Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas liiklusõnnetuse põhjustaja kindlustus korvab kannataja varalise kahju (auto), kui kannataja oli tarvitanud alkoholi?21.08.2014

Tere!
Kas süüdlase ehk liiklusõnnetuse põhjustaja kindlustus korvab kannataja varalise kahju (auto), kui kannataja oli tarvitanud alkoholi? Tänan

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kahju põhjustaja kindlustusandja hüvitab kahju arvestades kahjustatud isiku (kannatanu) enda osa kahju tekkimises ja kahju suuruses. Kas ja kui palju mõjutas kahjustatud sõiduki juhi joove õnnetuse tekkimist ja kahju suurust, sõltub konkreetse juhtumi asjaoludest.

Kokkuvõtvalt ei ole ühest reeglit kas ja kui palju kannatanu joove mõjutab hüvitise maksmist.
 

Küsimus: Millistele radadele võib parempöördel suunduda, kui mõlemad tänavad on ühesuunalised?13.08.2014

Kujutame ette T-kujulist ristmikku, mille ristuvad teed on ühesuunalise liiklusega. Ühe tee nimetuseks olgu Alguse tänav ja teise tee nimetuseks Lai tänav. Laial tänaval on pärisuunavööndis 5 sõidurada. Laia tänavaga ristub paremalt poolt Alguse tänav, millelt suundub 2 sõidurada Laiale tänavale. Lai tänav on peatee ning Alguse tänav on kõrvaltee. Alguse tänavalt on osutusmärkidega nr 534v lubatud parempööre mõlemalt sõidurajalt Laiale tänavale. Muid asjakohaseid liikluskorraldusvahendeid ei ole. Millisele Laia tänava sõidurajale tohib kummaltki Alguse tänava sõidurajalt suunduda ja kellel on (ees-)õigus suunduda otse 3. sõidurajale Laial tänaval?
Et oleks lihtsam aru saada, siis tegin olukorrast väikese joonise, fail kättesaadav siit: http://struktuur.net/LS.pdf

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Küsimus on niivõrd teoreetiline, et sellele ühese vastuse andmise võimalus lisatud kirjelduse järgi puudub. Olukorra teeb selgemaks lisatud skeem, mis viitab konkreetsele kohale ja sealsele liikluskorraldusele.

Vaadeldes parempööret Järve keskuse juurest Pärnu maanteele, mis suundub sealt otse edasi Männiku teele (Pärnu mnt suundub paremale), siis järve keskuse juurest kahelt sõidurajalt paremale väljasõitjatel tuleks suunduda paremalt lugedes kolmandale ja neljandale sõidurajale. Liikluskorda selgitab antud kohas teele joonitud teekattemargistus. Parempoolselt rajalt väljasõitjal on võimalik suunduda ka 1 ja 2 sõidurajale, neist 1 suundub paremale Pärnu maanteele ja 2. on bussirada. Vasakpoolselt sõidurajalt teele suunduja saab lisaks neljandale sõidurajale sõita ka 5. sõidurajale, mis peatselt lõpeb tagasipöördega kesklinna suunas.
 

Küsimus: Kas kannatanuna saan sissetuleku vähenemise alla liigitada ka selle, et kogu ettevõtte tegevus seisab?14.07.2014

Tere,
Liiklusõnnetuses kannatanuna sain kindlustusest infokirja selle kohta, mida nad korvavad. Sissetuleku vähenemise juures on ära toodud, millised paberid pean edastama isikliku sissetuleku kohta (maksuameti info viimase 12 kuu kohta jne). Aga minul selline küsimus: maksan küll firmaomanikuna endale palka, aga minu töövõimetulehel olemise ajal seisab kogu töö, sest olen hambaarst, kes töötab oma firmas üksinda koos assistendiga. Kui mina ei tööta, pean assistendile ikka töötasu maksma, samuti jääb saamata ka firma tulu ehk siis sellest makstavad dividendid on ju ka kaudselt minu sissetulek. Kas see infokiri kindlustusest oli selline tüüpinfo või kindlasti ei laiene see muudele kulutustele peale minu töötasu?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandja poolt hüvitatav kahju ulatus on kirjeldatud liikluskindlustuse seaduses. Hüvitamisele kuulub töövõimetusest tingitud sotsiaalmaksuga maksustatava sissetuleku vähenemine. Seadus kirjeldab vastava hüvitise arvutamise üksikasjad, vt liikluskindlustuse seaduse § 29.

Hüvitamisele ei kuulu Teie ettevõte tulu vähenemine vmt.
 

Küsimus: Miks on autodel taga kirjas nende mootori suurus?11.07.2014

Tere,
Mind huvitab, miks on autodel taga kirjas nende mootori suurus, ehk siis näiteks 1.9/2.0? Tänan

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Ma ei oskagi sellele küsimusele vastata. Autodele pannakse palju teisigi tähemärke andmaks infot mootori ja auto võimekuse kohta. Ma ainult oletan, et leidub riike, kus peab maksma saastemaksu ja mida suurema kubatuuriga masin seda rohkem makstakse. Oletan, et mitte igas reg. tunnistuses ei ole kirjas mootori mahtu, seega on lihtsam ka politseil teel kontrollida vastavate maksude õiget tasumist.
 

Küsimus: Kelle riskikoefitsient liiklusavarii korral muutub, kas auto omaniku või vastutava kasutaja oma?11.07.2014

Tere,
Tahaksin rohkem teavet vastutava kasutaja kohta. Ostan auto elukaaslase nimele, ise jään vastutavaks kasutajaks, kelle järgi arvestatakse riskikoefitsienti? Juhul kui auto osaleb liikluskahjus, siis kes on vastutaja st. kumma koefitsient suureneb. Ette tänades.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Üldist ja ületurulist riskikoefitsienti ei ole, vt täpsemalt http://www.lkf.ee/images/files/Yhtset_RKd_eiole.pdf

On iga kindlustusandja määrata, millest kindlustusmakse sõltub. On kindlustusandjaid, kes võtavad arvesse nii sõiduki omaniku kui ka sõiduki vastutava kasutaja kindlustusajalugu, samas on ka kindlustusandjad, kes arvestavad vaid ühe isiku ajalugu.

Sõidukiga tekitatud kahju võib arvestada sõiduki juhi, sõiduki omaniku ja sõiduki vastutava kasutaja kahjuajaloos, st suureneda võib nii sõiduki omaniku, sõiduki vastutava kasutaja kui ka sõiduki juhi kindlustusmakse.
 

Küsimus: Kes korvab kahju, kui Eestis kindlustatud äriühingule kuuluv sõiduk oli süüdi avariis venemaal?02.07.2014

Tere,
Liiklusõnnetus juhtus Venemaal. Avarii põhjustaja Eesti äriühingu veok (kindlustatud Eestis) ja kahjustatud Venemaa sõiduk. Eesti kindlustusselts ei taha kahju hüvitada. Kas kannatanu esitab hüvitise nõude põhjustaja või kindlustusandja vastu ja kas võib hagi esitada Eesti kohtusse?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Eesti sõidukile liikluskindlustuse andnud kindlustusandja peab kahju hüvitama siis, kui see kindlustuskaitse Venemaal kehtis, st liikluskindlustuse lepingu alusel oli väljastatud roheline kaart, millel kehtivusalaks märgitud ka Venemaa. Liikluskindlustuse leping kehtib tavaliselt Euroopa majanduspiirkonna riikides, kui väljastatud on roheline kaart, siis kehtib liikluskindlustus ka rohelisel kaardil märgitud riikides, sh näiteks Venemaal.

Kui sõiduki, millega kahju põhjustati, liikluskindlustus Venemaal kehtis, siis hüvitab kahju Eesti kindlustusandja korrespondent Venemaal. Kui sel Eesti kindlustusandjal ei ole välisriigis korrespondenti, siis käsitleb kahju ja maksab hüvitise Venemaa rohelise kaardi büroo.

Vajadusel palun täpsustage, mis põhjusel Eesti kindlustusandja keeldub kahju hüvitamast.
 

Küsimus: Kas autojuht saab nõuda kahju hüvitamist, et väidetavalt olla minu auto ratta alt lennanud kivi tema esiklaasi rikkunud?30.06.2014

Sõitsin värskelt pinnatud teel lubatud sõidukiirusega. Kurvis lendas väidetavalt minu autorataste alt vastutulevale sõidukile kivi esiklaasi, mis tekitasid tema tuuleklaasi täkked. Jättes kõrvale kõik autokindlustusega seonduva, kas sellisel juhul on õigus kahjukannatajal nõuda minult klaasi hüvitamist, arvestades et mina pidasin kinni kõigist liiklusreeglitest?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui sõiduki ratta alt üles paiskunud kivi tekitab kahju kolmandale isikule, näiteks kivi tekitab täkke vastutuleva sõiduki esiklaasi, siis saab kannatanu nõuda kahju hüvitamist selle sõiduki juhilt, kelle sõiduki ratta alt kivi üles paiskus. Kannatanu peab suutma tõestada, et kivi paiskus üles konkreetse sõiduki ratta alt ja just see kivi kahju tekitas. Praktikas on eeltoodut väga keeruline tõestada.

Kahju tekitanud sõiduki juhi liikluskindlustuse kindlustusandja kahju ei hüvita, sest liikluskindlustuse seaduse kohaselt ei hüvitata kahju, mis on põhjustatud teel lebanud kivi paiskumisest sõiduki liikumise tõttu vastu teist sõidukit.
 

Küsimus: Kas kindlustusandja saab sisse nõuda tasumata kaskokindlustuse maksed?26.06.2014

Tere,
Kas kindlustusandja saab minult sisse nõuda tasumata kaskokindlustuse maksed (seitse kuud tasumata kasko)?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusmakse tasumine on kindlustusvõtja põhikohustus. Kui kindlustusandja on kindlustusriski kandnud, sh ei ole kindlustuslepingut makse mittetasumise tõttu lõpetanud, siis on kindlustusandjal õigus kindlustusmaksele. Kindlustusandja saab nõuda sisse tasumata kindlustusmakseid.
 

Küsimus: Kas mul on õigus liiklusõnnetuse kahju hüvitamiseks nõuda kahju suurust tõendatavaid dokumente?25.06.2014

Juhtisin mootorsõidukit ilma juhtimisõiguseta, tekitasin liiklusavarii, mille tagajärjel tekkis kannatanule varaline ja väidetavalt ka isiku kahju.
Olen nõus, et kahjud kuuluvad hüvitamisele, kuid nõude aluseks olevad dokumendid on minu jaoks pooleldi edastatud. Nimelt sõiduk renoveeriti ja selle kohta esitati arve ("töö" sõiduki renoveerimine "kogus" 1 komp. summa). Väidetavalt on tekitatud ka isiku kahju (haigla kulud), kuid nende tõenduse peale on kindlustusseltsi seisukoht "ei avalikustata".
Kas minul, kui kahju tekitajal, on õigus nõuda tõendatavaid dokumente (saan aru, et haiguslood on delikaatsed dokumendid, kuid mingi tõendus on vaja väljastada) ja läbipaistvamat ja detailsemalt remondikulu arvet?

Ette tänades

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui kindlustusandja nõuab kahju tekitajalt väljamakstud hüvitise tagasi maksmist, siis peab kindlustusandja esitama kahju suurust kinnitavad tõendid.

Kui sõiduk taastati, siis tavaliselt on kahju suuruse tõendiks fotod kahjustunud sõidukist ja sõiduki taastusremondi kalkulatsiooni, millelt on näha teostatud tööd, kasutatud materjalid ja hinnad. Ka kannatanu ravikulude osas peab kindlustusandja esitama Teile tõendid, mille alusel saab hinnata, et ravi on seotud Teie tekitatud kahjuga.
 

Küsimus: Kas pean läbima autojuhi ametikoolituse ka juhul, kui vean autoga üksnes oma osaühingus ja teenust ei osuta?17.06.2014

Tere,
Kui iseenda osaühingus kasutan C-kat sõidukit, näiteks väiketraktori või täitematerjali vedamiseks ning lõppeesmärk on teenustöö väiketraktoriga, siis kas ka sellisel juhul on vaja läbida ametikoolitus?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Vastavalt Teede ja sideministri määrusele: Autojuhi kutseoskusnõuete, ametikoolituse eeskirja, koolituskursuse õppekavade ja koolitunnistuse vormi kehtestamine. Vastu võetud 06.11.2000 nr 87 ei kohaldata ametikoolituse läbimise nõudeid sõidukijuhile, kes juhib sõidukit:

1) mille suurim lubatud kiirus ei ületa 45 km/h;
2) mida kasutavad kaitsevägi, päästeasutus ning korrakaitseorgan või mille kasutamine on nende kontrolli all;
3) mis läbib tehnilise arendamise, remondi või hoolduse eesmärgil teekatsetusi, ning uut või ümberehitatud sõidukit, mida pole veel kasutusse võetud;
4) mida kasutatakse erakorralises seisukorras või mis on määratud päästeoperatsioonideks;
5) mida kasutatakse õppesõidul või ametikoolitusel;
6) mida kasutatakse mitteäriliseks sõitjate- ja veoseveoks isiklikul eesmärgil;
7) mis veab materjali või seadmeid, mida juht kasutab oma tööks, tingimusel et sõidukijuhtimine ei ole juhi põhitegevusala.

Olemasoleva informatsiooni alusel ei ole Teile võimalik anda ammendavat vastust, kuid kuna sõidukit kasutatakse osaühingu äritegevuses, siis tõenäoliselt on veoautojuhi ametikoolituse läbimine vajalik.