Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas tagantjärgi võib liiklusavarii kahju hüvitamist nõuda? 05.12.2011

Mõni nädal tagasi oli öösel halva nähtusega väike kõks, kus aeglasel sõidul käis minu auto peegel vastu vastusõitja peeglit. Pidurdasin, kuid teine auto sõitis edasi. Nüüd 3 nädalat hiljem on selgunud, et see isik oli mu tuttava tuttav ja väidab, et sellega purunes tal esiklaas, peegel ja 2 velge jne... Ühesõnaga tundub, et ta proovib oma auto remonti minu kaela veeretada. Ametlikku märget ei ole me kumbki sellest ei politseisse ega kindlustusse teinud ja nüüd ähvardab ta mind politseiga, et tekitasin talle liiklusõnnetuse ja varalise kahju ja nõuab minult sularahas auto hüvitamist.
Kui avariid ei regristreerinud tol korral ja politseid ei kutsunud, siis kas on õigust tagantjärgi mingeid nõudeid esitada?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kahjustatud isikul on kahju tekitaja vastu nõudeõigus sõltumata sellest, kas liiklusõnnetus vormistati selle toimumiskohas või mitte. Nõudeõigus ei aegu mõne nädalaga.

Kirjelduse järgi võib arvata, et tegu on liikluskindlustuse kindlustusjuhtumiga, seega on kahjustatud isikul õigus nõuda kahju hüvitamist liiklusõnnetuse põhjustaja kindlustusandjalt. Teavitage juhtunust oma liikluskindlustuse kindlustusandjat, paluge teisel osapoolel esitada nõue oma kindlustusandja vastu. Kindlustusandja alustab kahju käsitlemist, sh teeb kindlaks liiklusõnnetuses tekkinud kahju, hindab selle suuruse ja hüvitab selle.

Kuna Te ei vormistanud liiklusõnnetust selle toimumiskohal ega teavitanud juhtunust politseid, on kindlustusandjal õigus esitada Teie vastu tagasinõue.

Liiklusõnnetus tuleb selle toimumiskohas vormistada, kui see ei ole võimalik (näiteks teine osapool on lahkunud) või osapooled ei jõua liiklusõnnetuse põhjustaja osas üksmeelele, tuleb juhtumist teavitada politseid.
 

Küsimus: Kas on sätestatud sõiduauto esispoileri minimaalne kõrgus kõvakattega tänaval?02.12.2011

Kahju tekkis esispoileri purunemisel vastu kanalisatsioonikaevu luuki.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Ei tea sellist reeglit, mis dikteeriks poripõlle või nn. spoileri minimaalset kõrgust maapinnast, sest sellised asjad paigaldatakse juba tehases kliendi tellitud lisadena. Muidugi paigaldatakse neid asju ka autoomaniku poolt ja siin on spoilerile antud kohustus, et ta oleks tehtud antud masinale ja omaks ka vastavat euronormatiividele vastavuse sertifikaati. Spoilerisse paigaldatud udutuledele on normkõrgus olemas. Kindlasti on kusagil olemas kanalisatsioonikaevu kõrguse normatiiv, ehk leiate Maanteeametis või tee-ehitusega tegelevast firmast teadjamehe, kes Teid valgustab antud küsimuses.
 

Küsimus: Kes peab kindlustusandjat teavitama, kas kasutaja või kindlustusvõtja?02.12.2011

Lugupeetud hr Lauri Potsepp

Pöördun Teie poole selgituse saamiseks kindlustusseltside poolt pakutavate sõidukikindluse lepingute ja selle aluseks olevat võlaõigusseaduses sätestatule.

Nimelt sätestab võlaõigusseadus kindlustusvõtja kohustused kindlustusandja ees ja üheks kohustuseks on kindlustusandja teavitamine kindlustusjuhtumi korral (VÕS § 448, lg 2).

Küsimus:
kui toimub kindlustusjuhtum ja kindlustatud sõiduki kasutaja ei ole kindlustusvõtja, siis kes peab seadusest tulenevalt kindlustusandjat teavitama?

Lugupidamisega ja ette tänades

TK

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sõidukikindlustuse lepingust ja seadusest tulenevalt on kindlustusjuhtumist teatamise kohustus kindlustusvõtjal. Kindlustusvõtja kohustus ei sõltu asjaolust, kas kindlustusvõtja on sõiduki kasutaja või mitte.

Sisukama vastuse andmiseks palun täpsustage, mis kontekstis Te küsimuse esitate.
 

Küsimus: Millised esmaabi vahendid on autos kohustuslikud?30.11.2011

Tere!
Saan niiviisi aru, et kui sõiduauto on töökoht, siis peavad seal olema tulekustuti, esmaabi- ja päästevahendid, kui sõiduauto on transpordivahend, siis tulekustutit seadusandja ei nõua. Kes ütleb, millal auto on töökoht? Lugupidamisega

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Mina ei tea, kes omab pädevust, õigust otsustamaks, millistel juhtudel on sõiduauto töökoht. Tehnoülevaatust puudutavaid reegleid selgitades on riigiametnikud õpetanud, et kui reg. tunnistusel on omaniku lahtrisse kantud juriidiline isik, siis nõutakse käsiapteegi olemasolu. Kui auto omanikuks on märgitud eraisik, siis autos ei pea olema esmaabivahendeid, vähemalt tehnoülevaatusel mitte. Selline regulatsioon võib tunduda jabur, aga kahjuks ei peeta vajalikuks olukorda muuta. Samas on käsiapteegid valdavalt olemas ka eraautodes, olenemata auto kasutamise otstarbest. Tulekustuti peab olema olenemata sellest, kes on auto omanik.
 

Küsimus: Poliis kadunud ja kindlustus väidab, et ei tegele enam sellega (pulmakindlustus aastast 1994)30.11.2011

Tere.
Minu abikaasa sõlmis pojale pulmakindlustuse 1994-1995a alguses pulmakindlustuse IF kindlustuses. 1995a jaanuaris ta sai õnnetult surma. Tookord maksime 122 krooni ja ülejäänu pidi maksma kindlustus kuna kindlustussõlmija hukkus. Kindlustussumma oli 2000 krooni. Tingimus oli tol ajal, et kui poeg oleks enne 21a abiellunud, oleks summa välja makstud või kui saab 21a ja pole abiellunud, makstakse 2000 krooni välja. Nüüd sai poeg 21a. On üks probleem - nimelt on poliis kadunud. Võtsin ühendust IF kindlustusega, nemad väitisid, et ei tegele selle kindlustusliigiga. Kas mul üldse tasub sellega tegeleda?
Tänan Teid

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusleping on eeldatavalt sõlmitud RAS Eesti Kindlustusega. Tänaseks on RAS Eesti Kindlustus kindlustuslepingud jagatud If P&C Insurance AS (kahjukindlustuslepingud) ja Swedbank Life Insurance SE (elukindlustuslepingud) vahel.

Pulmakindlustus on elukindlustusleping, seega palun pöörduge teabe saamiseks Swedbanki poole.
 

Küsimus: Kuidas teha vasakpöörest Sõpruse pst ja Tedre tänava ristmikul?29.11.2011

Olen natuke segaduses, kuidas käituda sellel ristmikul. Kui sõidan mööda Sõpruse puiesteed kesklinna poolt Mustamäe suunas ja tahan teha vasakpööret selleks ettenähtud sõidurajalt Tedre tänavale ning samal ajal põleb mulle foori punane tuli. Kas mul on eesõigus teha vasakpööre enne autojuhte, kes Tedre tänavalt (nii vasakult kui ka paremalt) Sõpruse puiesteele sõidavad või pean neile teed andma?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Sõpruse puiestee on Tedre tänava suhtes eesõigusega tee (Tedre tänaval on mõlemal pool enne ristmikku liiklusmärgid "Anna teed"). Antud liiklusmärkidest tulebki juhinduda ristmiku ületamise järjekorra määramisel, kuna tegemist on reguleerimata ristmikuga.

Kindlasti tuleb Sõpruse puiesteelt pöörde sooritajal (olles eesõigusega teel) olla ettevaatlik, kui osa sõidukeid on jäänud seisma jalakäijatele tee andmiseks, sest pööret sooritava sõiduki ilmumine seisva sõiduki varjust võib olla ootamatu ja põhjustada liiklusohtlikke olukordi.
 

Küsimus: LKF-i teadete tavapostiga saatmisel puudub kättesaamise garantii, miks ei saadeta tähitud postiga?29.11.2011

Sain LKF'i klienditeenindajalt järgmise vastuse küsimusele, et kas teated edastatakse tähitud kirjaga, et millaga suudavad nad tõestada, et isik on kirja kätte saanud ja mittereageerimisel nõude esitavad:

Vastus teenindajalt:
Teadete ja makseteatiste saatmine toimub tavapostiga.
LKFil ei ole võimalik kasutada teadete edastamiseks isikute e-posti aadresse ega telefone.

Uus küsimus:
eesti.ee portaalist peaks LKF'il olema võimalik e-posti aadressi kontrollida, kas on registreeritud ja aktiivne. Mis kasu mul registreeritud emaili aadressist seal on kui põhimõtteliselt riiklik süsteem (juriidiliselt võibolla mitte) seda ise kah ei kasuta.

-----------------------------------------------
Selliseid teateid võiks ikka saata tähitult, et oma tegevus eesmärki (teavitada sõidukite omanikke, et eemaldada registrist mitte kasutuses olevaid sõidukeid - registri puhastamine) kliendisõbralikumalt teha. MTÜ'st jääb hetkel siiski mulje tuluteenivast ettevõtlusest. Võib-olla olen ma tõesti ainuke juhtum (milles ma sügavalt kahtlen), kus pole mingi postiteenuse tõrke tõttu (võib-olla polegi kirja saadetud) teadet minuni jõudnud ja nüüd saan selle teate inkassost. Imelik, et mulle edastati kaks teadet ja neist kumbki mu aadressile kohale pole jõudnud ja ma ei saa ka tõenäoliselt tõestada kuna kasutatakse tavaposti mitte tähitud kirju.

Üldiselt sellega ikka nõus, et ise süüdi, et õigel ajal maha ei kandnud sõidukeid registrist (tol ajal polnud kohustust/vajadust).

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Igal liiklusregistris registreeritud sõidukil peab olema kehtiv liikluskindlustuse leping. Eesti Liikluskindlustuse Fond (LKF) saadab sõiduki omanikele igakuiselt umbes 1000 meeldetuletust kindlustuslepingu sõlmimiseks. Enamik sõidukiomanikest saavad tavaposti teel saadetavad teated kätte ning sõlmivad kindlustuslepingu või kustutavad sõiduki liiklusregistrist. Selliste teadete saatmine tavapostiga on käibes tavaline.

Oleme kaalunud e-posti aadresside kasutamist teadete saatmiseks. Paraku ei ole see teavitamise viis hetkel veel praktikas kasutatav: a) väga vähe isikuid on oma @eesti.ee lõpuga aadressid aktiveerinud, b) aadressile isikukood@eesti.ee kirja saatmiseks pidi veel hiljuti kasutaja selleks LKFile loa andma. Hetkeseisule vaatamata ei ole me unustanud mõtet teateid e-postiga saata. Uue analüüsi teeme järgmisel aastal. Samuti oleme kaalunud teadete saatmist tähitud kirjaga. Ka see lahendus on seotud praktiliste probleemidega.

LKF on mittetulundusühing. Seadusega on meile antud teatud juhtudel õigus kindlustusmaksele. Teisalt on LKFil kohustus hüvitada liiklusõnnetuses kannatanule kahju, mis on põhjustatud liikluskindlustuse lepinguta sõidukiga.
 

Küsimus: Kuidas vabaneda liikluskindlustuse seaduse §4 (1) mittetäitmisest tulenevast nõudest?28.11.2011

Tere,

Liikluskindlustuse seadus §4 (1) mitte täitmisest tulenevalt olen saanud nõude, mille tühistamiseks on mul olemas ostu-müügi leping.
Küsimus järgmine, et kuhu ma pean lepingu viima, et nõue tühistataks minu vastu, kuna auto kasutaja on kolmas isik?
Kui nõue minu vastu tühistatakse ja pääsen trahvidest, siis kas samad nõuded kantakse üle tegelikule omanikule, kes siis ostu-müügi lepingus kirjas?
Kas tegelikule omanikule lisandub peale minule esitatud nõuete summale veel minegid kulusid?

Küsimused sellised, kuna sooviks teada, kuidas on kõige valutum antud probleem lahendada.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sõiduki ostu-müügi lepingu koopia koos nõude tühistamise taotlusega saatke palun Eesti Liikluskindlustuse Fondi, lkf@lkf.ee või Mustamäe tee 46, Tallinn.

Kindlustuslepingu sõlmimise kohustus on sõiduki omanikul ja temal on kohustus ka tasuda seaduse alusel esitatud nõuded.
 

Küsimus: Ökonoomne sõit, kas see on tõesti nii oluline?26.11.2011

Tere!

Kui oluline on tegelikult autokoolide õppekavas ökonoomse sõidu õpetamine...? Lugesin teie vastustest siin lehel välja, et tegelikult kuulub see üldse B-kategooria mootorsõidukijuhi lõppastme koolituse hulka?
Ma saan täiesti aru, et ka esmaste juhilubade olemasolul peab juht oskama hoida õiget pikivahet, sobitada sõidukiirust, näha ette ning ennustada kaasliiklejate käitumist ja liiklussituatsioone, arvestada kaasliiklejatega, anda oma kavatsustest varakult märku jne.
Seda õpetatakse autokoolide õppekava käigus nagunii õpilasele iga tunniga vähehaaval sisse, aga kas põhirõhk ei peaks ikkagi sõiduviisil olema, just nimelt ma mõtlen siis seda, kas õpilane sõita oskab, mitte kui ökonoomne see on?
Esitan selle küsimuse sellepärast, et endal autokool pooleli, olen sõitnud piisavalt enda õpetajaga ja ausalt öeldes pole ta mulle eriti midagi maininud ökonoomsest sõiduviisist, temaga olen ma väga rahul, on aru saada, et rõhk on ikkagi sellel, et ma sõita oskaks.
See-eest nüüd olen üritanud juba mitmedki korrad autokooli sõiduksamit sooritada, aga see hakkab mulle juba võimatu näima, kuna terve eksamisõidu aja noomitakse ja tuletatakse meelde ökonoomset sõitu aga ma ei saa rahulikult sõidulegi keskenduda kui sealt muud ei tule... Ja olen aru saanud, et niikaua kuni mul ökonoomne sõit TÄIESTI ideaalselt välja ei tule, mind eksamilt ka läbi ei lasta.
Olen arvamusel, et päriselt õpib juht sõitma alles aastatega ja autokoolil on ülesanne anda oma õpilasele edasi põhiteadmised ja oskused, täienevad sõiduoskused terve eluaja.
Ja veel, et kui tähtis on autokoolis mootoriga pidurdamise õpetamine...? Mul näiteks käsib eksamineerija põhiliselt kogu aeg mootoriga pidurdada, mina aga olen harjunud käigu välja võtma ja siis vaikselt tippima piduripedaali peal, seda aga ta eriti ei poolda.

Jään väga teie vastust ootama.

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Keskkonda säästev auto kasutamine on üks B-kategooria sõidukijuhi õppeteema, millele algõppe õppekavas on ette nähtud 1 teooriatund ja 1 sõidutund. Üks teooriatund on piisav, et aru saada säästliku sõidu põhitõdedest. Tähtis on kütuse kokkuhoid aga veel tähtsam see, et kes juhib sõidukit säästvalt, see juhib ka sõidukit ohutult, samas, kes juhib sõidukit ohutult, juhib seda ka säästvalt. Keskkonda säästev auto kasutamine on ka lõppastme koolituse õppekavas ning arvestades, et siis on koolitataval juba teatud sõidukogemus, toimub lõppastme koolitusel nende oskuste süvendamine. Lõppastme koolitusel on sellele teemale ette nähtud isegi kaks sõidutundi. Põhitõed peavad olema aga omandatud algõppes.

Olen kahjuks nõus eksamineerijaga, kes loeb eksami mittesooritatuks, kuna autokooli üks õppeteema on omandamata. Tähtsust ei oma siin see, kas antud teemat ei selgitatud autokoolis piisavalt või õpilane lihtsalt puudus sellest tunnist. Tavaliselt on selle teema omandamisega raskusi neil tulevastel juhtidel, kellel on juba enne õppima asumist märkimisväärsed sõiduoskused ja autokooli tullakse vaid niiöelda juhilubasid vormistama. Antud asjaolule viitavad mõned fraasid ka Teie kirjas.

Mida soovitada? Keskkonda säästva auto kasutamise põhitõed on võimalik selgeks teha iseseisvalt. Selleks on piisavalt kättesaadavat õppematerjale. Sõitma peaks aga vastavate võtete harjutamiseks õpetajaga, kes on ise läbinud vastava koolituse. Kindlasti ei olnud Teie ainus viga eksamil, et kasutasite sõiduki vaba veeremist, vaid tegemist võis olla vigade kompleksiga, mis on seotud liikluse jälgimise, pikivahe hoidmise, sõiduki kiirendamise ja pidurdamisega ning võimalik, et ka muude teguritega. Usun, et kui olete teoorias asjadest aru saanud ja valmis vastavaid võtteid rakendama ning õppesõitu ei sega Teie "endised sõidukogemused", siis piisab paarist sõidutunnist, et eksami vastuvõtja jääks Teiega rahule.
 

Küsimus: Kas A kategooria sõidueksamile võin minna oma tsikliga?22.11.2011

Tere,
Sooritasin hiljuti A kategooria teooria eksami edukalt, aga sõidu eksam tuleb alles järgmise aasta mai kuus.
Kas eksamile võin minna ka enda tsikliga, kuna ARK-is minu teada eksami tsikleid pole?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Minu andmetel sai sellel aastal sooritada A-kategooria sõidueksamit oma sõidukiga. Loomulikult pidi sõiduk olema ülevaatuse läbinud, kindlustatud ja tehniliselt korras ning eksami sooritaja kandma täielikku turvavarustuse komplekti.

Millised on nõudmised 2012. a maikuus, saate ise järgi uurida Maanteeameti liiklusregisti büroos, kui registreerite ennast sõidueksamile.