Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Autokool jäi pooleli - kas pean uuesti alustama?19.04.2011

Kolm aastat tagasi jäi mul autokool pooleli ning tehtud sai vaid kooli teooriaeksam. Kas pean nüüd kogu koolitust uuesti alustama või saan jätkata sealt, kus pooleli jäi?
Kas soovi korral saan vahetada ka autokooli?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Autokoolis õppimise piiraega kehtivad seadused ei määra. Õppimist on võimalik jätkata, kui on autokoolis säilinud dokumentatsioon läbitud õppetöö kohta.
Autokooli vahetuseks (et mitte alustada nullist) tuleb esitada uuele koolitajale tõend endisest autokoolist õpingute kohta ning koopia teooriaõppe päevikust ja õppesõidukaardist. Ainult nende dokumentide alusel saab uus koolitaja koostada Teile individuaalõppe programmi koolituse lõpetamiseks.
 

Küsimus: Taksojuhi ametikoolitus19.04.2011

Kui ministeeriumi poolt väljastatud koolitusluba, B-kategooria mootorsõiduki juhtimise õpetamiseks, on käskkirjaga kehtetuks tunnistatud, kas siis autokoolil on ka taksojuhtide koolitusluba lõppenud?
Kui autokoolil luba puudus ning mina sain sealt taksojuhtide ametikoolituse tunnistuse (seda koolitusluba ei olnud tühistatud), kas siis ARK-il on õigus keelduda mulle vastava tunnistuse väljastamisest?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Koolituse läbiviimiseks on kindel kord, millest koolitaja peab juhinduma. Minu andmetel ei väljasta koolitajad juba mitu aastat ametikoolituse tunnistusi ja need väljastab Maanteeameti liiklusregister (ARK). Tunnistuse väljastamise aluseks on koolitaja eksamiprotokoll ja eksamist kutsutakse osa võtma mitme ametkonna (sealhulgas Maanteeameti liiklusregistri) esindajad. Kui koolitaja poolt on väljastatud ainult tunnistus, ei ole see praegu kehtivate määruste järgi aluseks ametikoolituse seaduslikuks vormistamiseks.
 

Küsimus: Elan Soomes - kas saan juhiload teha Eestis?19.04.2011

Tere,
Kas on võimalik autojuhiload teha Eestis, kui olen 6 kuud elanud Soomes ning mul on Soome isikukood ja sissekirjutus. Eestis on mul samuti elamine olemas. Juhiload soovin ära teha käesoleval suvel.
Tänan!

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Mootorsõiduki juhiks õppimise üheks tingimuseks on, et koolituskursusele võetakse õppima isik, kes on Eesti kodanik ja kelle alaline elukoht on Eestis või elamisloa alusel Eestis viibiv välismaalane.

Kui Teie alaline elukoht on Soomes, siis peate ka koolituse läbima ja juhtimisõiguse taotlema Soomes.
 

Küsimus: Mis kriteeriumite alusel valivad kindlustusseltsid endale koostööpartnerid (remondifirmad)?18.04.2011

Miks ja missuguste kriteeriumite alusel valivad kindlustusseltsid endale nn koostööpartnerid? Kui liiklus/kasko kahju puhul pöörduda kindlustusseltsi, siis suunatakse teatud remondifirmadesse (koostööpartnerite juurde).
Kas sellega ei piirata inimese valikuvabadust?
Samas on piirkonnas ka muid remondiettevõtteid, kelle hinnad soodsamad ning maine ja töökvaliteet paremad.
Kas liikluskindlustuse seadusega ei ole paika pandud, et inimene valib remondiettevõtte oma äranägemisel?
Ette tänades

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

On tavaline, et kindlustusandjal on koostööpartnerid, kelle juures soovitatakse sõiduk taastada. Koostööpartnerite ringi valimine kindlustusandja poolt on mõistlik – nii saab kindlustusandja autoremondiettevõttega kokku leppida mõistliku ja mugava koostööprotsessi kliendi jaoks. Näiteks võtavad koostööpartnerid kindlustusandja esindajalt vastu kahjuteate ja kliendil ei tule kindlustusandjale eraldi kahjuteadet esitada. Ka arvestavad kindlustusandjad koostööpartneri valikul varasemalt tehtud tööde kvaliteedi ja muude asjaoludega.

Liikluskindlustuse seadus sätestab kindlustusandja kohustuse kahju hüvitada. Sõiduki taastamise koha valiku osas sätestab seadus: a) kliendil on õigus kindlustusandjale teha ettepanek remondikoha osas, kus sõiduk taastatakse, b) kui kindlustusandja ei nõustu kliendi pakutud remondikohaga, peab kindlustusandja teatama kannatanule ettevõtte, kus teostatakse asja taastamine, c) kui klient ei nõustu taastamis- või asendamiskulude hüvitamisega kindlustusandja poolt otsustatud vormis, teostatakse rahaline hüvitamine tegelikult remondile kulunud summa ulatuses.

Üldjuhul ei tekita sõiduki remontimine kindlustusandja soovitatud remonditöökojas kliendi ja kindlustusandja vahel erimeelsusi. Kui kliendile ei sobi kindlustusandja soovitatud remondiettevõte, siis on mõistlik pöörduda kindlustusandja poole rääkimaks läbi remondikoha valik.
 

Küsimus: Õnnetusjuhtumi kindlustus12.04.2011

Mul oli kindlustuse pakett, mis koosnes elu-, õnnetus- ja töökoha kaotuse kindlustusest.
Juhtus õnnetus, mis sai fikseeritud ka traumapunktis. Raviti süstidega (tegu oli küünarnuki vigastusega) ning aasta pärast tehti operatsioon. Tänaseks on küünarnukk ca 50% endisest, mis omakorda häirib tugevalt elukvaliteeti. Kindlustusfirma vastus oli, et nemad liigitavad selle nn loomulikuks liigeste kulumiseks.
Finantsinspektsioonist öeldi, et see probleem ei kuulu nende valdkonda.
Kuhu ma võiksin veel pöörduda ja mida ette võtta?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusvaidluse lahendamiseks on võimalik pöörduda kindlustuslepitaja poole.

Kindlustuslepitaja lahendab kindlustuslepingust, selle vahendamisest või lepingu ettevalmistamisest tulenevaid vaidlusi. Kindlustuslepitaja on erapooletu erialaasjatundja, kelle eesmärk on aidata vaidlusküsimusele lahendus leida. Lepitaja annab kindlustusvaidluse asjaoludele hinnangu ja esitab lepitusläbirääkimiste põhjal omapoolse lepitusettepaneku. Kindlustuslepitaja tegutseb sisuliselt professionaalse nõustajana, pakkudes välja, kuidas tema arvates oleks kõige mõistlikum vaidlus lahendada, jättes otsustusõiguse siiski pooltele endile. Eduka lepituse korral leiavad osapooled kindlustuslepitaja abiga vaidlusküsimusele lahenduse, mis vormistatakse kirjaliku kokkuleppena. Kui kokkuleppele ei jõuta, on poolel õigus pöörduda kohtu poole. Ka sellisel juhul on lepitusmenetlusest kasu, sest teada on erapooletu lepitaja hinnang vaidlusküsimuse osas. Selle alusel on kliendil võimalik hinnata kohtuorganite poole pöördumise otstarbekust.

Kõik Eestis tegutsevad kindlustusandjad on andnud nõusoleku lepitusmenetluses osalemiseks.

Lepitusasja lahendamine kindlustuslepitaja vahendusel on tasuta. Lepitusmenetluse kulud kannab kindlustusandja või kindlustusvahendaja.

Täpsem teave lepituse kohta ja lepitusavalduse esitamine:
http://www.eksl.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=119&Itemid=186&lang=et
 

Küsimus: Kindlustusfirma ei aktsepteeri veekahjustust22.03.2011

Tere,
Teise korruse korterisse tungis läbi lae katusevesi ja kahjustas köögi seinad, lae ja põranda. Kindlustusfirmast tuli vastus, et nende hinnangul on see tingitud maja konstruktsioonist (tegemist koguriskikindlustusega). Käisin kindlustusfirmas kohapeal ja tehti selgeks, et vastutab korteriühistu.
Kes pidi seda ette teadma, et ära külmuvad mingid torud katuse all - kas see ikka on konstruktsioon või hoopis ettenägematu asjaolu?
Läksin maja haldaja jutule - nendel raha pole - teha midagi ei saa.
Läksin uuesti kindlustusfirmasse, seal tehti selgeks, et iga inimene ikka ise remondib oma korteri.
Mille eest ma siis maksan aastaid kindlustusmakseid?
Alates veebruarikuust on korter kasutamiseks ohtlik, sest vesi on seintesse imbunud ja elektrisüsteem seetõttu ohtlik. Kui kannatada saab ka alumine korter (ma ei saa ju ise midagi ette võtta), kas ka siis on tegemist sama juhtumiga (konstruktsiooni viga) või pean ma ka selle veel kinni maksma?
Keegi ei oska mulle anda nõu, kuhu üldse pöörduda?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustuslepingut sõlmides on oluline pöörata tähelepanu, mis juhtumite puhul on kindlustusandjal kahju hüvitamise kohustus ja mis juhtumite puhul ei ole. Ka siis, kui tegemist on koguriskikindlustusega, on olemas juhtumid, mille puhul hüvitist ei maksta.

Kindlustusandjate kindlustustingimused on erinevad, samuti on iga juhtum eriline. Seetõttu ei ole võimalik siin anda üksikasjalikku hinnangut antud juhtumi osas.

Alates aprilli keskpaigast on teil alternatiivina kohtumenetlusele võimalus pöörduda erapooletu kindlustuslepitaja poole, vt http://www.eksl.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=119&Itemid=186&lang=et.
 

Küsimus: Kas soodustusega liikluskindlustus kehtib teise juhi puhul?16.03.2011

Auto on registreeritud üle 60-aastase invaliidi nimele, kes saab kohustusliku liikluskindlustuse poliisi ostmisel soodustust. Samas võivad selle autoga sõita ka teised auto registreerimistunnistusele kasutajana kantud isikud, kes ei ole üle 60 aasta vanad ega ei ole invaliidid. Kui nüüd selline viimati mainitud isik põhjustab avarii, kas siis sellisel juhul see soodushinnaga ostetud poliis kehtib? Kas see soodushinna poliitika kehtib kõikide seltside puhul või on tegemist mõne seltsi eripäraga?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse kaitse kehtib, kui kehtib liikluskindlustuse leping ja selle alusel väljastatud poliis. Kindlustusmakse määramisel arvestatud asjaolud, sh näiteks soodustus, ei mõjuta kindlustuskaitse kehtivust. Seega kui kindlustusandja on andnud kindlustusvõtjale soodustust, siis kehtib kindlustuskaitse ka siis, kui sõidukit juhib teine isik.

Kindlustusmakse suuruse ja selle määramise asjaolud määrab iga kindlustusandja eraldi. Ületurulisi soodustusi ei ole.
 

Küsimus: Kohustusliku liikluskindlustuse tariifide erinevus15.03.2011

1. Millest tulenevad eri kindlustusseltside erinevad hinnad kohustusliku liikluskindlustuse pakkumisel? Kas erinevad juurdehindlused ja kasumimarginaalid?

2. Kas kindlustuskaitses on mingit vahet, kui soetan enda autole kõige odavama või kõige kallima kohustusliku liikluskindlustuse poliisi?

Ette tänades

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusmakse suurus sõltub kindlustusandja hinnangust kindlustusriskile ja kindlustusandja kuludest vastava teenuse osutamisel. Äriettevõttena ootab kindlustusandja oma tegevuse tulemina ka kasumit. Erinevus kindlustusandjate kindlustusmakse suuruses sama kindlustusriski osas tuleneb erinevast hinnangust riski suurusele ja erinevast kulutasemest.

Liikluskindlustuse kindlustuskaitse miinimum on sätestatud liikluskindlustuse seaduses. Kindlustusandjad võivad pakkuda laiema kaitsega teenust.
Ka liikluskindlustuse puhul on mõistlik hinnata teenusepakkuja sobivust enda jaoks rohkematest aspektidest, kui pelgalt kindlustusmakse suurus, sest
- kahju põhjustaja ja tema liikluskindlustuse kindlustusandja on kannatanu ees solidaarvõlglased,
- kindlustusandjad pakuvad teenust erinevates teeninduskanalites,
- kannatanul võib olla õigus kahju põhjustajalt nõuda ka sellise kahju hüvitamist, mida liikluskindlustuse kindlustusandja ei hüvita. Selle kahju suurus võib sõltuda kindlustusandja kahjukäsitlusteenuse osutamise kiirusest.
 

Küsimus: Kahju hüvitamine seisvale autole otsasõidu korral21.02.2011

Ostsin auto, aga ei vormistanud ARKis seda enda nimele (ostu-müügi lepingu sõlmisin). Auto seisis mul Tabasalus nn õuealal ning liiklemiseks ma seda ei kasutanud, kuna ei ole veel juhilube kätte saanud. Autol ei olnud kehtivat liikluskindlustust. Nüüd mõned päevad tagasi sõideti autole otsa - otsasõitnu tunnistas süüd ja tal oli ka kindlustus olemas. Käisin avarii põhjustaja kindlustuses juhtumit vormistamas, aga nad ei ilmutanud erilist entusiasmi asja lahendamisel.
Kas mul on õigus kahju hüvitamisele, kui mul ei ole veel juhilube ja ma ei ole jõudnud autot oma nimele registreerida?
Või tuleb mul kahju sisse nõuda avarii põhjustajalt?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sõidukile tekitatud kahju kuulub hüvitamisele, kui kahju põhjustanud sõiduk on teada. Sõiduki omaniku juhtimisõiguse ega kehtiva liikluskindlustuse kaitse puudumine ei mõjuta kahju hüvitamist. Sõiduki omandanud isikul on kohustus registreerida sõiduki omandamine liiklusregistris. Kui on olemas asjakohased tõendid sõiduki omandiõiguse kohta, siis ei mõjuta ka liiklusregistris registreerimata jätmine kahju hüvitamist.

Esitage kindlustusandjale kahju hüvitamise nõue. Kui kindlustusandja keeldub kahju hüvitamast, siis kindlustusandja viitab selgelt hüvitamisest keeldumise alustele.
 

Küsimus: Miks ma pean kindlustama, kui autot ei kasuta14.02.2011

Mul on liisitud sõiduauto Peugeot. Liisingut on veel maksta ca 1,5 aastat. 2010.a novembris läks auto katki ja jäi seisma. Kindlustus on mul tehtud 3 kuu kaupa. Kui jaanuaris kindlustus lõppes, helistasin liisingufirmasse ja palusin, et kas ma võin järgmised 3 kuud mitte kindlustada, kuna auto on katki. Sõita ei saa ja enne kevadet remontida pole võimalik. Liisingufirma vastas aga eitavalt ja tõi põhjenduseks, et ei saa inimesi usaldada, äkki ma ikkagi sõidan. See on ju täielik absurd. Majanduslangusele tõttu on niigi raske liisingu maksmisega hakkama saada, auto remondi jaoks raha kogumise asemel pean aga maksma liikluskindlustust, kuigi auto ei sõida juba 2,5 kuud. Elan Harjumaal ja autot Tallinnasse liisingufirmasse hoiule viia ka pole võimalik (sellise võimaluse pakkus välja liisingufirma).
Miks ma pean kindlustuse eest maksma, kui autot ei kasuta?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustuslepingu sõlmivad omavahel kindlustusvõtja (ehk klient) ja kindlustusandja. Liikluskindlustuse lepingus on kindlustusvõtja sõiduki omanik. Seega liisingsõiduki puhul on kindlustusvõtja liisingfirma. Liisinguvõtja (sõiduki vastutav kasutaja) tavaliselt esindab liisingfirmat kindlustuslepingu sõlmimisel.

Liisinguvõtja kohustus sõlmida kindlustusleping on sätestatud liisinglepingus. Samuti on liisinglepingus kokku lepitud liisingvõtja volitus kindlustuslepingut sõlmida, samuti volituse ulatus kindlustuslepingut muuta.

Seaduse kohaselt peab iga liiklusregistris registreeritud sõiduki suhtes olema kehtiv liikluskindlustuse leping. Poliis peab olema siis, kui sõidukit teeliikluses kasutatakse. Liikluskindlustuse lepingu eest kindlustusmakset tasuda ei tule, kindlustusmakse tuleb tasuda poliisi eest.

Kui kahju põhjustatakse sõidukiga, mille suhtes ei olnud kehtivat kindlustuspoliisi, siis kindlustusandja hüvitab kannatanule kahju. Samas on kindlustusandjal õigus nõuda kindlustusvõtjalt tagasi makstud kindlustushüvitis ja kahjukäsitluskulud.

Teie kohustus tasuda kindlustusmakset ka aja eest, mil Te sõidukit ei kasuta, tuleneb eeldatavalt Teie ja liisingfirma vahelisest liisinglepingust.