Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas kindlustus korvab lehmaga kokkupõrke tagajärjel autole tekkinud kahju?02.10.2015

Kas kindlustus korvab kahju, mis tekkis lehmaga kokkupõrke tagajärjel? Lehmaomanik on küll tunnistanud süüd, kuid puudub raha, et värvitööde ning varuosade eest tasuda.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui sõidukil oli sõidukikindlustus, siis kindlustusandja hüvitab loomale otsasõidu tagajärjel sõidukile tekkindu kahjustuste taastamise.

Sõidukikindlustusega on kindlustatud lepingusse märgitud sõiduk.
Kui sõidukil oli vaid liikluskindlustus, siis kindlustusandja kahju ei hüvita, sest liikluskindlustusega on kindlustatud sõiduki valdaja vastutus.

Kahju hüvitamise kohustus on loomapidajal.
 

Küsimus: Kas rakendatakse sundkindlustust, kui müüsin auto, ostja ei ole seda ümber vormistanud ja ma ei tea kus sõiduk üldsegi on?30.09.2015

Tere! Sõiduk oli müüdud 2010 aastal. Kahjuks uus omanik ei vormistanud sõidukit enda nimele. Ostu-müügileping on kaotatud. 2011. aastal võtsin sõiduki ajutiselt registrist maha. Praegu on niisugune olukord, et sõiduk on minu nimel, aga kus sõiduk on ja kes sõidukit kasutab, ma ei tea. Näitab, et sõidukil puudub tehnoülevaatus ja liikluskindlustus. Mida te soovitate teha? Kas suundkindlustus rakendatakse ka?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sundkindlustus rakendub liiklusregistris olevale sõidukile
- sõiduki registrisse tulekust, kui peale registrisse tulekut ei ole liikluskindlustust või
- viimase liikluskindlustuse lepingu lõpust 12 kuu möödumisel.

Kui sõiduk on ajutiselt registrist kustutatud, siis rakendub sundkindlustus registrisse tulekul, kui isik lepingut ei sõlmi.

Kui sõiduki kirje on liiklusregistris peatunud (kirje peatub, kui tehnoülevaatusest ja viimase poliisi lõpust on kaks aastat möödas), siis sundkindlustus ei rakendu.

Esmalt uurige liiklusregistrist, näiteks Maanteeameti e-teeninduse (https://eteenindus.mnt.ee/) kaudu, välja, mis seisundis on sõiduk. Sellest saate ülaloleva teabe põhjal selguse, kas sundkindlustus rakendub või mitte.
 

Küsimus: Kas pean pöörduma oma kindustusseltsi või LKF poole, kui minu eesti autole tekitas Tallinnas viga soome auto?28.09.2015

Minu Eestis registreeritud ja kindlustatud autole tekitas kahjustusi Soome autoregistris olev sõiduk. Liiklusõnnetus toimus Tallinnas. Kas pean pöörduma oma kindustusseltsi või Eesti Liikluskindlustuse Fondi poole?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui Eestis põhjustati kahju Soome registris oleva sõidukiga, siis saate nõuda kahju hüvitamist Soome kindlustusandja korrespondendilt Eestis. Siit lehelt leiate Soome kindlustusandjate korrespondendid Eestis https://vs.lkf.ee/pls/xlk/SYSADM.LK_INFOKESKUS_PKT.valis_korrespondendid.

Kui Te ei tea kahju põhjustanud Soome märgiga sõiduki kindlustusandjat või soovite muud täpsemat teavet, pöörduge palun liikluskindlustuse fondi, kontakt vt www.lkf.ee.

Kui kahju põhjustati välisriigi sõidukiga ei saa oma liikluskindlustuse kindlustusandjalt kahju hüvitamist nõuda.
 

Küsimus: Kas kindlustus hüvitab minu auto remondi kui ma polnud õnnetuses süüdi, kuid mul pole juhtimisõigust?24.09.2015

Juhtus avarii, käis kohal liikluspolitsei ning fikseeris, et õnnetuses oli süüdi teise auto juht. Mul pole juhtimisõigust, minu autol on lisaks ka kasko. Kas minu auto remondikulud kannab kindlustus või pean selle ise korda tegema?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui juhtimisõiguse puudumisel ei olnud seost kahju tekkimise või tekkinud kahju suurusega, siis hüvitab Teie juhitud auto kahjustuste remondi teise auto liikluskindlustus.

Kui Teil endal oli osa tekkinud kahjus, siis hüvitab kahju arvestades kindlustuslepingus kokkulepitut sõidukikindlustuse kindlustusandja.
 

Küsimus: Kui tunnistasin minu laps tegi autole kriimud, kas nüüd võib kindlustus kogu kahju minult välja nõuda?24.09.2015

Tere.
Laps sõitis rattaga tänaval naabri autole kriimud peale, kuigi keegi seda ei näinud, et just tema sõitis. Seal oli ka teisi lapsi. Leppisime naabriga kokku, et kanname omavastutuse kulud. Paraku ei tulnud selle peale, et see asi politseis registreerida. Nüüd nõuab kindlustus minult seletuskirja. Siit ka siis küsimus, kui ma nüüd seletuskirjas selge sõnaga kinnitan oma süüd, kas siis on kindlustusel õigus minult välja nõuda sõiduki välja makstud kahjusumma? Küsimus tekkis peale telefonikõnet kahjukäsitlejaga. Jäi tunne nagu nad otsiks mingit juriidilist alust mille alusel pärast kahjusumma minult välja nõuda.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui sõidukikindlustuse kindlustusandja on kahju hüvitanud, siis on tal õigus nõuda kahju tekitajalt makstud hüvitis tagasi. Kas küsimuses toodud juhul on tagasinõude esitamine asjakohane, sõltub juhtumi kõikidest asjaoludest.
 

Küsimus: Kas tehnoülevaatuseta autoga tohin teise linna sõita?16.09.2015

Tere. Autol ei ole hetkel tehnoülevaatust ega liikluskindlustust. Tean, et saan liikluskindlustatud autoga sõita ilma tehnoülevaatuseta ainult kodu-autoservisi vahel (või garaaži, kus ise remondin autot).
Küsimus siis järgmine: mul oleks vaja viia see auto teise linna (100 km sõit). Kas ma võin üksi sellega minna, kui TÜd ei ole, kindlustus on? Või peab mul teine auto saatjana olema? Või hoopiski ainus võimalus on puksiir? Auto on teises linnas registreeritud ja ainult seal saan ma selle oma nimele ümber kirjutada, näiteks.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Palun vabandust vastusega viivitamise pärast. Määruses on:
(4) Sõiduki võib, sõltumata selle registreerimiskohast, esitada korralisele ja erakorralisele ülevaatusele mis tahes ülevaatuspunkti, kellel on õigus teostada selle kategooria sõiduki korralist ja erakorralist ülevaatust. Korduvülevaatuseks peab sõiduki esitama samasse ülevaatuspunkti, kus korduvülevaatus määrati.
Seega lubab määrus Teil sõita ka 100 km kaugusele mistahes ülevaatuspunkti teostama tehnoülevaatust olenemata sellest kas on hetkel kehtiv ülevaatus või ei ole?
Teine reegel aga ütleb:
(6) Kui ilma kehtiva ülevaatuseta sõidukil ei ole eriti ohtlikke rikkeid või puudusi, mis välistaksid omal jõul sõitmise, loetakse sõiduk tehnonõuetele vastavaks piiratud ulatuses kasutamiseks: sõiduks ainult mööda lühimat teed lähimasse remondikohta või ülevaatuspunkti või Maanteeametisse või tagasi garažeerimiskohta.

Kuidas Teie suudate politseinikule selgitada, et hetkel sõidategi lühimat teedpidi 100 km kaugusel olevasse ülevaatuspunkti jääb Teie veenmisoskuse taha.
 

Küsimus: Kuidas vältida sõiduki sundkindlustust kui sõidukit ei eksisteeri ja utiliseerimistõendit ei ole võimalik siis ka saada?07.09.2015

Kuidas toimida sundkindlustuse vältimiseks sõidukitega, mida näiteks aastaid enam ei eksisteeri ja ei ole võimalik ega saa ka registrist kustutada kuna ei ole kusagilt utliseerimise paberit enam võtta. Või näiteks müüdud sõidukid ja ümber kirjutamata jäetud juba aastaid tagasi.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sundkindlustus ei puuduta sõidukeid, mille kindlustuse ja ülevaatuse lõppemisest on möödunud üle kahe aasta. Nende sõidukite registrikanne on automaatselt peatunud ja neile sundkindlustus ei rakendu.

Kui liiklusregistris on arvel peatamata kirjega sõiduk, mis on ebaseaduslikult lammutatud, siis saab selle sõiduki ajutiselt registrist kustutada. Registrist ajutiselt kustutatud sõidukile sundkindlustus ei rakendu. Kui sõiduk on lammutatud seaduslikult, saab selle registrist probleemideta alatiseks kustutada.

Kui sõiduk on müüdud, kuid sõiduki omandanud isik ei ole sõidukit oma nimele registreerinud, siis saab sõiduki registri järgne omanik teavitada Maanteeametit sõiduki võõrandamisest. Seeläbi kustub sõiduk ajutiselt liiklusregistrist.

Kokkuvõtvalt:
- kui sõidukit kasutatakse, siis peab sõidukil olema liikluskindlustus;
- kui sõidukit kasutatakse ja kindlustatakse vähemalt kord aastas, siis sundkindlustus ei rakendu;
- kui sõidukit ei kasutata, siis saab sundkindlustuse vältimiseks sõiduki ajutiselt või alaliselt registrist kustutada.
 

Küsimus: Millise kindlustusega oleks kaetud olukord, kui matka jätkamine muutus ilmastikuolude tõttu eluohtlikuks?03.09.2015

Tere! Kehtiv reisikindlustus. Mägedes juhtus ilmastikuolude tõttu teekonna jätkamise tõttu takistus, mis muutus samas ka tervisele kahjulikuks, ei olnud võimalik minna ei edasi ja tagasi (vaid ainult ehk oodata surma). Hädaabile helistades, kirjeldades juhtumit, otsustati helikopter saata, kus anti ka esmaabi ja toimetati ohutusse kohta. Kas kindlustus saab hüvitada transpordi kulu kui meditsiinilise abi juhtumina või muu juhtumina? Matkamine loetakse kõrge riskiastmega spordialaks, mis tegelikult ei olnud probleem vaid probleemiks oli ootamatu, välismõjust tingitud ilmastikumuutus, mis muutis reisi jätkamist enda tahtest olenemata. Kindlustusriskideks on: meditsiiniabikindlustus, reisitõrkekindlustus, õnnetusjuhtumikindlustus. Mis tingimustele puhul oleks võimalik hüvitis?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui lähete matkama kohta, kus matka jätkamine võib ilmastikuolude tõttu olla eluohtlik, siis tuleb sellest enne kindlustuslepingu sõlmimist kindlustusandjat teavitada ja sõlmida selline kindlustusleping, mis selle riskiga arvestab.

On ju loomulik, et matkamine äärmuslikes oludes on riskiohtlikum, kui enam levinud puhkuse veetmise viisid. Seetõttu on ka loomulik, et sellise matka jaoks on vastavate tingimustega kindlustusleping.

Küsimusest võib välja lugeda, et sõlmitud kindlustuslepingus oli matkamine loetud kõrge riskiastmega spordialaks ja sellega seoses tekkinud kahju ei hüvitata. Kui see nii on kindlustuslepingus kokku lepitud, siis on hüvitise nõudmise alust keerukas leida.
 

Küsimus: Kes korvab kahju, mille tekitab sõidukile joobes jalakäija ülekäigurajal?01.09.2015

Kui joobes jalakäija ületab teed selleks ette nähtud kohas (reguleerimata ülekäigurada) ning põhjustab talle otsasõitnud sõidukile kahju, siis kes selle kahju korvab?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui sõiduk oli kindlustatud, siis hüvitab kahju sõidukikindlustuse kindlustusandja. Kui sõidukikindlustuse lepingut ei olnud, saab kahju hüvitamist nõuda jalakäijalt vaid siis, kui jalakäija oli süüdi õnnetuse põhjustamises. Asjaolu, et jalakäija oli joobes, ei tähenda, et ta automaatselt oleks kahju eest vastutav.

Liikluskindlustuse lepingu alusel ei hüvitata jalakäija poolt sõidukile tekitatud kahju. Liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitatakse jalakäijale tekitatud kahju arvestades tema enda osa kahjus.
 

Küsimus: Kas asulas on lubatud pöörata ka paremale, kui paremale keeramise võimalust ei ole sõiduraja märgil välja toodud?27.08.2015

Kui asulas on sõiduradasid tähistav märk (märk 53), mille kohaselt võib mõlemalt sõidurajalt sõita otse, siis kas asula sees on lubatud pöörata ka paremale, kui paremale keeramise võimalust ei ole sõiduraja märgil välja toodud, kuid ükski teine märk seda otseselt ka ei keela?
Üks selline näide on, kui sõita Tallinnas Estonia teatri eest mööda ning teha parempööre G.Otsa tänavasse. Sõiduradasid tähistav märk ütleb, et mõlemad rajad sõidavad otse. Kas seda parempööret on lubatud teha või mitte?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Liiklusmärk 53, millel on näidatud 2 sõidurada suundumas otse ei luba oma mõjupiirkonnas sooritada pööret.

Mis puudutab Estonia pst ja G. Otsa tänavate ristmikku, siis puudub mul täpne informatsioon seal paiknevate liiklusmärkide kohta ja seetõttu ei ole võimalust anda ka täpsemat vastust antud ristmikul parempöörde sooritamise võimaluse (seaduslikkuse) kohta.