Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas ilma tõkiskingadeta ja vana autoapteegiga saab ka ülevaatuselt läbi?30.05.2013

Kas ülevaatusest saab läbi, kui autol pole tõkiskingi? Apteek sellest ajast mil auto ostsin, auto ise üle 15 aasta vana, sellega ka saaks ilusti läbi?
Tänud!

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tõkiskingade puudumisel saab ülevaatusest läbi. Apteegi olemasolu eraisikule kuuluvas autos ei ole kohustuslik.
 

Küsimus: Kes saab kindlustushüvitise, kui kaasomandi kindlustuse teeb ja tasub üks kaasomanik?22.05.2013

Tere!
Pärimise järel kuulub kinnistu koos hoonetega ühisomandisse mehe sugulasega. Kasutusõigus on seatud minule kuni minu surmani. Kaasomanik majas ei ela. Tahan kindlustada maja, aga kuidas! Kui kindlustan ja midagi juhtub, kas siis makstakse ka kaasomanikule, kes ei soovi kindlustuse maksmisest kuuldagi. Kuidas toimida?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kaasomandile tekkinud kahju hüvitamisel tuleb kindlustusandjal arvestada asjaoluga, et hüvitis ei saa olla suurem kui Teile tekkinud kahju. Kuna kinnistu koos sellel asuva hoonega on kaasomandis, siis tavaliselt piirneb hüvitis Teile üksnes osaga kogu kahjust.

Võib olla erandolukordi, mille puhul Teie kindlustushuvi suurus hõlmab siiski kogu hoonet (näiteks küsimuses viidatud kasutusõigus).

Püüdke kaasomanikuga läbi rääkida ja kokku leppida ühises kindlustuslepingu sõlmimises nii, et kindlustuslepingus olete soodustatud isikuks üksnes Teie, Teie tasute kindlustusmakseid ja Teil on õigus kasutada hüvitist kogu hoone eest hoone taastamiseks. Kindlustuslepingut sõlmides teavitage kindlustusandjat neist üksikasjadest ja küsige kindlustusandjalt kinnitus käitumise kohta kindlustushüvitise maksmisel.
 

Küsimus: Kas pärast majapõlengut on taastamiseks vajalik hoone eelnev ekspertiis kahjude ja konstruktsioonide kohta?21.05.2013

Tere,

Peale maja põlengut saime pakkumise kindlustuse poolt valitud firmalt maja taastamiseks. Pakkumine erineb teiste firmade poolt tehtutest 40000 euroga ja ei sisalda kogu taastamist endisel kujul. Seoses sellega on tekkinud järgnevad küsimused:
1. Kas taastamiseks on vajalik hoone eelnev ekspertiis kahjude ja konstruktsioonide kohta?
2. Kas firma, kellelt on ekspertiisiõigus ära võetud, võib teha pakkumist taastamiseks?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

On tavaline, et maja taastamise kahju suuruse hindamine toimub ehitusfirma hinnapakkumiste alusel. Kui eri ettevõtete hinnapakkumused on erinevad, siis tuleb selgitada, millest erinevus on tingitud, s.h kas pakkumised sisaldavad kõiki töid ja materjale, mis on tarvilikud kindlustusjuhtumi eelse olukorra taastamiseks. Kui Teil ei õnnestu kindlustusandjaga taastamistööde maksumuses kokkuleppele jõuda, siis on mõistlik püüda leida ekspert, kelle hinnangut aktsepteerite nii Teie kui ka kindlustusandja.

Kui Te ei jõua kindlustusandjaga kokkuleppele, saate pöörduda vaidluse lahendamiseks kindlustuse lepitusorgani poole, vt täpsemalt http://www.eksl.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=165&Itemid=232&lang=et

Ekspertiisina võib käsitleda ehitusettevõtte hinnapakkumist. Vaidluse korral on mõistlik tellida eraldi ekspertiis kindlustusjuhtumi läbi tekkinud kahju selgitamiseks. Pakkumise ehitise taastamiseks võib teha ettevõte, kel on õigus teostada vastavaid ehitustöid.
 

Küsimus: Kui valgele sõidukile paigaldada tervenisti must kile, kas teemist on värvivahetusega ja peab selle ARK-s registreerima?17.05.2013

Tere,
Kui auto kuulub eraisikule ja on plaanis valgele sõidukile paigaldada tervenisti näiteks must kile, kas teemist on värvivahetusega ja peab selleks ka teekonna ARKi ette võtma?

Kõike parimat!

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tere küsija.
Vastasite Ise ja õigesti. Peab värvi vahetamise reg. tunnistusel värvi ümber muutma/registreerima ja selleks sõitma autoga ARK-i kus vormistatakse uus reg. tunnistus mille eest peab ka maksma 19,17€.
 

Küsimus: Kas kindlustus saab keelduda hüvitamast kui ma ei saa tõendada kahjujuhtumi toimumist, sest autoga sõitnud isa on surnud?10.05.2013

Tere,
2012. a aprillis suri minu vanaisa, kellel oli võetud autoliising. Surma hetkel auto ei olnud lõpuni väljamakstud. Pärimismenetlus algatati alles oktoober 2012.a ning auto reaalselt sain kätte alles aprillis 2013.a, sest vanaisa elukaaslane keeldus auto ning kõike autoga seotud dokumentide üleandmisest. Lõpuks auto sai ülevaadatud ja tegin otsuse auto pangalt välja osta. See oligi ka tehtud. Mina nägin, et auto ukse peal oli mõlk ning ka teised kriimud ning kohe kui ostsin auto välja, pöördusin avaldusega kindlustuse poole. Kuid nad keeldusid kahju hüvitamast viidates sellele, et ma ei suutnud neile kahjujuhtumi toimumise aega, kohta, roolis olnud isikut tõendada. Soovivad, et kahjujuhtumi põhjustanud juhid esitaksid neile oma seletuskirja, et kuna ja kus juhtus jne. Minu aurust on see täielik absurd. Kas oli nende otsus õiguspärane ja mida antud olukorras saab ette võtta?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusjuhtumi tõendamise kohustus lasub tavaliselt isikul, kes kahju hüvitamist nõuab. Sisult tähendab see teabe andmist.

Kui juhtumi kohta ei ole teada muud kui üksnes sõiduki kahjustused, siis ei saa kindlustusandjalt kahju hüvitamist nõuda kuna ei ole näiteks teada: a) kas juhtum toimus kindlustusperioodi jooksul, b) kas toimus kindlustusjuhtum või sündmus, mis ei ole kindlustusjuhtum, c) kas toimus üks kindlustusjuhtum või mitu.
 

Küsimus: Kas nii võib sõita, kui ees on suverehvid ja taga naastrehvid, kus pole enam naelu sees? 09.05.2013

Mul on ees kaks suverehvi ja vaja taha uusi, ostaks kaks naastrehvi, võtaks naelad alt ära. Siit ka kohe küsimus kas nii võib sõita?
Kui ees suverehvid ja taga naastrehvid, kus pole enam naelu sees.
Auto ise esiveoline.
Tänan!

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tere.
Määrus ei luba sellist rehvikasutuse varianti.
4) sõiduki mis tahes teljel ei ole lubatud kasutada erineva turvisemustri tüübiga rehve. Ühe ja sama mustritüübi mustrijoonis võib olla erinev.
selgitan - Naastrehvidel on tähis MS ja suverehvidel ei ole, kuid vahel aetakse asjad sassi ja arvatakse suvel kasutuses olevad naastamata MS-id suverehvideks.
 

Küsimus: Mida ette võtta, kui segaduse tõttu Lätist saadud andmetega, ei hüvitata auto remondi arvet?08.05.2013

Tere
Minu lugu on järgmine. 17. jaanuaril 2013 käisin autoga Lätis ja seal kriimustati mu auto ära, lasin helistada hotelli administraatoril politseisse ning sealt öeldi, et peate ise kohale tulema ja asja fikseerima, aga kuna ma ühtegi jaoskonda üles ei leidnud, siis ei olnud võimalik mul jaoskonda minna.
Eestisse tagasi saabudes pöördusin oma autoga remondiettevõte poole, nemad tegid kindlustusfirmale pakkumise ja jäin ootama vastust. Mingil hetkel hakkas asi venima, kirjutasin mitu kirja, et saada informatsiooni asjade liikumise kohta, aga kirjadele ei suvatsetud vastata ning keegi ei võtnud minuga ise ka ühendust. 13. märtsil helistati mulle ja öeldi, et neil on vaja politseitõendit, aga kuna mul see puudus, siis nad ütlesid, et teevad päringu Lätti. Siis venis asi ikka edasi. 30. aprillil 2013 helistasin ja uurisin, et kas on midagi selgunud ja vastuseks sain ainult, et ikka ootavad vastust Lätist. Nüüd tänaseks sain otsuse, kus on kirjas, et olen rikkunud kindlustustingimusi ja ei ole teatanud politseid vandalismist ja nemad ei hüvita minu auto remondikulusid. Otsuses on kirjas, et 22.04.2013 on saadud Läti politseist vastus, et neile pole sellest vandalismist teada antud, kuigi 30. aprillil, kui kindlustusega rääkisin, öeldi, et nad ootavad siiamaani seda vastust ja ei oska mind kuidagi aidata. Kuidas peaksin edasi käituma?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kas ja mis mõju omab korrakaitseorganite teavitamine kindlustusjuhtumist kindlustusandja hüvitamiskohustusele, on üldistatuna keeruline vastata. See sõltub kindlustuslepingus kokkulepitu ja juhtumi üksikasjadest.

Pöörduge uuesti kindlustusandja poole esitades oma vastuargumendid kindlustusandja otsusele.

Kui kindlustusandja poole pöördumine ei anna soovitud tulemust, siis palun pöörduge vaidluse lahendamiseks kindlustuse lepitusorgani poole, http://www.lkf.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=165&Itemid=232&lang=et
 

Küsimus: Kas skuutriga sõitmiseks peavad olema mingid load?08.05.2013

Kas ma võin skuutriga sõita ilma väikelaevajuhi lubadeta?

Vastus: Raido Ruse, insener-laevajuht, meretranspordi operaator, MTÜ Lahemaa Mereklubi, www.mereklubi.ee

Vastavalt meresõiduohutuse seadusele:
§ 2. Mõisted
7) jett – kokpitita, statsionaarmootoriga vesiturbiinsõiduk kogupikkusega kuni 4 meetrit, mida juhitakse istudes, põlvili või seistes;
§ 39. Jeti kasutamise nõuded
(1) Jetti võib juhtida vähemalt 15 aasta vanune isik, kellel on jetijuhi tunnistus või kellel on väikelaeva juhtimise õigus. Jetijuhi tunnistuse väljastab liiklusregistri volitatud töötleja.
(1_1) Jetijuhi tunnistust ei nõuta isikult spordialaliidu poolt vastavalt märgistatud võistlus- või treeningjeti juhtimisel võistluse või treeningu ajal, kui spordialaliit on talle väljastanud võistluslitsentsi, milles peavad sisalduma vähemalt võistluslitsentsi number, isiku nimi, isikukood, spordiklubi nimi ja registrikood.

Seega, jeti juhtimiseks on vajalik jetijuhi tunnistus, mille küll väljastab Maanteeamet, kuid taotlemiseks vajalik eksam tuleb sooritada jetijuhi väljaõpet korraldava isiku juures.

Lugupidamisega,
Raido Ruse
väikelaevanduse instruktor
 

Küsimus: Kellelt on õigus nõuda regressi korras kahju hüvitamist, kas jalgratturi vanematelt või jalgrattaklubilt?06.05.2013

Toimus liiklusõnnetus, mille põhjustajaks oli 11-aastane laps. Süüdlane oli rattaklubi trennis. Klubiga on süüdlase vanematel leping. Õnnetuse päeval treener otsustas minna sõiduteele koos lastega ning luba vanematelt selleks ei küsinud. Süüdlane sõitis vastassuunavööndisse kurvist otsa autole. Kahju on kindlustusfirma poolt hüvitatud (auto taastamisremondi kulud). Süüdlase vanemad said rattaklubilt raha kahjude korvamiseks. Rattaklubi kirjutas ka vastavale paberile alla. Kindlustusfirma esitas nõude süüdlase vanematele, kuid nemad palkasid esindaja, kes nõuab, et kindlustusfirma esitaks regressinõude rattaklubi vastu, kuna viimane on süüdi selles, et viis lapsi omal vastutusel teele. Põhimõtteliselt iva on selles olemas, kuid antud juhul on ju leping vanematel klubiga ja nemad saaksid esitada regressinõude rattaklubi vastu. Kindlustusfirmal on aga nõue süüdlase vastu ehk tema vanemate vastu. Kuidas käituda, et mitte tekitada üleliigseid menetluskulusid ja järgida seadust?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Arvestades küsimuses toodud asjaolusid ja võlaõigusseaduse §1053 lõiget 3, mille kohaselt vastutab lapse tekitatud kahju eest ka isik, kes lepinguga kohustus tema üle järelevalvet teostama, võib arvata, et lõpptulemina tuleb tekkinud kahju korvata rattaklubil.
Seega on ka mõistlik, et kindlustusandja esitab oma tagasinõude otse rattaklubi vastu.
 

Küsimus: Kas ühe sõiduki avarii mõjutab ka minu teise sõiduki riskikoefitsienti ja kindlustusmakset?06.05.2013

Tere,
Minu nimel on kaks autot. Ühte autot kasutab sõber, kes tegi sellega avarii. Süüdlane oli minu autot kasutav sõber, kes ennast juhina ka liiklusõnnetuse protokollis fikseeris. Kindlasti tõuseb nüüd selle auto kindlustusmakse suurus järgmiseks perioodiks, kuid kas see õnnetus mõjutab kuidagi ka minu teise auto kindlustusmakse suurust?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Ühtseid ja ületurulisi reegleid riskikoefitsiendi ja kindlustusmakse määramise kohta ei ole. Kindlustusmakse suuruse, sh asjaolud, millest kindlustusmakse sõltub, määrab iga kindlustusandja iseseisvalt. Vaata samal teemal ka http://www.lkf.ee/images/files/Yhtset_RKd_eiole.pdf ja http://www.lkf.ee/images/files/Kindlustusajalugu_selgitus(a).pdf.

Seega ühe sõidukiga tekitatud kahju võib mõjutada sama omaniku teise sõiduki liikluskindlustuse makset, aga ei pruugi. Vastavad reeglid määrab kindlustusandja ise.