Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas pean enne juhilubade eksamile minemist läbima ka pimeda aja koolituse?11.01.2012

Tere.
Alustasin autokoolis õpinguid 2011. aasta märtsi lõpust. Sõidueksami sain tehtud alles novembri lõpus ning sain siis kätte ka oma autokooli tunnistuse. Kuna ma õppisin vana õppekava järgi (ma sain aru, et nüüd on mingid uued õppekavad), siis kas (kuna ma lõpetasin algastme koolituse autokoolis peale 1.oktoobrit) ma pean läbima enne ARK-i minemist ka pimeda aja koolituse?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Tere!
Antud juhul ei oma tähtsust, millal Te õpinguid alustasite. Vana õppekava järgi sai koolituse lõpetada kuni 30.09.2011. Kõik, kes lõpetasid koolituse hiljem (mootorsõidukijuhi koolituskursuse tunnistuse väljastamise kuupäev), pidid seda tegema uue õppekava järgi, st koolitatav pidi läbima ka pimeda aja koolituse. Arvestades koolituse lõpetamise aega (novembris) ei saanud olla koolituse mitteläbimise takistuseks pimeda aja puudumine. Kui õppimise ajal puudub pimeda aeg (näit suvel) ja seetõttu ei saa koolitatav läbida pimeda aja koolitust, siis tuleb see läbida enne lõppastme koolitust.

Kas Teie poolt tõstatatud asjaolu on takistuseks esmase juhtimisõiguse taotlemisel (eksamile registreerimisel) hindab Maanteeameti liiklusregistri büroo töötaja vastavalt oma ametkonna kehtestatud juhenditele. Võimalus on Teil läbida pimeda aja koolitus ka praegu, sest läbida tuleb see Teie poolt kirjeldatud andmetel nagunii.
 

Küsimus: Plaanisime abikaasaga reisi, broneerisime 8-se maja, reis jäi ära, kas ainult 2-inimese osa hüvitamine on õiglane?10.01.2012

Tere,
Oli plaan minna (abikaasaga) Soome, Himosele 22-26 detsember. Laevapiletid ostetud, majutus broneeritud. Planeeritud nädalal jäi laps enne reisi haigeks ja reisil kriips peal. Laevapiletid sai tühistatud, väike teenustasu ja raha tagasi. Majutuse eest sai makstud krediitkaardiga, tagatiseks kindlustus. Broneeringu hetkel olid kõik väiksemad majad kinni, hotellis peatumine liiga kulukas ja seega sai broneeritud sel hetkel soodsaim variant, mis oli olemas: maja 8-le Himosel. Võtsin kindlustusfirmaga ühendust ja kindlustusjuhtum läks töösse. Esitasin broneerimise arve, broneeringu tühistamise arve (jõulude ajal 100% ehk täissumma, 768 eurot), arstitõendi lapse haigestumise kohta ja saatsin kõik panka nagu peab. Alguses oldi sõbralikud ja lühike otsus tuli suhteliselt kiiresti: kuna maja oli füüsiliselt 8-le inimesele, siis oldi nõus hüvitama 2 inimese summa kogu broneeringust. Minu vastus oli, et ei ole otsusega nõus: broneering oli meile 2-le ja broneerimise hetkel teist maja saadaval polnud. Vastuseks hakati aga provotseerivalt välja pressima, et "mitme inimesega planeerisite suusatama sõita" ja "mitmele majutus planeeritud oli?". Selgitasin, et küsimus pole suusatamises, vaid majutuses, mis sai broneeritud meile 2-le, aga et laps jäi haigeks ja ei saa sinna sõita. Jätkati aga provotseerivalt samal suusatamise teemal, kuni palusin selline pressimine ära lõpetada ja konkreetselt vastata. Ametlik otsus/vastus tuli nädal hiljem, kus oli põhimõtteliselt sama jutt aga väheke formaalsemas kontekstis, plangil ja allkirjastatud nende juristi poolt: et majutus oli 8-le ja meid oli 2 ja "teised" pole kaaskindlustatud ja makstakse ainult 2 inimese osa, punkt. Kuidas nüüd edasi käituda ja kas on võimalik seda formaalselt ja rahumeelselt siiski lahendada?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Esmalt püüdke kindlustusandjaga läbi rääkida ja kokkuleppele jõuda, näiteks pöörduge kindlustusandja poole kirjaliku taotlusega otsus üle vaadata. Oma pöördumisele lisage palun selgitused ja asjaolud, millele tuginedes Te ei ole nõus kindlustusandja otsusega.

Kui kindlustusandja jääb oma otsuse juurde ja Te kokkuleppele ei saa, siis on mõistlik pöörduda kindlustuse lepitusorganisse. Lepitusmenetlus on kliendi jaoks tasuta. Täpsem teave kindlustuse lepitusorgani kohta ja lepitusavalduse esitamine vt EKsLi kodulehelt, http://www.eksl.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=165&Itemid=232&lang=et
 

Küsimus: Kuidas saan välismaa registris oleva sõiduki ülevaatuse teha Eestis?03.01.2012

Kui oman sõiduautot, mis on registreeritud välismaal ning selle sõiduki ülevaatus on Eestis saanud läbi, kuid soovin sõidukit edasi kasutada, siis kuidas peaksin toimima, et kõik oleks seaduslik?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Ei saagi, kuna: https://www.riigiteataja.ee/akt/122072011001
§ 3. Ülevaatuse korraldamise üldnõuded
(2) Kõik liiklusregistrisse kantud sõidukid kuuluvad korralisele ülevaatusele.

Seaduseandja mõtleb siin Eesti Liiklusregistrisse kantud sõidukeid, seega saate ülevaatust teha ainult selle riigi ülevaatuspunktis, kus masin registreeritud on.
 

Küsimus: Kuidas saan kindlustada välisriigi registris olevat sõidukit?03.01.2012

Mulle kuulub sõiduk, mis on registreeritud välismaal, rohelise kaardi kehtivusaeg on lõppenud. Kas, kuidas ja millistel tingimustel saan sellisele sõidukile rohelise kaardi?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui sõiduk on registreeritud Euroopa majanduspiirkonna lepinguriigis, riikide loend: http://www.lkf.ee/images/files/kehtivusala4.pdf, siis saate liikluskindlustuse lepingu sõlmida (sh väljastatakse roheline kaart) üksnes selles riigis tegutseva kindlustusandja juures, kus sõiduk on registreeritud.

Kui sõiduk on registreeritud muu riigi registris, on Teil võimalus lisaks eeltoodule sõlmida ka piirikindlustuse leping, vt täpsemalt http://www.lkf.ee/images/files/Piirikind_07_teavekliendile(11).pdf.
 

Küsimus: Kui ei ole kohustust, kas võib sõita "vahtralehega"?27.12.2011

Tere,
Ma olen alles load kätte saanud ja pean sõitma algaja juhi tunnusmärgiga. Kui sama autoga sõidab ka teine inimene, kes seda ei pea kasutama, kas ta peab need tunnusmärgid oma sõiduks ära korjama?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Algaja juhi tunnusmärgi kinnitamine sõidukile on kohustuslik, kui sõidukit juhib esmase juhtimisõigusega juht. Otsest kohustust need märgid maha võtta ei ole, kui rooli asub juhtimisõigusega juht. Sellisel juhul ei täida aga algaja juhi tunnusmärk oma eesmärki ja võib anda teistele juhtidele väärinformatsiooni. Võimalusel soovitan sellest hoiduda ja kasutada vastavaid märke siis, kui see on vajalik. Võimalik on välja mõelda kinnitused, kus märkide kinnitamine või eemaldamine ei võta aega üle 15 sekundi.
 

Küsimus: 1997. aastal juhtimisõigus ära võetud, kas pean minema uuesti autokooli?27.12.2011

Tegin autoga avarii joobes seisundis 1997. aastal ja võeti juhtimisõigus ära. Nüüd ma ei tea, kas pean minema uuesti kooli või saan ainult liiklus- ja teooriaeksamitega hakkama. Mul on ARK-s veel need punased load. Kas pean minema kooli või saan kohe ARK-s load teha?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Täpse vastuse oma küsimusele saate lähimast Maanteeameti liiklusregistri büroost. Kui Maanteeameti liiklusregistri büroos on olemas andmed, et Teil on kunagi olnud juhtimisõigus, siis juhtimisõiguse taastamiseks on minu andmetel Teil vaja sooritada teooria- ja sõidueksam.
 

Küsimus: Kas Läti kindlustus peabki hüvitama pukseerimise ainult riigipiirini?27.12.2011

Tere,
Juhtus liiklusõnnetus Lätis, E67 umbes 13 km enne Ikla piiripunkti.
Süüdlane kindlustatud Läti kindlustuses. Tellisin puksiiri Eestis, auto veeti Pärnusse, vahemaa oli sama, mis oleks läinud Riiga pukseerimine.
Tasusin pukseerimise arve ise, saatsin ära koos taotlusega kompensatsioonile Läti kindlustusele.
Läti kindlustus otsustas, et nad hüvitavad ainult 35% arvest.
Nimelt siis hüvitavad nemad ainult veo sündmuskohalt kuni Eesti piirini.
Kas te saaksite palun öelda, kas see on õigustatud, kas nad tõesti ei pea hüvitama täies ulatuses pukseerimise arvet (sündmuskoht - Riia või sündmuskoht - Pärnu, vahemaa on üks ja sama).
Kas Euroopa liidu siseselt ei ole reguleeritud ja ühtlustatud liikluskindlustuse tingimusi ja hüvitamise määrasid.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse kahju hüvitamise põhimõtted on Euroopas ühtlustatud, üksikasjades on kahju hüvitamise reeglid erinevad. Liikluskindlustuse kahju hüvitamisel lähtutakse kahju toimumiskoha riigi seadusest.

Meile teadaolevalt tuleb Läti seaduse järgi hüvitada kahjustunud sõiduki mõistlikud transpordikulud, kuid seda üksnes Läti territooriumil.

Palun pöörduge kindlustusandja poole palvega täpsustada, millisele sättele tuginetakse kahju hüvitise vähendamisel. Teil on võimalik vastavat teavet küsida ja saada ka eesti keeles. Selleks pöörduge kahju põhjustanud sõidukile kindlustuskaitse andnud kindlustusandja esindaja poole Eestis. Teabe esindajate kohta leiate siit http://services.ltab.lv/en/latvijas-parstavji
 

Küsimus: Kas enne lõppastme koolitust on vaja läbida ka algastme koolitus?13.12.2011

Tere,

Mul on load juba olnud põhimõtteliselt 2 aastat (1 nädala pärast saab täis) ning on vaja teha lõppastme koolitus. Kas on vaja teha ka algastme koolitus enne kui saab minna lõppastme koolitusele?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Usun, et algastme koolitus on Teil siiski läbitud enne esmase juhtimisõiguse saamist. Kui Te peate küsimust esitades silmas juhi esmaõppe algastme pimeda aja koolitust, siis olemasolevail andmeil ei ole selle läbimine Teile enne lõppastme koolitust kohustuslik.

Soovi korral võte pimeda aja koolituse läbida ja väga soovitav on seda teha siis, kui Teie algõpe toimus suvel ja puudus pimedasõidu praktiseerimise võimalus.
 

Küsimus: Kui autot ei kasutata, kas tuleb sõlmida liikluskindlustuse leping?12.12.2011

Tere
Kui auto on võetud arvele aga ei kasutata, kas tuleb sõlmida liikluskindlustuse leping? Kui pikk võib olla aeg vormistamise ja lepingu sõlmimise vahel?
Tänan

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Igal mootorsõidukil, mis on liiklusregistris registreeritud, peab olema kehtiv liikluskindlustuse leping. Leping peab olema ka liiklusregistris registreeritud sõidukil, mida ajutiselt ei kasutata. Kui sõidukit kasutatakse, siis peab olema lisaks liikluskindlustuse lepingule ka liikluskindlustuse poliis.

Liikluskindlustuse leping tuleb sõlmida viivitamata peale sõiduki registreerimist liiklusregistris.
 

Küsimus: Kas kindlustusandjal on kohustus otsuse tegemiseni rendiauto kulud hüvitada?12.12.2011

Tere! Olen kannatanu pool. Peale avariid viidi auto puksiiriga minema. Nüüd olen jalamees. Samas logistiliselt on vaja sõita linnas kogu aeg. Lapsed erinevas lasteaias, abikaasa ja ise erinevates linnaosades tööl. Kas kindlustajal (IF) on kohustus hüvitada rendiauto või muud sõidukulud seni kuni otsustavad mida autoga teha? Nende otsus ju võib venida kaua.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitab kindlustusandja liiklusõnnetuse põhjustaja tekitatud liikluskahju teisele isikule. Hüvitatava kahju ulatus on määratud liikluskindlustuse seaduses. Liikluskindlustuse lepingu alusel ei hüvitata kahju, mis tekib seoses sellega, et kahjustada saanud vara ei saa kasutada (liikluskindlustuse seadus §44 lõige 3 punkt 5).

Osas, mida ei hüvitata liikluskindlustuse lepingu alusel, on Teil võimalik nõuda kahju hüvitamist kahju tekitajalt. Peate tõendama kahju saamist ja selle ulatust.