Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Miks on autodel taga kirjas nende mootori suurus?11.07.2014

Tere,
Mind huvitab, miks on autodel taga kirjas nende mootori suurus, ehk siis näiteks 1.9/2.0? Tänan

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Ma ei oskagi sellele küsimusele vastata. Autodele pannakse palju teisigi tähemärke andmaks infot mootori ja auto võimekuse kohta. Ma ainult oletan, et leidub riike, kus peab maksma saastemaksu ja mida suurema kubatuuriga masin seda rohkem makstakse. Oletan, et mitte igas reg. tunnistuses ei ole kirjas mootori mahtu, seega on lihtsam ka politseil teel kontrollida vastavate maksude õiget tasumist.
 

Küsimus: Kelle riskikoefitsient liiklusavarii korral muutub, kas auto omaniku või vastutava kasutaja oma?11.07.2014

Tere,
Tahaksin rohkem teavet vastutava kasutaja kohta. Ostan auto elukaaslase nimele, ise jään vastutavaks kasutajaks, kelle järgi arvestatakse riskikoefitsienti? Juhul kui auto osaleb liikluskahjus, siis kes on vastutaja st. kumma koefitsient suureneb. Ette tänades.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Üldist ja ületurulist riskikoefitsienti ei ole, vt täpsemalt http://www.lkf.ee/images/files/Yhtset_RKd_eiole.pdf

On iga kindlustusandja määrata, millest kindlustusmakse sõltub. On kindlustusandjaid, kes võtavad arvesse nii sõiduki omaniku kui ka sõiduki vastutava kasutaja kindlustusajalugu, samas on ka kindlustusandjad, kes arvestavad vaid ühe isiku ajalugu.

Sõidukiga tekitatud kahju võib arvestada sõiduki juhi, sõiduki omaniku ja sõiduki vastutava kasutaja kahjuajaloos, st suureneda võib nii sõiduki omaniku, sõiduki vastutava kasutaja kui ka sõiduki juhi kindlustusmakse.
 

Küsimus: Kes korvab kahju, kui Eestis kindlustatud äriühingule kuuluv sõiduk oli süüdi avariis venemaal?02.07.2014

Tere,
Liiklusõnnetus juhtus Venemaal. Avarii põhjustaja Eesti äriühingu veok (kindlustatud Eestis) ja kahjustatud Venemaa sõiduk. Eesti kindlustusselts ei taha kahju hüvitada. Kas kannatanu esitab hüvitise nõude põhjustaja või kindlustusandja vastu ja kas võib hagi esitada Eesti kohtusse?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Eesti sõidukile liikluskindlustuse andnud kindlustusandja peab kahju hüvitama siis, kui see kindlustuskaitse Venemaal kehtis, st liikluskindlustuse lepingu alusel oli väljastatud roheline kaart, millel kehtivusalaks märgitud ka Venemaa. Liikluskindlustuse leping kehtib tavaliselt Euroopa majanduspiirkonna riikides, kui väljastatud on roheline kaart, siis kehtib liikluskindlustus ka rohelisel kaardil märgitud riikides, sh näiteks Venemaal.

Kui sõiduki, millega kahju põhjustati, liikluskindlustus Venemaal kehtis, siis hüvitab kahju Eesti kindlustusandja korrespondent Venemaal. Kui sel Eesti kindlustusandjal ei ole välisriigis korrespondenti, siis käsitleb kahju ja maksab hüvitise Venemaa rohelise kaardi büroo.

Vajadusel palun täpsustage, mis põhjusel Eesti kindlustusandja keeldub kahju hüvitamast.
 

Küsimus: Kas autojuht saab nõuda kahju hüvitamist, et väidetavalt olla minu auto ratta alt lennanud kivi tema esiklaasi rikkunud?30.06.2014

Sõitsin värskelt pinnatud teel lubatud sõidukiirusega. Kurvis lendas väidetavalt minu autorataste alt vastutulevale sõidukile kivi esiklaasi, mis tekitasid tema tuuleklaasi täkked. Jättes kõrvale kõik autokindlustusega seonduva, kas sellisel juhul on õigus kahjukannatajal nõuda minult klaasi hüvitamist, arvestades et mina pidasin kinni kõigist liiklusreeglitest?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui sõiduki ratta alt üles paiskunud kivi tekitab kahju kolmandale isikule, näiteks kivi tekitab täkke vastutuleva sõiduki esiklaasi, siis saab kannatanu nõuda kahju hüvitamist selle sõiduki juhilt, kelle sõiduki ratta alt kivi üles paiskus. Kannatanu peab suutma tõestada, et kivi paiskus üles konkreetse sõiduki ratta alt ja just see kivi kahju tekitas. Praktikas on eeltoodut väga keeruline tõestada.

Kahju tekitanud sõiduki juhi liikluskindlustuse kindlustusandja kahju ei hüvita, sest liikluskindlustuse seaduse kohaselt ei hüvitata kahju, mis on põhjustatud teel lebanud kivi paiskumisest sõiduki liikumise tõttu vastu teist sõidukit.
 

Küsimus: Kas kindlustusandja saab sisse nõuda tasumata kaskokindlustuse maksed?26.06.2014

Tere,
Kas kindlustusandja saab minult sisse nõuda tasumata kaskokindlustuse maksed (seitse kuud tasumata kasko)?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusmakse tasumine on kindlustusvõtja põhikohustus. Kui kindlustusandja on kindlustusriski kandnud, sh ei ole kindlustuslepingut makse mittetasumise tõttu lõpetanud, siis on kindlustusandjal õigus kindlustusmaksele. Kindlustusandja saab nõuda sisse tasumata kindlustusmakseid.
 

Küsimus: Kas mul on õigus liiklusõnnetuse kahju hüvitamiseks nõuda kahju suurust tõendatavaid dokumente?25.06.2014

Juhtisin mootorsõidukit ilma juhtimisõiguseta, tekitasin liiklusavarii, mille tagajärjel tekkis kannatanule varaline ja väidetavalt ka isiku kahju.
Olen nõus, et kahjud kuuluvad hüvitamisele, kuid nõude aluseks olevad dokumendid on minu jaoks pooleldi edastatud. Nimelt sõiduk renoveeriti ja selle kohta esitati arve ("töö" sõiduki renoveerimine "kogus" 1 komp. summa). Väidetavalt on tekitatud ka isiku kahju (haigla kulud), kuid nende tõenduse peale on kindlustusseltsi seisukoht "ei avalikustata".
Kas minul, kui kahju tekitajal, on õigus nõuda tõendatavaid dokumente (saan aru, et haiguslood on delikaatsed dokumendid, kuid mingi tõendus on vaja väljastada) ja läbipaistvamat ja detailsemalt remondikulu arvet?

Ette tänades

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui kindlustusandja nõuab kahju tekitajalt väljamakstud hüvitise tagasi maksmist, siis peab kindlustusandja esitama kahju suurust kinnitavad tõendid.

Kui sõiduk taastati, siis tavaliselt on kahju suuruse tõendiks fotod kahjustunud sõidukist ja sõiduki taastusremondi kalkulatsiooni, millelt on näha teostatud tööd, kasutatud materjalid ja hinnad. Ka kannatanu ravikulude osas peab kindlustusandja esitama Teile tõendid, mille alusel saab hinnata, et ravi on seotud Teie tekitatud kahjuga.
 

Küsimus: Kas pean läbima autojuhi ametikoolituse ka juhul, kui vean autoga üksnes oma osaühingus ja teenust ei osuta?17.06.2014

Tere,
Kui iseenda osaühingus kasutan C-kat sõidukit, näiteks väiketraktori või täitematerjali vedamiseks ning lõppeesmärk on teenustöö väiketraktoriga, siis kas ka sellisel juhul on vaja läbida ametikoolitus?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Vastavalt Teede ja sideministri määrusele: Autojuhi kutseoskusnõuete, ametikoolituse eeskirja, koolituskursuse õppekavade ja koolitunnistuse vormi kehtestamine. Vastu võetud 06.11.2000 nr 87 ei kohaldata ametikoolituse läbimise nõudeid sõidukijuhile, kes juhib sõidukit:

1) mille suurim lubatud kiirus ei ületa 45 km/h;
2) mida kasutavad kaitsevägi, päästeasutus ning korrakaitseorgan või mille kasutamine on nende kontrolli all;
3) mis läbib tehnilise arendamise, remondi või hoolduse eesmärgil teekatsetusi, ning uut või ümberehitatud sõidukit, mida pole veel kasutusse võetud;
4) mida kasutatakse erakorralises seisukorras või mis on määratud päästeoperatsioonideks;
5) mida kasutatakse õppesõidul või ametikoolitusel;
6) mida kasutatakse mitteäriliseks sõitjate- ja veoseveoks isiklikul eesmärgil;
7) mis veab materjali või seadmeid, mida juht kasutab oma tööks, tingimusel et sõidukijuhtimine ei ole juhi põhitegevusala.

Olemasoleva informatsiooni alusel ei ole Teile võimalik anda ammendavat vastust, kuid kuna sõidukit kasutatakse osaühingu äritegevuses, siis tõenäoliselt on veoautojuhi ametikoolituse läbimine vajalik.
 

Küsimus: Kas kohustuslikku liikluskindlustust autole võib teha ka keegi teine peale autoomaniku?04.06.2014

Kas kohustuslikku liikluskindlustust autole võib teha ka keegi teine peale autoomaniku?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustuslepingu sõlmivad omavahel kindlustusandja ja kindlustusvõtja. Liikluskindlustuse seaduse kohaselt on liikluskindlustuse lepingu kindlustusvõtja alati sõiduki omanik. Teine isik saab esindada sõiduki omanikku kindlustuslepingu sõlmimisel.

Seega teine isik saab sõlmida kindlustuslepingu sõiduki omaniku esindajana. Kindlustusvõtjaks liikluskindlustuse lepingus on alati sõiduki omanik.
 

Küsimus: Mis seaduse alusel on mul õigus asendusauto kulusid nõuda kahju tekitajalt?04.06.2014

Olen autoavariis kannatanud, kelle auto peale avariid ei ole enam sõidukõlblik.
Kahjuks töötan sellises kohas, kuhu on väga vaja autoga saada? Millisele seadusele tuginedes on mul õigus nõuda kahju tekitajalt asendusautole kuluvat summat?
Minule isiklikult tundub, et liikluskindlustus seadus peaks antud olukorda reguleerima. Kannatajana on minu liiklemine piiratud samas kui kahju tekitaja enda kahjud olid nii väiksed, (sõitis tagant sisse) et tema saab vabalt oma igapäeva toimetusi edasi teha.

Tänud

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kahju põhjustaja liikluskindlustuse kindlustusandjalt ei saa nõuda asendusauto kasutamise kulude hüvitamist, sest liikluskindlustuse lepingu alusel ei hüvitata kahju, mis tekib seoses sellega, et liiklusõnnetuses hävinud sõidukit ei saa kasutada (LKindlS §44 lõige 3 punkt 5).

Kui asendusauto kasutamine on möödapääsmatu ja Te peate seoses asendusautoga kandam lisakulusid, siis saate nende kulude hüvitamist nõuda kahju põhjustajalt tuginedes võlaõigusseaduse kahju hüvitamise sätetele.
 

Küsimus: Mida teha liikluskindlustusega, kui auto jääb seisma ja seda mingi aeg ei kasuta?04.06.2014

Auto jääb aktiivsest liiklusest eemale. Kuna auto on arestitud, siis ei saa ma vist teda ka utiliseerida. Mida edasi teha liikluskindlustusega?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui Teil on kehtiv liikluskindlustuse poliis ja Te sõidukit liikluses kasutada ei saa, siis muutke liikluskindlustuse leping maksevabaks. Leping jääb kehtima, kuid poliisi kasutamata kindlustusperioodi eest saate raha tagasi.

Igal liiklusregistris registreeritud sõidukil peab olema liikluskindlustuse leping. Nõue kehtib ka siis, kui sõidukit liikluses ei kasutata. Kui sõidukit ei kasutata liikluses, siis kustutage sõiduk ajutiselt või alaliselt liiklusregistrist. Ajutiselt või alaliselt kustutatud sõiduki suhtes ei ole kindlustuslepingu sõlmimise kohustust.