti peatunud), alustasin vasakpööret ja siis sõitis mootorratas juhipoolsest küljest mu autole sisse.
Kas mootorrattur tohtis teha mitmest sõidukist möödasõitu üle pidevjoone kohas kus kõrvaltee suubub peateele? Kes on õnnetuse põhjustaja? Kes jääb süüdi?
Kas mootorrattur tohtis teha mitmest sõidukist möödasõitu üle pidevjoone kohas kus kõrvaltee suubub peateele? Kes on õnnetuse põhjustaja? Kes jääb süüdi?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Süülisus võib laheneda sellises olukorras mitmeti. Ka kohtupraktikas on sarnaseid juhtumeid lahendatud erinevalt.
Silmas tuleb pidada, et vasakpööret sooritav juht peab andma teed temast möödasõidul olevale juhile (LS § 17 lg 5 p 3).
Suunamärguanne ei anna sõidueesõigust (LS § 39 lg 5).
Juht peab järgima liikluskorraldusvahendite (sh teemärgiste) nõudeid (LS § 16 lg 2).
Mööda on keelatud sõita sõidukist, mille uht on andnud märguande vasakpöördeks (LS § 51 lg 3 p 2 ja § 52 lg 1 p 1).
Seega on kirjeldatud situatsioonis võimalik etteheiteid teha mõlemale juhile. Praktikas pole harvad lahendid, kus langetatakse otsus nn segasüü kasuks e. tuvastatakse jagatud vastutus ning karistatus määratakse mõlemale juhile.
Küsimus: Kas lubade tegemise aastane keeld on mõeldud välja selle jaoks, et riigikassat täita?14.09.2015
Küsimus siis selline, et kas see lubade tegemise aastane keeld on mõeldud välja selle jaoks, et riigikassat täita? Kuna kui inimene saab aastase keelu lubade tegemisel ja tal on vaja siiski igapäevaselt sõita siis ta ju ka sõidab, jätkab trahvide maksmist ainult ja lubade tegemine vaid pikeneb? Inimlikum oleks ju see keeld ära kaodata ja paljud teeks ka oma load ära.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas kehtivuse kaotanud transiitnumbriga sõitmine on sama mis sõitmine sõidukile mittekuuluva numbriga?14.09.2015
Kas mootorsõiduki juhtimine kehtivuse kaotanud Läti transiitnumbriga, mis on väljastatud antud sõidukile, on kvalifitseeritav kui sõidukile mittekuuluva numbrimärgiga sõiduki juhtimine LS § 205 järgi sõiduki kindlustus ka kehtetu.
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas taksoteenuse osutamine ilma veoloata on karistatav karistusseadustiku järgi?14.09.2015
Karistusseadustikust ei leidnud punkti, mis kirjeldaks karistust ilma taksoveo loata taksoteenuse osutamise eest. Kas sellisel juhul see polegi karistatav?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas avarii korral vaid ühe osapoole manöövri menetlemine on korrektne?07.09.2015
Minu poolt juhitud autole sõideti tagant otsa, kui olin lõpetamas vasakpööret. Teine osapool väitis, et oli möödasõidul ja minu manööver oli ootamatu. Sain vigastada ja avariipaigal tunnistusi ei saanud anda, sest kiirabi viis mu ära. Oma esmaseid ütlusi läksin andma 12 päeva hiljem ja sain siis teada, et olen menetlusalune. Kas ainult asitõenditele tuginedes, enne mõlema osapoole ütlusi, saab kindlalt määrata süülise poole?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Kirjeldatud situatsioonis tuleb siiski silmas pidada ka seda, et vasakpöörde sooritajal on kohustus anda teed temast möödasõidul olevale juhile. Kas teine juht oli möödasõidul või mitte, selgitatakse välja tõendite pinnalt. Pole välistatud, et enne kõikide osaliste üle kuulamist on menetleja kogunud juba ka piisavalt muid tõendeid, et käsitleda seni veel üle kuulamata liiklusõnnetuses osalenud isikut väärteo toimepanemises kahtlustatavana e. menetlusaluse isikuna. Menetlusalusel isikul on oluliselt suuremad õigused, kui tunnistajal mistõttu on tagab isiku üle kuulamine menetlusaluse isikuna ka tema õiguste parema kaitse.
Küsimus: Kust leida infot E-reegel 65/00 kohta, millele peab vastama kollane vilkur?02.09.2015
Sooviks teada, mida sisaldab selline asi nagu E-reegel 65/00? Asi nimelt kollase vilkuri kasutamise kohta. Kus ka ei otsiks, on kirjas et kollane vilkur peab vastama reeglile E-reegel 65/00!
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Küsimus: Kas jään tagant otsasõidul kindlasti süüdi isegi siis kui eesliikuval sõidukil ei olnud pidurituled töökorras?01.09.2015
Tere. Juhtus olukord, kus sai tagant otsa sõidetud mikrobussile. Ise liiklesin mootorrattal. Mikrobussi ees olev auto hakkas teed andma ülekäiguraja ääres olnud jalakäijale ja võttis hoo maha. Mikrobuss hilines reageerimisega ja tegi järsu pidurduse. Pidurduse hetkel tal piduri tuled ei töötanud (seda kinnitavad ka tunnistajad) ja mina jõudsin küll enamuse oma hoost maha pidurdada kuid väikse hooga talle siiski sisse lendasin. Olen kindel, et tehniliselt korras (eessõitja) sõiduki puhul oleksin saanud seisma ja avarii oleks olnud olemata. Mikrobussi juhil puudus ka juhtimisõigus. Ülevaatusel olevat sõidukil olnud ka märge, et tulede süsteemis mingi viga sõidukil on (selle info sain ühelt tunnistajalt kes politsei bussis ütlusi andis ja seda infot vilksamisi nägi; ülevaatus sõidukil vist oli olemas). Minu küsimus oleks järgmine: "Kas ma jään 100% tagant otsasõidus süüdi, kuigi eesliikuv sõiduk ei vastanud tehnonõuetele ja liikles (teadlikult?) ohtlike vigadega ning nende vigade puudumisel poleks avariid toimunud?
Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee
Juhti saab karistada liiklusõnnetuse eest, kui ta on süüliselt rikkunud liiklusnõudeid ning liiklusnõuete rikkumise ja saabunud tagajärje vahel esineb põhjuslik seos. Tagant otsasõidus seisneva liiklusõnnetuse puhul saab rääkida eelkõige ohutu pikivahe hoidmise kohustuse (LS § 46 lg 1) võimalikust eiramisest ja ohutu sõidukiiruse ja/või takistuse vältimise kohustuse (LS § 50 lg 3) võimalikust rikkumisest.
Pikivahe valik peab olema selline, et juht suudaks vältida tagant otsasõitu ees ootamatult pidurdanud või peatunud sõidukile. Asulasisesel teel peab pikivahe ajaline kestus olema vähemalt 2 sekundit. Asulavälisel teel 3 sekundit. Kui asjaolude pinnalt on tuvastatav, et pikivahe valik oli põhimõtteliselt õige ning juhi tegevuses ei ilmnenud ka LS § 50 lg 3 nõuete rikkumisi, on võimalik väita, et liiklusõnnetuse põhjuseks saab pidada ka eessõitva juhi tegevust või tegevusetust, mis seisneb mittekorras valgustusseadtmetega sõiduki juhtimises.
Eesti õiguspraktikas omaks võetud põhimõtte kohaselt võib iga liikleja, kes täidab liiklusnõudeid eeldada, et ka kõik teised liiklejad neid täidavad. Seega võib taga liikuv sõidukijuht eeldada, et ees sõitva sõiduki pidurdamisest annavad märku sõiduki pidurituled. Kuigi eesmise sõiduki pidurdumine (aeglustumine) on mingil hetkel tajutav ka piduritulede abita, võivad kaotatud sekundid olla juba küllaldased, et taga sõitval juhil puudub võimalus otsasõitu objektiivselt vältida.
Selliseid järeldusi saab teha eelkõige matemaatiliste arvutuste pinnalt arvestades kehtivate füüsikareeglitega ning süüteomenetluses kasutatakse selleks üldjuhul vastava valdkonna eksperdi abi. Arvestada tuleb siiski sellega, et kui eksperdi arvamus ei ole menetlusaluse isiku jaoks soodne, kannab ekspertiisi tegemise kulud menetlusalune isik.
Tsiviilvaidluses kahju tekitamise ja vastutuse küsimuses (kindlustusvaidlus, tsiviilkohtumenetlus), peab kumbki pool ise hea seisma nende asjaolude tõendamise eest, millel nende väited põhinevad.