Liiklus ja sõidukid
Küsimus: Kas juhilubadeta inimene, kes on just auto ostnud, saab kindlustada auto enda nimele ja edaspidi ka autot kindlustada?27.03.2014
Tervist!
Kas juhilubadeta inimene, kes on just auto ostnud, saab kindlustada auto enda nimele ja edaspidi kah autot kindlustada?
Kas juhilubadeta inimene, kes on just auto ostnud, saab kindlustada auto enda nimele ja edaspidi kah autot kindlustada?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Küsimus: Kas võib juhtida AM kategooria sõidukit, kui ei oma mingit juhtimisõigust, aga olen 44 aastat vana?21.03.2014
Kas võib juhtida AM kategooria sõidukit, kui ei oma mingit juhtimisõigust, aga olen 44 aastat vana?
Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Seega ei ole Teil 44-aastasena praeguse seaduse järgi juhiloa omamine kohustuslik, kuid täitma peate kõiki liiklusseaduses sätestatud nõudeid.
Küsimus: Kas kindlustus saab auto hüvitamise summaks pakkuda üksnes kolmandiku mõni kuu tagasi auto eest makstud summast?14.03.2014
Kuu aega tagasi toimus avarii, kus põhjustaja sõitis keelava fooritulega ristmikule ning põhjustas sellega avarii. Olukorra fikseeris ka politsei. Täidetud said korrektselt ka paberid. Kannatajaks pooleks jäänud sõiduk toimetati enamiku kindlustusseltside poolt koostööpartneriks nimetatud töökotta. Töökoja andmeil ei olnud sõidukit mõtet enam taastada (kokkupõrge oli veoautoga) ja saatsid sellekohased andmed ka põhjustaja kindlustusseltsile.
Nüüd aga õnnetuse põhjustanud veoki kindlustusselts püüab selgeks teha, et ei hüvita rohkem kui 1000 eurot mahakandmisele määratud sõiduauto eest.
Kannatajaks jäänud sõiduk sai mõned kuud enne avariid soetatud pea 3000 euro eest.
Kindlustusselts aga ei ole nõus ja väidab, et number on ülehinnatud jne. Samasugust sõidukit sellise varustusega aga Eestis rohkem ei olegi.
Lihtsalt närvi ajab mustaks juba ning nädalaid pidanud ilma liiklusvahendita hakkama saama.
Mida peaks võtma ette?
Sellise lahendusega ei luba hing küll rahule kuidagi jääda.
Ja muuhulgas võtab kindlustus igasugu infot Facebook-ist ning märgib, et antud sõidukit on enne ostu ka kasutatud. On siis keelatud tuttavalt sõidukit laenata ning hiljem see ära osta?
Nüüd aga õnnetuse põhjustanud veoki kindlustusselts püüab selgeks teha, et ei hüvita rohkem kui 1000 eurot mahakandmisele määratud sõiduauto eest.
Kannatajaks jäänud sõiduk sai mõned kuud enne avariid soetatud pea 3000 euro eest.
Kindlustusselts aga ei ole nõus ja väidab, et number on ülehinnatud jne. Samasugust sõidukit sellise varustusega aga Eestis rohkem ei olegi.
Lihtsalt närvi ajab mustaks juba ning nädalaid pidanud ilma liiklusvahendita hakkama saama.
Mida peaks võtma ette?
Sellise lahendusega ei luba hing küll rahule kuidagi jääda.
Ja muuhulgas võtab kindlustus igasugu infot Facebook-ist ning märgib, et antud sõidukit on enne ostu ka kasutatud. On siis keelatud tuttavalt sõidukit laenata ning hiljem see ära osta?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Esmalt küsige kindlustusandjalt selgitusi, millele tuginedes kindlustusandja on sõiduki väärtuse määranud. Hinnake, milliste kindlustusandja väidete ja põhjendustega olete nõus ja millistega mitte. Selle põhjal kujundage seisukoht, kas tellite omapoolse ekspertiisi või esitate kaebuse vaidluskomisjonile.
Kui küsimusest õigesti aru saan, on Teie peamine argument see, et ostsite sõiduki oma tuttavalt mõni aeg tagasi 3000 euro eest. Üksnes see argument ei ole piisav sõiduki õige väärtuse tõendamiseks.
Küsimus: Kuidas ja mis seadusega on reguleeritud jeti laenutus?07.03.2014
Kuidas ja mis seadusega on reguleeritud jeti laenutus? Kuna jetiga sõiduks on nõutav vastav luba, kas siis ilma vastava loa olemasoluta ei tohigi siis jeti välja laenutada (kuidas siis tänased jetilaenutused toimivad?)
Vastus: Raido Ruse, insener-laevajuht, meretranspordi operaator, MTÜ Lahemaa Mereklubi, www.mereklubi.ee

Siiski võib jeti juhile teha väljaõpet eraldi veesõidukitel, kui instruktoril e. jeti laenutajal on jetijuhi tunnistus (väikelaevajuhi tunnistus seda vasturääkivalt ei luba!). Samuti kui jeti väljarendiks mõeldud ala on mõeldud treeninguteks ja võistlemiseks, on samuti kooskõla seadusandlusega olemas.
Täiendavate küsimuste korral pöörduge julgelt Veeteede Ameti poole (www.VTA.ee), kelle haldusalasse antud teema kuulub.
Parimat
Küsimus: Kas ma saan boonusklassi muutmist 1-lt 8-le vaidlustada, sest see tundub ühe avarii eest liiga suur "karistus"?03.03.2014
Tere.
Tagurdasin 2013.a. sügisel vastu teise auto tagumist vasakpoolset poritiiba. Liiklusõnnetus registreeriti.
See on minu juhistaaži vältel alates 1997. aastast ainuke liiklusõnnetus, mille ma ise olen põhjustanud.
2014.a. veebruaris ostsin uue auto ja sellele kindlustust vormistades tuli minu uueks boonusklassiks 8. Varem oli see kõige madalam - 1.
Siit küsimus: kas ühe õnnetuse põhjustamise eest on õiglane tõsta boonusklass jälle nii kõrgeks, kas ma saaksin seda kuidagi vaidlustada?
Tagurdasin 2013.a. sügisel vastu teise auto tagumist vasakpoolset poritiiba. Liiklusõnnetus registreeriti.
See on minu juhistaaži vältel alates 1997. aastast ainuke liiklusõnnetus, mille ma ise olen põhjustanud.
2014.a. veebruaris ostsin uue auto ja sellele kindlustust vormistades tuli minu uueks boonusklassiks 8. Varem oli see kõige madalam - 1.
Siit küsimus: kas ühe õnnetuse põhjustamise eest on õiglane tõsta boonusklass jälle nii kõrgeks, kas ma saaksin seda kuidagi vaidlustada?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Küsimus: Kas omaniku vahetumisel sõiduki tehnoülevaatus säilib? 27.02.2014
Sõidukil on kehtiv ülevaatus, kas omaniku vahetumisel tehnoülevaatus säilib?
Tänan
Tänan
Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Küsimus: Kas võib B-kategooriaga lisada autole piduritega haagise tingimusel, et auto ja käru täismassid kokku ei ületa 3500 kg?21.02.2014
Sain 2008. aastal soomes BE kategooria eksamiküsimused. Sealt ilmnes, et võin B-kategooriaga lisada autole ka piduritega haagise tingimusel, et auto ja käru täismassid kokku ei ületa 3500 kg ja samas ka auto tehnilises passis suurimat lubatut käru täismassi. Samal ajal uurisin, et eestis asjalood samamoodi. See siis juba aastaid tagasi. Aga senimaani ei tea siin eestis pooled inimesed kuidas asjalood tegelikult on, nende hulgas isegi autokoole. Olen sel teemal juba paljudega tuliselt vaielnud. Ootan vastust.
Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

(2) Mootorsõidukite, autorongide ja masinrongide põhikategooriad on järgmised:
3) B – auto, mille lubatud täismass ei ületa 3500 kilogrammi ja millel peale juhikoha ei ole rohkem kui kaheksa istekohta; sama auto koos kerghaagisega; sama auto koos haagisega, mis ei ole kerghaagis, kusjuures autorongi lubatud täismass ei ületa 3500 kilogrammi; sama auto koos haagisega, mille lubatud täismass ületab 750 kilogrammi, kusjuures autorongi lubatud täismass ületab 3500 kilogrammi, kuid ei ületa 4250 kilogrammi, tingimusel et sellise auto ja haagise ühendi juhtimisõigus on saadud pärast vastava sõidueksami sooritamist;
Siinjuures tuleb meeles pidada, et kerghaagise või haagise tegelik mass ei tohi ületada valmistaja poolt antud sõidukiga vedada lubatud piduriteta või piduritega haagise massi.
Küsimus: Kas LKF andmebaas näitab sõiduki kindlustuslepingu olemasolu või näitab kehtivat kindlustuskaitset?19.02.2014
Tere, 24.12.2011 sõitsin tagant sisse teisele sõidukile, kuid nüüd 10.02.2014 sain kirja, et sõidukile oli vormistatud Jah leping, kuid õnnetuse hetkel oli tolle kuu eest arve veel tasumata. Mäletan seda et lkf.ee'st sai kogu aeg kontrollitud, kas kindlustus kehtib - Kõik OK (arveid maksis teine isik). Arved sai ka ilusti makstud ja ka hiljem nii toimitud.
Kus on siis loogika, lkf näitab, et kindlustusega on kõik korras ja politseiga ka probleeme pole, aga hiljem maksan kõik enda taskust?
Mis selle JAH lepingu mõte on kui pean nagunii kõik kuud kindlustust ära maksma ja kindlustust ostma, aga nende eest reaalset kindlustuskaitset polnud? Kas peaksin siis viimases hädas tagasinõude kindlustusele tegema et soovin oma 10€ tolle kuu eest tagasi, mille eest nad reaalselt mulle kindlustust ei pakkunud? Jutt käib umbes 2000€.
Kus on siis loogika, lkf näitab, et kindlustusega on kõik korras ja politseiga ka probleeme pole, aga hiljem maksan kõik enda taskust?
Mis selle JAH lepingu mõte on kui pean nagunii kõik kuud kindlustust ära maksma ja kindlustust ostma, aga nende eest reaalset kindlustuskaitset polnud? Kas peaksin siis viimases hädas tagasinõude kindlustusele tegema et soovin oma 10€ tolle kuu eest tagasi, mille eest nad reaalselt mulle kindlustust ei pakkunud? Jutt käib umbes 2000€.
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Küsimuses toodud juhul oli olemas kehtiv kindlustusleping ja kindlustusandja oli väljastanud ka poliisi. Seega näitas LKF vastav päring asjade tegelikku seisu. Asjaolu, kas olete kindlustuse eest tasunud või mitte, liikluskindlustuse registris ei ole. Seega ei saa LKF-i päring seda ka näidata.
Kindlustusandja esitas Teile tagasinõude, sest õnnetuse ajaks olite jätnud täitmata oma põhikohustuse, olite jätnud kindlustusmakse tasumata.
Küsimus: Kas kindlustusmakse tasumisega viivitamise korral pean liiklusõnnetuse kahju kindlustusele kinni maksma?12.02.2014
Tere!
Toimus liiklusavarii (kahe sõiduki kokkupõrge) ning olen selles süüdi. Sõidukil oli liiklusõnnetuse ajal kehtiv liikluskindlustuskaitse (kontrollisin LKF lehelt). Pöördusin avariipäeval kindlustusandja poole ning sain teada, et kindlustusmakse oli jäänud tähtaegselt tasumata (esimene makse ja esmakordne viivitamine), see paluti tasuda kohe avariipäeval (5 päevase hilinemisega, arvestati ka viivist). Teatasin, et minu sõiduk on avariiline ja liikluskõlbmatu. Kindlustus saatis 8 päeva hiljem liikluskindlustuspoliisi lõpetamise teate (lepingu lõpetamise teade), et seoses sõiduki mittekasutamisega liikluses on poliis muudetud maksevabaks. Enammakstud kindlustusmakse tagastati. Koos lepingu lõpetamise teatega saadeti kahjujuhtumiks tunnistamise otsus, kus on kirjas, et liiklusõnnetuse põhjustaja tsiviilvastutus on kindlustatud ning kindlustus hüvitab kahju saajale tekitatud liikluskahju, kuid lähtuvalt asjaolust, et kindlustusvõtja on rikkunud oma lepingus sätestatud kohustusi, on kindlustusfirmal vastavalt liikluskindlustusseadusele õigus esitada kindlustusvõtjale tagasinõue makstud hüvitise ulatuses. Ühelegi paragrahvile, millest selline õigus tuleneb, viidatud ei ole. Kas viiepäevane kindlustusmakse tasumisega viivitamine toob kindlustusvõtjale (õnnetuse põhjustajale) kaasa kohustuse tasuda kindlustusfirmale kogu liiklusõnnetusega tekitatud kahju? Tänan vastuse eest ette!
Toimus liiklusavarii (kahe sõiduki kokkupõrge) ning olen selles süüdi. Sõidukil oli liiklusõnnetuse ajal kehtiv liikluskindlustuskaitse (kontrollisin LKF lehelt). Pöördusin avariipäeval kindlustusandja poole ning sain teada, et kindlustusmakse oli jäänud tähtaegselt tasumata (esimene makse ja esmakordne viivitamine), see paluti tasuda kohe avariipäeval (5 päevase hilinemisega, arvestati ka viivist). Teatasin, et minu sõiduk on avariiline ja liikluskõlbmatu. Kindlustus saatis 8 päeva hiljem liikluskindlustuspoliisi lõpetamise teate (lepingu lõpetamise teade), et seoses sõiduki mittekasutamisega liikluses on poliis muudetud maksevabaks. Enammakstud kindlustusmakse tagastati. Koos lepingu lõpetamise teatega saadeti kahjujuhtumiks tunnistamise otsus, kus on kirjas, et liiklusõnnetuse põhjustaja tsiviilvastutus on kindlustatud ning kindlustus hüvitab kahju saajale tekitatud liikluskahju, kuid lähtuvalt asjaolust, et kindlustusvõtja on rikkunud oma lepingus sätestatud kohustusi, on kindlustusfirmal vastavalt liikluskindlustusseadusele õigus esitada kindlustusvõtjale tagasinõue makstud hüvitise ulatuses. Ühelegi paragrahvile, millest selline õigus tuleneb, viidatud ei ole. Kas viiepäevane kindlustusmakse tasumisega viivitamine toob kindlustusvõtjale (õnnetuse põhjustajale) kaasa kohustuse tasuda kindlustusfirmale kogu liiklusõnnetusega tekitatud kahju? Tänan vastuse eest ette!
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusmakse tasumine on kindlustusvõtja põhikohustus.
Seega, kui põhjustasite liikluskindlustuse juhtumi ajal, mille eest liikluskindlustuse kindlustusmakse oli tasumata, on Teil kohustus tasuda kindlustusandjale väljamakstud hüvitis ja kahju käsitlemise kulud. Pöörduge kindlustusandja poole palvega tagasinõudest loobuda või seda vähendada, tuues välja asjaolud, mis selgitavad võla tekkimist."
Küsimus: Kas minu autoga sõbra poolt põhjustataud avarii muudab mulle kindlustuse kallimaks?10.02.2014
Soovin küsida selle kohta, et mis juhtub siis, kui laenan enda autot sõbrale ning sõber põhjustab avarii ning on ise süüdi. Kas siis tõuseb minu kindlustuse riskikoefitsient, kuna auto ja poliis on minu nimel?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee
