Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas skuutriga sõitmiseks peavad olema mingid load?08.05.2013

Kas ma võin skuutriga sõita ilma väikelaevajuhi lubadeta?

Vastus: Raido Ruse, insener-laevajuht, meretranspordi operaator, MTÜ Lahemaa Mereklubi, www.mereklubi.ee

Vastavalt meresõiduohutuse seadusele:
§ 2. Mõisted
7) jett – kokpitita, statsionaarmootoriga vesiturbiinsõiduk kogupikkusega kuni 4 meetrit, mida juhitakse istudes, põlvili või seistes;
§ 39. Jeti kasutamise nõuded
(1) Jetti võib juhtida vähemalt 15 aasta vanune isik, kellel on jetijuhi tunnistus või kellel on väikelaeva juhtimise õigus. Jetijuhi tunnistuse väljastab liiklusregistri volitatud töötleja.
(1_1) Jetijuhi tunnistust ei nõuta isikult spordialaliidu poolt vastavalt märgistatud võistlus- või treeningjeti juhtimisel võistluse või treeningu ajal, kui spordialaliit on talle väljastanud võistluslitsentsi, milles peavad sisalduma vähemalt võistluslitsentsi number, isiku nimi, isikukood, spordiklubi nimi ja registrikood.

Seega, jeti juhtimiseks on vajalik jetijuhi tunnistus, mille küll väljastab Maanteeamet, kuid taotlemiseks vajalik eksam tuleb sooritada jetijuhi väljaõpet korraldava isiku juures.

Lugupidamisega,
Raido Ruse
väikelaevanduse instruktor
 

Küsimus: Kellelt on õigus nõuda regressi korras kahju hüvitamist, kas jalgratturi vanematelt või jalgrattaklubilt?06.05.2013

Toimus liiklusõnnetus, mille põhjustajaks oli 11-aastane laps. Süüdlane oli rattaklubi trennis. Klubiga on süüdlase vanematel leping. Õnnetuse päeval treener otsustas minna sõiduteele koos lastega ning luba vanematelt selleks ei küsinud. Süüdlane sõitis vastassuunavööndisse kurvist otsa autole. Kahju on kindlustusfirma poolt hüvitatud (auto taastamisremondi kulud). Süüdlase vanemad said rattaklubilt raha kahjude korvamiseks. Rattaklubi kirjutas ka vastavale paberile alla. Kindlustusfirma esitas nõude süüdlase vanematele, kuid nemad palkasid esindaja, kes nõuab, et kindlustusfirma esitaks regressinõude rattaklubi vastu, kuna viimane on süüdi selles, et viis lapsi omal vastutusel teele. Põhimõtteliselt iva on selles olemas, kuid antud juhul on ju leping vanematel klubiga ja nemad saaksid esitada regressinõude rattaklubi vastu. Kindlustusfirmal on aga nõue süüdlase vastu ehk tema vanemate vastu. Kuidas käituda, et mitte tekitada üleliigseid menetluskulusid ja järgida seadust?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Arvestades küsimuses toodud asjaolusid ja võlaõigusseaduse §1053 lõiget 3, mille kohaselt vastutab lapse tekitatud kahju eest ka isik, kes lepinguga kohustus tema üle järelevalvet teostama, võib arvata, et lõpptulemina tuleb tekkinud kahju korvata rattaklubil.
Seega on ka mõistlik, et kindlustusandja esitab oma tagasinõude otse rattaklubi vastu.
 

Küsimus: Kas ühe sõiduki avarii mõjutab ka minu teise sõiduki riskikoefitsienti ja kindlustusmakset?06.05.2013

Tere,
Minu nimel on kaks autot. Ühte autot kasutab sõber, kes tegi sellega avarii. Süüdlane oli minu autot kasutav sõber, kes ennast juhina ka liiklusõnnetuse protokollis fikseeris. Kindlasti tõuseb nüüd selle auto kindlustusmakse suurus järgmiseks perioodiks, kuid kas see õnnetus mõjutab kuidagi ka minu teise auto kindlustusmakse suurust?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Ühtseid ja ületurulisi reegleid riskikoefitsiendi ja kindlustusmakse määramise kohta ei ole. Kindlustusmakse suuruse, sh asjaolud, millest kindlustusmakse sõltub, määrab iga kindlustusandja iseseisvalt. Vaata samal teemal ka http://www.lkf.ee/images/files/Yhtset_RKd_eiole.pdf ja http://www.lkf.ee/images/files/Kindlustusajalugu_selgitus(a).pdf.

Seega ühe sõidukiga tekitatud kahju võib mõjutada sama omaniku teise sõiduki liikluskindlustuse makset, aga ei pruugi. Vastavad reeglid määrab kindlustusandja ise.
 

Küsimus: Kui mul jäid nõukogudeaegsed load vahetamata, kas siis pean nüüd autokooli uuesti läbima?03.05.2013

Sain B,C kategooria autojuhiload 1985 aastal. Hiljem, kui oli kohustuslik lubade (nn vene lubade) ümbervahetamine, jäi see mul tegemata. Kui ma praegu tahan lube, kas ma pean siis koolituse algusest peale läbi tegema või on võimalik teha teooria ja sõidu eksam ilma programmi läbimata?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Oma küsimusele saate ammendava vastuse, kui pöördute olemasolevate dokumentidega koolituse läbimise ja/või juhtimisõiguse omistamise kohta (koolitunnistus ja kehtetu juhiluba) Maanteeameti liiklusregistri büroo poole. Suure tõenäosusega on Teil juhtimisõiguse taastamiseks vajalik sooritada teooria- ja sõidueksam.
 

Küsimus: Kas mul on õigus nõuda kindlustuselt mootorratta kordategemist, kui nende summa ei rahulda mind?30.04.2013

Juhtus mootorattaõnnetus. Kindlustus tegeleb kahjunõudega. Saadeti mulle siis pakkumine kahju hüvitamiseks, nt 1300 eurot hüvitavad, kui tsikli neile annan ja 1000 eurot, kui ratas jääb endale. Küsimus oleks, et kui ma ei ole nende pakutava hüvitisega nõus, kuna see ei korva pooltki remondikuludest, kas mul on õigus neilt nõuda tsikli täielikku kordategemist või kuidas see asi on reglementeeritud? Nemad väidavad muidugi, et kuna tegu vana masinaga, siis varuosad kallid jne, et ei kuulu taastamisele. On mul õigus nõuda tsikli kordategemist, samas kui nad arvavad, et see on nende jaoks liiga kallis.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandjal on kohustus hüvitada tekkinud kahju. Sõiduk loetakse hävinuks ja hüvitatakse sõiduki turuväärtus, kui sõiduki taastamisremont ei ole tehniliselt või majanduslikult põhjendatud. Kui sõiduki remondi kulud on sõiduki turuväärtusest suuremad, siis võib arvata, et sõiduk loetakse hävinuks. Otsuse, kas sõiduk on hävinud või kuulub taastamisele, teeb kindlustusandja.
 

Küsimus: Kas pean läbima pimedakoolituse uuesti oma autokoolis, kui läbisin selle juba mujal?25.04.2013

Tere!
Kui läbisin pimedakoolituse teises autokoolis, kas minu autokooli õpetajal on õigus eirata seda ja nõuda, et läbiksin pimedakoolituse oma autokoolis?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Üldreeglina läbitakse kogu koolitusprotsess ühes autokoolis. Autokoolidevahelisel kokkuleppel või koolitaja nõusolekul võib teatud koolituse osasid läbida ka teises autokoolis. Kui õpilane läbib osa koolitust teises autokoolis enda initsiatiivil ehk oma autokooliga kooskõlastamata, siis võib koolitaja sellise koolituse läbimist mitte arvestada.
 

Küsimus: Mis aja jooksul võib kindlustus nõuda kahju kompenseerimist?24.04.2013

Minu alaealine poeg (16) lõi tüli käigus fassaadi, millega tekitas maja omanikule kahju. Maja omanikud pöördusid politseisse ja minu poeg sai väärteoprotokolli alusel trahvi. Maja omanik pöördus kindlustusfirma poole kahju hüvitamiseks, kust sai positiivse vastuse. Minu küsimus on järgmine: milline on tavaline praktika, kas kindlustusandja nõuab minult või minu pojalt kogu kahju kompenseerimist? Kas taolistel asjadel on aegumise periood?

Tänan

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kahjustatud isikul on õigus kahju tekitajalt nõuda kahju hüvitamist. Kui asja kindlustanud kindlustusandja on kahju hüvitanud, siis läheb nõudeõigus kindlustusandjale. Küsimuses toodud näite puhul võib maja omanik nõuda Teie pojalt omavastutuse osa hüvitamist ja kindlustusandja võib nõuda väljamakstud hüvitise osa.

Kas ja mis mahus kindlustusandja tavaliselt sellise kahju hüvitamist nõuab, sõltub juhtumi asjaoludest. Üldist reeglit siin ei ole. Nõude aegumistähtaeg on kolm aastat.
 

Küsimus: Kui roller on registris minu nimel, kas rolleri sõbrale laenamiseks on vaja mingit volitust?23.04.2013

Kas ma võin laenata rollerit sugulasele, et ta käib korraks poes, kui roller on ark-is minu nimel?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Rolleri kasutada andmine teisele isikule on nagu iga teise mootorsõiduki puhul. Kui sõiduki juhil on ette näidata sõiduki registreerimistunnistus, on ta selle sõiduki seaduslik kasutaja. Meeles tasub aga pidada seadusega ettenähtud sõiduki omaniku vastutust juhul, kui taoline mootorsõiduki kasutamine on seotud mingite muude õigusrikkumistega.
 

Küsimus: Kas kindlustuse otsus peab tulema nii kiiresti kui võimalik või tuleb oodata 30 päeva?22.04.2013

Tere!
Pöördun Teie poole järgmise probleemiga. Kaks nädalat tagasi toimus liiklusõnnetus, selle tulemusena on minu auto kahjustatud, teine pool on oma süüd kohe tunnistanud, teavitas sellest minu juuresolekul nii kindlustusseltsi kui ka politseid, järgneval päeval tegi autofirma kalkulatsiooni ning edastas koos teiste dokumentidega (teade liiklusõnnetusest, minu kahju hüvitamise avaldus) kindlustusseltsile, peale seda helistasin kindlustusseltsi ning täpsustasin, kas kõik dokumendid on kätte saadud, sain positiivse vastuse, et asi on üle antud menetlejale. Täpsustan, et tegemist on liikluskindlustusega, mitte kasko'ga.

Nii autofirma, kui ka enamus tuttavaid on mulle öelnud, et kindlustusseltsi otsused tulevad kohe, maksimaalselt on 1 nädal, kui kõik asjaolud on selged.

Liikluskindlustuse seadus § 45 lg 1 ütleb, et liikluskahju hüvitamise või sellest keeldumise otsus tuleb teha kohe, kui selleks on vajalik teave, kuid mitte hiljem kui 30 päeva jooksul, arvates hüvitamiseks kohustatud kindlustusandjale nõude esitamisest. Sellest sättest loen välja, et üldjuhul tulebki otsus teha kohe, kui täiendavate asjaolude uurimise vajadust ei ole, kui siiski on midagi, mida oleks vaja täiendavalt uurida, siis on selleks seadusega ette nähtud tähtaeg 30 päeva. Minu arust seisneb selle sätte mõte just selles, et otsus tuleb teha esimesel võimalusel ja kiiremas korras, põhjendatud juhtudel kuni 30 päeva. Vastasel juhul jääb sõna "kohe" kasutamise põhjus arusaamatuks, sellisel juhul oleks lihtsalt kirjutatud, et otsus tehakse 30 päeva jooksul.

Helistasin kindlustusseltsi ja küsisin, millises seisus on minu avalduse menetlemine ning millest on tingitud see, et otsust pole seni tulnud. Mingeid vastuseid ma küll ei saanud, selle peale öeldakse, et neil on õigus lahendada seda asja 30 päeva. Kahjuks olen kuulnud, et see kindlustusselts oma otsuste tegemisega küll ei kiirusta ja ootamisaeg võib olla kuni 2 kuuni, ei räägi isegi 30-st päevast.

Eeltoodust tulenevalt on mul järgmised küsimused:
1. Kas minu toodud liikluskindlustuse seaduse sätte tõlgendus on õige?
2. Kas kindlustusselts on kohustatud andma kliendile infot selle kohta, kuidas edeneb tema avalduse menetlemine, nt täiendavate pakkumiste otsimine, teiselt poolelt täiendava seletuskirja võtmine jne..?
3. Kas minul on õigus oma kahju avaldust nüüd muuta (hetkel peab selts raha üle kandma sellele firmale, kes hakkab minu autot parandama ja kes edastas kalkulatsiooni), parandada autot oma raha eest ning nõuda raha ülekandmist oma kontole?
4. Millised õiguskaitsevahendid mul on, kui ka 30 päeva pärast ei ole otsust tehtud?
5. Võib-olla, et küsimus ei ole päris korrektne, aga autot on tõesti vaja (asendusautot ei ole mõtet küsida, sest seal on järjekord ja võtab sama palju aega) ning kuidas on võimalik seda kindlustusseltsi siiski mõjutada, et asi läheks kiiremini?

Tänan Teid ette vastuse eest!

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

1. Kindlustusandjal on kohustus kahju hüvitada kohe, kui kahju hüvitamise alus ja ulatus on selge. Kindlustusandja peab need asjaolud mõistliku aja jooksul välja selgitama. Kindlasti ei tähenda seaduses nimetatud 30 päeva seda, et nõude käsitlemiseks peab kuluma 30 päeva.

2. Kindlustusteenuse hea tava kohaselt teavitab kindlustusandja kindlustusvõtjat hüvitamist takistavatest asjaoludest, vajalikest toimingutest ja eeldatavast ajast, mis kulub otsuse tegemiseks. Kindlustusteenuse hea tava vt siit http://www.eksl.ee/images/files/Kindlustus_heatava(10).pdf.

3. Teadmata täpselt Teie nõude menetlemise seisundit, ei saa sellele küsimusele vastata. Kui olete remonditöö tellinud ja kindlustusandja on väljastanud garantiikirja, siis võib remondiettevõte olla juba varuosad tellinud. Sel juhul võib avalduse muutmine keeruline olla. Täpsustage kindlustusandjalt. Samas tuleb Teil arvestada, et hüvitise saamiseks tuleb Teil esitada tasutud remondiarve ja siis hüvitatakse kahju tasutud remondiarve alusel eeldusel, et see on väiksem esialgsest kalkulatsioonist.

4. Kui kindlustusandja on põhjendamatult viivitanud kahju hüvitamisega, saate nõuda viivist. Samuti saate oma õiguste kaitseks pöörduda kindlustuse vaidluskomisjoni poole, vt http://www.lkf.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=147&Itemid=204&lang=et.

5. Asjaolude selgitamiseks pöörduge kindlustusandja poole. Kui suhtlus kindlustusandjaga ei vii oodatud tulemini, siis saate pöörduda oma õiguste kaitseks kindlustuse vaidluskomisjoni poole.
 

Küsimus: Kas kindlustusandja võib minult 1,5 aastat hiljem hakata kahju välja nõudma?10.04.2013

Tere,
Mis aja jooksul tagantjärgi võib kindlustusandja kahju põhjustajalt kahju välja nõuda?

Oktoobri algul 2011 juhtunud liiklusõnnetuse kahjude arve saadeti nüüd aprillis 2013 (enam kui 1,5a pärast õnnetust).

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Jah võib. Tavaliselt aegub nõue kolme aasta jooksul alates nõude tekkimisest.