Liiklus ja sõidukid
Küsimus: Kui mul jäid nõukogudeaegsed load vahetamata, kas siis pean nüüd autokooli uuesti läbima?03.05.2013
Sain B,C kategooria autojuhiload 1985 aastal. Hiljem, kui oli kohustuslik lubade (nn vene lubade) ümbervahetamine, jäi see mul tegemata. Kui ma praegu tahan lube, kas ma pean siis koolituse algusest peale läbi tegema või on võimalik teha teooria ja sõidu eksam ilma programmi läbimata?
Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee
Küsimus: Kas mul on õigus nõuda kindlustuselt mootorratta kordategemist, kui nende summa ei rahulda mind?30.04.2013
Juhtus mootorattaõnnetus. Kindlustus tegeleb kahjunõudega. Saadeti mulle siis pakkumine kahju hüvitamiseks, nt 1300 eurot hüvitavad, kui tsikli neile annan ja 1000 eurot, kui ratas jääb endale. Küsimus oleks, et kui ma ei ole nende pakutava hüvitisega nõus, kuna see ei korva pooltki remondikuludest, kas mul on õigus neilt nõuda tsikli täielikku kordategemist või kuidas see asi on reglementeeritud? Nemad väidavad muidugi, et kuna tegu vana masinaga, siis varuosad kallid jne, et ei kuulu taastamisele. On mul õigus nõuda tsikli kordategemist, samas kui nad arvavad, et see on nende jaoks liiga kallis.
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Küsimus: Kas pean läbima pimedakoolituse uuesti oma autokoolis, kui läbisin selle juba mujal?25.04.2013
Tere!
Kui läbisin pimedakoolituse teises autokoolis, kas minu autokooli õpetajal on õigus eirata seda ja nõuda, et läbiksin pimedakoolituse oma autokoolis?
Kui läbisin pimedakoolituse teises autokoolis, kas minu autokooli õpetajal on õigus eirata seda ja nõuda, et läbiksin pimedakoolituse oma autokoolis?
Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee
Küsimus: Mis aja jooksul võib kindlustus nõuda kahju kompenseerimist?24.04.2013
Minu alaealine poeg (16) lõi tüli käigus fassaadi, millega tekitas maja omanikule kahju. Maja omanikud pöördusid politseisse ja minu poeg sai väärteoprotokolli alusel trahvi. Maja omanik pöördus kindlustusfirma poole kahju hüvitamiseks, kust sai positiivse vastuse. Minu küsimus on järgmine: milline on tavaline praktika, kas kindlustusandja nõuab minult või minu pojalt kogu kahju kompenseerimist? Kas taolistel asjadel on aegumise periood?
Tänan
Tänan
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Kas ja mis mahus kindlustusandja tavaliselt sellise kahju hüvitamist nõuab, sõltub juhtumi asjaoludest. Üldist reeglit siin ei ole. Nõude aegumistähtaeg on kolm aastat.
Küsimus: Kui roller on registris minu nimel, kas rolleri sõbrale laenamiseks on vaja mingit volitust?23.04.2013
Kas ma võin laenata rollerit sugulasele, et ta käib korraks poes, kui roller on ark-is minu nimel?
Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee
Küsimus: Kas kindlustuse otsus peab tulema nii kiiresti kui võimalik või tuleb oodata 30 päeva?22.04.2013
Tere!
Pöördun Teie poole järgmise probleemiga. Kaks nädalat tagasi toimus liiklusõnnetus, selle tulemusena on minu auto kahjustatud, teine pool on oma süüd kohe tunnistanud, teavitas sellest minu juuresolekul nii kindlustusseltsi kui ka politseid, järgneval päeval tegi autofirma kalkulatsiooni ning edastas koos teiste dokumentidega (teade liiklusõnnetusest, minu kahju hüvitamise avaldus) kindlustusseltsile, peale seda helistasin kindlustusseltsi ning täpsustasin, kas kõik dokumendid on kätte saadud, sain positiivse vastuse, et asi on üle antud menetlejale. Täpsustan, et tegemist on liikluskindlustusega, mitte kasko'ga.
Nii autofirma, kui ka enamus tuttavaid on mulle öelnud, et kindlustusseltsi otsused tulevad kohe, maksimaalselt on 1 nädal, kui kõik asjaolud on selged.
Liikluskindlustuse seadus § 45 lg 1 ütleb, et liikluskahju hüvitamise või sellest keeldumise otsus tuleb teha kohe, kui selleks on vajalik teave, kuid mitte hiljem kui 30 päeva jooksul, arvates hüvitamiseks kohustatud kindlustusandjale nõude esitamisest. Sellest sättest loen välja, et üldjuhul tulebki otsus teha kohe, kui täiendavate asjaolude uurimise vajadust ei ole, kui siiski on midagi, mida oleks vaja täiendavalt uurida, siis on selleks seadusega ette nähtud tähtaeg 30 päeva. Minu arust seisneb selle sätte mõte just selles, et otsus tuleb teha esimesel võimalusel ja kiiremas korras, põhjendatud juhtudel kuni 30 päeva. Vastasel juhul jääb sõna "kohe" kasutamise põhjus arusaamatuks, sellisel juhul oleks lihtsalt kirjutatud, et otsus tehakse 30 päeva jooksul.
Helistasin kindlustusseltsi ja küsisin, millises seisus on minu avalduse menetlemine ning millest on tingitud see, et otsust pole seni tulnud. Mingeid vastuseid ma küll ei saanud, selle peale öeldakse, et neil on õigus lahendada seda asja 30 päeva. Kahjuks olen kuulnud, et see kindlustusselts oma otsuste tegemisega küll ei kiirusta ja ootamisaeg võib olla kuni 2 kuuni, ei räägi isegi 30-st päevast.
Eeltoodust tulenevalt on mul järgmised küsimused:
1. Kas minu toodud liikluskindlustuse seaduse sätte tõlgendus on õige?
2. Kas kindlustusselts on kohustatud andma kliendile infot selle kohta, kuidas edeneb tema avalduse menetlemine, nt täiendavate pakkumiste otsimine, teiselt poolelt täiendava seletuskirja võtmine jne..?
3. Kas minul on õigus oma kahju avaldust nüüd muuta (hetkel peab selts raha üle kandma sellele firmale, kes hakkab minu autot parandama ja kes edastas kalkulatsiooni), parandada autot oma raha eest ning nõuda raha ülekandmist oma kontole?
4. Millised õiguskaitsevahendid mul on, kui ka 30 päeva pärast ei ole otsust tehtud?
5. Võib-olla, et küsimus ei ole päris korrektne, aga autot on tõesti vaja (asendusautot ei ole mõtet küsida, sest seal on järjekord ja võtab sama palju aega) ning kuidas on võimalik seda kindlustusseltsi siiski mõjutada, et asi läheks kiiremini?
Tänan Teid ette vastuse eest!
Pöördun Teie poole järgmise probleemiga. Kaks nädalat tagasi toimus liiklusõnnetus, selle tulemusena on minu auto kahjustatud, teine pool on oma süüd kohe tunnistanud, teavitas sellest minu juuresolekul nii kindlustusseltsi kui ka politseid, järgneval päeval tegi autofirma kalkulatsiooni ning edastas koos teiste dokumentidega (teade liiklusõnnetusest, minu kahju hüvitamise avaldus) kindlustusseltsile, peale seda helistasin kindlustusseltsi ning täpsustasin, kas kõik dokumendid on kätte saadud, sain positiivse vastuse, et asi on üle antud menetlejale. Täpsustan, et tegemist on liikluskindlustusega, mitte kasko'ga.
Nii autofirma, kui ka enamus tuttavaid on mulle öelnud, et kindlustusseltsi otsused tulevad kohe, maksimaalselt on 1 nädal, kui kõik asjaolud on selged.
Liikluskindlustuse seadus § 45 lg 1 ütleb, et liikluskahju hüvitamise või sellest keeldumise otsus tuleb teha kohe, kui selleks on vajalik teave, kuid mitte hiljem kui 30 päeva jooksul, arvates hüvitamiseks kohustatud kindlustusandjale nõude esitamisest. Sellest sättest loen välja, et üldjuhul tulebki otsus teha kohe, kui täiendavate asjaolude uurimise vajadust ei ole, kui siiski on midagi, mida oleks vaja täiendavalt uurida, siis on selleks seadusega ette nähtud tähtaeg 30 päeva. Minu arust seisneb selle sätte mõte just selles, et otsus tuleb teha esimesel võimalusel ja kiiremas korras, põhjendatud juhtudel kuni 30 päeva. Vastasel juhul jääb sõna "kohe" kasutamise põhjus arusaamatuks, sellisel juhul oleks lihtsalt kirjutatud, et otsus tehakse 30 päeva jooksul.
Helistasin kindlustusseltsi ja küsisin, millises seisus on minu avalduse menetlemine ning millest on tingitud see, et otsust pole seni tulnud. Mingeid vastuseid ma küll ei saanud, selle peale öeldakse, et neil on õigus lahendada seda asja 30 päeva. Kahjuks olen kuulnud, et see kindlustusselts oma otsuste tegemisega küll ei kiirusta ja ootamisaeg võib olla kuni 2 kuuni, ei räägi isegi 30-st päevast.
Eeltoodust tulenevalt on mul järgmised küsimused:
1. Kas minu toodud liikluskindlustuse seaduse sätte tõlgendus on õige?
2. Kas kindlustusselts on kohustatud andma kliendile infot selle kohta, kuidas edeneb tema avalduse menetlemine, nt täiendavate pakkumiste otsimine, teiselt poolelt täiendava seletuskirja võtmine jne..?
3. Kas minul on õigus oma kahju avaldust nüüd muuta (hetkel peab selts raha üle kandma sellele firmale, kes hakkab minu autot parandama ja kes edastas kalkulatsiooni), parandada autot oma raha eest ning nõuda raha ülekandmist oma kontole?
4. Millised õiguskaitsevahendid mul on, kui ka 30 päeva pärast ei ole otsust tehtud?
5. Võib-olla, et küsimus ei ole päris korrektne, aga autot on tõesti vaja (asendusautot ei ole mõtet küsida, sest seal on järjekord ja võtab sama palju aega) ning kuidas on võimalik seda kindlustusseltsi siiski mõjutada, et asi läheks kiiremini?
Tänan Teid ette vastuse eest!
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
2. Kindlustusteenuse hea tava kohaselt teavitab kindlustusandja kindlustusvõtjat hüvitamist takistavatest asjaoludest, vajalikest toimingutest ja eeldatavast ajast, mis kulub otsuse tegemiseks. Kindlustusteenuse hea tava vt siit http://www.eksl.ee/images/files/Kindlustus_heatava(10).pdf.
3. Teadmata täpselt Teie nõude menetlemise seisundit, ei saa sellele küsimusele vastata. Kui olete remonditöö tellinud ja kindlustusandja on väljastanud garantiikirja, siis võib remondiettevõte olla juba varuosad tellinud. Sel juhul võib avalduse muutmine keeruline olla. Täpsustage kindlustusandjalt. Samas tuleb Teil arvestada, et hüvitise saamiseks tuleb Teil esitada tasutud remondiarve ja siis hüvitatakse kahju tasutud remondiarve alusel eeldusel, et see on väiksem esialgsest kalkulatsioonist.
4. Kui kindlustusandja on põhjendamatult viivitanud kahju hüvitamisega, saate nõuda viivist. Samuti saate oma õiguste kaitseks pöörduda kindlustuse vaidluskomisjoni poole, vt http://www.lkf.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=147&Itemid=204&lang=et.
5. Asjaolude selgitamiseks pöörduge kindlustusandja poole. Kui suhtlus kindlustusandjaga ei vii oodatud tulemini, siis saate pöörduda oma õiguste kaitseks kindlustuse vaidluskomisjoni poole.
Küsimus: Kas kindlustusandja võib minult 1,5 aastat hiljem hakata kahju välja nõudma?10.04.2013
Tere,
Mis aja jooksul tagantjärgi võib kindlustusandja kahju põhjustajalt kahju välja nõuda?
Oktoobri algul 2011 juhtunud liiklusõnnetuse kahjude arve saadeti nüüd aprillis 2013 (enam kui 1,5a pärast õnnetust).
Mis aja jooksul tagantjärgi võib kindlustusandja kahju põhjustajalt kahju välja nõuda?
Oktoobri algul 2011 juhtunud liiklusõnnetuse kahjude arve saadeti nüüd aprillis 2013 (enam kui 1,5a pärast õnnetust).
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Küsimus: Kas kindlustuse omavastutus on inimese kanda või võib selle veekahju tekitajalt ikkagi välja nõuda?10.04.2013
Tervist
Sooviks teada, kui mul on korter kindlustatud ja kanalisatsiooni ummistuse pärast tekib minu korterile veekahjustus. Kindlustusfirma poolt teostati remonditööd, mille arve esitati kahju tekitajale ehk korteriühistule. Remondi teostanud firma juht andis meile omavastutuse arve, mille palus anda korteriühistule, et nemad selle korvaks, aga nemad keelduvad seda tegemast, öeldes, et omavastutuse peame maksma meie. Kas on mingi võimalus nõuda korteriühistult selle omavastutusarve tasumist või pean selle ikkagi ise maksma.
ette tänades
Sooviks teada, kui mul on korter kindlustatud ja kanalisatsiooni ummistuse pärast tekib minu korterile veekahjustus. Kindlustusfirma poolt teostati remonditööd, mille arve esitati kahju tekitajale ehk korteriühistule. Remondi teostanud firma juht andis meile omavastutuse arve, mille palus anda korteriühistule, et nemad selle korvaks, aga nemad keelduvad seda tegemast, öeldes, et omavastutuse peame maksma meie. Kas on mingi võimalus nõuda korteriühistult selle omavastutusarve tasumist või pean selle ikkagi ise maksma.
ette tänades
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Näiteks, kui Teil ei oleks olnud kodukindlustuse lepingut, siis peaks korteriühistu (eeldades, et ühistu vastutab tekkinud kahju eest) korvama kogu tekkinud kahju. Kui Teie kindlustusandja on Teile kahju hüvitanud, siis korvab korteriühistu kindlustusandja makstud hüvitise kindlustusandjale ja omavastutuse osa Teile.
Korteriühistu vastutus tekkinud kahju eest ei saa olla sõltuvuses sellest, kas olete sõlminud kodukindlustuse lepingu või mitte.
Küsimus: Kas kindlustus tohib selliselt eristada, et mulle makstes maksavad 75%, aga otse remondifirmale makstes 100%?09.04.2013
Autoga toimus liiklusõnnetus ja oli kannatanu. Peale õnnetust võtsin kahest margiesindusest kahjude likvideerimise hinnapakkumised, esimesest tuli pakkumine 350 eurot ja teisest 330 eurot. Minnes kindlustusse pabereid täitma ja kahjukäsitleja juurde, oli blanketis valida, kas kahju hüvitatakse minu pangaarvele, või siis otse remonditöökojale, jätsime selle koha lahtiseks ja öeldi, et võib hiljem täpsustada. Kahju käsitlejale sobis hinnapakkumine 330 eurot ja ta oli sellega rahul, kuid nüüd ütles aga kindlustuse esindaja, et kui nad hüvitavad kahju rahaliselt minu pangaarvele, siis ainult 70...80%. Kas mul on õigus nõuda täielikku hüvitamist vastavalt hinnapakkumisele? Kui jah, siis kuidas teha seda kindlustuse esindajale selgeks?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
Liikluskindlustuse seadusest:
a) Kahjustatud asja taastamise või asendamise viis tuleb kooskõlastada kindlustusandjaga. Vajalikud kulutused peavad olema dokumentaalselt tõendatud.
b) Kui kindlustusandja ei nõustu kannatanu poolt pakutava kindlustusjuhtumis kahjustatud asja taastamise viisi või kohaga, peab kindlustusandja teatama kannatanule ettevõtte, kus teostatakse asja taastamine.
c) Kui kannatanu ei nõustu taastamiskulude hüvitamisega kindlustusandja poolt otsustatud vormis, teostatakse rahaline hüvitamine. Rahalise hüvitamise piirmääraks on kindlustusandja poolt pakutav taastamiskulude summa. Kui kannatanu ei esita dokumente asja taastamiskulude kohta, hüvitatakse taastamiseks vajalike varuosade maksumus, millest on lahutatud nende tehnilise kulumiga proportsionaalne osa. Samuti hüvitatakse taastamise teenuse hind, mida on vähendatud osas, mis vastab ettevõtja suhtes kohaldatavatele maksudele.
Küsimusest ei tule välja vaidlus kahju summa üle, samuti vaidlust selle üle, kas sõiduk taastatakse või mitte. Seega soovitan valida remondiettevõte, kus sõiduk taastatakse ja kindlustusandja hüvitab peale remonti taastamiskulud kokkulepitud summas otse remondiettevõttele.
Küsimus: Millist teavet on kindlustusvõtjal kindlustusjuhtumi korral kindlustusandjalt saada?08.04.2013
Tere!
Palun infot, kas kindlustusjuhtumi korral on kindlustusvõtjal õigus saada igakülgset teavet kindlustusandjalt? Pean silmas tegevusi kahju hüvitamise suuruse määramise protsessist.
Nt kolmandate isikute pakkumised, hinnangud.
Palun infot, kas kindlustusjuhtumi korral on kindlustusvõtjal õigus saada igakülgset teavet kindlustusandjalt? Pean silmas tegevusi kahju hüvitamise suuruse määramise protsessist.
Nt kolmandate isikute pakkumised, hinnangud.