Liiklus ja sõidukid
Küsimus: Kas peab olema kindlustus või mitte, kui ma ei ole seda ATV-d juba üle aasta kasutanud?28.04.2014
Oman ATV-d, millega ei ole sõitnud juba aasta otsa, kirjutasin ka avalduse selle kohta, kuid Eesti liikluskindlustuse fondilt tuleb teist korda teade, et teil on kindlustus tegemata ja maksate kolmekordselt.
Kirjutasin ka ühele kindlustusfirmale, sealt vastati, et kui sõiduk ei ole liikluses, siis ei pea ka olema kindlustust. Mida teha, et asi laheneks?
Kirjutasin ka ühele kindlustusfirmale, sealt vastati, et kui sõiduk ei ole liikluses, siis ei pea ka olema kindlustust. Mida teha, et asi laheneks?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui sõiduki suhtes ei ole lepingut sõlmitud, peab sõiduki omanik maksma Eesti Liikluskindlustuse Fondile kindlustusmakse.
Teie ATV on liiklusregistris mootorsõidukina registreeritud. Kui Te ATV-d ei kasuta, siis kustutage see ajutiselt või alaliselt liiklusregistrist. Sellisel juhul ei ole ka lepingu sõlmimise kohustust.
Küsimus: Kas ma pean enne lõppastme koolitust läbima ka pimedasõidu, kui juhiload sain 2011 aastal?28.04.2014
Tere!
Olen saanud juhtimisõiguse maanteeameti poolt 30.09.2011. Kas ma pean enne lõppastme koolitust läbima ka pimedasõidu?
Olen saanud juhtimisõiguse maanteeameti poolt 30.09.2011. Kas ma pean enne lõppastme koolitust läbima ka pimedasõidu?
Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Kuna olete juhtimisõiguse saanud 30.09.2011, siis on Teie koolitunnistus väljastatud tõenäoliselt varem ja pimedasõidu koolituse läbimine enne lõppastme koolitust ei ole Teie jaoks kohustuslik.
Küsimus: Mis aja jooksul on kindlustusfirmal õigus mulle tagasinõue esitada, on sellel mingi ajapiir?25.04.2014
Tegin avarii 2013 jaanuari kuus, olin roolis joobes, kohus oli mul 2013 juulis, mil oma karistuse tänaseks päevaks olen kandnud, nüüd aga saadab kindlustusselts aasta hiljem kirja, et olen teise auto eest võlgu 4000 eurot, ning pean maksma selle 15 päeva jooksul. Küsimus selline, et mis aja jooksul võib mulle tagasinõude esitada, on sellel mingi ajapiir?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Küsimus: Kas Eestis on mingi piirang B kat. sõidukile poolhaake ühendamiseks?23.04.2014
Kas Eestis on mingi piirang B kat. sõidukile poolhaake ühendamiseks?
Mul on Mazda B2500, mille kandejõud on 1,2t. Tegemist on nn kastiautoga, mis on ehitatud täisraamile. Soov on sõiduki kasti alla paigutada sadulliides, et kasti eemaldamisel saaks sõidukile toetada poolhaake. Poolhaage on vajalik suuremõõduliste veoste vedamiseks ja see võimaldaks massi jaotamist korraga vedukile ja haagisele. Samas ei muutu autorong ülemäära pikaks.
Sõiduki kasutajad omavad BE kategooria juhiluba.
Poolhaagiseid kasutatakse sarnastel sõidukitel üsana laialdaselt USA-s. Euroopas ei ole neid silma hakanud.
2 ja enamateljelisi täishaakeid kasutatakse Hollandis. Eestis pole neid samuti näha olnud.
Mul on Mazda B2500, mille kandejõud on 1,2t. Tegemist on nn kastiautoga, mis on ehitatud täisraamile. Soov on sõiduki kasti alla paigutada sadulliides, et kasti eemaldamisel saaks sõidukile toetada poolhaake. Poolhaage on vajalik suuremõõduliste veoste vedamiseks ja see võimaldaks massi jaotamist korraga vedukile ja haagisele. Samas ei muutu autorong ülemäära pikaks.
Sõiduki kasutajad omavad BE kategooria juhiluba.
Poolhaagiseid kasutatakse sarnastel sõidukitel üsana laialdaselt USA-s. Euroopas ei ole neid silma hakanud.
2 ja enamateljelisi täishaakeid kasutatakse Hollandis. Eestis pole neid samuti näha olnud.
Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tahaks jätta vastamata kuna ükski Teie esitatud küsimus ei haaku tehnoülevaatustemaatikaga ja minul ei ole kogemusi selles vallas mis Teid huvitab. Soovitan pöörduda esitatud tehnilist laadi küsimustega Maanteeameti tehnoosakonna poole.
Küsimus: Kas talvel võib sõita naastrehvidega, millelt on suvel sõitmiseks kõik naelad välja tõmmatud?23.04.2014
Kas talvel võib sõita naastrehvidega, millelt on suvel sõitmiseks kõik naelad välja tõmmatud?
Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Küsimus: Kas see on kindlustuse teema, kui parklas kahjustas teine sõiduk minu auto külge?23.04.2014
Tere,
Kuidas käituda, kui parklas tekitas kõrvale parkinud sõiduki kasutaja uksega minu sõiduki uksele kahjustuse (sõiduk oli kohal, aga kasutajat mitte). Fikseerisin olukorra mõlema sõiduki liikluskindlustuse telefonil ja ka politseisse. Viimane ütles, et piisab vaid sellest tel. vestlusest ja nad fikseerivad olukorra ning teeksin ise pildid ja esitaksin hiljem arvatava põhjustaja liikluskindlustusele ja ka politseile kahju hüvitamiseks. Küsisin veel üle, et kas kindlasti ei pea politsei seda olukorda tulema fikseerima ja sain vastuse, et ei pea, piisab minu poolt tehtud piltidest. Järgmine päev ei teadnud keegi midagi politseis ja vastaspool (jätsin kirja ja palusin võtta ühendust kindlustusandjaga) ei tunnista tehtut. Avaldus on saadetud mõlema sõiduki liikluskindlustusele ja politseile. Politsei on fikseerinud mõlema osapoole seletuskirja ja pildid kahjust ning ütles, et edasi saan nõuda ekspertiisi ja läbi kohtu kahju hüvitamist. Kas tegemist pole ikkagi liiklusjuhtumiga mida peab menetlema kindlustus? Mida teha edasi kuna arvatava süüdlase kindlustus pole minuga ühendust võtnud kuigi vastus tuli, et 1 tööpäeva jooksul võetakse minuga ühendust.
Kuidas käituda, kui parklas tekitas kõrvale parkinud sõiduki kasutaja uksega minu sõiduki uksele kahjustuse (sõiduk oli kohal, aga kasutajat mitte). Fikseerisin olukorra mõlema sõiduki liikluskindlustuse telefonil ja ka politseisse. Viimane ütles, et piisab vaid sellest tel. vestlusest ja nad fikseerivad olukorra ning teeksin ise pildid ja esitaksin hiljem arvatava põhjustaja liikluskindlustusele ja ka politseile kahju hüvitamiseks. Küsisin veel üle, et kas kindlasti ei pea politsei seda olukorda tulema fikseerima ja sain vastuse, et ei pea, piisab minu poolt tehtud piltidest. Järgmine päev ei teadnud keegi midagi politseis ja vastaspool (jätsin kirja ja palusin võtta ühendust kindlustusandjaga) ei tunnista tehtut. Avaldus on saadetud mõlema sõiduki liikluskindlustusele ja politseile. Politsei on fikseerinud mõlema osapoole seletuskirja ja pildid kahjust ning ütles, et edasi saan nõuda ekspertiisi ja läbi kohtu kahju hüvitamist. Kas tegemist pole ikkagi liiklusjuhtumiga mida peab menetlema kindlustus? Mida teha edasi kuna arvatava süüdlase kindlustus pole minuga ühendust võtnud kuigi vastus tuli, et 1 tööpäeva jooksul võetakse minuga ühendust.
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Küsige kindlustusandjalt, mis seisus on Teie nõude käsitlemine ja millised on nõude menetlemise edasised sammud. Tarvidusel tuleb tellida ekspertiis, kuid tuleb arvestada, et ekspertiisi kulud võivad jääda Teie kanda, kui ekspertiisi tulem ei aita kahju tekitajat leida.
Küsimus: Kas saan eessõitnud auto kindlustuselt välja nõuda selle auto ratta alt lennanud kivi tõttu purunenud klaasi vahetuse?23.04.2014
Tere
Maanteel sõites paiskus minu eessõitva auto ratta alt kivi minu auto esiklaasi. Kuna minu autol puudub kaskokindlustus, siis tekkis küsimus, kas mul on õigus nõuda klaasivahetust eessõtinud auto kindlustusseltsilt?
Tegin eessõitnud autost sõidu ajal pildi, pildilt on näha reg nr.
Tänud ette!
Maanteel sõites paiskus minu eessõitva auto ratta alt kivi minu auto esiklaasi. Kuna minu autol puudub kaskokindlustus, siis tekkis küsimus, kas mul on õigus nõuda klaasivahetust eessõtinud auto kindlustusseltsilt?
Tegin eessõitnud autost sõidu ajal pildi, pildilt on näha reg nr.
Tänud ette!
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Küsimus: Kas avariis osalenud jalgrattur saab veel kahjunõuet esitada, kui luumurd selgus pärast avariid alles 3 tundi hiljem?16.04.2014
Toimus liiklusõnnetus auto ja jalgratturi vahel. Süüdi oli sõidukijuht. 3 tundi hiljem arstlikul kontrollil tuvastati kodarluu murd. Liiklusõnnetusest jäi politseile teatamata, kuna ei oldud teadlikud kehavigastuse tekitamisest ja sõidukijuht tunnistas süüd. Kas nüüd tagantjärgi peab teatama politseile või piisab ainult kindlustusseltsile teatamisest? Millised kahjud tuleb kanda avaldusele? Ratta remont, katkised riided, katkine telefon, spidomeeter, kiivri vahetus.
Tänud
Tänud
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandjalt saate nõuda selle kahju hüvitamist, mis Teil liiklusõnnetuse läbi tekkis, sh näiteks kõik asjad, mis liiklusõnnetuses kahjustada said, ajutisest töövõimetusest tingitud kahju, ravikulu.
Küsimus: Kes korvab kahjud, kui asutuse territooriumil toimunud avariis osales liikluskindlustuseta tõstuk?01.04.2014
Juhtus selline lugu, et asutuse aiaga piiratud territooriumil, kus oli rekkalt kauba maha laadimine, toimus kokkupõrge tõstuki (millel puudub registreerimismärk ja liikluskindlustus) ja liikluskindlustust omava autoga. Kokkupõrge toimus sel hetkel kui tõstuk liikus lao uksest välja ja auto tahtis sõita lao ukse ja rekka vahelt läbi. Liikumisala seal kohas (ehk aia ja lao vahel) oli kahe auto laiune. Rekka oli paremal pool omas sõidusuunas, rekka haagis oli tagant avatud ja autojuht pidi seda märkama.
Kuidas sellises juhtumis peaks edasi toimima ja kes kahjud korvab?
Kuidas sellises juhtumis peaks edasi toimima ja kes kahjud korvab?
Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui õnnetus põhjustati tõstukiga, siis tuleb kahju hüvitada tõstuki valdajal. Kui tõstukit kasutatakse vaid piiratud alal, siis ei pea tõstuk olema liiklusregistris registreeritud. Sellisel juhul ei pea ega saa sõlmida ka liikluskindlustuse lepingut, sest kindlustuskohustust ei ole. Kuna sõiduki suhtes ei ole liikluskindlustuse lepingu sõlmimise kohustust, siis ei hüvita kahju liikluskindlustuse fond.
Küsimusest ei selgu, kes õnnetuse põhjustas.
Küsimus: Millise koormusindeksiga peaks olema rehvid, kui lubatud teljekoormus sõiduautol on 1.-1090 ja 2. 1010?01.04.2014
Millise koormusindeksiga peaks olema rehvid, kui lubatud teljekoormus sõiduautol on 1.-1090 ja 2. 1010?
Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Kood 506 kus leiab järgmise selgituse: „Koormusindeks (vaata tabel 5) peab rehvide üksikasetuse korral olema vähemalt võrdne 0,5 kordse suurima lubatud teljekoormusega“.
Seega Teie küsitud masinal peaks esitelje rehvide koormusindeks olema vähemalt pool teljekoormusest mis esiteljele tuleb 545 kg ja kui vaadata vastavat tabelit 5 siis sealt leiab indeksi numbriga 87. Tagateljel peaksid olema rehvid mille koormusindeks oleks vähemalt 85. Kuna tavaliselt ei hakata teemat väga peeneks ajama siis paigaldatakse reeglina kõik rehvid alates suurimast koormusindeksist. Ostetakse ju masinale „üks jooks“ korraga. Kui Teie auto ülevaatusel nõutakse suurema koormusindeksiga rehve siis tasuks vaadata milliseid rehve soovitab auto tootja. Vastava info leiate juhiukse postilt või kütusepaagi luugilt. Määrusest leiab järgmise sõnastuse: „Kui sõiduki valmistaja on ette näinud suuremad koormusindeksid, peab kasutama vähemalt valmistaja poolt ettenähtud suurusi.“ Teie jaoks tähendab see seda, et autol peavad olema rehvid mille koormusindeks vastab andmesildile või on suurema koormusindeksiga. Kui Teie autolt on eemaldatud tootja soovitusega andmesilt siis peavad rehvid esiteljel vastama koormusindeksitele 87 ja tagateljel koormusindeksile 85 või suuremale indeksile.