Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kuidas mõista - müüsin auto ära, kuid Jah lepingut ei saa katkestada?25.03.2013

Tere, müüsin auto maha, kuid oli JAH leping. Küsisin kindlustuselt, kas saan katkestada kindlustuse. Vastati, et mina seda katkestada ei saa, segaseks jäi ka see, kas uus omanik saab katkestada. Siis otsustasin lihtsalt maksmata jätta, kuna kui ei maksa, pole ka kindlustust, aga lkf.ee andmetel on ikka sellel autol kindlustus. Vabandan kui jutt segane

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sõiduki müümisel asub sõiduki omandaja liikluskindlustuse lepingus automaatselt kindlustusvõtja kohale. Peale sõiduki võõrandamist ei ole sõiduki eelmisel omanikul enam õigust lepingut lõpetada. Sõiduki omandanud isikul on õigus leping kindlustusandja vahetamiseks erakorraliselt üles öelda.

Sõiduki eelmisel omanikul on kohustus tasuda kindlustusmaksed, mille tasumise tähtpäev on enne sõiduki võõrandamist.
Liikluskindlustuse lepingu kehtivusest sõiduki omaniku vahetumisel vt täpsemalt http://www.lkf.ee/images/files/Soidukivoorandamine&leping(2a).pdf
 

Küsimus: Mul jäi paar aastat tagasi autokool pooleli, kuidas nüüd jätkata saaksin?22.03.2013

Ma läksin autokooli oktoober 2011 ja sõidutunnid sain täis aga teoorias kukkusin läbi. Õpetaja ütles, et pean juurde tunde võtma, et saaksin teooriale uuesti minna ja peale seda jäigi poolikuks mul autokool. Kuidas nüüd edasi saan minna sellega, kas ma pean selle sissemakse uuesti maksma mis seal algul maksin?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Millistel tingimustel võite poolelijäänud koolitust jätkata, sõltub koolitaja poolsest õppetöö korraldusest. Ammendava vastuse oma küsimusele saate konkreetse koolitaja käest.

Tõenäoliselt on Teil võimalik jätkata poolelijäänud õpinguid sama koolitaja juures. Kui koolitaja pakutud tingimused ei ole Teile vastuvõetavad, võite paluda oma koolitajalt õiendi läbitud koolituse kohta (koos kinnitatud koopiaga õpingukaardist ja väljavõttega õppepäevikust) ning jätkata antud dokumentide alusel koolitust teise koolitaja juures. Seda aga siis juba uuesti valitud koolitaja tingimustel. Kui ka need ei ole vastuvõetavad, siis varuvariandiks võib olla koolituse täies mahus uuesti läbimine.

Igasugused rahalised arveldused on koolitatava ja koolitaja omavaheline suhe ning seetõttu puudub vastajal siinkohal võimalus neid täpsemalt kommenteerida.
 

Küsimus: Kas kindlustuselt hüvitise saamiseks peab ise kogu aeg tagant utsitama, kas see on normaalne?21.03.2013

Toimus avarii, st. tundmatu sõiduvahend sõitis 13.09.2012 puruks hoovi piirava puit-lipp aia, samuti kaks telliskivi posti. Kohale kutsutud politsei algatas väärteomenetluse, st. kirjutas dokumendi. Edasi anti soovitus pildistada ja meilida kahjukäsitlejale. Sealt sooviti seletuskirja, mille ka sai. Minuga selle aja jooksul pole keegi ühendust võtnud, olen ise helistanud paar korda, vastused on olnud ebamäärased: ah jah, see toimik on jah siin laual, peabki ära saatma. Seega tunnen huvi, kas minu poolselt on jäänud midagi tegemata, et asi ei liigu, või see ongi normaalne asjade käik?
Tänan ette, kui saan selgitava vastuse.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui olete nõude esitanud ja edastanud kõik kindlustusandja küsitud teabe, siis ei ole Te midagi tegemata jätnud. Küsimuses kirjeldatud kindlustusandja käitumine ei ole õige.

Paluge kindlustusandjalt vastust, miks ei ole kahju hüvitatud. Soovitavalt esitage küsimus e-postiga või kirjalikult. Kindlustusandja vastust paluge samas vormis. Kui kindlustusandja Teie küsimusele sisukat vastust ei anna, siis pöörduge kindlustuse vaidluskomisjoni.
 

Küsimus: Mida teha, kui kindlustus ei ole minu auto parandamise osas 30 päevaga otsust teinud?20.03.2013

Olen avariis kannataja pool ja süüdlase kindlustusselts ei ole 30 päeva jooksul teinud otsust minu auto parandamise kohta, kuidas peaksin toimima?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Küsige kindlustusandjalt miks hüvitamise või sellest keeldumise otsust ei ole tehtud. Soovitavalt esitage küsimus kirjalikult või e-kirjaga, vastust paluge ka samas vormis.

Kui Te ei saa oma küsimusele vastust või vastus ei ole asjakohane, siis saate pöörduda kindlustuse vaidluskomisjoni poole. Kindlustuse vaidluskomisjonist vt täpsemalt http://www.lkf.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=147&Itemid=204&lang=et
 

Küsimus: Kui Eestis väljaantud juhiluba aegub, aga ise elan Soomes, kummas riigis saan uut juhiluba taotleda?19.03.2013

Tere.
Elan Soomes ja mulle Eestis väljastatud juhiluba aegub, siis kummast riigist saan taotleda uusi?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Kui juhiloa tähtaeg on möödumas, siis tuleb uut juhiluba hakata taotlema riigis, mille alaline elanik Te olete, ehk millise riigi elanike registrisse olete kantud.
 

Küsimus: Kas riiklikul sõidueksamil saab kasutada ka automaatkäigukastiga eksamiautosid?19.03.2013

Kas ARK-is on juba automaatkäigukastiga eksamiautosid? Kas on võimalik eksamit sooritada ka oma autoga? Ei meeldi mulle see sidur kohe mitte kuidagi.

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Maanteeameti liiklusregistris on võimalik sooritada sõidueksam automaatkäigukastiga sõidukiga. Sellise sõiduki ametlik nimetus on siduripedaalita auto. Minu andmetel selliseid sõidukeid Maanteeametil eksami sooritamiseks ei ole, kuid neid on võimalik eksamisõiduks rentida. Iga auto selleks kahjuks ei sobi, sest sõiduk peab vastama eksamiautole kehtestatud nõuetele ja olema läbinud vastava tehnoülevaatuse.

Kui kaalute eksami sooritamist siduripedaalita autoga, siis peate arvestama, et edaspidi ei tohi Te juhtida manuaalkäigukastiga sõidukeid, kuna sellise sõiduki juhtimiseks puudub Teil siis juhtimisõigus.
 

Küsimus: Kas kaskokindlustuse alla läheb käigukasti rike, mis tekkis, kui libeda tõttu pidin kraavist uuesti välja sõitma?14.03.2013

Tere
Juhtus selline olukord, et libeduse tõttu sõitsin teelt välja. Tegemist on nelikveolise autoga. Teele tagasi sõites käis sildades kolks, peale mida kadus nelivedu ära. Sain auto teele ja viisin remondikohta, kus selgus, et rike on vahekastis.
Lepingus on tingimus, et "kindlustusjuhtumiks ei ole ning hüvitamisele ei kuulu: kahju sõiduki osa või seadme konstruktsiooni-, valmistus- või materjaliveast, kulumisest, puudulikust korrashoiust, ettevaatamatust või oskamatust kasutamisest".
Olen autoteadlik inimene, mistõttu ettevaatamatusest või oskamatusest kasutamisest rääkida ei saa.
Kas selline kahju läheb kasko alla?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Tavaliselt hüvitab kindlustusandja sõidukivälisest äkilisest ja ettenägematust sündmusest tekkinud kahju. Juhtum, mille käigus puruneb üksnes sõiduki vahekast, ei ole sõidukiväline sündmus.

Küsimuses toodud lepingu tingimus on samuti tavaline. Võib arvata, et vahekast purunes kulumisest, puudulikust korrashoiust, ettevaatamatusest või hooletusest, sest vahekastile ei mõjunud väline sündmus.

Küsimuses kirjeldatud kahju tavaliselt sõidukikindlustuse lepingu alusel ei hüvitata.
 

Küsimus: Mida teha, kui auto uus omanik on sõlminud minu nimel kindlustuse, mille arve tasumist nüüd inkasso minult nõuab?14.03.2013

Sain paar päeva tagasi teada, et minu nimele on tehtud autokindlustus, mis ulatub aastasse 2011 ning arve on maksmata jäetud, mistõttu nõuab inkasso minult arve tasumist.
Auto müüsin aga aastal 2010 või 2009 ja üldsegi mitte sellele isikule, kes on kindlustuse teinud. Ühesõnaga auto on vahepeal sattunud kolmanda isiku kätte, kellest mina teadlik ei olnud kuni arve kättesaamiseni. Sain ka teada, et auto on 2012 aastal registrist kustutatud.
Olen püüdnud auto viimase omanikuga mõistlikult probleemi lahendada, kuid ta keeldub koostööst.
Mida tuleks sellises olukorras teha?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse kindlustusvõtja on sõiduki omanik. Kindlustusmakse tasumise kohustus on kindlustusvõtjal. Kui Te ei ole sõiduki omanik, siis ei ole Teil ka kindlustusmakse tasumise kohustust alates ajast, mil Te ei ole sõiduki omanik.

Pöörduge kindlustusandja poole ja selgitage, millele tuginedes Teil ei ole kindlustusmakse tasumise kohustust.
 

Küsimus: Kas kindlustus peaks vana auto taastamise korral arvesse võtma ka selle emotsionaalset väärtust, unikaalsust?07.03.2013

Lugu selline, et mul on 73 aasta mercedes ja mulle sõideti külje pealt tagatiiba sisse. Tegin siis firmadesse hinnapäringud ja summad tulid seal 900 eurot ja ülespoole (uue tiivaga). Kindlustus otsis ise mingi firma, kes taastab selle tiiva, et pahteldavad selle üles. Kas mul jääb õigus, kui tahan uut tiiba? Nii vana auto väärtus langeb ju kõvasti, kui seda on pahteldatud ja kindlasti ei jää ka see ilus ja ei kesta.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandjal on kohustus hüvitada tekkinud kahju liikluskindlustuse seaduses sätestatud ulatuses. Asjaolu, kas hüvitatakse kahjustunud detaili vahetamine või taastamine, on kindlustusandja otsus. Kindlustusandja eelistab detaili taastamist, kui see on võimalik ja majanduslikult otstarbekas. Kindlustusandja vastav praktika vt siit http://www.lkf.ee/images/files/Asendamine_taastamine(3).pdf

Kindlustushüvitis peab olema piisav, et kahjustunud detail nõuetekohaselt ja kvaliteetselt taastada. Tulemus peab jääma ilus ja vastupidav.

Liikluskindlustuse kindlustusandjal ei ole kohustust hüvitada kahju, mis seisneb sõiduki väärtuse vähenemises seoses kindlustusjuhtumiga. Kui Te tõendata sellise kahju suuruse, saate seda nõuda võlaõigusseaduse alusel kahju tekitajalt.

On mõistlik, kui kõige ülaltoodu juures arvestab kindlustusandja kahjustatud sõiduki emotsionaalset väärtust ja unikaalsust. Pöörduge kindlustusandja poole vastavate selgitustega ja püüdke kokkuleppele jõuda.
 

Küsimus: Kas kindlustusfirma võib korduvalt oma pakkumisest taganeda ja mulle järjest vähem pakkuda?06.03.2013

Tere.
Olen pikalt vaielnud kindlustusega auto väärtuse üle. On tekkinud seoses viivitamisega mõned küsimused.
1. Kas kindlustusel on õigus taganeda korduvalt oma pakkumisest. Avarii juhtus detsembris keskel ja tänase päeva seisuga on kindlustus enda pakkumisest kolm korda taganenud ja kostitanud mind uue ja oluliselt väiksema pakkumisega.
2. Kes maksab auto rendi kui kindlustus kasutab venitamistehnikat? 30 esimest päeva maksab kokkuleppel süüdlane, aga ülejäänud 60 päeva.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Küsimuses toodud asjaolud on tavatud. Kui on vaidlus sõiduki väärtuse üle, siis tavaline olukord kokkuleppele jõudmisel on see, kus kindlustusandja suurendab oma hinnangut kahju ulatusele ja kannatanu langetab oma ootust kahju suuruse osas. Kindlustusandja peab oma teistpidist käitumist selgitama, palun küsige kindlustusandjalt selgitusi. Kindlustusandjal on kohustus tekkinud kahju hüvitada. Kui ilmnevad asjaolud, mis kahju suurust vähendavad, siis on ka kindlustusandja makstav hüvitis väiksem.

Kahju, mida saate seetõttu, et liiklusõnnetuses kahjustada saanud sõidukit ei saanud kasutada, saate nõuda üksnes kahju põhjustajalt. Kui kahju põhjustaja tõendab kindlustusandjale, et kindlustusandja süül pidi ta hüvitama kannatanule suurema summa, siis on kahju põhjustajal õigus seda oma kindlustusandjalt nõuda.