Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas auto värvivahetust saab registreerida koos omanikuvahetusega?05.11.2012

Soovin infot auto ümberregistreerimise ja ka ülevaatuse kohta.
Olukord on selline, kus olen ostnud auto inimeselt ja selle üle värvinud enne ümber registreerimist. Küsimus siis selline, et kas saab korraga vahetada passis värvi ja ka omanikku (enne omaniku vahetust on auto teist värvi värvitud ja pole ka passi kantud värvivahetus). Ja korraga tähendab seda, et ei pea kahte tasu maksma. Kas lubatakse ka seda registreerida, kuna auto on kahte värvi värvitud (ukselinkidest kõrgemal värv valge ja linkidest allpool värv punane). On kõrvu jäänud, et võib meenutada päästesõidukit aga tegelikkuses kohe kuidagi ei seostu päästesõidukiga.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tere hea küsija.
Auto registreerimisega seotud küsimused ei kuulu minu kompetentsi kuid sellele vaatamata tahaks Teile vastata. Kindlasti saab vahetada reg. tunnistusel andmeid nii omaniku kui värvimuutuse kohta. Tasu on ühekordne ja ei pea 2 korda maksma. Peate pöörduma ARK-i koos autoga ja dokumentidega, kus registratuurilauast saate kõige täpsemad juhised mis ja kuidas asju aetakse selles asutuses. Ka seda, kas värvikombinatsioon sobib - otsustab MA vastav ametnik.
 

Küsimus: Kuidas toimub kahjude korvamine, kui avariisse sattunud autol puudus kindlustus, kuid avariis on süüdi teise auto juht?01.11.2012

Tere,
Mul on selline küsimus. Autol pole kehtivat kindlustust ja toimus avarii kus süüdi on teise auto juht (ise tunnistas oma süüd ja politsei on selle fikseerinud). Mis nüüd, milline võib olla tagajärg?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kannatanule kahju hüvitamisel ei oma kahjustatud sõiduki liikluskindlustuse olemasolu tähendust, kui kahju eest vastutab liiklusõnnetuse teine osapool.
 

Küsimus: Mees ostis auto ilma kindlustuseta, mitu päeva võib ilma kindlustuseta sõita?31.10.2012

Tere! Mees ostis auto ilma kindlustuseta ja ei ole veel jõudnud ark-i minna, et kirjutada auto oma nimele. Mitu päeva on õigus sõita ilma kindlustuseta ja mitu päeva on aega vormistada auto oma nimele?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Ilma kehtiva liikluskindlustuse poliisita ei tohi liikluses osaleda. Mingit üleminekuaega sõiduki omaniku vahetusega seoses ei ole. Kuni muutus ei ole liiklusregistris registreeritud tuleb liikluskindlustuse leping sõlmida sõiduki senise omaniku nimel. Sõiduki omaniku vahetus, sh selle registreerimine liiklusregistris ei lõpeta liikluskindlustuse lepingut. Vaata täpsemalt liikluskindlustuse leping sõiduki omaniku vahetamisel http://www.lkf.ee/images/files/Soidukivoorandamine&leping(2a).pdf

Muutused sõiduki andmetes, sh sõiduki omaniku muutumine, tuleb vormistada liiklusregistris viie tööpäeva jooksul alates andmete muutumisest.
 

Küsimus: Mis aja jooksul peale lõppastme koolitust tuleb lõplike lubade saamiseks ARKi pöörduda?26.10.2012

Tere,
Minu esmased load said läbi 20. aprillil 2012 ning lõppastme kooli läbisin 13. juuli 2012. Peale seda ei ole ma rahalistel põhjustel ARKi jõudnud.
Kas ja kui kaua on mul võimalik lõplike lubade saamiseks ARKi pöörduda?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Kehtetuks muutunud esmased juhiload saate pärast lõppastme koolituse läbimist Maanteeameti liiklusregistris vahetada juhilubade vastu ühe aasta jooksul pärast juhilubade kehtivuse tähtaja möödumist. Kui esmased juhiload on kehtetud üle aasta, tuleb sooritada teooria- ja sõidueksam ning seejärel väljastatakse uued esmased juhiload.
 

Küsimus: Kas kindlustusandjal on õigus riskielukindlustuse lõpetamist takistada?25.10.2012

Mul on sõlmitud riskielukindlustus, mille tingimustest loen ma välja järgmist:
- mul on õigus leping lõpetada, kui ma seda soovin.
- lepingu lõpetamisel makstakse mulle tagastusväärtus.
- kui kindlustusleping lõpeb kindlustusperioodi lõppemisega, siis kindlustuslepingul tagastusväärtust ei ole.

Saan ma sellest õigesti aru, et mul on kasulik lõpetada kindlustuse leping ise, näiteks aasta enne kindlustusperioodi lõppemist, sest siis ma saan mingi rahasumma tagasi? Ja kui lasen kuni kindlustusperioodi lõpuni, siis leping lihtsalt lõppeb ja ei saa mingit raha?
Siit paistab samuti välja, et kindlustusandjal on kasulikum mul mitte lepingut lõpetada lasta ja kas neil on võimalus mul lepingu lõpetamist takistada?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Vabatahtliku kindlustuslepingu sõlmimisel lepivad lepingu osapooled kokku kindlustusperioodi pikkuses. Mõlemad lepingu pooled peavad eeldama, et leping on täitmiseks, st kindlustusvõtja tasub kindlustusmakseid kogu kindlustusperioodi eest ja kindlustusandja kannab kindlustusriski kogu kindlustusperioodi jooksul.

Teie küsimusest võib eeldada, et tegu on pikaajalise kindlustuslepinguga. Kindlustusvõtja võib enam kui viieks aastaks sõlmitud kindlustuslepingu viienda või iga sellele järgneva aasta lõpuks üles öelda, teatades sellest ette vähemalt kolm kuud. Kui elukindlustusleping lõppeb lepingu üles ütlemisega, siis peab kindlustusandja kindlustusvõtjale välja maksma kindlustuse tagastusväärtuse.

Kindlustusandjal ei ole eelmises lõigus kirjeldatud juhul õigust takistada pikaajalise kindlustuslepingu lõpetamist.

Kindlasti ei ole Teil kasulik kindlustuslepingut ennetähtaegselt lõpetada, sest ennetähtaegsel lepingu lõpetamisel tuleb Teil tasuda lepingu lõpetamise tasu ja tagastusväärtus on riskielukindlustuse lepingu puhul üksnes kindlustusmakse ettemaks. Teisisõnu Te saate tagasi üksnes ettemakstud raha aja eest, mil kindlustusandja täna lepingu lõpetamisele kindlustusriski ei kanna.

Kokkuvõtvalt on mõlemale lepingu osapoolele kasulikum, kui kindlustusleping lõpeb kokkulepitud kindlustusperioodi lõpus.
 

Küsimus: Autokoolis jäi sooritamata sõidueksam (teooria osa on aasta tagasi ära tehtud), kas pean seoses uue liiklusseadusega läbima lisakoolitusi?23.10.2012

Tere!
Ma läksin autokooli 2010 aasta sügisel, teooriaeksami sooritasin edukalt 2011 aasta sügisel. Olen ka ARKis käinud, kuid esimesel katsel ebaõnnestus teooria osa. Siiamaani on autokooli sõidueksam sooritamata. Sooviksin teada, kas ma pean läbima lisakoolitusi, seoses uue liiklusseadusega, või saan minna ARKi eksamitele peale sõidueksami sooritust autokoolis?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Kirja sisust lähtudes eeldan, et autokool on Teil lõpetatud ja olemas on ka "Mootorsõidukijuhi koolituskursuse tunnistus". Tunnistuse olemasolul peate juhtimisõiguse saamiseks registreerima end uuesti Maanteeameti liiklusregistris teooriaeksamile ja peale selle edukat sooritamist tegema sõidueksami. Esmase juhtimisõiguse saamiseks Teil mingeid lisakoolitusi vaja läbida ei ole.

Kui Te olete proovinud (nagu Te väidate) sooritada ARK-s teooriaeksamit ja kooli sõidueksam on läbimata, siis selline asjade seis on mulle arusaamatu. Kui see on tõesti nii ja Teile ei ole autokooli poolt koolitunnistust väljastatud, siis oma õpingute tegeliku seisu saate teada Maanteeameti liiklusregistrist.
 

Küsimus: Kas haagise kindlustamisega kaasneb liikluskindlustuse riskikoefitsiendi vähenemine?23.10.2012

Tere,
Kui ma ostan endale haagise ja kindlustan selle, kas auto soetamisel läheb mul riskikoefitsient samuti väiksemaks või mitte? Tänan!

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Riskikoefitsiendiks on harjutud nimetama isikuga seotud sõidukite kindlustuskaitsete ja kahjude ajaloost sõltuvat kindlustusmakset mõjutavat komponenti. Liikluskindlustuse kindlustusmakse suuruse ja asjaolud, millest see sõltub, määrab iga kindlustusandja iseseisvalt. Seega on ka riskikoefitsiendi arvutamise metoodika iga kindlustusandja määrata. Ületurulist, s.t kõikide kindlustusandjate poolt ühiselt kasutatavat metoodikat riskikoefitsiendi arvutamiseks ei ole.

Teie küsimusele, kas haagise kindlustamine ja haagisega tekitatud kahjud iseloomustavad Teie riskikäitumist nii, et seda saab arvestada ka näiteks sõiduauto, mootorratta või veoauto kindlustusriski hinnastamisel, saab vastata üksnes iga kindlustusandja iseseisvalt.
 

Küsimus: Kas autokooli minekuks vajaliku tervisetõendi saab üksnes oma perearstilt?18.10.2012

Tere,
Tahaks minna autokooli, aga vaja oleks tervisetõendit. Kuna elan ise Eesti ühes otsas ja perearst hoopis teisel pool Eestit ning sinna ma ei jõua kohe kuidagi. Nii et mul on selline küsimus, et kas autokooli tervise tõendi saamiseks on olemas ka muid võimalusi näiteks mõni eriarst, kellel on veel õigus peale perearsti vastavat tõendit väljastada, mõni meditsiiniasutus, kus oleks vastava litsentsiga inimesed või äkki saab seda tõendit taotleda ka kuidagi autokooli enda kaudu?
Elukohaks on Tallinn ja jutt käib B-kategooria juhilubade tervise tõendist.
Lugupidamisega

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Mootorsõidukijuhi tervisetõendi väljastab lisaks perearstile suuremate raviasutuste juures tegutsev liiklusmeditsiini komisjon. Lisaks on tõendi saamise võimalus ka suuremates erakliinikutes.

Ida-Tallinna Keskhaigla liiklusmeditsiini komisjoni kohta leiate infot aadressil: http://www.itk.ee/kliinikud/sisekliinik/sisekliinikust/tootervishoiukeskus/mootorsoidukijuhi-tervisetoend
 

Küsimus: Kas kindlustusandjal on tagasinõude õigus tanklas toimunud liiklusõnnetuse korral?18.10.2012

Tanklast lahkudes unustasin tankuri püstoli autopaaki ning vigastasin sellega tankuri voolikut. Kuna kohapeal muid nähtavaid vigastusi ei tuvastanud, lahkusin kohapealt ning umbes tunni aja pärast teavitasin tanklaoperaatorit.
Nüüd aga esitas kindlustusandja minule tagasinõude summas 1471€, et kohapealt lahkusin. Olen siiani olnud arusaamal, et kuna kohapeal mingit ohtu ei olnud, siis võisin kohapealt lahkuda ja teatada alles siis. Minu teada ei ole tanklates niikuinii tava, et ma peaksin sinna kohapeale jääma, seda enam, et koheselt keegi sinna kohapeale ju ei tule. Kas olen tõesti liiklusnõudeid rikkudes kohalt lahkunud?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui varalise kahju saaja ei ole liiklusõnnetuse kohal, siis peab kahju tekitaja enne õnnetuskohast lahkumist teavitama politseid. Seega kirjeldatud juhul olete liiklusseaduse nõudeid eirates õnnetuskohalt lahkunud.

Kindlustusandjal on õigus esitada tagasinõue, kui sõidukijuht lahkus liiklusõnnetuse toimumise kohalt, rikkudes kehtivaid õigusakte. Samas peab kindlustusandja arvestama rikkumise mõju. Teie näites toodud asjaolude puhul ei pruugi olla üheselt selge, kas kindlustusandjal on tagasinõude õigus või mitte. Liikluskindlustuse seaduse vastavat sätet on tõlgendatud ka nii, et tagasinõude õigus on üksnes siis, kui sõiduki juht põgenes sündmuskohalt.

Rääkige kindlustusandjaga läbi ja esitage oma vastuargumendid. Kui Te ei jõua kindlustusandjaga kokkuleppele ja olete endiselt veendunud, et Teil on õigus, siis on Teil võimalus vaidlustada kindlustusandja otsus kindlustuse vaidluskomisjonis, vt täpsemalt http://www.lkf.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=147&Itemid=204&lang=et
 

Küsimus: Kui vana pean olema, et saada mootorratta load?17.10.2012

Ma sain hiljuti 14-aastaseks ja suurem osa minust vanemaid sõpru on teinud omale load mopeedi jms sõduvahendite juhtimiseks. Kui vana ma peaks olema, et saada load näiteks krossimootorratta või võidusõidumootorratta juhtimiseks?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

14-aastaselt on võimalik Maanteeameti liiklusregistris taotleda AM kategooria (mopeedi) juhtimisõigust ja 16-aastaselt A1 kategooria (väikese mootorratta) juhtimisõigust. Mõlema kategooria saamiseks tuleb läbida eelnevalt koolitus autokoolis (tõenäoliselt alates kevadest).

Millise kategooria alla konkreetne sõiduk kuulub, sõltub juba selle sõiduki tehnilistest omadustest.