Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas kindlustusandja peab teavitama klienti JAH-lepingu korral kohustusliku liikluskindlustuse lõppemisest?01.02.2013

Tere!
Kui mul on tehtud autole kohustusliku liikluskindlustuse JAH-leping ning kui kindlustusandja ei ole uut pakkumist saatnud ega teavitanud, et kindlustus läbi sai, kes on siis selles süüdi kui ma politsei käest trahvi saan? Kas kindlustusandja on kohustatud mind teavitama sellest, et kindlustusperiood lõppema hakkab/lõppes?

Tervitades,

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Jah-lepingu ehk täpsemalt pideva maksekohustuse lepingu puhul kohustub kindlustusvõtja tasuma kindlustusmakse enne kehtiva poliisi perioodi lõppu, kindlustusandja kohustub automaatselt väljastama poliisi järgmiseks perioodiks. Samas on kindlustusandjal kohustus poliis väljastada üksnes juhul, kui kindlustusmakse on tasutud.

Kui kindlustusvõtja jätab teise või järgneva kindlustusmakse tasumata, siis peab kindlustusandja andma makse tasumiseks täiendava tähtaja.

Lisaks ülaltoodule võib olla kindlustuslepingus kokku lepitud, kuidas toimub kindlustusvõtja teavitamine uuest kindlustusperioodist.

Kokkuvõtvalt on mõistlik eeldada, et pideva maksekohustusega lepingu puhul teavitab kindlustusandja kindlustusvõtjat makse tasumise kohustusest ja kindlustusmakse suurusest enne kehtiva poliisi perioodi lõppemist.

Ülaltoodu ei tähenda, et sõiduki juhil ei oleks kohustust enne sõidu alustamist veenduda kehtiva poliisi olemasolus. See kohustus tuleb samuti seadusest. Trahv määratakse kehtiva poliisita liiklemise eest.

Täpsustage kindlustusandjalt, mis asjaoludel Te ei saanud teavitust kindlustusperioodi lõppemisest.
 

Küsimus: Kas liikluskindlustus hüvitab jalgratturile kahju, kui tema süül toimus kokkupõrge autoga?31.01.2013

Rohkem kui kaks kuud tagasi toimus linnatänaval liikuva jalgratta ja liikuva auto kokkupõrge, mille põhjustas jalgrattur. Jalgrattur sai viga, samuti auto. Autojuhile hüvitas enamiku remondikuludest tema kindlustus ja pöördus seejärel jalgratturi poole selle kulu sisse nõudmiseks. Autojuht otsustas omaosaluse ise tasuda.
Siinse küsimuse esitaja on jalgrattur. Kuulsin, et liiklusseaduse kohaselt peaks auto liikluskindlustus hüvitama jalgratturi või jalakäija kulud (näiteks ravikulud, saamata jäänud töötasud ja rikutud jalgratta ning rõivaste hinna, loomulikult mõistlikkuse piires) olenemata sellest, kes õnnetuse põhjustas - kui jalgrattur seda taotleb ja selleks on tal kolm aastat aega. (Ma ei ole seda veel teinud, kuna pole veel täiesti terve.) Kas jalgrattur peaks sel juhul pöörduma sama kindlustusfirma poole, kust talle just auto remondikulude kahjunõue esitati ja kas ta võib sellesama kulu ka oma taotluse hulka arvata?
Kas autoremondi summa tasumise tähtaega saab suhestada jalgratturi tervisliku seisundi ja töövõimega?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse kindlustusandja hüvitab liikluskindlustuse juhtumi läbi jalakäijale või jalgratturile tekkinud kahju tema süüst sõltumata ehk ka siis, kui liiklusõnnetuse põhjustas jalakäija või jalgrattur ise. Kahju hüvitamise kohustus on kindlustusandjal, kes andis liikluskindlustuse kaitse liiklusõnnetuses osalenud auto suhtes. See kindlustusandja ei pruugi olla sama, kes hüvitas sõidukikindlustuse lepingu alusel auto omanikule tekkinud kahju.

Jalakäijale või jalgratturile hüvitatakse kahju liikluskindlustuse seaduse alusel ja seaduses määratud ulatuses, s.h ravikulu, saamatajäänud tulu, asjade kahjustumise kahju jmt.

Liikluskindlustuse juhtumist peab liiklusõnnetuse osapool kindlustusandjat esimesel võimalusel teavitama. Seega teavitage juhtunust viivitamata liiklusõnnetuses osalenud sõiduki suhtes kindlustuskaitse andnud kindlustusandjat. Kindlustusandja kontaktid leiate sõiduki registreerimismärgi ja õnnetuse aja järgi LKFi vastava päringu abil, vt https://vs.lkf.ee/pls/xlk/SYSADM.LK_INFOKESKUS_PKT.kindlustuskate?plang=EST

Autole tekkinud kahju tuleb liiklusõnnetuse põhjustajal endal kanda, sest jalgratturi vastutus ei ole kindlustatud. Seega auto kahju hüvitanud sõidukikindlustuse kindlustusandja tagasinõue Teie vastu tuleb Teil tasuda. Vastuse, kas ja mil määral arvestab kindlustusandja tagasinõude tähtaja määramisel küsimuses toodud asjaolusid, annab kindlustusandja.
 

Küsimus: Kas lõppastmekoolitusele minnes peab tervisetõend kehtima?31.01.2013

Kas minnes lõppastmekoolitusele peab tervisetõend kehtima?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Lõppastme koolituse käigus tuleb läbida mitu tundi õppesõitu ehk juhtida sõidukit. Õppesõidu läbiviimise üheks tingimuseks on, et õpilasel peab olema kehtiv tervisetõend. Seega kui järgmise tervisekontrolli läbimise tähtpäev on möödas, tuleb perearstilt või arstlikult komisjonilt taotleda uus tervisetõend juba enne lõppastme koolitusele minekut.
 

Küsimus: Kas mul on valikuvõimalus, kas kindlustus korraldab auto remondi või võtan kindlustuselt lihtsalt raha?28.01.2013

Olen liikluskahjus kannatanu, auto on remonditöökojas hindamisel. Kas kindlustus peab mulle enne remonditööde alustamist teatama palju see remont maksma läheb? Ja kas mul on võimalus võtta ka raha ja teha auto ise korda?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse seaduse kohaselt:
- kahjustatud sõiduki taastamise või asendamise viis (remondieelarve, koht, kus taastamine läbi viiakse) tuleb kannatanul kooskõlastada kindlustusandjaga. Vajalikud kulutused peavad olema dokumentaalselt tõendatud;
- kui kindlustusandja ei nõustu kannatanu poolt pakutava taastamise viisi või kohaga, peab kindlustusandja teatama kannatanule ettevõtte, kus teostatakse asja taastamine;
- kui kannatanu ei nõustu taastamiskulude hüvitamisega kindlustusandja poolt otsustatud vormis, teostatakse rahaline hüvitamine. Rahalise hüvitamise piirmääraks on kindlustusandja poolt pakutava taastamiskulude summa. Kui kannatanu ei esita dokumente asja taastamiskulude kohta, hüvitatakse taastamiseks vajalike varuosade maksumus, millest on lahutatud nende tehnilise kulumiga proportsionaalne osa. Samuti hüvitatakse taastamise teenuse hind, mida on vähendatud osas, mis vastab ettevõtja suhtes kohaldatavatele maksudele.

Kuivõrd kahju hüvitamise eesmärk on sõiduk võimalusel taastada, siis tavaliselt hüvitab kindlustusandja sõiduki taastamise kulud nii, et kindlustusandja kannab vastava summa remondiettevõttele. Kui teete remondi ise, siis kuulub hüvitamisele teenuse hind, mida on vähendatud maksude võrra, sest ise remonti tehes ei tule Teil neid makse tasuda.

Välditud peab olema olukord, kus saate sõiduki omanikuna kasu toimunud kindlustusjuhtumist ehk teisisõnu ei saa kindlustushüvitis olla suurem tekkinud kahjust.

Tavaliselt ei teavita kindlustusandja remondi maksumusest kannatanut, kui kindlustusandja tasub remondiarve otse remondifirmale.
 

Küsimus: Kui autot ei olnud veel enne põhjustatud avariid oma nimele vormistanud, kas siis vana omanik peab maksma kindlustuse nõutava summa?28.01.2013

Tere.
Mure selline, et ostsin endale auto, tegime ostu-müügi lepingu. Tasusin raha ja sain auto dokumendid ning veel ühe ostu-müügi lepingu, nimelt polnud isik, kellelt auto ostsin, veel omanik, vaid ostu-müügi lepinguga.

Sain sõita u. kuu aega (polnud avarii hetkel autot veel enda nimele kirjutanud) ja tegin plekimõlkimise, kus jäin ise süüdi. Kohale kutsusime politsei - vormistasime avarii, kindlustuspaberid (kindlustus oli auto omaniku nimel, ehk siis üle-eelmisel kasutajal ja praegune omanik).
Kindlustus teavitas hiljem ilusti, et korvasid kannatajale remondikulud, kuid nüüd kuu aega hiljem kirjutab mulle auto omanik, et tal on kahjunõue 1400 eurot? Kuidas tegutsema peaksin?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sõiduk tuleb peale soetamist liiklusregistris oma nimele vormistada, seejärel tuleb ka kindlustusleping ümber vormistada.

Kui kindlustusandajal on õigus esitada sõiduki omanikule tagasinõue, siis lähtub kindlustusandja esmalt liiklusregistri andmetest. Kui liiklusregistris ei ole sõiduki omaniku andmed õiged, siis saab isik esitada kindlustusandjale vastualuse. Saadud teabe alusel esitab kindlustusandja tagasinõude sõiduki tegelikule omanikule.

Seega, kui sõiduk kuulub Teile, tuleb Teil kindlustusandjale tagasinõue tasuda. Küsimuses toodu põhjal olete sõiduki omanik Teie vaatamata sellele, et Te ei ole liiklusregistris sõiduki omanikuks märgitud.
 

Küsimus: Kes tasub auto puksiir- ja tasulise parkla teenused, kui need ei ole tellitud avariis osalenute poolt?28.01.2013

Kes tasub peale avariid auto puksiir- ja tasulise parkla teenused, kui need ei ole tellitud avariis osalenute poolt? Kannatanu loobub auto endale jätmisest ja loovutab selle kindlustusseltsile.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui tegu oli liikluskindlustuse kindlustusjuhtumiga, siis kannab sõiduki õnnetuskohalt äratoimetamise ja hoidmise mõistlikud kulud kahju põhjustaja kindlustusandja. Ka võib sõidukikindlustuse lepingus olla kokku lepitud vastavate kulude hüvitamine kindlustusandja poolt.

Kui tegu ei ole kindlustusjuhtumiga, siis tuleb vastavad kulud kanda sõiduki omanikul. Kui peale liiklusõnnetust sõiduk võõrandatakse, siis vastavad kulud kuni võõrandmiseni tuleb kanda sõiduki eelmisel omanikul ja alates võõrandamisest uuel omanikul.
 

Küsimus: Kas oma nimele esimese auto ostmisel maksan kindlustust kõrge riskikoefitsiendi järgi, kuigi olen sõitnud 20 aastat?28.01.2013

Tere,
olen 1994. aastast autojuht. Minu perel oli nendel aastatel mitu sõidukit, autode omanikuks oli minu abikaasa kellel puudusid juhiload, kasutajaks olin mina. Riskikoefitsient oli juba 0,40. Eelmisel aastal läksin naisega lahku ja ostsin endale sõiduki, olen ise omanik ja selgus, et nüüd mul on kõige suurem riskikoefitsient, sest on esimene kindlustus minu nime peale. Kas mingit seadust või muud eeskirja ei ole, et saada tagasi oma 0,40 riskikoefitsienti. Äitäh

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Ühtset ja ületurulist riskikoefitsienti ei ole olemas. On tavaline, et liikluskindlustuse kindlustusmakse suuruse arvutamisel arvutatakse isiku varasemat kindlustus- ja kahjuajalugu, kuid iga teenuseosutaja kasutab oma metoodikat. Täpsemalt vt http://www.lkf.ee/images/files/Yhtset_RKd_eiole.pdf

Andmed, millele tuginedes kindlustusandja isiku kindlustus- ja kahjuajalugu hindab, on kindlustusandja määrata. Usun, et kui suudate kindlustusandjale tõendada, et olete praktikas olnud aktiivne liikleja, siis kindlustusandja arvestab seda kindlustusmakse määramisel. Teavitage kindlustusandjat oma liiklemise kogemusest ja paluge kindlustusandjal seda arvestada.
 

Küsimus: Mida loetakse B-kategooria algtaseme koolituse lõpukuupäevaks?25.01.2013

Autokooli B-kategooria eksamid sain tehtud 27. juunil 2011, ARK-is anti mulle juhtimisõigus 15.11.2011. Lõppastme koolituse läbimiseks autokoolide kodulehti uurides leidsin, et need, kes on lõpetanud B-kategooria algtaseme koolituse pärast 01.10.2011 peavad enne lõppastme koolitusele tulemist läbima pimeda aja koolituse. Siit ka minu küsimus: kas algtaseme koolituse lõpu kuupäev on autokooli kursuse lõpetamise või ARK-is juhtimisõiguse saamise kuupäev?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Kas pimedasõidu lisakursus on vaja läbida enne lõppastme koolitusele minekut või mitte, sõltub mootorsõidukijuhi koolituskursuse tunnistuse väljaandmise kuupäevast. Pimedasõidu lisakursuse peavad läbima enne lõppastme koolitusele minekut kõik, kelle koolitunnistus on väljastatud 01.10.2011 või hiljem, kui tunnistusel puudub märge pimedasõidu kursuse läbimise kohta.
 

Küsimus: Kuidas leitakse kindlustusjuhtumis haruldase sõiduki turuhind?22.01.2013

Kui Eesti portaalides ei ole harva esinevat sõidukit müügis, kas on siis põhjendatud kindlustusandjalt nõuda, et väljamaksmisel lähtutaks näiteks Saksamaa/välismaistest müügihindadest? Ja kui müügil on näiteks ainult üks sõiduk, siis ei saa ju samuti eeldada, et üks sõiduk väljendaks turuhinda.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Tõsi, haruldaste sõidukite turuhinna määramine võib olla komplitseeritum. Ei ole tavatu, et Eestis haruldaste sõidukite turuhinna määramisel arvestatakse ka välismaal pakutavaid sõidukeid, kuulutuste ajalugu Eestis, võrdlust samalaadsete, kuid mitte täpselt samade sõidukitega.
 

Küsimus: Kas mul on võimalik sooritada teooria- ja sõidueksam enne 18-aastaseks saamist?22.01.2013

Alustan veebruari alguses sõidukoolitusega B kategooria lubade saamiseks ja augusti keskel saan 18. Arvestuste järgi siis peaks autokool läbi saama juuli alguseks ehk. Kas mul on võimalik siis kohe teha ARKi teooria- ja sõidueksam ära? Et siis saan sünnipäevaks load kätte?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Selleks, et saada 18 aasta sünnipäeval B-kategooria juhiload, tuleb eelnevalt läbida B-kategooria mootorsõidukijuhi koolitus täies mahus ja sooritada teooria- ja sõidueksam liiklusregistris. Teooriaeksami saab liiklusregistris sooritada mitte varem kui 6 kuud ja sõidueksami mitte varem, kui 3 kuud enne 18-aastaseks saamist.