Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kuidas teha vahet, kas autol on ees nö "känguru rauad" või on tulede hoidik (kandur)?11.02.2013

Kuidas teha vahet, kas autol on ees nö "känguru rauad" või on tulede hoidik (kandur)? Mul ei ole G grupi auto, kuid on ees torud, kuhu on kinnitatud lisakaugtuled. Politseiga on olnud sellega probleeme. Ülevaatusel olen ära võtnud.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Vahet on lihtne teha, sest üks seadeldis on känguru eest kaitsmiseks mõeldud ja teine nn. lisakaugtulede hoidikuna. Kui nali kõrvale jätta siis nimetatakse sellist torudest tehtud moodustist esikaitsesüsteemiks. Vaatamata sellel, et meie riigis Austraalia pudulojuseid ei ole, kaitseb ta auto esiosa teiste metsloomade eest samuti. https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1240/7201/2016/MKM42_lisa1_parand.pdf Kood 625
Kui Teie auto on registrisse võetud enne 01.01.2002.a. siis võib erandina kasutada seda esikaitsesüsteemi vaatamata sellele, et temal puudub tüübikinnitus 2005/66EÜ ka kasutuse otstarbest sõltumata. Määrus ei selgita, millistel juhtudel on tegemist erandiga ja selline olukord aitab kaasa erinevatele arvamustele ja tõlgendamistele. Eriti raske on tõmmata piiri kus kohalt algab esikaitsesüsteem millel kaugtuled ja kus kohas lõpeb tulede kronštein, millel kaugtulede kinnitusülesanne. Kui Teie auto esitulede "kinnitusraam" tundub visuaalsel vaatlusel, et peaks pidama vastu kitsele otsasõidu korral ja tänu mõõtmetele kaitseb radiaatorit, osaliselt mootoriruumi katetki, siis on tegemist esikaitsesüsteemiga. Nii mina seda asja näen ja mõistan.
 

Küsimus: Miks näitavad GPS seade ja spidomeeter erinevat sõidukiirust?11.02.2013

Kasutan autos sõidu ajal ka GPS seadmeid: navigatsiooni ja nutitelefoni kiiruse app´i. Avastasin, et kui auto spidomeetri näit on 90 km/h, siis mõlemad GPS seadmed annavad kiiruseks vaid 84-86 km/h.
1. Kui nüüd peaks politsei fikseerima minu auto sõidukiirust, kas mul on oht trahvitud saada?
Spidomeetri näitu pole võimalik minul tõestada, kuid GPS (eriti telefonis kasutatav rakendus) fikseerib kogu sõiduaja, umbes nagu rekkadel sõidukettad.

2. Millest selline kiiruse näitude erinevus?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Teemas ei ole kogemusi, kuid mõtteid ikka saab siin koolis õpituga arendada. Saan aru, et Teil on mure, spidomeeter, GPS, nutitelefon, kas ja mis valetab? Tähendab oleks vaja võrrelda Teil kasutusel olevaid seadmeid kindlapeale korras olevate seadmete näiduga, et siis vastavad järeldused teha.
GPS seade mõõdab auto liikumise kiirust punktist A punkti B. Auto spidomeeter aga mitte auto liikumise kiirust vaid rataste pöörlemise kiirust.
Kui masinal on üks mõõt väiksema diameetriga rehvid, siis võib tekkida kiiruste vahe, kuna faktiliselt 90 km/h kiirusel liikumiseks peavad rattad rohkem ringe tegema... Samas auto enda spidomeetri täpsusklass lubab väheke valetamist ja tihtilugu just üles, st spidomeeter näitab tegelikust kiirusest tiba suuremat, sellepärast "julgemad" sõidavad 90 alas 95-ga. Autoomanikule soovitaks tulevikus linnast väljas sõites kiirusmõõtjaga politseid nähes peatuda nende juures ja paluda, et nad fikseeriks mureliku
autoomaniku kiiruse kui tema 90 km/h korravalvuri suunas kohe jälle sõidab. Seda, kas politsei võib trahvida, saab siis samuti üle küsida. Kui on asjaga kiire siis Pärnu maanteel Tallinna sissesõidul ja Tartu maanteel olevad kiirusmõõtjad peaks samuti asja ära ajama aga kui soovitakse võimalikult täpset katsetulemust, siis oleks õigem asjatoimetada koos politseiga.
 

Küsimus: Kas kitsal linnatänaval tee ääres parkimisel on oluline, kas auto on pargitud ninaga sõidusuunda või mitte?11.02.2013

Kas pisikesel linnatänaval teeääres parkimisel on oluline, kas auto on pargitud ninaga sõidusuunda või mitte? Tegemist siis talvise teega, kus ühes ääres pargivad autod ja teisest mahub parajasti üks auto korraga sõitma. Mingeid teejooni jne. lume alt ei paista. Mingeid liiklusmärke parkimise kohta ei ole. Püüdsin leida küsimusele vastust ka liikluseeskirjast. Kui eespool kirjeldatud oludes on auto pargitud teiste autode vahele vasakule poole tee äärde ninaga vastutulevate autode sõidusuunda, siis kas tegemist on liikluseeskirjade rikkumisega?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Sõidukeid peatatakse ja pargitakse üldreeglina tee paremal poolel. Seda reguleerib liiklusseaduse §20 lõige 2, mille sõnastus on järgmine:
"Asulateel tuleb sõiduk peatada või parkida sõiduteel selle parempoolse ääre lähedal või parempoolsel teepeenral nii, et jalakäijale jääks teepeenral vabaks vähemalt 0,7 meetri laiune käiguriba. Samamoodi tohib asulas sõidukit peatada ja parkida ka tee vasakul poolel ühesuunalisel teel ja sellisel kahesuunalisel teel, mille keskel pole trammiteed ning kus mõlemas suunas on üks sõidurada, mida teineteisest eraldab katkendjoon või mille puudumisel sõidutee on alla üheksa meetri lai, arvestamata sõidutee laiendina ehitatud parklat".

Kui sõiduk on pargitud neid nõudeid arvestades, ei ole tõenäoliselt tegemist liiklusseaduses kehtestatud nõuete rikkumisega. Asjaolu, et tee keskel paiknev pidevjoon ei ole lume alt näha, ei anna juhile siiski õigust eelpool kirjeldatud liiklusseaduse punkti nõuete rikkumiseks. Kas juhti on võimalik ka sellise rikkumise (lumega kaetud pidevjoone ületamine) eest karistada, on juba küsimus juristidele.

Esitatud küsimus on konkreetsema vastuse andmiseks liiga üldine ja seetõttu tasuks küsimuse esitajal läbi lugeda ka liiklusseaduse § 21 nõuded. Usun, et neist kahest paragrahvist piisab ammendava vastuse saamiseks konkreetse liiklussituatsiooni kohta.
 

Küsimus: Kui sõitsin otsa eessõitjalt pudenenud takistusele, mida pidasin jäätunud lumeks, kas siis olen ise 50% süüdi?07.02.2013

Küsimus siis selline, et kas tõesti on 50% süüd ka kannatanul, kui juhtus selline lugu.
Paar nädalat tagasi juhtus autoga avarii, kus sõitsin pimedal ajal väiksema tee peal (mille olud ei olnud ka kiita) otsa eelnevalt teel sõitnud autost (kaubik) maha kukkunud vana traktori jupile, mis oli siis ligikaudu 20 cm kõrge ja 30 cm lai. Sellel päeval oli veel sula ja avarii juhtus pimedal ajal (kusagil kella 8 paiku). Tükk iseenesest ei ole suur ja pidasin seda suure auto rattakoopa (porikaitsme) küljest kukkunud lumetükiks, millest alguses mõtlesin üle sõita, kuna oli sula ja see ei oleks midagi teinud. Kuid kui ma lähemale jõudsin, siis nägin, et see ei ole lumi ja proovisin kõrvale põigata, kahjuks see ei õnnestunud enam. Tagajärgedeks oli siis see, et see lammutas mu auto esisilla ära ja lõhkus veel paremal pool olnud kummid ja valuveljed.
Jupi omanik õnnestus ka kindlaks teha, kuna jupi omanik tuli ise seda otsima. Kindlustuspaberid said täidetud ja süüdlane tunnistas ka oma süüd. Nüüd kindlustus tahab kompenseerida remondist 50%, põhjendades seda sellega, et ma oleksin ise pidanud sellest mööda sõitma/seisma jääma. Kuid kas see ka reaalselt võimalik oleks olnud, on raske öelda, kuna eemalt paistis ta välja täpselt nagu iga teine lumetükk teel, mida sa ei väldi.
Kas siis kindlustus ei peaks maksma mitte 100% remondi välja? Millepärast 50%?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandjal on õigus vähendada kahju hüvitist kahjustatud isiku enda osa võrra tekkinud kahjus. Küsimuses toodu põhjal võib arvata, et kindlustusandja on asunud seisukohale, et sõitsite ise takistusele otsa arvates ekslikult, et sellega ei kaasne kahju. Niiviisi mõeldes on kindlustusandja hinnanud, et Teie osa Teile endale tekkinud kahjust on 50%.

Hinnangut, kas kindlustusandja otsus on õige või vale konkreetse juhtumi puhul ja üksnes küsimuses toodud asjaoludele tuginedes anda ei saa.

Kui Te ei ole rahul kindlustusandja otsusega küsige kindlustusandjalt lisaselgitusi. Kui ka peale lisaselgituste saamist olete seisukohal, et kindlustusandja otsus ei ole õige, siis saate pöörduda vaidluse lahendamiseks kindlustuse vaidluskomisjoni poole.
 

Küsimus: Kuidas toimub liiklusavariist tingitud kahju hüvitamine, kui avarii süüdlane on välismaalane?07.02.2013

Tere!

Toimus avarii 20 päeva tagasi, mina kannatanu. Põhjustaja oli Lätlane (välismaalane). Tema esindaja Eestis on ... Kindlustus, kelle väitel pole Läti kindlustusselts poliisi kinnitanud ja lätlane oma seletust andnud. Mis saab sellisel juhul, kui lätlane ei ilmugi välja? Kuidas see asi laheneb? Kas see otsuse langetamise tähtaeg 30 päeva lükkub siis edasi? Mis saab kahjuhüvitamisega?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Küsimusest võib aru saada, et Teil on teada kahju põhjustanud sõidukile kindlustuskaitse andnud kindlustusandja ja selle kindlustusandja esindaja Eestis. Seega saate nõuda kahju hüvitamist Läti kindlustusandja esindajalt.

Asjaolu, et kahju põhjustanud sõiduki juht ei tule selgitusi andma, ei ole aluseks kahju hüvitise viivitamiseks. Seda eeldusel, et muu teabe põhjal on asjaolud selged.

Tavaliselt ei võta Läti kindlustusandjalt kindlustuskaiste kehtivuse teada saamine enam kui nädal.
 

Küsimus: Kas kindlustus peab mu auto korda tegema, kui ma ei ole nõus autojäänuki eest pakutava summaga?07.02.2013

Kas kindlustus peab avariis osalenud minu, kui kannataja auto korda tegema, kui mina ei jõua kindlustusega jäänuki väärtuses kokkuleppele?
Praegu on seis selline, et nad autot korda teha ei soovi ja sooviksid mulle raha maksta.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandjal on kindlustuslepingu kohaselt kahju hüvitamise kohustus. Kindlustusandjal ei ole sõiduki taastamise või asendamise kohustust. Kui sõiduk on hävinud, siis hüvitatakse tavaliselt hävinud sõiduki väärtus. Kannatanu võib soovi korral jäänuki endale jätta, siis hüvitatakse sõiduki väärtuse ja jäänuki väärtuse vahe. Kui sõiduk on kahjustatud, siis hüvitatakse sõiduki parandamise mõistlikud kulud.

Otsuse, kas sõiduk on hävinud või kahjustatud, teeb kindlustusandja. Sõiduk loetakse hävinuks, kui selle taastamisremont pole tehniliselt või majanduslikult põhjendatud.

Seega on Teie küsimuses kaks asjaolu: a) kas kindlustusandja otsus sõiduk hävinuks lugeda on õige; b) mida teha, kui Te ei ole nõus sõiduki jäänuki väärtusega.

Tavaliselt võetakse asja hävinenuks lugemisel arvesse sõiduki taastamise kulud ja sõiduki väärtus ehk teisisõnu kui suur on sõiduki väärtuse ja remondikulude vahe. Seadusega ei ole sätestatud, millisest piirist alates võib lugeda sõiduki hävinuks.

Kokkuvõtvalt on mõlemad vaidlusküsimused seotud hinnangutega. Küsige kindlustusandjalt teavet, millele tuginedes kindlustusandja on vastavad hinnangud teinud. Esitage oma vastuargumendid ja asjaolud, millele tuginete. Püüdke kindlustusandjaga kokkuleppele jõuda.

Kui Te kokkuleppele ei jõua, kuid arvate jätkuvalt, et kindlustusandja otsus ei ole õige, siis pöörduge kindlustuse vaidluskomisjoni (liikluskindlustuse vaidlus) või kindlustuse lepitusorgani (sõidukikindlustuse vaidlus) poole. Teave ja kontaktid vt http://www.lkf.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=146&Itemid=202&lang=et
 

Küsimus: Kas pisiveokile võib ise kasti peale ehitada ja kas see on vaja kuidagi registreerida?06.02.2013

On olemas Toyota Hilux, millel puudub kast, aga muus osas on auto tehniliselt korras. Kas võib autole ise ehitada kasti või paigaldada sarnaselt sõidukilt pärit alumiiniumkongi. Kas selleks on vaja mingit paberimäärimist registris?
Kui tulevikus on vaja mingil perioodil kasutada teistsugust seadistust (kasti asemel kuuks ajaks kong), kas seda on võimalik teha ilma paberimäärimiseta?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Kindlasti tohib ehitada kasti, kuid siinjuures peab eelnevalt asja kooskõlastama Maanteeameti tehnoosakonnaga, et kast ja selle kinnitus vastaks normatiividele. Teiselt Hiluxilt üle tõsta kastikong oma Hiluxile - miks mitte, aga kui Teil ei ole kasti, siis ei ole kastikongi kinnituskohtagi. Kui mõtlete miskit muud kongi, siis puudub minul ettekujutus asjast ja vastuse saamiseks oleks ikkagi õigem pöörduda Maanteeameti poole.
 

Küsimus: Kas kindlustus hüvitab kahju, kui avariis kannatanud autol puudub kehtiv tehnoülevaatus?05.02.2013

Kuidas laheneb olukord, kui avariisse sattunud kannatanu sõidukil pole kehtivat tehnoülevaatust? Kas kindlustus hüvitab sel juhul kannatanule kahju või mitte?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sõiduki tehnoülevaatuse puudumine ei ole iseenesest kahju hüvitamisest keeldumise alus. Näiteks, kui kahjustada saab pargitud ehk liikluses mitteosalev sõiduk, siis kuulub kahju hüvitamisele.

Kui sõiduk osaleb tehnoülevaatuseta liikluses, siis võib kindlustusandja hüvitist vähenda. Hüvitise vähendamisel omab tähtsust, kas ja mis mõju liiklusõnnetuse tekkimisele või kahju suurusele oli sõiduki tehnilisel seisukorral.
 

Küsimus: Kas võin teha õppesõitu, kui isal on mootorsõidukijuhi juhendaja tunnistuse, mina olen 15,5-aastane ja käin autokoolis?04.02.2013

Kas võin teha õppesõitu, kui isa saab mootorsõidukijuhi juhendaja tunnistuse, mina olen 15,5-aastane ja käin autokoolis?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Alustame sellest, et õppesõitu tohib teha ikkagi sõiduõpetaja. Selleks sobiva pereliikmega saab koos läbida täiendavat sõidupraktikat, mida õpingukaardile ei märgita. Selleks, et isaga läbida sõidupraktikat, peab tal olema Maanteeametis väljastatud juhendaja tunnistus. Praktika läbijal peab olema kaasas autokooli õpingukaart, millel on märge "Lubatud õppesõidule teeliikluses" ja isikut tõendav dokument. Lisaks peab sõidukil ees ja taga olema nähtaval kohal õppesõiduki tunnusmärk.

Sõidupraktika läbimisega soovitan sellega alustada siis, kui õpilasel on juba teatud oskused, kuna tavasõidukis puuduvad lisapedaalid, mis võimaldavad juhendajal otseselt sõiduki juhtimisse sekkuda.
 

Küsimus: Kas õppesõidukaardi alusel sõitu õpetav sõiduõpetaja võib olla sõidu ajal alkoholi tarbinud?01.02.2013

Ma olen autokooli õpilane ja mu sõbral on õppesõidukaart, millega on tal õigus mind sõitma õpetada. Kas tema siis võib olla alkoholi tarbinud, kui mina sõidan aga ei oma veel juhtimisõigust?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Küsimuse alusel tundub nagu selle esitaja ei õpikski autokoolis. Harilikult õpitakse juba esimeses teooriatunnis mõisteid ja saadakse teada, kes on juht. Vastavalt liiklusseaduse mõistele: 19) juht on isik, kes juhib sõidukit või maastikusõidukit, juhib või ajab teel loomi. Õppesõidu või sõidupraktika ajal loetakse juhiks ka mootorsõidukijuhi õpetajat või -juhendajat. Seega kehtivad sõiduõppija kõrval istuvale juhendajale kõik samad nõuded, mis mootorsõiduki juhile.

Loodan, et küsimuse esitaja mõtles ikkagi juhendajat, kellel on vastav tunnistus, sest kui sõbral on "õppesõidukaart", siis minu arusaamise järgi oleks ka ta ise alles autokoolis õppija.