Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Millise kindlustusega oleks kaetud olukord, kui matka jätkamine muutus ilmastikuolude tõttu eluohtlikuks?03.09.2015

Tere! Kehtiv reisikindlustus. Mägedes juhtus ilmastikuolude tõttu teekonna jätkamise tõttu takistus, mis muutus samas ka tervisele kahjulikuks, ei olnud võimalik minna ei edasi ja tagasi (vaid ainult ehk oodata surma). Hädaabile helistades, kirjeldades juhtumit, otsustati helikopter saata, kus anti ka esmaabi ja toimetati ohutusse kohta. Kas kindlustus saab hüvitada transpordi kulu kui meditsiinilise abi juhtumina või muu juhtumina? Matkamine loetakse kõrge riskiastmega spordialaks, mis tegelikult ei olnud probleem vaid probleemiks oli ootamatu, välismõjust tingitud ilmastikumuutus, mis muutis reisi jätkamist enda tahtest olenemata. Kindlustusriskideks on: meditsiiniabikindlustus, reisitõrkekindlustus, õnnetusjuhtumikindlustus. Mis tingimustele puhul oleks võimalik hüvitis?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui lähete matkama kohta, kus matka jätkamine võib ilmastikuolude tõttu olla eluohtlik, siis tuleb sellest enne kindlustuslepingu sõlmimist kindlustusandjat teavitada ja sõlmida selline kindlustusleping, mis selle riskiga arvestab.

On ju loomulik, et matkamine äärmuslikes oludes on riskiohtlikum, kui enam levinud puhkuse veetmise viisid. Seetõttu on ka loomulik, et sellise matka jaoks on vastavate tingimustega kindlustusleping.

Küsimusest võib välja lugeda, et sõlmitud kindlustuslepingus oli matkamine loetud kõrge riskiastmega spordialaks ja sellega seoses tekkinud kahju ei hüvitata. Kui see nii on kindlustuslepingus kokku lepitud, siis on hüvitise nõudmise alust keerukas leida.
 

Küsimus: Kes korvab kahju, mille tekitab sõidukile joobes jalakäija ülekäigurajal?01.09.2015

Kui joobes jalakäija ületab teed selleks ette nähtud kohas (reguleerimata ülekäigurada) ning põhjustab talle otsasõitnud sõidukile kahju, siis kes selle kahju korvab?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui sõiduk oli kindlustatud, siis hüvitab kahju sõidukikindlustuse kindlustusandja. Kui sõidukikindlustuse lepingut ei olnud, saab kahju hüvitamist nõuda jalakäijalt vaid siis, kui jalakäija oli süüdi õnnetuse põhjustamises. Asjaolu, et jalakäija oli joobes, ei tähenda, et ta automaatselt oleks kahju eest vastutav.

Liikluskindlustuse lepingu alusel ei hüvitata jalakäija poolt sõidukile tekitatud kahju. Liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitatakse jalakäijale tekitatud kahju arvestades tema enda osa kahjus.
 

Küsimus: Kas asulas on lubatud pöörata ka paremale, kui paremale keeramise võimalust ei ole sõiduraja märgil välja toodud?27.08.2015

Kui asulas on sõiduradasid tähistav märk (märk 53), mille kohaselt võib mõlemalt sõidurajalt sõita otse, siis kas asula sees on lubatud pöörata ka paremale, kui paremale keeramise võimalust ei ole sõiduraja märgil välja toodud, kuid ükski teine märk seda otseselt ka ei keela?
Üks selline näide on, kui sõita Tallinnas Estonia teatri eest mööda ning teha parempööre G.Otsa tänavasse. Sõiduradasid tähistav märk ütleb, et mõlemad rajad sõidavad otse. Kas seda parempööret on lubatud teha või mitte?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Liiklusmärk 53, millel on näidatud 2 sõidurada suundumas otse ei luba oma mõjupiirkonnas sooritada pööret.

Mis puudutab Estonia pst ja G. Otsa tänavate ristmikku, siis puudub mul täpne informatsioon seal paiknevate liiklusmärkide kohta ja seetõttu ei ole võimalust anda ka täpsemat vastust antud ristmikul parempöörde sooritamise võimaluse (seaduslikkuse) kohta.
 

Küsimus: Millest sõltub auto liikluskindlustuse summa?18.08.2015

Ostsin kasutatud uue auto, kindlustussumma oli tunduvalt suurem? Vana auto sai müüdud, kuidas arvutatakse uue auto puhul kindlustussumma?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Tavaliselt võtab kindlustusandja kindlustusmakse määramisel arvesse
- kindlustatava riskiga seotud kindlustus- ja kahjuajalugu;
- sõiduki kategooriat;
- sõiduki marki ja mudelit;
- sõiduki mootori võimsust, registrimassi, istekohtade arvu;
- sõiduki kasutamise peamist piirkonda;
- sõiduki kasutusala;
- teeninduskanalit, mille kaudu kindlustusleping sõlmitakse.

Kindlustusandjate kindlustusmaksed on erinevad. Kõige mugavam on eri kindlustusandjate makseid võrrelda LKF-i kalkulaatori abil, vt https://hermes.lkf.ee/.

Infoks, kindlustusmakse ja kindlustussumma ei ole samatähenduslikud sõnad. Kindlustusmakse on tasu kindlustuse eest, mida kindlustusvõtja peab maksma. Kindlustussumma on kindlustushüvitise ülempiir. Liikluskindlustuse kindlustussumma on määratud liikluskindlustuse seaduses. Hetkel on minimaalne lubatud kindlustussumma liikluskindlustuse lepingus asja hävimise või kahjustamise korral 1 200 000 eurot ja surma põhjustamise, tervise kahjustamise või kehavigastuse tekitamise korral 5 600 000 eurot.
 

Küsimus: Kas liikluskindlustuse saab sõlmida ainult vastutav kasutaja?17.08.2015

Kui auto on liisingu nimel, mina vastutav kasutaja ja on veel kasutajaid passis, siis kas saab teha liikluskindlustuse - ainult vastutav kasutaja või ka teine, kes passis sisse kantud? Kui on kindlustus tehtud vastutava kasutaja (minu) nimel ja kasutab keegi teine (kes pssis sees) autot ning teeb avarii, siis kas edaspidi on minu liikluskindlustus sellt tõttu kallim või mingi märge maas sellest, ehk milline risk/kahju sellest minul on?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse lepingu võib sõlmida igaüks, kellel on kindlustushuvi. Kindlustushuvi on sõiduki kasutajal ka siis, kui ta ei ole vastutav kasutaja ega registreerimistunnistusele kantud sõiduki kasutaja. Täpsemalt vt siit http://www.lkf.ee/images/files/Liiklus_kindlustusvotja_veebitekst3.pdf

Kindlustusmakse suurus võib sõltuda asjaolust, et sõidukiga on põhjustatud kindlustusjuhtum sõltumata sellest, kas juhtumi põhjustas kindlustusvõtja või mitte.
 

Küsimus: Mida teha, et saada sõiduki passi kirja muid rehvi mõõte või siis need üldse ära kaotada?14.08.2015

Ma ostsin endale RMK-st 98 aasta Mazda B2500. Sellel on passis ainult 3 rehvimõõtu. Arvutuslikult sama suurt rehvi aga ülevaatusel ei aktsepteerita. Ostes olid autol all korralikud rehvid, mida pass ei kajasta. Olemasolevast valikust paljud tootjad ei paku korralikke maastikurehve või kujuneb jooksu hind lähedaseks auto hinnale.
C kategooria sõidukitel on rehvi suurus oluline, sest nende meerikud ja piirajad on rehvide järgi taadeldud. Kas B kategooria sõidukil, millel puudub kiiruspiirik ja sõidumeerik ning mis on kasutusel isiklikuks otstarbeks, on kindlate rehvisuuruste määratlemisel ka mingi eesmärk? Kui on, siis miks ei märgita rehvi mõõte kõikide sõidukite dokumentidesse?
Tegin pisut taustauuringut erinevate samatüübiliste sõidukite puhul. Mõnel on passis kirjeldatud rehvide suuruse erinevus üle 15% mnt.ee andmetel nt 657 BKZ. Minu poolt soovitud rehvide erinevus passis märgitust on umbes 2%.
Mida oleks vaja selleks teha, et saada passi kirja muid rehvi mõõte või siis need üldse ära kaotada, et ei noritaks rehvide kallal mille läbimõõt ei ole sentimeetritki suurem?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Mõistan Teie muret ja olen teemaga kursis. Rehvidele hakati ülevaatusel veelgi suuremat tähelepanu osutama pärast ARK eksperdi ringkirja vastavalt millele ei tohi autol kasutada teisi rehve mis reg. tunnistusel või andmesildil või tuleb järgida MA kodulehelt leitava sõiduki taustakontrolli https://eteenindus.mnt.ee/public/soidukTaustakontroll.jsf mille andmebaasis rehviandmed. Olukord võib tunduda ahistav kui mõnel masinal lubatakse suuremal hulgal erinevaid rehve ja teisel ainult paari/kolme mõõtu. Olen kohanud ka sellist asja kui vastavalt kleebisele uksepostil pakutakse ainult üht ja sama mõõtu rehvi nii talveks kui suveks. Olukorra tobeduse kohta on minul tuua veel üks näide kus masinal nõuti 210 km/h või veelgi suurema kiiruse indeksiga rehve ja auto spidomeeter lõppes numbriga 190 km/h… Tähendab see minu jaoks, et ARK andmebaasid ei ole 100% ja lähtutakse neist andmetest mis on saadaval, näiteks sõiduki tüübivastavuse tunnistusel (CoC- Certificate of Conformity). Ma ei näe muud lahendust kui, et pöörduge autoesinduse poole ja võtke sealt vastav kiri mis informeerib sellest, et tootja lubab Teie masinale veel teisigi rehve ja selle kirja alusel nõudke registriandmete täiendamist. Samas kui ma netiavarustes surfasin siis nägin, et ega ei olegi Teie masina jaoks suurt rehvivalikut.
 

Küsimus: Kas AM-mopeedile võib paigaldada LED-päevatulesid?13.08.2015

Siis selline küsimus: Kas AM-mopeedile võib paigaldada LED-päevatulesid?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Ei või kui Teie mopeed on liiklusregistris arvele võetud ajavahemikus 01.07.2011 kuni 01.01.2013. Nõuded mopeedile https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1310/7201/5009/lisa3.pdf#
 

Küsimus: Kas jalgrattur võib ületada ristmiku, kui sõidab autoteel ja põleb punane tuli?07.08.2015

Mina kui jalakäija astusin ülekäigurajale rohelisega. Ootamatult sõitis minu silme eest mööda jalgrattur, kes sõitis autoteel. Autodele oli siis punane tuli fooris.
Kas jalgratturitele ei kehti foorituli?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Jalgratturite kohta kehtivad foorituled nagu teiste liiklejate kohta.
 

Küsimus: Kas autojuht peab andma teed reguleerimata ülekäiguteel jalgrattale, kes on ratta seljas?07.08.2015

Kas autojuht peab andma teed reguleerimata ülekäiguteel jalgrattale, kes on ratta seljas? Kas autojuht peab andma teed reguleerimata ülekäiguteel jalgrattale, kes ei ole ratta seljas? Kui rattur sõidab autoteel, kas siis kehtivad rattajuhile samad reeglid, kui tegemist oleks autojuhiga?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Tõenäoliselt peate silmas reguleerimata ülekäigurada ja sellel esinevaid konfliktsituatsioone.

Ülekäigurada ületades peab jalgrattur seda tegema jalakäijana. Kui ta jalgrattalt maha ei tule, siis see ei ole sõidukijuhile õigustuseks talle otsa sõita.

Jalgratturi suhtes kehtivad liiklusseadusega kehtestatud reeglid, mis mõnel juhul võivad teatud punktide osas erineda autojuhi liiklusreeglitest.
 

Küsimus: Mis aja jooksul peab liikluskindlustusfirma esitama eksperthinnangu liisingufirmale, et peatada liisinguleping?03.07.2015

Avarii tagajärjel on auto muutunud taastamiskõlbmatuks. Info on olemas politseis, liikluskindlustuses, kaskokindlustuses, liisingufirmas.
Töökoda ei pea auto taastamist otstarbekaks. Kas on olemas mingi ajalimiit mille jooksul liikluskindlustusfirma peab esitama eksperthinnangu liisingufirmale, et peatada liisinguleping ja sellest tulenevad kasko ja liikluskindlustus? Ilma otsuseta ei lõpeta liisingufirma lepingut ja vastati, et nii kaua kui otsust pole, tuleb tasuda kõik arved .
Avarii toimus 28.06.2015

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandja peab tegema otsuse kahju hüvitamise kohta, kui on olemas teave kindlustusandja hüvitamiskohustuse olemasolu ja hüvitise suuruse hindamiseks. Kindlustusandja peab teabe koguma mõistliku aja jooksul. Mõistlik aeg sõltub juhtumi asjaoludest.

Liikluskindlustuse juhtumi puhul on täpsustatud ka aega, mille jooksul kindlustusandja peab kahju tavaliselt hüvitama. Liikluskindlustuse seaduse kohaselt on kindlustusandja kohustatud kõik vajalikud toimingud tegema mõistliku aja jooksul, kuid kõige hiljem 30. kalendripäeval kindlustusjuhtumist teatamisest arvates.