Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas tohin sõita enne "plastikust" lubade kättesaamist, kui tegin sõidueksami ära kuid unustasin lasta selle tunnistusele kanda?25.09.2015

Tere!
Tegin eile ARk sõidueksami ära. Kuna unustasin autokooli tunnistuse koju, ei saanud ma tunnistusele märget. Kas siis ei tohigi enne sõita kui olen plastikust load kätte saanud või vaatab politsei arvutist, kas on juhtimisõigus?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusseaduse § 96 lg 2 kohaselt tõendatakse juhtimisõiguse olemasolu liiklusregistri andmete alusel või juhtimisõigust tõendava dokumendi alusel. Juhtimisõiguse peatamise, ära võtmise või peatumise korral on liiklusregistri kanded ülimuslikud.

Seega, kui kanne juhtimisõiguse andmise kohta on liiklusregistrisse tehtud, saab juhtimisõiguse olemasolu tõendada ka liiklusregistri anemete alusel. Kande olemasolus soovitan siiski veenduda või paluda Maanteeametil teha tagantjärele koolituskursusele märge juhtimisõiguse andmise kohta.
 

Küsimus: Kas pärast juhilubadeta vahele jäämist on aastane "nn" ARK keeld?22.09.2015

Jäin ilma juhilubadeta autoroolis vahele. Kas kehtib 1-aastane arki keeld? Küsisin ka politseilt endalt seda, temalt sain vastuseks ainult mitte midagi ütleva naeratuse. Ja kui eelnimetatud aastane keeld kehtib hakkab see aastake alles siis jooksma kui trahv makstud?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Olete asjadest õigesti aru saanud. Kui isik, kellele ei ole kunagi väljastatud juhiluba, omab karistatust juhtimisõiguseta sõidu eest (LS § 201), siis on sellise karistuse omamine vaadeldav kehtiva seaduse kohaselt juhtimisõiguse saamist takistava (välistava) asjaoluna. Karistusandmed trahvina määratud väärteokaristuse kohta kustutatakse karistusregistrist, kui trahvi tasumisest on möödunud 1 aasta.
 

Küsimus: Kas võin sõita, kui juhtimisõiguse äravõtmise tähtaeg on lõppenud, kuid pole ARKi lubadele järgi läinud?22.09.2015

Tere
Sain rahatrahvi ja lisakaristusena juhtimisõiguse äravõtmise 4 kuuks. Trahv on makstud ja juhtimisõiguse äravõtmise tähtaeg lõppes 19.09.2015. Load on hetkel ARKs hoiul, sest pole jõudnud neile järgi minna.
Kas võin hetkel autot juhtida? E-riik näitab juhilubade staatuseks "ARK HOIUL"

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Alla 6 kuu pikkuse juhtimisõiguse keelu korral ei ole juhtimisõiguse taastamiseks lisatoiminguid teha. Juhtimisõigus taastub keelutähtaja möödumisel. Kuivõrd juhiloa kaasaskandmine ei ole Eestis väljastatud juhiloa puhul kohustuslik, kui juhil on kaasas isikut tõendav dokument, siis ei takista juhiloa füüsiline asumine Maanteametis juhtimisõiguse teostamist.
 

Küsimus: Kas mootorrattur tohtis teha mitmest seisma jäänud ja vasakpööret ootavast sõidukist möödasõitu üle pidevjoone?22.09.2015

Soovisin teha kaherealisel mnt-l vasakpööret. Suunatuli oli varakult sisselülitatud. Peatusin, et veenduda vastassuunast tuleva sõiduki ohutus kauguses. Kuni selle teeristini on maha märgitud pidevjoon, on peateele suubuvast teest teavitav märk ja kiirusepiirang. Veendunud, et vastutulev sõiduk on ohutus kauguses ja minu taga olevad sõidukid on aru saanud minu poolt sooritatavast manöövrist (minu taga olev sõiduk oli samuti peatunud), alustasin vasakpööret ja siis sõitis mootorratas juhipoolsest küljest mu autole sisse.
Kas mootorrattur tohtis teha mitmest sõidukist möödasõitu üle pidevjoone kohas kus kõrvaltee suubub peateele? Kes on õnnetuse põhjustaja? Kes jääb süüdi?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Küsimusele, kes on põhjustaja ja kes jääb süüdi on konkreetse liiklusõnnetuse asjaolusid ja tõendeid uurimata keeruline vastata.

Süülisus võib laheneda sellises olukorras mitmeti. Ka kohtupraktikas on sarnaseid juhtumeid lahendatud erinevalt.

Silmas tuleb pidada, et vasakpööret sooritav juht peab andma teed temast möödasõidul olevale juhile (LS § 17 lg 5 p 3).
Suunamärguanne ei anna sõidueesõigust (LS § 39 lg 5).
Juht peab järgima liikluskorraldusvahendite (sh teemärgiste) nõudeid (LS § 16 lg 2).
Mööda on keelatud sõita sõidukist, mille uht on andnud märguande vasakpöördeks (LS § 51 lg 3 p 2 ja § 52 lg 1 p 1).

Seega on kirjeldatud situatsioonis võimalik etteheiteid teha mõlemale juhile. Praktikas pole harvad lahendid, kus langetatakse otsus nn segasüü kasuks e. tuvastatakse jagatud vastutus ning karistatus määratakse mõlemale juhile.
 

Küsimus: Kas lubade tegemise aastane keeld on mõeldud välja selle jaoks, et riigikassat täita?14.09.2015

Küsimus siis selline, et kas see lubade tegemise aastane keeld on mõeldud välja selle jaoks, et riigikassat täita? Kuna kui inimene saab aastase keelu lubade tegemisel ja tal on vaja siiski igapäevaselt sõita siis ta ju ka sõidab, jätkab trahvide maksmist ainult ja lubade tegemine vaid pikeneb? Inimlikum oleks ju see keeld ära kaodata ja paljud teeks ka oma load ära.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Usun, et seaduseandja mõte oli siiski reguleerida sellise keelu kaudu üldist liiklusohutust turvalisemaks. Iseküsimus on, kas LS § 106 lg 1 regulatsioon on sellisena vajalik ja proportsionaalne.
 

Küsimus: Kas kehtivuse kaotanud transiitnumbriga sõitmine on sama mis sõitmine sõidukile mittekuuluva numbriga?14.09.2015

Kas mootorsõiduki juhtimine kehtivuse kaotanud Läti transiitnumbriga, mis on väljastatud antud sõidukile, on kvalifitseeritav kui sõidukile mittekuuluva numbrimärgiga sõiduki juhtimine LS § 205 järgi sõiduki kindlustus ka kehtetu.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui transiitnumbrimärk on muutunud kehtetuks, st ei kehti enam sellele sõidukile, millele see on väljastatud, siis minu hinnangul on tegemist riikliku registreerimismärgita sõiduki juhtimisega.
 

Küsimus: Kas taksoteenuse osutamine ilma veoloata on karistatav karistusseadustiku järgi?14.09.2015

Karistusseadustikust ei leidnud punkti, mis kirjeldaks karistust ilma taksoveo loata taksoteenuse osutamise eest. Kas sellisel juhul see polegi karistatav?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Vastutuse taksoveonõuete rikkumise eest sätestab ühistranspordiseadus. Samuti näeb sama seadus ette vastutuse bussi, trammi, trollibussi või sõiduautoga ühistranspordiseaduses ettenähtud dokumentideta tasulise sõitjateveo korraldamise eest. Karistuseks võib määrata rahatrahvi kuni 300 trahviühikut või aresti. Ühistranspordiseaduse § 33 lg 1 kohaselt on tasu eest korraldatav sõitjatevedu, välja arvatud sõitjatevedu trammi ja trollibussiga, ühenduse tegevusloa ja ühenduse tegevusloa tõestatud koopiata või taksoveoloa ja sõidukikaardita keelatud.
 

Küsimus: Kas avarii korral vaid ühe osapoole manöövri menetlemine on korrektne?07.09.2015

Minu poolt juhitud autole sõideti tagant otsa, kui olin lõpetamas vasakpööret. Teine osapool väitis, et oli möödasõidul ja minu manööver oli ootamatu. Sain vigastada ja avariipaigal tunnistusi ei saanud anda, sest kiirabi viis mu ära. Oma esmaseid ütlusi läksin andma 12 päeva hiljem ja sain siis teada, et olen menetlusalune. Kas ainult asitõenditele tuginedes, enne mõlema osapoole ütlusi, saab kindlalt määrata süülise poole?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Menetluse kulgemise määrab süüteoasja menetlev ametnik. Pole välistatud, et 12 päeva jooksul enne kõikide osalejate üle kuulamist on menetlejal kujunenud veendumus selles osas, kellele esitada väärteokahtlustus/süüdistus. Menetlusaluseks isikuks tunnistamine ei tähenda siiski veel lõplikku seisukohta süüdlase osas. See väljendab menetleja seisukohta. Edasise menetluse käigus võib see seisukoht ka muutuda.

Kirjeldatud situatsioonis tuleb siiski silmas pidada ka seda, et vasakpöörde sooritajal on kohustus anda teed temast möödasõidul olevale juhile. Kas teine juht oli möödasõidul või mitte, selgitatakse välja tõendite pinnalt. Pole välistatud, et enne kõikide osaliste üle kuulamist on menetleja kogunud juba ka piisavalt muid tõendeid, et käsitleda seni veel üle kuulamata liiklusõnnetuses osalenud isikut väärteo toimepanemises kahtlustatavana e. menetlusaluse isikuna. Menetlusalusel isikul on oluliselt suuremad õigused, kui tunnistajal mistõttu on tagab isiku üle kuulamine menetlusaluse isikuna ka tema õiguste parema kaitse.
 

Küsimus: Kust leida infot E-reegel 65/00 kohta, millele peab vastama kollane vilkur?02.09.2015

Sooviks teada, mida sisaldab selline asi nagu E-reegel 65/00? Asi nimelt kollase vilkuri kasutamise kohta. Kus ka ei otsiks, on kirjas et kollane vilkur peab vastama reeglile E-reegel 65/00!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Täpsemad nõuded kollase vilkuri kasutamise kohta on toodud Majandus- ja kommunikatsiooniministri 13.06.2011.a määruse nr 42 "Mootorsõiduki ja selle haagise tehnonõuded ning nõuded varustusele" lisas 1 (kood 221). E-reegel 65 (R 65) kirjeldab täpsemalt tehnilisi nõudeid mootorsõidukil kasutatavate märgutulede tootmisele, omadustele ja tähistamisele. E-reegliga nr 65 saab tutvuda Maanteeameti kodulehe vahendusel: http://www.mnt.ee/index.php?id=10625 või otselingi kaudu: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs61-80.html
 

Küsimus: Kas jään tagant otsasõidul kindlasti süüdi isegi siis kui eesliikuval sõidukil ei olnud pidurituled töökorras?01.09.2015

Tere. Juhtus olukord, kus sai tagant otsa sõidetud mikrobussile. Ise liiklesin mootorrattal. Mikrobussi ees olev auto hakkas teed andma ülekäiguraja ääres olnud jalakäijale ja võttis hoo maha. Mikrobuss hilines reageerimisega ja tegi järsu pidurduse. Pidurduse hetkel tal piduri tuled ei töötanud (seda kinnitavad ka tunnistajad) ja mina jõudsin küll enamuse oma hoost maha pidurdada kuid väikse hooga talle siiski sisse lendasin. Olen kindel, et tehniliselt korras (eessõitja) sõiduki puhul oleksin saanud seisma ja avarii oleks olnud olemata. Mikrobussi juhil puudus ka juhtimisõigus. Ülevaatusel olevat sõidukil olnud ka märge, et tulede süsteemis mingi viga sõidukil on (selle info sain ühelt tunnistajalt kes politsei bussis ütlusi andis ja seda infot vilksamisi nägi; ülevaatus sõidukil vist oli olemas). Minu küsimus oleks järgmine: "Kas ma jään 100% tagant otsasõidus süüdi, kuigi eesliikuv sõiduk ei vastanud tehnonõuetele ja liikles (teadlikult?) ohtlike vigadega ning nende vigade puudumisel poleks avariid toimunud?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Sellele küsimusele vastamine eeldab siiski kõikide liiklusõnnetuse asjaolude hindamist ja analüüsi. Seetõttu saan vastata vaid üldiselt ning vastus ei pruugi anda lahendust konkreetsele liiklussituatsioonile.

Juhti saab karistada liiklusõnnetuse eest, kui ta on süüliselt rikkunud liiklusnõudeid ning liiklusnõuete rikkumise ja saabunud tagajärje vahel esineb põhjuslik seos. Tagant otsasõidus seisneva liiklusõnnetuse puhul saab rääkida eelkõige ohutu pikivahe hoidmise kohustuse (LS § 46 lg 1) võimalikust eiramisest ja ohutu sõidukiiruse ja/või takistuse vältimise kohustuse (LS § 50 lg 3) võimalikust rikkumisest.

Pikivahe valik peab olema selline, et juht suudaks vältida tagant otsasõitu ees ootamatult pidurdanud või peatunud sõidukile. Asulasisesel teel peab pikivahe ajaline kestus olema vähemalt 2 sekundit. Asulavälisel teel 3 sekundit. Kui asjaolude pinnalt on tuvastatav, et pikivahe valik oli põhimõtteliselt õige ning juhi tegevuses ei ilmnenud ka LS § 50 lg 3 nõuete rikkumisi, on võimalik väita, et liiklusõnnetuse põhjuseks saab pidada ka eessõitva juhi tegevust või tegevusetust, mis seisneb mittekorras valgustusseadtmetega sõiduki juhtimises.

Eesti õiguspraktikas omaks võetud põhimõtte kohaselt võib iga liikleja, kes täidab liiklusnõudeid eeldada, et ka kõik teised liiklejad neid täidavad. Seega võib taga liikuv sõidukijuht eeldada, et ees sõitva sõiduki pidurdamisest annavad märku sõiduki pidurituled. Kuigi eesmise sõiduki pidurdumine (aeglustumine) on mingil hetkel tajutav ka piduritulede abita, võivad kaotatud sekundid olla juba küllaldased, et taga sõitval juhil puudub võimalus otsasõitu objektiivselt vältida.

Selliseid järeldusi saab teha eelkõige matemaatiliste arvutuste pinnalt arvestades kehtivate füüsikareeglitega ning süüteomenetluses kasutatakse selleks üldjuhul vastava valdkonna eksperdi abi. Arvestada tuleb siiski sellega, et kui eksperdi arvamus ei ole menetlusaluse isiku jaoks soodne, kannab ekspertiisi tegemise kulud menetlusalune isik.

Tsiviilvaidluses kahju tekitamise ja vastutuse küsimuses (kindlustusvaidlus, tsiviilkohtumenetlus), peab kumbki pool ise hea seisma nende asjaolude tõendamise eest, millel nende väited põhinevad.