Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas auto liikluskindlustuse tasu tõuseb, kui autoga on kiirust ületatud?23.03.2016

Tegin võõra autoga kiiruseületamise. Nüüd tahan seda sama autot oma nimele kirjutada. Kas mu liikuskindlustus tõuseb, kui ma olen kiirust ületanud?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Mina ei tea, et kindlustusandja arvestaks kindlustusmakse määramisel sellega, kas juht on kiirust ületanud või mitte.
 

Küsimus: Kas kindlustusel võib viivitada auto remondi hüvitamisega, kuni uurijalt tuleb otsus - see võib tulla ka poole aasta pärast?23.03.2016

Meil toimus 3 nädalat tagasi avarii, kus vastu tulev auto kaldus vastassuunda. Kokkupõrge oli meie autoga ja meie taga liikunud sõidukiga. Avariis oli ka vigastatuid. Uurija ütleb, et vähemalt 6 kuud läheb veel uurimisega.
Vastaspoole kindlustus keeldub enne meie autot taastamast, kui pole uurijalt vastust ega otsust avarii kohta. Meie osas on asi üsna selge, et me ei ole avarii põhjustajad. Politseil on olemas ka tunnistaja, kes kõike nägi.
Nüüd ongi küsimus, et kas kindlustusel on õigus viivitada meie auto remondiga? Kui nüüd auto seisab vähemalt 6 kuud remonditöökojas, siis muutub sõiduk kasutamiskõlbmatuks. Kas kindlustus peab siis korvama ka seismisest tekkinud kahjud?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandja on kohustatud kõik vajalikud toimingud kahju hüvitamiskohustuse ja selle suuruse selgitamiseks tegema mõistliku aja jooksul, kuid kõige hiljem 30. kalendripäeval kindlustusjuhtumist teatamisest arvates.

Kui kindlustusjuhtumi kohta on algatatud tsiviilkohtu-, kriminaal-, väärteo- või lepitusmenetlus ja menetluses tuvastatavatel asjaoludel on oluline tähtsus kahju hüvitamise kohustuse olemasolu või ulatuse seisukohalt, pikeneb eel nimetatud toimingute tegemise tähtaeg nende asjaolude selgitamise aja võrra. Eeldatakse, et menetluses tuvastatavatel asjaoludel ei ole kahju hüvitamise kohustuse olemasolu ega ulatuse seisukohalt olulist tähtsust.

Seega kindlustusandja võib viivitada kahju hüvitamisega vaid siis, kui uurimise tulemusel on oluline tähtsus Teile kahju hüvitamise seisukohast. Kindlustusandja peab Teile selgitama, mis asjaolu hüvitamist takistab.

Rääkige kindlustusandjaga läbi. Kui kindlustusandja vastus Teid ei rahulda ja arvate, et uurimise tulemusel ei ole olulist tähendust kahju hüvitamiskohustuse osas, siis saate vaidluse lahendamiseks pöörduda liikluskindlustuse lepitusorganisse, vt http://lkf.ee/et/lepitusorgan.
 

Küsimus: Kas sõiduki registreerimistunnistusel "Haagise lubatud suurim mass" peetakse silmas haagise tegelikku massi?18.03.2016

Kas sõiduki registreerimistunnistusel "Haagise lubatud suurim mass" peetakse silmas haagise tegelikku massi?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Peetakse silmas haagise suurimat massi. Haagise tegelik mass tuleb kõne alla siis kui politsei tahab teada saada, kas hetkel on äkki tegelik mass suurem kui lubatud?
 

Küsimus: Kas kindlustus võib kahjusumma tagasi nõuda, kui hiljem selgus, et olin avarii põhjustamise ajal alkoholitunnustega?17.03.2016

Toimus avarii. Mina olen avarii põhjustaja. Mõlemad osapooled teavitasid liikluskindlustust, et toimus selline asi. Teadsin, et tol hetkel olin kaine. Kindlustusfirma saatis mulle meilile garantiikirja, et hüvitab kannatanu auto remondikulud teatud kindlas summas. Hetkel on mõlema auto kohta lause: Makstud sõidukikahju hüvitis: summa on täpsustamisel või sõidukikahju ei hüvitata.
Hilisemal juurdlusel selgus, et olin ikkagi kahju põhjustamise hetkel alkoholijoobes. Avariigrupp politseist fikseeris olukorra. Küsimus: Kindlustusel on õigus nõuda minult tagasi kahjusumma raha. Kas võivad summad veel muutuda, mis algselt garantiikirjas kirjas ning kas liikluskindlustus 100% tõenäosusega nõuab selle minult sisse? Kuna seoses selle juhtumiga peatati juhtimisõigus 4-ks kuuks ning auto seisab aianurgas, võin kindlustuspoliisi peatada selleks perioodiks?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusandjal on õigus nõuda väljamakstud hüvitis roolijoodikust kahju põhjustajalt tagasi. Tavaliselt kindlustusandjad kasutavad seda õigust.

Kahju summa võib sõiduki remondi käigus muutuda. Ilmneda võivad varjatud vigastused, samuti võib selguda, et mõnd osa saab vahetamise asemel taastada vmt.

Liikluskindlustuse lepingut ei või lõpetada põhjusel, et sõiduki juhi juhtimise õigus on neljaks kuuks peatatud. Liikluskindlustuse lepingu lõpetamise alused on liikluskindlustuse seaduses sätestatud.
 

Küsimus: Kuidas teada saada tööandja auto kindlustusfirmat?17.03.2016

Tere
Sooviksin teada saada tööandja kindlustusandja kuid kindlustuspoliis on tööandja käes ja mulle andmeid ei anta. Kas tööandja saab eelnevalt nõuda minult veel remontimata auto remondikulude hüvitamist või alles peale auto remondi teostamist?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustuse kindlustusandja saab teada LKF-i päringust, vt https://vs.lkf.ee/pls/xlk/!sysadm.ic_insurance_cover_pkt.show_form?p_purpose=DRIVE.

Võib arvata, et soovite teada sõidukikindlustuse kindlustusandjat. Seda ei saa muul viisil teada, kui küsida seda kindlustusvõtjalt ehk antud juhul tööandjalt.

Kui tööandja on saanud sõidukikindlustuse kindlustusandjalt hüvitise sõiduki taastamiseks, siis seda kahju osa tööandja Teilt nõuda ei saa.
Kui peate tööandjale sõiduki kahjustumise läbi tekkindu kahju hüvitama, siis võib tööandja seda Teilt nõuda ka enne sõiduki taastamist.
 

Küsimus: Kas 8 aasta taguse avarii kindlustuse nõue on juba aegunud?16.03.2016

Tere!
Aastal 2008 toimus liiklusõnnetus, kus sõitsin teise auto mahakandmisele ning šokiseisundis lahkusin sündmuskohalt. Autodel olid kindlustused peal ja õnneks kahju oli õnnetuses ainult varaline. Minu kindlustus hüvitas auto, mis läks mahakandmisele ja hiljem nõudis seda summat minult sisse, kuna sündmuskohalt lahkusin. Ei tea üldse, kas see oli õige, kuna minul ju kindlustus ikkagi oli ja paberid kõik korras aga sai siis maksegraafik tehtud ning maksma hakatud. Mingil hetkel aga ei olnud võimalik enam maksta ja sinna see jäigi. Paar korda helistati ja uuriti, miks ei maksa jne, kuid mingile lahendusele nagu ei jõudnudki. Seda siis maksin otse kindlustusfirmale mitte kohtutäiturile vms. Ent kontot arestitud ei ole ja minu teada asja kohtusse pole antud. Tänaseks aga on juba 8 aastat vaikus olnud ning siit ka küsimus. Kas selline nõue on juba tänaseks aegunud või kas kellelgi on veel võimalik/õigus minult seda summat tänasel päeval sisse nõuda või vara arestida vms?
Ette tänades!

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui olete kindlustusandjaga maksegraafiku teinud ja olete jätnud maksed õigel ajal tegemata, siis võib kindlustusandja nõuda Teilt võla tasumist.

Seda, kas saate mittemaksmise põhjendusena tugineda nõude aegumisele, ei saa ilma kõiki asjaolusid teadmata vastata.
 

Küsimus: Kuidas on võimalik saada eestis arvele soome sõidukit, mille ostumüügileping on kadunud?16.03.2016

Tere! Ostsin eelmisel aastal Soome registris oleva avariilise sõiduki. Kui sõiduki remont lõppes, selgus, et vahepeal on kadunud autoomaniku ja minu mahel sõlmitud ostumüügileping. Auto tehnilises passis on auto eelmise omaniku nimi, kuid mitte isikukoodi. Millised on võimalused, kui üldse, saada auto eestis arvele, kui ostu-müügi toimumisest mul dokumendid puuduvad?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tere. Ei oska Teile nõu anda kuna auto registritoimingud ei kuulu minu kompetentsi.
 

Küsimus: Kas mina, kui avarii põhjustaja, pean nüüd hüvitama tööandjale avariis kannatada saanud sõiduki remondikulud?16.03.2016

Tere!
Tagurdades tööandja autoga, riivasin teist tööandja autot ja tekitasin auto küljele väikese mõlgi. Autol, millega avarii põhjustasin, kahjustused puuduvad. Nüüd 3 kuud hiljem nõuab tööandja kahju hüvitamist. Kannatada saanud sõidukit ei ole siiani remonditud. Kas tööandja, kui kindlustusvõtja, teatas avariist kindlustusandjale, on mulle teadmata. Kes korvab kahju?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Liikluskindlustusega on kindlustatud ka sõiduki juhi vastutus. Seega kui sõiduki juht kahjustab tööandja sõidukiga tööandja teist sõidukit, siis on tegu kahju põhjustaja liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitatava kahjuga. Loomulikult on eelduseks, et täidetud on muud tingimused kahju hüvitamiseks.

Kannatanul on õigus kahju hüvitamist nõude nii kahju tekitajalt kui ka tema liikluskindlustuse kindlustusandjalt otse. Kui nõue esitatakse kahju tekitaja vastu ja tegu on liikluskindlustuse lepingu alusel hüvitatav kahjuga, võib kahju tekitaja nõude kindlustusandjale edasi suunata.

Olukorras, kus juhtunust on möödas kuid ja sõidukil, millega kahju tekitati ei ole kahjustusi, võib kannatanul olla mõnevõrra keerukam tõendada kahju tekkimist kirjeldatud viisil.

Liikluskindlustuse seaduse kohaselt peavad juhtumist viivitamata kindlustusandjale teatama nii kahju põhjustaja kui ka kahjustatud isik.
Kahju hüvitamist võib nõuda nii kahju tekitajalt kui ka liikluskindlustuse kindlustusandjalt.
 

Küsimus: Kes hüvitab kahju kui koer põhjustas liiklusõnnetuse?09.03.2016

Kes hüvitab kahju kui koer põhjustas liiklusõnnetuse?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Looma tekitatud kahju eest vastutab loomapidaja.

Kui looma tõttu sai sõiduk kahjustada, siis hüvitab vastava kahju loomapidaja. See, kas sõiduki juht vastutab looma omanikule kahju tekkimise eest, sõltub juhtumi asjaoludest.
 

Küsimus: Kas tehnoülevaatuse läbib sõiduauto, mille juhi ukse aken ei avane?07.03.2016

Tere!
Kas see, kui elektrisüsteemi mingi rikke tõttu ei liigu auto küljeaknad (on püsivalt kinnises asendis), on probleemiks auto tehnoülevaatuse läbimisel? Selgituseks niipalju, et tegelikult ainuke aken, mida üldse avada ei saa, on juhipoolne külgaken (parempoolset kõrvalsõitjapoolset külgakent on võimalik avada kõrvalsõitjapoolse esiukse nupust (juhipoolne nupp ei tööta); tagumiste uste aknad töötavad hoopiski mehaaniliselt ja liiguvad normaalselt.
Teoreetiliselt ei tohiks see ju sõiduohutust mõjutada, veidi ebamugav on vaid tõkkepuuga parklates, DriveIn-i tüüpi ostukohtades jmt situatsioonides, aga täpseid nõudeid ei tea. Pole küll veel esindusest uurinud, milles probleem võiks olla ja kui palju parandus maksta, aga hästi ei raatsi praegu ilmaasjata raha kulutada.
Igaks juhuks täpsustan, et jutt käib 2010. aasta Škoda Fabiast.

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Tehnoülevaatusel kasutatavad reeglid on ülevaatajatele kohustuslikud vt.
https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1290/7201/5007/MKM_m98_lisa4.pdf#
3.7. Aknaklaasi tõstukid 2) Tõstukiga ei ole võimalik juhiakent avada. – OV

Mis tähendab, et teist otsust kui kordusülevaatus ei ole võimalik vastu võtta autot kontrolliva isiku poolt.