Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kui ma ei nõustu kindlustusfirma hinnanguga auto väärtuse kohta, kas siis saan selle kuidagi vaidlustada?15.08.2012

Tere,

Kui ma ei ole nõus oma sõiduki väärtuse hinnanguga, mis kindlustusfirma mulle välja pakkus.
Kas ma võin veel kuskilt mujal lasta auto hinnata või siin ei ole rohkem midagi teha, ainult esitada kaebus vaidluskomisjonile?

Tänan vastuse eest!
Lugupidamisega

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Enne kaebuse esitamist vaidluskomisjoni tuleb kindlustusandjaga läbi rääkida. Kindlustusandjalt on mõistlik küsida selgitusi, millele tuginedes kindlustusandja sõiduki väärtust hindas. Samuti tuleb läbirääkimiste käigus esitada omapoolsed argumendid, s.h millele tuginete oma arvamuses.

Ka vaidluskomisjonile tuleb esitada omapoolsed tõendid. Sõiduki väärtuse üle käivates vaidlustes on tavaline, et klient esitab tõendina sõiduki väärtuse hinnangu kolmandalt isikult.

Kokkuvõttes, kui läbirääkimised kindlustusandjaga muul viisil ei õnnestu, tellige omapoolne sõiduki väärtuse hinnang ja rääkige kindlustusandjaga läbi. Kui ka need läbirääkimised kokkuleppeni ei vii, siis pöörduge vaidluskomisjoni.
 

Küsimus: Kas parklas teist autot kahjustades kannab kindlustus ka minu auto kahju kulud?08.08.2012

Kas õnnetuse põhjustajana parklas hüvitab liikluskindlustus kahju ka minu autol? Kindlustused olid mõlemal poolel olemas. Üks autodest oli pargitud ja parklast väljudes suutsin kriimustada teist autot ning enda oma kaasaarvatud.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sõiduki suhtes on kaks põhilist kindlustusteenust: kohustuslik liikluskindlustus ja vabatahtlik sõidukikindlustus.

Kohustusliku liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitab kindlustusandja liikluskahju põhjustaja tekitatud kahju teistele isikutele. Teisisõnu on tegemist vastutuskindlustusega, kindlustusandja hüvitab kahju, mille tekkimise eest vastutab liikluskahju põhjustaja.

Vabatahtliku sõidukikindlustuse lepingu alusel hüvitatakse kindlustatud sõiduki hävimisest või kahjustumisest tekkinud kahju. Teisisõnu, kui isik sõlmib oma sõiduki suhtes sõidukikindlustuse lepingu, siis kindlustusandja hüvitab kindlustusjuhtumi läbi tekkinud kahju kindlustatud sõiduki omanikule.

Kui kahjustasite oma sõidukiga teist sõidukit, siis Teie liikluskindlustuse lepingu kindlustusandja hüvitab teise sõiduki omanikule tekkinud kahju. Teie sõidukile tekkinud kahju liikluskindlustuse lepingu alusel ei hüvitata. Teie sõidukile tekkinud kahju hüvitamist saate nõuda vabatahtliku sõidukikindlustuse lepingu alusel.
 

Küsimus: Kas kindlustus peab sõidukiga tekitatud vara kahju hüvitamiseks ootama ära politsei menetlemise otsuse?08.08.2012

Kas kindlustus peab sõidukiga tekitatud vara kahju hüvitamiseks ootama ära politsei (väärteo?)menetlemise otsuse? Minu hinnangul on tegemist pahatahtliku venitamisega, kuna kindlustusel on olemas politsei esialgne tõend, kus on kirjas õnnetuse põhjustanud auto ja selle omanik. Omanik aga ei suvatse ühendust võtta ei politsei ega ka kindlustusega.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandja peab tegema kahju hüvitamise või sellest keeldumise otsuse kohe, kui selleks on vajalik teave. Kui juhtumi kohta toimub tsiviilkohtu-, kriminaal- või väärteomenetlus ja sellel on otsuse tegemisel oluline tähtsus, siis on kindlustusandjal õigus teha otsus peale vastava menetluse lõppu.

Seega lähtuvalt asjaoludest võib olla asjakohane, et kindlustusandja ei hüvita kahju enne väärteomenetluse lõppemist.

Täpsustage kindlustusandjalt, milles seisneb väärteomenetluse oluline tähtsus antud juhtumis.
 

Küsimus: Kas parklas autot lükates teist sõidukit kahjustanud kaks noormeest ei peaks maksma kahju solidaarselt?07.08.2012

Tere,
01.11.11 toimus Tallinnas kergemat sorti liiklusõnnetus, kui vana auto mootor lakkas töötamast ja kaks noormeest seda parklas lükkasid. Auto üks ustest vajus aga lükkamise käigus lahti ja riivas teist autot, tekitades paar kriimu.

Augusti alguses esitati ühele autot lükanud noormehele kindlustusandja poolt tagasinõue 400 € väärtuses. Tagasinõudes viidatakse LKindlS § 48 lg 2 punktidele 4 ja 7, mida iseenesest vaidlustada vist ei saa, sest ühel noormeestest tõepoolest puudus sel hetkel juhtimisõigus ja samuti ei andnud kumbki neist ka liiklusõnnetusest teada.

Minu küsimus on järgmine - saan aru, et vastavalt LS § 2 p41 loetakse mootorsõiduki juhtimiseks ka isiku tegevust, kui ta ei viibi juhi kohal, kuid mõjutab juhtimisseadiste (juhtrauad, rooliratas või muu selline) abil mootorsõiduki liikumissuunda või kiirust, aga kas see siis ei tähendaks, et antud mootorsõidukil oli kaks juhti? Ning sellest tulenevalt, kas antud tagasinõue ei peaks olema mitte kahe juhi vahel solidaarselt jagatud? Oletades, et see tõepoolest nii on, siis järgmine samm oleks kindlustusandjale oma vastuväited esitada, aga millised võiksid olla neid kinnitavad dokumendid?

Ette tänades

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Küsimuses kirjeldatud juhul võib olla tegemist olukorraga, kus sõidukil oli kaks juhti. Kui need isikud vastutavad kahju põhjustamise eest solidaarselt, siis on kindlustusandjal õigus valida kumma isiku vastu tagasinõue esitada.

Täpsustage kindlustusandjaga, mis asjaoludele tuginedes on kindlustusandja seisukohal, et sõidukil oli õnnetuse ajal kaks valdajat, kes vastutavad kahju eest solidaarselt. Tähendust võib omada, kas ja kumb valdaja oli sõiduki omanik, kumb isikuist oli sõiduki roolis enne sõiduki riket jmt.

Vastuväites esitage dokumendid, mis tõendavad Teie vastulauses toodud asjaolusid.
 

Küsimus: Mis ulatuses peab autol olema reg tunnistusel märgitud värv?02.08.2012

Kui suures ulatuses peab auto värv vastama registreerimistunnistusel märgitud värvusele? Nt. kas on lubatud ilma sekeldusteta värvida auto, mille tunnistusel on märgitud värviks must, kapott valgeks ja katusele tõmmata valged triibud?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Kahjuks ühest vastust Teie küsimusele ei ole olemas. ARK on saatnud ülevaatuspunktidele vastava märgukirja, kus on näidisena toodud üks foto mingist reklaamkirjuks värvitud väikekaubikust. Juurde ei ole pakutud juhendit, mille järgi siis ikkagi juhinduda, et mitu % siis või nii...? Seda ei ole ega ka ei tule kuna minu vastavasisulisele järelpärimisele ARK ametnikele ei vastata. Seega saan ainult oma enda arvamust avaldada mis on: "Laki tänava ülevaatuspunktis läbib ilma takistusteta ülevaatuse auto, millel valge kapott ja kaks valget triipu katusel." Kuidas antud asja mõistavad minu kolleegid, ei ole minul teada.
 

Küsimus: Kunagi olid mul juhiload, mis kadusid ära, kuidas ma nüüd uuesti load saaksin?31.07.2012

Tere!
1998. aastal, olles 16-aastane, läbisin autokooli ning sooritasin ARK eksamid, mille tulemusena sain endale sel ajal olevad nö. paberload ehk õiguse juhtida autot, kui kõrval istub juhtimisõigust omav isik. 18-aastaseks saades ei pidanud juhilubade saamiseks tegema muud kui sooritama taaskord eksamid (peale mida sain esmased juhiload). Peale 2 aasta möödumist esmaste juhilubade saamisest oli vaja vahetada load ümber, see oli siis aastal 2002. Juhtus aga nii, et load varastati koos rahakotiga ning load jäid vahetamata. Kui lubade kehtivuse lõpust oli möödunud poolteist aastat, siis helistasin ARKi ja sain teada, et kuna ma aasta jooksul peale lubade kehtivuse lõppu lube ümber ei vahetanud, siis pean sooritama juba siis oma elu jooksul kolmandat korda ARKi eksamid!
Lõpuks siis küsimused: kas minu autokooli tunnistus kehtib siiamaani? Kuna ma pole autot juhtinud juba 10 aastat, kas olenemata sellest on mul võimalik läbida autokool uuesti, ilma, et ma peaksin läbima autokooli eksameid? Arvestades kõike eelnevat, kas ma võin eeldada, et peale eksamite sooritamist saan ma õiged load, mitte jällegi esmased?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Mootorsõidukijuhi koolituskursuse tunnistus annab Teile kvalifikatsiooni, mis kehtib tähtajatult. Liiklusesse asumiseks tuleb Teil tõestada oma teadmisi ning oskusi teooria- ja sõidueksami sooritamisega Maanteeameti liiklusregistris. Kui teadmised ja oskused on piisavad, siis taastatakse teie juhtimisõigus.

Olemasoleva informatsiooni kohaselt väljastatakse peale eksamite edukat sooritamist Maanteeameti liiklusregistris Teile esmane juhiluba.
 

Küsimus: Kas autokooli teooriaeksam kaotab mingi aja pärast kehtivuse?31.07.2012

Kas autokooli teooriaeksam kaotab mingi aja tagant ka kehtivuse? Ise tegin teooriaeksami ära mai alguses, kuid üsna varsti olen valmis tegema ka kooli sõidueksamit. Kui teooriaeksam enam ei kehti, siis ei saa vist ka sõitu ära teha?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Koolituse korralduse ja koolituse lõpetamise korra määrab koolitaja ehk autokool, kus Te õpite. Palun pöörduge täpse vastuse saamiseks oma koolitaja poole.
 

Küsimus: Kas kaks kuud hiljem võin veel avarii pärast kindlustuse poole pöörduda?31.07.2012

Oli siis selline olukord ligi 2 kuud tagasi, et inimene tagurdades sõitis mulle sisse. Leppisime algselt kokku, et tasub selle ära, ei hakka kindlustusse asja andma. Kuid nüüd, kui aega on möödas, hakkas ajama, et ei maksa enam seda summat, vaid natuke alla poole sellest. Kas mul oleks õigus seda asja veel läbi kindlustuse ajada? Algul oli summa selge ja sobis, hiljem taganes sellest, öeldes, et enam ei tuleks tal niikuinii mingit kindlustuse jama.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liiklusõnnetusest tuleb kindlustusandjale teavitada esimesel võimalusel.

Sellele vaatamata on mõistlik esitada kindlustusandjale nõue kahju hüvitamiseks. Kui liiklusõnnetusest teavitamisega viivitamine ei ole takistuseks kahju hüvitamise aluse ja kahju suuruse kindlaks tegemisel, siis kindlustusandja hüvitab tekkinud kahju.
 

Küsimus: Kas kindlustus saab kindlustusjuhtumi lõpetada, kuna politsei ei suutnud süüdlast tuvastada?25.07.2012

Tere,

Kas kindlustusel on õigus kahjujuhtum ilma hüvitist maksmata lõpetada väites, et politsei lõpetas väärteomenetluse süüdlast kindlaks tegemata? Sealjuures ei teinud kindlustus sellekohast otsust, vaid saatis ainult teavituse.
Politsei kuulas üle mõlemad pooled ning 5 tunnistajat ning ei teinud otsust, kuna tunnistajad andsid väidetavalt vastukäivaid ütlusi. Lõpuks lõpetati menetlus aegumise tõttu.

Kas kindlustus saab jätta sellele viidates omapoolse kahjumenetluse ja sellest tuleneva otsuse tegemata? Tegemist ei saa antud juhul olla ka tundmatu sõidukiga, sest vastaspool on teada ja ka koos tunnistajatega üle kuulatud.

Infoks veel, et juhtum ise toimus 2006. aastal, aga nagu aru olen saanud, siis nõudeõigus on 10 aastat antud juhul. Kas õige?

Ette tänades!

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui olete kindlustusandjale kahjust teatanud ja nõude esitanud ning kindlustusandja otsustab kahju hüvitamata jätta, siis peab kindlustusandja tegema kahju hüvitamisest keeldumise otsuse. Otsuses peab olema kirjeldatud, millele tugineb kindlustusandja otsus. Otsusena võib käsitleda ka teadet nõude käsitlemise lõpetamisest hüvitist maksmata.

Edasine on kirjutatud eeldusel, et küsimus puudutab liikluskindlustust.

Kui ei ole selge, kes kahju põhjustas (ehk millise sõidukiga kahju põhjustati), ei ole kindlustusandjal kohustust kahju hüvitada. Kindlustusandja hüvitab kahju selle põhjustaja suhtes kehtiva liikluskindlustuse lepingu alusel. Kui kahju põhjustaja ei ole teada, siis ei ole ka kindlustuslepingut, mille alusel kahju hüvitamist nõuda. Tuvastamata sõidukiga tekitatud kahju hüvitamise kohustus on tavaliselt Eesti Liikluskindlustuse Fondil. Erandina ei hüvita Eesti Liikluskindlustuse Fond tuvastamata sõidukiga teise sõiduki kahjustumisest või hävimisest tekkinud kahju.

Kui liiklusõnnetuses osalejad on selged, kuid ei ole teada kumb osalistest liiklusõnnetuse põhjustas, siis on kindlustusandjal kahju hüvitamise kohustus. Kindlustusandja võib vähendada hüvitist kannatanu enda osa võrra talle tekkinud kahjus.

Kahju tekitamisest tuleneva nõude aegumistähtaeg liikluskindlustuse puhul on kolm aastat ajast, mil saite teada kahjust ja kahju hüvitama kohustatud isikust. Nõue aegub, sõltumata eeltoodust (n saate 11 aasta möödudes teada, et kahju põhjustas isik A), siiski hiljemalt kümne aasta möödumisel kahju põhjustanud teo tegemisest või sündmuse toimumisest.
 

Küsimus: Kas kindlustusfirma saab kindlustamisest keelduda?25.07.2012

Tere,
Oleme olnud kindlustusfirma kliendid juba viis aastat, täitnud kõiki tingimusi korrektselt ja tasunud arved õigeaegselt. Tegemist siis kodu ja vara kindlustusega. Selle aja jooksul on meie korterile teise korteri poolt kahju tekitatud kolmel korral. Esitasime kahjunõude ja kõik sujus. Nüüd teatab aga kindlustus, et nemad enam meie korterile "leke torustikust" kindlustust ei saa pakkuda, sest meile on selle aja jooksul liiga palju kahju tekitatud ja seeläbi on kindlustusel meie kahjude korvamiseks "liiga suured" rahalised väljaminekud toimunud.
Soovingi nüüd natuke abi...kas nende käitumine on põhjendatud ja kas see on seaduspärane? Lisan veel niipalju, et sellest muudatusest informeerimiseks valiti just see aeg, kus aastane leping hakkab lõppema ja on vaja sõlmida uus leping uueks aastaks. Ainult et nende tingimuseks on kindlustusleping ilma "leke torustikust" kindlustuseta.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandja saab vabatahtliku kindlustuslepingu sõlmimisel valida, kas ja mis tingimustel vastava riski osas kindlustusleping sõlmida. Kindlustusteenuse hea tava kohaselt:

"Igal kindlustusandjal on kindlustusriski võtmisel oma põhimõtted, milles on kindlaks määratud, milliseid riske ja millistel tingimustel kindlustusandja kindlustab. Kindlustusandjate põhimõtetes nagu ka kindlustustingimustes on erinevusi.
Kindlustusandja eesmärgiks on sõlmida kliendiga kindlustusleping. Alati ei ole see võimalik. Lepingu sõlmimisest keeldumise põhjus võib tuleneda kindlustatavast riskist või kliendist.
Kindlustusandja sõlmib kindlustuslepingu siis, kui vastava kindlustusriski kandmine on mõistlik kindlustusandja teiste klientide suhtes ning pakutav kindlustuskaitse vastab kliendi ootusele ning kindlustushuvile.
Mõistlik ei ole olukord, kus kindlustusandja hinnangul on kindlustusriski realiseerumise tõenäosus liiga suur ehk nii kindlustusvõtja ise kui ka teised kindlustusvõtjad on seetõttu kohustatud maksma ebamõistlikult kõrget kindlustusmakset."

Kindlustusteenuse hea tava terviktekst vt siit http://www.eksl.ee/images/files/Heatava.pdf

Küsimuses kirjeldatud juhul on kindlustusandja eeldatavalt hinnanud, et kindlustusriski realiseerumise tõenäosus on liiga suur ja sellest tulenevalt keeldub vastava riski osas kindlustuslepingut sõlmimast.

Kindlustusandja selline käitumine on põhjendatud ning kooskõlas hea tava ja seadusega.