Liiklusõigus

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas peatumise keelumärgi mõjuala laieneb ka kõnniteele ja kollase joone korral ka teisele poole joont näiteks heinamaale?22.05.2012

Liiklusseadus märgib ära, et peatumise keelumärk kehtib sellel teepoolel, kus ta asub ja lähima ristmikuni. Kas ta kehtib aga ka kõnniteel ja kui kaugele ta mõju ulatub siis? Samuti pole midagi räägitud kollase joone mõjualast nn kõrvale. Kui joon on sõidutee ääres, siis kas teisele poole joont heinamaale võib parkida kui sõidukeid ei sega? Sarnased märgistused näiteks Kakumäe randa viiva tee ääres.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Parkimist keelav liiklusmärk kehtib sellel teepoolel, kuhu see on pandud. Kuivõrd kõnnitee on tee osas, siis põhimõtteliselt kehtib parkimist keelav liiklusmärk ka kõnniteele. Samas kõnniteel ei tohi nii või teisiti ilma vastavast liikluskorraldusvahendist tuleneva loata parkida.

Kuivõrd sõiudkite liiklus väljapool teed on üldjuhul keelatud (LS § 45 lg 13). Seega heinamaal parkimine maaomaniku loata on keelatud. Kui maaomaniku luba on olemas, siis teemärgis kehtib teel ning väljapool teed see ei kehti.
 

Küsimus: Kuidas määratleda haljasala ja teepeenart, kui seda liiklusseadus lahti ei seleta?22.05.2012

LS ütleb, et haljasalal ei tohi sõidukit peatada ilma omaniku või valdaja loata. Samas ei kirjuta LS lahti, mis on haljasala ja kuidas seda määratleda. Mis hetkel on tegemist haljasalaga ja mis hetkel on hoopis teepeenar (millel puudub samuti LS järgne mõiste) vahetult enne heinamaad? Millele võiks toetuda haljasala määratlemisel ja vaidluse lahendamisel?
Ja kas omaniku luba peab olemas olema või kui ta pole keelanud, siis on lubatud?

Ette tänades

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Haljasala kohta puudub tõesti liiklusalastes õigusaktides legaaldefinitsioon. Samas kohtupraktikas on lähtutud haljasala määratlemisel nö tavapärasest elukäsitlusest. Ka teepeenra puhul on lähenemine sarnane haljasalaga - lähtuda tuleb tavapärasest ja loogilisest elukäsitlusest. Teepeenar kuulub olemuslikult tee-ehituslike teeosiste hulka ning seetõttu võib järeldada, et teepeenar tee ehituse käigus rajatud teeosa. See tähendab, et teepeenar ei saa põhimõtteliselt tekkida isetekkelisel moel, näiteks teega külgneva haljasala sagedasel kasutamisel parkimiseks.
Maaomaniku loa olemasolu on kohtupraktika kohaselt nõutav. Luba ei pea olema kirjalik, vaid võib esineda ka muul tõendataval kujul.
 

Küsimus: Kuidas saab karistada korteriühistu territooriumil valesti (näiteks haljasalale) parkijaid?21.05.2012

Tere,

küsimus puudutab parkimist Tallinna linnas kortermaja ees. Kas MUPO-l on õigust valesti parkijaid trahvida? Näiteks auto kahe rattaga kõnniteel, magalarajoonides väga levinud, kui ruumi vähe ja kõik pargivad nii või parkimine haljasalal.

Nagu aru olen saanud, oleks neil selline õigus, kui tegemist oleks linna maaga, aga maa kuulub korteriühistule. Parkimist kuidagi teisiti reguleeritud ei ole (pole lepinguid "leppetrahve" välja kirjutavate firmadega jne). Niisiis, mis alusel MUPO eramaale trahve kirjutama tuleb ja kas see on mingis olukorras ka lubatud (maaomaniku loal vms).

Kas tegemist võib olla sellega, et liikluseeskirjad on kohustuslikud kõigil teedel (seega aias pargi kuidas tahad) olenemata maa omanikust ning nii Politseil kui ka Munitsipaalpolitseil on igal juhul õigus trahve kirjutama tulla, eriti kui mõni möödakäija peaks neid nö "kohale kutsuma"?

Ette tänades

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Olete ise juba oma küsimusele vastaud - tõepoolest, liiklusseadus kehtib ühtemoodi nii erateedel kui ka avalikult kasutatavatel teedel. Ka liiklusjärelevalve, sh parkimisjärelevalve hõlmab nii erateed kui ka avalikud teed. Teisisõnu - liikleja on kohustatud liiklusseaduse nõudeid täitma nii avalikult kasutataval teel kui ka erateel ning nende nõuete järgmist kontrollitakse (e. liiklusjärelevalvet teostatakse) nii era- kui ka avalikul teel. Samamoodi korraldatakse liiklust nii era- kui ka avalikel teedel liikluskorraldusvahenditega. See tähendab, et kui teeomanik peab võimalikuks võimaldada osalist või täielikku parkimist kõnniteel, siis tuleks teele paigaldada sellekohast parkimiskorda lubavad liikluskorraldusvahendid. Nende puudumisel laieneb ka erateel parkimisele üldine seadusest tulenev parkimiskord. LS § 20 lg4 p 3 kohaselt on osaliselt või täielikult kõnniteel parkimine lubatud vaid seal, kus seda lubab vastav liikluskorraldusvahend.
 

Küsimus: Mis eeskirjad kehtivad murutraktoriga või raideriga teedel tänavatel sõitmisel?18.05.2012

Kas murutraktori või raideriga tohib liigelda teel - asulates, linnades liigutakse pidevalt ühelt muruplatsilt teisele mööda tänavaid. Mis liiki sõidukiga on tegemist? Mille alusel võiks karistada saada murutraktori juht, kes joobes olles sõidab teed mööda poodi uue õlle järgi?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Asjaolu, kas murutraktor või raider on käsitletav mootorsõidukina või mitte, sõltub sellest, milline on tema valmistajakiirus. LS § 2 p 40 kohaselt ei loeta mootorsõidukiks sõidukit, mille valmistajakiirus on alla 6 km/h. Jään siinkohal vastuse võlgu, millised on aiatöömasinate valmistajakiirused.

Mittemootorsõidukite juhtide puhul eeldatakse joobeseisundit, kui juhi väljahingatavas õhu ühes liitris on alkoholi 0,25 mg või rohkem.

Kui murutraktor ei kvalifitseeru mootorsõiduki (ja traktorina), siis puudub kehtivas seaduses otsene sanktsiooninorm sellise sõiduki juhi karistamiseks. Enamus sanktsiooninorme on kehtestatud mootorsõiduki juhile ning LS § 259, mis on mõeldud siis mittemootorsõiduki juhtidele, annab ammendava loetelu normisubjektidest. Murutraktori juhti selles loetelus ei nimetata, samuti ei mahu ta muude loetelus esitatud juhtide ja sõidukite alla.

Seega tuleb küsimusele vastuse leidmiseks välja selgitada sõiduki valmistaja poolt määratud kiirus.
 

Küsimus: Kas tasub veel oma õigust taga ajada, kui sõitsin ristmikule rohelise-kollase fooritulega?18.05.2012

Paar nädalat tagasi juhtus liiklusõnnetus nii, et sõitsin fooriga ristmikul kaugelt tulles hooga just rohelisest-kollaseks läinud tulega ristmikule ning auto tabas teist autot tagumisse ossa (kes tegi samal ristmikul vastassuunast tulles vasakpööret). Kohale sai kutsutud politsei ning nii kui kuulis sõna "kollane" ütles, et sina oled süüdi, kollane on keelav tuli ning muud juttu ei olnudki. Tunnistasin end kahju põhjustajaks ning asi lahenes esialgu. Ise kahtlustan aga, et vastaspool võis startida ilma rohelise sektsioonfoorita (vasakule) või punasega, sest oma arusaamise järgi see õnnetus muidu võimalik ei oleks. Kuna kaskokindlustus autol olemas, siis vaidlema ei hakanud.

Nüüd on aga algatatud väärteomenetlus, mille tagajärjel, nagu ma aru saan, võin saada siis ise ka trahvi või hoiatuse. See aga selline asi, mida ma ei salliks, sest reaalselt ei pea ma end siiski süüdlaseks.

Küsimus: Kas on mõtet väärteomenetluses ütluseid andma minnes võtta oma esialgne kahju põhjustamise nõusolek tagasi (kui see üldse võimalik) ning rõhuda sellele, et pigem oli vastaspoolel valestart vale foorisektsiooni järgi (või üldse punasega) - või pole sellel mõtet? Ei viitsi nagu kohtus ka käima hakata, aga 50:50 süü on minu arust õiglasem kui see, et ainult mind selle asja eest süüdlaseks tehakse.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kahjuks ei saa ma siinkohal asuda analüüsima liiklusõnnetuse asjaolusid ja anda hinnangut selle kohta, milline juht rikkus/ei rikkunud foori nõudeid. Sellise hinnangu andmine eeldab kogutud tõenditega tutvumist ja nende analüüsimist.

Samas 50:50 süü ei välista väärteomenetluse läbiviimist Teie suhtes, kuivõrd ka 50%-lise süü korral esineb ju Teie teos väärteokoosseis ning karistuse määramine selle eest on põhimõtteliselt võimalik ja õigustatud. Väärteomenetluses ei näidata üldiselt ära, mitu protsenti on üks või teine juht süüdi. Väärteomenetluses lahendatakse küsimus sellest, kas juht on või ei ole liiklusnõudeid rikkunud.

Kui Te leiate, et Te ei ole liiklusnõudeid rikkunud ja seda tegi hoopis teine juht, siis võite väärteomenetluses peale protokolli koostamist esitada vastulause koos oma väiteid kinnitavate tõenditega või vaidlustada kohtuvälise menetleja otsuse hiljem kohtus.

Üldiselt võib öelda, et kui ristmikul nooltuledega foore ei olnud, siis põhimõtteliselt pidi vastassuunast vasakpööret sooritav juht liikuma ristmikule enam vähem sama fooritule põledes, kui Teiegi (erinevus võib tuleneda sõidukite kiiruste erinevusest). Kui Teil ei olnud võimalik foori keelava tule süttimisel peatuda selleks ettenähtud kohas, siis võis olla ristmikule sõit õigustatud ning vasakpöörde sooritajal oli kohustus Teile teed anda. Nende eelduste puhul on võimalik, et Teie süü liiklusõnnetuses puudub. Kuid eelöeldu on puhtalt hüpoteetiline arutluskäik, kuivõrd ma ei ole kursis sündmuskoha ja juhtunu asjaolude tegelike andmetega.
 

Küsimus: Kas on olemas moraalse kahju määrad liiklusõnnetuses kannatanule?17.05.2012

Tere,
Millised on moraalse kahju määrad liiklusõnnetuses kannatanule?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Moraalse e. mittevaralise kahju määrasid eraldi kehtestatud ei ole. Mittevaralise kahju suuruse otsustab kohus, hinnates kõiki asjaolusid, sh kannatanu vigastusi, nende mõju kannatanu elule, läbielamiste raskust, samuti ka kahju hüvitamiseks kohustatud isiku varalist seisundit ning ühiskonna üldist heaolutaset.
 

Küsimus: Kas mopeediga peab parkima kui auto või kui jalgratas?14.05.2012

Kas mopeedi peab parkima nagu autot või tohib seda parkida näiteks jalgrataste parklasse? Kas mopeediga tohib ka uue liiklusseaduse järgi sõita jalgrattateel? Kas enne 1993. aastat sündinud mopeedijuhil peab olema mingisugunegi juhtimisõigust tõendav dokument?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Mopeed on mootorsõiduk. Seega kehtib mopeedi parkimisele samasugune regulatsioon, kui iga teise mootorsõiduki parkimisele. Ilmselt tuleks seda üldreeglit siiski kohaldada teatud reservatsiooniga silmas pidades mopeedidele kehtestatud eriregulatsiooni - näiteks võib mopeediga liikuda jalgrattarajal või jalgrattateel (LS § 31 lg 4), mis tähendab, et mopeede peaks olema võimalik nende teede juurde loodud jalgrattaparklates ka parkida. LS § 94 lg 2 kohaselt ei vaja mopeedi juhtimisõigust isikud, kes on sündinud enne 1993.a 1.jaanuari. Algselt pidas seaduseandja minule teadaolevalt siinkohal silmas olukorda, kus enne 1993.a 1.jaanuari sündinud isikud ei vaja mopeedi juhtimiseks mingit juhtimisõigust. Samas on seaduse tekst veidi ebaõnnestunud sõnastusega, mis võimaldab seda tõlgendada ka teisiti.
 

Küsimus: Kas naastrehvidega keelatud ajal sõitmise tõttu saadud trahvi teates ei peaks olema selge viide paragrahvile?10.05.2012

Määrati kiirmenetluses liiklustrahv naastrehvidega keelatud ajal sõitmise eest. See oli esimene rikkumine üldse. Pole kombeks seadusi rikkuda ja tegemist tobeda olukorraga, kus kasutasin abikaasa omandis olevat autot, mille kasutajaks ka mind on registreeritud.
Lugesin LS § 242 lg 1 ja sellele viidatud meeletu pinu §-e läbi ehk siis (1) Mootorsõiduki- või trammijuhi poolt liiklusnõuete rikkumise eest, kui puudub käesoleva seaduse §-des 201–203, §-des 205–207, §-des 209, 211 ja 212, §-des 214–219, §-des 221–224 või §-des 226–241 sätestatud väärteokoosseis – karistatakse rahatrahviga kuni 50 trahviühikut.
KUS ometi seal see naastrehvidega sõitmise keeld on ja kas tõesti on normaalne ja proportsionaalne kohe 40 € kirja panna, kui eelnevalt ei ole ei sõiduki omanikul ega ka minul rikkumisi. On see normaalne, et liikluskuulekust nii õpetatakse. 40 € ei ole väike summa. Oleksin samal päeval need ka hoiatuse peale ära vahetanud ja vahetasingi.
Pealegi ei ole mul endal hetkel ka sissetulekut ja olen oma kolme lapsega kodune ema.
Kas ei peagi täpsemalt kiirmenetluse otsuses ka §-i ära viitama, kui see 242 lg 1 nii paljudele rikkumistele viitab. Kas see on siis nii, et vaata ise milline sulle sobib?
Kas on mingit võimalust siiski oma nö register puhtaks pesta või vähemalt trahvisummat vähendada või tühistada?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Kui menetlusalune isik ei nõustu kohtuvälise menetleja poolt määratud karistusega, on tal võimalik see vaidlustada maakohtus vastavalt väärteomenetluse seadustikus ette nähtud menetluskorrale. Vaidlustamise tähtaeg on 15 päeva arvates päevast, mil kohtuvälise menetleja lahend oli menetlusalusele isikule kohtuvälise menetleja juures kättesaadavaks tehtud. Kiirmenetluses tehtud otsust saab vaidlustada 15 päeva jooksul arvates kiirmeentluse otsuse kättesaamisest.

Teie poolt viidatud LS § 242 lg 1 viitab väärteokoosseisudele, mida ei ole eraldi liiklusseaduse 15.peatükis välja toodud. Viite rikkumise konkreetsele sisule ja konkreetse käitumisjuhise sätestavale normile leiate tõenäoliselt oma otsusest (lahter: "rikkus ..... nõudeid"). Kui otsuses aga puudub viide rikutud õigusnormidele, siis võib otsusele ette heita selguse ja arusaadavuse põhimõtte rikkumist (kaitseõiguse pm). Kas nimetatud põhimõtte rikkumine võib kaasa tuua otsuse tühistamise ja menetluse lõpetamise, on fakti küsimus, millele olemasolevate andmete alusel siinkohal paraku hinnangut anda ei saa.
 

Küsimus: Kes otsustab kuhu parkimisala piiravad kollased jooned maha märgitakse?10.05.2012

Kuidas see süsteem töötab? Kes otsustab, kuhu need jooned värvitakse ning kes neid värvib? Kas on mingi viis välja uurida, kas teatud kohas peaksid tõesti need jooned olema või on mõni suvaline inimene heast peast kollase värvi ostnud ja omavoliliselt värvima kukkunud?

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Teekattemärgised, sh kollased jooned, on liikluskorraldusvahendid LS § 2 p 29 tähenduses. LS § 6 lg 4 kohaselt tagab liikluse korraldamise ning liikluskorraldusvahendite õige paigutuse ja korrasoleku teeomanik või teehoiu korraldamise eest vastutav isik. LS § 186 lg 4 kohaselt korraldab parkimist teeomanik.

Seega otsustab teekattemärgiste mahajoonimise konkreetse tee omanik. Järelikult saab siis ka infot teekattemärgiste mahamärkimise asjaolude ja vajaduste kohta tee omanikult.
 

Küsimus: Kas ma saan õigesti aru, et parkimistrahvi ei pea maksma, kui minu (parkija) isikut ei ole võimalik tuvastada?03.05.2012

Lugesin läbi kõik liiklusõiguse küsimused ja vastused.
Kas mu väited on tõesed?

Ma ei pea maksma ühtegi parkimise eest tehtud leppetrahvi, mis on pandud auto esiklaasile EuroPark Eesti OÜ ja Citypark OÜ poolt, sest pole tuvastatud isikut, kes sinna parkis (Sõidukiomanik ei ole automaatselt parkimislepingu pooleks).

Pean maksma vaid siis, kui trahv tuleb postiga koju? Või ma ei pea maksma trahvi, mis tuleb EuroPark Eesti OÜ, Citypark OÜ poolt, kuna neil reaalselt puudub võimalus tuvastada minu isiksus.

Kõikides parklates, mille siltidel on märgitud EuroPark Eesti OÜ või Citypark OÜ saavad trahvi välja kirjutada vaid EuroPark Eesti OÜ ja Citypark OÜ? Või on ka teistel selleks õigus?

Tänan.

Vastus: Maano Saareväli, vandeadvokaat, Advokaadibüroo Sirk ja Saareväli, www.sirk.ee

Lepptrahvi, kui tsiviilõigusliku (lepingulise) sanktsiooni kokku leppimiseks, peab olemas olema vähemalt kaks lepingupoolt. Seega esitamaks isiku vastu leppetrahvi nõuet, peab leppetrahvi nõude esitaja suutma tõendada, kes on kokkuleppe teine pool, kellega leppetrahv kokku lepiti. Juhul, kui parklaoperaator seda teha ei suuda, ei saa ta ka leppetrahvi lepingupoolena määratlemata või tuvastamata isikult sisse nõuda.

Eelöeldu ei tähenda, et EP või CP leppetrahve ei pea automaatselt tasuma. Nagu varasemates postitustes viidatud kohtulahenditeski on kohtud analüüsinud konkreetset olukorda ja asjaolusid, on ka siinkohal olulised igakordsed asjaolud e. kuidas on isikule teatavaks tehtud nn lepingutingimused, kas need on loetavad, arusaadavad ja mõistlikud, kuidas on tuvastatud lepingu poole isik jpm. Seega sõltuvad võimalused vaidlustada leppetrahv ja seda mitte tasuda, konkreetsetest asjaoludest.

Minu varasemad postitused on rõhutanud seda, et leppetrahvi sissenõudmiseks peab olema tuvastatud lepingu teine pool.