Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kuidas hinnata oma liiklusõnnetuses saadud moraalse kahju suurust?04.12.2012

Tere.

Selle aasta alguses toimus autoavarii. Vastassuunas sõitev auto sattus külglibisemisse ning sõitis meie autole otsa, kus viibisin kõrvalistujana. Minul oli lahtine reieluu murd ja olin antud hetkel 7. kuud rase. 10 kuud on jalg paranenud. Siiani ei ole võimalik normaalselt liikuda. Saan taastusravi. Lapsega on õnneks kõik korras. Nüüdseks on algatatud kriminaalasi. Minul on võimalik nõuda moraalset kahju. Aga küsimus on selles, et mis on minu valu ja vaev väärt. Kas on võimalik kuskilt saada nõu mis summa see võiks olla?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Mittevaralise kahju suuruse (hüvitis valu ja vaeva, samuti elukvaliteedi halvenemise eest minevikus, olevikus ja tulevikus) otsustab üldjuhul kohus kohtule esitatud asjaolude ja tõendite pinnalt oma siseveendumuse kohaselt. Eelkõige ongi hüvitise suurus kohtu hinnang kannatanu kannatustele. Hüvitise suurust mõjutab muuhulgas ka kahju tekitaja majanduslik võimekus kahju hüvitada. Hüvitise suurust on mõningal määral võimalik prognoosida analüüsides senist kohtupraktikat. Kohtulahendid on avalikud ja avaldatud väljaandes "Riigi Teataja".
 

Küsimus: Kuidas teha kindlaks pikalt KÜ maal seisva auto omanik ja tema elukoht?04.12.2012

Meie KÜ maal pargib mitu kuud üks auto. Olgu lisatud, et me oleme hädas kõrval asuva 9-kordse maja elanike autodega, kes kasutavad meie KÜ maad oma autode parkimiseks, kuna neil omal ei jätku maja ees kohti.
Tahaksin kindlaks teha, kellele see auto kuulub või vähemalt selle, kas ta ikka on meie maja elanik. Kuna kohti pole lõputult, siis kuidagi ei saa leppida, et keegi võõras on toonud oma suvekummidega auto meie hoovi "talvituma". Lumekoristus-kirjadele trepikodades ta pole ka reageerinud.
Ei saa ju nii olla, et nahhaalsetel on riigis rohkem võimalusi kui korralikel kodanikel (neid kaitseb andmekaitse - ja nii ongi). Seda olukorda kasutataksegi lõputult ära. Palun nõu kuidas teavitada omanikku, et kui ta pole meie maja elanik, siis viigu auto ära.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusregistri andmetele juurdepääsu kord on kehtestatud majandus- ja kommunikatsiooniministri 21.06.2011.a määrusega nr 46 "Liiklusregistri elektroonsetele andmetele juurdepääsu kord" (https://www.riigiteataja.ee/akt/128062011015). Siiski on sõidukiomaniku andmed juurdepääsupiiranguga andmeteks, mistõttu tavaliselt nende kohta infot ei väljastata. Taotlust esitades pidage silmas ülalviidatud korra § 2 lg 1 p-s 3 sätestatud õigustatud huvi esiletoomise ja põhjendamise kohustuse järgimist.

Olukorra lahendamiseks on võimalik teha ka küsitlus ühistu liikmete seas sõiduki kasutaja väljaselgitamiseks. Kui see tegevus ei vii sihile, võite kaaluda liiklusseaduse § 92 lg-s 2 nimetatud aluse ilmnemisel sõiduki teisaldamist. Samuti võite kaaluda ühistu poolt oma kinnistule parkimiskorda selgitava liiklusmärgi paigaldamist + teisaldamise lisatahvel.
 

Küsimus: Mis järelkoolituse pean läbima, kui load võeti kolmeks kuuks ära (alkoholitunnustega roolis)?04.12.2012

Tere!

Mure selline, et võeti ära juhtimisõigus kolmeks kuuks. Mul on siis hetkel vahtralehed ka. Juhtimisõigus võeti ära § 227 lg 1 alusel, mul oli hingatavas õhus 0,21 promilli. See on siis alkoholijoomise tunnustega roolis viibimine. ARK-i lube loovutades öeldi, et pean läbima järelkoolituse. Kas midagi muud sellele ei järgne? Saan oma load vastaval kuupäeval tagasi? Ning kui palju see järelkoolitus maksab?

Tänades!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Järelkoolituse maksumust soovitan küsida Maanteeameti liiklusregistri töötajatelt. Lisaks järelkoolitusele tuleb taotleda uuesti juhtimisõiguse andmist ja esmase juhiloa väljastamist. Taotluse saab esitada peale järelkoolituse ning liiklusteooria- ja sõidueksami edukat sooritamist.
 

Küsimus: Kas aegunud juhilubadega trahvi saades on takistatud ka lubade vahetus?04.12.2012

Viide http://www.vastused.ee/loe/oigus/liiklusoigus/3561/kas-lubadeta-soidu-eest.html

Just avastasin, et juhiload aegusid kuu aega tagasi ja lähen koheselt ARK-i. Siiski, kui nüüd peaksin saama trahvi juhiloata sõidu eest, kas sellel juhul on juhilubade uuendamine takistatud nagu seda on esmaste lubade puhul?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Viidatud vastus puudutas olukorda, kus isikule ei olnud veel esmast juhiluba väljastatud. Kui Teil aegus esmane juhiluba ja Teid karistatakse LS § 201 alusel, väljastatakse Teile juhiluba peale liiklusteooria- ja sõidueksami sooritamist. Kui Teil aegus juhiluba, siis karistatus LS § 201 alusel uue loa väljastamisele piiranguid kaasa ei too.
 

Küsimus: Kas silt ERATEE tähendab, et liikumiseks on vaja teeomaniku luba?04.12.2012

Mida tähendab, kui erateele on pandud ERATEE silt. Kas sellel teel liikumiseks on vaja küsida omaniku luba? Mis saab siis kui omanik ei luba liigelda ja muud teed oma koju jõudmiseks ei ole?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Asjaõigusseaduse § 142 lg 1 ütleb, et füüsilise isiku või eraõigusliku juriidilise isiku omandis oleval kinnisasjal, mis on omaniku poolt piiratud või tähistatud, ei või teised isikud omaniku loata viibida, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti.

Lõike 2 kohaselt füüsilise isiku või eraõigusliku juriidilise isiku omandis oleval piiramata ja tähistamata kinnisasjal ei või teised isikud omaniku loata viibida päikeseloojangust päikesetõusuni, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti.

Teeseaduse § 5'2 kohaselt võib erateed kasutada üksnes teeomaniku loal (va TS § 33 lg-s 8 sätestatud juhtudel, milleks on alarmsõiduk ja kaitseväesõiduk teatud juhtude, samuti juhtumid, kui avalikult kasutatav tee on suletud).

Seega üldiselt ei ole eratee kasutamine teeomaniku nõusolekuta lubatud. Kui ainus tee oma koduni viib läbi võõra kinnistu, muud ligipääsu võimalused ei ole otstarbekad ning (tee)maaomanik ei anna tee kasutamiseks luba, siis on võimalik tee kasutamise luba (servituut, kasutusõigus) taotleda kohtu kaudu.
 

Küsimus: Kui pikad on nõuete aegumise ja halduskohtule avalduste esitamise tähtajad?29.11.2012

Tere!
Alusetult makstud viivistasu ei nõustu Tallinna Linnavalitsus tagastama. Kui pikad on nõude esitamiseks halduskohtule nõuete aegumise ja avalduste esitamise tähtajad?
Lugupidamisega,

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui LV on raha tagastamisest keeldumise kohta andnud haldusakti, siis võimalike arusaamatuste vältimiseks tuleks haldusakt vaidlustada halduskohtus 30 päeva jooksul. Kui haldusakti antud ei ole, siis on alusetult saadud raha tagasinõude esitamise tähtaeg 3 aastat päevast, mil isik sai oma nõude olemasolust teada.
 

Küsimus: Kas hooldamata tee tõttu talvisel libedal ajal saab avarii kahju nõuda ka tee hooldajalt või omanikult?29.11.2012

Tere,
Selline olukord, et väljas miinuskraadid ja teed ei ole soolatatuid, ning väga libedad. Teelõigul, kus käib tee-ehitus, on kiiruspiirang vastavalt 50 ja 30 km/h. Teeolude tõttu tõmbas auto taga olev raske haagis auto kraavi. Kes sellisel juhul hüvitab remondi kulud, kas autojuht või võib seda nõuda ka tee omanikult/hooldajalt, kuna õigel ajal ei ole tehtud teeholdust?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Üldreeglina peab juht oma sõidukiiruse valima vastavalt teeoludele e. juhul, kui teel on libedusetõrje jäänud tegemata ja tee seetõttu libe, peab juht sellega kiiruse valikul arvestama.

Nõuded teede ja tänavate hooldamisele ning seisundile on kehtestatud Majandus- ja kommunikatsiooniministri 17.12.2002.a määrusega nr 45 "Tee seisundinõuded" (https://www.riigiteataja.ee/akt/111082011002). Kui tee seisund või tee hooldamine ei vastanud eelnimetatud aktis kehtestatud nõuetele on võimalik kaaluda ka kahjunõuet tee omaniku vastu.
 

Küsimus: Mida peaksin tegema kui viivistasu otsus tühistati, kuid raha ei ole tagasi kantud?28.11.2012

Tere!
Mulle koostati parkimise eest viivistasuotsus, millise pidin tasuma, kuna muidu oleks antud see edasi kohtutäiturile. Vaidlustasin otsuse ja see tühistati ning saadeti digitaalselt allkirjastatud otsus selle kohta. Saatsin e-postiga avalduse Tallinna Linnavalitsusele määratud viivistasu tagasikandmiseks minu kontole. Raha pole pikka aega tagasi kantud, kui küsisin miks, vastati, et ei peetud ilmselt vajalikuks tagasi maksta. Mida peaksin tegema, kas avaldus kohtusse või on veel mingeid võimalusi?
Lugupidamisega,

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Esmalt soovitan siiski välja selgitada, miks alusetult makstud viivistasu ei tagastata. Vastus, et "ilmselt ei peetud vajalikuks", ei ole veenev ning kahtlen, kas see oli siiski ametlik vastus. Kui linnavalitsus siiski ei tagasta alusetult makstud viivistasu otsust ka korduva nõude peale, siis ongi ainus võimalus esitada nende vastu nõue halduskohtule. Peate silmas pidama ka nõuete aegumise ja avalduste esitamise tähtaegasid.
 

Küsimus: Kas teine ametnik politseibussis on automaatselt usutav tunnistaja kohtu jaoks, isegi kui videosalvestus näitaks süütust?26.11.2012

Tere.
Tavapatrullpolitsei kiirmenetluse otsuses on kirjas "isik juhtis mootorsõidukit ja alustas ristmiku ületamist keelava punase fooritule põledes". Selline kirjeldus kindlasti ei vasta tõele ja politseil pole tõendit. Autojuht kinnitas seletuskirjas, et ristmiku ületamine algas kas rohelise tule vilkumise lõpphetkel või kollase tule põlemise alghetkel ning auto on ristmikult lahkunud enne punase tule süttimist. Tegemist on Tallinna Tartu mnt ja Laulupeo tn ristmikuga, kus õhtuti pimedal ajal vilgub roheline tuli vaid 2 korda (ehk 2 sekundit või isegi sellest lühemat aega). Mõnel järgmisel õhtul, pärast ebaõiglast süüdistust, õnnestus "rikkujal" näha ja põhjendada autojuhtide käitumist sel ristmikul, jälgides liiklust eemalt seisvast autost. Nimelt, juhul kui lennujaama poolt tulev autode rivi on ristmikust piisavalt kaugel, kõik jõuavad reageerida ning vähendavad kiirust õigeaegselt, nähes 2 korda vilkunud rohelist tuld. Juhul kui autode rivi on vahetult ristmiku ees, ei hakka eessõitjad äkiliselt pidurdama, nähes vilkuvat rohelist tuld, ennetades tagant otsasõitu ja tavaliselt jõuavad ületada ristmikku n-ö "rohe-kollase" tule põledes (kollane põleb ca 3 s). Nende järele sõitvad juhid avastavad ootamatult, et roheline tuli vilkus ebatavaliselt vähe ning juba kollast nähes suurendavad järsult kiirust või hoopis järsult pidurdavad, kui tunnevad, et tagasõitjad on piisavalt kaugel ja ei ohusta neid. Neid juhte, kes ei jõudnud reageerida ja hakkasid ristmikku ületama kollase tule põledes, oli seal üsna palju. Neid, kes alustasid ristmiku ületamist punase tule põledes, oli seal küll näha (kuid neid leidub viimasel ajal üha rohkem ka mujal, kus roheline vilgub piisavalt kaua). Loodetavasti on mainitud ristmikul liikluskaamera, mis fikseerib ebanormaalset olukorda. Seega tekib küsimus, milline seadus või norm paneb sel ristmikul vilkuma rohelist tuld vaid 2 korda (kui teistel sarnase liikluskoormusega kesklinna ristmikel vilgub roheline 3 korda või enam, mis rahustabki liiklust ja annab juhtidele reageerimisaega, eriti sügistalvel, kui teekate ristmikul võib olla libe)? Mis takistab 3-5 sekundi lisamist "rohe-kollasele" tsüklile? Kuidas nüüd tõestada kohtus oma süütust, kui politsei omab "muud tõendit" ehk "tunnistajat" vms, kuid tal ei saa olla reaalset tõendit olemata rikkumise kohta? Kas on piisav antud juhul tänavalt suvalise tunnistaja leidmine meelevaldse süüdistamise jaoks? Kas teine ametnik politseibussis on automaatselt usutav tunnistaja kohtu seisukohast, isegi siis kui videosalvestus näitaks süütust? Lugupidamisega, tänud soovituste eest.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Minule teadaolevalt läks Tallinna linn juba mõned aastad tagasi üle 2 sekundilisele vilkuva rohelise tule tsüklile e. rohelise tule lühike vilkumise aeg on pigem reegel, kui erand. Samas ei õigusta rohelise tule lühikene vilkumise aeg keelava tulega ristmikule sõitmist, samuti ei vabanda juhi tähelepanematust fooritule suhtes ees liikuvate sõidukijuhtide käitumine. Juht peab lähtuma foori tuledest, mitte ees liikuva juhi tegevusest ning oma liikumise, pidurdamise ja otsused tegema siiski foorituledest lähtuvalt.

Kui on kahtlus, et politsei on järelevalvet teostades kajastanud asjaolusid ebaõigesti, on politsei otsust võimalik vaidlustada kohtus. Mõistetavalt peate hea seisma selle eest, et suudaksite ka oma seisukohtasid tõenditega tõendada või vähemalt seada menetleja poolt esitatud tõendid piisava kahtluse alla. Kas antud juhul selliseid kahtluseid esineb, ei saa ma kahjuks kommenteerida väärteoasja materjalidest ülevaate puudumise tõttu.
 

Küsimus: Kui politsei kontrolli käigus selgub, et veokil on ülekaal, kas on võimalik panna vastutus kauba saatjale, mitte autojuhile, kel puudub võimalus kauba kaalu kontrollimiseks?26.11.2012

Tere.
Tegeleme kaubaveoaga. Kaubasaatja laadib koorma ja annab juhile dokumendid kauba koguse ja kaaluga. Juhil ei ole võimalik kaubakaalu kuidagi üle kontrollida. Kui politsei kontrollides selgub, et kaubasaatja on dokumentidele kirjutanud väiksema kauba kaalu kui tegelikult, kas siis saaks selle vastutuse panna kauba saatjale, mitte autojuhile. Või on mingeid variante veel?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Lubatud massimäärasid ületamises seisneva väärteosüüdistuse kontekstis ei ole õige rääkida mitte vastutuse asetamisest kellelegi teisele, vaid küsimus taandub sellele, kas juhi enda teos esineb väärteokoosseis või mitte e. kas juht jättis/ei jätnud ilmutamata käibes vajaliku hoole. Muuhulgas peab menetleja tõendama ka väärteokoosseisu subjektiivsed tunnused, milleks on tahtlus või ettevaatamatus. Kui tõendate, et juht ei saanud ega pidanudki ette nägema, et sõidukile laaditud kauba kaal ei vasta veosedokumentidel märgitule, siis on võimalik rääkida juhi teos tahtluse ja ettevaatamatuse (sh hooletuse) puudumisest ja tema karistamine ei ole sellisel juhul lubatud.