Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas peab olema veoluba või litsents, kui ehitusfirma veab oma veoautoga ehitusobjektile ehitusmaterjali? 29.02.2012

Kas peab olema veoluba või litsents, kui ehitusfirma veab endale kuuluva veoautoga oma ehitusobjektile ehitusmaterjali? Politsei väidab, et tegu on tasulise autoveoga, kuna ehitatakse ju kellelegi teisele. Tasu saadakse siiski ehituse eest, mitte autoveo eest.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Teadmata Teie küsimuses kirjeldatud veo üksikasju, saan anda vaid üldise vastuse ja viite asjakohasele regulatsioonile.

Autoveoseaduse § 81 kohaselt peab oma kulul sõitjate- või veoseveo korraldamiseks vedaja täitma järgmisi nõudeid:
1) autovedu on vedaja kõrvaltegevus;
2) sõitjaid või veost vedav sõiduk on vedaja omandis või vedaja on sõiduki kasutaja sõiduki registreerimistunnistuse või kasutuslepingu alusel;
3) veol kasutatava sõiduki juht on vedaja töötaja või vedaja ise.

Oma kulul veoseveo korraldamiseks peab vedaja lisaks ülalnimetatud nõuetele täitma ka järgmisi nõudeid:
1) veos on vedaja omandis või vedaja on selle müünud, ostnud, rendile andnud, rendile võtnud või tootnud või on seda töödelnud või parandanud;
2) veost paigutatakse ümber ettevõttes või väljaspool ettevõtet enda vajaduseks.

Autoveoseaduse § 9 kohaselt ei pea oma kulul korraldatavaks riigisiseseks autoveoks vedajal olema tegevusluba ega sõidukikaarti.

Mina saan ülalesitatud regulatsioonist aru selliselt, et kui ehitusettevõtja veab temale kuuluva või rendilepingu alusel tema kasutuses oleva veokiga, mida juhib ehitusettevõtja töötaja, ehitusobjektile ehitusmaterjali (mis tavapäraselt kuni ehitatava asja müümiseni on ehitusettevõtja omandis), siis on tegemist oma kulul veoga, mille puhul ei ole sõidukikaart ja tegevusluba nõutavad. Eelöeldu kehtib eeldusel, et ettevõtja põhitegevuseks on siiski ehitustegevus ja vedu on vaid abistava iseloomuga kõrvaltegevuseks.
 

Küsimus: Kas liiklustrahvi maksmiseks on võimalik saada ajapikendust?22.02.2012

Tere, 2010. a lõpus sai poiss (täisealine) liiklustrahvi. Esitasime avalduse, saime aastaks maksepikenduse. Iga kuu maksime mingi summa. 2011. a lõpuks oli trahvisumma veel täismahus maksmata.
Trahvi saaja ei oma sissetulekut, on õpilane kutsekoolis, lõpetab 2013. a.
Palun, kas on võimalik saada veel mingil moel trahvi maksepikendust? Kas on üldse mingeid võimalusi, et taotleda veel maksepikendust? Mis järgneb, kui trahv nõutud ajaks (märts 2012 a) maksmata jääb?
Suur aitäh!

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Väärteomenetluse seadustiku § 209 lg 2 - Kui on asjaolusid, mille tõttu ei ole viivitamatult võimalik täita väärteo eest karistusena kohaldatud rahatrahvi, võib lahendit täitmisele pöörav maakohus või kohtuväline menetleja süüdlase avalduse alusel oma määrusega rahatrahvi täitmisele pööramise edasi lükata, märkides määruses edasilükkamise alguse ja lõpu kuupäeva.

Minule teadaolevalt ei anna menetleja pikendust rohkem, kui 6 kuud kuni 1 aasta. Täpsema info saamiseks tuleb pöörduda lahendi teinud kohtuvälise menetleja poole.

Kui trahv jääb nõutud ajaks tasumata, pöörab menetleja selle täitmisele kohtutäituri vahendusel. Sellisel juhul lisanduvad trahvile ka kohtutäituri tasu ja täitekulud.
 

Küsimus: Kuidas kahju välja nõuda, kui kaubik tekitas manööverdamisel kahju väravapostidele (kahju tekitaja on teada)?17.02.2012

Tere! Naabrile teenust osutanud kaubik manööverdas vastu kortermaja piirdeaia väravaposte. Postid on viltu ning väravad ei sulgu. Kaubiku ja juhi ning liikluskindlustuse andmed on teada. Milline peaks olema tegevus olukorra lahendamisel?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Alustada võiks sellest, et nõuda kahju põhjustanud kaubikujuhilt kirjalikku kinnitust kahju põhjustamise kohta koos vastutava isiku ja sõiduki andmetega. Seda juhul, kui sellist dokumenti vahetult sündmuse järgselt veel koostatud ei ole. Seejärel pöörduge kahju tekitanud sõiduki kindlustusandja poole kahju hüvitamise nõudega. Kahjuteate ja -nõude esitamisega seotud täpsema info leiate kas liikluskindlustuse seadusest või küsite juba otse kindlustusandjalt.

Liiklusõnnetuses osalejate käitumisnõuded liiklusõnnetuse sündmuskohal on lahti kirjutatud liiklusseaduse §s 169 (formaalselt kehtib küll juhtide suhtes, kuid praktilist infot annab ka muudele isikutele, kes võivad osutuda näiteks kannatanuks).

Kui kahju põhjustanud juht lahkus liiklusõnnetuse sündmuskohalt, siis tuleb juhtunust teavitada politseid.
 

Küsimus: Miks pean auto tagasisaamiseks kohtusse pöörduma, kas politsei ei saa siis võõrast valdusest autot ära võtta?15.02.2012

Tere,
Paar küsimust auto tagasi nõudmisega.
1. Miks peab auto tagasisaamiseks eemaldama kasutajaid auto registriandmetest? Üldjuhul kaasnevad sellise toiminguga ka kulud, mida tegelikult poleks vaja teha. Olles auto registreeritud kasutaja, ei anna see sulle õigust auto valdamiseks liisinguvõtja tahte vastaselt. Sama kehtib ka näiteks volituse alusel auto kasutamise kohta.
2. Miks peab auto ebaseaduslikust valdusest väljanõudmine käima läbi kohtu, kus see oleks kulukas ja aeganõudev protsess. Miks ei saa selleks kasutada politsei abi, kes peaks olema ka selliste toimingute jaoks ellu kutsutud? Tuvastada, et kes on auto õiguslik valdaja, saab ka politsei. Ehk siis kui minult auto röövitakse, siis auto tagasisaamiseks pole mul vaja röövlit kohtusse kaevata, vaid politsei tagastab selle mulle.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Liiklusregistrisse kantud andmed peegeldavad sõiduki omaniku tahet lubada sõidukit kasutada kasutajana märgitud isikul. Kui omaniku tahe kasutaja osas muutub, siis on loomulik, et omanik kustutab vastava kande registris. Samas omavad liiklusregistri andmed üksnes informatiivset tähendust, mistõttu võib registrisse kantud isikul olla sõiduki kasutamine keelatud vaatamata sellele, et tema õiguse kohta registrisse tehtud kanne on kehtiv. Registrikande ja faktilise olukorra vastuolu segab aga tegeliku tõe väljaselgitamist, mistõttu soovitataksegi ebaselguste vältimiseks kustutada tegelikkusele mittevastavad kanded registrist.
Politsei sekkub sõiduki ebaseaduslikku valdust puudutavasse küsimusse juhul, kui sõiduki ebaseaduslikus kasutamises esineb süüteokoosseis (näiteks KarS § 215 nimetatud kuriteo koosseis - asja omavoliline kasutamine). Kui menetleja leiab, et kuriteo alus ja ajend on olemas, peaks ta asuma süüteo menetlemisele, sh astuma samme süüteo lõpetamiseks. Loogiliselt peaks menetleja selline tegevus viima sõiduki tagastamiseni selle seaduslikule omanikule/valdajale. Menetleja selline sekkumine eeldab siiski, et asja faktiline valdaja teab või vähemalt möönab asja kasutamise keelatust.
 

Küsimus: Minu arvates on see topeltkaristamine, kas see on õige, et ma ei saa niipea lube taotleda?15.02.2012

Tere!
Mind süüdistatakse selles, et ma rikkusin Liiklusseaduse § 69 lg 1 ja lg 4 p 1 nõudeid sellega, et juhtisin 28.07.2011 alkoholijoobe seisundis mootorsõidukit. Sellega panin toime KarS § 424 järgi kvalifitseeritava kuriteo, so mootorsõiduki juhtimise joobeseisundis.

Kokkuleppe sisu.
KarS §-s 424 ettenähtud kuritegude toimepanemise eest nõuab prokurör kohtus süüdistatavale karistuseks 4 kuud vangistust.
KarS § 68 lg 1 alusel lugeda eelvangistuses viibitud aeg 28.07.2011.a, s.o 1 päev karistusaja hulka ning lõplikuks ärakandmisele kuuluvaks karistuseks mõista 3 (kolm) kuud ja 29 (kakskümmend üheksa) päeva vangistust.
3(3)
KarS § 74 alusel määrata, et mõistetud karistust ei pöörata täielikult täitmisele, kui süüdimõistetu ei pane 2 (kahe) aasta pikkuse katseaja jooksul toime uut kuritegu ning täidab talle katseajaks kooskõlas KarS §-ga 75 pandud kontrollnõudeid ja kohustusi.

Kahetsedes oma tegu asusin nüüd autokooli õppima. Lõpetades selle, läksin ARK-i ja seal öeldi, et saan eksamitele alles 1 aasta pärast, aga seda veidi edasi uurides selgus, et mind lastakse alles 5 aasta pärast sinna eksamitele. Miks karistatakse inimest topelt? Mul on tingimisi karistus ja lisaks ei saa 5 aastat esmast juhtimisõigust kuna karistuse aegumine hakkab kehtima alles 2 aasta pärast kui tingimisi karistus lõppeb. Mida teha?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

LS § 106 lg 1 p 4 kohaselt antakse auto ja mootorratta juhtimisõigus isikule, kellel ei ole karistatust karistusseadustiku 23.peatükis sätestatud liiklussüüteo eest. Sellesse peatükki kuulub ka KarS § 424.
Karistatus on olemas, kui isikule määratud karistuse kohta karistusregistrisse kantud andmeid ei ole karistusregistrist karistusregistri seaduse kohaselt kustutatud. Karistusandmed II astme kuriteo eest mõistetud karistuse kohta kustutatakse karistusregistrist, kui tähtajalisest vangistusest või rahalisest karistusest tingimisi vabastamise korral määratud katseaja lõppemisest on möödunud kolm aastat. Katseaeg oli Teil 2 aastat. Seega ei saa tõepoolest karistusandmeid kustutada enne 5 aasta möödumist. Seda tingimusel, et enne karistusandmete kustutamise tähtaja saabumist ei pane Te toime uut väär- või kuritegu. Uue väärteo või kuriteo toimepanemisel hakkab karistusandmete kustutamise tähtaeg kulgema uue väärteo või kuriteo eest määratud karistuse ärakandmisest.
LS § 106 lg 1 p 4 piirangu vajalikkust seaduse eelnõu seletuskirjas sisuliselt põhjendatud ei ole. Sätte taga võib näha seaduseandja soovi tagada, et esmast juhtimisõigust taotlev juht on õiguskuulekas ning tema isikust tulenev liiklusrisk ei oleks suur. Liiklusturvalisuse tagamise ja suurendamise soovi ja vajadust silmas pidades on seaduseandja mõttekäik mõistetav.
Samas ei saa välistada LS § 106 lg 1 lg-s 4 sätestatud piirangu vastuolu põhiseaduses nimetatud võrdsusõiguse printsiibi ja proportsionaalsusprintsiibiga. Vastuse, kas LS § 106 lg 1 p 4 sisaldab ka lubamatut põhiõiguste riivet, annaks liiklusseaduse kõnealuse sätte põhiseaduslikkuse kontroll.
 

Küsimus: Kas avarii teine osaline tohtis eemaldada oma autol enne ekspertiisi avarii jälgi?15.02.2012

Tere!
Mind süüdistatakse/kahtlustatakse elumaja parklas teisele sõidukile otsasõidus enda autoga. Samal päeval, kui see väidetavalt juhtus, kutsus kannatada saanud auto omanik politsei, et fikseerida kahjud. Pildistati ka minu autot, politsei väitel üritati minuga kontakti saada, aga see ei õnnestunud (kuigi telefon oli mul kogu aeg sees ja levialas).
Kuna minu süü/süütusetuse tunnistamiseks tuleb teha ekspertiis, siis on küsimus järgmine: kas vastaspool tohtis eemaldada oma autol avarii jälgi (painutas suure mõlgi uksest väljapoole tagasi)? Mõlgi sügavusega oleks mul võimalus oma õigust kinnitada.
Kas ekspertiisi teeb PPA või tellitakse see mõnelt firmalt (näiteks Avariigrupp)?
Kes kannab kokkuvõttes ekspertiisi maksumuse?
Lugupidamisega

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Ekspertiis ja eksperdi arvamus on eeldatavasti seda täpsem, mida rohkem on ekspertiisiks esitatud sõidukid ja/või sündmuskoht õnnetusejärgses seisukorras. Kui ühe õnnetuses osalenud sõiduki kahjustusi on muudetud, ei ole välistatud, et selline muutmine võib mõjutada ka eksperdi arvamuse õigsust. Samas ei ole selline mõjutamine iga kord vältimatu, kuna ekspert saab oma arvamuse andmisel ja sündmuse taastamisel kahjustuste hilisemat korrektuuri arvesse võtta.
Kui liiklusõnnetust menetleb politsei, tellitakse ekspertiis EKEI-st (Eesti Kohtuekspertiisi Instituut).
Ekspertiisi maksumuse hüvitab üldjuhul menetlusalune isik ehk juhul, kui menetleja peab tõendeid piisavaks Teile väärteosüüdistuse esitamiseks ja hiljem ka karistuse määramiseks, siis jäävad ekspertiisikulud Teie kanda.
 

Küsimus: Kas kaotatud numbrimärgi tõttu võib sadama territooriumil trahvida?13.02.2012

Tulin autoga Rootsist Eestisse ja tehti Tallinna sadama D-terminalis väärteoprotokoll, kuna autol puudus ees registreerimisnumber (olin kusagile lumehange jätnud). Numbrimärgi valmistasin ise ja asetasin auto salongi, klaasi taha. Registreerimisnumbri kaotasin Rootsis ja seetõttu tulin ka autoga Eestisse. Uus numbrimärk oli mul juba tellitud.
Küsimus ongi, et kas sadamates ei ole mitte tollitsoon ja seal sellisete rikkumiste eest trahvida ei tohiks? Kas üldse sellise n-ö rikkumise eest saab väärteoprotokolli koostada, kuna uus numbrimärk oli tellitud ja isevalmistatu oli ajutine?
Ette tänades

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tere

Liiklusseadus kehtib Eesti teedel. Tee on LS § 2 lg 81 tähenduses jalakäijate või sõidukite liiklemiseks avatud rajatis või maaomaniku poolt liikluseks ettenähtud muu ala. Sadama teitooriumi osa, mis on omaniku poolt muuhulgas ette nähtud ka sõidukite liiklemiseks, on vaadeldav vaatamata võimalikule piiri- või tollitsoonile siiski ka teena LS § 2 lg 81 tähenduses. Seega kehtivad liiklusseadusest tulenevad kohustused ka seal.

Samas võib Teie poolt kirjeldatud situatsioonis väärteokaristuse määramine olla põhjendamatu otstarbekuse põhimõttest lähtuvalt. Oma sellekohased vastuväited saate esitada kohtuvälisele menetlejale esitatavas vastulauses. Vastulause esitamise tähtaeg on 15 päeva arvates väärteoprotokollist koopia saamisest.
 

Küsimus: Sain viivistasu otsuse, aga minu auto ei ole sel ajal seal viibinud, mida teha?07.02.2012

Sain Tallinna Transpordiametilt (parkimisjärelevalve teostaja AS Ühisteenused) tähitud kirjaga viivistasu otuse summas 31 eurot parkimistasu maksmata jätmise eest. Kirjas on märgitud minu auto number, parkimise aeg ja koht. Ainult - kirjas märgitud ajal ei saanud minu auto olla näidatud kohas, s.t. reaalselt minu autot seal ei olnud.
Kirjutasin vaide selle otsuse kohta, kuid pean vist minema nende kontorisse tutvuma tõenditega. Millised üldse saavad olla aktsepteeritavad tõendid? Kas fotod? Kas fotolt peab näha olema ka miski muu peale auto numbri?
Mida soovitate?
Lugupidamisega PV

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Tõendiks võivad olla kõik faktilised andmed, mille alusel on võimalik tuvastada Teie sõiduki parkimine TTA poolt viidatud kohas ja parkimistasu maksmata jätmine. Ning vastupidi - tõendiks on ka kõik need andmed, millega Teie saate tõendada, et sõiduk parkis sel ajal mujal. On üsna selge, et üks ja sama sõiduk ei saanud üheaegselt kahes erinevas kohas parkida, mistõttu kaldun arvama, et viivistasu otsuses on mingid andmed ekslikud või ebatäpsed (näit. kellaaeg, koht, auto nr vms). Kui viivistasu otsuses on vead, mille tõttu ei ole võimalik tuvastada parkimistasu maksmata jätmise aega, kohta ja sõidukit, ei ole sellise viivistasuotsuse alusel viivistasu sissenõudmine lubatav. Teie vaie tuleks rahuldada. Muidugi soovitan minna ja tutvuda ka võimalike TTA poolt kogutud tõenditega, sh fotodega, juhul, kui need on olemas.
 

Küsimus: Kas mul on veel võimalus oma tunnistusest loobuda ja väidetav avarii põhjustamine vaidlustada?30.01.2012

Lp. Maano Saareväli,
Vajaksin nõu, kuidas käituda. Situatsioon järgmine:
Politsei võttis minuga ühendust, kuna minu kohta oli laekunud kaebus, et mina olevat tagurdanud enda autoga ühe ostukeskuse parklas 12.12.2011 kellegi esitule katki ja lahkusin sündmuskohalt. Kuna olin tol päeval seal parkinud, siis arvasin tõesti, et võisin enese teadmata tagurdades teist autot riivata. Käisin politseis kohal ja kirjutasin segaduses alla, et olen süüdi. Samas minu autol puudusid igasugused jäljed kokkupõrkest.
Pärast seda asus asja lahendama kindlustus, kes mõistis kannatanu kasuks välja hüvitise.
Tagant järele mõeldes, arvan, et äkki üritas lihtsalt keegi mind ära kasutada. Kas on veel võimalus kindlustuse ja politsei otsused vaidlustada, enda tunnistus tagasi võtta ja paluda kannatajal esitada täiendavad tõendid (näiteks turvakaamera video vms)?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Politsei otsuse vaidlustamiseks on aega 15 päeva arvates päevast, mil otsus oli Teile kohtuvälise menetleja e. politsei juures kättesaadavaks tehtud (see kuupäev on märgitud väärteoprotokolli). Kui otsus Teie karistamise kohta on veel tegemata, siis on Teil võimalus esitada väärteosüüdistusele vastulause 15 päeva jooksul arvates Teile väärteoprotokolli koopia kätteandmisest. Vastulauses saate taotleda ka täiendavate tõendite kogumist. Kui menetleja lahendas väärteoasja kiirmenetluses, siis on kiirmenetluses tehtud otsust võimalik vaidlustada 15 päeva jooksul, arvates kiirmenetluse otsuse kättesaamisest.

Kui aga menetleja otsuse vaidlustamise tähtajad on tänaseks möödas, siis on Teil võimalik ka kindlustusele Teid õigustavaid tõendeid esitada. Küll peate sellisel juhul siiski arvestama võimalusega, et tsiviilvaidluses võidakse tuginede menetleja otsusele ja väärteomenetluses Teie enda poolt antud ütlustele.
 

Küsimus: Kas kiirmenetlusel tehtud trahvi on võimalik veel vaidlustada?30.01.2012

Tervist!

Kui kiirmenetlusel tehtud trahv on liiga suur (50km/h alas sõidukiirus 75km/h 100€), kas siis on võimalik seda veel vaidlustada? Ja kui suur tõenäosus on üldse, et karistust vähendatakse? Tegemist on kooliõpilasega kellel puudub püsiv sissetulek.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kiirmenetluse otsust on võimalik vaidlustada 15 päeva jooksul arvates kiirmenetluse otsuse kättesaamisest, esitades kiirmenetluse otsusele kaebuse kohtule. Karistuse vähendamise tõenäosuse prognoose siinkohal teha ei saa, kuivõrd ei ole teo toimepanemise asjaolusid ega ka karistuse raskust kergendavaid või raskendavaid asjaolusid. Püsiva sissetuleku puudumine võib karistuse kergendamise nõudes olla küll üheks argumendiks. Praegune karistus on tehtud LS § 227 lg 2 sanktsioonist 1/4 suuruses summas. Samas ulatuses on ületatud ka kiirust selle normi järgi. Seega pelgalt trahvi suuruse järgi ei saaks öelda, et karistus oleks ilmses mittevastavuses toimepandud teoga.