Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas mopeedi saab registreerida ka enne 1.juulit?17.05.2011

Kas on võimalik ARK-s juba praegu mopeede arvele võtta? Kusagilt olen lugenud, et saab alates 1.juulist, kuid see pole ju võimalik, sest 1.juulist ei tohi ju arvele võtmata ja kindlustamata sõidukiga sõita. Tööl käimiseks on mul sõidukit hädasti vaja, arvan, et numbri valmistamisega läheb ju ka aega.

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Mopeedi registreerimise küsimusega enne 1. juulit 2011 pöörduge palun Maanteeameti liiklusregistri lähima büroo poole.

Kindlasti ei pea mopeedi registreerima minema 1 juulil, kuna liiklusseaduse §264 (6) sätestab: Enne käesoleva seaduse jõustumist kasutusel olnud mopeedid, välja arvatud pisimopeedid, peavad olema registreeritud ühe aasta jooksul käesoleva seaduse jõustumisest arvates.
 

Küsimus: Kuidas võin ise sõidukoolitust teha?13.05.2011

Kuidas ma saaksin ise oma last, lisaks koolitusfirmale, autoga sõitma õpetada? Kas mul on vajalik mingi luba või istun lihtsalt kõrval ja kõik on korras? Sõidukoolituse juurdeostmine on arvatavasti üsna kulukas.

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Liiklusseaduse § 111 sätestab:
Mootorsõidukijuhi koolitust teostavad eraõiguslikud juriidilised isikud, füüsilisest isikust ettevõtjad ning riigi- ja munitsipaalharidusasutused, kellel on mootorsõidukijuhi koolitamise luba.

Teoreetiliselt on võimalik koolitaja juhendamisel valmistada B-kategooria mootorsõiduki juhti ette ka üksikkorras, kuid see on keeruline ja praktikas sellise võimaluse kasutamise kohta mul andmed puuduvad. Kindlasti ei suuda lapsevanem õpetada sellisel tasemel ise teooriat nagu tehakse seda autokoolis ja üldreeglina ületab sõiduõpetaja kompetents tunduvalt tavaliikleja oskusi.

Suur töö on lapsevanemal nagunii vaja teha tulevase juhi sõidupraktika juhendamisel aga sellega soovitan alustada siis, kui juhiload on käes. Võimalik on alustada ka varem, kui laps õpib autokoolis ja lapsevanem taotleb liiklusregistrist juhendaja tunnistuse. Selline sõiduõpe on seotud suure riskiga kasvõi seetõttu, et autos puuduvad teised pedaalid nagu õppeautos. Kui autol on kaskokindlustus, siis tuleb kindlustusandjale tasuda juurde õppesõiduki lisamakse. Unustada ei tasu ka seda, et kaskokindlustuse omavastutuse maksumuse eest (õnnetuse korral) on võimalik läbida üle poole kohustuslikust sõidukursusest autokoolis.

Sõidukoolituse juurdeostmine võib tunduda kulukana, kuid näiliselt odavalt saadud koolitus ei pruugi aidata tulevikus raha kokku hoida või mis veelgi tähtsam - ohutult liigelda.
 

Küsimus: Paralleelne elukindlustus11.05.2011

Tere!
Küsimus elukindlustuse kohta, kus kindlustusjuhtumiks on surm. Kas võib teha 2 paralleelselt kehtivat elukindlustust erinevates firmades ja erinevatele soodustatud isikutele?
Täpsemalt - kui teen näiteks X kindlustuses elukindlustuse surmajuhtumi puhuks ja soodustatud isikuteks määran oma lapsed ning teise, analoogilise elukindlustuse, teeksin Y kindlustuses, kus soodustatud isikuks määran oma praeguse elukaaslase (ei ole ametlikult registreeritud abikaasana ja ei ole lastega mingit seost). Kas mõlemad kindlustused makstakse soodustatud isikutele välja piiranguteta, täies mahus, kui kindlustusjuhtum (surm) on toimunud?
Ja kui nii on, siis kuidas toimub soodustatud isikutel hüvitise saamiseks vajalike dokumentide esitamine, kõik surmajuhtumit fikseerivad dokumendid, mis vaja kindlustusele esitada, saavad olla vaid ühe poole käes. Kas ilmtingimata peavad mõlemad pooled konsolideeruma selleks, et kindlustustest hüvitis kätte saada? Kui aga nad omavahel ei suhtle, siis nagu kaob võimalus ühel poolel üldse kindlustusele mingeid dokumente esitada ja kaob võimalus hüvitist saada.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Siintoodu on üldine käsitlus. Enne kindlustuslepingu sõlmimist tuleb kõnealused küsimused valitud kindlustusandjalt üle küsida.

Sama isiku kindlustamiseks võib teha mitu elukindlustuse lepingut. Neis lepingutes võivad olla erinevad soodustatud isikud. Üldjuhul lepingut sõlmides küsib kindlustusandja, kas isikul on teisi elukindlustuslepinguid. Kui on, tuleb üldteave nende kohta kindlustusandjale avaldada.

Asjaolust, et isikul on mitu erinevat kindlustuslepingut erinevate soodustatud isikute kasuks, ei sõltu hüvitise väljamaksmine.

Surmajuhtumi hüvitise saamiseks tuleb kindlustusandjale esitada koopiad vastavatest dokumentidest, näiteks sumatunnistus ja tõendid, mis selgitavad surma asjaolusid. Võib arvata, et huvitatud isikul (antud näites lastel ja elukaaslasel) on võimalik saada koopia neist dokumentidest teineteisest sõltumata. Seda eeldusel, et neil isikutel on õigus neid dokumente vastavatest asutustest saada.
 

Küsimus: Mis aja jooksul pärast autokooli pean ARK-i eksamid tegema?06.05.2011

Autokool on lõpetatud, eksamid sooritatud. Kas on määratud ka tähtaeg, mis aja jooksul pean ARK-i teooriaeksami sooritama?
Aitäh!

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Kui mootorsõiduki juht on lõpetanud koolituse (saanud kätte mootorsõidukijuhi koolituskursuse tunnistuse), omistatakse talle sellega vastava kategooria mootorsõiduki juhi kvalifikatsioon. Tunnistus kehtib tähtajatult ja koolitatav võib otsustada ise, millal ta hakkab taotlema juhtimisõigust.

Kindlasti peab arvestama aga asjaoluga, et omandatud oskused ununevad päris kiiresti ja 1-2 kuu möödudes on üldreeglina vaja võtta sõidueksami edukaks sooritamiseks mõned täiendavad sõidutunnid. Kui viimasest sõidutunnist on möödunud aastaid, siis on võimalik, et sõidukursus tuleb eksami edukaks sooritamiseks läbida uuesti.
 

Küsimus: Kas täiskasvanul on vaja juhiluba rolleriga sõitmiseks?28.04.2011

Kas vanemal kui 18-aastasel on vajalik rolleri juhtimisel AM-kategooria juhiluba või mistahes mootorsõiduki juhiluba?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Alates 1. juulist 2011 on AM-kategooria mootorsõiduki (mopeedi) juhtimiseks vajalik juhiluba isikutel, kes on sündinud pärast 1. jaanuari 1993. AM-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust ei nõuta isikutelt, kes olid uue liiklusseaduse jõustumisel 16–17-aastased, kuni 2013. aasta 1. jaanuarini.

Vanematelt juhtidelt uus liiklusseadus AM-kategooria juhiloa olemasolu ei nõua, kuid pean seda ise väga oluliseks. Kui mopeedijuhil on olemas ükskõik millise kategooria mootorsõiduki juhtimisõigus, siis on tal ka tõenäoliselt olemas elementaarsed teadmised liiklusreeglitest ning see aitab juhil ja tema sõitjal liikluses ellu jääda.
 

Küsimus: Kas võin rolleriga sõita, kui juhtimisõigus on ära võetud?28.04.2011

Tere,
Olen 39-aastane ning minult on mootorsõiduki juhtimisõigus ära võetud. B-kategooria on muidu olnud alates 1991. aastast.
Kas ma tohin peale uue liiklusseaduse jõustumist sõita alla 50 cm3 rolleriga?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Kui sõidukijuhilt on ära võetud B-kategooria mootorsõiduki juhtimise õigus, siis kaasneb koos sellega keeld juhtida igasugust mootorsõidukit. Alates 1. juulist 2011 kehtima hakkava liiklusseaduse kohaselt on mopeed mootorsõiduk ja seega laieneb see keeld ka mopeedi juhtimisele.

Lisada võib veel niipalju, et praeguse liikluskontrolli juures on "vahelejäämise" võimalus korralikule juhile tavaliikluses üpris väike, kuid õnnetusse sattumise korral järgneb juhile tõenäoliselt liiklusseaduses ettenähtud karistus. Kindlasti ei jäta ka kindlustus taolisel juhtumil kasutamata võimalust keelduda kaskokindlustuse lepingu alusel kahju hüvitamisest või esitada tagasinõue (regress) kannatanule hüvitatud kahjude ulatuses.
 

Küsimus: Ökosõit23.04.2011

Tere,
Kas ökosõitu tehakse linnas sees või maanteel? Mida see sisaldab?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Küsija peab silmas tõenäoliselt B-kategooria mootorsõidukijuhi lõppastme koolituse käigus ühe teemana läbitavat, säästliku ja keskkonnasõbraliku ning teisi liiklejaid arvestava sõiduviisi kujundamine, õppesõidu teemat 34 (prim). Seda, kas nimetatud õppesõit viia läbi linnas või maanteel, õppekava ei sätesta.

Õppesõit antud teemal on mõistlik läbi viia oludes, kus koolitatav põhiliselt liikluses osaleb. Meie liikluses osaleb palju juhte, kes linnades sõidavad väga harva ning neile, kes sõidavad põhiliselt maanteel, on ka vastava õppesõidu teema läbimine maanteel otstarbekam. Samas on ka "metsakülast" pärit juhile antud õppesõidu teema läbimine näiteks Tallinna liikluses huvitav kogemus, mis tulevikus võib aidata vähendada hirmu suurlinna liikluse ees.

Ökonoomse sõidu põhitõdedest lähtuvalt juhitakse lõppastme koolitusel osaleja tähelepanu vajadusele hoida õiget pikivahet, sobitada sõidukiirust, näha ette ning ennustada kaasliiklejate käitumist ja liiklussituatsioone, arvestada kaasliiklejatega, anda oma kavatsustest varakult märku, et kaasliiklejad saaksid sellega arvestada, mis omakorda aitab kaasa sõidu sujuvusele, säästlikkusele ja sõiduohutusele.
 

Küsimus: Kas riskigrupp muutub, kui auto on liikluskindlustuseta?21.04.2011

Tere,
Liikluskindlustus oli autol viimati novembris. Kui kaua võib auto olla ilma kindlustuseta, et riskigrupi tariif ei tõuseks uuesti kõrgemaks?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Riskikoefitsiendiks (või ka riskigrupiks) on liikluskindlustuse puhul harjutud nimetama ühte kindlustusmakse suurust mõjutavat tegurit, mis lähtub kindlustatava riskiga seotud kindlustus- ja kahjuajaloost. Kindlustuspraktikas ei ole välja kujunenud ühtset arusaama või reeglit sellest, kuidas kliendi personaalset kahjuajalugu arvestada ja hinnata ning kui suures ulatuses on makse lõplik suurus sellest mõjutatud. Seega ühtset ja ületurulist riskikoefitsiendi arvutamise metoodikat ei ole olemas. Igal kindlustusandjal on õigus rakendada riskikoefitsiendi arvutamiseks oma metoodikat.
Kuna igal kindlustusandjal on oma metoodika, siis palun küsige oma kindlustusandjalt, kuidas Teie kirjeldatud olukord mõjutab tuleviku kindlustusmakset.

Juhin tähelepanu, et igal liiklusregistris registreeritud sõidukil peab olema kehtiv liikluskindlustuse leping. Poliise väljastatakse lepingu alusel. Kui sõidukit teeliikluses ajutiselt ei kasutata, siis ei pea poliisi olema, kuid kehtiv leping peab olema.
 

Küsimus: Kas rollerijuhil peab olema arstitõend?20.04.2011

Tere,
Kas rollerijuhil peab olema arstitõend?
Kui on kohustuslik, siis mis ajast ja kas on ka erandeid puuetega inimeste osas?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Käesoleval ajal ei ole roller (tõenäoliselt peetakse silmas mopeedi) mootorsõiduk. Alates 1. juulist 2011 on tegemist AM kategooria mootorsõidukiga. Liiklusseadusest lähtudes puudub mopeedijuhil kohustus tervisekontrolli läbimiseks.
 

Küsimus: Õnnetus rolleriga (avariikahjude hüvitamine)20.04.2011

Tere,
Kui rolleriga juhtub õnnetus, mille põhjustamises mina süüdi ei ole ning juht sõidab minema - kas sel puhul liikluskindlustuse fond maksab kahjud (s.h minul kindlustust ei ole)?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Eesti Liikluskindlustuse Fond (LKF) hüvitab tundmatuks jäänud mootorsõidukiga tekitatud kahju. Üldjuhul ei hüvitata tundmatuks jäänud mootorsõidukiga teisele mootorsõidukile tekitatud kahju. Kahju hüvitamisel ei oma tähendust, kas kahjustatud asi või kannatanu omas kindlustuslepingut. Mootorsõiduk on mootori jõul liikuv sõiduk, mis tuleb liiklusregistris registreerida. Mootorsõidukiks ei loeta näiteks mopeedi ega maastikusõidukit.

Seega LKF hüvitab rolleri (mopeedi) juhile ja selle omanikule tekkinud kahju, kui liiklusõnnetuse põhjustanud mootorsõidukit ei ole võimalik kindlaks teha. Kahju hüvitatakse vastavalt liikluskindlustuse seadusele.

Eeltoodu muutub alates 01.07.2011. Alates uue liiklusseaduse jõustumisest on ka roller mootorsõiduk. Kui liiklusõnnetus toimub peale 01.07.2011, siis tundmatuks jäänud mootorsõidukiga rolleri omanikule tekitatud kahju ei hüvitata.

Alates 01.07.2011 tuleb ka rolleri suhtes sõlmida liikluskindlustuse leping. Liikluskindlustusest rolleri suhtes vt täpsemalt http://www.lkf.ee/download.php?id=885.