Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kes on süüdi, kui kaks autot kõrvuti parkimiskohtadel liikusid enne kokkupõrget?02.07.2014

Alustasin tagurdamist parkimiskohast ning veendusin, et ühtegi sõidukit ei lähene. Hetkega oli minu kõrval olnud vabale kohale parkida soovinud auto sõitnud vastu minu sõiduki esiotsa. Temal külg sees ja minu autol juhipoolne ots. Juht ütles ka ise, et lootis, et jõuab ära parkida. Kas olen mina süüdi? Mina ei sõitnud ju temale sisse!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kahjuks on liiklusõnnetuse analüüsi pelgalt esitatud lakoonilise üldpildi alusel võimatu teha. Arvamuse andmiseks vajan üksikasjalikumat infot sõidukite liikumiste ja juthide tegevuste kohta.

Liiklusseaduse § 49 lg 1 sätestab üldreegli tagurdusmanöövri puhuks - tagurdamisel ei tohi juht ohustada ega takistada teist liiklejat. Peate hindama, kas ja kuidas veendusite oma manöövri ohutuses ja kas suurema hoolsuse korral oleks kahju olnud välditav.
 

Küsimus: Kas ma tohin oma sõidukit kasutada õppesõidukina, kui on tehtud minu juhtimiselt kõrvaldamise otsus?02.07.2014

Juhtisin oma sõidukit ilma vastava kategooria juhtimisõiguseta ja sain väärteo menetluse + sõiduki juhtimiselt kõrvaldamise otsuse, mis kehtib kuni juhtimisõiguse saamiseni. Sooviksin siiski autokooli ära lõpetada ja tekkis küsimus, kas ma tohin oma sõidukit kasutada õppesõidukina?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Õppesõiduk peab vastama kindlatele tunnustele (MKM 27.06.2011.a määrus nr 54; MKM 21.06.2011.a määrus nr 50 (§ 13)). Mootorsõiduk, mida kasutatakse sõidupraktika saamise eesmärgil koos juhendajaga, nendele nõuetele vastama ei pea. Selliselt võib ka Teie sõidukit kasutada sõidupraktika saamise eesmärgil.

Ilmselt pidasite küsimusega siiski silmas seda, kas võite ise mootorsõidukit juhtida ajal, mil Teie suhtes on tehtud juhtimiselt kõrvaldamise otsus. Vastus küsimusele on pigem jaatav. Liiklusseaduse § 109 lg 2 kohaselt isik, kes õpib mootorsõidukijuhi koolituskursusel või on koolituskursuse lõpetanud, võib juhtida mootorsõidukit sõidupraktika saamise eesmärgil teise isiku (edaspidi juhendaja) juuresolekul järgmistel tingimustel:
1) juhendajal peab olema vastava kategooria mootorsõiduki juhiluba vähemalt viis aastat. Juhiloa omamise aja hulka arvestatakse esmase juhiloa omamise aeg;
2) juhendajal ei ole kehtivaid karistusi mootorsõiduki joobeseisundis või alkoholi piirmäära ületavas seisundis juhtimise eest ega liiklusnõuete sellise rikkumise eest, mille eest käesolev seadus näeb ette mootorsõiduki juhtimisõiguse äravõtmise või mille eest juhtimisõigus on ära võetud, arvestades karistusregistri seaduse §-s 25 nimetatud karistusandmete kustutamise tähtaegu;
3) juhendaja on saanud Maanteeametilt tunnistuse selle kohta, et ta vastab punktides 1 ja 2 nimetatud tingimustele;
4) juhendaja võib läbi viia sõidupraktikat isikule, kelle nimi on märgitud juhendaja tunnistusele.

Juhendajaks võib olla ka mootorsõidukijuhi õpetaja tunnistust omav isik. Kui sõiduõppija on noorem kui 18-aastane, võib juhendajaks olla üksnes tema seaduslik esindaja. Mootorsõidukil, mida kasutatakse sõidupraktika saamise eesmärgil, peab olema eest ja tagant nähtav õppesõiduki tunnusmärk.

Seega on Teil ülalmärgitud tingimuste täitmisel olemas õigus juhtida sõidukit e. juthimisõigus. Seega ei laiene juhtimise kõrvaldamise otsus minu hinnangul sõiduki juhtimisele sõidupraktika saamise eesmärgil ülalesitatud tingimustel.
 

Küsimus: Kas kiirmenetluse otsus on ebakorrektne, kui kiiruse numbrid on üle kirjutatud ja puudub paranduse märge?01.07.2014

Tere!
Kui kiirmenetluse otsuses on kirjutatud kiiruse numbrid üle ja ei ole märgitud kusagile "parandus õige", kas võib lugeda menetluspaberit ebakorrektselt täidetuks?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tasub kontrollida, millised numbrid on kirjutatud väärteotoimikus olevale kiirusemõõteseadme kasutamise protokollile. Kui numbrid on samad, siis tõenäoliselt ei saa rääkida veast, mis toob kaasa otsuse tühistamise ja menetluse lõpetamise. See, et parandus on jäänud otsuses õiendamata, on küll menetleja ametnikule ette heidetav, kuid ei too üldjuhul kaasa otsuse tühistamist.
 

Küsimus: Kas võin omada politseivärvides sõidukit?01.07.2014

Tere,
Kas täna kehtivate seaduste kohaselt võin värvida oma sõiduki politseivärvidesse? Sealjuures kui olen ARK-s sõiduki registreerinud alarmsõidukiks. Kui ma vilkureid ei kasuta ning sõidan sellise autoga lihtsalt poodi ja tagasi, siis kas see on lubatud?
Ma ei juhiks sellisel juhul seda autot töölepingu alusel või tööülesandest tulenevalt.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Alarmsõidukite loetelu, nende tähistamise ja liiklemise kord on reguleeritud Vabariigi Valitsuse 2011.a 16.06 määrusega nr 77. Osundatud määruse § 1 sätestab alarmsõiduki loetelu. Määruses sätestatud põhimõtte kohaselt saab alarmsõidukiks olla üksnes määruses nimetatud asutuse kasutuses olev sõiduk. Seega sõiduk, mis ei ole määruses nimetatud ametiasutuse kasutuses ei saa olla alarmsõiduk ning selle registreerimine alarmsõidukina ei ole võimalik.

Karistusseadustiku § 426 näeb ette kriminaalvastutuse mootorsõidukile alarmsõidukil olevaga sarnase värviskeemi ebaseadusliku pealekandmise või erisignaalseadme ebaseadusliku paigutamise eest või selliselt tähistatud mootorsõiduki kasutamise või juhtimise eest. Sellise teo eest võidakse karistada rahalise karistusega.

Seega, kui kannate sõidukile, mida ei kasutata ülalpool märgitud määruses nimetatud asutuste poolt, alarmsõidukil olevaga sarnase värviskeemi, siis panete toime kuriteo. Sõiduki värvimine sellise värviskeemiga või selliselt värvitud sõiduki kasutamine ja juhtimine ei ole lubatud.
 

Küsimus: Kas peol alkoholi tarvitamisega (mitte roolis) vahele jäänud alaealisel võetakse omandatud juhtimisõigus ära?20.06.2014

Mis saab, kui alaealine jääb politseile alkoholi tarvitamisega vahele (näiteks kuskil peol, MITTE autoroolis), kuid omab reaalselt juba B-kategooria juhtimisõigust (pole veel sõitmise luba antud sest, ootab sünnipäeva)? Kas selle eest võetakse juhtimisõigus ära või ei?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

 

Küsimus: Kas mopeedi käekõrval lükkav inimene on juht või jalakäija?20.06.2014

Kodanik sai karistada, kuna lükkas joobes (0,52 promilli) käekõrval mopeedi. Vaadates liiklusseaduse sätteid, tekib küsimus, kas tegemist on olukorraga, kus isik juhtis mopeedi (st mootorsõidukit) vastavalt § 2 lg 41 või oli mopeedi lükkav jalakäija (§ 22 lg 5)?
Sellest vist sõltub, kas tegu ikka on § 244 lõikes 2 nimetatud väärteoga?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tegemist on pikaajalise vaidlusküsimusega. Saan siin öelda eelkõige oma arvamuse - minu arvates ei ole tegemist mootorsõiduki juthimisega. LS § 2 p 41 tähenduses tuleb minu hinnangul pidada mootorsõiduki juhtimiseks sellist tegevust, kus juht mõjutab mootorsõiduki liikumissuunda või kiirust ajal, mil mootorsõiduk liigub eelkõige oma mootori e. mootorsõidukile iseloomuliku energiaallika jõul.
 

Küsimus: Milliseid riske peaksin teadma, kui sõbrale autot laenan?17.06.2014

Tere!
Selline küsimus:
Soovin laenata juhtimisõigusega sõbrale autot. Auto on minu nimel. Autol ei ole kaskokindlustust.
Millised ebameeldivused võivad mind sellega seoses ees oodata? Juhul kui sõber teeb avarii (tema süül)?
Jääb vahele kiiruseületamisega/joobes juhtimisega vms..?
Kellel tõusevad kindlustusriski koefitsiendid ja kui palju (ning millal need endiseks lähevad) ning kellele esitatakse trahvid?

Tänan vastamast!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Sõidukiga kaasnev vastutus jaguneb otsese valdaja vastutuseks ja omanikuvastutuseks. Vastates küsimuses esitatud järjekorras, siis:
- juhi poolt liiklusõnnetuse põhjustamise korral vastutab karistusõiguslikult mootorsõidukit juhtinud isik e. karistus (trahv vm) määratakse, mõistetakse juhile. Liikluskindlustuses rakendatav "riskikoefitsient" on seotud konkreetse sõidukiga. Tõusnud kindlustusmakset tasub kindlustusvõtja (sõiduki omanik) või isik, kes konkreetselt makset tasub (võib olla ka kasutaja, kes nö esindab omanikku). Tsiviilõiguslik vastutus (kindlutsukaitsega katmata varaline kahju või mittevaraline kahju) lasub mootorsõiduki valdajal e. üldjuhul sõidukit juhtinud isikul (va, kui isik juhtis sõidukit teise isiku majamidamises või ettevõttes viimase korralduste alusel). Sõbra poolt sõidukile süüliselt tekitatud kahju eest vastutab sõber ise e. Teil on õigus nõuda sõbralt kahju hüvitamist. Samuti vastutab ta kolmandatele isikutele põhjustatud kahju eest.
- Kiiruse ületamise ja joobes juhtimise eest, kui asjas on alustatud väärteo- või kriminaalmenetlust, vastutab sõidukit juhtinud isik. Automaatse kiirusemõõteseadmega fikseeritud kiiruse osas saadetakse trahviteade sõiduki registrijärgsele omanikule või vastutavale kasutajale. Viimased vabanevad trahvi tasumise kohustusest, kui esitavad andmed selle isiku kohta, kes sõidukit nimetatud ajal ja kohas juhtis. Sama kehtib ka trahviteate puhul, mis koostatakse parkimisnõuete rikkumise eest kirjalikus hoiatamismenetluses.
- Eraõiguslikud parklaoperaatorid saadavad leppetrahvide nõuded tavaliselt sõiduki omanikule või vastutavale kasutajale. Siiski saab leppetrahvide puhul olla vastutavaks isikuks vaid lepinguosaline e. parkimistingimusi rikkunud isik e. sõiduki juht.
- avalikul tasulisel parkimisalal parkimisnõuete rikkumise eest määratud viivitasu otsus saadetakse sõiduki omanikule või liiklusregistrisse kantud vastutavale kasutajale ja selle maksmise kohustus on samuti viimatinimetatud isikutel. Sõiduki omanik või vastutav kasutaja võib kahjunõude korras tasutud summa tagasi nõuda konkreetselt sõidukit juhtinud isikult.
- Riskikoefitsientide kujundamine kuulub iga kindlustusseltsi enda otsustuspädevusse ning seda, millistel alustel toimub riskikoefitsiendi tõstmine ja langetamine, tuleb uurida konkreetsest kindlustusseltsist.
 

Küsimus: Kas tõesti ei pea jalgrattur ülekäigurajal sõiduteed ületades liikuma jalakäija tavakiirusega?17.06.2014

Tervist. Soovisin veel üle küsida oma eelmises küsimuses http://www.vastused.ee/loe/oigus/liiklusoigus/10481/kes-oleks-suudi-parempoordel.html ühe punkti kohta. Nimelt te ütlesite, et ". Seadus ei sätesta, et ülekäigurajal sõiduteed ületades tuleks liikuda jalakäija tavakiirusega (selline kohustus on LS § 31 lg 5 kohaselt kõnniteel liikudes ja sõidutee ületamisel jalgratta- ja jalgtee või jalgrattatee kaudu." Aga kas mitte sama paragrahvi lg 9 ei sätesta siis seda, et teed on vaja ületada jalakäija kiirusel? Või see seondub esimese lausega ja ei kehti ülekäiguraja kohta? Mina sealt saan igatahes aru, et peab sõidutee ületama jalakäija tavakiirusega. Tänan.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 31 lg 9 reguleerib olukorda, kus jalgrattur läheneb sõiduteele mööda jalgratta- ja jalgteed või mööda jalgrattateed. Vt ka mõistete jalgratta- ja jalgtee ning jalgrattatee tähendust LS § 2 p-d 15 ja 17). Säte ei reguleeri jalgrattaga reguleerimata ülekäiguraja ületamist. Välistada ei saa, et LS § 31 lg 9 on analoogia korras kohaldatav ka reguleerimata ülekäigurajale, kuid selle kohta hetkel kohtuprktikat minule teadaolevalt ei ole.
 

Küsimus: Mida saavad elanikud hakata peale madaltihedusega elamurajoonis busside ja veokite parkijatega?17.06.2014

Mida hakata peale madaltihedusega elamurajoonis busside ja veokite parkijatega? Liiklust keelavaid märke justkui pole, samas pargivad nad kinni suure osa teest ja kõnniteest. Nendes kohtades, kus buss või veok seisab, on kõnniteesse vajunud sügavad lohud, mootori all on õlireostus ja käivitamisel on ümbrus müra ja heitgaase täis. Eriti hull on olukord talvel. Kas elanikel on juhul, kui liiklusseadusega parkimine keelatud pole, nimetatud juhtudel lihtsalt talumiskohustus või on võimalik midagi seaduslikku ette võtta.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 6 lg 4 kohaselt tagab liikluse korraldamise teeomanik. Seega võite proovida teha parkimist reguleerivate liikluskorraldusvahendite paigaldamise ettepaneku teeomanikule. Teisalt on kõnniteel parkimine keelatud ning sellekohase rikkumise olemasolul on võimalik teha väärteoteade politseile. LS § 13 lg 5 kohaselt ei tohi õuealal ega lähemal, kui 10 m elamust peatunud või pargitud sõidukil mootor töötada kauem, kui 2 minutit. Kui Teie poolt kirjeldatud olukord ei vasta seaduses sätestatule, on samuti võimalik teha väärteoteade politseile.
 

Küsimus: Kes oleks süüdi, kui parempöördel on seal jalakäijatel roheline tuli ja jalgrattur sõidab sealt hooga teele?13.06.2014

Tervist.
Mul oli selline olukord. Ootasin foori taga lubavat tuld. Rohelise süttides tegin parempöörde teisele rajale, üle rohelise tulega ülekäiguraja. Õnneks startisin ja liikusin kiiresti. Kui oleksin aeglasemalt startinud, oleks kusagilt ilmunud jalgrattur mu mootorrattale külje pealt sisse sõitnud, või hoopiski mina temale. Tahangi teada, et kellel oleks sellises olukorras õigus olnud? Ma tean küll, et kui jalgrattur on rattal, pole tal eesõigust, juhul, kui ta just ei satu olema (nt.) minul pöörde lõpus. Samas peab ta ületama ristmikku jalakäija kiirusel. Ja rohelise süttides teda veel sõidutee ääres lubavat tuld ootamas ei olnud. Seega, kui oleks õnnetus juhtunud, kumb oleks süüdi olnud ja kuidas oleks seadus seda olukorda näinud? Rohkelt tunnistajaid oli ka olukorda nägemas. (Võimalik, et ka see on otsuseks oluline?) Loodan, et suutsin antud situatsiooni piisavalt täpselt kirjeldada. Tänan.

Lugupidamisega

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Vastust küsimusele, kes on esitatud näites süüdi, on keeruline anda, kuivõrd vastus sõltub tuvastatavatest faktilistest asjaoludest nagu näiteks sõidukite paiknemine peale liiklusõnnetust, mis võib anda aimu jalgratturi tegelikust kiirusest, tunnistajate ütlused jms. LS § 17 lg 5 p 2, samuti LS § 2 p 100 kohaselt on juhil kohustus anda sõiduteed ülekäigurajal ületavale jalgratturile teed ka siis, kui viimane ületab teed sõites, kuid seda eeldusel, et ülekäigurada ületatakse teel, millele juht pöörab (parem- või vasakpööre ristmikul). Muul juhul ei ole sõitval jalgratturil ülekäigurajal eesõigust. Ülekäigurajal jälgrattaga tee ületamise osas ütleb LS § 31 lg 5, et ülekäigurajal sõiduteed ületades ei tohi jalgrattur ohustada sõiduteed ületavat jalakäijat. Seadus ei sätesta, et ülekäigurajal sõiduteed ületades tuleks liikuda jalakäija tavakiirusega (selline kohustus on LS § 31 lg 5 kohaselt kõnniteel liikudes ja sõidutee ületamisel jalgratta- ja jalgtee või jalgrattatee kaudu. Ei saa välistada, et tegemist on mõneti ebaõnnestunud regulatsiooniga. Seega omab kaasuse lahendamisel tähtsust see, kas auto ja jalgratta liikumisteede lõikumine toimub LS § 17 lg 5 p-s 2 kirjeldatud olukorras. Samuti tuleb liiklusõnnetuse korral hinnata, kas autojuht sai ja pidi jalgratturi ilmumist sõiduteele või ülekäigurajale ette nägema ja kas tal oli võimalus viimasele teed anda e. aru saada jalgratturi soovist sõiduteed ületada.