Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas Eestis on mingi piirang B kat. sõidukile poolhaake ühendamiseks?23.04.2014

Kas Eestis on mingi piirang B kat. sõidukile poolhaake ühendamiseks?
Mul on Mazda B2500, mille kandejõud on 1,2t. Tegemist on nn kastiautoga, mis on ehitatud täisraamile. Soov on sõiduki kasti alla paigutada sadulliides, et kasti eemaldamisel saaks sõidukile toetada poolhaake. Poolhaage on vajalik suuremõõduliste veoste vedamiseks ja see võimaldaks massi jaotamist korraga vedukile ja haagisele. Samas ei muutu autorong ülemäära pikaks.
Sõiduki kasutajad omavad BE kategooria juhiluba.
Poolhaagiseid kasutatakse sarnastel sõidukitel üsana laialdaselt USA-s. Euroopas ei ole neid silma hakanud.
2 ja enamateljelisi täishaakeid kasutatakse Hollandis. Eestis pole neid samuti näha olnud.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tere
Tahaks jätta vastamata kuna ükski Teie esitatud küsimus ei haaku tehnoülevaatustemaatikaga ja minul ei ole kogemusi selles vallas mis Teid huvitab. Soovitan pöörduda esitatud tehnilist laadi küsimustega Maanteeameti tehnoosakonna poole.
 

Küsimus: Kas talvel võib sõita naastrehvidega, millelt on suvel sõitmiseks kõik naelad välja tõmmatud?23.04.2014

Kas talvel võib sõita naastrehvidega, millelt on suvel sõitmiseks kõik naelad välja tõmmatud?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Kui rehvidel ei ole naastusid siis neid ei saa neid lugeda naastrehvideks ja õigem oleks võtta neid kui aastaringselt kasutatavaid rehve või siis talverehve, mida tohib ka suvel kasutada. Talvel võib sõita rehvidega kus on eemaldatud naastud.
 

Küsimus: Kas see on kindlustuse teema, kui parklas kahjustas teine sõiduk minu auto külge?23.04.2014

Tere,
Kuidas käituda, kui parklas tekitas kõrvale parkinud sõiduki kasutaja uksega minu sõiduki uksele kahjustuse (sõiduk oli kohal, aga kasutajat mitte). Fikseerisin olukorra mõlema sõiduki liikluskindlustuse telefonil ja ka politseisse. Viimane ütles, et piisab vaid sellest tel. vestlusest ja nad fikseerivad olukorra ning teeksin ise pildid ja esitaksin hiljem arvatava põhjustaja liikluskindlustusele ja ka politseile kahju hüvitamiseks. Küsisin veel üle, et kas kindlasti ei pea politsei seda olukorda tulema fikseerima ja sain vastuse, et ei pea, piisab minu poolt tehtud piltidest. Järgmine päev ei teadnud keegi midagi politseis ja vastaspool (jätsin kirja ja palusin võtta ühendust kindlustusandjaga) ei tunnista tehtut. Avaldus on saadetud mõlema sõiduki liikluskindlustusele ja politseile. Politsei on fikseerinud mõlema osapoole seletuskirja ja pildid kahjust ning ütles, et edasi saan nõuda ekspertiisi ja läbi kohtu kahju hüvitamist. Kas tegemist pole ikkagi liiklusjuhtumiga mida peab menetlema kindlustus? Mida teha edasi kuna arvatava süüdlase kindlustus pole minuga ühendust võtnud kuigi vastus tuli, et 1 tööpäeva jooksul võetakse minuga ühendust.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandja selgitab nõude menetlemise käigus välja, kas tegu on liikluskindlustuse kindlustusjuhtumiga ja kas sellel kindlustusandjal, kellele nõude esitasite, on kahju hüvitamise kohustus. Kahju tekitamist Te pealt ei näinud ja eeldatav kahju tekitaja ei tunnista kahju tekitamist. Seega tuleb nõude menetlemise käigus leida vastus küsimusele – kes kahju tekitas. Kui kahju tekitaja jääb kindlaks tegemata, siis ei saa Te kahju hüvitamist nõuda. Kui kahju tekitaja on selge, siis saate kahju hüvitamist nõuda tema liikluskindlustuse kindlustusandjalt.

Küsige kindlustusandjalt, mis seisus on Teie nõude käsitlemine ja millised on nõude menetlemise edasised sammud. Tarvidusel tuleb tellida ekspertiis, kuid tuleb arvestada, et ekspertiisi kulud võivad jääda Teie kanda, kui ekspertiisi tulem ei aita kahju tekitajat leida.
 

Küsimus: Kas saan eessõitnud auto kindlustuselt välja nõuda selle auto ratta alt lennanud kivi tõttu purunenud klaasi vahetuse?23.04.2014

Tere
Maanteel sõites paiskus minu eessõitva auto ratta alt kivi minu auto esiklaasi. Kuna minu autol puudub kaskokindlustus, siis tekkis küsimus, kas mul on õigus nõuda klaasivahetust eessõtinud auto kindlustusseltsilt?
Tegin eessõitnud autost sõidu ajal pildi, pildilt on näha reg nr.

Tänud ette!

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse kindlustusandja ei hüvita kahju, mis on põhjustatud kivi paiskumisest sõiduki liikumise tõttu vastu teist sõidukit. See kahju hüvitamise välistus tuleb liikluskindlustuse seadusest.
 

Küsimus: Kas avariis osalenud jalgrattur saab veel kahjunõuet esitada, kui luumurd selgus pärast avariid alles 3 tundi hiljem?16.04.2014

Toimus liiklusõnnetus auto ja jalgratturi vahel. Süüdi oli sõidukijuht. 3 tundi hiljem arstlikul kontrollil tuvastati kodarluu murd. Liiklusõnnetusest jäi politseile teatamata, kuna ei oldud teadlikud kehavigastuse tekitamisest ja sõidukijuht tunnistas süüd. Kas nüüd tagantjärgi peab teatama politseile või piisab ainult kindlustusseltsile teatamisest? Millised kahjud tuleb kanda avaldusele? Ratta remont, katkised riided, katkine telefon, spidomeeter, kiivri vahetus.
Tänud

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Saate kahjunõude kindlustusandjale esitada ka siis, kui luumurd selgus kolm tundi peale liiklusõnnetust. Helistage ka Politseisse ja teatega juhtunust.

Kindlustusandjalt saate nõuda selle kahju hüvitamist, mis Teil liiklusõnnetuse läbi tekkis, sh näiteks kõik asjad, mis liiklusõnnetuses kahjustada said, ajutisest töövõimetusest tingitud kahju, ravikulu.
 

Küsimus: Kes korvab kahjud, kui asutuse territooriumil toimunud avariis osales liikluskindlustuseta tõstuk?01.04.2014

Juhtus selline lugu, et asutuse aiaga piiratud territooriumil, kus oli rekkalt kauba maha laadimine, toimus kokkupõrge tõstuki (millel puudub registreerimismärk ja liikluskindlustus) ja liikluskindlustust omava autoga. Kokkupõrge toimus sel hetkel kui tõstuk liikus lao uksest välja ja auto tahtis sõita lao ukse ja rekka vahelt läbi. Liikumisala seal kohas (ehk aia ja lao vahel) oli kahe auto laiune. Rekka oli paremal pool omas sõidusuunas, rekka haagis oli tagant avatud ja autojuht pidi seda märkama.
Kuidas sellises juhtumis peaks edasi toimima ja kes kahjud korvab?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui õnnetus põhjustati sõiduautoga, siis hüvitab kahju selle sõiduki liikluskindlustuse kindlustusandja.

Kui õnnetus põhjustati tõstukiga, siis tuleb kahju hüvitada tõstuki valdajal. Kui tõstukit kasutatakse vaid piiratud alal, siis ei pea tõstuk olema liiklusregistris registreeritud. Sellisel juhul ei pea ega saa sõlmida ka liikluskindlustuse lepingut, sest kindlustuskohustust ei ole. Kuna sõiduki suhtes ei ole liikluskindlustuse lepingu sõlmimise kohustust, siis ei hüvita kahju liikluskindlustuse fond.

Küsimusest ei selgu, kes õnnetuse põhjustas.
 

Küsimus: Millise koormusindeksiga peaks olema rehvid, kui lubatud teljekoormus sõiduautol on 1.-1090 ja 2. 1010?01.04.2014

Millise koormusindeksiga peaks olema rehvid, kui lubatud teljekoormus sõiduautol on 1.-1090 ja 2. 1010?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Koormusindeksi kohta on selgitus olemas https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1240/7201/2016/MKM42_lisa1_parand.pdf
Kood 506 kus leiab järgmise selgituse: „Koormusindeks (vaata tabel 5) peab rehvide üksikasetuse korral olema vähemalt võrdne 0,5 kordse suurima lubatud teljekoormusega“.
Seega Teie küsitud masinal peaks esitelje rehvide koormusindeks olema vähemalt pool teljekoormusest mis esiteljele tuleb 545 kg ja kui vaadata vastavat tabelit 5 siis sealt leiab indeksi numbriga 87. Tagateljel peaksid olema rehvid mille koormusindeks oleks vähemalt 85. Kuna tavaliselt ei hakata teemat väga peeneks ajama siis paigaldatakse reeglina kõik rehvid alates suurimast koormusindeksist. Ostetakse ju masinale „üks jooks“ korraga. Kui Teie auto ülevaatusel nõutakse suurema koormusindeksiga rehve siis tasuks vaadata milliseid rehve soovitab auto tootja. Vastava info leiate juhiukse postilt või kütusepaagi luugilt. Määrusest leiab järgmise sõnastuse: „Kui sõiduki valmistaja on ette näinud suuremad koormusindeksid, peab kasutama vähemalt valmistaja poolt ettenähtud suurusi.“ Teie jaoks tähendab see seda, et autol peavad olema rehvid mille koormusindeks vastab andmesildile või on suurema koormusindeksiga. Kui Teie autolt on eemaldatud tootja soovitusega andmesilt siis peavad rehvid esiteljel vastama koormusindeksitele 87 ja tagateljel koormusindeksile 85 või suuremale indeksile.
 

Küsimus: Kas juhilubadeta inimene, kes on just auto ostnud, saab kindlustada auto enda nimele ja edaspidi ka autot kindlustada?27.03.2014

Tervist!
Kas juhilubadeta inimene, kes on just auto ostnud, saab kindlustada auto enda nimele ja edaspidi kah autot kindlustada?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Autot saab kindlustada isik kellel on kindlustushuvi. Juhiloa või juhtimisõiguse olemasolu või puudumine ei piira isiku õigust kindlustuslepingut sõlmida. Liikluskindlustuse kindlustusvõtja on sõiduki omanik, sõidukikindlustuse kindlustusvõtja on tavaliselt sõiduki omanik või sõiduki vastutav kasutaja.
 

Küsimus: Kas võib juhtida AM kategooria sõidukit, kui ei oma mingit juhtimisõigust, aga olen 44 aastat vana?21.03.2014

Kas võib juhtida AM kategooria sõidukit, kui ei oma mingit juhtimisõigust, aga olen 44 aastat vana?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Vastavalt Eestis kehtivale liiklusseadusele võib mopeedi juhtida isik, kellel on mis tahes mootorsõiduki juhtimisõigus või piiratud juhtimisõigus. AM-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust või piiratud juhtimisõigust ei nõuta isikult, kes on sündinud enne 1993. aasta 1. jaanuari.

Seega ei ole Teil 44-aastasena praeguse seaduse järgi juhiloa omamine kohustuslik, kuid täitma peate kõiki liiklusseaduses sätestatud nõudeid.
 

Küsimus: Kas kindlustus saab auto hüvitamise summaks pakkuda üksnes kolmandiku mõni kuu tagasi auto eest makstud summast?14.03.2014

Kuu aega tagasi toimus avarii, kus põhjustaja sõitis keelava fooritulega ristmikule ning põhjustas sellega avarii. Olukorra fikseeris ka politsei. Täidetud said korrektselt ka paberid. Kannatajaks pooleks jäänud sõiduk toimetati enamiku kindlustusseltside poolt koostööpartneriks nimetatud töökotta. Töökoja andmeil ei olnud sõidukit mõtet enam taastada (kokkupõrge oli veoautoga) ja saatsid sellekohased andmed ka põhjustaja kindlustusseltsile.
Nüüd aga õnnetuse põhjustanud veoki kindlustusselts püüab selgeks teha, et ei hüvita rohkem kui 1000 eurot mahakandmisele määratud sõiduauto eest.
Kannatajaks jäänud sõiduk sai mõned kuud enne avariid soetatud pea 3000 euro eest.
Kindlustusselts aga ei ole nõus ja väidab, et number on ülehinnatud jne. Samasugust sõidukit sellise varustusega aga Eestis rohkem ei olegi.
Lihtsalt närvi ajab mustaks juba ning nädalaid pidanud ilma liiklusvahendita hakkama saama.
Mida peaks võtma ette?
Sellise lahendusega ei luba hing küll rahule kuidagi jääda.
Ja muuhulgas võtab kindlustus igasugu infot Facebook-ist ning märgib, et antud sõidukit on enne ostu ka kasutatud. On siis keelatud tuttavalt sõidukit laenata ning hiljem see ära osta?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandjal on kohustus hüvitada hävinud sõiduki turuväärtus. See, kui palju sõiduki omanik ise sõiduki eest maksis, ei oma tähendust. Teil on kindlustusandjaga vaidlus hävinud sõiduki turuväärtuse üle. Vaidluse lahendamiseks saate tellida eksperthinnangu sõiduki turuväärtuse kohta. Teine võimalus on vaidlustada kindlustusandja otsus kindlustuse vaidluskomisjonis.

Esmalt küsige kindlustusandjalt selgitusi, millele tuginedes kindlustusandja on sõiduki väärtuse määranud. Hinnake, milliste kindlustusandja väidete ja põhjendustega olete nõus ja millistega mitte. Selle põhjal kujundage seisukoht, kas tellite omapoolse ekspertiisi või esitate kaebuse vaidluskomisjonile.

Kui küsimusest õigesti aru saan, on Teie peamine argument see, et ostsite sõiduki oma tuttavalt mõni aeg tagasi 3000 euro eest. Üksnes see argument ei ole piisav sõiduki õige väärtuse tõendamiseks.