Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas pean kinni maksma pool esitiiva remondist, kuna ei jõudnud pärast eelmist avariid seda ära värvida?29.08.2014

Tere,
Minu autoga juhtus mõni kuu tagasi avarii. Paberite järgi jäime ise süüdi ning kahjustada sai autol üks tiib. Nüüd sai mõlk välja löödud, aga värvimisse veel ei jõudnud, sest taas keeras üks auto ette (milles mina süüdi ei olnud) ja sai kahjustada sai sama tiib ning muidugi kogu esiosa. Kindlustus tahab nüüd hüvitada ainult pool tiivast, ehk et mina maksan 340 €. Ma ütlesin, et tehku siis korda ainult kahjustada saanud osa, aga sellega ei oldud nõus? Probleem selles siis, et kuna mina pole süüdi, et keegi selle puruks sõitis, siis kas ma tõesti pean sellise raha veel maksma, kas on õigust üldse sellist asja nõuda?
Aitäh

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Eeldades, et olukord on selline, kus värvimist vajab auto tiib sai kindlustusjuhtumis kahjustada ja kindlustusandja ei ole nõus hüvitama tiiva värvimise kulu, võib kindlustusandja otsus olla õige. Kindlustusandja kannab tiiva endisse seisu taastamise kulud, st seisu, kus tiib on muus osas korras, aga vajab värvimist.

Üldine kirjeldus, kuidas kindlustusandja käitub varasema kahjustusega osale tekkinud kahju hüvitamisel on LKF-i kodulehel, vt http://www.lkf.ee/images/files/Vigastatud_detail(7).pdf
 

Küsimus: Kas saan nõuda kindlustusseltsilt auto täielikku värvimist, kuna vana värviga jääb tooni-erinevus näha?28.08.2014

Kas saan nõuda kindlustusseltsilt auto täielikku värvimist, kui remonditöökoda on küll auto värvinud õige värvikoodi järgi, aga uuel ja vanal värvil jääb tooni-erinevus sisse (kulumisest ja pleekimisest). Auto ei ole enam samaväärne.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandja peab kandma vähimad võimalikud kulud sõiduki taastamiseks endisse olukorda. Tänapäevased remonditehnoloogiad võimaldavad sõidukit osaliselt värvida nii, et värvi tooni vahe ei ole märgatav. Kogu sõiduki ülevärvimise kulude kandmist kindlustusandjalt tavaliselt nõuda ei saa.
 

Küsimus: Mida ette võtta kui auto hüvitatakse väiksemas summas, kui ta väärtus on?27.08.2014

Tere,
Sõiduki kahju hüvitatakse 100% ulatuses, kus toodi välja, et sõiduki liiklusõnnetuse eelseks väärtuseks nimetati 1000 eurot ja sõiduki jääkväärtuseks nimetati 250 eurot.
Küsimus tekib, mille alusel võetakse sellised summad (liiklusõnnetuse eelne summa), kui hüvitamisele kuuluva auto väärilist sõidukit (keretüüp, mootor, varustus, veoskeem, aastaarv) on automüügi portaalides loetletav ühe käe näppudel ja oluliselt kõrgema hinnaga?
Kas hetkel kasutuses olev, hüvitamisele kuuluva auto kõrval nn. "kaksikvend", on samuti kindlustuse silmis ainult 1000 eurot väärt, ehk üle poole võrra soetushinnast madalam (keretüüp, mootor, veoskeem, v-l aasta samad, lihtsalt varustuselt on natuke kergem)?

Hüvitustaotlusse sai niigi märgitud turu keskmisest veidike madalam hind, mis võiks minna hüvitamisele.
Hetkel tundub, et antud numbrid on pastakast välja meelitatud, või reaalselt asi toimibki nii, et võetakse portaalid lahti, lisatakse mark/mudel kõik ühte patta ja sealt siis kõige soodsam "korras" auto määrab hinna?

Pikk jutt, kehv jutt, kuid ehk saab sellele segadusele mingit moodi adekvaatse ja mõistetava vastuse.
Aitäh

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kahju hüvitamisel hindab kindlustusandja hävinud sõiduki väärtust. Tegu on hinnanguga, seega ei ole täpset valemit. Hinnangu teeb ekspert, kes lisaks oma teadmistele ja kogemustele kasutab kindlasti ka võrdlust samalaadsete sõidukite müügipakkumistega.

Kogemusele tuginedes arvan, et hinnaklassis 1000 eurot maksvate kasutatud sõidukite puhul ei oma sõiduki mootori võimsus, sõiduki varustus jmt asjaolud märkimisväärset mõju. Eelkõige omab tähtsust konkreetse sõiduki seisukord võrreldes teiste samalaadsete sõidukitega.

Kui Te ei ole rahul kindlustusandja hinnanguga hüvitise suurusele, siis rääkiga kindlustusandjaga läbi. Küsige, millele tugineti sõiduki väärtuse hindamisel, esitage omapoolsed argumendid, miks peaks sõiduki väärtus teistsugune olema. Kui Te ei saa kindlustusandjaga kokkuleppele ja olete jätkuvalt seisukohal, et kindlustusandja otsus on vale, siis pöörduge vaidluse lahendamiseks kindlustuse vaidluskomisjoni poole, vt http://www.lkf.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=147&Itemid=204&lang=et.
 

Küsimus: Kui ma T-kategooria eksamit ARKis ei läbi, kas see mõjutab ka minu teiste kategooriate (BCE) juhtimisõigust?25.08.2014

Tere,
Oman BCE kategooria juhtimisõigust ja plaanis on asuda ennast täiendama ka T-kategooria osas. Kui ma T-kategooria eksamit ARKis ei soorita, kas see mõjutab ka minu teiste kategooriate (BCE) juhtimisõigust? Kas on vahet kui ma ei soorita teooriaeksamit või sõidueksamit?
Ehk siis, et kui ma põrusin T-kategooria eksamil, ei tunne ma piisavalt hästi liiklusteooriat ja ei tohiks üldse liikluses osaleda ja minu BCE juhtimisõigus kaotab kehtivuse kuniks ma saan uuesti sooritada ja ka läbida eksami mida ma tulin tegema, et omandada ka T-kategooria juhtimisõigus?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

T-kategooria mootorsõidukijuhi kvalifikatsiooni omandamisel peaks olema sama kord, kui teiste kategooriate omandamisel: Juhul, kui teooria või sõidueksam uue kategooria omandamiseks ebaõnnestus, siis seetõttu olemasolevat juhtimisõigust ei peatata ega tühistata.
 

Küsimus: Kes peab taotlema haagise kahju hüvitamist, kas haagise omanik või haagise kasutaja?25.08.2014

Tere,
Kuidas hüvitatakse kahju ja kellele, kui sõiduautole, mille haakes oli nn. naabrimehelt laenatud haagis ja see sai liiklusõnnetuses kahjustada ja omanik ei soovi haagist endale jätta, ehk loovutab kindlustusele + haagises viga saanud olmevara?
Saan aru, et sõiduauto ja haagises oleva vara hüvitamise vormi täidan ise, kuid kas haagise hüvitamise/loovutamise peab esitama "naabrimees", või isik, kelle kasutuses haagis hetkel oli?
Lisaks sooviks teada, et mis valemit hüvitise maksmisel kasutatakse asja väärtuse hindamisel?
Lühidalt, liiklusõnnetuse süülisus 0, soovin jätta sõiduki jäänuki omale, haagist soovitakse loovutada, haagises olev kahjustunud vara kuulub minule, mille alusel määratakse hüvitamisele kuuluv summa?
Tänan

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kahju hüvitamist peab taotlema kahjustunud või hävinud vara omanik.

Hüvitada tuleb vähimad põhjendatud kulutused õnnetuse eelse olukorra taastamiseks. Asja hävimisel tuleb hüvitada vähimad võimalikud kulud samaväärse asja soetamiseks, asja kahjustumisel vähimad võimalikud kulud asja endisse seisukorda taastamiseks.
 

Küsimus: Miks ei tohi tavasõidukile paigaldada turvapuuri?25.08.2014

Tere. Miks on tavasõidukitel keelatud turvapuuri paigaldamine salongi nagu võistlussõidukitel? Oleks ju sõitjatele ohutum liigelda. Tänan

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

See küsimus passiks paremini neile, kes keelavad, st. Maanteeameti tehnoosakonnale. Kindlasti oleks sõitjatel ohutum liigelda turvapuuris, kuid siis peavad nad ka kiivrit kandma kuna metallkonstruktsioonid salongis toovad kaasa uued nõuded...
 

Küsimus: Mida teha, kui minult nõutakse tagasinõudena liiga suurt summat naabri korteri uputamise järgse remondi eest?21.08.2014

Tere!
Toimus veekahju ja alumine korter sai kannatada. Nüüd esitas alumise korteri kindlustus mulle tagasinõude. Kuna kahju tekkimise hetkel sai ka ise seda vaatamas käidud, siis tagasinõudes on töid, mis on minu hinnangul ebavajalikud ja pole üldse selles ulatuses veekahjuga seotud. Mis ma pean nüüd tegema, kui minu arust nõutakse liiga suure summa hüvitamist? Millisele seadusele või paragrahvile saan ma tugineda? Kõigele lisaks pole ma üldse kaudseid tõendeid vaadates kindel, et kõik nimetatud tööd on ka tehtud. Ja mõned suured kulutused on põhjendatud ebapiisavalt - piltlikult öeldes "vaatasime, et oleks vaja". Sõnastus oli natuke teine.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui vastutate kahju tekkimise eest peate hüvitama vähimad kulud, mis olid tarvilikud endise olukorra taastamiseks.

Kui Teil on vaidlus kahju suuruse üle, siis rääkige kindlustusandjaga läbi, st esitage oma seisukohad ja tõendid, millele oma väidetes tuginete. Ka kindlustusandja peab oma väiteid ja nõudeid tõendama.
Kui Te ei jõua kokkuleppele, siis tuleb pöörduda õiguse mõistmiseks kohtusse.

Kahju hüvitamisel lähtutakse võlaõigusseaduse vastavatest sätetest, vt seitsmes peatükk.
 

Küsimus: Kas liiklusõnnetuse põhjustaja kindlustus korvab kannataja varalise kahju (auto), kui kannataja oli tarvitanud alkoholi?21.08.2014

Tere!
Kas süüdlase ehk liiklusõnnetuse põhjustaja kindlustus korvab kannataja varalise kahju (auto), kui kannataja oli tarvitanud alkoholi? Tänan

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kahju põhjustaja kindlustusandja hüvitab kahju arvestades kahjustatud isiku (kannatanu) enda osa kahju tekkimises ja kahju suuruses. Kas ja kui palju mõjutas kahjustatud sõiduki juhi joove õnnetuse tekkimist ja kahju suurust, sõltub konkreetse juhtumi asjaoludest.

Kokkuvõtvalt ei ole ühest reeglit kas ja kui palju kannatanu joove mõjutab hüvitise maksmist.
 

Küsimus: Millistele radadele võib parempöördel suunduda, kui mõlemad tänavad on ühesuunalised?13.08.2014

Kujutame ette T-kujulist ristmikku, mille ristuvad teed on ühesuunalise liiklusega. Ühe tee nimetuseks olgu Alguse tänav ja teise tee nimetuseks Lai tänav. Laial tänaval on pärisuunavööndis 5 sõidurada. Laia tänavaga ristub paremalt poolt Alguse tänav, millelt suundub 2 sõidurada Laiale tänavale. Lai tänav on peatee ning Alguse tänav on kõrvaltee. Alguse tänavalt on osutusmärkidega nr 534v lubatud parempööre mõlemalt sõidurajalt Laiale tänavale. Muid asjakohaseid liikluskorraldusvahendeid ei ole. Millisele Laia tänava sõidurajale tohib kummaltki Alguse tänava sõidurajalt suunduda ja kellel on (ees-)õigus suunduda otse 3. sõidurajale Laial tänaval?
Et oleks lihtsam aru saada, siis tegin olukorrast väikese joonise, fail kättesaadav siit: http://struktuur.net/LS.pdf

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Küsimus on niivõrd teoreetiline, et sellele ühese vastuse andmise võimalus lisatud kirjelduse järgi puudub. Olukorra teeb selgemaks lisatud skeem, mis viitab konkreetsele kohale ja sealsele liikluskorraldusele.

Vaadeldes parempööret Järve keskuse juurest Pärnu maanteele, mis suundub sealt otse edasi Männiku teele (Pärnu mnt suundub paremale), siis järve keskuse juurest kahelt sõidurajalt paremale väljasõitjatel tuleks suunduda paremalt lugedes kolmandale ja neljandale sõidurajale. Liikluskorda selgitab antud kohas teele joonitud teekattemargistus. Parempoolselt rajalt väljasõitjal on võimalik suunduda ka 1 ja 2 sõidurajale, neist 1 suundub paremale Pärnu maanteele ja 2. on bussirada. Vasakpoolselt sõidurajalt teele suunduja saab lisaks neljandale sõidurajale sõita ka 5. sõidurajale, mis peatselt lõpeb tagasipöördega kesklinna suunas.
 

Küsimus: Kas kannatanuna saan sissetuleku vähenemise alla liigitada ka selle, et kogu ettevõtte tegevus seisab?14.07.2014

Tere,
Liiklusõnnetuses kannatanuna sain kindlustusest infokirja selle kohta, mida nad korvavad. Sissetuleku vähenemise juures on ära toodud, millised paberid pean edastama isikliku sissetuleku kohta (maksuameti info viimase 12 kuu kohta jne). Aga minul selline küsimus: maksan küll firmaomanikuna endale palka, aga minu töövõimetulehel olemise ajal seisab kogu töö, sest olen hambaarst, kes töötab oma firmas üksinda koos assistendiga. Kui mina ei tööta, pean assistendile ikka töötasu maksma, samuti jääb saamata ka firma tulu ehk siis sellest makstavad dividendid on ju ka kaudselt minu sissetulek. Kas see infokiri kindlustusest oli selline tüüpinfo või kindlasti ei laiene see muudele kulutustele peale minu töötasu?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandja poolt hüvitatav kahju ulatus on kirjeldatud liikluskindlustuse seaduses. Hüvitamisele kuulub töövõimetusest tingitud sotsiaalmaksuga maksustatava sissetuleku vähenemine. Seadus kirjeldab vastava hüvitise arvutamise üksikasjad, vt liikluskindlustuse seaduse § 29.

Hüvitamisele ei kuulu Teie ettevõte tulu vähenemine vmt.