Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kuidas reageerida, kui kindlustusele saadeti nõue, nagu oleks meie auto 4 kuud tagasi Rootsis posti viltu sõitnud?12.09.2013

Neli kuud tagasi juhtus Rootsis vaieldav intsident Rootsis ühe firma territooriumil, kus autojuht tagurdas väidetavalt vastu elektrivalgustuse posti, mis vajus viltu. Autojuht ise mingit lööki ega tõuget ei tundnud. Firma töötajad nägid aknast, kuidas post õrnalt viltu vajus ja tulid kohe auto juurde. Kohapeal selgus, et haagis on postist eemal, mispeale otsustati, et juht siiski avariid ei põhjustanud, samas tehti ka pildid, kus on näha, et haagisel vigastused puuduvad ja on see ka postist eemal. Kuna midagi ei toimunud, siis ka midagi ei vormistatud. Autojuht käis mitmel korral ka hiljem samas firmas ja keegi mingeid pretensioone ei esitanud. Nüüd 4 kuud hiljem saadeti pildid meie kindlustusele nõudega remonditööd kompenseerida. Kas selline nõue on õiguspärane ja kuidas sellega vaielda?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Vaidluses peab kumbki pool oma väiteid tõendama. Andke oma selgitus kindlustusandjale, sh esitage oma vastuväited. Ka kannatanu peab kindlustusandjale esitama tõendid, millele tuginedes kannatanu kindlustusandjalt kahju hüvitamist nõuab.

Kindlustusandja teeb otsuse, kas kahju hüvitada või mitte, hinnates mõlema osapoole esitatud tõendeid ja selgitusi.
 

Küsimus: Kes hüvitab avarii tagajärjel ravimise ajal saamata jäänud kahe kuu töötasu?11.09.2013

Tere.
Toimus avarii mootorratta ja sõiduauto vahel käesoleva aasta aprillis. Süüdlane on autojuht, sest alustas sõitu tegemaks vasakpööret temale põleva punase fooritulega. Mina olin siis mootorrattaga ja sõitsin temale küljepealt sisse, kuna ta keeras minule ette. Minul mitmed põrutused, muljumised ning murdus ka käeluu. Rääkimata mootorratta maha kandmisest kindlustuse poolt ning riietuse (varustuse) hävimisest. Nahktagi puruks, kiiver lõhki jne.
Möödunud on sündmusest 5 kuud. Olen käinud korra tunnistusi andmas peale haiglast pääsemist. Ja nüüd on pikem vaikus olnud, ei näita keegi huvi üles minuga kontakti saamast. Kas süüdlane tõesti pani avariipäeval käed lihtsalt taskusse ja lahkus ehk tema elu see ei muutnud, kuigi kohal käis politsei ja kiirabi ning asi fikseeriti. Saan aru, et alles oli suvi ja puhkuste aeg, kuid uurijaga kontakti saada ja teavet kerjata on väga keeruline. Ca 15-st helistamisest olen saanud kontakti kahel korral. Vastuseks tuli sealt, et võtame teiega ühendust.
Olin sunnitud luumurru ja põrutuste tõttu olema 2 kuud ametlikul haiguslehel. Kuna töö on füüsiline, kestis see kõik kokku ligemale 3 kuud. Minul aga algavad probleemid seoses soomes töötamisega. Taotlesin soome haigekassalt kodusoldud päevade eest haiguspäevarahasid. Sain sealt aga eitava vastuse, põhjendusega, et tegemist on eesti pinnal toimunud liiklusõnnetusega. Kõik sellega seotud kahjud peab korvama mulle süüdlase liikluskindlustus. Siit tekibki mul küsimus - kes korvab mulle tööl käimata jäänud päevad? Kellelt peaksin seda küsima, kas esitada kahjunõue süüdlasele või tema kindlustusele? Saan aru, et vastaspoole kindlustus korvab mulle varalise kahju- mootorratas, varustus ja ravimid, mis on kulunud tervise parandamisele. Kuid tööl käimata jäänud päevad ehk kaks kuud eemalolemist? Lisaks veel kahenädalane haigusleht aasta täitumisel peale operatsiooni, mil eemaldatakse käe seest sinna luu toestuseks asetatud metallplaadid.
Murest murtud ja ette tänades,

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kahju põhjustanud sõiduki juhi liikluskindlustuse kindlustusandja hüvitab muu hulgas ka ajutisest töövõimetusest tingitud kahju liikluskindlustuse seaduses sätestatud ulatuses. Kindlustusandja hüvitab kannatanu sotsiaalmaksuga maksustatud tulu vähenemise ajal mil isik oli liikluskindlustuse juhtumi läbi töövõimetus (näiteks kohe peale liiklusõnneust ja ka hiljem näiteks vajaliku taastusravi ajal).

Esitage kahju hüvitamise nõue kahju põhjustanud sõiduki juhi liikluskindlustuse kindlustusandjale. Osas, mille puhul kindlustusandjal kahju hüvitamise kohustust ei ole, saate esitada nõude kahju põhjustajale.
 

Küsimus: Kas toas vaasi ümberminekust tekkinud väike veekahju on kindlustusjuhtum, oma hooletus ja teatud mõttes?11.09.2013

Lille vaas oli lapse toas ilmselt liiga aknalaua ääre peal ja aken tuulutus asendis, vaas on maha kukkunud ja vesi teinud natuke kahju laminaadile. Kas mul on õigus pöörduda kindlustusse, kuigi see puhta mu enda süü aga no juhtus, korter on kindlustatud ja omavastutus olemas või sellises asjas abi loota ei ole? Alla naabritele õnneks ei ole midagi läinud.
Tänan

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui olete sõlminud kodu koguriskikindlustuse lepingu, siis võib arvata, et selline juhtum on kindlustusjuhtum. Tõsi, kui kahju on väike ja jääb alla omavastutuse, siis ei ole Teil õigust kindlustushüvitisele.

Koguriskikindlustuse puhul hüvitab kindlustusandja äkilise ja ettenägematu välise sündmuse tõttu tekkinud kahju, mille hüvitamine ei ole kindlustuslepingus välistatud. Tavaliselt ei hüvitata muu hulgas näiteks kahju, mille klient on tekitanud tahtlikult või raske hooletuse tõttu. Küsimuses toodud näite puhul võib arvata, et tegu ei olnud raske hooletusega.

Täpsemalt vaata ka kodukindlustuse hea tava http://www.eksl.ee/images/files/Hea_tava_kodukindlustus(14).pdf
 

Küsimus: Miks inimene, kellel on juhtimisõiguse põhikategooriad olemas, peab E kategooriaks uuesti autokooli läbima?06.09.2013

Tere!
Mul on B,C,D kategooriate juhtimisõigus. Sellest D -aastast 1976. Mind huvitab täht E: Võin sõita B pluss kerghaagis 750kg.
Võin sõita C - auto mis ei kuulu D kategooriasse ja mille registrimass on üle 3500kg. Sama auto koos kerghaagisega.
Võin sõita D kategooria autoga, millel peale juhikoha on rohkem kui 8 istekohta ja mis on ette nähtud sõitjate veoks, sama auto koos kerghaagisega. Minu arusaama järgi võin sõita veel C1 ja D1 alamkategooriatega pluss kerghaagis.
Küsimus ongi selles, miks inimene, kellel on ju põhikategooriad olemas, peab minema uuesti autokooli kuulama teooriat, tegema õppesõite ja kõik eksamid, maksma täisprogrammi koolituse eest selleks, et saada omale täiskategooria E: Piisaks ju ainult sõidueksamist, ise töötan bussijuhina 30 a ja loen sellist olukorda täielikuks jamaks, miks inimene peab sama asja topelt õppima.

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Küsimusele, miks see süsteem on selline, ma kahjuks vastata ei oska, seda tuleb küsida vastavate normatiivdokumentide koostajate käest. Kui Te olete kunagi vastava õppe läbinud (näit. omate esimese liigi autojuhi kvalifikatsiooni) ja omate seda kinnitavaid dokumente, siis ei ole välistatud, et E kategooria saamine piirdubki üksnes sõidueksami sooritamisega.

Kui sellist koolitust läbitud ei ole, siis tuleb see läbida ja koolituse maht oleneb millisele põhikategooriale Te lisakategooriat soovite. Kui see on C või D kategooria, siis sellega kaasneb automaatselt ka BE kategooria juhtimisõigus. Ainult BE-kategooria juhtimisõiguse saamiseks tuleb läbida lühikoolitus, mis koosneb kolmest tunnist teooriast ja kahest tunnist õppesõidust.
 

Küsimus: Kas pooleli oleva kaskokindlustusjuhtumiga saab autot müüa?06.09.2013

Juhtus autoga kergem plekimõlkimine, kuid auto samal ajal müügis ja ostja olemas. Siit ka küsimus, et kas pooleli oleva kaskokindlustusjuhtumiga on lubatud autot müüa?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Iseenesest ei ole kahjustatud sõiduki, mille kindlustusjuhtumi lahendamine ei ole lõppenud, müümine keelatud. Samas kaasneb sellega erinevaid riske müüja ja ostja jaoks.

Mõistlik oleks oodata enne sõiduki müümist kuni sõiduk on taastatud, sest siis on mõlemal osapoolel kindlus müüdava asja seisukorra osas. Kui mingil põhjusel on tarvilik tehingu tegemine enne sõiduki taastamist, siis tuleks kindlasti tehingust kindlustusandjat teavitada ja täpsustada üksikasjad (kas kahju hüvitatakse, kellele makstakse kindlustushüvitis jmt).
 

Küsimus: Kas liikluskindlustus kehtib ka juhul, kui avarii toimub suletud teelõigul (tee-ehituse ajaks on sissesõidukeeld?03.09.2013

Tere
Kas liikluskindlustus kehtib ka juhul, kui avarii toimub suletud teelõigul (tee-ehituse ajaks on sissesõidukeelu märgid ees)? Tihti pole keelumärgil lisatahvleid ehitusmasinate ega kohalike elanike lubamise kohta suletud lõigule, kas siis ka ehitusmasinatele kindlustus seal kehtib? Kas juba suletud teel olles kehtivad ka seal olevad liiklusmärgid või on nad kehtetud kuna teoreetiliselt ei tohikski seal liikuda? Kui seal sõidan vale märgi tõttu millelegi otsa, kas siis kindlustus kehtib?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse leping kehtib ka teelõigul, mis on tee-ehituse ajaks suletud. Ehitusmasina poolt tekitatud kahju hüvitatakse liikluskindlustuse seaduse alusel, kui vastav ehitusmasin on mootorsõiduk, mis tuleb liiklusregistris registreerida. Liikluskindlustus on mootorsõiduki valdaja vastutuskindlustus, seega kui Teile tekib kahju valest või sobimatust liikluskorraldusest, siis ei puuduta see liikluskindlustust (Teile ei ole mootorsõidukiga kahju tekitatud).
 

Küsimus: Miks ei paigaldata kiirustabloosid ka 90 ja 110 alasse, et juhid saaksid oma auto tegelikku kiirust kontrollida?14.08.2013

Miks ei paigaldata kiirust näitavaid tabloosid ka 90 ja 110 alasse, et inimesed saaksid oma auto tegelikku kiirust kontrollida?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Küsimus oleks mõistlik esitada Maanteeametile, kuid kindlasti on üheks põhjuseks see, et nende seadmete paigaldamine nõuab kulu ja veelgi suurem võib olla kulu sellega, et neid seadmeid tuleb hooldada ja perioodiliselt kontrollida, et neist oleks ikka ka kasu. Näitena võib tuua seadme, mis tervitab meid Pärnu poolt Tallinna tulles linna piiril. Ei ole vaja olla asjatundja, et hinnata, et see seade valetab.

On ka palju lihtsamaid ja odavamaid võimalusi. Mõõtke teel ühe kilomeetri läbimise aega. Kui see on 40 sekundit siis ongi sõiduki kiirus 90 km/h. Kui mõõdetud ajaks on 32,7 sekundit on sõidukiirus 110 km/h. Lisaks on oma tegelikku sõidukiirust võimalik määrata autos kasutatava GPS seadmega ja ka suures osas uutes telefonidest on olemas GPS seade.
 

Küsimus: Kas on olemas nõuded auto päevatuledele ja kas need led lisatuled asendavad nö päris tulesid?09.08.2013

Paljud juhid on paigaldanud oma autole led lisatuled, aga kohati on need väga nõrga valgustugevusega või paigaldatud väga madalale, kust need välja ei paista. Kas on olemas nõuded päevatuledele ja kas need led lisatuled asendavad nö. päris tulesid?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Päevatuledele on olemas nõuded, mis on leitavad https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1240/7201/2016/MKM42_lisa1_parand.pdf
kood 201 ja kood 205. LED või hõõgniit pirnidega varustatud päevatuled ei asenda ei lähi- , udu-, ääre- ega parktulesid. Päevatuld kasutatakse päevasel ajal kui ei soovita kasutada lähitulesid. Nende tulede kasutuselevõtt on tingitud vajadusest vähem koormata mootorit vähendades valgustite võimsust ja sellega vähendatakse kütusekulu.
 

Küsimus: Kas pärast autokooli ja enne ARK-i eksamit võib oma juhendajaga teha õppesõitu ja mis on siis dokumendiks? 09.08.2013

Tere. Kas perioodil, mil koolieksamid on sooritatud, aga ei ole jõutud veel ARKi eksamitele, võib oma juhendajaga teha õppesõitu ja mis on siis selle õppesõidu dokumendiks? (kas õpingukaart või autokoolitunnistus)

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Autokooli lõpetamisel tagastab koolitatav autokoolile oma õpingukaardi ja talle väljastatakse vastava kategooria mootorsõidukijuhi koolituskursuse tunnistus. Edasise sõidupraktika ajal enne liiklusregistri eksamite sooritamist peab sõidupraktika läbijal olema kaasas kooli poolt väljastatud mootorsõidukijuhi koolituskursuse tunnistus ja isikut tõendav dokument.
 

Küsimus: Kas õppesõidu ajal võib peale õpilase ja juhendaja autos olla veel reisijaid?09.08.2013

Tere. Kas õppesõidu ajal võib peale õpilase ja juhendaja autos olla veel reisijaid?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Kui läbitakse õppesõitu, toimub see harilikult koolitaja sõidukiga ja kõrvalistmel istub siis vastava tunnistusega sõiduõpetaja. Juhendajaga läbiviidav sõidupraktika toimub üldreeglina isikliku autoga ja juhendajale on selleks väljastatud Maanteeametist asjakohane tunnistus. Liiklusseadus ei piira nõuetekohaselt turvavarustusega kinnitatud sõitjate viibimist antud sõidukites valmistaja poolt ettenähtud istekohtadel õppesõidu läbiviimise või sõidupraktika ajal.