Liiklus ja sõidukid

[pealkirja vaade|avatud vaade]
[uuemad enne|vanemad enne]
[10|20|30]

Küsimus: Kas ühe käega inimesel on võimalik teha endale A kategooria load?17.06.2015

Kas ühe käega inimesel on võimalik teha endale A kategooria load?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Antud küsimus ei ole autokoolile vaid tuleb esitada mootorsõidukijuhi tervisetõendi väljastajale. Isiklikult kahtlen selle võimalikkuses, kuna ei ole näinud ja ei kujuta ette mootorratast, mida saab juhtida ühe käega.
 

Küsimus: Kas sõiduki tavakindlustus võib katta teele jooksnud looma põhjustatud kahjustused, kui see on autokaameraga salvestatud?16.06.2015

Tere! Kas sõiduki tavakindlustus võib katta kulud õnnetuse eest, mille on tekitanud teele jooksnud loom? Kui nt õnnetus on salvestatud autokaameraga.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Sõidukiga seotud tavalised kindlustused on kohustuslik liikluskindlustus ja vabatahtlik sõidukikindlustus. Liikluskindlustusega on kindlustatud sõiduki juhi vastutus. Kindlustusandja hüvitab kahju, mille sõiduki juht põhjustab teistele isikutele. Sõidukikindlustusega on kindlustatud sõiduk. Kindlustusandja hüvitab kindlustatud sõiduki kahjustumise, hävimise või varguse läbi tekkinud kahju.

Kui sõiduki suhtes oli vaid liikluskindlustus, siis teele jooksnud looma tekitatud kahju kindlustusandja ei hüvita, sest kindlustatud on vaid sõiduki juhi vastutus. Kui sõidukil oli ka sõidukikindlustus, siis hüvitab kindlustusandja tekkinud kahju.

Kui kahju tekitas koduloom, siis võib sõltuvalt asjaoludest nõuda kahju hüvitamist looma valdajalt.
 

Küsimus: Kas poliisil märgitud kindlustatud isik tohib kindlustusvõtja nõusolekuta esitada kindlustuskahju teadet?12.06.2015

Tere! Kas kindlustuspoliisil märgitud kindlustatud isik tohib kindlustusvõtja nõusolekuta esitada kindlustuskahju teadet kindlustusandjale ja kas kindlustusandja tohib ilma kindlustusvõtja nõusolekuta välja maksta kindlustuskahju kindlustatud isiku pangakontole. Kusjuures kindlustatud isikuid on kindlustuspoliisil 2 ja kas teise kindlustatud isiku nõusolekut ei ole ka tarvis. Kindlustusvõtja ja kindlustatud isikud 2tk on kõik erinevad isikud.

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustatud isik tohib esitada kindlustusandjale teabe kindlustusjuhtumist ka kindlustusvõtja nõusolekuta.

Kui kindlustuslepingus kokkulepitud kohaselt on kindlustatud isikul õigus kindlustushüvitisele ja kindlustushüvitise maksmine ei kahjusta teise kindlustatud isiku huve, võib kindlustusandja hüvitise kindlustusvõtja ja teise kahjustatud isiku nõusolekuta välja maksta.
 

Küsimus: Kas kindlustus korvab kahju, kui juhtisin mootorratast, mis oli üle lubatud võimsuse, kuid avariis ise süüdi ei ole?11.06.2015

Sõitsin mootorrattaga ning auto keeras mulle ette, toimus õnnetus. Iseenesest ma süüdi ei ole, aga mootorrattas on 7kw üle mulle lubatud juhtimisõiguse piirist. Kas mulle sel juhul ei hüvitata tekitatud kahju? Või kuidas? Iseenesest oli kõik korras ja õnnetus polnud minu süül toimunud, vaid teise osapoole süül. Ülevaatus ja kehtiv kindlustus oli olemas, jutt käib 125cc rattast, millel on lubatud 11kw, mul on aga passis 18kw.

Aitäh

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kui nõuete rikkumisel ei olnud mõju kahju tekkimisele ega kahju suurusele, siis ei mõjuta rikkumine Teie õigust kindlustushüvitisele. Esitage kahju põhjustaja kindlustusandjale või oma kindlustusandjale kahju hüvitamise nõue.
 

Küsimus: Kas kindlustus saab nõuda suhteliselt uuele 2012 aasta autole B-varuosa paigaldamist?01.06.2015

Tere!
Olen liikusõnnetuse kannataja oma 2012. aasta autoga, millel on kehtiv kere- ja korrosioonigarantii. Auto on remondis olnud juba 2 nädalat ja nüüd kuulen, et kindlustus nõuab B-grupi keredetailide paigaldamist. Ma ei ole sellega kohe kindlasti päri. Ma saaks aru, kui auto vanus oleks juba üle 5 aasta või veel vanem. Kuidas ja mis seadustele põhinedes kindlustus seda minult nõuda saab?
Tervitades

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kahju hüvitamise eesmärk on kindlustusjuhtumi eelsele võimalikult lähedase olukorra taastamine. Kindlustusandja hüvitab kulutused, mis on vajalikud sõiduki viimiseks endisse seisukorda. Sõiduki remontimiseks võib kasutada kvaliteetseid B-varuosi. Kahjustatud isikul ei ole õigust põhjendamatult nõuda saadaolevatest kallimate varuosade kasutamist.

Kui sõiduki tootja on andnud sõidukile garantii ja see garantii kehtib, siis remont ei tohi mõjutada garantii kehtivust. Samas ei pruugi B-varuosa kasutamine sõiduki remontimisel mõjutada garantii kehtivust.
 

Küsimus: Kas kindlustus oleks pidanud mulle edastama nende poolt muudetud uue poliisi, ma ei teadnud et nad muutsid tingimusi?26.05.2015

Kindlustasin (kaskokindlustus) enda auto kindlustusseltsis ning all esiklaasil olid väiksed täkked, millest ma teavitasin ka seltsi. Sõlmisin poliisi kindlustusandjaga ning käisin ka seltsis ülevaatusel. Juhtus õnnetus, kus esiklaasi tuli üles mõra ning viisin selle enda seltsi. Kindlustuspoliisi peal oli kirjas, et klaaside ov on 0 EUR. Selts andis tagasiside, et nad ei hüvita kahju, sest esiklaasil oli enne täke ning tingimustes on ära märgitud, et kui klaas on katki, siis seda kindlustada ei saa, kuid ülejäänud klaasid on kindlustatud.
Nüüd selts saadab mulle uue poliisi, kus on poliisil märge, et esiklaas ei ole kindlustatud kuid ülejäänud on. Antud poliisi muutsid nad siis, kui käisin ülevaatusel ja nägid täkkeid. Minul on algusest peale ainult esimene poliis, kus ei ole märgitud, et esiklaas ei ole kaitse all. Kas selts oleks pidanud kohe peale poliisi muutmist selle ka mulle edastama? Kui oleksin teadnud, et esiklaas ei ole kaitse all täkete pärast, oleksin kohe pöördunud tagasi eelmisse seltsi ning palunud täkete parandamist. Nüüd juba paar kuud möödas (sõiduk on mul aastaid olnud kindlustatud ning ühtegi kindlustuskatteta päeva pole vahele jäänud). Põhiküsimus on selles, kas selts oleks pidanud mulle edastama uue poliisi, kus tegelikult on tingimused muutunud? Kas neil on see kohustus edastada muudetud poliis? Kas ja kelle poole saaksin abi saamiseks pöörduda, sest selts on oma kindla seisukoha võtnud, et nad seda ei pikenda.

Tänan ette!

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Üldpõhimõte on, et kindlustusandja ei hüvita kahju, mis on tekkinud enne kindlustuslepingus kokkulepitud kindlustuskaitse algust.

Esitatud küsimusega seoses on palju erinevaid üksikasju, millest sõltub vastus. Näiteks, kuidas toimus lepingu sõlmimine, mis on kindlustuslepingu tingimustes kokku lepitud, kas ja mis asjaoludel kindlustusandja lepingut muutis, millised täpsemalt olid eelnevad vigastused, millised on täiendavate vigastuste ja varasemate vigastuste seosed jmt. Seega ei ole võimalik anda siin selget vastust küsimusele „Kas kindlustus oleks pidanud mulle edastama nende poolt muudetud uue poliisi, ma ei teadnud et nad muutsid tingimusi?“.

Kui Te ei ole rahul kindlustusandjaga otsusega, siis püüdke kindlustusandjaga läbi rääkida. Kui läbirääkimised ei õnnestu saate vaidluse lahendamiseks pöörduda kindlustuse lepitusorgani poole, vt http://eksl.ee/et/lepitusorgan.
 

Küsimus: Kui mul on tehtud autokooli teooriaeksam aasta tagasi, kas ma pean selle uuesti tegema?22.05.2015

Kui mul on tehtud autokooli teooriaeksam aasta tagasi, kas ma pean selle uuesti tegema (sõidueksamit ma ei teinud)?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Autokooli lõpetamise kord ei ole reglementeeritud riikliku õppekavaga. Enne autokooli lõpetamist (tunnistuse väljastamist) hindab koolitaja, kas õpilane on omandanud kõik vajaliku sõiduki edukaks juhtimiseks. Vastava korra, millises mahus ja millistel tähtaegadel seda tehakse, kehtestab koolitaja.
 

Küsimus: Miks ma pean tagantjärgi maksma 2013 a liikluskindlustuse eest, kui kindlustuskaitset sellel perioodil mulle nagunii ei pakutud?22.05.2015

Täna tuli postkasti kaks kirja et makske 2013a eest kahe sõiduki liikluskindluse mingite perioodide eest. Aga varasemalt olen kokku puutunud, et kui oleksin sellel perioodil, kui kindlustus maksmata, avarii teinud, oleks see minult pärast välja nõutud, kuna kindlustus siis ei kehti kui arve väljastatud aga maksmata. Tekkib küsimus, miks ma pean maksma kui kindlustuskaitset sellel perioodil mulle nagunii ei pakutud?

Vastus: Lauri Potsepp, juhatuse liige, Eesti Liikluskindlustuse Fond; Eesti Kindlustusseltside Liit, www.lkf.ee, www.eksl.ee

Kindlustusmakse tasumise kohustus tuleb kindlustuslepingust. Kindlustusmakse tasumise kohustus on kindlustusvõtja põhikohustus. Lepingut sõlmides lubasite makse tasuda, kokkulepet tuleb täita.

Küsimuses toodud väide „kuna kindlustus siis ei kehti kui arve väljastatud aga maksmata“ ei ole täpne. Kui leping on sõlmitud, siis kindlustus kehtib. Kindlustusandjal on kannatanu ees kahju hüvitamise kohustus. Kindlustusandjal võib olla hüvitise tagasinõudmise õigus, kui kindlustusmakse on tasumata.
 

Küsimus: Kas saan autokooli sõidueksami sooritada Eestis, kui teooria olen teinud juba Saksamaal?11.05.2015

Tere,
Ma olen praegu veel Saksamaal ja hakkasin siin autokoolis käima, mul on siin teoreetiline eksam ka juba tehtud ja kõik muu on ka valmis, vaja veel ainult söidueksam teha. Kas on võimalik, et saan ainult sõidueksami teha Eestis, kui kõik paberid Eestis ette näitan, kuna ma vist pean ennem tagasi Eestisse tulema kui jõuan sõidueksami ära teha?

Vastus: Henn Rebane, autoinsener, teooria- ja sõiduõpetaja, OÜ Autosõit Tallinna autokooli direktor, Autosõit OÜ, www.autosoit.ee

Minu andmetel juhilubade taotlemiseks eksameid mitmes riigis teha ei saa. Vastavad eksamid juhtimisõiguse taotlemiseks tuleb sooritada riigis, kus juhikandidaat elab ehk millise riigi elanike registris ta on. Tulles tagasi Eestisse saate siin sooritada eksamid, kui olete vähemalt pool aastat olnud Eesti elanike registris.
 

Küsimus: Kas tohin sõita autoga, millele on paigaldatud lisatuled, kus 4 väikest LED pirni, mis põlevad pidevalt?11.05.2015

Tere,
Mul on maastur ja 10 a tagasi paigaldati lisa kaugtuled, kus on 4 väikest LED pirni, mis põlevad pidevalt, kas selliste tuledega tohib sõita või mitte?

Vastus: Mait Millert, Tehnoülevaataja/II kutsekvalifikatsiooni autotehnik/ülevaatuspunkti juhataja, Maitene OÜ, www.maitene.ee

Kõige adekvaatsema vastuse saab siis kui tuled ette näidatakse. Vastan toetudes oletustele. Teie autol on suured ümmargused kaugtuled mis tegelikkuses on mõeldud N3 kategooria sõidukite kabiini katusele paigaldamiseks ja valgusdioodid täidavad ülemise ääretule funktsiooni. Sekelduste vältimiseks ei soovitata selliseid tulesid paigaldada sõiduautodele kui laternalt leiab tähise A2. Olen kuulnud, et „agarad“ politseinikud on nõudnud teekontrollil ääretulede väljalülitamist (sest sõiduautol võib ees olla ainult kaks eesmist ääretuld) ja siis lubanud edasi kulgeda. Kui laternalt ei leia A tähist siis saab öelda, et valgusdioodid täidavad parktulede ülesannet siis võivad need tulukesed põleda. Samuti on oluline vadata, et laternatel olevate kontrollarvude (kõigi kaugtulede põlemisel) summa ei ületaks 100. Kui Teid teema tõsiselt huvitab siis ehk saate oma küsimustele vastused kui vaatate kehtivat regulatsiooni https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1170/9201/4012/MKM42_lisa1(2014).pdf#