Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas võin sõiduautole Niva katusele paigaldada kaugtulesid?10.01.2014

Tere!
Kas võin sõiduautole (Niva VAZ 2121) paigaldada katusele kaugtulesid? Kuhu (kõrgus maapinnast, kaugus äärest, tulede vaheline kaugus), kui palju ja milliseid kaugtulesid võib paigaldada?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Teie võite paigaldada sõiduauto Niva katusele 2 kaugtuld. Usutavasti on Teil auto esmane registreerimine toimunud enne 01.1990 siis ei ole paigaldamisele teisi nõudeid kui, et kinnitus oleks kindel. Et oleks tegemist tootja poolt toodetud kaugtulelaternaga, kus on kaugtule tähis R. Kui lülitate sisse katusel olevad kaugtuled siis peavad süttima/juba põlema ka ääretuled ja numbrivalgustus. Üheaegselt põlevate kaugtulede kontrollarvude summa ei tohiks ületada 100. Kui toimub ümberlülitus lähituledele, siis peavad kaugtuled automaatselt kustuma. Kui on soovi, siis võite vaadata vastavat määrust Kood: 203
https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1240/7201/2016/lisa2.pdf#
 

Küsimus: Kas nüüdsest on esmaste juhilubadega sõitmisel vahtraleht mittekohustuslik?08.01.2014

2013 aasta sügisel oli arutlelu, et varsti ei ole "vahtralehtedega" sõitmine enam kohustuslik (räägin esmastest juhilubadest). Otsisin internetist seaduse muudatuste kohta, kuid seda pole kusagil kirjas, pidevalt kuulen selle kohta vaidlusi, tänu delfi artiklile.
Küsimus ongi siis selle, et kas algaja juhi tunnusmärk on ikka veel esmaste juhilubade puhul kohustuslik või mitte? Kui on kohustuslik, siis millal tuleb seadusesse see muudatus, mis ei kohusta seda kasutama?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Olen samuti kuulnud vastavast arutelust, kuid hetkel kohustab seadus algaja juhi tunnusmärki sõidukile kinnitama. Vastava tunnusmärgi kasutamist pean iseenesest vajalikuks ja seda eelkõige algaja juhi jaoks. Kogemuslikult võin kinnitada, et "tõelised liiklusässad" hoiavad sellistest autodest enamasti eemale, mis suurendab ka algaja juhi enda turvalisust. Märgi puudumine omakorda ei tähenda aga seda, et algaja juht võiks edaspidi teatud teelõikudel sõita 110 km/h.

Kas ja millal vastav seadusemuudatus vastu võetakse sõltub meie riigikogu otsusest.
 

Küsimus: Kes peab autos kõrva istuma kui sõidan 16-aastase piiratud juhtimisõigusega juhiloaga?08.01.2014

Kui saan kätte 16-aastase piiratud juhtimisõigusega juhiloa, kas võin sõita ainult vanematega või näiteks ka vanaemaga, kellel on load olnud juba üle 10 aasta ja rikkumisi ei ole?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Piiratud juhtimisõigusega isik võib autot juhtida tingimusel, et tema kõrval on seaduslik esindaja või seadusliku esindaja kirjaliku nõusolekuga isik, kellel peab olema B-kategooria mootorsõiduki kehtiv juhiluba vähemalt kaks aastat.

Seega võib kõrvalistujaks olla ka vanaema, kui ta vastab eelpoolnimetatud nõuetele, kuid lisaks muudele dokumentidele peab olema sõidu ajal kaasas seadusliku esindaja (lapsevanema) kirjalik nõusolek selleks.
 

Küsimus: Kas liikluskindlustus hüvitab avariis kannatanuks olnud mootorratturi varustuse (kiiver, kaitsmed)?06.01.2014

Kui liiklusõnnetuses on kannatajaks mootorrattur, siis kas liikluskindlustus hüvitab peale sõiduki ka varustusele tekitatud kahju? Pean silmas just ohutus- ja turvavarustust (kiiver, kaitsmed, ...), sest pärast õnnetust on vaja enamik neist välja vahetada.

Kui seda ei hüvita kindlustus, kas siis võib kompensatsiooni nõuda kahju tekitanud sõiduki juhilt?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse kindlustusandja hüvitab kahju tekitamise eest vastutava sõidukijuhi asemel isiku- ja varakahju liikluskindlustuse lepingus ettenähtud mahus. Varakahju hulgas kuulub hüvitamisele ka kahju, mis seisneb mootorratturi ohutus- või turvavarustuse kahjustumises või hävimises.
 

Küsimus: Kas maanteel tohib kasutada kiirendusrada autode kolonni mööda laskmiseks?16.12.2013

Situatsioon järgmine: liigun maanteel peateed mööda 60 km/h, näen, et minu taha on tekkinud autode kolonn. Lähenen ristmikule, enne mida on ca 200 meetrit aeglustusrada mahapöördeks paremale ja siis 3-4 meetrit lai ohutusaar, siis algab paremalt poolt kõrvalt teelt liiklejale kiirendusrada. Kas mul on LS järgi õigus kasutada (suunduda) seda kiirendusrada ümberpõikeks paremale hoidudes, et lasta mööduda kolonnil enda taga, täites Ls§53(4) nõudeid?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Liiklusseadus ei näe ette aeglustus ja kiirendusraja kasutamist sõiduki taha kogunenud kiiremate sõidukite kolonni möödalaskmiseks. Teie poolt mainitud liiklusseaduse lõikes §53(4) on selgesõnaline viide: Kui sõidutee laius, kulg või seisund koos tiheda vastassuunaliiklusega ei võimalda ohutult mööda sõita aeglasest, suurest või piiratud sõidukiirusega sõidukist, peab sellise sõiduki juht vähendama kiirust ning vajaduse korral hoidma esimesel võimalusel võimalikult tee äärde, et tema taha kogunenud sõidukid pääseksid ohutult mööda.
 

Küsimus: Kas parema käe reegel kehtib ka oma parkla boksist välja manööverdava sõiduki kohta?13.12.2013

Ma mõistan parklates kehtivat parema käe reeglit. Arusaamatu on vaid selline nüanss: kas parema käe reegel kehtib ka oma parkla boksist välja manööverdava sõiduki kohta? Tagurdaja peaks igal juhul andma teed kõigile liiklejaile, eks ole. Aga kui boksist sõidetakse välja nina ees? Ja põhiliselt, kuidas toimida üle vabade parkimisbokside n.ö. diagonaalis läheneva sõidukiga. Kas suhtuda sellesse, kui boksist välja manööverdajasse või kui parklas liiklejasse? Või pole vahet - kõigele, mis läheneb paremalt, tuleb alati anda teed?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Enne paigalt liikuma hakkamist, manöövri või sõiduki seismajäämise alustamist peab juht veenduma, et see on ohutu ega takista või ohusta teisi liiklejaid ning teel töötajaid. Selline kohustus on parkimiskohalt välja sõites nii edaspidi, kui tagurpidi. Juhul, kui parkimiskohti ületatakse diagonaalis, siis tuleb sellesse suhtuda, kui liiklusreeglite rikkumisse ja teha esmajoones kõik enda julgeoleku tagamiseks ning võimalusel informeerida rikkujast politseid.
 

Küsimus: Kas 16-aastane tohib teha juhendajaga (isal vastav tunnistus) õppesõitu pimedas?13.12.2013

Kas 16-aastane tohib teha õppesõitu juhendajaga (isal vastav tunnistus) pimedas? Kas tohib teha õppesõitu kerghaagisega (max 750 kg)?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Koos juhendajaga saab autokoolis õppija läbida täiendavat sõidupraktikat. Liiklusseaduses ei ole piiranguid sõidupraktika läbimiseks pimedas ja ka kerghaagise vedamiseks. Tegelikkuses hoiduksin kerghaagise vedamisest sõidupraktika ajal, kuna eriti talvetingimustes võib see kogemusteta juhi poolt põhjustada suurt ohtu.
 

Küsimus: Kas auto ülevaatus jääb kestma peale hävinuks kuulutamist või peab selle uuesti läbima?09.12.2013

Tere,
Auto osales avariis ja sai väiksemaid kere kahjustusi. Kuna tegemist vana autoga, märkis kindlustus selle hävinuks. Kas auto ülevaatus jääb kestma peale hävinuks kuulutamist või peab selle uuesti läbima?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Ülevaatuse peab uuesti läbima.
 

Küsimus: Kuidas käib kahju hüvitamine avarii korral, kui autol on kohustuslik liikluskindlustus ja takso kaskokindlustus?02.12.2013

Tere,
Autol on kohustuslik liikluskindlustus ja takso kaskokindlustus.
Kuidas need mõjutavad kahju hüvitamist ja mis muudatused kaasnevad tuleviku maksete osas:
1. kui on süüdi
2. kui pole süüdi

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui sõidukiga, millel on liikluskindlustus ja sõidukikindlustus (sõiduk A), põhjustatakse kahju teisele isikule (näiteks kahjustatakse teist sõidukit, sõiduk B), siis sõiduki A liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitatakse sõiduki B remondikulud ja sõiduki A sõidukikindlustuse lepingu alusel sõiduki A remondikulud.

Kui sõidukiga B kahjustatakse sõidukit A, siis sõiduki B liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitatakse sõiduki A remondikulud.

Tavaliselt kindlustusandjad arvestavad kindlustusmakse määramisel eelnevat kindlustus- ja kahjuajalugu. Kui kindlustuslepingu alusel on hüvitist makstud, siis võib arvata, et tuleviku kindlustusmakse on sellest mõjutatud.
 

Küsimus: Kas taksole piisab kohustuslikust liikluskindlustusest või peab sõlmima takso liikluskindlustuse?02.12.2013

Tere,
Soovin teada, kas taksole piisab kohustuslikust liikluskindlustusest või peab sõlmima takso liikluskindlustuse? Tänan vastuse eest!

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Eraldi takso liikluskindlustust ei ole olemas. Kui sõidukit kasutatakse taksona, siis tuleb sellest kindlustusandjat enne lepingu sõlmimist teavitada.