Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Milline on haakeseadeldise, kuhu saab peale panna auto ühe sillaga, lubatud kiirus?29.10.2015

Tere,
Olen kuulnud mitut eri varianti vastuseid ning sooviks õiget vastust koos viitega seadusele järgmisele küsimusele. Järelveetav haagis, kuhu saab peale panna auto osaliselt (ühe silla). Milline on sellise haakeseadeldise lubatud kiirus?
Sain trahvi politseilt, kui sõitsin sellise seadmega 50 alas 50-ga, sest väidetavalt oli 20km/h üle. Samas sõber ostis sellise haakeseadme ja uuris ARK-ist, vastati, et selline seadeldis ei ole kiirusepiiranguga. Milline oleks see õige vastus?
Olen ka kuulnud, et seda asja ei pea arvele võtma ja võib vedada autot.

Lugupidamisega

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ükski õigusnorm iseenesest ei ütle, kas need kaherattalised haagised klassifitseeruvad pukseeritava seadmena või haagisena. Liiklusseaduse § 2 p 9 kohaselt on haagis mootorsõidukiga haakes liikumiseks valmistatud või selleks kohandatud sõiduk. Haagiseks ei loeta pukseeritavat seadet ega vahetatavat pukseeritavat seadeldist. Pukseeritav seade on sama paragrahvi punkti 58 kohaselt mootorsõiduki haakes järelveetav või ees tõugatav mehhanism, konstruktsioon, ehitis või muu seadis, millel on vähemalt üks ratas, mis püsivalt maapinnale toetub. Haagised kuuluvad registreerimisele ja kindlustamisele. Pukseeritavad seadmed mitte. Pukseeritavale seadmele kehtib kiirusepiirang 25 km/h. Minu hinnangul võib kaherattalist pukseerimisalust käsitleda nii haagisena kui ka pukseeritava seadmena. Esimesel juhul peab haagis olema registreeritud, omama ülevaatust ja kindlustust. Kiiruse valikul tuleb järgida valmistaja ja liikluskorralduse poolt kehtestatud nõudeid. Teisel juhul ei pea seadet registreerima ega kindlustama, seade peab vastama LS § 63 nõuetele, kuid sellega liiklemisel ei tohi autorongi liikumiskiirus ületada 25 km/h. Seega igaühe enda valik, kas käsitleda sellist konstruktsiooni haagisena (järgides kõiki vajalikke registreerimise ja kindlustamise jms nõudeid) või pukseeritava seadmena ja liikuda sellega kiirusega mitte kiiremini, kui 25 km/h. Kiiremini liikumine võib kaasa tuua karistuse.
 

Küsimus: Kui juhtimisõigus on Eestis peatatud, kas siis Soomes ka?29.10.2015

Tere,

Küsin juba eelnevalt 14.10.2015 esitatud küsimusele väikse täiendava info. Kui Eestis on juhtimisõigus ära võetud teatud ajaks, siis kuidas ta ka Soome vabariigis kehtib?
Millise seaduse alusel?
Otsisin küll ka Viini konventsionist kuid ei leidnud.
Palun teiepoolset infot:
Parimat

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Piltlikult võiks küsimuses tõstatatud olukorda väljendada järgmiselt: Kui Eesti riik on võtnud isikult ära Eestis antud juhtimisõiguse, siis liigub sama isik Soome ilma juhtimisõiguseta. Seega ei saa Soome tema juhtimisõigusesse suhtuda muud moodi, kui vaid selliselt, et isikul ei ole juhtimisõigust. Ei Soomes ega ka mujal riigis. Teisisõnu - ära ei võeta mitte üksnes juhtimisõigust teatud piirkonnas (Eestis), vaid juhtimisõigus võetakse ära tervikuna e. kui seda õigust enam ei ole, siis ei saa seda olla ka väljaspool Eesti riiki. Kui tegemist on aga mujal riigis, kui Eestis, antud juhtimisõigusega, siis saab Eesti riik selle ära võta vaid enda territooriumil e. tulenevalt Viini Teeliikluse konventsioonist, saab osalisriik keelata isikul teatud rikkumiste eest enda territooriumil mootorsõiduki juhtimise.
 

Küsimus: Kas liiklusmärk 361 kehtib, kui on paigaldatud tee paremale poole, kuid näha on üksnes märgi tagumine pool?28.10.2015

Liiklusmärk 361 on paigaldatud tee paremale poole (kahesuunaline tänav), kuid märk ise on suunatud selliselt, et nähtav on ainult tagumine külg. Kas selliselt paigaldatud liiklusmärk kehtib? Ei saa ju eeldada, et autot parkides ma peaks teadma märke, mis on ainult nähtavad teiselt poolt tulles ja ma pole nendest mööda sõitnud?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Täitmiseks kohustuslik on vaid selline liiklusmärk, mis on juhile nähtavaks ja arusaadavaks tehtud. Seljaga juhi suunas paigaldatud liiklusmärgi nõuete eiramist ei saa juhile ette heita ega teda märgi nõude rikkumise eest karistada.
 

Küsimus: Kas see on normaalne, kui õppesõidu ajal kollase tulega ristmiku ületamise eest saavad karistada nii juhendaja kui juhendatav?28.10.2015

Tere
Autokoolis õppivale isikule andis sõidupraktikat juhendaja. Juhendatav sõitis fooridega reguleeritud ristmikule foori keelava kollase tule ajal, millele juhendaja juhtis (vahetult) ka tähelepanu. Ristmikult mahasõites peatati sõiduk politsei poolt (teostati nn kombineeritud liiklusjärelevalvet).
Kiirmenetluse käigus määrati trahv mõlemale (nii juhendatavale kui juhendajale mõlemale 60 eurot), väärteo kirjeldus on nii juhendaja kui juhendatava osas sisult identsed ehk justkui 2 isikut oleks korraga olnud sõiduki juhid (tõsi, nii sõiduõpetajat kui juhendajat loetakse juhiks, kuid erinevalt sõiduõpetajast puuduvad juhendajal sõiduki juhtimiseks vajalikud pedaalid). Politseiametnik palus juhendajal kirjutada selgitus, juhendaja küsis, mida ta sinna kirjutab ja ametnik dikteeris: „Sõitsin kollase tulega....“
Kui juhendamise eesmärgiks on, et kogenud juht annab nooremale sõidupraktikat, jagab oma kogemusi, aitab õpilast oskuste omandamisel jne ning mittekogenud juht teebki tõenäoliselt vigu, millele juhendaja tagasisidet annab, juhendaja käitumises käesoleval juhul puudus igasugune tahtlus ja objektiivsetel andmetel võib eeldada, et juhendajal puudus võimalus teo ärahoidmiseks, siis kuivõrd õigustatud on selline topeltkaristamine?

Suured tänud

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Karistamiseks peavad isiku teos esinema nii süüteo obtjektiivsed kui ka subjektiivsed tunnused ning seaduses ettenähtud juhul ka põhjuslik seos teo ja tagajärje vahel. Ilma eelnimetatud elementide esinemiseta ei ole lubatav ka karistuse määramine. Antud juhul eeldab juhendaja teo karistusõiguslik hindamine siiski ka väärteotoimikusse kogutavate tõendite hindamist ja analüüsimist. Teoreetiliselt ei ole välistatud, et kui juhendajal puudus võimalus sõidupraktika saaja tegevust objektiivselt mõjutada, siis ei pruugi ka tema teos esineda LS § 223 lg 1 kohast väärteokoosseisu. Kui juhendajale heidetakse ette tegevusetust, siis peab väärteosüüdistuses olema ka lahti kirjutatud, milles nõutav, kuid tegemata jäänud tegevus seisnes.
 

Küsimus: Milliseid kooskõlastusi on vaja, kui soovitakse liiklusmärki korterelamu oma kinnistule?28.10.2015

Korterelamu asub ühel liinil teiste korterelamutega, mille esist läbib joonena ühine hoovisisene tee (asfalteeritud, laiusega 3 m). Tee pole tavapärases mõttes sõidutee ega maantee. Tee kuulub erinevatele kortermajadele, mille kinnistuid see läbib.
Ühistu soovib tee oma kinnistu otstes tee sulgeda. Sellega ei takistata teiste korterelamute elanike juurdepääsu oma majale, kuna olemas on alternatiivsed ligipääsud.
Milliseid kooskõlastusi on vaja?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Korteriühistule kuuluva tee sulgemine või selline majandamine, mis ei välju korteriühistu omandiõiguse ja pädevuse piirest, ei vaja kooskõlastusi.
 

Küsimus: Kas autoomanik võib oma sõiduki politseiparklast enne kohtuistungit ära viia?22.10.2015

Kas autoomanikul on õigus auto politseiparklast ära viia juhul, kui on makstud parklamaks? Kui pole olnud kohtuistungit seoses otsusega toimunud rikkumisega. Rikkumiseks oli juhtimine joobes seisundis 0,93 promilli? Tänan vastuse eest

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Sõiduki kätteandmise otsustab menetleja. Sõiduk võib valvega hoiukohas asuda ka asitõendina või arestitud varana. Seega tuleb sõiduki kinnipidamise õigusliku aluse täpsustamiseks ja selle kättesaamise küsimuse lahendamiseks esmalt pöörduda süüteoasja menetleva ametniku poole.
 

Küsimus: Kas juhiloa vahetamisel kehtiva karistuse korral on kohustuslik teooriaeksam?21.10.2015

Tere
Sain kollase tulega parempöörde sooritamise eest trahvi 06.01.15. Esmased juhiload saavad läbi 22.10.15, kuid kehtiv karistus lõppeb 07.01.16. Maanteeameti E-teeninduses uusi lubasid taotleda ei saa, kui teooriaeksamit ei soorita.
Küsimus siis selline, kas mul on võimalik oodata paar kuud kuni karistus kaotab kehtivuse ja alles siis taotleda juhilubasid, ilma, et peaksin teooriaeksamit sooritama. Või on see teooriaeksam mulle nüüd täiesti kohustuslik?

Ette tänades

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kuigi LS §s 106 sätestatud asjakohaste sätete (4 ja 5 lõige) vahel on teatud vastuolu ja ebaselgus, on minu hinnangul LS § 106 lg 5 mõte siiski see, et, kui juhiloa vahetamise taotluse esitamise ajal ei ole isikul kehtivat karistust, siis eksami sooritamist temalt nõuda ei saa ja esmane juhiluba tuleb juhilao vastu vahetada eksamiteta.
 

Küsimus: Kas varasem karistus võib olla takistuseks taksoveoloa taotlemisel?16.10.2015

Soovin taotleda taksoveoluba. 2012a. jaanuaris sain karistada liiklusõnnetuse mitteteatamise eest. Maksin trahvid ära 2014a. augustiks. Antud hetkel ei ole tõstetud karistust arhiivi. Kas mul on võimalus antud hetkel taotleda taksoveoluba?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ühistranspordiseaduse sätete kohaselt võidakse taksoveoloa või teenindajakaardi andmisest keelduda, kui taotlejat on karistatud ühistranspordiseaduses nimetatud süütegude toimepanemise eest. Karistatuse osas lähtutakse karistusregistri andmetest. Kui karistusregister näitab kehtivaid karistusandmeid karistuse kohta, mille andmed tegelikult peaksid olema kantud arhiivi, siis soovitan enne lubade saamise taotluse esitamist esitada taotlus karistusregistrile karistusandmete korrastamiseks ja arhiivi kandmiseks. Seejärel esitada taotlus tasulise sõitjateveo teenuse osutamiseks vajalike lubade saamiseks. Vastasel juhul pole välistatud, et loataotlust menetlev haldusorgan juhindub karistusregistri andmetest ja keeldub sel alusel loa väljastamisest.
 

Küsimus: Kas võin Soomes sõita, kui jäin Eestis vahele jääknähtudega 0.39?14.10.2015

Tervist! Kui töötan Soomes, kas on võimalik loovutada juhiload posti teel ja kui on, siis kuidas st kuhu? Ja muidugi on veel küsimus, et kui jäin Eestis vahele jääknähtudega 0.39 on mul võib-olla õigus Soomes sõita?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Usun, et võite oma juhiloa saata Maanteeametisse ka posti teel, kuid sellisel juhul soovitan kasutada postiteenust, mis tagab Teile garantii, et saadetis ka reaalselt kohale jõuab. Kui Teil on Eestis juhtimisõigus ära võetud, siis kehtib see karistus Teile ka Soomes.
 

Küsimus: Kas 3 aastast esmaste lubade tegemise piirangut saaks kuidagi lühendada, asendada teise karistusega?13.10.2015

Tere, Kui olen saanud kriminaalkorras karistada ning peale karistuse kandmist on 3a esmaste juhilubade tegemise piirang, aga kas seda piirangut ei annaks vähendada millegi arvelt - rahaline trahv, edasikaebamine või midagi sellist?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Selle piirangu vähendamine küsimuses esitatud variantidel ei ole võimalik. Vastused.ee keskkonnas leiate mitmeid vastuseid ka selle kohta, kuidas on võimalik piirangut vaidlustada.